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カーシェアリングテレマティクス市場 - 第6版


The Carsharing Telematics Market 6th Edition

概要 カーシェアリング市場の最新動向は?Berg Insightは、世界のカーシェアリング会員数が2022年末の1億2340万人から2027年には2億6940万人へと年平均成長率16.9%で拡大すると予測している。本レ... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2023年12月1日 Eur1,500
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150 英語

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実際のレポートは英文のみでご納品いたします。


 

サマリー

概要

カーシェアリング市場の最新動向は?Berg Insightは、世界のカーシェアリング会員数が2022年末の1億2340万人から2027年には2億6940万人へと年平均成長率16.9%で拡大すると予測している。本レポートでは、ステーション型やフローティング型の公共カーシェアリング、法人向けカーシェアリングなど、すべてのセグメントについて解説しています。カーシェアリングの組織、ベンダー、製品、市場に関する最新情報をお届けします。

 


 

カーシェアリングテレマティクス市場は、カーシェアリングプラットフォームベンダー35社、専門CSOや自動車OEMによるカーシェアリングイニシアチブ68社を網羅したカーシェアリングテレマティクスのバリューチェーンの包括的な概要を含む、世界のこの市場の最新動向を分析したBerg Insightの6番目の戦略レポートです。この戦略的リサーチでは、5年間の業界予測や専門家による解説など、150ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供し、ビジネス上の意思決定に役立てていただけます。

本レポートのハイライト

  • 市場をリードする30社のエグゼクティブインタビューからの洞察
  • 世界のカーシェアリングフリートと会員に関する新データ
  • カーシェアリングテレマティクスのバリューチェーンの包括的な概要
  • 市場動向と主要開発の詳細分析
  • 35社のカーシェアリングプラットフォームベンダーの詳細プロフィールと提案
  • 専門CSO、レンタカー会社、自動車OEMによる68のカーシェアリングイニシアチブのケーススタディ
  • 2027年までの地域別市場予測

カーシェアリングの普及台数は2022年に世界で57万5,000台に達する

ほとんどの先進国では、乗用車と軽トラックが主要な交通手段となっている。大都市圏での自動車移動の大半は、1人だけが乗車する単独移動であり、自動車の利用時間は1日平均1時間程度に過ぎない。カーシェアリングは、自動車を利用したモビリティ・サービスのひとつで、他の交通手段を補完するために利用できるようになった。他の自動車を利用したモビリティサービスの例としては、従来のレンタカー、相乗り、ライドシェア、タクシー、ライドソーシングサービスなどがある。こうしたモビリティ・サービスの多くは、自動車を使った移動のコストを下げ、所有責任を減らすことで利便性を高め、渋滞や環境への影響を減らすことを目的としている。

カーシェアリングは、徒歩、自転車、公共交通機関など他の交通手段を補完する、短期レンタルに重点を置いた分散型レンタカーサービスである。カーシェアリングは、手頃な価格で車を利用できるようにすることで、個人のモビリティを制限することなく、車の所有に代わる選択肢を提供することを目的としている。カーシェアリング・オーガニゼーション(CSO)は、会員に無人のセルフサービス・ロケーションからシェアカーのフリートへのアクセスを提供する。今日、ほとんどのCSOは、往復レンタルのステーション・ベースのネットワークを利用している。この運営モデルは、会員が車両を利用したのと同じ指定ステーションに車両を返却することを義務付けている。また、一部のCSOは、CSOが運営するどのステーションにも車を返却できるワンウェイ・カー・シェアリングを提供し始めている。また、急速に普及しているもう一つのモデルは、フリー・フローティング・カーシェアリングである。事前の予約なしに利用可能な車を即座に利用でき、返却時間を予約する必要もないため、短時間の移動には魅力的なサービスである。

テレマティクス・システムとスマートフォンは、カーシェアリング・サービスを実現する重要な要素である。カーシェアリング・サービスのための車載ハードウェア技術は、トリップ・データを取得するための車載コンピュータ、テレマティクス・デバイス、RFIDリーダーで構成され、車両管理を可能にし、RFIDスマートカードまたはスマートフォン・アプリを通じて車両へのアクセスを許可する。また、キーパッドとディスプレイを備えた車載ユーザー端末を設置し、ドライバーにメッセージやガイダンスを表示したり、車内から予約を管理したりすることもできる。ソフトウェア・プラットフォームには、車載機器の管理、運行管理、予約管理、課金、ダッシュボードやデータ分析による運行監督に至るまで、CSOのすべての運営活動をサポートできる完全なITシステムが含まれる。ハードウェアとソフトウェアプラットフォームの主要ベンダーには、Invers、Convadis、Continental、OCTO Telematics、Humax、Vulog、Ridecell、Optimum Automotive Group、Mobility Tech Green、Targa Telematics、Glide.ioなどがある。カーシェアリング技術のベンダー数社も、企業のカープール利用率を高め、移動コストを削減することを目的とした、新興の企業カーシェアリング市場をターゲットとしている。

商用カーシェアリング・サービスは、カーシェアリング専門会社、レンタカー会社、自動車メーカー、公共交通機関運営会社によって提供されている。自動車メーカーが支援する大手CSOの例としては、Free2Move(Stellantisが所有)、Volvo On Demand(Volvo Carsが所有)、Zity(Renaultが一部所有)、Wible(Kiaが所有)、Kinto Share(Toyota が所有)などがある。レンタカーCSOには、Ubeeqo(Europcar Mobility Group所有)、Green Car(Lotte Rental所有)、Sixt Share(Sixt所有)、Zipcar(Avis Budget Group所有)などがある。特化型CSOの例としては、タイムズカープラス(日本の駐車場運営会社パーク24が所有)、韓国のSocar、中国のEvCardとLiandong Cloud、Enjoy(イタリアのエネルギー会社Eniが所有)、スイスのMobility Carsharing、ドイツのMiles、Stadtmobil、Cambio、フランスのCitiz、カナダのCommunauto、オーストラリアのGoGetなどがある。

カーシェアリング市場は現在、成長段階にあり、今後数年間も続くと予想されている。Covid-19の大流行は市場に一時的な影響を与えただけで、ここ数年で完全に回復している。Berg Insight社は、2022年末には世界のカーシェアリング会員数が1億2,340万人に達すると予測している。同時に、カーシェアリングの総車両数は約57万5,000台に達する。バーグ・インサイトは、2027年末までにカーシェアリング会員数は世界で約2億6940万人に増加し、カーシェアリング車両総数はその時点で約97万9000台に達すると予測している。さらに、企業向けカーシェアリング・テレマティクス市場は、2022年末時点で11万台と推定され、2027年には約22万1,000台に達すると予測される。ヨーロッパとアジア太平洋地域は、国際的な観点から、カーシェアリングプログラムとアクティブメンバーの大半を占めている。先行市場には、ドイツ、イタリア、ポーランド、オランダ、フランス、韓国、中国、日本が含まれる。

本レポートは以下の質問に答えます

  • カーシェアリング・テレマティクス業界の現状は?
  • カーシェアリング・テレマティクス・プラットフォームの主要プロバイダーは?
  • 自動車メーカーはカーシェアリング市場でどのような位置づけにあるのか?
  • 現在、大手サービスプロバイダーはどのようなカーシェアリングサービスを提供しているのか?
  • カーシェアリング企業はどのようなビジネスモデルを採用しているのか?
  • カーシェアリング事業者にはどのような技術的選択肢があるのか?
  • 欧州、北米、その他の地域では、市場はどのように発展していくのか?
  • 企業向けカーシェアリング市場は今後どのように進化していくのか?


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目次

目次

目次
図表の一覧

エグゼクティブサマリー

1 自動車とパーソナルモビリティサービス

1.1 概要
1.1.1 地域別乗用車保有台数
1.1.2 乗用車の新規登録動向
1.2 市場動向
1.2.1 自動車利用のピークと自動車保有台数
1.2.2 シェアリングエコノミー
1.3 自動車を利用したモビリティサービス
1.3.1 カーシェアリングサービスの概要
1.3.2 カーシェアリングの運営モデル
1.4 世界のカーシェアリングサービス
1.4.1 ヨーロッパにおけるカーシェアリング
1.4.2 北米におけるカーシェアリング
1.4.3 アジア太平洋地域のカーシェアリング
1.4.4 ROWにおけるカーシェアリング
1.4.5 カーシェアリングサービスプロバイダーの概要
1.5 自動車テレマティクス・インフラ
1.5.1 車両セグメント
1.5.2 追跡セグメント
1.5.3 ネットワークセグメント
1.5.4 サービスセグメント

2 自動車メーカーのモビリティサービスへの取り組み

2.1 フォードのモビリティプロジェクトとサービス
2.2 現代自動車グループのカーシェアリングとモビリティプログラム
2.3 日産のカーシェアリングサービス
2.4 ステランティス
2.4.1 Free2Move
2.4.2 シェアナウ
2.5 ルノーグループのカーシェアリングの取り組み
2.6 トヨタモビリティサービスプラットフォームとKintoサービス
2.6.1 Kinto
2.7 フォルクスワーゲングループのモビリティコンセプト
2.8 ボルボ・オン・デマンド

3 カーシェアリング組織

3.1 ヨーロッパのカーシェアリング専門会社
3.1.1 4Mobility
3.1.2 Autonapůl
3.1.3 Beast
3.1.4 Bolt Drive
3.1.5 Cambio
3.1.6 Citiz
3.1.7 CityBee
3.1.8 Co-Wheels
3.1.9 Enjoy
3.1.10 Flinkster
3.1.11 GoCar
3.1.12 GreenMobility
3.1.13 Greenwheels
3.1.14 Hyre
3.1.15 Miles
3.1.16 Mobility Carsharing Switzerland
3.1.17 MOL Limo
3.1.18 Move About Group (OKQ8)
3.1.19 MyWheels
3.1.20 Panek
3.1.21 Poppy
3.1.22 Stadtmobil
3.1.23 Traficar
3.1.24 Voltio
3.1.25 Zity
3.2 米州のカーシェアリング専門会社
3.2.1 Awto
3.2.2 BlueLA (Blink Mobility)
3.2.3 Communauto
3.2.4 Envoy Technologies
3.2.5 Evo Car Share
3.2.6 GIG CarShare
3.2.7 Keko
3.2.8 Modo
3.2.9 Turbi
3.3 アジア太平洋地域のカーシェアリング専門会社
3.3.1 BlueSG
3.3.2 Careco Car Sharing
3.3.3 EvCard
3.3.4 GoGet
3.3.5 GreenShareCar
3.3.6 Liandong Cloud
3.3.7 Mevo
3.3.8 Socar
3.4 ROWのカーシェアリング専門会社
3.4.1 Carmine
3.4.2 Delimobil
3.4.3 Ekar
3.4.4 GoTo Global Mobility
3.4.5 iDrive
3.4.6 TikTak
3.4.7 Udrive
3.4.8 Yandex Drive
3.5 レンタカーリース会社
3.5.1 Avis Budget Group and Zipcar
3.5.2 Enterprise Rent-A-Car and Enterprise CarShare
3.5.3 Europcar Mobility Group and Ubeeqo
3.5.4 Hertz
3.5.5 Lotte Rental and Green Car
3.5.6 ORIX Auto Corporation and ORIX CarShare
3.5.7 Sixt Group
3.5.8 Arval
3.5.9 ALD Automotive (Ayvens)
3.5.10 Leasys

4 テクノロジーベンダー

4.1 エンド・ツー・エンドのカーシェアリング・ソリューション
4.1 End-to-end carsharing solutions
4.1.1 BMW Mobility Services
4.1.2 Geotab
4.1.3 Humax
4.1.4 IMS
4.1.5 Invers
4.1.6 Mobiag
4.1.7 Mobility Tech Green
4.1.8 MoboKey
4.1.9 OCTO Telematics
4.1.10 OpenFleet
4.1.11 Optimum Automotive Group
4.1.12 Targa Telematics
4.1.13 TomTom
4.1.14 Vulog
4.1.15 Webfleet
4.1.16 WeGo Carsharing
4.2 カーシェアリングソフトウェアプラットフォーム
4.2.1 Atom Mobility
4.2.2 Cantamen
4.2.3 Eccocar
4.2.4 Fleetster (Next Generation Mobility)
4.2.5 Glide.io
4.2.6 Good Travel Software
4.2.7 Launch Mobility
4.2.8 Moqo
4.2.9 Ridecell
4.2.10 Wunder Mobility
4.2.11 Zemtu
4.3 車載システム
4.3.1 Astus
4.3.2 Bosch
4.3.3 Continental
4.3.4 Convadis
4.3.5 Kuantic
4.3.6 Liberkee (Huf Secure Mobile)
4.3.7 Ruptela
4.3.8 Teltonika

5 市場予測と動向

5.1 カーシェアリング市場予測
5.1.1 EU+EFTA+英国におけるカーシェアリング
5.1.2 北米におけるカーシェアリング
5.1.3 アジア太平洋地域のカーシェアリング
5.1.4 ROWにおけるカーシェアリング
5.1.5 コネクテッドカーシェアプラットフォーム予測
5.1.6 企業のカーシェアリング予測
5.2 カーシェアテレマティクス分野におけるM&A
5.3 市場動向
5.3.1 カーシェアリングと他のモビリティサービスとの統合が進む
5.3.2 カーシェアリングと公共交通のエコシステムが融合へ
5.3.3 CSOにとって都市との関係がより重要になる
5.3.4 電気自動車はカーシェアリングに適している
5.3.5 カーシェアリング事業者はパートナーとのエコシステムを構築する
5.3.6 無料で利用できるカーシェアリングサービスが増加中
5.3.7 ステーション型とフローティング型のハイブリッドモデルが有望
5.3.8 自律走行車はカーシェアリングの土俵を変えると予想される
5.3.9 カーシェアリングは企業のモビリティコストを削減する一般的な手段となる
5.3.10 カーシェアリング事業者が新しい価格モデルを導入
5.3.11 欧州ではラストワンマイルのカーシェアリング付加サービスが登場
5.3.12 シェアードモビリティ事業者はより類似したサービスを提供するようになってきている
5.3.13 Covid-19はカーシェアリング事業者の大半に一時的な影響しか与えなかった
5.3.14 カーシェアリング事業者は収益性を重視するようになっている
5.3.15 異なるサービス間で車両を移動させると利用率が向上する

用語解説

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プレスリリース

2023-12-01 プレスリリース
2022年、世界のカーシェアリング車両保有台数は57万5,000台に到達

IoTアナリスト企業Berg Insightの新しい調査レポートによると、世界のカーシェアリングサービスの利用者数は、2022年の1億2,340万人から年平均成長率(CAGR)16.9%で増加し、2027年には2億6,940万人に達すると予測されている。カーシェアリングサービスに使用される車両台数は、2022年末の575,000台から2027年末には979,000台にCAGR11.2%で成長するとベルグインサイトは予測している。カーシェアリング車両は2022年に世界で8.7%増加し、会員数は世界で43.8%という驚異的な伸びを示した。「カーシェアリングサービスを利用する人の数は、特にヨーロッパとアジア太平洋地域で近年急速に増加しています」と、Berg Insight社のIoTアナリスト、Martin Cederqvist氏は述べた。他に有望な兆しを見せているのは、南米と中東の市場だ。北米は近年苦戦していたが、2022年には一部回復し、総車両台数は7.9%、会員数は9.1%増加した。

カーシェアリング・オーガニゼーション(CSO)は、24時間365日、無人のセルフサービス・ロケーションから、会員にシェアカーのフリートへのアクセスを提供する。利用料金は分単位、時間単位、走行距離単位で課金され、料金には燃料、保険、メンテナンスが含まれる。今日、ほとんどのCSOは、往復レンタルのステーションベースのネットワークを使用している。この運営モデルは、会員が車両を利用したのと同じ指定ステーションに車両を返却することを義務付けている。また、急速に普及しているもう一つのモデルは、会員が指定されたエリア内であればどこでも車の受け渡しができる、無料のフローティング・カーシェアリングである。近年、多くのCSOが、往復レンタルと無料フローティング・カーシェアリングのハイブリッド・モデルを実験的に導入している。「無料フローティング・カーシェアリングの人気はますます高まっており、会員数と車両規模の両面で、今後数年間はヨーロッパで最も一般的な運営モデルになると予想される」とCederqvist氏は述べた。

車載機器の管理から車両管理、予約管理、課金、ダッシュボードやデータ分析による業務監督に至るまで、カーシェアリングビジネスの運営には、コネクテッドフリートと専門的なソフトウェアプラットフォームが必要不可欠となっている。自社開発のハードウェアや ソフトウェアソリューションを業務に活用しているCSOも あるが、大半は専門のテクノロジーベンダーから この種の製品やサービスを調達している。ベンダーの中には、テレマティクス機器とソフトウェア・プラットフォームの両方を含むEnd-to-Endソリューションを提供するところもあれば、どちらかの分野に特化したベンダーもある。ハードウェアとソフトウェアプラットフォームの主要ベンダーには、Invers、Convadis、Continental、Humax、Vulog、Ridecell、Optimum Automotive Group、Mobility Tech Green、OCTO Telematics、Targa Telematics、Glide.ioなどがある。

カーシェアリング・サービスは、カーシェアリング専門会社、レンタカー会社、自動車メーカー、公共交通機関運営会社によって提供されている。自動車メーカーが支援する大手CSOの例としては、Free2Move(Stellantisが所有)、Volvo On Demand(Volvo Carsが所有)、Zity(Renaultが一部所有)、Wible(Kiaが所有)、Kinto Share(Toyota が所有)などがある。「近年、いくつかの自動車メーカーがカーシェアリング市場から撤退した。BMWとMercedes-Benzは、2022年に合弁会社Share NowをStellantisに売却し、市場から撤退した。同様に、Volkswagenも2022年11月にカーシェアリング・サービスのWeShareをドイツのCSO Milesに買収され、市場から撤退した。Stellantisは現在、Share Nowが組み込まれた自動車OEM分野の大手カーシェアリング事業者Free2Moveを運営している」とCederqvist氏は述べた。Sixt Share(Sixtが所有)、Zipcar(Avis Budget Groupが所有)、e-GO!Drivalia(Leasysが所有)などは、レンタカーやリースのプレーヤーが所有するカーシェアリング会社の例である。専門CSOには、タイムズカープラス(日本の駐車場運営会社パーク24が所有)、韓国のSocar、中国のEvCardとLiandong Cloud、Enjoy(イタリアのエネルギー会社Eniが所有)、スイスのMobility Carsharing、ドイツのMiles、Stadtmobil、Cambio、フランスのCitiz、カナダのCommunauto、オーストラリアのGoGetなどがある。「上位30社のカーシェアリングサービスプロバイダーは、2022年末時点でカーシェアリング利用者の約80%を占め、世界のカーシェアリング保有台数の64%近くを管理している」とCederqvist氏は締めくくった。

 

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Summary

Description

What are the latest developments on the carsharing market? Berg Insight estimates that global carsharing membership will grow at a CAGR of 16.9 percent from 123.4 million at the end of 2022 to 269.4 million by 2027. This report explains all segments including station-based and free floating public carsharing as well as corporate carsharing. Get up to date with the latest information about carsharing organisations, vendors, products and markets.

 


 

The Carsharing Telematics Market is the sixth strategy report from Berg Insight analysing the latest developments on this market worldwide including a comprehensive overview of the carsharing telematics value chain covering 35 carsharing platform vendors and 68 carsharing initiatives from specialist CSOs and car OEMs. This strategic research provides you with 150 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions.

Highlights from this report:

  • Insights from 30 executive interviews with market leading companies.
  • New data on carsharing fleets and members worldwide.
  • Comprehensive overview of the carsharing telematics value chain.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Detailed profiles of 35 carsharing platform vendors and their propositions.
  • Case studies of 68 carsharing initiatives from specialist CSOs, car rental companies and car OEMs.
  • Market forecasts by region lasting until 2027.

The public carsharing fleet reached 575,000 vehicles worldwide in 2022

Passenger cars and light trucks are the main modes of transportation in most industrialised countries. The vast majority of car trips in metropolitan areas are drive-alone trips with only one person in the car and vehicles are used for only about one hour per day on average. Carsharing is one of many car-based mobility services that have become available for people that want to complement other modes of transportation with car-based mobility occasionally. Examples of other car-based mobility services include traditional car rental, carpooling, ridesharing, taxi and ridesourcing services. Many of these mobility services aim to decrease the cost of car-based transportation, create convenience through fewer ownership responsibilities, as well as reduce congestion and environmental impact.

Carsharing is a decentralised car rental service focusing on short term rentals that supplements other modes of transport including walking, cycling and public transport. Carsharing aims to provide an alternative to individual car ownership without restricting individual mobility by providing affordable access to cars. CarSharing Organisations (CSOs) offer members access to a fleet of shared cars from unattended self-service locations. Today, most CSOs use station-based networks with roundtrip rental. This operational model requires members to return a vehicle to the same designated station from which it was accessed. Some CSOs have also started to offer one-way carsharing that enables users to return the car to any station operated by the CSO. Another model that is rapidly gaining in popularity is free floating carsharing, which enables members to pick up and drop off cars anywhere within a designated area. The ability to access available cars instantly without prior booking and no need to schedule return time make this type of service attractive for short trips.

Telematics systems and smartphones are key enablers of carsharing services. In-car hardware technologies for carsharing services comprise an on-board computer, telematics device and RFID reader for capturing trip data, enable fleet management and grant access to the car through an RFID smartcard or smartphone app. An in-vehicle user terminal with keypad and display may also be installed to provide the driver with visible messages and guidance, as well as allow management of reservations from within the vehicle. Software platforms include complete IT systems that can support all the operational activities of a CSO ranging from management of in-vehicle equipment, fleet management, booking management, billing, as well as operations supervision via dashboards and data analytics. Leading vendors of hardware and software platforms include Invers, Convadis, Continental, OCTO Telematics, Humax, Vulog, Ridecell, Optimum Automotive Group, Mobility Tech Green, Targa Telematics and Glide.io. Several carsharing technology vendors also target the emerging corporate carsharing market that aims to increase corporate car pool availability and reduce mobility costs.

Commercial carsharing services are offered by specialist carsharing companies, car rental companies, carmakers, as well as public transport operators. Examples of leading CSOs backed by carmakers include Free2Move (owned by Stellantis), Volvo On Demand (owned by Volvo Cars), Zity (partly owned by Renault), Wible (owned by Kia) and Kinto Share (owned by Toyota). Car rental CSOs include Ubeeqo (owned by Europcar Mobility Group), Green Car (owned by Lotte Rental), Sixt Share (owned by Sixt) as well as Zipcar (owned by Avis Budget Group). Examples of specialised CSOs include Times Car Plus (owned by the Japanese parking lot operator Park 24), Socar in South Korea, EvCard and Liandong Cloud in China, Enjoy (owned by the Italian energy company Eni), Mobility Carsharing in Switzerland, Miles, Stadtmobil and Cambio in Germany, Citiz in France, Communauto in Canada and GoGet in Australia.

The carsharing market is currently in a growth phase which is expected to continue in the coming years. The Covid-19 pandemic only temporarily affected the market which has recovered in full speed in the last years. Berg Insight estimates that the total number of carsharing members worldwide reached 123.4 million at the end of 2022. At the same time, the total carsharing fleet had reached about 575,000 vehicles. Berg Insight forecasts that carsharing membership will grow to about 269.4 million globally by the end of 2027 and the total carsharing fleet will then reach approximately 979,000 cars. The corporate carsharing telematics market is moreover estimated to 110,000 vehicles at year-end 2022 and is forecasted to reach about 221,000 vehicles in 2027. Europe and Asia-Pacific represent the majority of all carsharing programmes and active members from an international perspective. The front-running markets include Germany, Italy, Poland, the Netherlands, France, South Korea, China and Japan.

The report answers the following questions:

  • What is the current status of the carsharing telematics industry?
  • Which are the leading carsharing telematics platform providers?
  • How are carmakers positioning themselves on the carsharing market?
  • What carsharing services are available from leading service providers today?
  • What business models are used by carsharing companies?
  • What technology choices are there for carsharing operators?
  • How will the market evolve in Europe, North America and other parts of the world?
  • How will the corporate carsharing market evolve in the upcoming years?


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Table of Contents

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Table of Contents
List of Figures

Executive Summary

1    Cars and Personal Mobility Services

1.1    Introduction
1.1.1    Passenger cars in use by region
1.1.2    New passenger car registration trends
1.2    Market trends
1.2.1    Peak car use and car ownership
1.2.2    The sharing economy
1.3    Car-based mobility services
1.3.1    Overview of carsharing services
1.3.2    Carsharing operational models
1.4    Carsharing services worldwide
1.4.1    Carsharing in Europe
1.4.2    Carsharing in North America
1.4.3    Carsharing in Asia-Pacific
1.4.4    Carsharing in ROW
1.4.5    Overview of carsharing service providers
1.5    Car telematics infrastructure
1.5.1    Vehicle segment
1.5.2    Tracking segment
1.5.3    Network segment
1.5.4    Service segment

2    Car OEM Mobility Service Initiatives

2.1    Mobility projects and services from Ford
2.2    Hyundai Motor Group carsharing and mobility programmes
2.3    Nissan carsharing services
2.4    Stellantis
2.4.1    Free2Move
2.4.2    Share Now
2.5    Renault Group’s carsharing initiatives
2.6    Toyota mobility services platform and Kinto services
2.6.1    Kinto
2.7    Mobility concepts from the Volkswagen Group
2.8    Volvo On Demand

3    Carsharing Organisations

3.1    Specialist carsharing companies in Europe
3.1.1    4Mobility
3.1.2    Autonapůl
3.1.3    Beast
3.1.4    Bolt Drive
3.1.5    Cambio
3.1.6    Citiz
3.1.7    CityBee
3.1.8    Co-Wheels
3.1.9    Enjoy
3.1.10    Flinkster
3.1.11    GoCar
3.1.12    GreenMobility
3.1.13    Greenwheels
3.1.14    Hyre
3.1.15    Miles
3.1.16    Mobility Carsharing Switzerland
3.1.17    MOL Limo
3.1.18    Move About Group (OKQ8)
3.1.19    MyWheels
3.1.20    Panek
3.1.21    Poppy
3.1.22    Stadtmobil
3.1.23    Traficar
3.1.24    Voltio
3.1.25    Zity
3.2    Specialist carsharing companies in the Americas
3.2.1    Awto
3.2.2    BlueLA (Blink Mobility)
3.2.3    Communauto
3.2.4    Envoy Technologies
3.2.5    Evo Car Share
3.2.6    GIG CarShare
3.2.7    Keko
3.2.8    Modo
3.2.9    Turbi
3.3    Specialist carsharing companies in Asia-Pacific
3.3.1    BlueSG
3.3.2    Careco Car Sharing
3.3.3    EvCard
3.3.4    GoGet
3.3.5    GreenShareCar
3.3.6    Liandong Cloud
3.3.7    Mevo
3.3.8    Socar
3.4    Specialist carsharing companies in ROW
3.4.1    Carmine
3.4.2    Delimobil
3.4.3    Ekar
3.4.4    GoTo Global Mobility
3.4.5    iDrive
3.4.6    TikTak
3.4.7    Udrive
3.4.8    Yandex Drive
3.5    Car rental and leasing companies
3.5.1    Avis Budget Group and Zipcar
3.5.2    Enterprise Rent-A-Car and Enterprise CarShare
3.5.3    Europcar Mobility Group and Ubeeqo
3.5.4    Hertz
3.5.5    Lotte Rental and Green Car
3.5.6    ORIX Auto Corporation and ORIX CarShare
3.5.7    Sixt Group
3.5.8    Arval
3.5.9    ALD Automotive (Ayvens)
3.5.10    Leasys

4    Technology Vendors

4.1    End-to-end carsharing solutions
4.1.1    BMW Mobility Services
4.1.2    Geotab
4.1.3    Humax
4.1.4    IMS
4.1.5    Invers
4.1.6    Mobiag
4.1.7    Mobility Tech Green
4.1.8    MoboKey
4.1.9    OCTO Telematics
4.1.10    OpenFleet
4.1.11    Optimum Automotive Group
4.1.12    Targa Telematics
4.1.13    TomTom
4.1.14    Vulog
4.1.15    Webfleet
4.1.16    WeGo Carsharing
4.2    Carsharing software platforms
4.2.1    Atom Mobility
4.2.2    Cantamen
4.2.3    Eccocar
4.2.4    Fleetster (Next Generation Mobility)
4.2.5    Glide.io
4.2.6    Good Travel Software
4.2.7    Launch Mobility
4.2.8    Moqo
4.2.9    Ridecell
4.2.10    Wunder Mobility
4.2.11    Zemtu
4.3    In-vehicle systems
4.3.1    Astus
4.3.2    Bosch
4.3.3    Continental
4.3.4    Convadis
4.3.5    Kuantic
4.3.6    Liberkee (Huf Secure Mobile)
4.3.7    Ruptela
4.3.8    Teltonika

5    Market Forecasts and Trends

5.1    Carsharing market forecasts
5.1.1    Carsharing in the EU+EFTA+UK
5.1.2    Carsharing in North America
5.1.3    Carsharing in Asia-Pacific
5.1.4    Carsharing in ROW
5.1.5    Connected carsharing platform forecast
5.1.6    Corporate carsharing forecast
5.2    Mergers and acquisitions in the carsharing telematics space
5.3    Market trends
5.3.1    Carsharing is becoming increasingly integrated with other mobility services
5.3.2    Carsharing and public transport ecosystems to converge
5.3.3    Relationships with cities are becoming more important for CSOs
5.3.4    Electric cars are a natural fit for carsharing
5.3.5    Carsharing operators build wider ecosystems of partners
5.3.6    Free floating carsharing services on the rise
5.3.7    Hybrid station-based and free floating models show promise
5.3.8    Autonomous cars are expected to change the playing field for carsharing
5.3.9    Carsharing becomes a popular means to reduce corporate mobility costs
5.3.10    Carsharing operators introduce new pricing models
5.3.11    Last mile carsharing add-on services is emerging in Europe
5.3.12    Shared mobility operators are increasingly offering more similar services
5.3.13    Covid-19 affected the majority of carsharing operators only temporarily
5.3.14    Carsharing operators focus increasingly on profitability
5.3.15    Moving vehicles between different services improves utilisation rate

Glossary

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Press Release

2023-12-01 Press releases
The public carsharing fleet reached 575,000 vehicles worldwide in 2022

According to a new research report by IoT analyst firm Berg Insight, the number of users of carsharing services worldwide is forecasted to grow from 123.4 million people in 2022 at a compound annual growth rate (CAGR) of 16.9 percent to reach 269.4 million people in 2027. Berg Insight forecasts that the number of vehicles used for carsharing services will grow at a CAGR of 11.2 percent from 575,000 at the end of 2022 to 979,000 at the end of 2027. The carsharing fleet grew 8.7 percent worldwide in 2022 and membership grew an impressive 43.8 percent worldwide. “The number of people using carsharing services has increased rapidly in recent years, especially in Europe and Asia-Pacific”, said Martin Cederqvist, IoT analyst at Berg Insight. Other markets that show promising signs are the South American and Middle Eastern markets. North America has struggled in recent years, but partly recovered in 2022, when the total fleet size and membership increased by 7.9 percent and  9.1 percent respectively.

CarSharing Organisations (CSOs) offer members access to a fleet of shared cars 24/7 from unattended self-service locations. Usage is billed by the minute/hour and by distance driven, with rates that include fuel, insurance and maintenance. Today, most CSOs use station-based networks with roundtrip rental. This operational model requires members to return a vehicle to the same designated station from which it was accessed. Another model that is rapidly gaining in popularity is free floating carsharing, which enables members to pick up and drop off cars anywhere within a designated area. In recent years, a number of CSOs have also experimented with hybrid models of roundtrip rentals and free floating carsharing. “Free floating carsharing has become increasingly popular and is expected to become the most common operational model in Europe in the coming years in terms of both membership and fleet size”, said Mr. Cederqvist.

A connected fleet and specialized software platforms are today necessary to run a carsharing business covering operational activities ranging from management of in-vehicle equipment, fleet management, booking management, billing, as well as operations supervision via dashboards and data analytics. While some CSOs are using in-house developed hardware and software solutions for their operations, the majority sources these kinds of products and services from specialised technology vendors. Some of the vendors offer an end-to-end solution including both telematics equipment and software platforms while other vendors focus on one of the areas. Leading vendors of hardware and software platforms include Invers, Convadis, Continental, Humax, Vulog, Ridecell, Optimum Automotive Group, Mobility Tech Green, OCTO Telematics, Targa Telematics and Glide.io.

Carsharing services are offered by specialist carsharing companies, car rental companies, carmakers, as well as public transport operators. Examples of leading CSOs backed by carmakers include Free2Move (owned by Stellantis), Volvo On Demand (owned by Volvo Cars), Zity (partly owned by Renault), Wible (owned by Kia) and Kinto Share (owned by Toyota). “In recent years, a few carmakers have exited the carsharing market. BMW and Mercedes-Benz left the market when they sold their joint venture Share Now to Stellantis in 2022. Similarly, Volkswagen left the market in November 2022 as the carsharing service WeShare was acquired by the German CSO Miles. Stellantis now runs the leading carsharing operator in the car OEM segment Free2Move where Share Now is now incorporated”, said Mr. Cederqvist. Sixt Share (owned by Sixt), Zipcar (owned by Avis Budget Group) and e-GO! Drivalia (owned by Leasys) are examples of carsharing companies owned by car rental and leasing players. Specialist CSOs include Times Car Plus (owned by the Japanese parking lot operator Park 24), Socar in South Korea, EvCard and Liandong Cloud in China, Enjoy (owned by the Italian energy company Eni), Mobility Carsharing in Switzerland, Miles, Stadtmobil and Cambio in Germany, Citiz in France, Communauto in Canada and GoGet in Australia. “The top 30 carsharing service providers accounted for about 80 percent of the carsharing members and managed close to 64 percent of the carsharing fleet worldwide at the end of 2022”, concluded Mr. Cederqvist.

 

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