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航空貨物輸送 - 市場シェア分析、産業動向と統計、2020年~2029年の成長予測


Air Freight Forwarding - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2020 - 2029

航空貨物輸送の市場規模は2024年に1,109億1,000万米ドルと推定され、2029年には1,473億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2029年)の年平均成長率は4%である。 陸上貨物輸送と船舶貨物輸送は... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2024年2月17日 US$4,750
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サマリー

航空貨物輸送の市場規模は2024年に1,109億1,000万米ドルと推定され、2029年には1,473億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2029年)の年平均成長率は4%である。

陸上貨物輸送と船舶貨物輸送は依然として優れた選択肢であるが、航空貨物輸送は最も迅速で支障のない輸送手段であると考えられている。世界の航空貨物需要は、貨物トンキロ(CTK)で測定され、10月は211億トンで、前月比3.5%増加した。しかし、業界のCTKsは2022年同月比で前年同月比13.6%減少し、また2019年のパンデミック前の水準を6.2%下回った。2022年10月の季節調整済み(SA)航空貨物需要は若干軟化し、9月と比べ前月比2.3%減少した。CTKと同様に、SA CTKは前年同月比13.1%縮小し、2019年10月と比べ6.1%減少した。

2022年10月の航空貨物業界は、先進国経済の高インフレ率、世界的なモノとサービスの流れの低迷、ウクライナで続く戦争、米ドルの異常な強さなどが続いた。これらすべての要因が航空貨物の成長を下押しした。歴史的に航空貨物輸送の先行指標とされてきた新規輸出受注は、依然として活況を呈していない。世界のPMI は依然として重要な50 のラインを下回っており、世界平均で縮小が続いていることを示唆している。中国と韓国は、2022年10月の新規輸出受注が2022年9月より若干増加したが、50を下回ったままである。その他の主要国は下降傾向を維持した。特筆すべきは、ドイツが3月以来50を下回る水準で横ばいに推移していることで、東欧での戦争が経済に継続的な影響を及ぼしていることを示している。

業界全体の航空貨物輸送能力は、利用可能貨物トンキロ(ACTK) で測定され、9月に比べ2%増加した。この結果、10月の業界貨物負荷率(CLF)は-7.4%となり、9月の-7.0%から低下した。業界のSA ACTKは、2021年10月と比較してほぼ同水準で推移した。中南米のSA ACTKは前年同月比20.3%増と最も高い伸びを示した。次いで北米が同3%増、中東が同1.1%増となった。これに対し、10月のSA ACTKで前年同月比マイナス成長となった地域は、アフリカ(7.5%減)、欧州(5%減)、アジア太平洋(2.1%減)であった。

航空貨物輸送市場の動向

電子商取引の増加が市場を牽引

電子商取引は、今後5年間で世界全体で14%成長すると予測されている。これは、米中関税戦争により過去10年で最悪の年となった航空貨物業界にとって、絶好の機会となる。航空貨物事業全体の16%を占める世界の電子商取引業界は、2022年の3.5兆米ドルの商品から、2025年には7兆米ドルに増加すると予測されている。

世界的な航空会社の中には、アマゾン、アリババ、JD.comといったオンラインショッピング大手が独占するドア・ツー・ドアの宅配市場で、より大きなシェアを獲得しようと努力しているところもある。ドバイを拠点とするエミレーツ航空はエミレーツ・デリバーズを、ルフトハンザ航空はヘイデイを、ブリティッシュ・エアウェイズの親会社であるIAGはゼンダを立ち上げた。しかし、IATAは、この減少にもかかわらず、11月の実績は過去8カ月で最高であり、2019年3月以来最も遅い前年同月比の縮小率を記録したと指摘した。

航空貨物業界は、eコマースの成長を活用するのに適した立場にある。航空貨物は電子商取引に対応できるように作られており、企業対消費者の国境を越えた電子商取引の約80%は航空便で輸送されている。航空貨物は、高額の貨物に比べて比較的少量またはトン数であるため、エレクトロニクスの出荷方法として好まれている。

このように、電子商取引は、オンライン・ショッピングが世界中の小包配送サービスの需要を押し上げるため、航空貨物業界を活性化させると予想される。航空貨物は顧客のニーズに応え、スピード、効率、信頼性をもって商品を届けることができる。急成長する国境を越えた電子商取引市場と、大小の電子小売業者による国内発送量の増加が、世界の航空貨物市場の成長を牽引している。

APAC 航空貨物への最大の貢献者

COVID-19パンデミック時には、アジア太平洋諸国の多くで渡航制限が課され、航空部門が落ち込んだにもかかわらず、航空貨物需要は比較的堅調に推移した。しかし、サプライチェーンの混乱や、不確実性の増大と失業率の上昇に起因する景況感・消費者心理の悪化は、航空貨物事業に悪影響を与えた。

アジア太平洋航空協会(AAPA)は、航空貨物部門は必要不可欠な医療機器や物資の輸送に積極的であると述べている。多くのアジア太平洋諸国は、いくつかの航空会社に対し、旅客機を一時的に航空貨物輸送用に改造するよう奨励した。標準的な旅客機のATR72-600は1.7トンの貨物しか積めないが、貨物用に改造されたモデルは最大8トンの貨物を積めるため、この地域の需要と運航条件を考慮すると、太平洋諸島諸国に適している。

2022年のアジア太平洋地域の航空貨物市場シェアで、韓国は第4位を占めた。韓国には世界有数の航空貨物輸送産業がある。韓国は、旅客輸送の崩壊によって利用可能な輸送スペースが減少した際、旺盛な需要の恩恵を受けた。貨物機の稼働率を上げ、遊休旅客機を輸送に活用するという航空会社の戦略により、貨物売上が下支えされたと航空会社は声明で述べた。韓国の2大航空会社である大韓航空とアシアナ航空は、旅客輸送量の減少を補うために貨物輸送の急増需要を利用し、2021年に営業収益を大幅に伸ばした。

COVID-19診断キットと自動車部品のニーズが増加し、海上貨物の需要が航空輸送に移行し、航空貨物の売上を牽引した。したがって、これは韓国の航空貨物市場の大幅な成長につながる。さらに2022年6月には、大韓航空が高い貨物需要に対応するため、エアバスとボーイングがここ数ヶ月で発表した新型のワイドボディ貨物機への移行を検討している。長期にわたる旺盛な貨物需要も、エアバスが昨年2021年 にA350貨物機を、ボーイングが2022年1月に777X 貨物機を就航させることを促した。このように、貨物サービスに投入される航空機の増加は、予測期間中のアジア太平洋地域の航空貨物市場を押し上げるだろう。

航空貨物輸送業界の概要

航空貨物輸送市場は、著名な国際的プレーヤーの存在により、適度に集中している。ほとんどのサービス・プロバイダーは、梱包、ラベリング、ドキュメンテーション、チャーター・サービス、貨物輸送などのバンドル・ソリューションを提供している。DHLサプライチェーン&グローバルフォワーディング、Kuehne + Nagel、DB Schenker Logistics、DSV Panalpina、UPS Supply Chain Solutions、Expeditors International、日本通運、Bolloré Logistics、Hellmann Worldwide Logistics、近鉄エクスプレスなどである。

その他の特典

  • エクセル形式の市場推定(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート


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目次

1 はじめに
1.1 調査成果物
1.2 調査の前提
1.3 調査範囲

2 調査方法
2.1 分析方法
2.2 調査フェーズ

3 要約

4 市場の洞察
4.1 現在の市場シナリオ
4.2 バリューチェーン/サプライチェーン分析
4.3 技術動向
4.4 投資シナリオ
4.5 政府の規制と取り組み
4.6 スポットライト - 航空貨物輸送コスト/運賃
4.7 電子商取引業界に関する洞察
4.8 航空貨物輸送市場へのCovid-19の影響

5 市場のダイナミクス
5.1 ドライバー
5.1.1 航空貨物輸送能力の需要増加
5.1.2 電子商取引の台頭
5.2 抑制要因
5.2.1 貨物規制
5.3 機会
5.3.1 AIと自動化の統合
5.4 産業の魅力 - ポーターのファイブフォース分析
5.4.1 サプライヤーの交渉力
5.4.2 消費者の交渉力
5.4.3 新規参入者の脅威
5.4.4 代替品の脅威
5.4.5 競争ライバルの激しさ

6 市場のセグメンテーション
6.1 サービス別
6.1.1 航空会社
6.1.2 郵便
6.1.3 その他のサービス
6.2 目的地別
6.2.1 国内
6.2.2 国際線
6.3 地域別
6.3.1 北米
6.3.1.1 米国
6.3.1.2 カナダ
6.3.1.3 メキシコ
6.3.2 ヨーロッパ
6.3.2.1 ドイツ
6.3.2.2 フランス
6.3.2.3 オランダ
6.3.2.4 イギリス
6.3.2.5 イタリア
6.3.2.6 その他のヨーロッパ
6.3.3 アジア太平洋
6.3.3.1 中国
6.3.3.2 日本
6.3.3.3 オーストラリア
6.3.3.4 インド
6.3.3.5 シンガポール
6.3.3.6 マレーシア
6.3.3.7 インドネシア
6.3.3.8 韓国
6.3.3.9 その他のアジア太平洋地域
6.3.4 中東・アフリカ
6.3.4.1 南アフリカ
6.3.4.2 エジプト
6.3.4.3 GCC諸国
6.3.4.4 その他の中東・アフリカ地域
6.3.5 南米
6.3.5.1 ブラジル
6.3.5.2 チリ
6.3.5.3 南米のその他

7 競争環境
7.1 市場集中の概要
7.2 企業プロファイル
7.2.1 DHL Supply Chain & Global Forwarding
7.2.2 クーネ+ナーゲル
7.2.3 DBシェンカー・ロジスティクス
7.2.4 DSVパナルピナ
7.2.5 UPSサプライチェーンソリューション
7.2.6 エクスペディターズ・インターナショナル
7.2.7 日本通運
7.2.8 ボロレ・ロジスティクス
7.2.9 ヘルマンワールドワイドロジスティクス
7.2.10 近鉄エクスプレス

8 市場機会と今後の動向

9 付録

 

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Summary

The Air Freight Forwarding Market size is estimated at USD 110.91 billion in 2024, and is expected to reach USD 147.35 billion by 2029, growing at a CAGR of 4% during the forecast period (2024-2029).

Although land and ship cargo transportation remain outstanding options, goods transport by air is considered the quickest and unhindered mode. Global air cargo demand, measured by cargo tonne-kilometers (CTKs), was 21.1 billion in October, increasing by 3.5% month-on-month (MoM). However, industry CTKs fell by 13.6% YoY compared to the same month in 2022 and were also 6.2% lower than the pre-pandemic levels in 2019. Seasonally adjusted (SA) air cargo demand softened slightly in October 2022, with a 2.3% MoM decline compared with September. Similar to the CTKs, SA CTKs contracted by 13.1% YoY and were 6.1% lower than in October 2019.

The air cargo industry persisted in October 2022, including high inflation rates in advanced economies, weak performance in the global flows of goods and services, the ongoing war in Ukraine, and the unusual strength of the US dollar. All of these factors put downward pressure on air cargo growth. The new export orders, historically a leading indicator for air cargo shipments, were still not buoyant. The global PMI remains below the critical 50 lines, suggesting continued contraction on average globally. China and Korea registered slightly higher new export orders in October 2022 than in September 2022, although they remained below 50. Other significant economies maintained a downward trend. Notably, Germany moved sideways at levels below 50 since March, signaling the continuous impact on the economy of the war in Eastern Europe.

Industry-wide air cargo capacity, measured by available cargo tonne-kilometers (ACTKs), increased by 2% compared with September. It produced an industry cargo load factor (CLF) of -7.4% in October, down from -7.0% in September. Industry SA ACTKs remained at about the same level compared with October 2021. Latin America achieved the highest YoY growth in SA ACTKs, at 20.3%. North America follows this with 3% YoY and the Middle East with 1.1% on the same basis. In comparison, regions that saw negative YoY growth in SA ACTKs this October were Africa (-7.5%), Europe (-5%), and Asia Pacific (-2.1%).

Air Freight Forwarding Market Trends

The increase in E-Commerce is driving the Market

E-commerce is forecast to grow 14% globally over the next five years. It creates an excellent opportunity for the air cargo industry, which witnessed its worst year in a decade due to the US-China tariff war. The global e-commerce industry, which makes up 16% of the total air cargo business, is projected to increase from USD 3.5 trillion in goods in 2022 to USD 7 trillion by 2025.

Some global carriers are working to gain a more significant share of the door-to-door delivery market that online shopping giants such as Amazon, Alibaba, and JD.com dominate. Dubai-based Emirates launched Emirates Delivers, Lufthansa includes Heyday, and British Airways parent IAG includes Zenda. However, IATA pointed out that despite this decline, November's performance was the best in eight months, with the slowest year-on-year rate of contraction recorded since March 2019.

The air cargo industry is well-positioned to capitalize on the growth in e-commerce. Air cargo is built to handle e-commerce, and approximately 80% of business-to-consumer cross-border e-commerce is transported by air. Air cargo is the preferred way of shipment for electronics due to the relatively small volume or tonnage compared to high value.

Thus, e-commerce is expected to fuel the air cargo industry, as online shopping boosts the demand for parcel delivery services across the globe. Air cargo can serve customers' needs and deliver goods with speed, efficiency, and reliability. The fast-growing cross-border e-commerce market and the rising domestic volumes sent by large and small e-retailers are driving growth in the global air cargo market.

APAC Largest Contributor to Air Freight

Irrespective of a downfall in the airline sector during the COVID-19 pandemic due to travel restrictions imposed in many Asian-Pacific countries, air cargo demand held up relatively well. However, supply chain disruptions and weakening business and consumer confidence due to increased uncertainties and rising unemployment adversely affected the air cargo businesses.

The Association of Asia-Pacific Airlines (AAPA) states that the air cargo sector is active in transporting essential medical equipment and supplies. Many Asian-Pacific countries encouraged several airlines to modify their passenger aircraft for air freight transport temporarily. While a standard passenger ATR72-600 can only carry 1.7 metric tons of cargo, its freighter-modified model can carry up to 8 metric tons, making it suitable for Pacific Island countries, given the region's demand and operating conditions.

South Korea accounted for the fourth-largest market share in the Asia-Pacific air cargo market share in 2022. South Korea includes one of the world's most significant air cargo carrier industries. It benefitted from strong demand when the collapse of passenger traffic reduced available transport space. Cargo sales were underpinned by the airline's strategy to increase the cargo plane operation rate and utilize idle passenger planes for transport, the airline said in a statement. Korean Air and Asiana Airlines, South Korea's two largest airlines, increased their operational earnings significantly in 2021, harnessing surging demand for cargo transport to help offset low passenger traffic.

The need for COVID-19 diagnostic kits and auto parts increased, and the sea cargo demand transferred to air transport, driving air cargo sales. Therefore, this leads to significant air cargo market growth in South Korea. Further, in June 2022, as Korean Air continues to position itself for high cargo demand, it is considering a move for the new wide-body freighters released by Airbus and Boeing in recent months. Long-term strong cargo demand also prompted Airbus to launch its A350 freighter last year in 2021 and Boeing its 777X freighter in January 2022. Thus, increasing the number of aircraft in cargo service will boost the Asia-Pacific air cargo market during the forecast period.

Air Freight Forwarding Industry Overview

The Air Freight Forwarding Market is moderately concentrated with the presence of prominent international players. Most service providers offer bundled solutions, such as packaging, labeling, documentation, charter services, and freight transportation. Some of the existing major players in the market include - DHL Supply Chain & Global Forwarding, Kuehne + Nagel, DB Schenker Logistics, DSV Panalpina, UPS Supply Chain Solutions, Expeditors International, Nippon Express, Bolloré Logistics, Hellmann Worldwide Logistics, and Kintetsu World Express.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support


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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Methodology
2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Current Market Scenario
4.2 Value Chain / Supply Chain Analysis
4.3 Technological Trends
4.4 Investment Scenarios
4.5 Government Regulations and Initiatives
4.6 Spotlight - Air Freight Transportation Costs/Freight Rates
4.7 Insights on the E-commerce Industry
4.8 Impact of Covid-19 on Air Freight Forwarding Market

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Drivers
5.1.1 Increase in the demand for the Air Cargo Capacity
5.1.2 The Rise of E-commerce
5.2 Restraints
5.2.1 Cargo Restrictions
5.3 Opportunities
5.3.1 AI and Automation Integration
5.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
5.4.1 Bargaining Power of Suppliers
5.4.2 Bargaining Power of Consumers
5.4.3 Threat of New Entrants
5.4.4 Threat of Substitutes
5.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By Service
6.1.1 Airlines
6.1.2 Mail
6.1.3 Other services
6.2 By Destination
6.2.1 Domestic
6.2.2 International
6.3 By Geography
6.3.1 North America
6.3.1.1 United States
6.3.1.2 Canada
6.3.1.3 Mexico
6.3.2 Europe
6.3.2.1 Germany
6.3.2.2 France
6.3.2.3 Netherlands
6.3.2.4 United Kingdom
6.3.2.5 Italy
6.3.2.6 Rest of Europe
6.3.3 Asia-Pacific
6.3.3.1 China
6.3.3.2 Japan
6.3.3.3 Australia
6.3.3.4 India
6.3.3.5 Singapore
6.3.3.6 Malaysia
6.3.3.7 Indonesia
6.3.3.8 South Korea
6.3.3.9 Rest of Asia-Pacific
6.3.4 Middle East & Africa
6.3.4.1 South Africa
6.3.4.2 Egypt
6.3.4.3 GCC Countries
6.3.4.4 Rest of Middle East & Africa
6.3.5 South America
6.3.5.1 Brazil
6.3.5.2 Chile
6.3.5.3 Rest of South America

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Market Concentration Overview
7.2 Company Profiles
7.2.1 DHL Supply Chain & Global Forwarding
7.2.2 Kuehne + Nagel
7.2.3 DB Schenker Logistics
7.2.4 DSV Panalpina
7.2.5 UPS Supply Chain Solutions
7.2.6 Expeditors International
7.2.7 Nippon Express
7.2.8 Bolloré Logistics
7.2.9 Hellmann Worldwide Logistics
7.2.10 Kintetsu World Express*

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

9 APPENDIX

 

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