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アフリカの自動車市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年 - 2027年)


Africa Automotive Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

アフリカの自動車市場は、2020年に284.5億米ドルとなり、2026年には398.7億米ドルに達すると予測され、予測期間のCAGRは5.55%を記録しています。 しかし、パンデミックであるCOVID-19の発生は市場に大きな影... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年1月17日 US$4,750
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サマリー

アフリカの自動車市場は、2020年に284.5億米ドルとなり、2026年には398.7億米ドルに達すると予測され、予測期間のCAGRは5.55%を記録しています。

しかし、パンデミックであるCOVID-19の発生は市場に大きな影響を与え、この地域の大半の市場は回復しておらず、需要はCOVID以前の水準に遅れをとっているのが現状です。

アフリカ地域全体の新車需要は、2018年まで増加しています。2019年は、経済の減速により、新車販売台数は2018年の122万台に対し、4%減の117万台となりました。乗用車が73.81%を占め、商用車は26.18%であった。

新車販売台数全体では減少したものの、2019年の商用車は2018年の販売台数307,301台に対して0.33%増の308,319台となりました。さらに、2020年のエジプトでは、2019年の新車販売台数182,713台に対して、26.55%増の231,238台となった。

アフリカ市場は、世界でも最も高い成長が見込まれています。現在、アンゴラ、エチオピア、ガーナ、ケニア、ナミビア、ナイジェリア、ルワンダ、南アフリカなどに生産工場を設立している多国籍自動車メーカーは、この地域の自動車市場の製造を後押しする可能性があることを明確に示していると言えるでしょう。南アフリカ、エジプト、モロッコ、アルジェリアは、自動車組立・製造部門の規模が大きい。

主な市場動向

経済成長と政府の取り組みが自動車産業に貢献する見込み

アフリカ市場は高い成長が見込まれている。人口10億人の大陸でありながら、世界の新車販売台数の1%を占めるに過ぎない。また、新車販売台数の85%は南アフリカで販売されている。既存の約42万5千台から最大で300〜400万台の潜在需要があるサブサハラ地域は、本気で参入しようとするプレーヤーに高いリターンをもたらすと期待されている。

アフリカ自動車工業会(AAAM)結成後、企業は改革や政策の恩恵を受けることが期待される。例えば、ナイジェリア、ケニア、ガーナに現地組立工場を設立する自動車会社は、最長10年の税制優遇措置と関税の免除を受けることができるのです。

また、アフリカではインフラのレベルも向上しており、この地域の自動車市場を後押しするものと思われる。2023年まで成長を牽引するのは西部・北部アフリカで、ガーナやモロッコといった国々が主要なプレーヤーになると予想される。

ガーナは2030年までに先進国になることを目指しており、目標が半ば達成されたとしても、経済成長と自動車市場の成長は正比例するため、ガーナの自動車市場は凄まじい勢いで成長すると予想されています。

モロッコの世界経済への統合は、EUや米国との数多くの自由貿易協定の締結によって促進されました。これらの貿易協定は、モロッコの輸出活動の活性化にプラスに働いた。

また、同国では投資クラスタープログラムが整備されており、ルノーが現地に進出した。2019年にプジョーが参入するまで、ルノーは同国で車両を組み立てる唯一のグローバル自動車メーカーとなる。

南アフリカは大陸最大の自動車産業として期待されている

南アフリカの自動車産業は地域最大の規模を誇っています。しかし、2019年の1年間は、販売台数のわずかな減少を目の当たりにしました。2019年の1年間は、2018年の1年間の365,242台に対して355,378台が販売され、これは約2.7%の減少である。同様に、同国の商用車部門は約3.07%の落ち込みを見せ、2019年の1年間に181,233台の商用車販売台数を記録しました。2020年、南アフリカ全国自動車製造業者協会によると、同国の自動車販売台数は29.1%減少しており、これはパンデミックCOVID-19が原因であるという。

同国は、欧州を中心とした世界のいくつかの地域で乗用車の輸出拠点となっています。2021年1月の輸出販売台数は2カ月連続で堅調な伸びを記録し、22,771台と、2020年1月の輸出台数16,303台に比べ6,468台(39,7%)の増加を反映した。世界各国から複数の大手OEMが投資していることなどが挙げられる。


2019年4月、フォードは、フォードモーターカンパニーオブサザンアフリカ(FMCSA)が、ポートエリザベスから欧州の市場に向けて現地で組み立てたフォードレンジャー1,000台を初出荷し、マルチポート戦略を採用して車両輸出事業を拡大すると発表しました。
2019年4月、日産はプレトリアのロスリンにある施設に30億ZARを投資し、次世代の日産ナバラピックアップを生産すると発表しました。


しかし、中古車市場との競争激化や内需の低迷は、(低金利下でも)家計の制約や高い失業率によってさらに深刻化しており、同国の自動車産業にとって大きな懸念材料となっています。しかし、上記のような動向と発展により、予測期間中、調査対象市場は成長を遂げることが予想されます。

競合他社の状況

アフリカの自動車市場は、フォルクスワーゲンAG、トヨタ自動車、グループ・ルノー(ダチア販売を含む)、ダイムラーAG、フォード・モーター・カンパニー、現代自動車、いすゞ自動車などのメーカーによって占められています。

メーカーは、この地域全体でビジネスを改善するための戦略に注力しています。例えば、以下のようなものです。


2020年6月、日産アフリカ・中東・インド(AMI)は、同社の「グローバル・トランスフォーメーション・プラン」に基づき、同地域の4年間の総合戦略を発表しました。この計画は、合理化、優先順位付け、そして世界の自動車市場の約10%を占める地域にコアモデルや技術を導入することを重視するというグローバルな方向性と一致しています。


その他の特典

市場推定(ME)シート(Excel形式
アナリストによる3ヶ月間のサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Drivers
4.2 Market Restraints
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Threat of New Entrants
4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
4.3.4 Threat of Substitute Products
4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 Vehicle Type
5.1.1 Passenger Vehicles
5.1.2 Commercial Vehicles
5.2 Country
5.2.1 South Africa
5.2.2 Morocco
5.2.3 Algeria
5.2.4 Egypt
5.2.5 Nigeria
5.2.6 Ghana
5.2.7 Kenya
5.2.8 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Vendor Market Share
6.2 Company Profiles*
6.2.1 Daimler AG
6.2.2 Fiat
6.2.3 Volkswagen AG
6.2.4 Toyota
6.2.5 Ford
6.2.6 Groupe PSA
6.2.7 Mahindra
6.2.8 Nissan
6.2.9 Renault
6.2.10 Tata Motors
6.2.11 Innoson Vehicle Manufacturing Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

 

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Summary

The African automotive market was valued at USD 28.45 billion in 2020, and it is expected to reach USD 39.87 billion by 2026, registering a CAGR of 5.55% over the forecast period.

However, the outbreak of the pandemic, COVID-19, impacted the market very badly, and the majority of markets in the region have not recovered, and the demand is still lagging behind the pre-COVID levels.

The demand for new vehicles across the African region has increased until 2018. During 2019, due to a slowdown in the economy, the sales of new vehicles decreased by 4% to 1.17 million units, as compared to 1.22 million units in 2018. Passenger cars accounted for 73.81%, while commercial vehicles accounted for 26.18%.

Although there was a decline in the overall sales of new vehicles, commercial vehicles in 2019 increased by 0.33% to 308,319 units as compared to 307,301 units sold in 2018. Furthermore, in 2020, Egypt witnessed an increase in new vehicle sales by 26.55% to 231,238 units in 2020 compared to 182,713 units sold in 2019.

The African market has one of the highest growth prospects across the world. Multinational vehicle manufacturers currently setting up production plants in Angola, Ethiopia, Ghana, Kenya, Namibia, Nigeria, Rwanda, South Africa, and other countries are a clear indicator that there is potential to boost manufacturing for the automotive market in this region. South Africa, Egypt, Morocco, and Algeria have sizeable automotive assembly and manufacturing sectors.

Key Market Trends

Growing Economy and Government Initiatives are Expected to Help the Automotive Industry

The African market has high growth prospects. For a continent with 1 billion inhabitants, it only occupies 1% of the global new car sales. Also, 85% of the total new cars are sold in South Africa itself. The sub-Saharan region, where there is a potential for up to 3-4 million cars from the existing number of around 425,000, is expected to offer high returns to players who are willing to enter the region seriously.

After the formation of the Association of African Automotive Manufacturers (AAAM), companies are expected to benefit from reforms and policies. For instance, any car company that sets up a local assembly plant in Nigeria, Kenya, and Ghana, could get tax holidays of up to 10 years and duty exemptions.

The level of infrastructure is also increasing in Africa, which is likely to aid the region's automotive market. Western and Northern Africa is expected to drive the growth till 2023, where countries like Ghana and Morocco are expected to be the key players.

Ghana aims to become a developed country by 2030, and even if the target is met halfway, the Ghanaian automotive market is anticipated to grow at a tremendous pace, as the economic growth is directly proportional to the growth of automotive markets.

Morocco’s integration into the global economy was facilitated by the signing of numerous free trade agreements with the European Union and the United States. These trade agreements contributed positively toward the emergence of export activities in the country.

Also, the country developed an investment cluster program, which saw Renault enter the local market. Renault will be the only global automaker assembling vehicles in the country until the arrival of Peugeot in 2019.

South Africa is Expected to be the Largest Automotive Industry in the Continent

The South African automotive industry is the largest in the region. However, during the year 2019, it witnessed a slight downfall in sales figures. During the year 2019, 355,378 units were sold as compared to 365,242 units in the year 2018, which is a fall of around 2.7%. Similarly, the commercial vehicle segment in the country witnessed a downfall of around 3.07% and registered sales of 181,233 units of commercial vehicle sales in the year 2019. In 2020, according to the National Association of Automobile Manufacturers of South Africa, vehicle sales in the country declined by 29.1%, which is because of the pandemic COVID-19.

The country is a hub for exports of passenger cars in several other parts of the world, especially Europe. Export sales recorded a second consecutive month of solid growth in January 2021 and at 22,771 units reflected an increase of 6,468 units, or 39,7%, compared to the 16,303 vehicles exported in January 2020. Several major OEMs from all over the world are investing in the country, for instance,


In April 2019, Ford announced that Ford Motor Company of Southern Africa (FMCSA) is expanding its vehicle export operations by adopting a multi-port strategy with the first shipment of 1,000 locally assembled Ford Rangers from Port Elizabeth to markets in Europe.
In April 2019, Nissan announced that it is investing a ZAR 3 billion in its facility in Rosslyn, Pretoria, to produce the next generation Nissan Navara pickup.


However, increased competition from the used vehicle market and weak domestic demand, which is further compounded by constrained household finances (even with low-interest rates) and high unemployment, are major concerns for the automotive industry in the country. Yet, with the aforementioned trends and developments, it is expected that the market studied will experience growth during the forecast period.

Competitive Landscape

The African automotive market is dominated by manufacturers such as Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Groupe Renault (including Dacia Sales), Daimler AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Company, and Isuzu Motors, among others.

Manufacturers are focusing on strategies to improve their business across the region. For instance:


In June 2020, Nissan Africa, Middle East, and India (AMI) presented a comprehensive four-year strategy for the region under the company's Global Transformation Plan. The plan aligns with the global direction of rationalization, prioritization, and the focus to bring core models and technologies to a region that accounts for around 10% of the world automotive market.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Drivers
4.2 Market Restraints
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Threat of New Entrants
4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
4.3.4 Threat of Substitute Products
4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 Vehicle Type
5.1.1 Passenger Vehicles
5.1.2 Commercial Vehicles
5.2 Country
5.2.1 South Africa
5.2.2 Morocco
5.2.3 Algeria
5.2.4 Egypt
5.2.5 Nigeria
5.2.6 Ghana
5.2.7 Kenya
5.2.8 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Vendor Market Share
6.2 Company Profiles*
6.2.1 Daimler AG
6.2.2 Fiat
6.2.3 Volkswagen AG
6.2.4 Toyota
6.2.5 Ford
6.2.6 Groupe PSA
6.2.7 Mahindra
6.2.8 Nissan
6.2.9 Renault
6.2.10 Tata Motors
6.2.11 Innoson Vehicle Manufacturing Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

 

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