ASEAN電子商取引ロジスティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、2019年~2029年の成長予測ASEAN E-commerce Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2019 - 2029 ASEANのEコマース・ロジスティクス市場規模は2024年に62.2億米ドルと推定され、2029年には113.0億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024年~2029年)の年平均成長率は14.5%で推移すると予測される。 COVI... もっと見る
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サマリーASEANのEコマース・ロジスティクス市場規模は2024年に62.2億米ドルと推定され、2029年には113.0億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024年~2029年)の年平均成長率は14.5%で推移すると予測される。 COVID-19が東南アジア全域で電子商取引の急増を引き起こしたとき、配送業者は成功を維持・拡大するために奮闘した。東南アジアのインターネット小売額は4,950億米ドルから推定5億8,100万米ドルに増加した。倉庫の広さは通常1,000平方メートルだったが、1万平方メートルや1万5,000平方メートルの多層倉庫の需要があった。 東南アジアはEコマースで急成長を遂げようとしている。東南アジアの5カ国は、世界で最も急成長しているeコマース市場のひとつであり、上位10カ国の半分を占めている。東南アジアは以前はeコマースの後塵を拝し、中国や日本の影に隠れていた。しかし、今ではほぼすべての国がモバイル機器を持ち、その結果インターネットにアクセスできるようになった。5カ国のモバイル普及率はいずれも100%に近い。 業界筋によると、マレーシアの人口は3,280万人。基準年のEコマース売上高は63億米ドルで、前年比15%増。最も人気のあるマーケットプレイスはShopeeで、JDと提携しているローカル・プラットフォームのPGMallがそれに続く。最も人気のあるマーケットプレイスはJD、Shopee、Lazadaである。主な商品カテゴリーはエレクトロニクスとパーソナルケア。 電子商取引の急成長がこの市場の物流発展を牽引しているとはいえ、東南アジアの複雑な地形を持ついくつかの国々にとっては、これは依然として課題である。ロジスティクスの運営管理は、eコマース・ビジネスの課題である。経済が世界的大流行から回復し、所得水準が上昇するにつれて、アジア域内市場は拡大し、それに伴い、電子商取引の隆盛に後押しされたエクスプレス・ロジスティクス・サービスの需要も増加すると予想される。 ASEAN電子商取引ロジスティクス市場動向Eコマースの成長が市場を牽引東南アジアでは電子商取引が急増している。同地域の消費者動向は、デジタル決済分野の急成長により、拡大を目指すオンライン小売業者にとってエキサイティングな機会を生み出している。商品カテゴリーの中で、この地域で最も人気があるのは電子機器です。テレビ、スマートフォン、ノートパソコン、USBメモリ、パワーバンクなどがこのカテゴリーのベストセラーです。 他方、衣料品、ファッション小物、ベビー用品、家具も遠く及ばず、東南アジア市場ではこれらの分野の売上が過去最高を記録している。Eコマース・プラットフォームのライブ・ストリーミングは、東南アジア市場で急速に拡大している。統計によると、マレーシアとシンガポールでは、eコマース・プラットフォームでのライブ・ストリーミングの視聴時間が200%増加した。このトレンドはフィリピンにも広がり、60%のブランドがライブ販売を利用して店舗への集客を増やしている。 ソーシャルコマースの支援、インターネットの普及、一部の商品カテゴリーに対する需要が、ASEAN諸国におけるEコマースの成長を牽引している。オンライン・チャネルは、各国の国内小売企業にとって、大きなビジネスチャンスとなっている。これらの国々は、インフラやロジスティクス・サービスで遅れをとっているにもかかわらず、このチャネルを通じた製品に対する需要が、投資家を市場に深く飛び込むよう誘い込んでいる。 市場を支える東南アジアのインフラ整備東南アジアのインフラニーズに対する世界的な関心の高まりは、発展途上国にとって刺激的であると同時に懸念材料でもある。G7は2021年に米国主導の「Build Back Better World」(B3W)イニシアチブを支持することを発表し、EUは「Globally Connected Europe」と名付けられたインフラ戦略を発表した。 これらの構想は、途上国の40兆米ドルにのぼるインフラ格差に対処することを目的としているが、中国の「一帯一路構想」と競合するように見えることから、地政学的な懸念も生じている。東南アジア諸国政府は、投資決定をめぐる地政学的な対立に巻き込まれることを望んでいない。莫大な資本が必要なことは別として、発展途上の東南アジア諸国のインフラは、貧困や常に存在する気候変動の脅威のために、より多くの問題を抱えている。インフラは改善されたとはいえ、さらに多くのことが必要とされている。人口の大半は、電気、安全な飲料水、安全な道路を利用できない。 計画が不十分で交通渋滞の多い都市では、それだけで日々の生産性の損失、燃料の浪費、ストレスの増大が発生している。さらに、国際通貨基金(IMF)は、非効率のために各国がインフラ支出のおよそ3分の1を無駄にしていることを発見した。 一方、2023年、東南アジアではインフラ分野への投資が増加している。例えば2023年3月、アジアインフラ投資銀行(AIIB)はセラヤ東南アジアエネルギー移行・デジタルインフラファンド(ファンド)に1億2,000万米ドル以上を供与した。この投資は、同地域のグリーン・エネルギーへの移行とテクノロジーを活用したインフラ整備を強化することを目的としており、アジア域内の国境を越えたデジタル接続の改善も期待されている。さらに、A.P.モラー・グループは2023年2月、南アジアと東南アジアのさまざまなインフラ・プラットフォームに7億5,000万米ドル以上を投資する予定だ。このように、同地域におけるインフラ部門の成長は、電子商取引ロジスティクス・サービス・プロバイダーにとって大きなビジネスチャンスとなることが期待されている。 ASEAN Eコマース物流業界の概要ASEANのeコマース・ロジスティクス市場は、地域全体でロジスティクス・サービスに対する需要が急拡大しているため細分化されており、各社はこの機会を捉えようと競争力を高めている。その結果、国際的なプレーヤーは、新たな物流センターやスマート倉庫の開設など、地域の物流ネットワークを確立するための戦略的投資を行っている。大手企業には、JNEエクスプレス、LBCエクスプレス、GDエクスプレス、ケリーエクスプレス、ニンジャバン、ベストエクスプレスなどがある。コスト競争力を維持するため、オンライン事業を展開する企業は、社内で配送スタッフを雇用する代わりに、サードパーティーの宅配業者と協力することを好む。その結果、グローバル企業はこの地域の成長機会を狙って積極的に投資を行っている。 その他の特典
目次1 はじめに1.1 調査の前提 1.2 研究の範囲 2 調査方法 2.1 分析方法 2.2 調査フェーズ 3 要約 4 マーケットインサイト・ダイナミクス 4.1 現在の市場シナリオ 4.2 市場のダイナミクス 4.2.1 推進要因 4.2.1.1 Eコマース分野の成長 4.2.2 阻害要因 4.2.2.1 複雑な製品返品 4.2.3 機会 4.2.3.1 デジタルインフラへの投資の増加 4.3 バリューチェーン/サプライチェーン分析 4.4 ポーターのファイブフォース分析 4.4.1 新規参入者の脅威 4.4.2 買い手/消費者の交渉力 4.4.3 供給者の交渉力 4.4.4 代替製品の脅威 4.4.5 競争ライバルの激しさ 4.5 技術動向と自動化への洞察 4.6 政府の規制と取り組み 4.7 サプライチェーン/バリューチェーン分析 4.8 電子商取引市場に関する洞察 4.9 スポットライト:電子商取引ロジスティクスの主要拠点 4.10 リバース/リターン物流に関する洞察 4.11 COVID-19の市場への影響 5 市場のセグメンテーション 5.1 サービス別 5.1.1 輸送 5.1.2 倉庫保管・在庫管理 5.1.3 付加価値サービス(ラベリング、パッケージングなど) 5.2 ビジネス別 5.2.1 B2B(企業間取引) 5.2.2 B2C(企業対消費者) 5.3 仕向地別 5.3.1 国内 5.3.2 国際/クロスボーダー 5.4 商品別 5.4.1 ファッション・アパレル 5.4.2 家電製品 5.4.3 家電製品 5.4.4 家具 5.4.5 美容・パーソナルケア製品 5.4.6 その他製品(玩具、食品など) 5.5 国別 5.5.1 シンガポール 5.5.2 タイ 5.5.3 ベトナム 5.5.4 インドネシア 5.5.5 マレーシア 5.5.6 フィリピン 5.5.7 その他のASEAN諸国 6 競争環境 6.1 市場集中の概要 6.2 企業プロフィール 6.2.1 ドイツポストDHLグループ 6.2.2 ユナイテッド・パーセル・サービス 6.2.3 フェデックス 6.2.4 ポス・インドネシア 6.2.5 PT Jalur Nugraha Ekakurir (JNE Express) 6.2.6 PTグローバル・ジェット・エクスプレス(J&Tエクスプレス) 6.2.7 J&T エクスプレス 6.2.8 フラッシュ・エクスプレス 6.2.9 ベストエクスプレス 6.2.10 ケリー・エクスプレス 6.2.11 PT Citra Van Titipan Kilat (TIKI) 6.2.12 ギャオ・ハン・ニャン 6.2.13 ニンジャ・バン 6.2.14 LBCエクスプレス 6.2.15 GD Express Sdn Bhd* (ジーディー・エクスプレス社 6.3 その他の会社 7 市場の将来 8 付録 8.1 マクロ経済指標(活動別GDP分布、運輸・宅配業界の経済への貢献度) 8.2 貿易統計 - 製品別、原産国/仕向国別の輸出入統計
SummaryThe ASEAN E-commerce Logistics Market size is estimated at USD 6.22 billion in 2024, and is expected to reach USD 11.30 billion by 2029, growing at a CAGR of 14.5% during the forecast period (2024-2029). When COVID-19 caused a surge in e-commerce throughout Southeast Asia, delivery companies struggled to sustain and expand their success. Southeast Asia's internet retail value increased from USD 495 billion to an estimated USD 581 million. Warehouses were typically 1,000 sq. mt. in size, but demand was for multi-level warehouses that could be 10,000 or 15,000 sq. mt. Southeast Asia is poised for rapid growth in e-commerce. Five Southeast Asian countries are among the world's fastest-growing e-commerce markets, accounting for half of the top ten. Southeast Asia was previously an e-commerce laggard, digitally overshadowed by China and Japan. However, nearly all of them now have mobile devices and, as a result, internet access. The five countries' mobile penetration rates are all close to 100%. According to industry sources, Malaysia has a population of 32.8 million people. E-commerce sales in the base year were USD 6.3 billion, up 15% from the previous year. Shopee is the most popular marketplace, followed by PGMall, a local platform that collaborates with JD. The most popular marketplaces are JD, Shopee, and Lazada. The main product categories are electronics and personal care. Even though the rapid growth of e-commerce is driving logistics development in this market, this remains a challenge for a few countries with complex topography in Southeast Asia. Logistics operation management is a challenge for e-commerce businesses. As economies recover from the global pandemic and income levels rise, the intra-Asian market is expected to expand, with a corresponding increase in demand for express logistics services propelled by the thriving e-commerce sector. ASEAN E-commerce Logistics Market TrendsE-commerce growth is driving the marketSoutheast Asia is experiencing a surge in e-commerce. Consumer trends in the region are creating exciting opportunities for online retailers looking to expand due to massive growth in the digital payments sector. Among product categories, electronics are the most popular in the region. TVs, smartphones, laptops, USB drives, power banks, and other items are among the best-sellers in this category. On the other hand, clothing, fashion accessories, baby products, and furniture are not far behind, with Southeast Asian markets experiencing higher-than-ever sales in these segments. Live streaming for e-commerce platforms is rapidly expanding in the Southeast Asian market. Statistics show live streaming hours on e-commerce platforms increased by 200% in Malaysia and Singapore. The trend spread to the Philippines, where 60% of brands use live selling to attract more customers to their stores. The support of social commerce, internet penetration, and demand for some product categories drives the growth of e-commerce in ASEAN countries. The online channel has created a huge opportunity for domestic retailers in various countries. Even though these countries lag in infrastructure and logistics services, the demand for products through the channel is luring investors to dive deeply into the market. Infrastructure development in south-east Asia supporting the marketThe growing global interest in Southeast Asia's infrastructure needs has been exciting and concerning for developing countries. The G7 announced its support for the US-led 'Build Back Better World' (B3W) initiative in 2021, while the European Union unveiled its infrastructure strategy, dubbed 'Globally Connected Europe.' These initiatives aim to address developing countries' USD 40 trillion infrastructure gap, but they also raise geopolitical concerns by appearing to compete with China's Belt and Road Initiative. Southeast Asian governments do not want to be caught in a geopolitical crossfire over investment decisions. Apart from the massive amounts of capital required, infrastructure in developing Southeast Asian countries suffers more due to poverty and the ever-present threat of climate change. While the infrastructure has improved, more is needed. The majority of the population lacks access to electricity, safe drinking water, and safe roads. Cities with poor planning and traffic congestion alone cost them a daily loss of productivity, wasted fuel, and increased stress. In addition, the International Monetary Fund (IMF) discovered that countries waste roughly one-third of their infrastructure spending due to inefficiencies. Meanwhile, in 2023, Southeast Asia witnessed an increasing number of investments in the infrastructure sector. For instance, in March 2023, the Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) granted more than USD120 million to the Seraya Southeast Asia Energy Transition and Digital Infrastructure Fund (the Fund). This investment is aimed at enhancing the region’s transition to green energy and technology-enabled infrastructure development, which is also expected to improve cross-border digital connectivity within Asia. Moreover, in February 2023, A.P. Moller Group planned to invest more than USD 750 million in various infrastructure platforms in South and Southeast Asia. Thus, the growing infrastructure sector in the region is expected to create a huge opportunity for e-commerce logistics service providers. ASEAN E-commerce Logistics Industry OverviewThe ASEAN e-commerce logistics market landscape is fragmented as the demand for logistics services is growing rapidly across the region, and companies are becoming more competitive to capture this opportunity. As a result, international players are making strategic investments to establish a regional logistics network, such as opening new distribution centers and smart warehouses. Some leading players include JNE Express, LBC Express, GD Express, Kerry Express, Ninja Van, and Best Express. To maintain cost competitiveness, companies that operate online prefer to work with third-party courier providers instead of hiring in-house delivery staff. As a result, global companies are actively investing in targeting growth opportunities in the region. Additional Benefits:
Table of Contents1 INTRODUCTION
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