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電気自動車用バッテリー技術市場とサプライチェーン分析、2025-2035年

電気自動車用バッテリー技術市場とサプライチェーン分析、2025-2035年


Electric Vehicle Battery Technology Market and Supply Chain Analysis, 2025-2035

主なハイライト この包括的な調査では 自動車メーカー向けEVバッテリー技術の戦略的意義と実用的洞察 バッテリー技術動向、サプライチェーンリスク、将来展望 原材料価格の高騰と... もっと見る

 

 

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2025年3月28日 US$3,600
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サマリー

主なハイライト

この包括的な調査では

  • 自動車メーカー向けEVバッテリー技術の戦略的意義と実用的洞察
  • バッテリー技術動向、サプライチェーンリスク、将来展望
  • 原材料価格の高騰とサプライチェーンの流通
  • EVバッテリー産業の成長に影響を与える中国市場の優位性と潜在的な新関税
  • ギガファクトリー建設、バッテリー交換ネットワーク、Batter-as0a Serviceモデル(BaaS)
  • EV用バッテリー市場の規模と予測、2025-2035年
  • 技術別市場内訳:LPF、NMC、固体、ナトリウムイオン
  • 研究開発分析
  • OEMと新興企業のパートナーシップ、異業種間パートナーシップ
  • OEM、電池メーカー、投資家の視点からの市場分析

網羅的なカバー範囲

  • 世界のEV自動車販売台数予測-車種別・地域別内訳
  • EV用電池の地域別生産統計
  • ギガファクトリーの生産能力-計画中と稼働中の比較
  • 2025-2035年のEVバッテリー市場規模と予測
  • EV用電池の設置容量、2024年GWh、0225年推計、2035年予測
  • EV用電池市場の内訳:技術タイプ別、2025年〜2035年
    •  リチウムイオン(LFPとNMCを含む
    • ソリッドステートとナトリウムイオンを含む新興技術
  • EV用電池市場規模-地域別内訳、2025-2035年
    • 北米市場、2025-2035年
    • 欧州市場、2025-2035年
    • 中国市場、2025-2035年
    • アジア太平洋(中国を除く)市場、2025-2035年
  • 主な市場課題
    • 地政学的緊張(中西デカップリング)
    • 原材料価格の変動 
    • 固形物の遅延
    • 補助金政策の変化
  • 競争評価
    • 競合ベンチマーキング
    • 市場シェア分析
      • トップバッテリーメーカー  
      • OEM内製と外注の比較
    • ギガファクトリーの合弁事業
    • スタートアップとOEMのパートナーシップ
    • 異業種コラボレーション
    • 企業プロフィール

市場概要

未来を充電する: 爆発的に増加するEVバッテリー

電気自動車(EV)は、世界をより環境に優しい明日へと導くものであり、そのバッテリーはこの革命の心臓部である。需要の急増に伴い、次の10年は技術、市場、競争において激震的なシフトが予想される。

本レポートでは、EVバッテリーの電撃的な未来、つまり、どこに向かっているのか、誰が主導権を握っているのか、そしてメーカーはこの高電圧競争でどのように優位に立つことができるのかを明らかにする。

電気の地平線: 10年後のEVの行方
EV業界は、今後5~10年の間に大きな飛躍を遂げる準備を整えている。販売台数は急増し、2030年には世界の新車販売台数の20~30%をEVが占める可能性があり、2020年の4%から急上昇すると予想されている。このブームは、バッテリーのコスト削減、広大な充電ネットワーク、化石燃料自動車にブレーキをかける政府の政策にかかっている。バッテリーのエネルギー密度は倍増し、航続距離は500マイルを超える可能性がある。EU諸国などは2035年の内燃機関廃止を目指しており、EVの普及に拍車をかけている。

2030年までには新車の3台に1台が電気自動車になる可能性があり、その背景には安価なバッテリーがある。

バッテリーの躍進 明日のドライブに電力を供給

今日、リチウムイオンバッテリーは、ニッケルマンガン-コバルト(NMC)が長い航続距離を実現し、リチウム鉄リン酸塩(LFP)がコストを削減し、安全性を向上させることで、その頂点に君臨しています。

リチウムイオンのバリエーション: ニッケル・マンガン・コバルト酸化物リチウムを使用するNMC電池は、高エネルギー密度で一般的である一方、LFP電池は、2023年の容量で世界市場シェアの41%を占め、より安価で持続可能である。LFPの採用は、エネルギー密度が低いにもかかわらず、コストが低いことによる。

新興技術: 2023年にBYDやCATLなどの企業が量産を発表したナトリウムイオン電池は、都市型EVや定置型蓄電池に適しており、コストが20%低下する可能性がある。トヨタとQuantumScapeが開拓した固体電池は、より高いエネルギー密度と安全性を約束するが、まだ実用化されていない。

イノベーション デュアルイオン電池(DIB)とバイポーラLFP電池が台頭し、急速充電と高電圧を提供するが、サイクル寿命には課題が残る。

ソリッドステートバッテリーはEVの航続距離を600マイルまで伸ばす可能性があるが、コストが高いため、リチウムイオンがあと10年はハンドルを握ることになるだろう

グローバルなバッテリー争奪戦: 誰が勝つのか?
EV用バッテリー市場における地域別のリーダーシップは明白であり、役割分担も明確である:

  • 中国: CATL(2024年の世界シェア37.9%)やBYD(17.2%)のような生産コストの低い企業が牽引し、2022年の市場シェアは51%超と圧倒的。生産コストの安いLFP電池が主流で、2023年にはEV販売台数の3分の2がLFP電池を使用。
  • 北米: 2021年以降、テスラやフォードとSKオンなどの提携により、米国は2100億ドルの投資を誘致し、成長している。ただし、生産コストは中国より20%高い。
  • 欧州: コスト高(中国より50%高い)とサプライチェーンの弱点が課題。ノースボルトの倒産は困難を浮き彫りにした。2030年までに35~40カ所のギガファクトリー建設を目指している。
  • アジア太平洋: インドや韓国のような新興市場が成長しており、インドでは2023年のEV登録台数が前年比70%増となり、FAME IIのような制度に支えられている。

EV用電池市場は地政学的なチェス盤である。中国は世界生産の70%以上を占め、CATLやBYDのような大手が規模と補助金によって力を発揮している。日本と韓国がこれに続き、パナソニックとLG Chemがテスラやヒュンダイのようなブランドに電力を供給している。欧州は追いつこうと躍起になっており、独自のサプライチェーンを構築するために欧州バッテリー・アライアンスに資金を投入している。北米は、テスラのネバダ・ギガファクトリーを筆頭に、アジアへの依存を減らすために国内生産を強化している。

以下は、各地域のキャパシティのスナップショットである:

バッテリー大手の激突:重量級対決
バッテリーメーカー間の競争は熾烈を極めています。大手各社の状況は以下のとおりです。

CATLは台数で、LG化学は最先端技術で、パナソニックはテスラの尻尾で、そしてBYDはEVチェーン全体を所有することで成功している。アジアはサプライチェーンで優位に立っているが、欧州と北米はその差を縮めるために研究開発に資金を投入している。

ハイライト

  • リーダー: CATLとBYDが優勢で、統合されたサプライチェーンと低コストの恩恵を受けている。CATLの2024年の設置量は339.3GWhで、そのリードが際立つ。
  • 後続: LG Energy Solutionのような北米企業やNorthvoltのような欧州企業は、欧州の高いコスト(中国より50%高い)やサプライチェーンの弱点といった課題に直面している。ノースヴォルトの2024年の破産は、こうした困難を浮き彫りにしている。

OEM競争と新規参入

  • OEM戦略: テスラ、BYD、伝統的なOEM(GM、フォルクスワーゲン)のような企業は、価格、革新性、サプライチェーン・コントロールで競争している。テスラの市場シェアは、競争により2019年の17%から2022年には13%に低下。テスラのギガファクトリーのような垂直統合は、コスト優位性をもたらす。
  • 新規参入: アジア企業、特に中国企業は、ニッチ市場(手頃な価格の小型車など)や政府補助金を通じてスペースを確保し、欧州市場を破壊する。オンライン販売やコミュニティ形成戦略を活用する。

電気自動車(EV)市場では、既存の自動車メーカーと新興プレーヤーが激しい競争を繰り広げている。テスラ、フォルクスワーゲン、ゼネラルモーターズ(GM)といった業界大手は、それぞれの地位を強化するために積極的な戦略を推進している。テスラは自給自足を高めるためにバッテリー生産を垂直統合し、フォルクスワーゲンは信頼できるバッテリー供給を確保するためにノースボルトと協力し、GMは顧客層を広げるために大衆向けEVの開発に注力している。

同時に、電気トラックに特化したリヴィアンや、高級EVセグメントをターゲットとするルーシッド・モーターズなどの新規参入企業が、革新的な設計と先進技術を活用して市場シェアを獲得しつつある。このような競争環境における成功の重要な決定要因は、バッテリーの安定的かつ十分な供給を確保できるかどうかである。

リビアンのような新規参入組は既存の自動車メーカーを混乱させる可能性があるが、それは供給不足の世界でバッテリーを固定化した場合に限られる。

最終結論

EV用バッテリーの次は?

EV用バッテリー市場は、電動化が定着するにつれて需要が急増し、指数関数的な成長を遂げようとしている。現在はアジアがリードしているが、欧州と北米は投資と技術革新によってその差を縮めつつある。価格変動と競争が課題となっているが、革新と適応に取り組む企業にはチャンスがあふれている。ティア1サプライヤーとバッテリー・メーカーにとって、進むべき道は明確である。明日のEVに電力を供給するために、テクノロジーに投資し、サプライ・チェーンを確保し、持続可能性を受け入れることである。

主な質問に答える

  1. 2035年までにどのような電池技術シフト(固体電池、ナトリウムイオン電池)が市場を混乱させるか、企業はどのように準備すべきか?
  2. どのような規制の変化(EU電池規制、IRA調達ルール)が市場参入と収益性に影響を与えるか?
  3. コスト競争力を維持しつつ中国への依存度を下げるために、OEMは重要な材料をどこから調達すべきか?
  4. テスラのようなOEMがバッテリー生産を垂直統合する中で、ティア1サプライヤーはどのように関連性を維持できるか?
  5. どのような研究開発投資(ソリッドステート、シリコンアノード)が電池部品サプライヤーにとって最も高いROIをもたらすか?
  6. どの新興市場(インドのPLIスキーム、ポーランドのリサイクルハブ)に最高の成長機会があるか?
  7. 不安定なリチウム価格(300%の価格高騰)とコバルト価格から、ティア2サプライヤーはどのようにマージンを守ることができるか?
  8. 今後5~10年で、どの代替化学物質(ナトリウムイオン、LFP)が原料需要を再構築するか?
  9. リサイクル技術革新(セカンドライフ電池、30%のコスト削減)はサプライチェーンをどのように変革するか?
  10. 競争力を維持するために、様々なプレーヤーはどのような戦略的スケジュール(短期/中期/長期)に従うべきか?


 

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Summary

Key Highlights

This comprehensive  study examines the -
  • Strategic Implications and Actionable Insights on EV Battery Technology for Automotive Players
  • Battery technology trends, supply chain risks, and future outlook.
  • Raw material price spikes and supply chain distribution
  • China’s market dominance and potential new tariffs impacting the growth of EV Battery industry
  •  Gigafactory constructions, battery swapping networks, and Batter-as0a Service model (BaaS)
  • EV Battery Market Sizing and forecasting, 2025-2035
  • Market breakdown by Technology- LPF, NMC, Solid-state, and Sodium-Ion
  • Research & Development Analysis
  • Partnership between OEMs and Start-ups, Cross-Industry Partnerships
  • Market Analysis from perspective of OEMs, Battery Manufacturers, and Investors

Exhaustive Coverage

  • Global EV Car Sales Forecast – Breakdown by Vehicle Type and Region
  • EV Battery Production Statistics, by Region
  • Gigafactory Capacity- Planned Vs Operational
  • EV Battery Market Sizing and Forecast, 2025-2035
  • EV Batteries Installed Capacity, GWh in 2024, Estimated in 0225, Forecasted to 2035
  • EV Batteries Market Breakdown- By Technology Type , 2025-2035
    •  Lithium-ion including LFP AND NMC
    • Emerging Tech including Solid-State and Sodium-ion
  • EV Batteries Market Size- Regional Breakdown, 2025-2035
    • North America Market, 2025-2035
    • Europe Market, 2025-2035
    • China Market, 2025-2035
    • Asia-Pacific (except China) Market, 2025-2035
  • Key Market Challenges
    • Geopolitical Tensions (China-West Decoupling)
    • Raw Material Price Volatility 
    • Solid-Sate Delays
    • Changing Subsidy policies
  • Competition Assessment
    • Competitor Benchmarking
    • Market Share Analysis
      • Top Battery Makers 
      • OEM In-housed Vs Outsourced
    • Joint Ventures for Gigafactories
    • Start-up and OEM partnerships
    • Cross-industry collaborations
    • Company Profiles

Market Overview

Charging the Future: The Explosive Rise of EV Batteries

Electric vehicles (EVs) are steering the world toward a greener tomorrow, and their batteries are the beating heart of this revolution. With demand skyrocketing, the next decade promises seismic shifts in technology, markets, and competition. 

This report unpacks the electrifying future of EV batteries—where we’re headed, who’s leading the charge, and how manufacturers can stay ahead in this high-voltage race.
 
The Electric Horizon: Where EVs Are Headed in 10 Years
The EV industry is gearing up for a massive leap over the next 5 to 10 years. Sales are expected to surge, with EVs potentially claiming 20-30% of global new car sales by 2030, a steep climb from 4% in 2020. This boom hinges on shrinking battery costs, sprawling charging networks, and government policies slamming the brakes on fossil-fuel vehicles. Battery energy density could double, pushing ranges beyond 500 miles, while ultra-fast charging slashes wait times to mere minutes. Countries like those in the EU are eyeing 2035 to phase out internal combustion engines, turbocharging EV adoption.

The EV tipping point is near—by 2030, one in three new cars could be electric, driven by cheaper batteries and a global push to ditch gas guzzlers.

Battery Breakthroughs: Powering Tomorrow’s Drives
Today, lithium-ion batteries reign supreme, with Nickel-Manganese-Cobalt (NMC) delivering long ranges and Lithium Iron Phosphate (LFP) slashing costs and boosting safety.
Lithium-Ion Variants: NMC batteries, using lithium nickel manganese cobalt oxides, are common for high energy density, while LFP batteries, with 41% global market share by capacity in 2023, are cheaper and more sustainable. LFP’s adoption is driven by its lower cost, despite lower energy density
Emerging Technologies: Sodium-ion batteries, announced for mass production by companies like BYD and CATL in 2023, could cost 20% less, suitable for urban EVs and stationary storage. Solid-state batteries, pioneered by Toyota and QuantumScape, promise higher energy density and safety but are not yet commercial.
Innovations: Dual-ion batteries (DIB) and bipolar LFP batteries are emerging, offering quick charging and higher voltage, though cycle life remains a challenge.

Solid-state batteries could zap EV ranges past 600 miles, but their high costs mean lithium-ion will hold the wheel for another decade

The Global Battery Battle: Who’s Winning?
Regional leadership in the EV battery market is evident, with distinct roles:
  • China: Dominates with over 51% market share in 2022, driven by low production costs and firms like CATL (37.9% global share in 2024) and BYD (17.2%). LFP batteries, cheaper to produce, are prevalent, with two-thirds of EV sales using this chemistry in 2023.
  • North America: Growing, with the US attracting $210 billion in investments since 2021, led by Tesla and partnerships like Ford with SK On. However, production costs are 20% higher than in China.
  • Europe: Faces challenges with higher costs (50% more than China) and supply chain weaknesses, with Northvolt’s bankruptcy highlighting difficulties. Efforts to build local capacity include gigafactory projects, aiming for 35-40 by 2030.
  • Asia Pacific: Emerging markets like India and South Korea are growing, with India seeing 70% year-on-year EV registration growth in 2023, supported by schemes like FAME II .
The EV battery market is a geopolitical chessboard. China commands over 70% of global production, with giants like CATL and BYD flexing muscle through scale and subsidies. Japan and South Korea follow, with Panasonic and LG Chem powering brands like Tesla and Hyundai. Europe’s scrambling to catch up, pumping funds into the European Battery Alliance to build its own supply chain. North America, led by Tesla’s Nevada Gigafactory, is revving up domestic production to cut reliance on Asia.
Here’s a snapshot of regional capacities:

Battery Giants Face Off: The Heavyweight Showdown
Competition among battery makers is fierce. Here’s how the big players stack up:
CATL thrives on volume, LG Chem on cutting-edge tech, Panasonic on Tesla’s coattails, and BYD on owning the whole EV chain. Asia’s supply chain edge keeps it ahead, but Europe and North America are pouring cash into R&D to close the gap.
 
Highlights:
  • Leaders: China leads, with CATL and BYD dominating, benefiting from integrated supply chains and lower costs. CATL’s 339.3 GWh installations in 2024 underscore its lead.
  • Followers: North American firms like LG Energy Solution and European players like Northvolt face challenges, with Europe’s higher costs (50% more than China) and supply chain weaknesses. Northvolt’s bankruptcy in 2024 highlights these difficulties.
OEM Competition and New Entrants
  • OEM Strategies: Companies like Tesla, BYD, and traditional OEMs (GM, Volkswagen) compete on pricing, innovation, and supply chain control. Tesla’s market share fell from 17% in 2019 to 13% in 2022 due to competition. Vertical integration, like Tesla’s gigafactories, provides cost advantages.
  • New Entrants: Asian firms, especially Chinese, find space through niche markets (e.g., affordable small cars) and government subsidies, disrupting Europe’s market. They leverage online sales and community-building strategies.
Established automotive manufacturers and emerging players are engaged in intense competition within the electric vehicle (EV) market. Industry leaders such as Tesla, Volkswagen, and General Motors (GM) are pursuing aggressive strategies to strengthen their positions. Tesla is vertically integrating its battery production to enhance self-sufficiency, Volkswagen is collaborating with Northvolt to ensure a reliable battery supply, and GM is focusing on the development of mass-market EVs to broaden its customer base. 

Concurrently, new entrants such as Rivian, which specializes in electric trucks, and Lucid Motors, which targets the luxury EV segment, are entering the market by leveraging innovative designs and advanced technology to capture market share. A critical determinant of success in this competitive landscape is the ability to secure a stable and sufficient supply of batteries.

New entrants like Rivian could disrupt the established automakers, but only if they lock down batteries in a supply-starved world.
 
Final conclusion:
What’s Next for EV Batteries?
The EV battery market is set for exponential growth, with demand soaring as electrification takes hold. Asia leads today, but Europe and North America are closing the gap through investment and innovation. Price volatility and competition pose challenges, yet opportunities abound for those who innovate and adapt. For tier-1 suppliers and battery manufacturers, the path forward is clear: invest in technology, secure supply chains, and embrace sustainability to power the EVs of tomorrow.

Key Questions Answered

  1. What battery technology shifts (solid-state, sodium-ion) will disrupt the market by 2035, and how should companies prepare?
  2. Which regulatory changes (EU Battery Regulation, IRA sourcing rules) will impact market access and profitability?
  3. Where should OEMs source critical materials to reduce China dependence while maintaining cost competitiveness?
  4. How can Tier 1 suppliers maintain relevance as OEMs like Tesla vertically integrate battery production?
  5. What R&D investments (solid-state, silicon anodes) offer the highest ROI for battery component suppliers?
  6. Which emerging markets (India's PLI scheme, Poland's recycling hub) present the best growth opportunities?
  7. How can Tier 2 suppliers protect margins against volatile lithium (300% price spikes) and cobalt prices?
  8. Which alternative chemistries (sodium-ion, LFP) will reshape raw material demand in next 5-10 years?
  9. How will recycling innovations (second-life batteries, 30% cost reductions) transform the supply chain?
  10. What strategic timelines (short/mid/long-term) should different players follow to maintain competitiveness?

 



 

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