電気・燃料電池バス2025-2045:市場、プレーヤー、技術、予測Electric and Fuel Cell Buses 2025-2045: Markets, Players, Technologies and Forecasts バスは世界で最も一般的な公共交通機関であり、公共交通網に不可欠である。2023年には、約33万台のバス・バス車両が新たに生産される。ほとんどの地域で、これらは主にディーゼルであり、CO₂排出の原因となる... もっと見る
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サマリー
バスは世界で最も一般的な公共交通機関であり、公共交通網に不可欠である。2023年には、約33万台のバス・バス車両が新たに生産される。ほとんどの地域で、これらは主にディーゼルであり、CO₂排出の原因となるだけでなく、特に最も密集した都市部では大気の質を低下させている。
バス車両の世界的な電動化は、当初は中国市場に限られていたが、世界中でその勢いを増している。IDTechExの調査によると、2023年には約6万台の電気バスが販売され、2045年には年間19万台に達する見込みである。本レポートでは、この成長を促進する要因を解明し、市場動向とプレーヤーについて地域別に詳細に評価している。また、バス用リチウムイオン電池の最新動向、正極化学の動向、電気モーター、燃料電池、充電インフラなど、技術革新についても調査している。
世界販売台数スナップショット - まずは中国、そして世界が続く
世界の電気バス販売台数は2016年をピークに減少の一途をたどっている。現在、中国以外の地域が新たな成長を牽引している。出典 IDTechEx
電気バスの世界販売は2010年代初頭に大規模に始まったが、市場は最近まで完全に中国が支配していた。手厚い補助金も手伝って爆発的な成長期を迎え、2016年の販売台数は約12万台のピークに達した。その後数年間は、補助金の廃止とティア1都市の飽和が重なり、中国での販売台数は減少し、その後頭打ちとなった。世界の他の地域は、欧州市場を筆頭に、ようやくその後に続いているところである。
中国を除く全地域における電気バスの世界販売台数。特に欧州+英国市場で力強い成長が見られる。出典 IDTechEx
市場概要 - 競争激化と多様化
電気バスの分野にはさまざまなプレーヤーが参入しており、競争が激化している。欧州では、純粋な電気バスの新興企業が、後発のレガシーバスOEM(ディーゼルバス製造の歴史を持つ企業)や中国からの輸入車と競合している。2023年の市場シェアのトップはMANで、利用可能な市場シェアの16%を占めている。電気バスは同等のディーゼルバスの2倍の価格であり、多くの事業者にとって、初期費用が高いことが課題となっている。本レポートでは、中国、米国、ラテンアメリカ、韓国、日本、インドの現在の市場分析も行っている。
セグメント化された欧州の電気バス市場には、国内OEM、純粋な電気バスの新興企業、中国の輸出(赤字)が含まれる。出典:IDTechEx
バッテリー電気か燃料電池か?
本レポートでは、IDTechExが電動化の主な候補の比較展開とメリットを調査している:
本レポートでは、電気バス技術に関するケーススタディ、TCO の考察、定量的・定性的ベンチマークを詳細に分析している。バッテリーのエネルギー密度の向上が航続距離にとってどのような意味を持つのか、フリート電化に関連するインフラコストはどの程度か、といった主要な疑問に答えている。使用される水素の色によるFCEBのCO₂ 排出量、および実際の効率と消費データは、本レポートでIDTechExにより調査され、公表されている。
バッテリー:容量、ケミストリーの選択、サプライヤー
バス市場は、乗用車などの他のセクターと比べてGWhの需要量が比較的小さいため、バッテリーパックの調達に関する経済的な決定に影響を与える。最大需要セグメントでは、垂直統合がコストを削減し、サプライチェーンの安全性を高める一方で、多くのバスOEMは、自社でのバッテリー生産に必要な投資を正当化するほどの量のパックを必要としていない。数少ない例外(BYDとMAN)は、他部門の需要を活用して必要な需要に達している。本レポートには、様々なバッテリーパックサプライヤーに関する情報が含まれており、容量(kWh)、化学組成(LFP/NMC)、エネルギー密度(kWh/kg)別に製品のベンチマークを行っている。
IDTechExは、様々な電気バスモデルで利用可能な最大バッテリー構成を発売年ごとに追跡しており、容量とモデルの増加という明確な傾向を見ることができる。これは、エネルギー密度(kWh/kg)の増加、つまり同じ重量のバッテリーにより多くのエネルギーを蓄えることができるようになったことと、パック価格の低下という2つの主な要因によるものです。電気バスの全体的な結果は、航続距離と路線の選択肢の増加である。
世界のバス市場では、バッテリーパックの容量(kWh)が平均して増加している。モデル数も増加している。出典:IDTechEx
電気モーター
ディーゼルICE(内燃機関)を電気モーターに置き換えることは、電気バスに新たな機会と課題をもたらす。本レポートでは、モータの様々な技術オプション(PMSM、ACIMなど)と、電気バスに統合可能な様々な構成について調査している。Tier-1サプライヤーの分析と供給関係も、出力とトルク密度による商用トラクションモーターのベンチマークとともに調査している。
市場展望
本レポートでは、IDTechExが広範で詳細な市場データ、業界関係者への直接インタビュー、世界的なイベントへの出席を組み合わせ、世界の電気バス市場を評価、定量化、予測しています。本レポートでは、2045年までの世界の電気バス市場について、以下のような詳細な予測を掲載しています:
2045年の市場規模は1,800億米ドルに達すると予測されており、本レポートは、輸送の電動化という、成長しつつも競争の激しい側面について情報を提供し、助言を与えるものである。
主要な側面
本レポートは、電気バス産業に関する商業的および技術的な市場情報を提供します:
世界の歴史的販売台数
電気バス用バッテリー
電気バスの熱管理
バス用電気モーター
バス用充電インフラと技術
燃料電池電気バス
プラグインハイブリッドバスと水素内燃機関バス。
ベンチマーキングとコスト分析。
目次
Summary
この調査レポートでは、2025-2045年の電気・燃料電池バス市場について詳細に調査・分析しています。
主な掲載内容(目次より抜粋)
Report Summary
Buses are the most common form of public transport in the world and are integral to public transport networks. In 2023, around 330,000 new bus and coach vehicles were produced. In most regions, these are primarily diesel, which not only contributes to CO₂ emissions but reduces air quality, especially in the most dense urban regions.
The global electrification of bus fleets is gaining increasing momentum around the globe after initially being confined to the Chinese market. IDTechEx research indicates that around 60,000 electric buses were sold in 2023 and that by 2045 this number will reach 190,000 annually. This report unpacks the factors that will drive this growth and gives in depth regional assessments into market trends and players. Technological innovation is also explored, with the latest developments in Li-ion batteries for buses, cathode chemistry trends, electric motors, fuel cells and charging infrastructure.
Global sales snapshot - China first and the rest of the world follows
Global electric bus sales peaked in 2016 and have endured a period of decline. Regions other than China are now driving renewed growth. Source: IDTechEx
Global sales of electric buses began at scale in the early 2010s, but the market has until recently been entirely dominated by China. A period of explosive growth helped in part by generous subsidies led to a peak of almost 120,000 sales in 2016. In the following years, a combination of subsidy withdrawal and saturation of tier-1 cities has caused sales in China to decline and then plateau. The rest of the world is only now following suit, with the European market leading the way.
Global electric bus sales in all regions except China. Strong growth can be seen, particularly in the Europe + UK market. Source: IDTechEx
Market overview - increasingly competitive and diverse.
There is a wide range of players in the electric bus space, making it an increasingly competitive market. In Europe, pure electric bus startups are now competing with the late entry of legacy bus OEMs (those who have a history manufacturing diesel buses) and Chinese imports. In 2023 the leading holder of market share was MAN, which held 16% of the available market share. Operators have a wealth of choice in terms of suppliers and models - and for many the challenge remains the higher upfront costs, with an electric bus being twice as expensive as an equivalent diesel bus. This report also provides current market analysis of China, the US, Latin America, Korea, Japan and India.
The segmented European electric bus market includes domestic OEMs, pure electric bus startups, and Chinese exports (in red). Source: IDTechEx
Battery electric or fuel cell?
In this report, IDTechEx studies the comparative deployments and merits of the main candidates for electrification:
This report provides in-depth analysis of case studies, TCO considerations and quantitative and qualitative benchmarking on electric bus technologies. Key questions are answered such as what battery energy density improvements will mean for range, and what are the infrastructure costs associated with fleet electrification. CO₂ emissions of FCEBs by the color of hydrogen used, and real-world efficiency and consumption data are explored and disseminated by IDTechEx in this report.
Batteries: capacity, chemistry choices and suppliers
The bus market is comparatively smaller in GWh volume demand than other sectors such as passenger cars, and this impacts economic decisions around battery pack sourcing. Whilst for the largest volume segments, vertical integration reduces costs and increases supply chain security, many bus OEMs do not require packs in the volume to warrant the investment required for in-house battery production. There are a few exceptions (BYD and MAN), which leverage demand in other sectors to reach the required demand. For most OEMs, battery packs are outsourced and this report includes information on the various battery pack suppliers and benchmarks products by capacity (kWh), chemistry (LFP/NMC) and energy density (kWh/kg).
IDTechEx has tracked the maximum available battery configuration for various electric bus models by release year, and a clear trend of increasing capacity and models can be seen. This has been driven by two main factors, increases in energy density (kWh/kg) meaning more energy can be stored in the same weight battery, and decreasing pack prices. The overall result for electric buses is increased range and options for routes.
Battery pack capacity (kWh) has been increasing on average in the global bus market. The number of models on offer has also increased. Source: IDTechEx
Electric motors
Replacing diesel ICE (internal combustion engines) with electric motors presents new opportunities and challenges for electric buses. This report explores the various technical options for motors (PMSM, ACIM, etc) and the various configurations they can be integrated into an electric bus. Tier-1 supplier analysis and supply relationships are also studied, with benchmarking of commercial traction motors by power and torque density.
Market outlook
In this report, IDTechEx combines extensive in-depth market data, first-hand interviews with industry players, and attendance at global events to assess, quantify and forecast the global electric bus market. This report contains granular forecasts for the global electric bus market up to 2045 including:
With a forecast market value of USD$180 billion predicted by 2045, this report informs and advises on this growing but competitive aspect of transport electrification.
Key Aspects
This report provides commercial and technical market intelligence on the electric bus industry, including:
Global Historic Sales
Batteries for Electric Buses
Thermal Management for Electric Buses
Electric Motors for Buses
Charging Infrastructure and Technologies for Buses
Fuel Cell Electric Buses
Plug-in Hybrid Buses and Hydrogen Internal Combustion Engine Buses.
Benchmarking and Cost Analysis.
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