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中国リテールバンキング市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年〜2027年)


CHINA RETAIL BANKING MARKET - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

中国のリテールバンキング市場は、2024年までに世界第2位の規模に成長する見込みで、業界全体の収益は10%増の3兆2000億人民元(4710億米ドル)に達すると予想されています。 主なハイライト 2017年、リテー... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年1月17日 US$4,750
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78 英語

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サマリー

中国のリテールバンキング市場は、2024年までに世界第2位の規模に成長する見込みで、業界全体の収益は10%増の3兆2000億人民元(4710億米ドル)に達すると予想されています。

主なハイライト
2017年、リテールバンキングが国内の総銀行収入に占める割合は27%で、5年前の22%から上昇しましたが、国際標準の40~50%にはまだ程遠い状態です。
特に、伝統的に最大の収益源であるコーポレートバンキングは、過去30年近くで最も遅い経済成長の中で不良債権が増加し、国営企業の老朽化した設備を廃棄するための構造改革によって圧迫されているため、中国の銀行は新しい収益源を模索せざるを得なくなっているのです。
中国の大手銀行はすでに、進化する個人顧客のニーズに対応するためにリテールバンキング業務を再構築し、破壊的なインターネット金融プレーヤーがもたらす競争に立ち向かう必要性が高まっていることを目の当たりにしています。


主な市場動向

2017年中国リテールバンキング顧客満足度調査

中国ではモバイルバンキングの利用が急増し、2011年にはわずか3%だった普及率が2017年には26倍増の78%に達し、中国のリテール銀行の顧客は今や年間25回以上モバイルバンキングを利用しています。モバイルを利用する顧客は、利用しない顧客よりも満足度が高い。これは、特にVIP顧客について言えることです。VIP顧客とは、評価対象銀行のVIP口座を持っていると回答した人を指します。

また、VIP顧客はモバイルバンキングの利用頻度が高い傾向にある。この調査によると、VIP顧客の11%が毎日モバイルアプリで金融業務を行っており、非VIP顧客の2倍である。また、VIP顧客の半数近く(48%)が毎週モバイルバンキングアプリで財務管理を行っています。

2017年上場銀行におけるリテール事業の営業利益への貢献度

個人レベルでは、2017年、CCB、ABC、CMB、PAB、JTRCB、PSBCのリテール事業による税引前利益への寄与率はいずれも45%を超え、PABは67.62%でトップとなった。営業利益に対するリテール事業の貢献度では、CMB、PAB、GRCB、PSBC のいずれも 40%超に終わり、PSBC が 66.17%でトップとなった

競合の状況

本レポートでは、中国の小売市場産業に参入している主要な国際的プレイヤーを取り上げています。市場シェアの観点からは、現在、少数の主要プレーヤーが市場を支配しています。しかし、技術の進歩や製品の革新に伴い、中堅・中小企業は新規契約の獲得や新規市場の開拓により、市場での存在感を高めています。


中国郵政銀行
BNPパリバ中国
シティバンク中国
HSBC銀行中国支店
中国銀行
中国招商銀行
中国開発銀行
中国建設銀行
中国農業銀行
通信銀行


その他の特典

市場推定(ME)シート(Excel形式
アナリストによる3ヶ月間のサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Key Deliverables of the Study
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Drivers
4.3 Restraints
4.4 Opportunities
4.5 Trends Shaping the China Retail Banking Market
4.6 Consumer Behaviour and Loyality Analysis
4.7 Government Regulations
4.8 Porter's Five Forces Analysis
4.9 Industry Value Chain Analysis
4.10 Challenges of the China Retail Banking Market
4.11 FinTech in Retail Banking
4.12 Social Media Channels for Better Market Penetration
4.13 Recent Developments in the Market

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Product
5.1.1 Transactional Accounts
5.1.2 Savings Accounts
5.1.3 Debit Cards
5.1.4 Credit Cards
5.1.5 Loans
5.1.6 Other Products
5.2 By Industry
5.2.1 Hardware
5.2.2 Software
5.2.3 Services
5.3 By Channel
5.3.1 Direct Sales
5.3.2 Distributor

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Postal Savings Bank of China
6.2 BNP Paribas China
6.3 Citibank China
6.4 HSBC Bank China
6.5 Bank of China
6.6 China Merchants Bank
6.7 China Development Bank
6.8 China Construction Bank Corp
6.9 Agriculture Bank of China
6.10 Bank of Communications *

7 INVESTMENT ANALYSIS ON THE CHINA RETAIL BANKING MARKET

8 FUTURE OF THE CHINA RETAIL BANKING MARKET

 

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Summary

The China retail banking market is on path to become the world’s second largest by 2024, with the industry’s aggregate income growing 10% to reach CNY 3.2 trillion (USD 471 billion).

Key Highlights
Retail banking contributed to 27% of the country’s total banking income in 2017, up from 22% five years earlier, but still a long way from the international norm of between 40 and 50%.
This compels Chinese banks to seek out fresh income sources, especially since corporate banking, which is traditionally the biggest revenue contributor, has been pinched by rising bad loans amid the slowest economic growth in almost three decades, and structural reforms to retire obsolete capacity among state enterprises.
Leading Chinese banks have already witnessed the increasing urgency to reshape their retail banking operations to meet the evolving needs of retail clients, and face off competition brought by disruptive internet finance players.


Key Market Trends

China Retail Banking Customer Satisfaction in 2017

Mobile banking had witnessed a surge of usage in China, with its penetration reaching 78% in 2017, up 26-fold from just 3% in 2011, and Chinese retail bank customers now use mobile banking more than 25 times a year. Customers who use mobile are more satisfied than those who do not use mobile. This is especially true for VIP customers. VIP customers are respondents who indicate having VIP accounts in their evaluated banks.

VIP customers also tend to use mobile banking more frequently. The study shows that 11% of VIP customers conduct financial business each day on a mobile app, twice that of non-VIP customers. Nearly half (48%) of all VIP customers manage their finances on a mobile banking app every week.

Contribution of the Retail Business to Operating Income of the Listed Banks in 2017

At the individual level, in 2017, the contribution to profit before tax from the retail business of CCB, ABC, CMB, PAB, JTRCB, and PSBC all exceeded 45%, with PAB at the top of the list at 67.62%. In terms of the contribution of the retail business to operating income, CMB, PAB, GRCB, and PSBC all ended up with a contribution of over 40%, with PSBC on the top of the list at 66.17%

Competitive Landscape

The report covers major international players operating in the China retail market industry. In terms of market share, few of the major players currently dominate the market. However, with technological advancement and product innovation, mid-size to smaller companies are increasing their market presence by securing new contracts and by tapping new markets.


Postal Savings Bank of China
BNP Paribas China
Citibank China
HSBC Bank China
Bank of China
China Merchants Bank
China Development Bank
China Construction Bank Corp
Agriculture Bank of China
Bank of Communications


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Key Deliverables of the Study
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Drivers
4.3 Restraints
4.4 Opportunities
4.5 Trends Shaping the China Retail Banking Market
4.6 Consumer Behaviour and Loyality Analysis
4.7 Government Regulations
4.8 Porter's Five Forces Analysis
4.9 Industry Value Chain Analysis
4.10 Challenges of the China Retail Banking Market
4.11 FinTech in Retail Banking
4.12 Social Media Channels for Better Market Penetration
4.13 Recent Developments in the Market

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Product
5.1.1 Transactional Accounts
5.1.2 Savings Accounts
5.1.3 Debit Cards
5.1.4 Credit Cards
5.1.5 Loans
5.1.6 Other Products
5.2 By Industry
5.2.1 Hardware
5.2.2 Software
5.2.3 Services
5.3 By Channel
5.3.1 Direct Sales
5.3.2 Distributor

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Postal Savings Bank of China
6.2 BNP Paribas China
6.3 Citibank China
6.4 HSBC Bank China
6.5 Bank of China
6.6 China Merchants Bank
6.7 China Development Bank
6.8 China Construction Bank Corp
6.9 Agriculture Bank of China
6.10 Bank of Communications *

7 INVESTMENT ANALYSIS ON THE CHINA RETAIL BANKING MARKET

8 FUTURE OF THE CHINA RETAIL BANKING MARKET

 

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2024/09/20 10:26

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