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北マケドニアの電子商取引市場 - 成長、動向、COVID-19の影響、予測(2022年~2027年)


North Macedonia E-commerce Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

北マケドニアのeコマース市場は、2022年から2027年までの予測期間において16%の成長率を記録しています。北マケドニアのEコマース市場は拡大していますが、地元企業の販売や消費者のオンラインショッピングの規... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

北マケドニアのeコマース市場は、2022年から2027年までの予測期間において16%の成長率を記録しています。北マケドニアのEコマース市場は拡大していますが、地元企業の販売や消費者のオンラインショッピングの規模はまだ小さいままです。北マケドニアのEコマース売上のほとんどは、AliExpressやその他の海外サイト、特にイギリス、ルクセンブルク、ハンガリー、アメリカ、アイルランドから発信されているものです。注文の大半は、衣類やスポーツ用品などの消費財でした。消費者は価格に敏感で、価格が購入の決め手となることが多い。

主なハイライト
北マケドニアでは、国内の購買者の多くがデジタルリテラシーを持たず、安価なコピー商品を本物だと思い込んでネットで購入している。北マケドニア共和国税関は、電子商取引における知的財産権(IPR)侵害のリスクを認識しています。税関は、海外のオンライン小売業者から到着した荷物を検査し、知的財産権を侵害する商品を押収しています。
さらに、北マケドニアは最先端の決済技術、特にモバイルコマースに完全にアクセスできるわけではありません。Amazonやe-Bayを含むいくつかの主要な電子商取引プラットフォームは、北マケドニア発の購入を禁止または制限しています。PayPalは北マケドニア国内での送金にしか使えません。
北マケドニアも、COVID-19の流行が加速させたe-ラピッドコマースの成長の例外ではありません。電子商取引協会が発表した「2020年の北マケドニアに関する報告書」によると、2020年のオンライン取引額は2017年と比較して56%増加した。同報告書によると、北マケドニアのインターネット販売拠点(以下、eセールスポイント)の数は、2018年には342に過ぎなかったが、2020年9月には1,342に拡大した。
さらに、電子商取引市場の重要性が拡大していることから、米国国際開発庁(以下、USAID)が共同出資して最近立ち上げたプラットフォーム「Ecommerce4all」など、さまざまな当局や組織による取り組みが行われています。このプラットフォームは、eビジネスの立ち上げと運営に必要なすべての資料をまとめた無料の教育用ウェブプラットフォームを作成したことなどが特徴です。
さらに、北マケドニアの電子商取引協会は、ドイツの開発機関Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbHの支援を受けて、中央ヨーロッパ自由貿易協定(CEFTA)加盟国における電子商取引情報の地域ポータルを構築すると発表しました(GIZ)。この地域プラットフォームは、2020年に北マケドニア市場向けに開始した電子商取引プラットフォームを、他のCEFTA諸国へ展開するものです。
Covid-19の大流行により、同国では研究対象市場の成長が加速しています。マケドニア電子商取引協会が電子商取引分析レポートで実施した調査によると、パンデミックの開始以来、買い物客の37%がオンライン購入を増やしたとのことです。さらに、回答者の約20%が初めて電子政府サービスを利用するようになった。この国の特徴は、オンライン・ショッピングのチャンネルへの関心が高まっていることです。


主な市場動向

インターネットの普及がEコマースの需要を押し上げる


レストラン、カフェ、ホテル、ホステルなどでは、インターネットやWi-fiが広く普及しているが、飲食店では無料Wi-fiが必ずしも宣伝されているとは限らない。ホテルによっては、共用スペースにコンピューターが設置されているところもある。米国国際開発庁(USAID)は「マケドニアン・コネクツ」プロジェクトを後援し、北マケドニアを世界初のオールブロードバンド・ワイヤレス国にすることに貢献しました。
住民が電話を持っていない山奥の町でも、人口のかなりの割合で無線接続が利用できるようになっています。CIA World Factbookによると、北マケドニアはインターネットホスト数で世界92位、固定インターネットブロードバンド契約数で79位にランクされています。
Eurostatによる情報通信技術に関する欧州調査によると、2020年には、北マケドニアのインターネットユーザーの71%が少なくとも1日1回インターネットを活用していました。しかし、北マケドニアの1日のインターネット利用者数は、他のヨーロッパ諸国と比較してかなり少ない。
北マケドニアで日常的にインターネットを利用する個人の割合は、2020年のEU-27の平均値である80%よりも低い。北マケドニアのインターネット接続可能な世帯の全体的なシェアは、ギリシャやブルガリアといった近隣諸国とほぼ同じだった。しかし、低いインターネット利用率にもかかわらず、Wifiやインターネットの利用率は高く、同国の電子商取引の需要を可能にするものです。
また、インターネットの利用に公的な制限はありませんが、プライバシー、インチキニュース、ヘイトスピーチなどの新しい懸念があります。検索エンジンのシェアは、Googleが最も高く、次いでYahoo、Bingとなっています。ブラウザは、クローム、サファリ、ファイヤーフォックス、オペラ、サムスンインターネット、インターネットエクスプローラが人気だった。さらに、米国国際開発庁(USAID)が資金援助した「マケドニアン・コネクツ」プロジェクトにより、北マケドニアは世界初のオールブロードバンド・ワイヤレス国となることができました。


ファッション・アパレル分野が同国のEコマース成長を牽引すると予想される


Invest North Macedoniaによると、繊維産業は冶金に次いで同国で2番目に大きな産業部門であり、工業生産、雇用、輸出収入の面で最も発展した多様な産業の一つです。繊維・衣料品産業は産業全体のGDPの17%、国全体の輸出の14%を占めている。この要素は、Eコマースビジネスにおける繊維部門の需要も高めることになります。
もうひとつのメリットは、現地が世界市場で高い評価を受けていることです。同国の企業は、EUや米国市場において、その品質とプロフェッショナリズムが長い間認められてきました。また、この業界は高い柔軟性と国際市場のニーズに適応する意欲があることでも知られています。こうした点を考慮すれば、現地企業がEU圏内で製品をオンライン販売する際に有利になる。
EU市場に近接し、輸送・物流ネットワークが確立していること。北マケドニアには、ヨーロッパの主要な輸送会社の個人所有のトラックや倉庫がほとんどあります。
さらに、マケドニア電子商取引協会によると、マケドニアのeショッパーは、アパレルやスポーツ用品をオンラインで購入することを好んでいるとのことです。2020年には、消費者の約40.1%がオンライン購入を行い、その大半は衣類などの衣料品を購入しています。


競合他社の状況

国際貿易庁によると、北マケドニアでは、2020年のオンライン購入の約80%をAliExpressなどの海外サイトが占めている。注文の大半は衣類やスポーツ用品などの消費財である。eBayは特定の要件に活用されているが、その規模ははるかに小さい。正統派クリスマス、正統派イースター、ラマダンは、北マケドニアにおける3大消費者向けショッピングの休日である。


2021年5月 - ソフトウェア企業Assecoの一部であるPaytenは、北マケドニアの大手EコマースプラットフォームGrouperを買収しました。ペイテンは、取引ソリューションで同社のポートフォリオを拡大する戦略の一環として、グルーパーの株式を100%取得しました。Grouperを傘下に置くことで、すべての小売業者に対するサービスを充実させ、ペイテンのEコマース・ソリューションの普及を図ります。


さらなるメリット

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of E-Commerce of Total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-Commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Mobile e-commerce to be the fastest-growing retailing channel due to proliferation of mobile apps and convenience
5.1.2 Retailers develop mobile-friendly strategies to attract young and tech-savvy consumers
5.2 Market Challenges
5.2.1 North Macedonia lacks full access to innovative payment systems
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to the E-Commerce industry in North Macedonia (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-CommercePenetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the E-Commerce industry in North Macedonia (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border E-Commerce industry in North Macedonia (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of North Macedonia in the E-Commerce Industry in the Region

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-Commerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - By Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-Commerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Setec.mk
7.1.2 Anhoch.mk
7.1.3 Neptun.mk
7.1.4 AliExpress (Alibaba Group)
7.1.5 Grouper.mk
7.1.6 Pazar3.mk
7.1.7 Kupujem Prodajem
7.1.8 eBay Inc.
7.1.9 Amazon.com, Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET

 

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Summary

The North Macedonia e-commerce market is witnessing a growth rate of 16% over the forecast period from 2022 to 2027. North Macedonia's eCommerce market is expanding, but it remains small in local businesses selling and consumers shopping online. Most E-commerce sales in North Macedonia originate from AliExpress and other foreign websites, particularly from the United Kingdom, Luxembourg, Hungary, the United States, and Ireland. The majority of orders were for consumer goods like clothing and sports equipment. Consumers are price-sensitive, and the price is often the deciding factor in purchasing decisions.

Key Highlights
In North Macedonia, many domestic buyers lack digital literacy and buy inexpensive knockoffs online, assuming they are authentic. The Customs Administration of North Macedonia is aware of the risk of infringement of intellectual property rights (IPR) in eCommerce. The Customs Administration inspects packages arriving from foreign online retailers and holds IPR infringing goods.
Additionally, North Macedonia does not have complete access to cutting-edge payment technologies, particularly for mobile commerce. Several major e-commerce platforms, including Amazon and e-Bay, have barred or restricted purchases originating in North Macedonia. PayPal can only be used to send money in North Macedonia.
North Macedonia is no exception to e-rapid commerce's growth, which the COVID-19 pandemic has accelerated. According to the Association for E-Annual commerce's Report for North Macedonia for 2020, the value of online transactions increased by 56% in 2020 compared to 2017. According to the same report, the number of internet selling points (or "e-selling points") in North Macedonia expanded to 1,342 in September 2020, up from only 342 in 2018.
Moreover, the expanding importance of the e-commerce market has prompted a number of initiatives by various authorities and organizations, such as the recently launched platform "Ecommerce4all," which is co-funded by the United States Agency for International Development ("USAID"). This platform featured, among other things, the creation of a free instructional web platform that compiles all of the material needed to start and run an e-business.
Additionally, the e-commerce association of North Macedonia said that, with the help of the German development agency Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH, it will build a regional portal for e-commerce information in the Central European Free Trade Agreement (CEFTA) countries (GIZ). The regional platform will be a rollout of an e-commerce platform that was launched in 2020 for the North Macedonian market to other CEFTA nations.
The Covid-19 pandemic has accelerated the growth of the studied market in the coutnry. According to a survey carried out by the Macedonian E-commerce Association in its Ecommerce Analysis Report, 37% of shoppers have increased their online purchases since the start of the pandemic. Further, around 20% of the respondents have started using e-government services for the first time. The country is characterized by increasing interest in the online channels of shopping.


Key Market Trends

Wide Availability of Internet will Boost the Demand for E-commerce


Internet and Wi-fi are widely available in restaurants, cafes, hotels, and hostels, although free wi-fi is not always advertised in food and drink venues. Some hotels have computers in common areas. The United States Agency for International Development (USAID) sponsored the 'Macedonian Connects' project, which helped to make North Macedonia the first all-broadband wireless country in the world.
Even in remote mountain towns where residents do not have phones, the wireless connection is available to a significant percent of the population. North Macedonia is ranked 92nd in the world in terms of internet hosts and 79th in terms of fixed internet broadband subscriptions, according to the CIA World Factbook.
In 2020, 71% of internet users in North Macedonia utilized the internet at least once a day, according to a European survey on information and communication technologies by Eurostat. However, North Macedonia had a much lower number of daily internet users than other European countries.
The percentage of individuals in North Macedonia who use the internet on a daily basis was lower than the EU-27 average of 80% in 2020. The overall share of households in North Macedonia with internet access was similar to that in neighboring countries like Greece and Bulgaria. However, after even the low usage of internet there is a high availability of wifi and Internet in the country that will enable the demand for the E-commerce in the country.
There are also no official limits on internet use, but new concerns include privacy, bogus news, and hate speech. By market share, Google was the most popular search engine in the country, followed by Yahoo and Bing. Chrome, Safari, Firefox, Opera, Samsung Internet, and Internet Explorer were the most popular browsers. Furthermore, the US Agency for International Development (USAID) funded the 'Macedonian Connects' project, which enabled North Macedonia become the world's first all-broadband wireless country.


Fashion and Apparel sector is anticipated to drive the E-commerce growth in the country


According to Invest North Macedonia, the textile industry is the country's second-largest industrial sector after metallurgy and is one of the most developed and varied industries in terms of industrial production, employment, and export revenues. The textile and garment industry accounts for 17% of overall industrial GDP and 14% of total country exports. This element will also increase demand for the Textile sector in the E-commerce business.
Another benefit is that local the have a positive reputation in the global market. Companies from the country have long been recognized for their quality and professionalism in the EU and US markets. The industry is also known for its high flexibility and willingness to adapt to the needs of international markets. Such considerations will provide local firms an advantage in selling their products online within the EU.
Close proximity to EU markets and well-established transport and logistics networks. North Macedonia is home to most of the major European transportation companies' privately owned trucks and warehouses.
Furthermore, Macedonian e-shoppers prefer to buy apparel and sports equipment online, according to the Macedonian E-Commerce Association. In 2020, approximately 40.1% of consumers made online purchases, with the majority of consumers purchasing clothing and other garments.


Competitive Landscape

In North Macedonia, AliExpress and other foreign websites accounted for around 80% of all online purchases in 2020, according to the International Trade Administration. The majority of orders were for consumer goods like clothing and sports equipment. eBay is utilized for specific requirements, however on a much lesser scale. Orthodox Christmas, Orthodox Easter, and Ramadan are the three major consumer shopping holidays in North Macedonia.


May 2021 - Payten, part of the software company Asseco, has acquired North Macedonia’s leading e-commerce platform Grouper. Payten has acquired a 100% stake in Grouper as part of a strategy to expand the company's portfolio with trading solutions. With Grouper in its ranks, the company enriches its offer for all retailers and promotes Payten e-commerce solutions.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of E-Commerce of Total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-Commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Mobile e-commerce to be the fastest-growing retailing channel due to proliferation of mobile apps and convenience
5.1.2 Retailers develop mobile-friendly strategies to attract young and tech-savvy consumers
5.2 Market Challenges
5.2.1 North Macedonia lacks full access to innovative payment systems
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to the E-Commerce industry in North Macedonia (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-CommercePenetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the E-Commerce industry in North Macedonia (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border E-Commerce industry in North Macedonia (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of North Macedonia in the E-Commerce Industry in the Region

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-Commerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - By Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-Commerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Setec.mk
7.1.2 Anhoch.mk
7.1.3 Neptun.mk
7.1.4 AliExpress (Alibaba Group)
7.1.5 Grouper.mk
7.1.6 Pazar3.mk
7.1.7 Kupujem Prodajem
7.1.8 eBay Inc.
7.1.9 Amazon.com, Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET

 

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