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FMCG LOGISTICS市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年 - 2027年)


FMCG LOGISTICS Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

FMCGは、製造、ブランド、広告、物流などの分野で競争優位性を必要とするユニークなビジネスモデルと考えられています。消費財産業の主な成長要因は、ライフスタイルの変化、入手の容易さ、そして急速に変化する... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年1月17日 US$4,750
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サマリー

FMCGは、製造、ブランド、広告、物流などの分野で競争優位性を必要とするユニークなビジネスモデルと考えられています。消費財産業の主な成長要因は、ライフスタイルの変化、入手の容易さ、そして急速に変化する消費者習慣です。消費者は、多種多様な商品が地元の店舗やオンラインでいつでも手に入ることを期待しています。これを実現するために、消費財メーカーは、効率性、機動性、持続可能性に優れたグローバルサプライチェーンと提携しています。FMCGメーカーは、商品をより早く、よりコスト効率よく店舗に届けるためのコラボレーティブ・ロジスティクス・ソリューションを導入しています。
最近のeコマースブームも、FMCG業界にとってはありがたいことです。従来の店舗管理、購買、資材管理、統合資材管理から、この業界はサプライチェーン・マネジメントの新時代を迎えています。FMCGビジネスの物流オペレーションは、一般的にハブ&スポークモデル型で運営され、主要都市にある物流ハブが卸売業者と小売業者の両方にサービスを提供しています。消費者は、複数のチャネルを通じた迅速な注文処理に期待しています。これを可能にするため、消費財メーカーは、販売計画と業務プロセスのギャップを埋め、予測を改善し、在庫を合理化し、配送時間を短縮するために、物流業務をアウトソーシングしています。
FMCG企業は、新しい消費パターンによる需要に対応するため、ロジスティクス・サービス・プロバイダー(LSP)への依存度を高めると予想される。サプライチェーンの自動化、既存の製造施設の拡張、倉庫ハブの出現への投資は、現在調査中の市場において重要な焦点となっています。流通施設と立地は、強力なサプライチェーン戦略とともに、FMCG事業者の成功にとって間もなく重要な役割を果たすことになるでしょう。より良い競争力を維持し、主要な需要層にアクセスするために、事業者は増大する需要に対応するために立地を戦略的に検討する必要があるでしょう。


主な市場動向

Eコマースの普及に伴い、効率的なロジスティクスオペレーションが求められています。

電子商取引は、世界の小売市場を再構築しています。今日まで、Eコマースブームは旅行業界やアパレル、家電小売業に恩恵をもたらしてきました。現在、世界のFMCG(Fast-Moving Consumer Goods)市場に占めるEコマースの割合は7%未満です。オンライン FMCG の普及が遅れている主な理由の 1 つは、新鮮で腐りやすい商品が最高の状態で消費者に届くようにするための物流上の課題があることです。また、先進国、特にドイツのように人口が密集している国では、多くのFMCG商品が実店舗で消費者の近くで簡単に購入できます。しかし、利便性に対する消費者の要求が高まり、テクノロジーやその他の条件が整うにつれ、オンラインでのFMCGの成長は世界的に加速しています。FMCGのオンラインの成長は今後もオフラインの成長を上回り、ほとんどの小売業者とメーカーは将来の成功を確実にするためにオムニチャネル戦略を必要としています。オンラインFMCGの売上は、今後数年間で世界的に倍増し、発展途上市場では先進国市場の2倍の速さで成長すると予想されています。アジア地域は、今後5年間にオンラインFMCGにとって最大の成長機会を提供すると予想されます。

現在のオンラインマーケットプレイスでは、在庫状況や予想納期が可視化され、無料の追跡オプションや簡単な返品など、さまざまな配送オプションが提供されています。送料無料を実現するために、小売業者は物流業者から低コストのソリューションを得る必要があります。同様に、消費者に当日配送を含む迅速な配送オプションを提案するためには、小売業者は優先度が高く、完全に信頼できるロジスティクス・サービスを必要としています。

アジア太平洋地域が最も高い成長率を記録

業界分析によると、アジア太平洋地域は、現在調査されている市場で最も急速に成長している地域であると予想されています。この分野は、中間所得者層の消費意欲の高まりと、コモディティ化の結果もたらされた生産コストの低下により、健全な成長を遂げています。実店舗型小売業は、オンラインショッピングとの大きな競争にさらされています。オンラインショッピングは実店舗に代わる選択肢として受け入れられつつありますが、小売業者は実店舗でのデジタル体験の実現に注力する必要があります。中国のコントラクトロジスティクス市場には良い見通しがあります。中国や新興国における高価格帯のサービスの急成長の予測は、より高い安全性と取り扱いを含む物流管理を必要とする高価な消費財や生鮮食品の需要の増加など、これらの経済における深い変化を示唆しています。

東南アジア(SEA)は、消費財市場の成長機会として急速に選ばれるようになってきています。2018年だけで、SEAは2017年と比較して3.3%の販売額成長を記録し、この成長は前年のほぼ2倍になります。この地域では、消費力を高めた中産階級の増加からなる投資が増えています。インドネシアはこの地域で最大の市場であり、フィリピンは最も急速に成長している市場である。FMCG部門の成長と前向きな見通しにより、ロジスティクス企業にとって、消費財企業のサプライチェーンを管理する契約を締結する機会が非常に多くなっています。フランスに本社を置くFM Logisticは、ベトナムの首都ハノイから20km離れた北部バクニン省で、2019年4月に3000万米ドルの新しい倉庫と配送センターの建設を開始しました。この施設は、温度に敏感な製品、動きの速い消費財、電子機器、スペアパーツ、危険物などを保管できるように設計されています。この物流センターは、活況を呈するベトナム市場における食品、小売、FMCG、工業、化粧品企業の発展をサポートします。同様に、2018年に戻って、Rhenus Logistics Vietnamは、ベトナムの大手母子製品小売チェーンであるConCungと、倉庫サービスおよび全国配送の3年契約を締結しました。Rhenusの施設は、取り扱い、保管、オーダーピッキング、発送などのサービスを提供しています。Rhenus 社はまた、特定の製品の品質管理監視、特別な取り扱いやラベル付け、さらに同社の電子商取引ビジネスのためのフルフィルメントを提供します。

競合他社の状況

FMCG物流市場は、大手グローバルプレーヤーと中小ローカルプレーヤーが存在し、かなりの数のプレーヤーが市場シェアを占めているため、かなり断片的な性質を持っています。グローバル企業の多くは、市場のニーズや需要に対応するため、小売・消費財物流部門を有しています。また、現地プレーヤーは、在庫処理、サービス提供、取扱商品、技術などの面で、ますますその能力を高めている。市場のサードパーティロジスティクス(3PL)サービスプロバイダーは、配送スピード、価格、信頼性、サプライチェーンの能力などを基準に激しく競争している。付加価値の高いサービスを提供することで、各社はサービスの差別化を図ることができるだろう。電子商取引の拡大により、物流企業にはスピードや配送などの面でチャンスと同時に課題も生じている。高い資産と資本を持つグローバル企業は、高度な保管スペースやフルフィルメントセンターに投資することができ、上記のようなシナリオから利益を得ることができます。一方、地域や地元のプレーヤーは、製造業者や小売業者のニーズをサポートするために、より良いセクターソリューションを提供しています。

その他のメリット

市場推定(ME)シート(Excel形式
アナリストによる3ヶ月間のサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Methodology
2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET OVERVIEW
4.1 Current Market Scenario
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.2 Restraints
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.4 Industry Value Chain Analysis
4.5 Government Regulations and Initiatives
4.6 Global Logistics Sector (Overview, LPI Scores, Key Freight Statistics, etc.)
4.7 Focus on Global FMCG Industry (Overview, Distribution Channels, Major Product Categories, etc.)
4.8 Spotlight - Effect of E-commerce on Traditonal FMCG Logistics Supply Chain
4.9 Effect of FMCG Retail Sector's Fast Replenishment Cycles on the Logistics Market
4.10 Spotlight on the Demand for Contract Logistics and Integrated Logistics*
4.11 *List not Exhaustive

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Service
5.1.1 Transportation
5.1.2 Warehousing, Distribution, and Inventory Management
5.1.3 Other Value-added Services
5.2 By Product Category
5.2.1 Food and Beverage
5.2.2 Personal Care
5.2.3 Household Care
5.2.4 Other Consumables
5.3 Geography
5.3.1 Asia-Pacific
5.3.2 North America
5.3.3 Europe
5.3.4 Latin America
5.3.5 Middle East and Africa

6 INSIGHTS ON GLOBAL MAJOR FMCG COMPANIES (Company Overview, Product Portfolio, Logistics Partner, etc.)
6.1 Nestle AG
6.2 Procter & Gamble
6.3 PepsiCo
6.4 Unilever
6.5 AB-InBev
6.6 JBS
6.7 Tyson Foods
6.8 Coca-Cola Company
6.9 Loreal
6.10 Philip Morris International Inc.*
6.11 *List not Exhaustive

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Overview (Market Concentration, Major Players)
7.2 Company Profiles
7.2.1 DHL Group
7.2.2 C.H. Robinson
7.2.3 Kuehne + Nagel
7.2.4 Ceva Logistics
7.2.5 APL Logistics
7.2.6 FedEx Corporation
7.2.7 XPO Logistics
7.2.8 Nippon Express
7.2.9 DB Schenker
7.2.10 Hellmann Worlwide Logistics
7.2.11 Gefco S.A.
7.2.12 Agility Goods
7.2.13 Bollore Logistics
7.2.14 Rhenus Logistics
7.2.15 FM Logistic
7.2.16 Kenco Logistics
7.2.17 Penske Logistics*
7.2.18 *List not Exhaustive

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

9 APPENDIX
9.1 GDP Distribution, by Activity-Key Countries
9.2 FMCG Retail Statistics
9.3 Economic Statistics Transport and Storage Sector, Contribution to Economy (Key Countries)
9.4 Global Consumer Goods Flow Statistics*
9.5 *List not Exhaustive

10 DISCLAIMER

 

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Summary

FMCG is considered a unique business model that requires competitive advantages in areas such as manufacturing, branding, advertising, and logistics. The key growth drivers for the consumer goods industry are the changing lifestyles, ease of access, and rapidly changing consumer habits. Consumers expect a wide array of products to be always available in local stores and online. To achieve this, consumer goods companies tie up with global supply chains that are highly efficient, agile, and sustainable. FMCG manufacturers are adopting collaborative logistics solutions that deliver products to stores faster and more cost-effectively.
The recent ecommerce boom has also been a blessing for the FMCG industry. From traditional storekeeping, purchasing, materials management, and integrated materials management, the industry is entering a new era of supply chain management. The logistics operations in FMCG businesses are typically operated on a hub-and-spoke model type with distribution hubs in major towns and cities serve both the wholesalers and retailers. Consumers are expecting fast order fulfillment through multiple channels. To make this possible, consumer goods companies outsource their logistics operations to bridge the gap between sales planning and operational processes, to improve forecasting, to streamline inventory, and to speed up delivery times.
FMCG players are expected to rely more on logistics service providers (LSPs) to meet demand from new consumption patterns. Investment in supply chain automation, expansion of exisitng manufacturing facilities, and the emergence of warehouse hubs are an essential area of focus in the current market studied. Distribution facilities and locations, along with a strong supply chain strategy, will play a critical role in the success of FMCG operators soon. To maintain a better competitive position and access key demand demographics, businesses will need to consider the location strategically to meet the growing demand.


Key Market Trends

Growing Penetration of E-commerce Demands Efficient Logistics Operations

E-commerce is reshaping the global retail market. Till date, the e-commerce boom has favored the travel sector, as well as apparel and electronics retailers. E-commerce currently contributes less than 7% of the global fast-moving consumer goods (FMCG) market. One of the key reasons for the slower uptake of online FMCG has been the logistical challenges associated with ensuring fresh and perishable products arrive at the consumer in top condition. Additionally, in advanced markets, especially those with dense populations such as Germany, many FMCG products are readily available in close proximity to consumers at brick-and-mortar stores. However, with increasing consumer demand for convenience, and better technology and other enabling conditions, online FMCG growth is accelerating across the globe. FMCG online growth will continue to outpace offline growth, and most retailers and manufacturers need Omnichannel strategies to ensure future success. Online FMCG sales are set to double globally over the next few years and will grow twice as fast in developing markets than in developed markets. The Asia region is expected to provide some of the biggest growth opportunities for online FMCG over the next five years.

The current online marketplace offers visibility of inventory status and expected delivery time and a variety of shipping options including free tracking options and easy returns. To provide free shipping, retailers need to get low-cost solutions from their logistics providers. Equally, to propose fast, including same-day delivery options to their consumers, retailers need high-priority and entirely reliable logistics services.

Asia-Pacific Registers Highest Growth Rates in the Market

As per the industry analysis, the Asia-pacific region is expected to be the fastest growing region in the current market studied. The sector has been enjoying healthy growth, driven by higher spending power among the middle-income class and declining cost of production which was a result of commoditization. The brick-and-mortar retail sector has been facing enormous competition from online shopping. While online shopping is gaining acceptance as an alternative to brick-and-mortar stores, there is a need for retailers to focus on bringing the digital experience to their physical stores. There is a good projection for the contract logistics market in China. The projection of rapid growth for the higher-end services in China and emerging markets suggests deeper changes in those economies, including greater demand for pricier consumer goods and perishable foods that require logistics management that includes better security and handling.

Southeast Asia (SEA) is rapidly becoming a choice destination for growth opportunities in the consumer goods market. In 2018 alone, SEA registered sales value growth of 3.3% as compared to 2017, and this growth is nearly double of that for the previous year. The investments are increasing in this region, consisting of a growing middle class with increased spending power. Indonesia is the largest market in the region, while the Philippines is the fastest-growing one. Due to the growing FMCG sector and positive outlook, there is huge number of opportunities for the logistics companies in terms of signing contracts with consumer goods companies to manage the latter’s supply chain. FM Logistic, headquartered in France, began construction of a new USD 30 million warehouse and distribution center in the Northern Province of Bac Ninh, 20km from Vietnam’s capital, Hanoi in April 2019. The facility is designed with the ability to store temperature-sensitive products, fast-moving consumer goods, electronic appliances, spare parts and hazardous products. The distribution center will support the development of food, retail, FMCG, industrial and cosmetics companies in the booming Vietnamese market. Similarly, back in 2018, Rhenus Logistics Vietnam signed a three-year contract with ConCung, Vietnam’s leading mother and baby products retail chain, for warehousing services and nationwide distribution. Rhenus facility offers services such as handling, storing, order picking, and dispatching. Rhenus also provide quality control monitoring on selected products, special handling and labelling, as well as providing fulfilment for the company's e-commerce business.

Competitive Landscape

The FMCG logistics market is fairly fragmented in nature with the presence of large global players and small and medium sized local players with quite a few players who occupy the market share. Most of the global logistics players has a retail and consumer goods logistics division to meet the market needs and demand. Additionally, local players are increasingly enhancing their capabilities in terms of inventory handling, service offerings, products handled, and technology. Third=party Logistics (3PL) service providers in the market compete intensely based on delivery speed, price, reliability, and supply chain capacity. By offering value-added services, companies would differentiate their service offerings. The growing e-commerce sales are creating opportunities as well as challenges to the logistics firms in terms of speed, delivery, etc. Global companies who have high assets and capital can invest in advanced storage spaces and fulfilment centers and can benefit from the above mentioned scenario. On the other hand, regional and local players are showing up with better sector solutions to support the needs of the manufacturers as well as retailers.

Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Study Assumptions
1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY
2.1 Analysis Methodology
2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET OVERVIEW
4.1 Current Market Scenario
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.2 Restraints
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.4 Industry Value Chain Analysis
4.5 Government Regulations and Initiatives
4.6 Global Logistics Sector (Overview, LPI Scores, Key Freight Statistics, etc.)
4.7 Focus on Global FMCG Industry (Overview, Distribution Channels, Major Product Categories, etc.)
4.8 Spotlight - Effect of E-commerce on Traditonal FMCG Logistics Supply Chain
4.9 Effect of FMCG Retail Sector's Fast Replenishment Cycles on the Logistics Market
4.10 Spotlight on the Demand for Contract Logistics and Integrated Logistics*
4.11 *List not Exhaustive

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Service
5.1.1 Transportation
5.1.2 Warehousing, Distribution, and Inventory Management
5.1.3 Other Value-added Services
5.2 By Product Category
5.2.1 Food and Beverage
5.2.2 Personal Care
5.2.3 Household Care
5.2.4 Other Consumables
5.3 Geography
5.3.1 Asia-Pacific
5.3.2 North America
5.3.3 Europe
5.3.4 Latin America
5.3.5 Middle East and Africa

6 INSIGHTS ON GLOBAL MAJOR FMCG COMPANIES (Company Overview, Product Portfolio, Logistics Partner, etc.)
6.1 Nestle AG
6.2 Procter & Gamble
6.3 PepsiCo
6.4 Unilever
6.5 AB-InBev
6.6 JBS
6.7 Tyson Foods
6.8 Coca-Cola Company
6.9 Loreal
6.10 Philip Morris International Inc.*
6.11 *List not Exhaustive

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Overview (Market Concentration, Major Players)
7.2 Company Profiles
7.2.1 DHL Group
7.2.2 C.H. Robinson
7.2.3 Kuehne + Nagel
7.2.4 Ceva Logistics
7.2.5 APL Logistics
7.2.6 FedEx Corporation
7.2.7 XPO Logistics
7.2.8 Nippon Express
7.2.9 DB Schenker
7.2.10 Hellmann Worlwide Logistics
7.2.11 Gefco S.A.
7.2.12 Agility Goods
7.2.13 Bollore Logistics
7.2.14 Rhenus Logistics
7.2.15 FM Logistic
7.2.16 Kenco Logistics
7.2.17 Penske Logistics*
7.2.18 *List not Exhaustive

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

9 APPENDIX
9.1 GDP Distribution, by Activity-Key Countries
9.2 FMCG Retail Statistics
9.3 Economic Statistics Transport and Storage Sector, Contribution to Economy (Key Countries)
9.4 Global Consumer Goods Flow Statistics*
9.5 *List not Exhaustive

10 DISCLAIMER

 

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