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欧州動物性タンパク質:市場シェア分析、産業動向・統計、2017~2029年の成長予測


Europe Animal Protein - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2017 - 2029

欧州の動物性タンパク質市場規模は2024年に21.6億米ドルと推定され、2029年には27.2億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)の年平均成長率は4.72%である。 フィットネス愛好家の増加と地域全体... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
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2024年2月17日 US$4,750
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サマリー

欧州の動物性タンパク質市場規模は2024年に21.6億米ドルと推定され、2029年には27.2億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)の年平均成長率は4.72%である。

フィットネス愛好家の増加と地域全体でのプロテインベースの食品需要の増加により、2022年のシェアは飲食料品とサプリメントの合計で50%を超えた。

  • 市場は多くのエンドユーザー分野で動物性タンパク質の用途があり、主にF&Bとサプリメントの分野が牽引している。2022年には、この2つのセグメントを合わせて、欧州における動物性タンパク質消費量の40%のシェアを占めている。タンパク質ベースの製品における乳化剤としてのゼラチンの消費の増加が、市場を牽引する主な要因である。2021年には、ミレニアル世代とZ世代の消費者の60%が、欧州で機能性ベーカリーを提供するキュレーションベーカリーを求めていた。
  • サプリメントは、この地域で増加するフィットネス愛好家の間で受け入れられている。実際、サプリメント分野では、スポーツ/パフォーマンス栄養が最も優勢であり、かつ最も急成長しているサブセグメントであり続け、予測期間中のCAGRは数量ベースで5.40%と予測されている。予測期間中、欧州のヘルス&フィットネスクラブの会員数は約1,200万人増加した。この増加は、プロテインパウダーのような製品にとって大きな可能性を示している。トップアスリートは、世界中のミレニアル世代にますます影響を与えている。このため、精力増強製品や体重管理用スポーツ栄養剤の需要が急増している。
  • 昆虫タンパク質は動物飼料市場を支配しており、予測期間を通じて金額ベースでCAGR 2.39%を記録すると予測されている。欧州では、この分野の設立以来10億米ドル以上が投資されており、この数字は予測期間終了時には29億5,000万米ドルに達すると予想される。家禽や豚の飼料における昆虫加工動物性タンパク質(PAPs)の使用は2021年に欧州連合によって承認され、こうした動物の飼料へのこうした成分の導入から始まる新たな機会の創出が期待されている。

ロシアのベーカリーによる動物性タンパク質の旺盛な需要により、ロシアが2022年に大きなシェアを占める

  • 国別では、ロシアが2022年もトップの座を維持した。食品と飲料が動物性蛋白質の最大の消費者であり続け、ベーカリー部門が基準年の54%の主要量を占めた。ゼラチンやコラーゲンなどの動物性タンパク質は、ケーキやペストリーの製造に広く使用されている。ケーキとペストリーは第2位の産業で、この地域の市場シェアの11%を占めている。ロシア国民の平均年間消費量は約260ポンドである。2020年には、ロシアには690以上の大規模なパン屋、4,800の中規模企業、7,000以上の小規模・零細パン屋があった。
  • イギリスのホエイプロテイン市場は、ヨーロッパで26.27%のシェアを占めている。ヨーロッパで最も強力な市場の一つである。ホエイプロテインは、英国ではサプリメントや食品・飲料産業での用途が拡大している。2020年には約350万人の英国人が3型糖尿病に罹患していると記録されている。糖尿病に対処するために、ホエイプロテインはインスリンレベルを即座に上昇させるので効果的である。ホエイプロテインサプリメントの摂取は、3型糖尿病患者の血糖値コントロールに役立つ。その結果、サプリメント分野におけるホエイプロテインの需要は着実に増加している。
  • ドイツは動物性タンパク質市場で大きなシェアを占めている。同国ではゼラチン・プロテイン(26.85%)とホエイ・プロテイン(20.14%)が大きなシェアを占めている。ゼラチン・プロテインは食品・飲料セクターが支配的で、飲料サブセグメントが市場で最も急成長している。2021年、ドイツ人は一人当たり平均9.9リットルのフルーツジュースを消費する。ゼラチンは、ヘイズの原因となる果汁の沈殿物を除去するのに効果的である。ゼラチンを1%~5%の濃度で使用すると、天然液の保持を助け、食感と風味を向上させる。

欧州動物性タンパク質市場動向

動物性タンパク質の消費拡大が原料部門の主要プレーヤーにチャンスをもたらす

  • ドイツはヨーロッパ有数の乳製品生産国である。ドイツの牛乳加工部門の2021年の売上高は約296億ユーロ(アイスクリームメーカーを除く)。国内には約400万頭の牛がおり、ドイツの牛1頭当たりの乳量は8,488kgであった。国民1人当たりの消費量は、1日平均約104gのタンパク質摂取に関連し、国民1人当たり年間6.1kgのタンパク質-Nを摂取している。ドイツは、フランス、ニュージーランドと並ぶ乳製品の最大輸出国のひとつであり、そのシェアは15%である。タンパク質の推奨摂取量は、健康な成人で0.83g/kg/日である。
  • ホエイプロテイン市場は、主にフィットネスセンターやヘルスクラブの人気の高まりによって、ホエイ消費量が増加している。ホエイプロテインの年間輸入量は、2019年から2021年にかけて15.09%指数関数的に増加した。しかし、健康全般に大きな注目が集まり、消費者がクリーンラベル製品に関心を持つようになったことで、スポーツ栄養分野では天然成分の需要が高まっている。有機ホエイや牧草飼育ホエイなどの原料は、健康だけでなく倫理的な懸念の両方から脚光を浴びている。
  • 女性は引き締まった体、強さ、パフォーマンスを求めてスポーツ栄養サプリメントを探している。栄養士や他のフィットネス専門家からの励ましも、この地域におけるスポーツ栄養の市場センチメントを後押ししている。ビーガニズムの高まり、植物由来の製品に対する需要、消費者の食生活の嗜好の変化は、世界的に目撃されている。消費者の間では、肉をベースとした製品への志向の低さが目立ち、これが動物性タンパク質市場の主な抑制要因となっている。欧州の菜食主義者は130万人から260万人に倍増し、2021年には人口の3.2%を占める。

食肉と牛乳の生産は、植物性タンパク質原料メーカーの原料として大きく貢献している。

  • 乳タンパク質、乳清タンパク質、カゼインおよびカゼイン酸塩などの動物性タンパク質は牛乳に由来する。ドイツは欧州連合における牛乳の主要生産国であり、2020年には欧州連合における牛乳出荷量の21%以上を占める。ドイツでは畜産農家数が減少しているが、平均的な畜産農家規模は増加している。生乳生産量の増加は、牛1頭当たりの生乳生産量の増加に起因している。長年にわたり、生乳生産はドイツ北西部と南部の草原地帯に集中している。
  • EUと英国はチーズの最大貿易国であるため、乳タンパク質はEU地域で製造される主要なタンパク質である。2020年、OECDは、主にEU諸国におけるチーズ需要の高まりにより、EUにおける乳清タンパク質とカゼインタンパク質の生産が急成長すると指摘している。OECDが述べているように、チーズの生産量は急増し、2020年には1,044万トンに達する。COVID-19の大流行の中、EU政府は生乳をチーズのような保存可能な乳製品に加工するメーカーを強く支援し、その結果、タンパク質の生産量が増加した。
  • コラーゲンとゼラチンは、食肉産業からの原材料を使用して製造される動物性タンパク質の純粋タンパク質形態である。フランスはヨーロッパ最大の畜産国であり、1,900万頭以上の牛を飼養している。約370万頭の乳牛と400万頭以上の哺乳牛を擁するフランスは、2020年にはヨーロッパで食肉用に飼育されている全ウシ科家畜の34%を占めている。フランスには20万以上の畜産農家があり、年間150万トンの枝肉重量(CWE)を生産している。

欧州動物性蛋白質産業概要

欧州の動物性タンパク質市場は、上位5社で41.77%を占め、緩やかに統合されている。この市場の主要プレーヤーは、Agrial Enterprise、Arla Foods amba、Darling Ingredients Inc.、Koninklijke FrieslandCampina NV、SAS Gelatines Weishardt(アルファベット順)である。

その他の特典

  • エクセル形式の市場推定(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート


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目次

1 エグゼクティブ・サマリーと主な調査結果

2 はじめに
2.1 調査の前提条件と市場定義
2.2 調査範囲
2.3 調査方法

3 主要業界動向
3.1 エンドユーザー市場規模
3.1.1 ベビーフードおよび乳児用粉ミルク
3.1.2 ベーカリー
3.1.3 飲料
3.1.4 朝食用シリアル
3.1.5 調味料/ソース
3.1.6 コンフェクショナリー
3.1.7 乳製品および乳製品代替製品
3.1.8 高齢者栄養と医療栄養
3.1.9 肉・鶏肉・魚介類および肉代替製品
3.1.10 RTE/RTC食品
3.1.11 スナック
3.1.12 スポーツ/パフォーマンス栄養
3.1.13 飼料
3.1.14 パーソナルケアおよび化粧品
3.2 タンパク質の消費動向
3.2.1 動物性
3.3 生産動向
3.3.1 動物性
3.4 規制の枠組み
3.4.1 フランス
3.4.2 ドイツ
3.4.3 イタリア
3.4.4 イギリス
3.5 バリューチェーンと流通チャネル分析

4 市場セグメント分析(市場規模(単位:米ドル、数量)、2029年までの予測、成長見通し分析を含む
4.1 プロテインの種類
4.1.1 カゼインとカゼイネート
4.1.2 コラーゲン
4.1.3 卵タンパク質
4.1.4 ゼラチン
4.1.5 昆虫プロテイン
4.1.6 ミルクプロテイン
4.1.7 ホエイプロテイン
4.1.8 その他の動物性タンパク質
4.2 エンドユーザー
4.2.1 動物飼料
4.2.2 食品と飲料
4.2.2.1 サブエンドユーザー別
4.2.2.1.1 ベーカリー
4.2.2.1.2 飲料
4.2.2.1.3 朝食用シリアル
4.2.2.1.4 調味料/ソース
4.2.2.1.5 コンフェクショナリー
4.2.2.1.6 乳製品および乳製品代替製品
4.2.2.1.7 RTE/RTC食品
4.2.2.1.8 スナック菓子
4.2.3 パーソナルケアおよび化粧品
4.2.4 サプリメント
4.2.4.1 サブエンドユーザー別
4.2.4.1.1 ベビーフードおよび乳児用ミルク
4.2.4.1.2 高齢者栄養および医療栄養
4.2.4.1.3 スポーツ/パフォーマンス栄養
4.3 国
4.3.1 ベルギー
4.3.2 フランス
4.3.3 ドイツ
4.3.4 イタリア
4.3.5 オランダ
4.3.6 ロシア
4.3.7 スペイン
4.3.8 トルコ
4.3.9 イギリス
4.3.10 その他のヨーロッパ

5 競争環境
5.1 主な戦略的動き
5.2 市場シェア分析
5.3 企業ランドスケープ
5.4 企業プロフィール(グローバルレベルの概要、市場レベルの概要、主要事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品・サービス、最近の動向の分析を含む)。
5.4.1 アグリアル・エンタープライズ
5.4.2 Arla Foods amba
5.4.3 ダーリング・イングレディエンツ社
5.4.4 ラクタリスグループ
5.4.5 Koninklijke FrieslandCampina NV
5.4.6 ラクトプロット・ドイッチュラント社
5.4.7 LAÏTA
5.4.8 SAS Gelatines Weishardt
5.4.9 Ÿnsect

蛋白質原料業界の最高経営責任者に対する6つの重要な戦略的質問

7 付録
7.1 世界の概要
7.1.1 概要
7.1.2 ポーターのファイブフォース・フレームワーク
7.1.3 世界のバリューチェーン分析
7.1.4 市場ダイナミクス(DROs)
7.2 出典と参考文献
7.3 図表一覧
7.4 主要インサイト
7.5 データパック
7.6 用語集

 

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Summary

The Europe Animal Protein Market size is estimated at USD 2.16 billion in 2024, and is expected to reach USD 2.72 billion by 2029, growing at a CAGR of 4.72% during the forecast period (2024-2029).

F&B and supplements together accounted for more than 50% of share in 2022 due to rising number of fitness enthusiasts coupled with increasing demand for protein-based food products across the region

  • The market has animal protein applications in many end-user segments, primarily driven by the F&B and supplements segments. In 2022, the two segments together held a share of 40% of animal protein volume consumed in Europe. Increased consumption of gelatin as an emulsifier in protein-based products is the major factor driving the market. In 2021, 60% of millennials and Gen Z consumers sought curated baked bakeries that offered functional bakery goods in Europe.
  • The supplements have been gaining acceptance among the rising number of fitness enthusiasts in the region. In fact, under the supplements segment, sports/performance nutrition remained the most dominant and yet the fastest-growing sub-segment, with a projected CAGR of 5.40%, by volume, during the forecast period. Over the review period, the number of members in health and fitness clubs in Europe rose by about 12 million. This increase portrays a vast potential for products like protein powders. Top athletes are increasingly influencing millennials worldwide. Due to this, the demand for energizing products and weight management sports nutrition is surging.
  • Insect protein dominates the animal feed market and is anticipated to register a CAGR of 2.39%, by value, throughout the forecast period. In Europe, more than USD 1 billion has been invested in this sector since its establishment, and this figure is expected to reach USD 2.95 billion at the end of the forecast period. The use of insect-processed animal proteins (PAPs) in poultry and pig feed was approved by the European Union in 2021, which is expected to create new opportunities, beginning with the introduction of such components into such animals' diets.

Russia holds significant share in 2022 due to strong demand of animal protein from Russian bakeries

  • By country, Russia retained its top position in 2022. Food and beverages remained the largest consumer of animal proteins, with the bakery segment accounting for a major volume of 54% during the base year. Animal proteins, such as gelatin and collagen, are widely used in making cakes and pastries. Cakes and pastries make up the second-largest industry, holding 11% of the market shares in the region. An average Russian citizen consumes about 260 pounds of baked goods per year. In 2020, the country had over 690 large bakeries, 4,800 mid-sized enterprises, and more than 7,000 small and micro-bakeries.
  • The UK whey protein market holds a share of 26.27% in Europe. It is one of the strongest markets in Europe. Whey protein has increased applications in the supplements and food and beverage industries in the United Kingdom. Almost 3.5 million Britons were recorded to have had type-3 diabetes in 2020. To cope with diabetes, whey protein is effective as it instantly increases the insulin level. The intake of whey protein supplements helps people with type-3 diabetes control their blood sugar levels. As a result, there is a steady increase in the demand for whey protein in the supplements segment.
  • Germany holds a significant share of the animal protein market. Gelatin protein (26.85%) and whey protein (20.14%) hold the major market shares in the country. Gelatin protein is dominated by the food and beverage sector, and the beverage sub-segment is the fastest-growing in the market. In 2021, an average German consumed 9.9 liters per capita of fruit juice. Gelatin is effective in removing fruit juice precipitates that might cause haze. Gelatin, when used in doses of 1%-5% concentrations, aids the retention of natural fluids and improves texture and flavor.

Europe Animal Protein Market Trends

Animal protein consumption growth fuels opportunities for key players in the ingredients sector

  • Germany is one of the leading producers of dairy products in Europe. The German milk processing sector generated sales of about EUR 29.6 billion in 2021 (excluding ice cream producers). With nearly 4 million cows in the country, the milk yield per cow in Germany was 8,488 kg. The per capita consumption is associated with an average daily protein intake of around 104 g protein per capita a day or 6.1 kg protein-N per capita and year. Germany is one of the largest exporters of dairy products, with a share of 15%, alongside France and New Zealand. The recommended intake of proteins is 0.83 g/kg/d for adults in good health.
  • The market for whey protein is mainly driven by the growing popularity of fitness centers and health clubs, which has led to a rise in whey consumption. The annual whey protein import increased exponentially by 15.09% in 2021 from 2019. However, with a great focus on overall health and consumers’ interest in clean-label products, the demand for natural ingredients has been growing in the sports nutrition sector. Ingredients, such as organic and grass-fed whey, have gained prominence due to both health as well ethical concerns.
  • Women are looking for sports nutrition supplements to seek a lean body, strength, and performance. Encouragement from nutritionists and other fitness experts is also boosting the market sentiment for sports nutrition in the region. Growing veganism, demand for plant-based products, and changing dietary preferences among consumers are being witnessed globally. The low inclination toward meat-based products is visible among consumers, which is a major restraining factor for the animal protein market. The number of vegans in Europe doubled from 1.3 million to 2.6 million, representing 3.2% of the population in 2021.

Meat and milk production contributes majorly as raw material for plant protein ingredients manufacturers

  • Animal proteins such as milk protein, whey protein, and casein and caseinates are derived from milk. Germany is the leading producer of milk in the European Union, accounting for more than 21% of milk deliveries in the European Union in 2020. Although the country has been observing a decline in the count of cattle farms, the average size of the farms is witnessing an upsurge. The rise in milk production is attributed to the escalated volume of milk production per cow. Over the years, milk production has been concentrated in the grassland regions of northwestern and southern Germany.
  • Dairy proteins are the leading proteins manufactured in the EU region because the EU and the United Kingdom are considered the largest traders of cheese. In 2020, the OECD noted a meteoric production growth of whey and casein proteins in the EU, primarily due to the escalated cheese demand in EU countries. As stated by the OECD, cheese volume production spiked, touching 10.44 million ton in 2020. Amid the COVID-19 pandemic, the EU government highly supported manufacturers in processing fresh milk into storable milk items, like cheese, which consequently boosted protein production.
  • Collagen and gelatin are pure protein forms of animal protein produced using raw materials from the meat industry. France has Europe's largest cattle herd, with over 19 million cattle, more than any other European country. With nearly 3.7 million dairy cattle and over 4 million suckler cows, France had 34% of all bovine livestock raised for meat in Europe in 2020. There are more than 200,000 cattle farmers in France, producing 1.5 million ton in carcass weight equivalent (CWE) a year, making the country Europe's leading beef producer and the seventh largest in the world.

Europe Animal Protein Industry Overview

The Europe Animal Protein Market is moderately consolidated, with the top five companies occupying 41.77%. The major players in this market are Agrial Enterprise, Arla Foods amba, Darling Ingredients Inc., Koninklijke FrieslandCampina NV and SAS Gelatines Weishardt (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support


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Table of Contents

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION
2.1 Study Assumptions & Market Definition
2.2 Scope of the Study​
2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS
3.1 End User Market Volume
3.1.1 Baby Food and Infant Formula
3.1.2 Bakery
3.1.3 Beverages
3.1.4 Breakfast Cereals
3.1.5 Condiments/Sauces
3.1.6 Confectionery
3.1.7 Dairy and Dairy Alternative Products
3.1.8 Elderly Nutrition and Medical Nutrition
3.1.9 Meat/Poultry/Seafood and Meat Alternative Products
3.1.10 RTE/RTC Food Products
3.1.11 Snacks
3.1.12 Sport/Performance Nutrition
3.1.13 Animal Feed
3.1.14 Personal Care and Cosmetics
3.2 Protein Consumption Trends
3.2.1 Animal
3.3 Production Trends
3.3.1 Animal
3.4 Regulatory Framework
3.4.1 France
3.4.2 Germany
3.4.3 Italy
3.4.4 United Kingdom
3.5 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)
4.1 Protein Type
4.1.1 Casein and Caseinates
4.1.2 Collagen
4.1.3 Egg Protein
4.1.4 Gelatin
4.1.5 Insect Protein
4.1.6 Milk Protein
4.1.7 Whey Protein
4.1.8 Other Animal Protein
4.2 End User
4.2.1 Animal Feed
4.2.2 Food and Beverages
4.2.2.1 By Sub End User
4.2.2.1.1 Bakery
4.2.2.1.2 Beverages
4.2.2.1.3 Breakfast Cereals
4.2.2.1.4 Condiments/Sauces
4.2.2.1.5 Confectionery
4.2.2.1.6 Dairy and Dairy Alternative Products
4.2.2.1.7 RTE/RTC Food Products
4.2.2.1.8 Snacks
4.2.3 Personal Care and Cosmetics
4.2.4 Supplements
4.2.4.1 By Sub End User
4.2.4.1.1 Baby Food and Infant Formula
4.2.4.1.2 Elderly Nutrition and Medical Nutrition
4.2.4.1.3 Sport/Performance Nutrition
4.3 Country
4.3.1 Belgium
4.3.2 France
4.3.3 Germany
4.3.4 Italy
4.3.5 Netherlands
4.3.6 Russia
4.3.7 Spain
4.3.8 Turkey
4.3.9 United Kingdom
4.3.10 Rest of Europe

5 COMPETITIVE LANDSCAPE
5.1 Key Strategic Moves
5.2 Market Share Analysis
5.3 Company Landscape
5.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
5.4.1 Agrial Enterprise
5.4.2 Arla Foods amba
5.4.3 Darling Ingredients Inc.
5.4.4 Groupe LACTALIS
5.4.5 Koninklijke FrieslandCampina NV
5.4.6 Lactoprot Deutschland GmbH
5.4.7 LAÏTA
5.4.8 SAS Gelatines Weishardt
5.4.9 Ÿnsect

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR PROTEIN INGREDIENTS INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX
7.1 Global Overview
7.1.1 Overview
7.1.2 Porter’s Five Forces Framework
7.1.3 Global Value Chain Analysis
7.1.4 Market Dynamics (DROs)
7.2 Sources & References
7.3 List of Tables & Figures
7.4 Primary Insights
7.5 Data Pack
7.6 Glossary of Terms

 

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