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マレーシアの貨物・物流市場:成長、動向、Covid-19の影響、予測(2022年~2027年)


MALAYSIA FREIGHT AND LOGISTICS MARKET - GROWTH, TRENDS, COVID-19 IMPACT, AND FORECAST(2022 - 2027)

マレーシアの貨物・物流市場(以下、調査対象市場)は、2020年に376億米ドルとなり、予測期間中のCAGRは4%以上で2026年には550億米ドル以上に達すると予測されています。 COVID-19により、顧客はオンライン... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年1月17日 US$4,750
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サマリー

マレーシアの貨物・物流市場(以下、調査対象市場)は、2020年に376億米ドルとなり、予測期間中のCAGRは4%以上で2026年には550億米ドル以上に達すると予測されています。

COVID-19により、顧客はオンラインショッピングに慣れた。このようなショッピング習慣の変化により、物流業界はラストワンマイルデリバリーサービスに再び注目するようになっています。物流事業者は、現在の時代に合わせてラストマイル機能を強化する必要があるでしょう。COVID-19の大流行により、物流業界はデジタル化に向けて業務の再評価と再戦略化を迫られました。

近年、マレーシアの物流業界は進化しています。同国におけるeコマースの台頭に伴い、企業はこの新たなトレンドに乗じています。コールドチェーンロジスティクス、ラストマイルデリバリーサービスなど、新興分野への企業の関心は、高い利幅と需要の増加により高まっています。

今後、物流分野のプラス成長が見込まれる中、改善の余地は大きい。物流部門がより大量の貨物を扱えるようにし、サプライチェーン全体で商品の配送にかかる時間を短縮し、この配送にかかるコストを下げるためには、いくつかの改善が必要である。日本の物流インフラは改善されつつあるが、港湾のアップグレードや拡張、道路網、高度情報技術(IT)システムなどのインフラへの継続的な投資が必要である。

マレーシアは貿易依存型の経済であり、特に域内のグローバル市場との間で大量の貿易が発生します。物流は、製造業や石油・ガスなどの主要産業を支える強力なサポーターである。

マレーシアの物流業界では、2016年の39万3,000人から2022年には55万4,000人へと41%の労働力増加が必要になる可能性があると推定されています。同国では電子商取引産業が急成長しており、デジタル自由貿易地域やeフルフィルメントセンターで数多くの雇用が創出されると予想されます。

主な市場動向

成長するインフラ分野

マレーシア政府は、国全体のインフラの拡張と近代化において、かなりの成果を上げています。この努力は、マレーシア計画として知られる5年間の集中経済開発計画によって明らかにされており、公共部門のインフラ整備が一貫して最大の資金部分を占めています。2016年から2020年までの第11次マレーシア計画では、地域開発を促進するため、交通・物流部門に大規模なインフラ投資が行われることになっています。

中国とマレーシアは、1年間の中断を経て、2019年7月にマレーシア北部の大規模な「一帯一路」鉄道プロジェクトの建設を再開し、その費用を約3分の1の約110億米ドルに削減するという珍しい合意を得ました。

マレーシアはすでにECRL(The East Coast Rail Link)回廊に沿って、中国との新たな共同投資機会を特定しています。

2020年3月、政府はインフラ開発プロジェクトに20億MYR(4億7280万米ドル)を投じる計画を発表しました。

マレーシアは過去20年間、人口100万人あたり2億5000万米ドルの交通インフラ投資を行い、ASEAN地域でトップとなっています。このプロジェクトは、マラッカ海峡のクラン主要港と半島北東部のコタバルを結ぶもので、マレーシアをリードする重要な原動力となっている。マレーシアは、世界の物流企業上位50社のうち78%以上が進出している国です。

業界レポートによると、AS Transit Warehouse Sdn Bhd、Bersatu Integrated Logistics Sdn Bhd、Eminent JV Group Sdn Bhd、GD Fit International (M) Sdn Bhd、Reefer Logistics Sdn Bhdといったクランの少数の物流事業者は、事業拡大の機会を捉えているとの事です。

電子商取引は物流業界を牽引する

業界レポートによると、マレーシアのeコマース市場は43億米ドルで、2024年には年率14%で81億米ドルに倍増すると予想されています。マレーシアのEコマースの成長は、主に、お得な情報や国際的なブランドへのアクセスを求める、デジタルに精通した中流階級の増加によってもたらされています。

従来、東南アジアのEコマース企業は、複数の島と密集したジャングルに支配されたこの地域の断片的な地形のために、ロジスティクス上の課題に直面していました。しかし、マレーシアは半島マレーシアと東マレーシアの2つの地域に分かれているため、Eコマースの物流はより簡単で費用対効果も高いものとなっています。

2020年3月18日にMCO(Movement Control Order)が施行されたため、必要性がないと判断された企業や店舗には営業停止が命じられた。注目すべきは、政府がいち早く電子商取引をマレーシアに不可欠なサービスであると宣言し、その運営を許可したことです。

マレーシアでは、Eコマース市場におけるフルフィルメント・サービスで圧倒的なシェアを持つ最大手の物流企業として、現職のポス・マレーシアがあります。一方、GDexのような他の国産プレーヤーは、マレーシアのEコマースの発展に大きな役割を果たしています。Lazadaのようなeマーケットプレイスは、最高のエンドツーエンドの消費者体験を提供するために、eコマースストアの運営に加えて、Lazada eLogistics(LEL)の下で物流とフルフィルメントのサービスを提供し始めています。また、電子商取引量の増加に対応するため、サードパーティの物流業者とも提携しています。

競合の状況

現在、マレーシアの貨物・物流市場の状況は断片的で、多くのプレーヤーが存在しています。例えば、同国のトラック運送業界は、独立系のトラック運送業者と中小企業で構成されており、市場の70%以上を占めています。しかし、将来的には、この業界は統合された状態に変化すると予想されます。市場の主要プレイヤーには、Tiong Nam logistics、Xin Hwa、CJ Century、GD Express、DHLなどが挙げられます。大きな市場シェアを獲得し、高まる需要に応えるため、各社は合併・買収の傾向を強めています。特に、電子商取引の増加により、規模とネットワークを得るために、物流および電子商取引のプレーヤー間で垂直的および水平的な統合が行われています。

その他の特典

市場推定(ME)シート(Excel形式
アナリストによる3ヶ月間のサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Methodology
2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS AND INSIGHTS
4.1 Current Market Scenario
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.2 Restraints
4.2.3 Opportunities
4.3 Industry Attractiveness and Porter's Five Forces Analysis
4.4 Value Chain/Supply Chain Analysis
4.5 Government Regulations and Initiatives
4.6 Technological Trends (Overview of Industry 4.0 in Malaysia and its Impact on the Logistics Sector)
4.7 Insights into the E-commerce Industry (Domestic and Cross-border E-commerce)
4.8 Insights into Cross-border Trucking, Intermodal Transportation, and Transit Trade though Malaysia
4.9 Spotlight - China-Europe Rail Freight Transport
4.10 Elaboration on Halal Logistics
4.11 Brief on Digital Free Trade Zone (DFTZ) and China-Malaysia Bilateral Relations
4.12 Impact of COVID - 19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size by Value)
5.1 BY FUNCTION
5.1.1 Freight Transport
5.1.1.1 Road
5.1.1.2 Shipping and Inland Water
5.1.1.3 Air
5.1.1.4 Rail
5.1.2 Freight Forwarding
5.1.3 Warehousing
5.1.4 Value-added Services and Other Services
5.2 BY END USER
5.2.1 Manufacturing and Automotive
5.2.2 Oil and Gas, Mining, and Quarrying
5.2.3 Agriculture, Fishing, and Forestry
5.2.4 Construction
5.2.5 Distributive Trade (Wholesale and Retail)
5.2.6 Other End Users

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Overview (Market Concentration and Major Players)
6.2 Company Profiles, including Mergers, Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements)
6.2.1 International Companies
6.2.1.1 Deutsche Post DHL Group
6.2.1.2 Yusen Logistics Co. Ltd - TASCO Berhad
6.2.1.3 Nippon Express Co. Ltd
6.2.1.4 CEVA Logistics
6.2.1.5 Kerry Logistics Network Limited
6.2.1.6 DB Schenker
6.2.1.7 Agility Logistics Pvt. Ltd
6.2.1.8 Hellmann Worldwide Logistics
6.2.1.9 DSV
6.2.1.10 Kuehne + Nagel International AG
6.2.1.11 United Parcel Service Inc.
6.2.1.12 FedEx Corporation*
6.2.2 Domestic Companies
6.2.2.1 Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
6.2.2.2 Pos Malaysia Bhd
6.2.2.3 CJ Century Logistics Holdings Berhad
6.2.2.4 Xin Hwa Holdings Berhad
6.2.2.5 Complete Logistic Services Bhd
6.2.2.6 GD Express Carrier Berhad
6.2.2.7 TransOcean Holdings Bhd
6.2.2.8 MMC Corporation Berhad
6.2.2.9 City-Link Express (M) Sdn Bhd
6.2.2.10 KTM Berhad
6.2.2.11 PKT Logistics Group Sdn Bhd*
6.2.3 Other Companies (Key Information/Overview)
6.2.3.1 SF Express (Group) Co. Ltd, Aramex PJSC, Jp Logistics Sdn Bhd, Taipanco Sdn Bhd, Skynet Worldwide (M) Sdn Bhd, YCH Group Pte Ltd, JSI Logistics Sdn Bhd, FM Global Logistics, Swift Group, Nationwide Express Courier Services Bhd, Airpak Express (M) Sdn Bhd, and DPEX Worldwide*

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

8 APPENDIX
8.1 GDP Distribution, by Activity and Region
8.2 Insights into Capital Flows
8.3 Economic Statistics - Transport and Storage Sector and Contribution to the Economy
8.4 External Trade Statistics - Export and Import, by Product
8.5 Insights into Key Export Destinations
8.6 Insights into Key Import Origin Countries
8.7 List of Prospective Clients for Logistics Service Providers**

 

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Summary

The Malaysian freight and logistics market (henceforth, referred to as the market studied) was valued at USD 37.60 billion in 2020, and it is expected to reach more than USD 55 billion by 2026 at a CAGR of more than 4% during the forecast period.

Due to COVID-19, customers have become accustomed to online shopping. This change in their shopping habits is making the logistics industry refocus on last-mile delivery services. Logistics businesses will have to enhance their last-mile capabilities to suit the present times. The COVID-19 pandemic pushed the logistics industry to re-evaluate and re-strategize its operations towards digitalization.

The logistics industry in Malaysia has evolved in recent years. With the rise of e-commerce in the country, companies are capitalizing on this emerging trend. The interest of the companies in emerging areas, such as cold chain logistics, last-mile delivery services, etc., is growing due to the high margins and rising demand.

As the growth of the logistics sector is expected to be positive in the future, there is much scope for improvement. To enable the logistics sector to handle greater volumes of freight, to speed up the time taken to deliver goods across the supply chains, and to lower the cost of this delivery, several improvements need to be made. While the country's logistics infrastructure is improving, there is a need for continuous investment into infrastructures, such as port upgrades and expansion, road networks, and advanced information technology (IT) systems.

Malaysia is a trade-dependent economy that generates large amounts of trade to be brought to and from global markets, especially in the region. Logistics is a strong supporter of supporting key industries such as manufacturing, oil, and gas.

It is estimated that the Malaysian logistics industry may need to increase the workforce by 41%, from 393,000 workers in 2016 to 554,000 workers by 2022. With the fast-growing e-commerce industry in the country, numerous jobs are expected to be created in the digital free-trade zone and e-fulfillment centers.

Key Market Trends

Growing Infrastructure Sector

The Malaysian government has made considerable progress in expanding and modernizing its infrastructures throughout the country. This effort is evident by the five-year centralized economic development plan known as the Malaysia Plan, whereby public sector infrastructure development consistently holds the largest funding portion. Under the Eleventh Malaysia Plan for 2016-2020, sizeable investment in infrastructure in Malaysia is allocated for the transport and logistics sector to boost regional development.

China and Malaysia resumed construction on a massive “Belt and Road” train project in northern Malaysia in 2019 July, after a year-long suspension and following a rare agreement to cut its cost by nearly a third to about USD 11 billion.

Malaysia is already identifying new joint investment opportunities with China along the ECRL (The East Coast Rail Link) corridor.

In March 2020, the government announced plans to spend MYR 2 billion (USD 472.8 million) on infrastructure development projects.

Malaysia tops the ASEAN region with USD 250 million spent on transport infrastructure investments per million capita over the past two decades. One key driver behind Malaysia’s lead is the East Coast Rail Link (ECRL) project, which may connect the main port of Klang on the Straits of Melaka to Kota Bharu in the northeast of the peninsula. Malaysia has attracted over 78% of the top 50 global logistics players to set their footprint in the country.

According to industry reports, few logistics providers in Klang such as AS Transit Warehouse Sdn Bhd, Bersatu Integrated Logistics Sdn Bhd, Eminent JV Group Sdn Bhd, GD Fit International (M) Sdn Bhd, and Reefer Logistics Sdn Bhd are leveraging on the opportunities for business expansion.

E-commerce is Driving the Logistics Industry

According to Industry reports, Malaysia’s e-commerce market is worth USD 4.3 billion and is expected to double to USD 8.1 billion by the year 2024, at a CAGR of 14%. E-commerce growth in Malaysia is primarily driven by a growing number of digitally savvy middle-class who are looking for great deals and access to international brands.

Traditionally e-commerce players in Southeast Asia faced logistical challenges due to the fragmented topology of the region dominated by multiple islands and dense jungles. However, Malaysia is segregated into only two major parts – Peninsular Malaysia and East Malaysia, which makes e-commerce logistics a whole lot more straightforward and cost-effective.

Since the Movement Control Order (MCO) went into effect on 18 March 2020, businesses and stores deemed non-essential were ordered to suspend operations. A key thing to notice is that the Government quickly declared e-commerce to be an essential service in Malaysia and allowed it to operate.

In Malaysia, one of the largest logistics players with a commanding market share of fulfillment services in the e-commerce market is the incumbent, Pos Malaysia. Meanwhile, other homegrown players, like GDex, have played a significant role in advancing e-commerce in Malaysia. In their bid to offer the best end-to-end consumer experience, e-marketplaces like Lazada have started offering logistics and fulfillment services under Lazada eLogistics (LEL), on top of operating an e-commerce store. It also partnered with third-party logistics providers to ensure that the increase in the volume of e-commerce transactions is catered to.

Competitive Landscape

Currently, the Malaysian freight and logistics market landscape is fragmented, with a large number of players. For instance, the country's trucking industry is made of independent truckers and SMEs, who account for more than 70% of the market. However, the industry is expected to transform into a consolidated state in the future. Some of the key players in the market incude Tiong Nam logistics, Xin Hwa, CJ Century, GD Express, and DHL, among others. In order to gain significant market share and serve the rising demand, the companies are adopting the merger and acquisition trend. Especially, the rise in e-commerce is resulting in vertical and horizontal consolidation among the logistics and e-commerce players to gain scale and network.

Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Methodology
2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS AND INSIGHTS
4.1 Current Market Scenario
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.2 Restraints
4.2.3 Opportunities
4.3 Industry Attractiveness and Porter's Five Forces Analysis
4.4 Value Chain/Supply Chain Analysis
4.5 Government Regulations and Initiatives
4.6 Technological Trends (Overview of Industry 4.0 in Malaysia and its Impact on the Logistics Sector)
4.7 Insights into the E-commerce Industry (Domestic and Cross-border E-commerce)
4.8 Insights into Cross-border Trucking, Intermodal Transportation, and Transit Trade though Malaysia
4.9 Spotlight - China-Europe Rail Freight Transport
4.10 Elaboration on Halal Logistics
4.11 Brief on Digital Free Trade Zone (DFTZ) and China-Malaysia Bilateral Relations
4.12 Impact of COVID - 19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size by Value)
5.1 BY FUNCTION
5.1.1 Freight Transport
5.1.1.1 Road
5.1.1.2 Shipping and Inland Water
5.1.1.3 Air
5.1.1.4 Rail
5.1.2 Freight Forwarding
5.1.3 Warehousing
5.1.4 Value-added Services and Other Services
5.2 BY END USER
5.2.1 Manufacturing and Automotive
5.2.2 Oil and Gas, Mining, and Quarrying
5.2.3 Agriculture, Fishing, and Forestry
5.2.4 Construction
5.2.5 Distributive Trade (Wholesale and Retail)
5.2.6 Other End Users

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Overview (Market Concentration and Major Players)
6.2 Company Profiles, including Mergers, Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements)
6.2.1 International Companies
6.2.1.1 Deutsche Post DHL Group
6.2.1.2 Yusen Logistics Co. Ltd - TASCO Berhad
6.2.1.3 Nippon Express Co. Ltd
6.2.1.4 CEVA Logistics
6.2.1.5 Kerry Logistics Network Limited
6.2.1.6 DB Schenker
6.2.1.7 Agility Logistics Pvt. Ltd
6.2.1.8 Hellmann Worldwide Logistics
6.2.1.9 DSV
6.2.1.10 Kuehne + Nagel International AG
6.2.1.11 United Parcel Service Inc.
6.2.1.12 FedEx Corporation*
6.2.2 Domestic Companies
6.2.2.1 Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
6.2.2.2 Pos Malaysia Bhd
6.2.2.3 CJ Century Logistics Holdings Berhad
6.2.2.4 Xin Hwa Holdings Berhad
6.2.2.5 Complete Logistic Services Bhd
6.2.2.6 GD Express Carrier Berhad
6.2.2.7 TransOcean Holdings Bhd
6.2.2.8 MMC Corporation Berhad
6.2.2.9 City-Link Express (M) Sdn Bhd
6.2.2.10 KTM Berhad
6.2.2.11 PKT Logistics Group Sdn Bhd*
6.2.3 Other Companies (Key Information/Overview)
6.2.3.1 SF Express (Group) Co. Ltd, Aramex PJSC, Jp Logistics Sdn Bhd, Taipanco Sdn Bhd, Skynet Worldwide (M) Sdn Bhd, YCH Group Pte Ltd, JSI Logistics Sdn Bhd, FM Global Logistics, Swift Group, Nationwide Express Courier Services Bhd, Airpak Express (M) Sdn Bhd, and DPEX Worldwide*

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

8 APPENDIX
8.1 GDP Distribution, by Activity and Region
8.2 Insights into Capital Flows
8.3 Economic Statistics - Transport and Storage Sector and Contribution to the Economy
8.4 External Trade Statistics - Export and Import, by Product
8.5 Insights into Key Export Destinations
8.6 Insights into Key Import Origin Countries
8.7 List of Prospective Clients for Logistics Service Providers**

 

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