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サウジアラビアの電子商取引市場 - 成長、動向、COVID-19の影響、予測(2022年~2027年)


Saudi Arabia E-commerce Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

サウジアラビアのEコマース市場は、予測期間である2022年から2027年の間に12.56%を超えるCAGRで成長すると予想されています。Eコマース業界は、より多くのEコマース事業者が国内に進出し、飛躍的な成長を遂げてい... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

サウジアラビアのEコマース市場は、予測期間である2022年から2027年の間に12.56%を超えるCAGRで成長すると予想されています。Eコマース業界は、より多くのEコマース事業者が国内に進出し、飛躍的な成長を遂げています。インターネットへのアクセスが世界中で可能になったことで、デジタル経済が著しく発展しています。サウジアラビア市場では、オンライン小売の需要増に対応するため、さまざまな電子商取引市場のベンダーが事業を拡大しています。

主な特徴
Eコマース(電子商取引)は、インターネットを通じて製品やサービスの売買を行うものです。Eコマースの発展により、オンラインでの販売や取引に膨大な機会が提供されています。eコマース市場の助けを借りて、ユーザーは物理的に市場に足を運ぶことなく、商品やサービスを購入することができます。
サウジアラビアのeコマース市場は、スマートフォンやソーシャルメディアの利用拡大、インターネットの普及といった様々な要因により、継続的な成長を遂げています。
サウジアラビアのeコマース市場は、主に購買者の間で高まっているオンラインショッピングのニーズが原動力となっています。このため、世界中のEコマース市場ベンダーがサウジアラビアに投資しています。例えば、Invest Saudiによると、2021年、政府は575の新規外国投資プロジェクトの記録を打ち立てました。こうした外資系プロジェクトの増加は、同国におけるEコマースや小売市場の急増が要因となっています。
政府は、同国の電子商取引市場をさらに強化するために、さまざまな取り組みを行っています。例えば、2021年9月、サウジアラビアの電子商取引協議会は、電子商取引の法制化に取り組むための制定を発表しました。これにより、電子商取引のインフラを強化し、決済システム、郵便・物流サービスを可能にし、中堅・中小企業へのサービスパッケージを提供することができるようになります。
電子商取引市場の主要企業は、サウジアラビアの市場で事業を拡大するために力を合わせています。例えば、2022年3月、サウジアラビアは、同国の電子商取引分野を強化するためにアマゾンとの契約を発表しました。アマゾンは2020年、Souq.comの買収を通じてサウジアラビア市場に参入しました。


主な市場動向

デジタルトランスフォーメーションにより、Eコマースの大幅な成長が期待される


COVID-19の発生とロックダウンは、世界中の小売セクター、特に実店舗モデルに多大な影響を与えました。それにもかかわらず、Eコマースは多くのセグメントで消費者の交流が盛んになった数少ない分野の1つです。同じ傾向は、サウジアラビアにも反映されています。事業の停止と全国的な封鎖により、この地域の複数の組織は、変化する消費者の優先順位に適応することを余儀なくされました。このような状況下で、デジタルショッピングや小売が新しい方法となったため、サウジアラビアのeコマース部門のいくつかのセグメントでは、大きな成長が見られました。
サウジアラビアのデジタルインフラは、eコマース産業が盛んな他の市場と比較して、急速に成長しています。ここ数年、サウジアラビアはインターネットの普及と接続性の向上を記録し、ネットワークの速度と普及率で第5世代(5G)諸国をリードしています。例えば、2021年1月、Ooklaのスピードテストによると、同国は最速のモバイルインターネット接続を記録しています。
さらに、サウジアラビア政府は、同国の電子商取引市場の成長を促進するために、さまざまな取り組みを打ち出しています。例えば、2021年11月、サウジアラビアはオマーンとデジタル経済強化のための覚書(MoU)を締結しました。
同様に、この両政府は「サウジ・オマーン・デジタル・スキル・イニシアチブ」も立ち上げています。このイニシアチブのもと、データと人工知能、ソフトウェアの設計と開発、インフラ、サイバーセキュリティ、フィンテックの分野でトレーニングプログラムが導入される予定です。これにより、同国はデジタル市場の拡大・成長をさらに後押しすることになります。
同国は今後、技術開発への投資を進めています。例えば、2022年2月、サウジアラビアは中東・北アフリカ(MENA)地域での地位を確保するため、リヤドにある未来のテクノロジーと起業のための新しい国際テクノロジープラットフォーム「LEAP22」に64億米ドル以上の投資を行うと発表しています。


ファッションが大きなシェアを占めると予想


ファッション業界は、Covi-19の流行期に成長を記録しました。顧客の好みが、さまざまなウェブサイトに簡単にアクセスできるオンラインショッピングにシフトし、実店舗に行く必要性がなくなったからです。ソーシャルメディアやスマートフォンの利用者の増加など、いくつかの要因がオンライン・ショッピングや小売の需要を押し上げています。
さまざまな新興企業が、市場での存在感を高めるために、この地域での投資を求めています。例えば、サウジアラビアを拠点とする美容系 E コマースプラットフォームの Kaya は、Al-Dowayan Investment Company と Al-Sulaimaniya Investment Group が参加する Revival Lab から 260 万ドルのシードラウンド資金を調達しました。同社はこの投資により、デジタルインフラと物流サービスを強化し、成長と拡大戦略をサポートする予定です。
サウジアラビアでは、ファッションEコマース市場の活性化を図るため、政府による施策が行われています。例えば、2021年6月、サウジアラビア文化省傘下の当局であるThe Fashion commissionは、Vogue Arabiaと提携してSaudi 100 brands programを立ち上げました。この構想では、グローバルなファッション業界におけるローカルブランドの競争力あるビジネス上の優位性を高めるために、メンタリング、トレーニング、アドバイザリーセッション、個人およびグループコンサルティングを伴う1年間のブランド開発を提供します。
アラビアでは、電子商取引を活発化させるため、多くの買収や合併が行われています。例えば、2022年3月、BinDawood Holdingは、そのFuture Technology Retail部門を通じて、International Applications Trading Company(IATC)の株式の62%の取得に調印した。
ファッション関連の様々なブランドが、サウジアラビア市場で足跡を拡大しようとしている。例えば、2022年3月、noon.comはサウジアラビアのリヤドにある倉庫に新たに45,000m2のカスタマーフルフィルメントセンターを立ち上げると発表した。これにより、同国内での迅速な商品配送が可能になります。


競合他社の状況

サウジアラビアのEコマース市場は、企業間の競争が激化しています。市場は、Amazon、Haraj、Noonなど、さまざまな主要プレーヤーで構成されています。現在、サウジアラビアのEコマース市場では、これらの主要プレイヤーが市場シェアの大部分を占めています。しかし、Eコマースの技術革新が進むにつれ、多くの企業や新興企業が、新規契約の獲得や新規市場の開拓により、市場での存在感を高めています。


2022年5月、家具ECプラットフォームのHomzmartは、サウジアラビアでの事業拡大を発表しました。
2021年7月、イギリスのオンラインファッション小売業者Boohooは、クウェートに拠点を置くAlshaya Groupと、中東地域におけるDebenhamsブランドの展開について提携を発表した。


その他の特典

エクセル形式の市場推定(ME)シート
3ヶ月間のアナリストサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of e-commerce of total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the e-commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Growing Demand from Fashion Industry
5.1.2 Penetration of Internet and Smartphone Usage
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Internet Penetration
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to ecommerce industry in Saudi Arabia (Coverage to include Population, Internet Penetration, ecommerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the ecommerce industry in Saudi Arabia (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border ecommerce industry in Saudi Arabia (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of country Saudi Arabia in the ecommerce industry in Middle East region

6 Market Segmentation
6.1 By B2C ecommerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B ecommerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 Amazon.com, Inc
7.1.2 Haraj
7.1.3 Noon AD Holdings Ltd
7.1.4 Namshi General Trading L.L.C
7.1.5 Aliexpress
7.1.6 eBay Inc.
7.1.7 Walmart Inc.
7.1.8 Jarir Bookstore
7.1.9 H & M Hennes & Mauritz AB
7.1.10 Home Centre Stores

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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Summary

The Saudi Arabia E-commerce Market is expected to grow at a CAGR of above 12.56% during the forecast period, 2022-2027. The e-commerce industry is growing exponentially as more e-commerce businesses are stepping into the country. The digital economy is significantly developing with access to the internet made available across the globe. Various e-commerce market vendors are expanding their business in the Saudi Arabia Market to meet the growing demand for online retailing.

Key Highlights
E-commerce, or electronic commerce, purchases and sells products or services through the internet. The development of e-commerce provides immense opportunities for online sales and transactions. With the help of the e-commerce market, users can buy their goods and services without them physically visiting the marketplace.
The e-commerce market in Saudi Arabia is witnessing continuous growth due to various factors like rising usage of smartphones, social media, and internet penetration.
The e-commerce market of Saudi Arabia is primarily driven by the rising need for online shopping among buyers. This has led e-commerce market vendors from across the globe to invest in the country. For instance, In 2021, according to Invest Saudi, the government has hit a record of 575 new foreign investment projects. The increase in the number of these foreign projects is driven by a surge in the e-commerce and retail market in the country.
The government is taking various initiatives to further strengthen the e-commerce market in the country. For instance, In September 2021, the E-commerce Council of Saudi Arabia announced its enactment to work on e-commerce legislation. This will help boost the e-commerce infrastructure, enable payment systems, postal and logistic services, and provide a package of services to medium and small enterprises.
Key players in the e-commerce market are joining forces to expand their business in Saudi Arabia's market. For instance, In March 2022, Saudi Arabia announced a deal with Amazon to enhance the county's e-commerce sector. Amazon entered the Saudi Arabia market in 2020 through the acquisition of Souq.com.


Key Market Trends

Significant Growth in E-Commerce is Expected due to Digital Transformation


The COVID-19 outbreak and the lockdown have immensely affected the retail sector worldwide, particularly the brick and mortar model. Nevertheless, e-commerce is one of the few sectors that have witnessed increased consumer exchange in numerous segments. The same trend is also reflected in Saudi Arabia. Due to the shutdown of business and nationwide lockdown, multiple organizations in the region were forced to adapt to the changing consumer priorities. As digital shopping and retailing have become the new way in these circumstances, some segments of Saudi Arabia's e-commerce sector witnessed significant growth.
Saudi Arabia's digital infrastructure is growing rapidly compared to other markets with stronger e-commerce industries. For a few years in the recent past, the country has recorded great internet coverage and connectivity progress, leading the fifth-generation (5G) countries in network speed and coverage. For instance, In January 2021, as per the Ookla speed test, the country recorded the fastest mobile internet connection.
Moreover, the government of Saudi Arabia is coming up with various initiatives to boost the growth of the e-commerce market in the country. For instance, In November 2021, Saudi Arabia signed a Memorandum of Understanding(MoU) with Oman to strengthen the digital economy.
Similarly, these two governments have also launched the Saudi-Omani Digital Skills Initiative. Under this initiative, training programs will be introduced in the fields of data and artificial intelligence, software design and development, infrastructure, cybersecurity, and fintech. This will further help the country expand and grow the digital marketplace.
The country is investing in technological development in the future. For instance, In February 2022, Saudi Arabia announced an investment of more than US$6.4 billion in LEAP22, a new international technology platform in Riyadh for future technologies and entrepreneurship to secure its position in the Middle East and North Africa (MENA) region.


Fashion is Expected to Hold a Major Share


The fashion industry has recorded growth during the Covi-19 outbreak because the customer preferences shifted towards online shopping with easy access to different websites, eliminating the need to visit physical stores. Several factors have boosted the demand for online shopping and retailing, such as the rise in users of social media and smartphones.
Various startups are seeking investments in the region to boost their market presence. For instance, Kaya, Saudi Arabia-based beauty e-commerce platform, has raised a $2.6 million Seed round from Revival Lab, with participation from Al-Dowayan Investment Company and Al-Sulaimaniya Investment Group. The company will use its investment to enhance its digital infrastructure and logistics services in order to support its growth and expansion strategies.
Steps are taken by the government in order to boost the fashion e-commerce marketplace in Saudi Arabia. For instance, In June 2021, The Fashion commission, an authority under the Saudi Ministry of Culture, launched the Saudi 100 brands program in partnership with Vogue Arabia. This initiative will offer a one-year brand development with mentoring, training, advisory sessions, and individual and group consultancy to boost competitive business advantage for local brands in the fashion industry globally.
Many acquisitions and mergers are taking place in the country in order to boost the e-commerce economy. For instance, In March 2022, BinDawood Holding, through its Future Technology Retail unit, signed the acquisition of 62% of the shares of International Applications Trading Company (IATC).
Various brands related to fashion are all set to expand their footprints in the Saudi Arabia market. For instance, In March 2022, noon.com announced the launch of its new 45,000m2 Customer Fulfillment Centre in its warehouse in Riyadh, Saudi Arabia. This will enable the rapid delivery of their products in the country.


Competitive Landscape

Saudi Arabia's E-commerce Market is witnessing a rise in competitiveness among companies. The market consists of various major players, such as Amazon, Haraj, Noon, and others. In terms of market share, these significant players are presently dominating the e-commerce market in Saudi Arabia. However, with increasing innovations in e-commerce, many companies and startups are increasing their market presence by securing new contracts and tapping new markets.


In May 2022, Homzmart, a furniture e-commerce platform, announced the expansion of its business in Saudi Arabia.
In July 2021, Boohoo, A British online fashion retailer, announced a partnership with Kuwait-based Alshaya Group for the development of its Debenhams brand in the Middle East region.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of e-commerce of total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the e-commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Growing Demand from Fashion Industry
5.1.2 Penetration of Internet and Smartphone Usage
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Internet Penetration
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to ecommerce industry in Saudi Arabia (Coverage to include Population, Internet Penetration, ecommerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the ecommerce industry in Saudi Arabia (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border ecommerce industry in Saudi Arabia (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of country Saudi Arabia in the ecommerce industry in Middle East region

6 Market Segmentation
6.1 By B2C ecommerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B ecommerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 Amazon.com, Inc
7.1.2 Haraj
7.1.3 Noon AD Holdings Ltd
7.1.4 Namshi General Trading L.L.C
7.1.5 Aliexpress
7.1.6 eBay Inc.
7.1.7 Walmart Inc.
7.1.8 Jarir Bookstore
7.1.9 H & M Hennes & Mauritz AB
7.1.10 Home Centre Stores

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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