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中国電子商取引市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年 - 2027年)


China E-commerce Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

中国の電子商取引市場は、2022年から2027年の間に11.3%のCAGRを記録すると予想されています。同地域のEコマース市場の成長を促進する主な要因は、スマートフォン主導のMコマース文化、革新的なデジタル決済システ... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

中国の電子商取引市場は、2022年から2027年の間に11.3%のCAGRを記録すると予想されています。同地域のEコマース市場の成長を促進する主な要因は、スマートフォン主導のMコマース文化、革新的なデジタル決済システム、ライブコマースプラットフォームの台頭などです。

主なハイライト
膨大な人口を抱える中国の電子商取引市場は、世界最大の電子商取引市場です。中国の電子商取引市場は、インターネットやスマートフォンの高い普及率、オンラインショッピングに対する消費者の信頼感の高まり、電子商取引プラットフォームの出現、さまざまな代替決済ソリューションの利用可能性などを背景に、過去数年間で急速に発展してきました。
電子商取引による購入の増加の主な要因は、代替決済ソリューションにあります。アリペイやウィーチャットペイなどの決済ソリューションが、電子商取引プラットフォームの決済ソリューションとして急成長しています。アリペイはアリババグループが所有するすべてのeコマースプラットフォームの主要な決済ツールとして恩恵を受ける一方、テンセントが提供するWeChat Payは、その巨大なソーシャルメディアユーザー基盤を活用してオンライン決済を推進しています。中国の顧客が電子商取引を受け入れ続けているため、こうした決済ソリューションはさらに勢いを増すと予想されます。
さらに、不便でしばしば対立する対面式のショッピング文化が、この地域の買い物客にEコマース・プラットフォームのわかりやすい信頼性、主にオンライン注文の返品や返金の確保といったさまざまなショッピング活動の容易さを受け入れる動機づけとなりました。さらに、中国の何百万人もの出稼ぎ労働者が提供する低コストの配送サービスによって、JD.com や AlibabaGroup などの企業は国内どこでも当日配送が可能になった。
しかし、現地の電子商取引法や電子商取引プラットフォームの知的財産権に関する厳しい規則や規制が、電子商取引企業に問題を引き起こし、市場の成長を妨げる可能性があります。例えば、中国の電子商取引法は、オンライン上で横行する知的財産権の侵害に対処するために制定されました。この法律には、中国の電子商取引プラットフォームに対する通知と削除のメカニズムに関連する要件が含まれています。通知と削除のツールは、個人がプラットフォームに対して、確立された知的財産権を侵害する製品を提供するリンクを削除するよう要求することを可能にします。電子商取引プラットフォームによって、テイクダウン通知を受け入れるための手順が異なるため、地域の電子商取引企業は、さまざまな電子商取引プラットフォームのテイクダウン手順に精通する必要があります。
COVID-19の流行により、中国における電子商取引活動はさらに活発になっています。COVID-19の流行により、消費者支出は全体的に減少しましたが、電子商取引による購入は増加しました。旅行やレストランサービスなどの分野は、中国全土の封鎖により影響を受けましたが、食料品や物理的財のオンライン購入では力強い成長が見られます。


主な市場動向

ライブ配信型Eコマースが市場を牽引


ライブストリーミングは、中国で非常に人気のあるEコマースの形態で、キーオピニオンリーダーが自分自身のライブビデオ放送を行いながら、視聴者にさまざまな商品や製品を売り込むものです。この流行は、この地域のEコマース市場におけるライブストリーミングの急速な進歩と採用につながっています。
ライブストリーミングによるEコマースの最も大きな利点は、全国に広がる多くの人々、特に主要都市以外の人々にリーチできることです。ライブストリームをより多くの農村部や低層都市に向けることで、企業はブランドの認知度を高め、視聴者を中国全土に拡大することができるのです。
アリババのタオバオ、JD.com などの多くの E コマース大手や、Douyin や Kuaishou などエンターテイメント方面の新しい競合企業は、この地域でデジタルビデオによる E コマース商品のライブプロモーションを行っています。ライブコマースは、顧客エンゲージメントとEコマースの売上を促進するための信頼できるデジタルツールとして、中国の主要なショッピングイベントである「独身の日」の販売キャンペーンで急速に定着しました。
また、中国インターネット・ネットワーク情報センターの報告によると、中国ではオンラインストリーミングの利用者が急速に増加しています。例えば、オンラインストリーマーの数は、2016年の3億4431万人から、2021年には7億037万人に増加すると言われています。さらに、ライブコマースはブランドの魅力や独自性を高め、さらなる消費者を惹きつけます。既存顧客の間でEコマースの位置づけを強化し、新規顧客、特に革新的なショッピング形式や体験に熱心な若者を惹きつけることができるのです。
これらの要因により、同地域のEコマース市場の成長はさらに加速すると予想されます。


オンラインショッパーの普及がEコマース市場を後押し


オンラインショッピングの人気の高まりは、モバイルインターネットの高い普及率と中国におけるインターネットのアクセス性とスピードに支えられ、この地域におけるオンラインショッパーの増加をもたらしました。例えば、中国インターネットネットワーク情報センターの報告によると、オンライン買い物客の数は、2016年の4億670万人から2021年には8億4210万人に増加しました。オンラインショッピング利用者の急増は、この地域のEコマース売上をさらに押し上げると予想されます。
これに伴い、同地域では、スマートフォン主導のMコマースの台頭や、同地域のさまざまな市場プレーヤーが提供する革新的なデジタル決済ソリューションに支えられて、オンラインショッピングの普及率が上昇しました。例えば、中国インターネットネットワーク情報センターは、2015年のオンラインショッピングの普及率は60%であり、2021年には81.6%に成長すると報告しています。
さらに、中国で11月11日、または11/11に行われるショッピングイベント「Singles Day」は、1年で最もオンラインショッピングが盛んに行われる日です。ブランドは割引を提供し、年間収益のかなりの割合を生み出す可能性があります。このようなイベントは、消費者のオンラインショッピングへの関心をさらに高め、その結果、オンラインショッピング利用者が増加し、同国のEコマース市場を牽引しています。
さらに、オンライン消費者の増加の結果、この地域の消費財小売総額のうちEコマースの占める割合が過去数年間で急速に増加しています。例えば、中国国家統計局の報告によると、中国の消費財の小売総売上高に占める電子商取引の割合は、2015年には10.8%でしたが、2021年には24.5%と13.7%の大幅な増加となっています。上記のような要因が、この地域のEコマース市場の成長をさらに加速させています。


競合他社の状況

中国のEコマース市場は、アリババグループ、JD.com、Pinduoduo Incなどの主要プレイヤーの存在により、統合されています。これらの市場プレーヤーは、中国Eコマース市場において大きなシェアを占めています。この地域の企業は、新しい決済システムの導入や戦略的パートナーシップの締結、買収などによって、市場での存在感を高めています。


2021年11月 - 中国のモバイル決済サービスプロバイダーであるYeahka Limitedは、中国の店舗内Eコマースサービスを提供するQianqianhuiに1560万米ドルを投資することに合意したと発表した。その対価として、Yeahka LimitedはQinqinhuiの増資後の株式資本の60%を同社の親会社であるDingding Cultural Tourism Co.Ltd.)から秦琴匯の増資後株式の60%を取得します。今回の秦琴慧への出資は、Yeahkaが加速する店舗向けEコマースサービスへの進出の一環です。
2022年3月 中国のEコマース企業JD.comがDeppon Logisticsを14億2千万米ドルで買収すると発表。パンデミック抑制のための鎖国措置によるEコマースブームの中、Deppon Logisticsの買収はJD Logisticsの能力を拡大することになる。


その他のメリット

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3ヶ月間のアナリストサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Defination
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Livestream E-commerce to drive the Market
5.1.2 Growing Penetration of Online Shoppers to Boost the E-commerce Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Challenges Related to Local E-commerce Law and Intellectual Property Enforcement
5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in China (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in China (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in China (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
5.6 Current Positioning of China in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-commerce
6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty and Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion and Apparel
6.1.2.4 Food and Beverages
6.1.2.5 Furniture and Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-commerce
6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 JD.com
7.1.2 Alibaba.com
7.1.3 Pinduoduo Inc
7.1.4 Suning.com
7.1.5 Vipshop Holdings Ltd
7.1.6 Xiaohongshu (Little Red Book)
7.1.7 JuMei.com
7.1.8 Yihaodian
7.1.9 Dangdang Inc.
7.1.10 Mogujie

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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Summary

The China E-commerce market is expected to register a CAGR of 11.3% during the period of 2022-2027. The primary factors driving the growth of the E-commerce market in the region are smartphone-driven M-commerce culture, innovative digital payments systems, and rising live -commerce platforms, among others.

Key Highlights
With a vast population, the Chinese E-commerce market is the world’s largest E-commerce market. Chinese E-commerce market evolved rapidly during the past few years, primarily driven by high internet and smartphone penetration, increasing consumer confidence in online shopping, the emergence of e-commerce platforms, and the availability of various alternative payment solutions.
Alternative payment solutions were the primary beneficiary of rising e-commerce purchases. Payment solutions such as Alipay and WeChat Pay are rapidly growing as payment solutions for E-commerce platforms. While Alipay benefits as a primary payment tool on all the e-commerce platforms owned by the Alibaba group, WeChat Pay, which is offered by Tencent, leverages its massive social media user base to push online payments. As Chinese customers continue to embrace e-commerce, these payment solutions are further expected to gain momentum.
Furthermore, an inconvenient and often confrontational in-person shopping culture helped motivate shoppers in the region to embrace the straightforward reliability of E-commerce platforms, mainly the ease it offered in various shopping activities for making returns and securing refunds for online orders. Moreover, the supply of low-cost delivery services provided by China’s millions of migrant laborers enabled companies like JD.com and AlibabaGroup to provide same-day delivery anywhere in the country.
However, stringent rules and regulations related to local E-commerce law and Intellectual Property Enforcement for E-commerce platforms can create problems for E-commerce companies which can hamper the market's growth. For instance, the E-Commerce Law in China is designed to address rampant online infringement of intellectual property rights. The law included requirements related to notice-and-takedown mechanisms for the region’s e-commerce platforms. The notice-and-takedown tools allow individuals to request that platforms take down links offering products that infringe on established IP rights. As different E-commerce platforms have varying procedures for accepting takedown notices, E-commerce companies in the region must familiarize themselves with takedown procedures for various e-commerce platforms.
The COVID-19 outbreak has further driven e-commerce activities in China, as concerned consumers are increasingly using the online channel for their purchases to avoid getting exposed to the disease. Although the COVID-19 pandemic decreased overall consumer spending, it has resulted in growth in e-commerce purchases. While sectors such as travel and restaurants services were affected due to lockdown across the country, strong growth is seen in online purchases of groceries and physical goods.


Key Market Trends

Livestream E-commerce to drive the Market


Livestreaming is a very popular form of E-commerce in China where Key Opinion Leaders conduct live video broadcasts of themselves while they market different goods and products to their audiences. The pandemic has led to the rapid advancement and adoption of livestreaming in the E-commerce market in the region.
The most significant advantage of live streaming E-commerce is its ability to reach a large number of people spread throughout the country, especially those outside of major cities. By targeting live streams to more rural areas and lower-tier cities, companies can increase brand awareness and expand their audience to all parts of China.
Many E-commerce giants like Alibaba’s Taobao, JD.com, and newer competitors from the entertainment side like Douyin and Kuaishou, are promoting E-commerce products live via digital video in the region. Live commerce quickly established itself as a fixture in sales campaigns for Singles’ Day, a major shopping event in China, as a reliable digital tool for driving customer engagement and E-commerce sales.
Moreover, as reported by the China Internet Network Information Center, the number of online streaming users is rapidly increasing in China. For instance, the number of online streamers rose from 344.31 million in 2016 to 703.37 million users in 2021. Furthermore, live commerce increases a brand’s appeal and distinctiveness and attracts additional consumers. It can strengthen the positioning of E-commerce among existing customers and attract new ones, especially young people keen on innovative shopping formats and experiences.
All of the aforementioned factors are further expected to boost the growth of the E-commerce Market in the region.


Growing Penetration of Online Shoppers to Boost the E-commerce Market


The rising popularity of online shopping resulted in an increase in the number of online shoppers in the region, supported by high mobile internet penetration and the accessibility and speed of the internet in China. For instance, as reported by the China Internet Network Information Center, the number of online shoppers rose from 466.7 million in 2016 to 842.1 million in 2021. The rapid increase in online shoppers is further expected to boost E-commerce sales in the region.
Along with this, the online shopping penetration increased in the region, supported by the rise of smartphone-driven M-commerce and innovative digital payment solutions offered by various market players in the area. For instance, the China Internet Network Information Center reported that the online shopping penetration was 60% in 2015, which grew to 81.6% in 2021.
Furthermore, the Singles Day shopping event in China, November 11th or 11/11, is the busiest online shopping day of the year. Brands offer discounts and potentially generate a significant percentage of their annual revenue. This type of event further attracts consumers to shop online, which results in an increase in the number of online shoppers driving the E-commerce market in the country.
Moreover, as a result of growing online shoppers, the E-commerce share of total retail sales in consumer goods has rapidly increased over the past few years in the region. For instance, as reported by the National Bureau of Statistics of China, the E-commerce share of total retail sales in consumer goods in China was 10.8% in 2015, which increased dramatically to 24.5% in 2021 with a massive increase of 13.7%. All of the factors mentioned above further accelerate the growth of the E-commerce market in the region.


Competitive Landscape

The China E-commerce market is consolidated with the presence of major players such as Alibaba Group, JD.com, Pinduoduo Inc, among others. These market players hold a significant share in the China E-commerce market. The companies in the region are increasing their presence in the market by introducing new payment systems and entering into strategic partnerships or acquisitions.


November 2021 - Chinese mobile payment services provider Yeahka Limited announced that it had agreed to invest USD 15.6 million into Qianqianhui, a provider of in-store e-commerce services in China. In exchange, Yeahka Limited will receive 60% of Qinqinhui’s enlarged share capital from the company’s parent, Dingding Cultural Tourism Co. Ltd. The investment in Qianqianhui is part of Yeahka's accelerating move into in-store e-commerce services.
March 2022 - Chinese E-commerce company JD.com announced to acquire Deppon Logistics for USD 1.42 billion. The acquisition of Deppon Logistics will expand JD Logistics' capability amid the E-commerce boom resulting from the lockdown measures intended to curb the pandemic.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Defination
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Livestream E-commerce to drive the Market
5.1.2 Growing Penetration of Online Shoppers to Boost the E-commerce Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Challenges Related to Local E-commerce Law and Intellectual Property Enforcement
5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in China (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in China (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in China (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
5.6 Current Positioning of China in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-commerce
6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty and Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion and Apparel
6.1.2.4 Food and Beverages
6.1.2.5 Furniture and Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-commerce
6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 JD.com
7.1.2 Alibaba.com
7.1.3 Pinduoduo Inc
7.1.4 Suning.com
7.1.5 Vipshop Holdings Ltd
7.1.6 Xiaohongshu (Little Red Book)
7.1.7 JuMei.com
7.1.8 Yihaodian
7.1.9 Dangdang Inc.
7.1.10 Mogujie

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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