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電気・燃料電池バス2025-2045:市場、プレーヤー、技術、予測


Electric and Fuel Cell Buses 2025-2045: Markets, Players, Technologies and Forecasts

バスは世界で最も一般的な公共交通機関であり、公共交通網に不可欠である。2023年には、約33万台のバス・バス車両が新たに生産される。ほとんどの地域で、これらは主にディーゼルであり、CO₂排出の原因となる... もっと見る

 

 

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IDTechEx
アイディーテックエックス
2024年5月17日 US$7,000
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サマリー

バスは世界で最も一般的な公共交通機関であり、公共交通網に不可欠である。2023年には、約33万台のバス・バス車両が新たに生産される。ほとんどの地域で、これらは主にディーゼルであり、CO₂排出の原因となるだけでなく、特に最も密集した都市部では大気の質を低下させている。
 
バス車両の世界的な電動化は、当初は中国市場に限られていたが、世界中でその勢いを増している。IDTechExの調査によると、2023年には約6万台の電気バスが販売され、2045年には年間19万台に達する見込みである。本レポートでは、この成長を促進する要因を解明し、市場動向とプレーヤーについて地域別に詳細に評価している。また、バス用リチウムイオン電池の最新動向、正極化学の動向、電気モーター、燃料電池、充電インフラなど、技術革新についても調査している。
 
世界販売台数スナップショット - まずは中国、そして世界が続く
世界の電気バス販売台数は2016年をピークに減少の一途をたどっている。現在、中国以外の地域が新たな成長を牽引している。出典 IDTechEx
 
電気バスの世界販売は2010年代初頭に大規模に始まったが、市場は最近まで完全に中国が支配していた。手厚い補助金も手伝って爆発的な成長期を迎え、2016年の販売台数は約12万台のピークに達した。その後数年間は、補助金の廃止とティア1都市の飽和が重なり、中国での販売台数は減少し、その後頭打ちとなった。世界の他の地域は、欧州市場を筆頭に、ようやくその後に続いているところである。
 
中国を除く全地域における電気バスの世界販売台数。特に欧州+英国市場で力強い成長が見られる。出典 IDTechEx
 
市場概要 - 競争激化と多様化
電気バスの分野にはさまざまなプレーヤーが参入しており、競争が激化している。欧州では、純粋な電気バスの新興企業が、後発のレガシーバスOEM(ディーゼルバス製造の歴史を持つ企業)や中国からの輸入車と競合している。2023年の市場シェアのトップはMANで、利用可能な市場シェアの16%を占めている。電気バスは同等のディーゼルバスの2倍の価格であり、多くの事業者にとって、初期費用が高いことが課題となっている。本レポートでは、中国、米国、ラテンアメリカ、韓国、日本、インドの現在の市場分析も行っている。
 
セグメント化された欧州の電気バス市場には、国内OEM、純粋な電気バスの新興企業、中国の輸出(赤字)が含まれる。出典:IDTechEx
 
バッテリー電気か燃料電池か?
本レポートでは、IDTechExが電動化の主な候補の比較展開とメリットを調査している:
  • BEB(バッテリー電気バス)、車載バッテリーのみの完全バッテリー電気バス。ドライブトレインの効率が高く、電動化の最も成功した形態。蓄電池と路線の最適化の改善により、BEBは現実の路線で成功を収めつつあり、もはや「パイロット・プロジェクト」ではなく、現役で運行されている。IDTechExは、BEBがディーゼルバスに代わる主要な代替品となり、特に市バスセクターでBEBの力強い成長が続くと予測している。
  • FCEB(燃料電池電気バス)は、車載バッテリーに燃料電池スタックと車載水素貯蔵装置を組み合わせたものである。BEBに比べ、航続距離の延長と燃料補給の迅速化が期待できるが、部品コストが高く、安価なグリーン水素の調達が難しいことが一貫した課題となっている。IDTechExの調査によると、市場普及率はBEBよりはるかに低く、FCEBを捨ててBEBを選ぶ事業者さえいる。しかしIDTechExは、FCEBの航続距離の長さにより、充電の機会が限られている長距離バス市場でFCEBが一定のシェアを獲得することを期待している。また、意欲的な水素政策を実施している特定の地域(日本や韓国など)では、FCEB の成長がより強くなることが予想される。
 
本レポートでは、電気バス技術に関するケーススタディ、TCO の考察、定量的・定性的ベンチマークを詳細に分析している。バッテリーのエネルギー密度の向上が航続距離にとってどのような意味を持つのか、フリート電化に関連するインフラコストはどの程度か、といった主要な疑問に答えている。使用される水素の色によるFCEBのCO₂ 排出量、および実際の効率と消費データは、本レポートでIDTechExにより調査され、公表されている。
 
バッテリー:容量、ケミストリーの選択、サプライヤー
バス市場は、乗用車などの他のセクターと比べてGWhの需要量が比較的小さいため、バッテリーパックの調達に関する経済的な決定に影響を与える。最大需要セグメントでは、垂直統合がコストを削減し、サプライチェーンの安全性を高める一方で、多くのバスOEMは、自社でのバッテリー生産に必要な投資を正当化するほどの量のパックを必要としていない。数少ない例外(BYDとMAN)は、他部門の需要を活用して必要な需要に達している。本レポートには、様々なバッテリーパックサプライヤーに関する情報が含まれており、容量(kWh)、化学組成(LFP/NMC)、エネルギー密度(kWh/kg)別に製品のベンチマークを行っている。
 
IDTechExは、様々な電気バスモデルで利用可能な最大バッテリー構成を発売年ごとに追跡しており、容量とモデルの増加という明確な傾向を見ることができる。これは、エネルギー密度(kWh/kg)の増加、つまり同じ重量のバッテリーにより多くのエネルギーを蓄えることができるようになったことと、パック価格の低下という2つの主な要因によるものです。電気バスの全体的な結果は、航続距離と路線の選択肢の増加である。
 
世界のバス市場では、バッテリーパックの容量(kWh)が平均して増加している。モデル数も増加している。出典:IDTechEx
 
電気モーター
ディーゼルICE(内燃機関)を電気モーターに置き換えることは、電気バスに新たな機会と課題をもたらす。本レポートでは、モータの様々な技術オプション(PMSM、ACIMなど)と、電気バスに統合可能な様々な構成について調査している。Tier-1サプライヤーの分析と供給関係も、出力とトルク密度による商用トラクションモーターのベンチマークとともに調査している。
 
市場展望
本レポートでは、IDTechExが広範で詳細な市場データ、業界関係者への直接インタビュー、世界的なイベントへの出席を組み合わせ、世界の電気バス市場を評価、定量化、予測しています。本レポートでは、2045年までの世界の電気バス市場について、以下のような詳細な予測を掲載しています:
  • 地域別売上高(中国、欧州、米国、インド、RoW)
  • ドライブトレイン別売上高(FCEB、BEB)
  • 年間売上高(10億米ドル)
  • 年間バッテリー需要(GWh)
 
2045年の市場規模は1,800億米ドルに達すると予測されており、本レポートは、輸送の電動化という、成長しつつも競争の激しい側面について情報を提供し、助言を与えるものである。
 
主要な側面
本レポートは、電気バス産業に関する商業的および技術的な市場情報を提供します:
 
世界の歴史的販売台数
  • 中国、欧州、インド、米国、アジア太平洋地域の地域別に、2015年までの販売履歴データから現在の市場を分析します。
  • 地域政策と主要市場プレイヤーを考察・分析し、主要地域のOEM別売上内訳を掲載。
 
電気バス用バッテリー
  • バス車載エネルギー貯蔵用の主要リチウムイオン技術と正極化学物質。
  • 化学物質別の地域市場シェア、主要サプライヤーとOEMの関係。
  • サイクル寿命評価、現行モデルのバッテリーサイズに関する市場動向。
  • バッテリーパックプロバイダーの主な動向
 
電気バスの熱管理
  • バスバッテリー用防火材料の概要
  • 車載HVAC技術開発
 
バス用電気モーター
  • 主なトラクション技術、ACIMおよびPMSMとバス用性能ランキング。
  • 出力密度のベンチマークと市場シェア
  • モーター取り付け(中央車軸とeAxle)分析
  • 主要Tier1モーターサプライヤとOEMの関係。
  • モーター冷却戦略
 
バス用充電インフラと技術
  • 充電レベルと主要技術の概要
  • バッテリースワップ、パンタグラフ充電、ワイヤレス充電、バス用プラグイン充電。
  • 機会充電とデポ充電
  • インフラのCAPEXコスト
 
燃料電池電気バス
  • 燃料電池技術の概要、主な市場参入企業。
  • システム効率とウェル・トゥ・ホイールの炭素排出量。,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
  • 燃料電池電気バスの消費ベンチマーク。
 
プラグインハイブリッドバスと水素内燃機関バス。
  • ネット・ゼロバスのさらなる選択肢の概要。
  • 水素内燃機関と燃料電池の効率比較。
 
ベンチマーキングとコスト分析。
  • TCO分析、購入コストと運用コスト。
  • 実際の効率と消費、インフラ、燃料コストの比較。
  • 車両航続距離とルート適合性。バッテリーのエネルギー密度向上に伴う燃料電池バスの展望。

 



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目次

1. 要旨
1.1. レポート概要
1.2. エグゼクティブ・サマリー (1)
1.3. エグゼクティブ・サマリー (2)
1.4. 世界のバス・コーチ車生産台数
1.5. ドライブトレイン用語の分類
1.6. 電気バス-グローバルな展望
1.7. バスカテゴリーと電化率
1.8. 電気バス - 主要プレーヤー
1.9. 中国における電気バスOEMと市場シェア
1.10. 欧州の電気バスOEMと市場シェア
1.11. 増加するバスのバッテリー容量
1.12. 地域別バッテリーサイジング動向
1.13. 中国市場はLFPに有利、欧州市場はまちまち
1.14. モーター取り付け - 中央または車軸取り付け
1.15. バスのモーター・ベンチマークと指標
1.16. 予想コメント - 地域
1.17. 2045年までに地域が多様化する電気バス販売予測
1.18. 電気バス販売台数の地域別推移と予測 - 2015-2045
1.19. 予想コメント - ドライブトレイン
1.20. 電気バスのドライブトレイン別販売台数 2015-2045
1.21. 電池の需要と市場価値 2024-2045
2. 電気バス入門
2.1. 概要
2.1.1. 運輸脱炭素化のコアドライバー
2.1.2. 都市の大気質
2.1.3. 化石燃料自動車の販売禁止
2.1.4. 低・超低排出ガスゾーン
2.1.5. TCOの考察:ゼロ・エミッションバス
2.2. 排出ガス低減バスの選択肢
2.2.1. ICEの代替 - 代替ドライブトレイン
2.2.2. バスカテゴリーと電化
2.2.3. トランジットと市バス概要
2.2.4. コーチ概要
2.2.5. 概要バスの種類と電化の具体的な課題
2.2.6. ドライブトレイン用語の分類
2.2.7. 排出ガス低減バスの選択肢
3. 市場概要
3.1. 概要
3.1.1. 代替ドライブトレイン・バスの世界市場-概要
3.1.2. 世界のバス・コーチ車生産台数
3.1.3. Global概要 of Bus Fleets
3.1.4. 電気バス-グローバルな展望
3.1.5. 主要地域の留意点 - (1)
3.1.6. 主要地域の留意点 - (2)
3.1.7. 電気バスのその他の世界的動向
3.2. アジア - 中国、日本、インド、韓国市場概要
3.2.1. 中国におけるEバスの歴史的販売台数 2012-2023
3.2.2. NEVバス販売 - BEB、PHEB、FCEB
3.2.3. 中国における電気バスOEMと市場シェア
3.2.4. 中国 - 輸出主導の傾向が強まる
3.2.5. 中国の燃料電池バスOEM市場シェア 2023年
3.2.6. 日本 - 国内生産がなく、輸入が少ない
3.2.7. 日本 - BYDの注文が化学物質の懸念により取り消される
3.2.8. 日本 - 燃料電池の目標
3.2.9. 韓国 - 国内バスと外国バス
3.2.10. 韓国-引き続きFCEBに関心
3.2.11. 韓国 - FCEBターゲット
3.2.12. インド
3.2.13. インド - 普及率の低い大きな潜在市場
3.3. 欧州+英国市場概要
3.3.1. 英国 - 電気自動車が牽引するフリート販売の回復
3.3.2. イギリス - ドライブトレイン別ZEBRAとフリートシェア
3.3.3. 欧州連合概要
3.3.4. 欧州のバス登録台数、FCEB、BEB、PHEV、2013年~2023年
3.3.5. 欧州連合 - 政策指令
3.3.6. 欧州連合の地域別登録件数(2023年
3.3.7. 欧州連合(EU) - 市バスとバスの格差
3.3.8. 欧州の電気バスOEMと市場シェア
3.3.9. 欧州連合, マーケットリーダー
3.3.10. 欧州の主要メーカー - MANとソラリスが2023年以降に急浮上
3.3.11. 欧州連合(EU)-台頭する国内メーカー
3.3.12. 欧州連合 燃料電池バス市場
3.3.13. EU JIVE 2 目標
3.3.14. EU JIVE 2 - 評価、低水準の目標は未達成
3.3.15. ヴァン・フールの市バス市場撤退
3.3.16. 水素シティバスの受注中止について
3.4. アメリカ市場概要
3.4.1. 米国市場概要
3.4.2. 米国市場プロテラの破産
3.4.3. 米国市場厳しい財務環境
3.4.4. 米国の規制状況
3.4.5. 米国のゼロ・エミッション・バスへの移行
3.4.6. 米国バス車両のゼロ・エミッション移行のコスト
3.4.7. ラテンアメリカ - BEBの販売が好調
3.4.8. ラテンアメリカ - メガシティが成長を牽引
4. バス用バッテリー
4.1. 概要
4.1.1. バス用バッテリー - 概要
4.1.2. リチウムイオンバッテリー
4.1.3. リチウム電池の化学物質
4.1.4. カソードの比較概要
4.1.5. カソード - 性能比較
4.1.6. バスの特定要件
4.1.7. パック位置
4.1.8. バスの寿命 - 英国データ
4.1.9. 平均年間走行距離
4.1.10. 異なるEVのサイクル寿命要件
4.2. バッテリーサイジング
4.2.1. バッテリーサイジング - 要約
4.2.2. バスのバッテリー容量
4.2.3. バッテリーサイジング市バス・コーチ用
4.2.4. バスのドライブトレイン効率
4.2.5. 抗力係数、スピード、ボディデザイン
4.2.6. 低速での効率
4.2.7. 市バスの消費量が最も多い
4.2.8. バスのバッテリーサイズ - 一晩中充電とエンドライン充電の比較
4.2.9. 長距離バスの旅バッテリーサイジング
4.2.10. メーカーの消費主張
4.2.11. バッテリーサイジングトレンド - 市場分析
4.3. バッテリーパック 供給者
4.3.1. パックメーカーの動向
4.3.2. 電気バスに使用される化学物質
4.3.3. バッテリーサプライヤー
4.3.4. バッテリーサプライヤーとOEMの関係
4.3.5. バッテリーパックのサプライチェーン統合戦略
4.3.6. バス用バッテリー製造 - EVの少量生産セグメント
4.3.7. LFPは中国における主要化学物質
4.3.8. 欧州で進化するバッテリー化学の選択
4.3.9. バッテリーパックプロバイダーの動向
4.3.10. CATLs New 1.5 Million km Commercial Vehicle Battery
4.3.11. BYD -2nd Generation Blade at190Wh/kg
4.3.12. バッテリーパックのベンチマーク比エネルギーとエネルギー密度の比較
4.3.13. 厳選バスパックメーカー
4.3.14. ブルーバス固体電池
5. BEBSの熱管理
5.1. EVの熱暴走と火災
5.2. 自動車火災事故:OEMと状況
5.3. バッテリー電気バスの火災
5.4. 防火材料:主なカテゴリー
5.5. メリットとデメリット
5.6. 密度 vs 熱伝導率 - 断熱性
5.7. 自己消火モジュール
5.8. ヴァレオ - バッテリー用ハイドロニック・サーマル・マネージメント
5.9. バス暖房
6. バス用電気モーター
6.1. 概要
6.1.1. バス用電気モーター - 概要
6.1.2. トラクション・モーターの種類
6.1.3. トラクション・モーターの構造とメリットの比較
6.1.4. モーター・タイプ 電力密度ベンチマーク
6.1.5. 電気バスモーターの種類
6.1.6. 電気バスに最適なトラクション・モーター
6.1.7. ACインダクションモータ(ACIM)
6.1.8. AC誘導電動機(ACIM):動作原理
6.1.9. 永久磁石同期モータ(PMSM):動作原理
6.1.10. PMSMとACIMの比較 - (1)
6.1.11. PMSMとACIMの比較 - (2)
6.1.12. バスのベンチマーキングと指標
6.1.13. マルチモーター説明
6.1.14. ピーク特性と連続特性
6.1.15. 効率性
6.1.16. モーター取り付け - 中央または車軸取り付け
6.1.17. モーター取り付け - 中央または車軸取り付け(2)
6.2. モーターサプライヤー
6.2.1. モーターサプライヤー -概要
6.2.2. PMへの収束
6.2.3. モーターOEM供給関係
6.2.4. ZF Group - AxTrax and CeTrax
6.2.5. ZF Group - New AxTrax and CeTrax Shift to PM Motors
6.2.6. ヴォイス
6.2.7. ヴォイス -セントラルモーターのみ
6.2.8. トラクション・システムズ・オーストリア(TSA)
6.2.9. シーメンス/カミンズ・アクセレラ
6.2.10. TM4ファンド
6.2.11. Equipmake - Motors for Retrofitting
6.3. モーター冷却戦略
6.3.1. 電気モーターの熱管理の概要
6.3.2. オイル冷却
6.3.3. 水-グリコール冷却
6.3.4. 商用車モーターの出力密度ベンチマーク
6.3.5. 商用車モーターのトルク密度ベンチマーク
7. 充電インフラとバス向け技術
7.1. 概要
7.1.1. 電気バス充電概要
7.1.2. 概要充電レベル
7.1.3. 技術的手法の展望
7.1.4. 充電:デポ&機会充電
7.1.5. 大型車用充電インフラ
7.1.6. 消費者向け充電ハブ用デポ・コロケーション
7.1.7. 充電器設置のkWあたりコスト
7.1.8. ヘリオックス公共交通&大型車充電
7.1.9. Heliox's13 MW Charging Network電気バス用
7.1.10. スプリントチャージバッテリーバッファ充電
7.1.11. ABBのデポ充電ソリューション
7.1.12. ABB's 600 kW TOSAフラッシュチャージ
7.2. 誘導充電
7.2.1. Resonant Inductive Coupling - The Principle Behind Wireless EV Charging
7.2.2. ワイヤレス充電概要
7.2.3. 誘導充電ヘビーデューティー用
7.2.4. InductEV: ハイパワーワイヤレス充電
7.2.5. Case Study:ワイヤレス充電 for Electric Bus Fleets
7.2.6. WAVE -ワイヤレス充電電気バス用
7.2.7. WAVEワイヤレス充電 Impact on Vehicle Cost
7.2.8. Dynamicワイヤレス充電 Remains Experimental
7.2.9. ダイナミック・チャージ試験中
7.3. バッテリー交換
7.3.1. バッテリー交換電気バス用
7.3.2. Proposed Implementation - Quick Charger Machine
7.3.3. バスにおける蓄電池のセグメント化、交換が課題に
8. 燃料電池電気バス
8.1. Fuel Cell Buses - New Markets May Boost Low Sales
8.2. 燃料電池バスの主なメリット/デメリット
8.3. 燃料電池の紹介
8.4. 燃料電池バスの回路図
8.5. 燃料電池自動車とは?
8.6. FCB開発30周年
8.7. 燃料電池バスの仕様例
8.8. Solaris - Record Order for Ballard Fuel Cells
8.9. Solaris Urbino12 Hydrogen Bus
8.10. CaetanoBus H2.City Gold
8.11. トヨタモーターヨーロッパ
8.12. 1000km 水素バス
8.13. SAFRAブシノバ水素
8.14. ライトバス ストリートデッキ ハイドロライナー
8.15. ADL Enviro400 FCEV
8.16. 聯合燃料電池系統研究開発(北京)有限公司
8.17. トヨタSORA燃料電池バス
8.18. トヨタ燃料電池バスの構造
8.19. ヒュンダイ ELEC CITY 燃料電池バス
8.20. イヴェコ燃料電池バス(ヒュンダイ製燃料電池)
8.21. ニューフライヤー エクセルシオール CHARGE H2
8.22. エルドラド国立AXESS燃料電池バス
8.23. エルドラド国立AXESS概略図
8.24. ヴァン・フール
8.25. FCEBのためのグリーンH2;
8.26. System効率性 Between BEVs and FCEVs
8.27. FCEB H2消費ベンチマーク
9. フェブと水素内燃機関
9.1. PHEVバスの終焉
9.2. 燃焼エンジンに新たな息吹?
9.3. H2-ICEの選手風景
9.4. H2-ICE効率性 vs FCEV
9.5. 水素エンジン、ZEV(ゼロ・エミッション・ビークル)か否か?
9.6. 水素ICEに関するIDTechEx'の見解
10. 電気バス・ドライブトレインのベンチマーク
10.1. 概要
10.1.1. FCEBとBEBが主な選択肢
10.1.2. バッテリー電気バスと燃料電池電気バス:ライバルか補完か?
10.2. TCO Analysis - CAPEX & OPEX
10.2.1. Purchase Costs - FCEB
10.2.2. FCEVコスト削減のための大量生産
10.2.3. US Fuel Cell Buses: Price2010-2023
10.2.4. US Buses: Capex Cost2015-2023 by Drivetrain
10.2.5. Purchase Costs - BEB
10.2.6. 運営コストの比較
10.2.7. 総所有コスト比較
10.2.8. BEVとFCEVのランニングコスト比較効率性
10.2.9. Real World効率性 Data Comparisons - Tyrol, Italy
10.2.10. BEVとFCEVは共存できるか?
10.2.11. BEBとFCEBのインフラコスト比較
10.2.12. 水素燃料費とディーゼル燃料費の比較
10.3. 航続距離とルート適性
10.3.1. バッテリーの改良で燃料電池バスは時代遅れに? - (1)
10.3.2. バッテリーの改良で燃料電池バスは時代遅れに? -(2)
10.3.3. バッテリーの改良で燃料電池バスは時代遅れに? -(3)
10.3.4. バッテリーの改良で燃料電池バスは時代遅れに? -(4)
10.3.5. バッテリーの改良で燃料電池バスは時代遅れに? -(5)
10.3.6. NREL Fuel Cell Bus Evaluations2023 - (1)
10.3.7. NREL Fuel Cell Bus Evaluations2023 -(2)
10.3.8. NREL燃料電池バス長期スタック性能データ
10.3.9. 分析例フットヒル・トランジット
10.3.10. 必要な走行距離を提供する
11. 予測
11.1. 予想コメント - 地域
11.2. 2045年までに地域が多様化する電気バス販売予測
11.3. 電気バス販売台数の地域別推移と予測 - 2015-2045
11.4. 予想コメント - ドライブトレイン
11.5. 電気バスのドライブトレイン別販売台数 2015-2045
11.6. Electric Bus Battery Demand (GWh)2024-2045
11.7. Electric Bus Market Value2024-2045

 

 

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Summary

この調査レポートでは、2025-2045年の電気・燃料電池バス市場について詳細に調査・分析しています。
 
主な掲載内容(目次より抜粋)
  • 市場概要
  • バス用バッテリー
  • BEBSの熱管理
  • バス用電気モーター
  • 充電インフラとバス向け技術
  • 燃料電池電気バス
 
Report Summary
Buses are the most common form of public transport in the world and are integral to public transport networks. In 2023, around 330,000 new bus and coach vehicles were produced. In most regions, these are primarily diesel, which not only contributes to CO₂ emissions but reduces air quality, especially in the most dense urban regions.
 
The global electrification of bus fleets is gaining increasing momentum around the globe after initially being confined to the Chinese market. IDTechEx research indicates that around 60,000 electric buses were sold in 2023 and that by 2045 this number will reach 190,000 annually. This report unpacks the factors that will drive this growth and gives in depth regional assessments into market trends and players. Technological innovation is also explored, with the latest developments in Li-ion batteries for buses, cathode chemistry trends, electric motors, fuel cells and charging infrastructure.
 
Global sales snapshot - China first and the rest of the world follows
Global electric bus sales peaked in 2016 and have endured a period of decline. Regions other than China are now driving renewed growth. Source: IDTechEx
 
Global sales of electric buses began at scale in the early 2010s, but the market has until recently been entirely dominated by China. A period of explosive growth helped in part by generous subsidies led to a peak of almost 120,000 sales in 2016. In the following years, a combination of subsidy withdrawal and saturation of tier-1 cities has caused sales in China to decline and then plateau. The rest of the world is only now following suit, with the European market leading the way.
 
Global electric bus sales in all regions except China. Strong growth can be seen, particularly in the Europe + UK market. Source: IDTechEx
 
Market overview - increasingly competitive and diverse.
There is a wide range of players in the electric bus space, making it an increasingly competitive market. In Europe, pure electric bus startups are now competing with the late entry of legacy bus OEMs (those who have a history manufacturing diesel buses) and Chinese imports. In 2023 the leading holder of market share was MAN, which held 16% of the available market share. Operators have a wealth of choice in terms of suppliers and models - and for many the challenge remains the higher upfront costs, with an electric bus being twice as expensive as an equivalent diesel bus. This report also provides current market analysis of China, the US, Latin America, Korea, Japan and India.
 
The segmented European electric bus market includes domestic OEMs, pure electric bus startups, and Chinese exports (in red). Source: IDTechEx
 
Battery electric or fuel cell?
In this report, IDTechEx studies the comparative deployments and merits of the main candidates for electrification:
  • BEB (Battery electric buses), fully battery electric with only onboard batteries. The most successful form of electrification with high drivetrain efficiencies. Improvements in battery storage and route optimization are allowing BEBs to succeed on real-world routes and they are no longer 'pilot projects' but in active service. IDTechEx predicts continued strong growth for BEBs as they become the dominant replacement for diesel buses, especially in the city bus sector.
  • FCEB (Fuel cell electric buses), on-board battery combined with a fuel cell stack and onboard hydrogen storage. Compared with BEBs they bring the promise of greater range and quicker refueling, but the high component cost and difficulty of sourcing cheap green hydrogen remain a consistent challenge. IDTechEx research shows much lower market penetration vs BEBs, with some operators even abandoning FCEBs in favor of BEBs. However, IDTechEx does expect the greater range of FCEBs to afford the technology some share of the long-distance coach market where opportunity charging is limited. Certain regions (such as Japan and South Korea) that have ambitious hydrogen policies will also see stronger growth of FCEBs.
 
This report provides in-depth analysis of case studies, TCO considerations and quantitative and qualitative benchmarking on electric bus technologies. Key questions are answered such as what battery energy density improvements will mean for range, and what are the infrastructure costs associated with fleet electrification. CO₂ emissions of FCEBs by the color of hydrogen used, and real-world efficiency and consumption data are explored and disseminated by IDTechEx in this report.
 
Batteries: capacity, chemistry choices and suppliers
The bus market is comparatively smaller in GWh volume demand than other sectors such as passenger cars, and this impacts economic decisions around battery pack sourcing. Whilst for the largest volume segments, vertical integration reduces costs and increases supply chain security, many bus OEMs do not require packs in the volume to warrant the investment required for in-house battery production. There are a few exceptions (BYD and MAN), which leverage demand in other sectors to reach the required demand. For most OEMs, battery packs are outsourced and this report includes information on the various battery pack suppliers and benchmarks products by capacity (kWh), chemistry (LFP/NMC) and energy density (kWh/kg).
 
IDTechEx has tracked the maximum available battery configuration for various electric bus models by release year, and a clear trend of increasing capacity and models can be seen. This has been driven by two main factors, increases in energy density (kWh/kg) meaning more energy can be stored in the same weight battery, and decreasing pack prices. The overall result for electric buses is increased range and options for routes.
 
Battery pack capacity (kWh) has been increasing on average in the global bus market. The number of models on offer has also increased. Source: IDTechEx
 
Electric motors
Replacing diesel ICE (internal combustion engines) with electric motors presents new opportunities and challenges for electric buses. This report explores the various technical options for motors (PMSM, ACIM, etc) and the various configurations they can be integrated into an electric bus. Tier-1 supplier analysis and supply relationships are also studied, with benchmarking of commercial traction motors by power and torque density.
 
Market outlook
In this report, IDTechEx combines extensive in-depth market data, first-hand interviews with industry players, and attendance at global events to assess, quantify and forecast the global electric bus market. This report contains granular forecasts for the global electric bus market up to 2045 including:
  • Sales by region (China, Europe, USA, India, RoW)
  • Sales by drivetrain (FCEB, BEB)
  • Annual revenue (US$ billions)
  • Annual battery demand (GWh)
 
With a forecast market value of USD$180 billion predicted by 2045, this report informs and advises on this growing but competitive aspect of transport electrification.
 
Key Aspects
This report provides commercial and technical market intelligence on the electric bus industry, including:
 
Global Historic Sales
  • Current market is contextualised through historic data on sales back to 2015, with regional granularity across China, Europe, India, USA and RoW.
  • Regional policies and key market players are discussed and analysed, with sales breakdowns by OEMs across major regions.
 
Batteries for Electric Buses
  • Key Li-ion technologies and cathode chemistries for bus onboard energy storage.
  • Regional market shares by chemistry, and key supplier/OEM relationships.
  • Cycle life assessment, and market trends for battery sizing among current models.
  • Key developments in battery pack providers
 
Thermal Management for Electric Buses
  • Overview of fire protection materials for bus batteries.
  • Onboard HVAC technological developments
 
Electric Motors for Buses
  • Key traction technologies, ACIM and PMSM and performance ranking for buses.
  • Power density benchmarking, and market shares.
  • Motor mounting (central vs eAxle) analysis
  • Key tier 1 motor suppliers, and OEM relationships.
  • Motor cooling strategies
 
Charging Infrastructure and Technologies for Buses
  • Overview of charging levels and key technologies
  • Battery Swapping, Pantograph charging, Wireless charging and plug-in charging for buses.
  • Opportunity and depot charging.
  • Infrastructure CAPEX costs.
 
Fuel Cell Electric Buses
  • Fuel Cell technology overview, key market players.
  • System efficiency and well-to-wheel carbon emissions.
  • Fuel cell electric bus consumption benchmarking.
 
Plug-in Hybrid Buses and Hydrogen Internal Combustion Engine Buses.
  • Overview of further options for net-zero buses.
  • Hydrogen internal combustion vs fuel cell efficiency comparisons.
 
Benchmarking and Cost Analysis.
  • TCO analysis, purchase costs and operational costs.
  • Real world efficiency and consumption comparisons, infrastructure and fuel costs.
  • Vehicle range and route suitability. Outlook for fuel cell buses as battery energy density improves.


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Table of Contents

1. EXECUTIVE SUMMARY
1.1. Report Overview
1.2. Executive Summary (1)
1.3. Executive Summary (2)
1.4. Global Bus and Coach Vehicle Production
1.5. Categorization of Drivetrain Terms
1.6. Electric Buses - a Global Outlook
1.7. Bus Categories and Electrification Rates
1.8. Electric Buses - Key Players
1.9. Electric Bus OEMs and Market Shares in China
1.10. Electric Bus OEMs and Market Shares in Europe
1.11. Battery Capacity in Buses Increasing
1.12. Regional Battery Sizing Trends
1.13. Chinese Market Favours LFP, European Market More Mixed
1.14. Motor Mounting - Central or Axle Mounted
1.15. Motor Benchmarking and Metrics for Buses
1.16. Forecast Commentary - Regional
1.17. Electric Bus Sales Forecast to Regionally Diversify by 2045
1.18. Electric Bus Sales Historic & Forecast By Region - 2015-2045
1.19. Forecast Commentary - Drivetrain
1.20. Electric Bus Sales by Drivetrain 2015-2045
1.21. Battery Demand and Market Value 2024-2045
2. INTRODUCTION TO ELECTRIC BUSES
2.1. Overview
2.1.1. The Core Driver for Transport Decarbonization
2.1.2. Urban Air Quality
2.1.3. Fossil Fuel Vehicle Sales Bans
2.1.4. Low and Ultra Low Emissions Zones
2.1.5. TCO Considerations: Zero Emission Buses
2.2. Options for Reduced Emissions Buses
2.2.1. Replacement for ICE - Alternative Drivetrains
2.2.2. Bus Categories and Electrification
2.2.3. Transit and City Buses - an Overview
2.2.4. Coaches - an Overview
2.2.5. Overview of Bus Types and Specific Challenges to Electrification
2.2.6. Categorization of Drivetrain Terms
2.2.7. Options for Reduced Emissions Buses
3. MARKET OVERVIEW
3.1. Overview
3.1.1. Global Markets for Alternative Drivetrain Buses - a Summary
3.1.2. Global Bus and Coach Vehicle Production
3.1.3. Global Overview of Bus Fleets
3.1.4. Electric Buses - a Global Outlook
3.1.5. Regional Takeaways for Key Regions - (1)
3.1.6. Regional Takeaways for Key Regions - (2)
3.1.7. Selected Other Global Developments in Electric Buses
3.2. Asia - China, Japan, India and South Korea Market Overview
3.2.1. Historic Sales of E-buses in China 2012-2023
3.2.2. NEV Bus Sales - BEB, PHEB and FCEBs
3.2.3. Electric Bus OEMs and Market Shares in China
3.2.4. China - Increasingly Export Led
3.2.5. Chinese Fuel Cell Bus OEM Market Share 2023
3.2.6. Japan - No Domestic Production & Low Imports
3.2.7. Japan - BYD Order Cancelled Due to Chemical Concerns
3.2.8. Japan - Fuel Cell Targets
3.2.9. South Korea - Domestic vs Foreign Buses
3.2.10. South Korea - Continued FCEB Interest
3.2.11. South Korea - FCEB Targets
3.2.12. India
3.2.13. India - a Large Potential Market with Low Penetration Rates
3.3. Europe + UK Market Overview
3.3.1. UK - Fleet Sales Bounce Back Driven by Electric
3.3.2. UK - ZEBRA and Fleet Shares by Drivetrain
3.3.3. European Union - an Overview
3.3.4. Bus Registrations, FCEB, BEB, PHEV in Europe, 2013-2023
3.3.5. European Union - Policy Directives
3.3.6. European Union - Registrations By Region, 2023
3.3.7. European Union - Disparity Between City Buses and Coaches
3.3.8. Electric Bus OEMs and Market Shares in Europe
3.3.9. European Union, Market Leaders
3.3.10. Key Manufacturers in Europe - MAN and Solaris Emerge Strongly From 2023
3.3.11. European Union - Domestic Manufacturers on the Rise
3.3.12. European Union - Fuel Cell Bus Market
3.3.13. EU JIVE 2 Targets
3.3.14. EU JIVE 2 - Assessment, Low Bar Targets Not Met
3.3.15. Van Hool's Exit of the City Bus Market
3.3.16. Cancelled Orders for Hydrogen City Buses
3.4. America's Market Overview
3.4.1. US Market - Overview
3.4.2. US Market - Bankruptcy of Proterra
3.4.3. US Market - Challenging Financial Environment
3.4.4. US Regulatory Landscape
3.4.5. Transitioning the US Fleet to Zero Emission Buses
3.4.6. The Cost of US Bus Fleet Transition to Zero Emission
3.4.7. Latin America - Strong BEB sales
3.4.8. Latin America - Megacities Drive Growth
4. BATTERIES FOR BUSES
4.1. Overview
4.1.1. Batteries For Buses - Summary
4.1.2. Li-ion Batteries
4.1.3. Lithium battery chemistries
4.1.4. Cathode Comparisons - an Overview
4.1.5. Cathode - Performance Comparison
4.1.6. Specific Requirements for Buses
4.1.7. Pack Location
4.1.8. Lifetime of Buses - UK Data
4.1.9. Average Annual Distance
4.1.10. Differing Cycle Life Requirements for EVs
4.2. Battery Sizing
4.2.1. Battery Sizing - a Summary
4.2.2. Battery Capacity in Buses
4.2.3. Battery Sizing for Citybuses and Coaches
4.2.4. Bus Drivetrain Efficiency
4.2.5. Drag Coefficient, Speed and Body Design
4.2.6. Efficiencies at Low Speeds
4.2.7. City Bus Consumption is the Highest
4.2.8. Battery Size for Buses - Overnight Charging vs End-line Charging
4.2.9. Long Haul Coach Travel Battery Sizing
4.2.10. Manufacturer Consumption Claims
4.2.11. Battery Sizing Trends - Market Analysis
4.3. Battery Pack Suppliers
4.3.1. Developments in pack manufacturers
4.3.2. Chemistries used in electric buses
4.3.3. Battery Suppliers
4.3.4. Battery Suppliers and OEM relationships
4.3.5. Battery Pack Supply Chain Integration Strategies
4.3.6. Bus Battery Manufacturing - Low Volume Segment of EVs
4.3.7. LFP the Dominant Chemistry in China
4.3.8. Evolving Battery Chemistry Choices in Europe
4.3.9. Selected Developments in Battery Pack Providers
4.3.10. CATLs New 1.5 Million km Commercial Vehicle Battery
4.3.11. BYD - 2nd Generation Blade at 190Wh/kg
4.3.12. Battery Pack Benchmarking: Specific Energy vs Energy Density
4.3.13. Selected Bus Pack Manufacturers
4.3.14. BlueBus Solid-state Batteries
5. THERMAL MANAGEMENT FOR BEBS
5.1. Thermal Runaway and Fires in EVs
5.2. Automotive Fire Incidents: OEMs and Situations
5.3. Fires in Battery Electric Buses
5.4. Fire Protection Materials: Main Categories
5.5. Advantages and Disadvantages
5.6. Density vs Thermal Conductivity - Thermally Insulating
5.7. Lion Electric - self extinguishing modules
5.8. Valeo - Hydronic Thermal Management for Batteries
5.9. Bus Heating
6. ELECTRIC MOTORS FOR BUSES
6.1. Overview
6.1.1. Electric Motors for Buses - Summary
6.1.2. Summary of Traction Motor Types
6.1.3. Comparison of Traction Motor Construction and Merits
6.1.4. Motor Type Power Density Benchmark
6.1.5. Electric Bus Motor Types
6.1.6. Traction Motors of Choice for Electric Buses
6.1.7. AC Induction Motor (ACIM)
6.1.8. AC Induction Motors (ACIM): Working Principle
6.1.9. Permanent Magnet Synchronous Motors (PMSM): Working Principle
6.1.10. PMSM and ACIM Comparisons - (1)
6.1.11. PMSM and ACIM Comparisons - (2)
6.1.12. Benchmarking and Metrics for Buses
6.1.13. Multiple Motors: Explained
6.1.14. Peak vs Continuous Properties
6.1.15. Efficiency
6.1.16. Motor Mounting - Central or Axle Mounted
6.1.17. Motor Mounting - Central or Axle Mounted (2)
6.2. Motor Suppliers
6.2.1. Motor Suppliers - Overview
6.2.2. Convergence on PM
6.2.3. Motor OEM Supply Relationships
6.2.4. ZF Group - AxTrax and CeTrax
6.2.5. ZF Group - New AxTrax and CeTrax Shift to PM Motors
6.2.6. Voith
6.2.7. Voith - Central Motors Only
6.2.8. Traktionssysteme Austria (TSA)
6.2.9. Siemens/Cummins ACCELERA
6.2.10. Dana TM4
6.2.11. Equipmake - Motors for Retrofitting
6.3. Motor Cooling Strategies
6.3.1. Electric motor thermal management overview
6.3.2. Oil cooling
6.3.3. Water-glycol cooling
6.3.4. Commercial Vehicle Motors Power Density Benchmarking
6.3.5. Commercial Vehicle Motors Torque Density Benchmarking
7. CHARGING INFRASTRUCTURE & TECHNOLOGIES FOR BUSES
7.1. Overview
7.1.1. Electric Bus Charging Overview
7.1.2. Overview of Charging Levels
7.1.3. Technological Methods Landscape
7.1.4. Charging: Depot & Opportunity Charging
7.1.5. Charging Infrastructure For Heavy-Duty Vehicles
7.1.6. Depot Colocation for Consumer Charging Hubs
7.1.7. Cost per kW of Installing Chargers
7.1.8. Heliox: Public Transport & Heavy-Duty Vehicle Charging
7.1.9. Heliox's 13 MW Charging Network for Electric Buses
7.1.10. SprintCharge: Battery-Buffered Charging
7.1.11. ABB's Depot Charging Solutions
7.1.12. ABB's 600 kW TOSA Flash-Charging
7.2. Inductive Charging
7.2.1. Resonant Inductive Coupling - The Principle Behind Wireless EV Charging
7.2.2. Wireless Charging Overview
7.2.3. Inductive Charging for Heavy-Duty Applications
7.2.4. InductEV: High-Power Wireless Charging
7.2.5. Case Study: Wireless Charging for Electric Bus Fleets
7.2.6. WAVE - Wireless Charging for Electric Buses
7.2.7. WAVE Wireless Charging Impact on Vehicle Cost
7.2.8. Dynamic Wireless Charging Remains Experimental
7.2.9. Dynamic Charging Trials Underway
7.3. Battery Swapping
7.3.1. Battery Swapping for Electric Buses
7.3.2. Proposed Implementation - Quick Charger Machine
7.3.3. Segmentation of Battery Storage on Buses Poses Challenge for Swapping
8. FUEL CELL ELECTRIC BUSES
8.1. Fuel Cell Buses - New Markets May Boost Low Sales
8.2. Main Advantages / Disadvantages of Fuel Cell Buses
8.3. Introduction to fuel cells
8.4. Fuel Cell Bus Schematics
8.5. What is a Fuel Cell Vehicle?
8.6. 30 Years of FCB Development
8.7. Fuel Cell Bus Example Specifications
8.8. Solaris - Record Order for Ballard Fuel Cells
8.9. Solaris Urbino 12 Hydrogen Bus
8.10. CaetanoBus H2.City Gold
8.11. Toyota Motor Europe
8.12. 1000km Hydrogen Coaches
8.13. SAFRA Businova Hydrogen
8.14. Wrightbus StreetDeck Hydroliner
8.15. ADL Enviro400 FCEV
8.16. United Fuel Cell System R&D (Beijing) Co.
8.17. Toyota SORA Fuel Cell Bus
8.18. Structure of Toyota fuel cell bus
8.19. Hyundai ELEC CITY Fuel Cell Bus
8.20. Iveco Fuel Cell Buses (Hyundai fuel cells)
8.21. New Flyer Xcelsior CHARGE H2
8.22. ElDorado National AXESS Fuel Cell Bus
8.23. ElDorado National AXESS Schematic
8.24. Van Hool
8.25. Green H2 for FCEBs to be 'Green'
8.26. System Efficiency Between BEVs and FCEVs
8.27. FCEB H2 Consumption Benchmarking
9. PHEV AND HYDROGEN INTERNAL COMBUSTION ENGINES
9.1. End of PHEV Buses
9.2. A New Lease of Life For the Combustion Engine?
9.3. H2-ICE Player Landscape
9.4. H2-ICE Efficiency vs FCEV
9.5. Hydrogen Combustion Engine, ZEV (Zero-emission Vehicle) or Not?
9.6. IDTechEx's View on Hydrogen ICE
10. BENCHMARKING ELECTRIC BUS DRIVETRAINS
10.1. Overview
10.1.1. FCEB and BEB Are the Main Options
10.1.2. Battery Electric Buses and Fuel Cell Electric Buses: Rival or Complementary?
10.2. TCO Analysis - CAPEX & OPEX
10.2.1. Purchase Costs - FCEB
10.2.2. Volume Production to Decrease FCEV Cost
10.2.3. US Fuel Cell Buses: Price 2010-2023
10.2.4. US Buses: Capex Cost 2015-2023 by Drivetrain
10.2.5. Purchase Costs - BEB
10.2.6. Comparison of Operational Costs
10.2.7. Total Costs of Ownership Comparison
10.2.8. BEV vs FCEV Running Costs and Efficiency
10.2.9. Real World Efficiency Data Comparisons - Tyrol, Italy
10.2.10. Can BEV and FCEV Coexist?
10.2.11. Infrastructure Costs for BEBs vs FCEBs
10.2.12. Comparison Hydrogen Fuel Cost vs Diesel Cost
10.3. Range and Route Suitability
10.3.1. Will Battery Improvements make Fuel Cell Buses Obsolete? - (1)
10.3.2. Will Battery Improvements make Fuel Cell Buses Obsolete? - (2)
10.3.3. Will Battery Improvements make Fuel Cell Buses Obsolete? - (3)
10.3.4. Will Battery Improvements make Fuel Cell Buses Obsolete? -(4)
10.3.5. Will Battery Improvements make Fuel Cell Buses Obsolete? - (5)
10.3.6. NREL Fuel Cell Bus Evaluations 2023 - (1)
10.3.7. NREL Fuel Cell Bus Evaluations 2023 - (2)
10.3.8. NREL Fuel Cell Bus Long-Term Stack Performance Data
10.3.9. Example Analysis: Foothill Transit
10.3.10. Delivering the Required Duty Milage
11. FORECASTS
11.1. Forecast Commentary - Regional
11.2. Electric Bus Sales Forecast to Regionally Diversify by 2045
11.3. Electric Bus Sales Historic & Forecast By Region - 2015-2045
11.4. Forecast Commentary - Drivetrain
11.5. Electric Bus Sales by Drivetrain 2015-2045
11.6. Electric Bus Battery Demand (GWh) 2024-2045
11.7. Electric Bus Market Value 2024-2045

 

 

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