電気自動車用二次電池 2023-2033年Second-life Electric Vehicle Batteries 2023-2033 IDTechExは、EV用セカンドライフ電池市場が2033年までに70億米ドルに達すると予測しています。本レポートでは、二次電池市場、プレーヤー、ビジネスモデル、技術について全体的な概要を示しています。EVバッテ... もっと見る
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サマリー
IDTechExは、EV用セカンドライフ電池市場が2033年までに70億米ドルに達すると予測しています。本レポートでは、二次電池市場、プレーヤー、ビジネスモデル、技術について全体的な概要を示しています。EVバッテリーの再製造の技術経済的実現可能性、使用済みバッテリーに関する地域規制、バッテリー設計、化学、より広い技術開発の動向を評価しています。
EV用二次電池市場は、多くの理由から非常に重要な市場の一つです。将来のエネルギーインフラへの付加価値、電気自動車(EV)用電池の循環型経済の構築、新品電池と比較して低い平準化蓄電コストなどである。現在、電気自動車の大半はリチウムイオン電池を使用しており、8年から10年の初期寿命が過ぎると、将来の電気自動車の使用には適さなくなるのが普通である。しかし、バッテリーのセカンドユース(B2U)により、EV用バッテリーの寿命は延長される。このため、使用済みのEV用電池の健全性や劣化度を評価し、セカンドライフの用途に適しているかどうかを確認する必要がある。電池の健全性(SOH)などの性能特性によっては、定置用エネルギー貯蔵や低出力のエレクトロモビリティ用途など、より要求の低い用途で二次電池をさらに活用することができる。
リチウムイオン電池の循環型経済
出典:IDTechEx
リチウムイオンEV電池の循環型経済は、複数の重要なステップから構成されており、どの部分においても主要なステークホルダーの意思決定が必要です。再製造プロセスによって作られたセカンドライフ電池は、電池の価値を最大化し、電池寿命を延ばすというメリットをもたらしますが、リサイクルでは電池の価値が早々に失われてしまいます。本報告書では、再製造プロセスの技術経済分析を行い、電池の調達、分解の深さ、試験/等級付け、再組み立て手順など、再製造メーカーが考慮しなければならない作業について述べている。さらに、これらのプロセスが、新品のBESSと競争できるような第二世代BESSの最終価格にどのような影響を与えるかを評価する。再利用業者の中には、厳格な再製造プロセスの流れを回避して、パックレベルの中古BESSを統合することを選択する業者もいます。この報告書では、このようなプロセスがもたらすさまざまな利点と、運転中のバッテリー監視ソフトウェアへの依存度など、考慮しなければならない点を詳しく説明しています。
この若いながらも競争の激しい市場において、主要なプレーヤーは二次電池の再利用と引退した電気自動車用電池の健全性と性能の評価の両方に携わっています。バッテリーの再利用やバッテリー診断を行う新興企業の中には、自動車メーカーとの強固なサプライチェーンを構築する企業も増え始めている。これは、リパーポージングやバッテリー性能のモデリング手順において、類似した設計のバッテリーの合理的な供給を促進するためです。モデラーにとっては,同じ種類の電池が大量にあれば,データ駆動型モデルのトレーニングに役立ちます.再利用する側にとっては,同じような設計の電池を多く持つことで,複雑な電池の分解手順を標準化することができます.これらの新興企業は、事業規模の拡大や技術開発のために、合わせて数千万ドルの資金を獲得している。例えば,いくつかの再利用事業者は,FTM(Front-of-the-Meter)用途に適した,より大きなMWh規模の二次電池システムの開発を目指している.
現在、二次電池再利用事業者が提供する能力は大きく異なる。本報告書では、これらの機能を分析し、再利用者が概念実証のための二次電池BESSプロジェクトのみを展開する場合から、幅広い寿命末期電池管理能力を有するフルサービスプロバイダーまで幅広く対応できるようにしている。広範な能力とは、新しい電気自動車で使用するための電池寿命延長、電池の健全性評価技術、電池データのトレーサビリティと関連ステークホルダーへの可視性提供手段、さらには自社でのリサイクル能力も含まれる可能性がある。典型的な例としては、「マーケットリーダー」と呼ばれるこれらの企業は、自動車メーカーと提携し、使用済みEVバッテリーを再利用プロセスへ効率的に供給することを可能にしている。
EV用二次電池市場の主要プレーヤーをクラスタリングした分析マトリックス
出典:IDTechEx
バッテリーの健全性を評価する独自技術の開発と利用のみをビジネスモデルとしている新興企業もいくつかあるが、少数派である。電池の健全性、性能、劣化をモデル化する方法は様々あるが、完璧なものはない。これらの手法には、機械学習を用いたデータ駆動型の手法、物理ベースのモデル、およびそれらのアプローチの組み合わせが含まれます。本レポートでは、このサブマーケット分野におけるプレイヤーの活動、および引退したEVバッテリーの性能を測定するために使用される基礎技術を分析している。
バリューチェーンにおける一企業の関与の度合いは様々であり、どのビジネスモデルが長期的に最も成功するのかはまだ明らかではありません。
IDTechExは、米国と欧州が、第二世代BESSの配備を大きく前進させている主要地域であると見ている。中国では、2021年に中国国家エネルギー局から禁止されるため、今後数年間は「大規模な」第二世代BESSの展開が見られないと思われます。しかし、中国では通信塔のバックアップエネルギーとして使用される「小型」二次電池の需要が大きい。米国と欧州の再利用者がより多くの二次電池を導入しようとしているため、二次電池の総導入量の地域分布は今後10年間で変化する可能性があります。
IDTechExは、EVバッテリーの設計、EVバッテリーでのカソード使用、バッテリーパック設計などのトレンドを継続的に追っています。このレポートでは、これらのトレンドが、引退したEV用LFP電池の入手可能性、電池の保守性の容易さ、引退したEV用電池のState of Healthなど、二次電池市場にどのような影響を与えるかを取り上げています。例えば、より多くのセル・トゥ・パックEV電池の導入は、より迅速な解体プロセスを促進し、再製造コストを削減する可能性があります。
電池の寿命問題は、EV産業の持続可能性のための重要なテーマとして認識されている。一般的に、電池のリサイクルや廃棄に関する規制はいくつかあるが、EV用電池の二次利用を特別に扱う規制はほとんど存在しない。二次電池の重要性と潜在的価値を認識し、欧州、中国、米国などの地域はB2Uを促進するための規制フレームワークに取り組んでいる。本レポートでは、間もなく採択されるEU電池規制に対するIDTechExの見解や、電池パスポートの導入がどのようにプレーヤー活動のシフトを引き起こす可能性があるかを含め、EU、中国、米国の法規制について論じている。
地域別の立法活動
出典:IDTechEx
2033年までの10年間の市場予測として、アプリケーション別、地域別のシステム導入量(GWh)、およびこの期間のBEV+PHEVバッテリー稼働率予測を提供しています。
また、本レポートでは、「企業プロフィール」に20社以上の企業プロフィールを掲載し、技術分析、ビジネスモデル、財務/資金調達、競合他社の展望、企業のSWOT分析など、さらなる洞察を提供します。
本レポートでは、以下の情報を提供しています:
電池の設計、化学、および技術開発:
再製造プロセスの技術・経済分析:
電池性能試験とモデル化:
マーケットランドスケープ:
規制の状況:
市場予測および分析:
Summary
この調査レポートは、2023-2033年の二次電池市場、プレーヤー、ビジネスモデル、技術について詳細に調査・分析しています。
主な掲載内容(目次より抜粋)
Report Summary
IDTechEx forecasts the second-life EV battery market to reach US$7B by 2033. This report gives a holistic overview of the second-life battery market, players, business models and technologies. It assesses the techno-economic feasibility of remanufacturing EV batteries, regional regulations related to End-of-Life batteries, and trends in battery design, chemistry, and wider technology developments.
The second-life EV battery market is one of great importance for many reasons. These include adding value to future energy infrastructure, creating a circular economy for electric vehicle (EV) batteries, and providing a lower levelized cost of storage compared to new batteries. The bulk of EVs currently use Li-ion battery chemistries, and once their eight-to-ten-year initial lifetime has expired, they are usually unsuitable for future EV use. However, battery second use (B2U) extends the lifetime of the EV battery, though several considerations must be made when repurposing retired EV batteries. This includes assessing the health and degradation of retired EV batteries, to ensure their suitability for second-life applications. Depending on performance characteristics, such as battery State of Health (SOH), second-life batteries can be further utilised in less demanding applications, such as stationary energy storage and lower-power electromobility applications.
Li-ion battery circular economy. Source: IDTechEx
The Li-ion EV battery circular economy comprises multiple important steps, requiring decisions from key stakeholders at any one part. Second-life batteries created through a remanufacturing process offer benefits of maximizing battery value and extending battery life, whereas recycling results in batteries losing this value prematurely. A chapter in the report gives a techno-economic analysis of the remanufacturing process, with operations that remanufacturers must consider such as battery procurement, depth of disassembly, testing/grading, and reassembly procedures. Further considerations assess how these processes impact the final pricing of second-life BESS, to be competitive with new BESS. Some repurposer players choose to integrate second-life BESS at pack-level, bypassing a strict remanufacturing process stream. The report elaborates on the various benefits this creates, as well as the considerations that must be made with such a process, e.g., relying more on battery monitoring software during operation.
Within this young yet competitive market, key players are involved in both second-life battery repurposing and retired EV battery health and performance grading. A growing number of repurposer and battery diagnostician start-ups are starting to establish robust supply chains with automotive OEMs. This is to facilitate the streamlined supply of similarly designed batteries into repurposing and battery performance modeling procedures. For modelers, having a large batch of the same type of battery helps with training a data-driven model. For repurposers, having more batteries of similar designs can help with standardizing complex battery disassembly procedures. These start-ups have, combined, received tens of millions of dollars in funding, to help with scaling up operations and developing technology capabilities. For example, several repurposers are looking to develop larger MWh-scale second-life battery systems suitable for front-of-the-meter (FTM) applications.
The capabilities that a second-life battery repurposer presently provide vary significantly. The report analyses these capabilities, which could range from a repurposer only deploying proof-of-concept second-life BESS projects, through to full-service providers who have extensive End-of-Life battery management capabilities. Extensive capabilities could include extending a battery's life for use in a new EV, battery health grading technologies, through to means of providing battery data traceability and visibility to relevant stakeholders, and potentially any recycling capabilities in-house. Typically, these players, who are described as 'market leaders' in the report, have partnered with automotive OEMs to ensure a streamlined supply of retired EV batteries are fed into their repurposing processes.
Analysis matrix, clustering key players in the second-life EV battery market. Source: IDTechEx
A few start-ups' business model is to solely develop and use their proprietary technologies to assess battery health, but they are in the minority. There are various methods to model battery health, performance, and degradation, though none are perfect. These methods include data-driven methods (e.g., with machine learning), physics-based models, and combinations of approaches. The report analyzes player activity in this sub-market sector, and the underlying technologies used to measure retired EV battery performance.
The level of involvement of any one company in the value chain varies, and it is not yet clear which business model will prove most successful in the long-term.
IDTechEx has observed that the US and Europe are key regions with players making great advancement in deploying second-life BESS. 'Large' second-life BESS deployments in China are unlikely to be seen over the next few years, amid a ban from China's National Energy Administration in 2021. However, there is great demand in China for 'small' second-life batteries to be used for backup energy purposes for telecom towers. As repurposers in the US and Europe look to deploy more second-life BESS, the regional distribution of total second-life battery deployments could shift over the next decade.
IDTechEx has continued to follow trends such as EV battery design, cathode use in EV batteries, and battery pack designs. The report addresses how these trends impact the second-life battery market, such as availability of retired EV LFP batteries, ease of serviceability of batteries, and retired EV battery State of Health. For example, the introduction of more cell-to-pack EV batteries could facilitate a faster disassembly process, reducing remanufacturing costs.
Battery End-of-Life issues are recognised as a key topic for the sustainability of the EV industry. While there are some regulations on the recycling/disposal of batteries in general, few regulations exist that specially address the second use of EV batteries. Realising the importance and the potential value brought by second-life batteries, regions including Europe, China and the US are working on their regulatory frameworks to facilitate B2U. The report discusses EU, Chinese and US legislation, including IDTechEx's views on the soon-to-be-adopted EU Battery Regulation and how introduction of the battery passport could cause shifts in player activity.
Legislative activity by region. Source: IDTechEx
10-year market forecasts until 2033 are provided for the second-life EV battery market in system installations (GWh) by application and region, as well as BEV + PHEV battery availability forecasts for this period.
This report also includes over 20 company profiles in the "Company Profile" section, offering further insights such as technology analysis, business models, finances/funding, competitor outlook, and company SWOT analyses.
This report provides the following information:
Techno-economic analysis of the remanufacturing process:
Battery performance testing and modeling:
Market landscape:
Regulatory landscape:
Market Forecasts & Analysis:
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2024/06/28 10:26 162.07 円 173.83 円 207.48 円 |