電気自動車陸・海・空 2025-2045Electric Vehicles: Land, Sea, and Air 2025-2045 電気自動車: IDTechExの「電気自動車:陸・海・空 2025-2045」は、11の電気自動車市場と148以上の予測ラインをカバーする包括的な電気自動車(EV)マスターレポートである。本レポートは、バッテリー電気自動... もっと見る
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サマリー
電気自動車: IDTechExの「電気自動車:陸・海・空 2025-2045」は、11の電気自動車市場と148以上の予測ラインをカバーする包括的な電気自動車(EV)マスターレポートである。本レポートは、バッテリー電気自動車、燃料電池車、ハイブリッド車の販売台数、バッテリー需要(GWh)、市場収益(10億米ドル)を含む、すべての車両台数とドライブトレインの内訳をカバーしている。本レポートでは、これらの分野の現在と将来の成長可能性を整理し、新たな電動化の規制と経済的促進要因について詳述しています。シリコン陽極電池、軸流モーター、メガワットDC急速充電などの主要分野を取り上げ、移行を支える技術動向の詳細な分析も行っている。
2023年には800GWh以上のバッテリーが電気自動車に必要とされた。電気自動車は86%以上のシェアで需要を独占した。他のセクターも依然としてバッテリーの最終供給市場に大きく貢献しており、本レポートは今後20年間で世界のバッテリー需要がどのように進化していくかを追跡している。出典 IDTechExレポート「電気自動車: 陸・海・空 2025-2045」。
電気自動車 - 最大セクターがバッテリー需要を牽引
電気自動車は、バッテリー需要および市場金額において予測期間中最大のEV市場を占める。2024年上半期、電気自動車の販売台数は世界的にやや停滞したが、この傾向には大きな地域差があった。中国のNEV市場が新記録を樹立した一方で、欧州の販売台数は1%程度の伸びとなった。しかし、2025年には主要地域の規制が大きく変わり、本レポートで取り上げているように、BEV販売の増加が必要になるだろう。現在、低価格の大衆向けモデルが市場に投入されており(多くの場合、LFP バッテリーによって実現)、プレミアム高級モデルからのシフトによって、BEV 販売はこれまで未開拓だった市場に到達することになる。プラグインハイブリッド車は、特に中国で予測以上の力強い伸びを示しており、(欧州以外の)PHEV補助金の段階的廃止がないことは、PHEVの持続的需要に反映されるであろう。しかし、IDTechEx では、バッテリーコストが着実に低下し、充電インフラが統合的に成長することで、PHEV の BEV に対する優位性が損なわれると予測している。
商用車(バン、トラック、バス)-新たな電動化
商用車は乗用車よりも少ない台数しか導入されていないが、一般的に単価が高く、バッテリー容量が大きいため、世界のEV市場で重要な役割を果たしている。商用車は、自家用車よりも総所有コスト(TCO)の影響を大きく受けるため、本レポートでは、電動化がいかに運用コストの削減を可能にしなければ普及を促進できないかを示している。一般的に、商用車の電動化率は自動車よりも低いが、IDTechExの調査によると、これらの分野は大きな成長の初期段階にある可能性がある。
中国政府からの手厚い補助金により、2010年代初頭には中国の主要都市で電気バスが急速に普及した。IDTechExは、中国の電気バス市場が飽和状態にあるため、世界の販売台数が2016年のピークを再び上回るのは2040年以降になり、今後の成長は中国での買い替えと、欧州、インド、米国などの電気バス新興市場での採用拡大によって促進されると予測している。本レポートでは、欧州市場はこれまで中国のOEMに支えられてきたが、現地での供給が活発化し始めていることを取り上げている。地域や地方の排ガス規制が市バスの電動化を促進する一方、長距離路線や補助金支援の少なさから、長距離バスの電動化は技術的にも経済的にも困難なままである。
eLCV市場のこれまでの成長の大部分は、政府の規制と、道路貨物や電子商取引のためのゼロエミッションのラストマイル物流ソリューションを展開したいという要望の高まりによってもたらされてきた。報告書では、2023年のLCV販売台数の5%がEVであり、これはバスを除く他のどのクラスの商用車よりも大きいことを詳述している。しかし、eLCVの世界的な普及は均等とは言い難い。欧州と中国は、排出ガス規制の強化とeLCVの購入補助金の有利化によって市場が急速に拡大し、EVの普及率は10%に近づいている。一方、米国は電動化法制化で大きく遅れをとっており、化石燃料価格の下落の恩恵を受けてeLCV市場は不利な状況にある。
にもかかわらず、IDTechExは、各国政府がパリ協定の目標やその他の持続可能性イニシアチブを達成するために努力しているため、eLCVの排出をめぐる規制の状況は今後20年間でさらに厳しくなると予想している。IDTechExは、このような動きが業界全体を大きく後押しし、eLCVフリート導入のインセンティブになると予測している。
テスラ、ダイムラー、VW、ボルボはいずれもバッテリー電気トラックに多額の投資を行っている。少数派であるトヨタと現代自動車は、将来のパワートレインとして燃料電池トラックに力を注ぐことを選択した。燃料としての水素の効率とコストの問題にもかかわらず、FCEV は、低コストのグリーン水素の生産に依存する長距離トラック輸送用途の技術として、依然として話題になっている。本レポートは、トラック輸送の電化が、特に大型トラックにとって厳しい日常走行距離要件のために、依然として困難であることを示している。IDTechExは、メガワット(MW)充電規格の採用がeトラックの新たな用途を開拓する鍵になると予想している。安価な電力価格($/kWh)とバッテリーパック価格の低下により、多くの地域では特定のトラック用途においてディーゼルとバッテリー電気自動車のTCO損益分岐点に近づきつつある。しかし、政府の支援と充電インフラの利用可能性は大きく異なり、これはゼロエミッションのトラック輸送ソリューションの多様な取り込みに反映されるだろう。
マイクロEV - パーソナル・モビリティのための活況市場
中国とインド、そして他のいくつかのアジア地域では、二輪車と三輪車がパーソナル・モビリティの主流である。電動化という点では、これらは通常、鉛蓄電池式が主流である。バッテリーのサイズが小さく、モーター出力が小さいため、比較的低コストで電動化を実現できる。本レポートでは、必要な航続距離が短く、フルサイズの自動車よりも混雑した都市を容易に横断できるマイクロカーが、中国で人気のある交通手段として台頭してきていることを取り上げている。マイクロEVセグメントは現在、台数ベースで優位を占めており、長期的には大きな市場であり続けるだろうが、そのバッテリー需要は長期的には、1台あたりのバッテリー容量がはるかに大きい、急成長する電気自動車市場の影に隠れてしまうだろう。
電気・ハイブリッド船舶 - 公海の電化
今日、海洋における電気・ハイブリッド推進システムは、主にレジャーボート、フェリー、近海船や内航船で出現しており、船舶のサイズが小さいか、充電の機会を得ることができる運航プロファイルが明確であるため、着実に普及している。大型の深海棲息船では、導入はそれほど速くないが、IMOとEUによる前例のない世界的な排出規制が、当初はNOx、SOx、PMを対象としていたが、現在は炭素とGHG排出に焦点を当てているため、勢いを増している。そのため、海事セクターは、脱炭素化し、より広範な気候変動目標を達成しなければならないというプレッシャーにさらされている。銀の弾丸はないが、解決策は「複数の銀の弾丸」になる可能性があり、それぞれが特定のサブセクターをターゲットにすることができる。例えば、純粋な電気フェリーやタグボート用のバッテリー、ハイブリッド外航船におけるグリーン燃料(多くの場合、バッテリーとペア)などである。本レポートでは、IDTechExのバッテリー式電気舶用船に関する調査を取り上げ、舶用船用バッテリーソリューションの主要な技術的・経済的要件を評価している。
電気鉄道 - 電化不可能なレールの解決策
今日の鉄道網は、その大部分が架線や実線に「つながれた」電気列車で構成されています。しかし、1マイルあたりのインフラ・コストが高いこと、地理的に離れた場所にあること、トンネルや橋の建設が現実的でないことなどから、どこでも実現可能というわけではありません。このような線路の延長では、鉄道のOEMや運行会社は現在、ディーゼル燃料に頼っている。ディーゼル・ユニットの使用を段階的に廃止しようという規制の後押しが比較的緩やかであるにもかかわらず、複数の鉄道OEMや運行会社は、以下の目標を自らに課している。
ゼロ・エミッション鉄道技術への移行を目指す。本レポートでは、バッテリー式および燃料電池式の電気式車両が、当初はマルチプルユニット(MU)で導入されるが、最終的には機関車やシャンター部門にも導入されると予測している。
建設・鉱業における電気自動車 - TCO削減が導入を促進
建設・鉱業用車両は、総所有コスト(TCO)に重点を置いた商用ツールである。電動化は初期段階にあり、電気機械には50~100%のプレミアムがつくことが多いが、本レポートでは、これらの機械が燃料を大量に必要とすることから、TCOの削減がすでに可能であり、ほとんどの場合、リチウムイオンバッテリーの価格低下により、TCOの見通しが大幅に改善されることを概説している。一部の地域(特に北欧)にとっては、地域の規制や政策が短期的な原動力になるかもしれないが、ほとんどの場合、高い(そして不安定な)ディーゼル価格への依存を減らすことが、電動化への重要な原動力になるだろう。鉱業用運搬トラックは、電動化される陸上車両の中でも最大級のものとなり、MWh規模のバッテリーを搭載することになる。
電動航空機 - eVTOLとeCTOLは飛翔するが、技術的課題は残る
電動航空機は、本レポートで取り上げている分野の中で最も開発が遅れている分野のひとつである。電気式離着陸機(eCTOL)は、技術的に大きなハードルに直面している。自動車産業における電池の成功や、電池が示した技術的向上は賞賛に値するものであったにもかかわらず、電池式電気航空機が既存のジェット燃料航空機の航続距離を達成することはほとんど不可能であろう。特に民間旅客機は、最大着陸重量を達成するために着陸前に数十トンの燃料を燃やす必要がある。この重量制限では、バッテリーが占める数トンの余裕はほとんどない。ボーイング737-10のようなナローボディの飛行機は、航続距離をフルに確保するために約100MWhが必要だ。このサイズのバッテリーは数百トンの重さになる。シリコン陽極、金属陽極、アルミ空気といった将来のバッテリー技術でさえ、重すぎる可能性が高い。そのため、バッテリーパワーだけで航続距離をフルに伸ばすことは不可能に近い。にもかかわらず、この報告書は、交通量の多い低距離路線にバッテリー式電気飛行機を戦略的に配備することが、電化のためのもっとも可能な道であることを詳述している。
電動垂直離着陸機(eVTOL)は、エアタクシーや旅客ドローンサービスを提供しようとする新興技術である。空飛ぶタクシー」は現代生活に定着していないが、本レポートは、技術と規制の発展がいかにこれを現実のものにし始めたかを示している。近年、何百機ものeVTOLコンセプト機が発表されているが、実際に飛行したものはごくわずかで、認証、商業運航、大規模運航の見通しが立っているものはさらに少ない。2024年までの数年間で、一部のOEMは型式に適合したeVTOLの組み立てを終えた。また、数社のOEMがフルスケールの実証機を製作した。これらのデモンストレーターは通常、スケールモデルやプロトタイプよりも大型で先進的であり、eVTOL機の最終的な商業化に向けた重要な一歩となる。
技術 リチウムイオン・先進リチウムイオン電池、電気モーター、パワーエレクトロニクス
EV市場では、電池の化学的性質が大きく変化しており、LFPがほぼ市場から撤退した後、特に中国で正極の主要な選択肢となった。リチウムイオン電池が性能の限界に達し始め、環境リスクと供給リスクが浮き彫りになるにつれ、リチウムイオン電池の改良と代替がますます重要になるでしょう。本レポートでは、リチウムイオンセル設計、シリコンアノード、ソリッドステート、セル・ツー・パック/セル・ツー・シャーシなど、先進バッテリー技術の動向と発展についてまとめている。
電気モーター技術は、EVの普及に伴い急速に進歩し、現在では持続可能性と材料調達がますます重視されるようになっています。本レポートでは、コスト削減とレアアースへの依存度を低減するために、いくつかのOEMとティア1が採用している様々な戦略(永久磁石を使用しない設計を含む)を取り上げている。
インバーター、車載充電器、DC-DCコンバーターなどの自動車用パワーエレクトロニクスの開発は、パワートレインの効率を向上させ、バッテリーパックの容量削減や航続距離の向上を可能にします。本レポートでは、炭化ケイ素MOSFETへの移行や800V以上の高電圧車両プラットフォームなど、主要な技術動向を取り上げている。2017年に最初に市場に投入されたのはテスラであったが、現在では多くの企業がSiCを導入しており、また将来的には導入する予定である。この移行は、パワーモジュールのパッケージ材料に新たな課題を提示している。
充電インフラ
十分な充電インフラは、自動車セグメント全体におけるEV普及の鍵であり、毎年数千万台のBEVとPHEVが導入されることで普及が促進される。従来の車載用を超える充電には代替ソリューションが必要であり、本レポートでは、ヘビーデューティアプリケーション向けのメガワット充電や、遠隔地やグリッド制約のある場所向けのオフグリッドソリューションなど、いくつかのソリューションの概要を紹介する。
主要な側面
本レポートでは、陸・海・空における電気自動車市場を幅広く概観している。
各章の内容:
対象となる車両カテゴリーは以下の通り:
また、主要技術についても取り上げ、以下の主要技術動向について考察する:
Summary
この調査レポートは、バッテリー電気自動車、燃料電池車、ハイブリッド車の販売台数、バッテリー需要(GWh)、市場収益(10億米ドル)を含む、すべての車両台数とドライブトレインの内訳をカバーしています。
主な掲載内容(目次より抜粋)
Report Summary
'Electric Vehicles: Land, Sea and Air 2025-2045' is IDTechEx's comprehensive electric vehicle (EV) master report covering eleven EV markets with over 148 forecast lines. The report covers all vehicle volume and drivetrain breakdowns, including battery-electric, fuel cell, and hybrid vehicle unit sales, battery demand (GWh), and market revenue (US$ billion). The report contextualizes these sectors' current and future growth potential, detailing the regulatory and economic drivers for emerging electrification. Detailed analysis of the technology trends underpinning the transition is included, covering key areas such as silicon-anode batteries, axial-flux motors, megawatt DC fast charging, and more.
In 2023 over 800GWh of batteries were required for electric vehicles. Electric cars dominated the demand with a share of over 86%. Other sectors still contribute a significant end-source market for batteries, and this report tracks how the global battery demand is set to evolve over the next 20 years. Source: IDTechEx report 'Electric Vehicles: Land, Sea, and Air 2025-2045'.
Electric Cars - Largest Sector Drives Battery Demand
Electric cars represent the largest EV market over the forecast period in terms of battery demand and market value. In H1 2024, sales of electric cars stagnated somewhat globally, but there was drastic regional variation to this trend. While the NEV market in China set new records, sales in Europe grew by around 1%. However, 2025 will bring major changes to regulations in key regions that will necessitate an increase in BEV sales - as covered in this report. Low-cost, mass-market models are now being introduced to the market (often enabled by LFP batteries), and this shift away from premium high-end models will allow BEV sales to reach previously untapped markets. Plug-in hybrid vehicles have seen stronger than predicted growth, particularly in China, and a lack of phase-out for PHEV subsidies (outside of Europe) will be reflected in sustained demand for PHEVs. However, IDTechEx expects steadily decreasing battery costs and a consolidated growth in charging infrastructure will erode PHEVs perceived advantages over BEVs.
Commercial Vehicles (Vans, Trucks, Buses) - Emerging Electrification
Commercial vehicles are deployed in smaller volumes than passenger cars but due to their typically higher unit costs and larger battery capacities, they play a significant role in the global EV market. Commercial vehicles are much more significantly affected by total cost of ownership (TCO) considerations than private cars, and this report shows how electrification must enable operational cost savings to drive adoption. Generally, electrification rates in commercial vehicles are lower than in cars, but IDTechEx research indicates that these sectors may be in the early stages of significant growth.
Generous subsidies from the Chinese government supported the rapid deployment of electric buses in major Chinese cities in the early 2010s. IDTechEx predicts that due to the saturation of China's electric bus market, global sales will not surpass their 2016 peak again until 2040, with future growth fuelled by replacements in China and greater adoption in emerging markets for electric buses such as Europe, India, and the US. The report covers how the European market has been underpinned by Chinese OEMs, but local supply is now starting to ramp up. Local and regional emissions restrictions are driving the electrification of city buses, while coaches remain both technically and economically harder to electrify due to longer routes and less subsidy support.
Much of the eLCV market's growth to date has been driven by government regulation and the increasing desire to roll out zero-emission last-mile logistics solutions for road freight and e-commerce. The report details how 5% of all LCV sales in 2023 were EVs - greater than any other class of commercial vehicles except buses. However, the spread of eLCVs globally has been far from equal. Europe and China, driven by tighter emissions restrictions and more lucrative purchase grants for eLCVs, have both seen rapid market expansion and are approaching 10% EV penetration. Meanwhile, the US lags far behind on electrification legislation and benefits from lower fossil fuel prices to the detriment of its eLCV market.
Despite this, IDTechEx expects the regulatory landscape around eLCV emissions will become even more restrictive over the next two decades, as governments stretch to meet their Paris Agreement goals and other sustainability initiatives. IDTechEx predicts that such developments will provide a major boost to the industry as a whole and incentivize the uptake of eLCV fleets.
Tesla, Daimler, VW, and Volvo are all investing heavily in battery electric trucks. A smaller minority, Toyota & Hyundai, have chosen to focus their efforts on fuel cell trucks as the powertrain of the future. Despite issues with the efficiency and cost of hydrogen as a fuel, FCEV remains in the conversation as a technology for long-haul trucking applications, dependent on the production of low-cost green hydrogen. This report shows how electrification of trucking remains challenging due to the demanding daily mileage requirements, particularly for heavy-duty trucks. IDTechEx expects the adoption of megawatt (MW) charging standards to be key to unlocking new applications of eTrucks. With cheaper electricity prices ($/kWh) and decreasing battery pack prices, many regions are approaching TCO break-even between diesel and battery-electric for certain truck applications. However, governmental support and availability of charging infrastructure vary significantly, which will be reflected in a varied uptake of zero-emissions trucking solutions.
MicroEVs - Booming Market for Personal Mobility
In China and India, as well as several other Asian regions, two- and three-wheelers are the dominant form of personal mobility. In terms of electrification, these have typically been dominated by lead-acid battery variants. With the small battery size and low motor power required for these vehicles, they can present a relatively low-cost form of electrification. The report covers how microcars are emerging as a popular form of transport in China, thanks to the lower range requirement needed and the ability to traverse crowded cities more easily than a full-sized car. The microEV segment currently dominates unit volumes and will remain a large market in the long term, however, its battery demand will be overshadowed in the long run by the rapidly growing electric car market with much larger battery capacities per vehicle.
Electric & Hybrid Marine - Electrification on the High Seas
Today, electric & hybrid propulsion systems in marine have mostly emerged in recreational boating, ferries, and short-sea or inland vessels, where they have enjoyed steady uptake due to small vessel sizes or well-defined operational profiles that allow for opportunity charging. In larger deep-sea vessels, uptake is less rapid but gaining momentum as unprecedented global emissions regulations from the IMO and EU, which initially targeted NOx, SOx & PM, are now focussing on carbon & GHG emissions. The maritime sector is therefore under increasing pressure to decarbonize and meet broader climate goals, and while there is no silver bullet, solutions are potentially emerging into 'multiple silver bullets', each of which can target a specific subsector. For example, batteries for pure electric ferries and tugboats, and green fuels (often paired with batteries) in hybrid sea-going vessels. This report covers IDTechEx's research on battery electric marine vessels, assessing the key technical and economic requirements for marine vessel battery solutions.
Electric Trains - Solution to Un-electrifiable Rails
Rail networks today already largely consist of electric trains 'tethered' to electric overhead and live rail systems. However, this is not feasible everywhere due to high infrastructure cost/mile, remote geographic locations, and the practicality of building through tunnels and bridges. For these stretches of track, rail OEMs and operators currently rely on diesel fuel. Despite a relatively low regulatory push to phase out the use of diesel units, multiple rail OEMs and operators are imposing self-set targets to
transition towards zero-emission rail technologies. This report sets out how battery electric and fuel cell electric trains are forecast to be deployed initially in multiple units (MUs), but will eventually serve the locomotive and shunter sectors.
Electric Vehicles in Construction & Mining - TCO Savings Drive Adoption
Construction & Mining vehicles are commercial tools with a heavy focus on total cost of ownership (TCO). Although electrification is at its early stages, and electric machines often come with a premium anywhere from 50-100%, the report outlines how the significant fuel requirements of these machines mean TCO savings are already possible, and in most cases, the TCO outlook will improve significantly with decreasing Li-ion battery prices. Local regulation and policy may be a short-term driver for some regions (particularly Northern Europe), but in most cases, the reduced reliance on high (and volatile) diesel prices will be the key driver to electrification. Mining haul trucks will be some of the largest land vehicles to electrify, with batteries on the order of MWhs.
Electric Aviation - eVTOL & eCTOL Take Flight but Technical Challenges Remain
Electric aviation is one of the least developed sectors covered in this report. Electric conventional take-off and landing (eCTOL) aircraft, face significant technical hurdles. Despite the success of batteries in the automotive industry, and the admirable technological improvements they have shown, it will be almost impossible for battery-electric aircraft to achieve the ranges of existing jet fuel airplanes. The batteries will simply be too heavy, especially for commercial airliners, which need to burn tens of tonnes of fuel before landing to hit their maximum landing weights. This weight limit leaves scarcely a few tonnes of wiggle room for batteries to occupy. A narrow-body airplane like the Boeing 737-10 requires around 100MWh to get its full range. A battery this size would weigh hundreds of tonnes. Even future battery technologies like silicon-anode, metal-anode, or aluminum air will likely be too heavy. As such, full range with battery power alone is a near impossibility. Despite this, the report details how strategic deployment of battery electric planes to high-traffic, low-distance routes is a plausible avenue for electrification.
Electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft are an emerging technology that seeks to offer air taxi and passenger drone services. Although 'flying taxis' are not a fixture of modern life, this report shows how technological and regulatory developments are beginning to make this a reality. Hundreds of concept eVTOL aircraft have been introduced in recent years, however very few of them have actually flown, and even fewer have any outlook for certification, commercial launch, or operations at scale. The years leading up to 2024 saw some OEMs finishing the assembly of type-conforming eVTOLs, which is an important step to achieving the type certification required to begin commercial passenger operations. A few OEMs have also made full-scale demonstrators. These demonstrators are usually larger and more advanced than scale models or prototypes, representing a significant step towards the eventual commercialization of eVTOL aircraft.
Technology: Li-ion & Advanced Li-ion Batteries, Electric Motors, and Power Electronics
The EV market has seen large shifts in battery chemistry, with LFP nearly exiting the market, before becoming a major choice of cathode, especially within China. As they start to reach their performance limits and as environmental and supply risks are highlighted, improvements and alternatives to Li-ion batteries will become increasingly important. This report summarizes trends and developments in advanced battery technologies, including Li-ion cell designs, silicon anodes, solid-state, and cell-to-pack/cell-to-chassis.
Electric motor technology has rapidly improved with the adoption of EVs and now sustainability and material sourcing are becoming an increasing focus. The report covers the various strategies several OEMs and tier 1s have adopted (including permanent magnet-free designs) to reduce costs and reliance on rare earths.
Developments in automotive power electronics including inverters, onboard chargers, and DC-DC converters, can improve powertrain efficiency, allowing for either battery pack capacity reduction or improved range. The report covers key technology trends, such as the transition to silicon carbide MOSFETs and high-voltage vehicle platforms at or above 800V. Tesla was the first to market in 2017, but many have now also deployed SiC, or plan to in the future. The transition is presenting fresh challenges for power module package materials.
Charging Infrastructure
Adequate charging infrastructure is key to EV adoption across the vehicle segments and deployment will be driven by tens of millions of BEVs & PHEVs being deployed each year. Charging beyond traditional automotive requires alternative solutions, and this report gives an overview of some of these such as megawatt charging for heavy-duty applications and off-grid solutions for remote or grid-constrained locations.
Key aspects
This report provides an extensive overview of electric vehicle markets across land, sea, and air.
Each chapter includes:
The vehicle categories covered are:
Key technologies are also covered, looking at the major technology trends in:
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