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日本の電子商取引市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年 - 2027年)


Japan E-commerce Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

日本の電子商取引市場は、2022年から2027年の間に14.3%のCAGRを記録すると予想されています。日本の電子商取引市場は、主にハイテクネットワーク基盤に支えられたインターネットの高い普及率によって牽引されてい... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

日本の電子商取引市場は、2022年から2027年の間に14.3%のCAGRを記録すると予想されています。日本の電子商取引市場は、主にハイテクネットワーク基盤に支えられたインターネットの高い普及率によって牽引されています。また、迅速な配送や幅広い商品選択が可能であることも、日本におけるEコマース市場の成長の理由となっています。

主要なハイライト
日本のEコマース市場は、日本人が従来の実店舗からオンラインビジネスへと移行しているため、大きな変革期を迎えています。この地域のEコマース企業は、高い都市密度、技術に精通した顧客、発展した経済の恩恵を受けており、この地域のEコマース市場をさらに引きつけています。
また、国内の流通経路が高度に発達し、接続されていること、国土が狭いため配送や配達のスピードが速く便利であることも、日本の電子商取引市場を後押ししています。
同地域のデジタル広告は、同国のEコマース市場をさらに促進しています。検索広告やディスプレイ広告は主にブランドや広告代理店によって利用されており、商品フィードやショッピング広告は通常、楽天、Yahoo! オークションショッピング、アマゾンジャパンなどの大手Eコマース企業によって利用されています。
さらに、ソーシャルコマースは増加傾向にあり、この地域のEコマース市場の成長をさらに後押ししています。Eコマース企業は、スポンサー付きコンテンツ、インフルエンサーやセレブリティとの連携、ソーシャルメディア上の広告などを利用して、日本での商品やサービスの販売促進を行っています。日本にはTwitterやFacebookなどのグローバルなソーシャルメディアプラットフォームがありますが、日本でよく使われているソーシャルメディアネットワークは、複数の機能を備えたWhatsAppに似たアプリであるLINEです。
しかし、電子商取引に関連する特定の法律や規制が、この地域の電子商取引市場の成長を制限する可能性があります。例えば、「特定デジタルプラットフォームにおける取引の透明性及び公正性の確保に関する法律」では、電子商取引プラットフォームは、そのビジネス慣行について経済産業省に年次報告書を提出することが義務づけられる予定です。経済産業省はその後、加盟店から意見を募り、審査を行い、その結果を公表する。米国のAmazonやApple、日本の楽天やYahoo-Japanなどがこの法律の影響を受ける。
COVID-19の発生時、日本では欧米のような厳しい締め付けはなかったものの、複数の非常事態と自宅待機の推進により、人々はかつてないスピードでネットショッピングを利用するようになった。その結果、より多くの人がデジタルプラットフォームやメディア、アプリに乗り換え、フードデリバリーや日用品をオンラインで注文するようになったのです。


主な市場動向

カード決済とM-コマースの普及がEコマース市場を押し上げる


オンラインショッピングにおいて、日本の消費者は主にクレジットカードによるカード決済を好みます。これは、さまざまな電子商取引プラットフォームがカード決済に便利なソリューション、割引、ギフトバウチャー、追加の報酬や特典などを提供しているためです。Visa、Mastercard、JCBは、日本のオンラインショッピングで最も広く利用され、受け入れられているカードです。このような手軽な決済ソリューションが、電子商取引市場をさらに活性化させるものと期待されています。
さらに、多くの電子商取引会社は、カード機能を保存するオプションを提供しており、今後のオンライン取引の時間を節約することができます。しかし、この地域では、多くの電子商取引企業が楽天ペイなどのウォレットを発表しており、デジタル決済ソリューションの普及が急速に進んでいます。しかし、今後数年間は、カード決済が電子商取引で優先される選択肢であり続けるでしょう。
また、携帯電話やインターネットの普及率が高いことから、この地域ではモバイルコマースが急速に拡大しています。国際電気通信連合の報告によると、日本では2020年に100人あたり152.03件の携帯電話契約が登録されました。このことは、同地域におけるMコマースの隆盛につながり、Eコマース市場をさらに牽引しています。
M-コマースに関連するさまざまな利点により、この地域ではここ数年、M-コマースの傾向が強まっています。日本におけるモバイル取引の持続的な成長と、アマゾンジャパン、ヤフー!ジャパン、楽天といった多くの電子商取引企業が提供するアプリ内課金により、この地域の電子商取引市場はさらに拡大しています。Japan、楽天など、多くのEコマース企業がアプリ内課金を提供しており、Mコマースは今後さらに拡大すると予想されます。


コンシューマーエレクトロニクス部門が最大シェア


日本のEコマース市場において、コンシューマーエレクトロニクス製品分野が最大のシェアを占めています。これは、日本におけるデジタル環境の充実、オンライン販売におけるレビューや返品制度の利便性、テクノロジーに精通した消費者、Eコマース企業がデジタルサービスの確立と拡大に注力していることに起因しています。
経済産業省と電子情報技術産業協会(JEITA)が発表したデータによると、日本のエレクトロニクス産業の総生産額は2021年に11兆円に迫る勢いでした。2019年度には10兆5300億円でした。この産業には、民生用電子機器、産業用電子機器、そして電子部品・デバイスが含まれる。
日本のサラリーマンには年2回のボーナス文化があり、Eコマースの売上を押し上げる。特に夏のボーナスは、高級品、旅行、家電製品の購買意欲の向上につながります。さらに、大きなシェアを持つこの地域の大手企業は、このセール期間中、家電製品の購入に対して様々な割引やキャンペーンを提供している。
経済産業省の報告にあるように、国内家電、AV機器、周辺機器・PCのEコマース売上が高いのは、国内家電、AV機器、周辺機器・PCは、商品仕様が明確で、事前に調べる(ネットで探す)ことで商品の詳細や特徴を理解しやすいからである。この点で、E-commerceとの親和性が高い。以上のような要因が、予測期間中のEコマース市場をさらに牽引していくものと思われます。


競合他社の状況

日本のEコマース市場は、現在少数のプレーヤーが市場を支配しているため、適度に統合されているように見えます。日本のEコマース市場における主要プレイヤーは、買収やパートナーシップといった戦略を採用し、同地域でのリーチを拡大しています。Eコマース市場における主要プレイヤーには、楽天グループ、Amazon.com、DMM.com、ヤフー株式会社、株式会社メルカリなどが挙げられます。


2022年4月 - 日本のアパレルブランドであるユニクロは、同社のEコマースサイトで、顧客に代わってブランドから団体に寄付を行う新機能を開始すると発表した。この機能は、ユニクロのアプリとオンラインサイトで提供され、ユニクロのブルーサイクルジーンズのようなサステナブルに作られたスタイルで利用できるようになる。
2022年4月- 東京に本社を置く、PVC産業向けの特殊安定剤の大手サプライヤーであるウエストレイク昭島は、顧客に安全で便利なオンライン購入体験を提供するため、新しいEコマースプラットフォームを導入しました。テクノロジープロバイダーであるAgilis Chemicalsによって構築されたこのプラットフォームは、迅速かつ容易な製品検索、発注、迅速な再注文に対応する販売・マーケティング機能一式を提供します。


その他のメリット

エクセル形式の市場推定(ME)シート
3ヶ月間のアナリストサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Defination
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Rising Adoption of Card Payments and M-commerce to Boost the E-commerce Market
5.1.2 Highly Developed Distribution Channels to Boost the E-commerce Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Rules and Regulations such as the Act on Improvement of Transparency and Fairness in Trading on Specified Digital Platforms
5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in Japan (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
5.6 Current Positioning of Japan in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-commerce
6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty and Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion and Apparel
6.1.2.4 Food and Beverages
6.1.2.5 Furniture and Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-commerce
6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Rakuten Group, Inc.
7.1.2 Amazon.com, Inc.
7.1.3 Yahoo! Japan Corporation
7.1.4 Mercari, Inc.
7.1.5 DMM.com
7.1.6 Zozo Town
7.1.7 Apple.com
7.1.8 Wowma
7.1.9 Maruetsu
7.1.10 Qoo10 Japan

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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Summary

The Japan E-commerce market is expected to register a CAGR of 14.3% during the period 2022-2027. The E-commerce market in Japan is primarily driven by high internet penetration, secured by the Hi-tech network infrastructure. Besides, fast deliveries, and an extensive range of product choices in one place, is another reason for the growth of the e-commerce market in Japan.

Key Highlights
The E-commerce market in Japan is going through significant transformational change as the Japanese are shifting from traditional brick-and-mortar stores to online businesses. E-commerce companies in the region are benefiting from high urban density, technically savvy customers, and a developed economy and further attracting the E-commerce market in the region.
Along with this, the distribution channel in-country is highly developed and connected, and the small size of the country makes shipping and delivery more convenient at a faster speed, which is also boosting the E-commerce market in Japan.
Digital advertising in the region is further driving the E-commerce market in the country. Search and display ads are mainly used by brands and advertising agencies primarily with product feeds and shopping ads usually used by major E-commerce companies such as Rakuten, Yahoo! Auction Shopping, and Amazon Japan.
Furthermore, social commerce is on the rise and is further propelling the growth of the e-commerce market in the region. E-commerce companies use sponsored content, working with influencers and celebrities, and ads on social media to promote products and services in Japan. While Japan has global social media platforms such as Twitter and Facebook, its popularly used social media network is Line, an app similar to WhatsApp with multiple features.
However, specific laws and regulations pertaining to E-commerce can limit the growth of the E-commerce market in the region. For instance, the Act on Improvement of Transparency and Fairness in Trading on Specified Digital Platforms will require e-Commerce platforms to submit an annual report to METI on their business practices. METI will subsequently solicit comments from merchants, conduct reviews, and publish the results. U.S. firms Amazon and Apple and Japanese firms Rakuten and Yahoo-Japan are among those affected by this law.
During the COVID-19 outbreak, although Japan hasn’t seen strict lockdowns compared to Europe or North America, the multiple states of emergency and the promotion of staying at home have had people adopting online shopping at an unprecedented rate. As a result, more people switched to digital platforms, media, and apps, ordering food delivery and everyday items online.


Key Market Trends

Rising Adoption of Card Payments and M-commerce to Boost the E-commerce Market


When it comes to online shopping, Japanese shoppers prefer card payment mainly through credit cards because of the ease of convenience various E-commerce platforms provide on card payments, such as easy checkout solutions, discounts, gift vouchers, and additional rewards and benefits. Visa, Mastercard, and JCB are the most widely used and accepted cards in online shopping in Japan. These type of easy to go payment solutions is further expected to boost the E-commerce Market.
Furthermore, many E-commerce companies further provide the option for saving the card feature, which is time-saving for further online transactions in the future. However, digital payment solutions are rising at a faster rate in the region with many E-commerce market Players launching wallets such as Rakuten Pay. Still, card payment will remain the preferred option for E-commerce in the coming years.
Moreover, with high mobile and internet penetration, the Mobile commerce is rising rapidly in the region. As reported by International Telecommunication Union, there were 152.03 mobile subscriptions registered for every 100 people in 2020 in Japan. This has led to the rise of M-commerce in the region and further drives the E-commerce market.
The trend of M-commerce has increased in the region over the past few years due to the various benefits associated with M-commerce. With sustained growth in mobile transactions in Japan and in-app purchases provided by most E-commerce companies such as Amazon Japan, Yahoo ! Japan, and Rakuten, the M-commerce is further expected to grow over the forecast period.


Consumer Electronics Segment Hold the Largest Share


The consumer electronics product segment holds the largest share in the E-commerce market in Japan owing to the enhanced digital landscape in Japan, ease of convenience offered through online sales in terms of review and return policies, technology-savvy consumers, and the increasing focus of E-commerce companies on establishing and expanding their digital services.
The data reported by the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI) and the Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA), the total production value of the electronics industry in Japan reached close to JPY 11 trillion in 2021. The value was JPY 10.53 trillion in the year 2019. The industry encompasses consumer electronic equipment, industrial electronic equipment, as well as electronic components and devices.
Japan’s twice-yearly bonus culture for salaried people boosts E-commerce sales. The summer bonus, in particular, is associated with an uplift in luxury goods, travel, and consumer electronic purchases. Moreover, the major players in the region, which hold a significant amount of share, offer various discounts and offers on the purchase of consumer electronics during these sales.
As reported by the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI), the E-commerce sales are high for domestic electrical appliances, AV equipment, and peripherals and PCs because, with domestic electrical appliances, AV equipment, and peripherals and PCs, the product specifications are clear, and it is easy to understand the details and features of the products by researching (searching on the internet for) them in advance. In this regard, they are highly compatible with E-commece. The aforementioned factors are further expected to drive the E-commerce market over the forecast period.


Competitive Landscape

The Japan E-commerce market appears to be moderately consolidated as few players currently dominate the E-commerce market. Major players in the Japan E-commerce market are adopting strategies like acquisitions and partnerships to expand their reach in the region. Some of the major players in the E-commerce market are Rakuten Group, Inc., Amazon.com, Inc., DMM.com, Yahoo! Japan Corporation, and Mercari, Inc.


April 2022 - Japanese apparel brand Uniqlo announced to launch of a new feature for its E-commerce site that will award customers with a donation by the brand, made on their behalf, to an organization. The Buy with Purpose feature, which will be present on the retailer’s app and online website, will be available for sustainably made styles, such as Uniqlo’s BlueCycle Jeans.
April 2022- Westlake Akishima, a leading supplier of specialty stabilizers for the PVC industry based in Tokyo, introduced a new E-commerce platform to provide its customers with a secure and convenient online buying experience. The platform, built by the technology provider Agilis Chemicals, offers a complete set of sales and marketing functions to support fast and easy product search, order placement, and quick reordering.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Defination
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Rising Adoption of Card Payments and M-commerce to Boost the E-commerce Market
5.1.2 Highly Developed Distribution Channels to Boost the E-commerce Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Rules and Regulations such as the Act on Improvement of Transparency and Fairness in Trading on Specified Digital Platforms
5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in Japan (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
5.6 Current Positioning of Japan in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-commerce
6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty and Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion and Apparel
6.1.2.4 Food and Beverages
6.1.2.5 Furniture and Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-commerce
6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Rakuten Group, Inc.
7.1.2 Amazon.com, Inc.
7.1.3 Yahoo! Japan Corporation
7.1.4 Mercari, Inc.
7.1.5 DMM.com
7.1.6 Zozo Town
7.1.7 Apple.com
7.1.8 Wowma
7.1.9 Maruetsu
7.1.10 Qoo10 Japan

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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