世界各国のリアルタイムなデータ・インテリジェンスで皆様をお手伝い

レンタルとリース車両向けテレマティクス - 第3版


Telematics for Rental and Leasing Fleets - 3rd Edition

解説 レンタルとリースのテレマティクス市場の最新動向は?欧州市場でレンタルとリース会社が使用するアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2023年末時点で約328... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2024年12月19日 Eur1,500
シングルユーザライセンス
ライセンス・価格情報
注文方法はこちら
145 英語

日本語のページは自動翻訳を利用し作成しています。
実際のレポートは英文のみでご納品いたします。


 

サマリー

解説

レンタルとリースのテレマティクス市場の最新動向は?欧州市場でレンタルとリース会社が使用するアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2023年末時点で約328万台に達した。欧州の総設置台数は、年平均成長率(CAGR)15.6%で成長し、2028年には679万台に達すると予測される。北米では、使用されているOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2023年末の約289万台から2028年には553万台に達し、CAGRは13.9%になると予測される。レンタルとリース会社、ベンダー、製品、市場に関する最新情報をお届けします。

 


 

この調査レポートは欧州と北米のこの市場の最新動向を分析したBerg Insightの戦略レポートです。この調査レポートは、欧州と北米におけるテレマティクスの最新動向を分析したBerg Insightの市場調査報告書です。

本レポートのハイライト

  • 市場をリードする30社のエグゼクティブインタビューからの洞察
  • レンタルとリース車両に関する新データ
  • レンタルとリースのテレマティクスのバリューチェーンの包括的な概要
  • 市場動向と主要開発の詳細分析
  • レンタカー会社とリース会社21社のテレマティクス活動のケーススタディ
  • レンタル会社とリース会社にサービスを提供する33社の詳細プロフィール
  • 2028年までのセグメント別、地域別の市場予測

レンタカーとリースのテレマティクスシステムは2028年までに1,230万台に達する

テレマティクスの概念は、テレコミュニケーション(長距離通信)とインフォマティクス(情報科学)を組み合わせたものである。一般にテレマティクスとは、電気通信ネットワークを介して自動車など遠隔地にある対象物に関連する情報を収集することを指す。レンタルやリースの分野でテレマティクス技術を導入する場合、一般的には資産管理や盗難車追跡のほか、カーシェアリングやデジタルモビリティをサポートする。後者のタイプのソリューションは一般に、自動車レンタルやリース会社が現在および将来の顧客に提供するサービスの差別化を可能にする。コネクテッド・カーは自動車業界の大きなトレンドであり、現在ではほとんどの自動車メーカーが新車にテレマティクス・サービスを標準装備している。レンタカー会社やリース会社では、アフターマーケットとOEMのテレマティクス・システムの両方がサポートする自動車テレマティクス・アプリケーションのいくつかのカテゴリーが利用されている。例えば、緊急通報やロードサイドアシスタンス、盗難車追跡・回収(SVT/SVR)、車両診断、利便性アプリケーション、キーレス車両アクセス、利用ベースの価格設定などである。

レンタカーサービスは、顧客が特定の期間(通常は数時間から数週間)車を借りることを可能にする。2023年にレンタカー会社が管理する平均車両総数は、欧州と北米で約440万台である。自動車リースとは、合意された費用で一定期間自動車をリースすることを指す。リース市場は、金融リースとフルサービスリースに大別される。自動車リースは歴史的に主に金融サービスであったが、現在ではフルサービスリースモデルとして、顧客が自動車の所有権と全管理をアウトソーシングすることもできる。フルサービスリースでは、顧客はリース会社に毎月定期的なリース料を支払い、資金調達、車両の減価償却、車両使用に関連するさまざまなサービスをカバーする。

Berg Insightは、レンタルとリース会社が導入するテレマティクス・システムの数は今後数年間で着実に増加すると予測している。この分野のテレマティクス市場を押し上げると予想される主な要因としては、自動車OEMや関連サービスプロバイダーが推進するコネクテッドカーのトレンド、車両所有者が車両の利用率を高め二酸化炭素排出量を削減する必要性、新しいモビリティサービスの出現、自動車業界における一般的な電動化のトレンドなどが挙げられる。欧州のレンタルとリース市場で使用されているアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクスシステムの総数は、2023年末時点で約328万に達した。欧州の総設置台数は、年平均成長率(CAGR)15.6%で成長し、2028年には679万台に達すると予測される。北米では、OEMおよびアフターマーケットのテレマティクスシステムの総使用台数は、2023年末の約289万台から2028年には553万台に達し、CAGRは13.9%になると予測される。2023年末時点の欧州と北米のレンタカー総台数に占めるテレマティクスの普及率は、それぞれ約37.2%と42.8%である。これに対応する自動車リース市場の数値は、2023年末時点で欧州が32.2%、北米が44.3%であった。

レンタカー市場とリース市場は徐々に統合されつつあり、北米と欧州の一握りの大手企業が各市場を支配している。テレマティクスの導入で注目すべき活動を行っているレンタカー・リース会社には、Enterprise Mobility、Hertz Corporation、Avis Budget Group、Europcar Mobility Group、Sixt Group、Arval、Leasys、Element Fleet Management、Ayvens、Alphabetなどがある。レンタル・リース業界のプレーヤーは、テレマティクス・プログラムを独自に開発するか、あるいは程度の差こそあれパートナーに依存することができる。複数の大手レンタカー会社やリース会社は、集中型と分散型のテレマティクス戦略を組み合わせて、その足跡を残している。伝統的なレンタカー事業者に加えて、テレマティクス・ソリューションによって完全にデジタル化された非接触レンタカー・サービスを独占的に提供している企業もいくつかある。例えば、Liigu、Locauto Elefast、Toosla、Virtuoなどである。

レンタルとリース車両向けのテレマティクス・ソリューション市場は、Geotab、Targa Telematics、OCTO Telematics、CalAmp(Lojack)、Webfleet、Powerfleet、Munic、MySmartObject、Connected Cars、RentalMaticsといったプレーヤーが独占している。Teltonika TelematicsやRuptelaなどの大手ハードウェア・テレマティクス・ベンダーもこの市場に参入している。Fourth Tier、RentalMatics、TSD Mobility Solutions、Zubie、WITTE:digital、HQ Rental Software、Kirrk、Autofleetなどのテレマティクス・サービス・プロバイダーは、レンタル業界向けのソリューションを専門としている。カーシェアリングテレマティクスを専門とする企業の中には、製品ポートフォリオを拡大し、レンタカー会社とリース会社をターゲットとしている企業もある。カーシェアリング・テレマティクスの主要ベンダーの例としては、Invers、Vulog、OpenFleet、WeGo Carsharing、Convadis、Atom Mobilityなどがある。自動車OEMは、OEMテレマティクス・サービスを提供したり、傘下のレンタル会社とリース会社を通じてコネクテッドカー・サービスを利用したりすることで、エコシステムに積極的に参加するようになっている。例えば、ゼネラルモーターズ、ステランティス、フォルクスワーゲン、フォード、ルノー・日産・三菱、トヨタ、テスラ、BMW、メルセデス・ベンツ、現代自動車などである。

本レポートは以下の質問に答えている:

  • レンタル車両とリース車両のテレマティクス活動の現状は?
  • レンタルとリースのテレマティクスサービスの主要プロバイダーはどこか?
  • 車両OEMはエコシステムにどのように関与しているか?
  • レンタルとリース事業者にはどのような技術の選択肢があるか?
  • 欧州と北米の市場はどのように発展するか?
  • テレマティクスベースの法人向けカーシェアリング市場は今後どのように発展するか?
  • カーシェアリング市場は欧州と北米でどのように発展するか?
  • この業界の今後の主なトレンドは?


ページTOPに戻る


目次

目次

目次
図のリスト

エグゼクティブサマリー

1 自動車とパーソナルモビリティサービス

1.1 欧州の自動車市場
1.1.1 使用車両と駐車場密度
1.1.2 新車登録台数と主要メーカー
1.2 北米の自動車市場
1.2.1 自動車使用台数と駐車場密度
1.2.2 新車登録台数と主要メーカー
1.3 自動車を利用したモビリティサービス
1.4 レンタカー市場
1.4.1 レンタカーの運営モデル
1.4.2 レンタカーの季節性
1.4.3 完全デジタル化と非接触型レンタカーサービス
1.5 カーリース市場
1.5.1 ファイナンシャルリースモデルとフルサービスリースモデル
1.5.2 中古車市場

2 レンタルとリースのテレマティクスソリューション

2.1 レンタルとリース業界におけるテレマティクスの紹介
2.2 自動車テレマティクスのインフラ
2.2.1 車両セグメント
2.2.2 追跡セグメント
2.2.3 ネットワークセグメント
2.2.4 サービスセグメント
2.3 レンタルとリースセグメントにおける自動車テレマティクスのアプリケーション
2.3.1 eコールとロードサイドアシスタンス
2.3.2 盗難車両追跡
2.3.3 利用ベースの保険
2.3.4 遠隔操作と利便性サービス
2.3.5 Phone-as-a-Key技術とキーレス車両アクセス
2.3.6 車両診断とメンテナンス
2.3.7 車両データの遠隔モニタリング
2.3.8 タイヤ空気圧モニタリング・システム
2.3.9 燃料カードの統合と報告
2.3.10 運転データの登録と分析
2.3.11 エコドライブ・スキーム
2.4 規制遵守と報告
2.4.1 CSA - コンプライアンス、安全性、説明責任
2.4.2 サービス提供時間と電子記録装置
2.4.3 燃料税報告
2.4.4 その他のアプリケーション

3    市場予測とトレンド

3.1 市場分析と予測
3.1.1 地域別市場ダイナミクス
3.1.2 レンタルとリース会社によるテレマティクスシステムの導入
3.1.3 テレマティクス・ソリューション・プロバイダーの市場シェア
3.1.4 欧州のテレマティクスシステム市場予測
3.1.5 北米におけるテレマティクスシステムの市場予測
3.2 欧州と北米におけるカーシェアリングのテレマティクス
3.2.1 欧州のカーシェアリングテレマティクス
3.2.2 北米におけるカーシェアリングテレマティクス
3.2.3 テレマティクスを利用した企業カーシェアリング
3.3 バリューチェーン分析
3.3.1 自動車業界のプレーヤー
3.3.2 IT業界のプレーヤー
3.3.3 レンタルとリース業界のプレーヤー
3.3.4 テレマティクス業界プレーヤー
3.3.5 通信業界プレーヤー
3.4 市場動向
3.4.1 OEM組み込み型テレマティクスシステムの普及が進む
3.4.2 OEMのSVTサービスは多くの国でアフターマーケット・サービスと競合している
3.4.3 データ交換により、独立系サービス・プロバイダーがOEMデータを利用可能に
3.4.4 レンタルとリースとモビリティサービスの統合が進む
3.4.5 カーシェアリングが企業のモビリティ・コストを削減する一般的な手段となる
3.4.6 デジタルおよび非接触型レンタカーサービスが増加中
3.4.7 レンタルとリース市場の統合傾向は続く
3.4.8 CRMソリューションと車両診断が顧客ケアの向上を可能にする
3.4.9 テレマティクス・ソリューションが企業のESG報告を促進
3.4.10 電気自動車がテレマティクスの普及を促進する
3.4.11 レンタカーとリース市場は大流行前のレベルに戻る

4    レンタル・リース会社

4.1  Car rental companies
4.1.1  Ace Rent a Car
4.1.2  Avis Budget Group
4.1.3  Drivalia
4.1.4  Enterprise Mobility
4.1.5  Europcar Mobility Group
4.1.6  Green Motion
4.1.7  Hertz Corporation
4.1.8  Sixt Group
4.1.9  Fully digital car rental companies
4.2 リースと車両管理会社
4.2.1    Ayvens (ALD Automotive and LeasePlan)
4.2.2    Alphabet
4.2.3    Arval
4.2.4    Athlon
4.2.5    Element Fleet Management
4.2.6    Leasys
4.2.7    Lex Autolease
4.2.8    Volkswagen Financial Services
4.2.9    Wheels

5 テクノロジーベンダー

5.1 End-to-Endソリューションプロバイダー
5.1.1  Airmax Remote
5.1.2  CalAmp (LoJack International)
5.1.3  Connected Cars
5.1.4  Geotab
5.1.5  Guidepoint Systems
5.1.6  Invers
5.1.7  Munic
5.1.8  MySmartObject
5.1.9  OCTO Telematics
5.1.10  OpenFleet
5.1.11  Powerfleet
5.1.12  RentalMatics
5.1.13  Targa Telematics
5.1.14  Vulog
5.1.15  Webfleet
5.1.16  WeGo Carsharing
5.1.17  Zubie
5.2 ソフトウェアプラットフォームプロバイダー
5.2.1  Atom Mobility
5.2.2  Autofleet
5.2.3  Beast
5.2.4  Coastr
5.2.5  Eccocar
5.2.6  Fourth Tier
5.2.7  HQ Rental Software
5.2.8  Kirrk
5.2.9  TSD Mobility Solutions
5.2.10  Ufodrive (Ufofleet)
5.2.11  Vinli
5.3 車載テレマティクスシステムプロバイダー
5.3.1  Continental
5.3.2  Convadis
5.3.3  Ruptela
5.3.4  Teltonika Telematics
5.3.5  WITTE:digital

用語集

ページTOPに戻る


プレスリリース

2024-12-19 プレスリリース
レンタカーとリースのカーテレマティクス市場は今後5年間で年平均成長率14.8%で成長する見通し

IoTアナリスト企業Berg Insightの新しい市場調査報告書によると、欧州と北米のレンタカーとリース市場におけるアクティブテレマティクスシステムのインストールベースは、2023年末時点で620万台に達した。年平均成長率(CAGR)14.8%で成長し、この2地域のレンタカーとリース車両に搭載されるアクティブインストールベースの合計は、2028年までに1,230万台に達すると予測されている。欧州と北米のレンタカー車両におけるテレマティクスの普及率は、2023年末の40%から2028年には75%に成長すると予測される。両地域のリース車両全体におけるテレマティクス普及率は、2023年末時点で36%に達し、2028年には60%に達すると予想される。

この業界におけるテレマティクスの普及は、車両利用率の向上と二酸化炭素排出量の削減を求めるフリートの要求、新たなモビリティサービスの出現、自動車業界における一般的な電動化トレンドが原動力になっていると考えられている。OEMのテレマティクス・イニシアチブは年々強化されており、レンタルとリース事業者はテレマティクス・ハードウェアのインストールを回避する機会がある。「すべての大手レンタルとリース事業者は、ある程度テレマティクス・ソリューションを導入している」と、Berg InsightのIoTアナリストであるErica Rickardは述べている。いくつかの企業は、今後数年間で、すべての車両または多くの車両を接続することを目指しており、モビリティ事業者、テレマティクス・サービス・プロバイダー、OEM間の戦略的パートナーシップも確立されている。

現在、テレマティクス・アプリケーションは、レンタカーとリースの分野で、いくつかのカテゴリーで利用されている。「レンタカーとリースにテレマティクス・ソリューションを導入する主なメリットは、資産管理の改善、車両利用の最適化、顧客体験の向上などです」と、Rickard氏は言う。フリートマネージャーは、詐欺、盗難、不正行為を防止するために、車両の位置を追跡し、車両の状態を監視することに興味を持っています。テレマティクス・ソリューションによって、レンタルとリースのフリート・マネージャーは運用コストを削減し、保険料を下げることができる。「テレマティクス技術は、デジタル・非接触レンタカーやカーシェアリングのような新しいビジネスモデルやサービスも可能にするかもしれません」とRickard氏は続ける。レンタルとリース会社は、CO2排出量とドライバーの行動を監視することによって、持続可能性報告を容易にするためにテレマティクスを利用することもできます。

テレマティクスのバリューチェーンは、ハードウェアの専門家、ソフトウェアの専門家、エンドツーエンドのソリューション・プロバイダーを含む企業の大規模なエコシステムを含む複数の業界にまたがっている。レンタルとリース市場に進出している大手企業の例としては、テレマティクス・ソリューション・ベンダーのGeotab、Targa Telematics、OCTO Telematics、CalAmp、Webfleetが挙げられる。レンタルとリースのテレマティクス市場におけるその他の注目すべきテレマティクス・サービス・プロバイダーには、Powerfleet、Munic、MySmartObject、Connected Cars、RentalMatics、Guidepoint Systemsなどがある。この市場には、レンタルとリース分野でのみ、または主にデジタルアクセスや車両管理のソリューションを提供するテレマティクス専門企業もある。これらの企業には、Fourth Tier、Zubie、HQ Rental Software、Kirrk、TSD Mobility Solutionsなどがある。Invers、Vulog、OpenFleet、WeGo Carsharing、Convadis、Atom Mobilityなどのカーシェアリング・テレマティクス・プロバイダーも、レンタル会社とリース会社をターゲットにしている。「自動車メーカーとレンタルとリース会社間のテレマティクス・データ統合は、ますます一般的になってきている。今後数年間で、自動車OEMのレンタルとリーステレマティクス業界への関与が加速することが予想されます」とRickard氏は締めくくった。

 

 

ページTOPに戻る


 

Summary

Description

What are the latest developments on the rental and leasing telematics market? The total number of active OEM and aftermarket telematics devices used by rental and leasing companies on the European market reached around 3.28 million at the end of 2023. The total installed base in Europe is forecasted to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 15.6 percent to 6.79 million in 2028. In North America, the total number of OEM and aftermarket telematics devices in use is forecasted to increase from around 2.89 million at the end of 2023 to reach 5.53 million by 2028, representing a CAGR of 13.9 percent. Get up to date with the latest information about rental & leasing companies, vendors, products and markets.

 


 

Telematics for Rental and Leasing Fleets is a strategy report from Berg Insight analysing the latest developments on this market in Europe and North America. This strategic research report from Berg Insight provides you with 145 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions.

Hightlights from the report:

  • Insights from 30 executive interviews with market leading companies.
  • New data on rental and leasing fleets.
  • Comprehensive overview of the rental and leasing telematics value chain.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Case Studies of telematics activities among 21 car rental and leasing companies.
  • Detailed profiles of 33 companies that serve the rental and leasing companies.
  • Market forecasts by segment and region lasting until 2028.

Rental and leasing telematics systems in active use to reach 12.3 million by 2028

The concept of telematics is a combination of telecommunications – long-distance communications – and informatics – the science of information. Telematics in general thus refers to the collection of information related to remote objects such as vehicles via telecommunications networks. The introduction of telematics technology in the context of rental and leasing commonly supports asset management and stolen vehicle tracking as well as carsharing and digital mobility offerings. Solutions of the latter type generally enable automotive rental or leasing companies to differentiate their offerings to current and prospective clients. The connected car is a major trend in the automotive industry and most carmakers today offer telematics services as standard on new vehicles. Several categories of car telematics applications supported by both aftermarket and OEM telematics systems are used by car rental and leasing companies. Examples include emergency call and roadside assistance, stolen vehicle tracking and recovery (SVT/SVR), vehicle diagnostics, convenience applications, keyless vehicle access and usage-based pricing.

Car rental services allow customers to rent cars for a specific period, usually ranging from a few hours to a few weeks. The total average fleet managed by car rental companies in 2023 was about 4.4 million cars in Europe and North America. Vehicle leasing refers to the leasing of a motor vehicle for a fixed period at an agreed cost. The leasing market can broadly be divided into financial and full-service leasing. Vehicle leasing has historically mainly been a financial service but now also allows customers to outsource the ownership and entire management of their vehicles in a full-service lease model. In a full-service lease, the client pays the leasing company a regular monthly lease payment to cover financing, depreciation of the vehicle and various services provided in relation to the use of the vehicle.

Berg Insight expects that the number of telematics systems deployed by rental and leasing companies will increase at a steady rate in the next years. Key influencers expected to boost the telematics market in this vertical include the connected car trend driven by the vehicle OEMs and related service providers, the need for fleet owners to increase fleet utilisation and decrease the carbon footprint, the emergence of new mobility services and the general electrification trend in the automotive industry. The total number of active OEM and aftermarket telematics systems in use in the European rental and leasing market reached around 3.28 million at the end of 2023. The total installed base in Europe is forecasted to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 15.6 percent to 6.79 million in 2028. In North America, the total number of OEM and aftermarket telematics systems in use is forecasted to increase from around 2.89 million at the end of 2023 to reach 5.53 million by 2028, representing a CAGR of 13.9 percent. The telematics penetration rate in the total population of rental vehicles in Europe and North America was about 37.2 percent and 42.8 percent respectively at year-end 2023. The corresponding numbers for the car leasing market were 32.2 percent in Europe and 44.3 percent in North America at the end of 2023.

The car rental and leasing markets are gradually consolidating, and a handful of major North American and European companies dominate each market. Rental and leasing companies with notable activities within the implementation of telematics include Enterprise Mobility, Hertz Corporation, Avis Budget Group, Europcar Mobility Group, Sixt Group, Arval, Leasys, Element Fleet Management, Ayvens and Alphabet. Players in the rental and leasing industry can either develop telematics programs independently or rely on partners to varying degrees. Multiple leading rental and leasing companies use a combination of centralised and decentralised telematics strategies across their footprints. In addition to the traditional car rental operators, several companies exclusively offer fully digital and contactless car rental services enabled by telematics solutions. Examples of these are Liigu, Locauto Elefast, Toosla and Virtuo.

The telematics solution market for rental and leasing fleets is dominated by players such as Geotab, Targa Telematics, OCTO Telematics, CalAmp (Lojack), Webfleet, Powerfleet, Munic, MySmartObject, Connected Cars and RentalMatics. Leading hardware telematics vendors such as Teltonika Telematics and Ruptela are also serving the market. Several telematics service providers such as Fourth Tier, RentalMatics, TSD Mobility Solutions, Zubie, WITTE:digital, HQ Rental Software, Kirrk and Autofleet specialise in solutions for the rental industry. Some players specialising in carsharing telematics have broadened their product portfolio to target car rental and leasing companies. Examples of leading carsharing telematics technology vendors include Invers, Vulog, OpenFleet, WeGo Carsharing, Convadis and Atom Mobility. Automotive OEMs are increasingly taking an active part in the ecosystem by offering OEM telematics services or utilising connected car services via its captive rental and leasing companies. Examples include General Motors, Stellantis, Volkswagen, Ford, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota, Tesla, BMW, Mercedes-Benz and Hyundai.

This report answers the following questions:

  • What is the current status of the telematics activities among rental and leasing fleets?
  • Which are the leading providers of rental and leasing telematics services?
  • How are the vehicle OEMs involved in the ecosystem?
  • What technology choices are there for rental and leasing fleet operators?
  • How will the market evolve in Europe and North America?
  • How will the telematics-based corporate carsharing market evolve in the upcoming years?
  • How will the carsharing market evolve in Europe and North America?
  • Which are the key future trends in this industry?


ページTOPに戻る


Table of Contents

Table of Contents

Table of Contents
List of Figures

Executive summary

1    Cars and Personal Mobility Services

1.1    The automotive market in Europe
1.1.1    Vehicles in use and car park density
1.1.2    New car registrations and leading manufacturers
1.2    The automotive market in North America
1.2.1    Vehicles in use and car park density
1.2.2    New car registrations and leading manufacturers
1.3    Car-based mobility services
1.4    The car rental market
1.4.1    Car rental operational models
1.4.2    Car rental seasonality
1.4.3    Fully digital and contactless car rental services
1.5    The car leasing market
1.5.1    Financial and full-service lease models
1.5.2    Second-hand market

2    Rental and Leasing Telematics Solutions

2.1    Introduction to telematics in the rental and leasing industry
2.2    Car telematics infrastructure
2.2.1    Vehicle segment
2.2.2    Tracking segment
2.2.3    Network segment
2.2.4    Service segment
2.3    Car telematics applications in the rental and leasing segment
2.3.1    eCall and roadside assistance
2.3.2    Stolen vehicle tracking
2.3.3    Usage-based insurance
2.3.4    Remote control and convenience services
2.3.5    Phone-as-a-Key technology and keyless vehicle access
2.3.6    Vehicle diagnostics and maintenance
2.3.7    Remote vehicle data monitoring
2.3.8    Tyre pressure monitoring systems
2.3.9    Fuel card integration and reporting
2.3.10    Driving data registration and analysis
2.3.11    Eco-driving schemes
2.4    Regulatory compliance and reporting
2.4.1    CSA – Compliance, Safety, Accountability
2.4.2    Hours-of-Service and electronic logging devices
2.4.3    Fuel tax reporting
2.4.4    Other applications

3    Market Forecasts and Trends

3.1    Market analysis and forecasts
3.1.1    Regional market dynamics
3.1.2    Rental and leasing companies’ adoption of telematics systems
3.1.3    Telematics solution provider market shares
3.1.4    Market forecasts – telematics systems in Europe
3.1.5    Market forecasts – telematics systems in North America
3.2    Carsharing telematics in Europe and North America
3.2.1    Carsharing telematics in Europe
3.2.2    Carsharing telematics in North America
3.2.3    Telematics-based corporate carsharing
3.3    Value chain analysis
3.3.1    Automotive industry players
3.3.2    IT industry players
3.3.3    Rental and leasing industry players
3.3.4    Telematics industry players
3.3.5    Telecom industry players
3.4    Market trends
3.4.1    OEM embedded telematics systems are becoming more popular
3.4.2    OEM SVT services compete with aftermarket services in many countries
3.4.3    Data exchanges make OEM data available to independent service providers
3.4.4    Rental and leasing to be increasingly integrated with mobility services
3.4.5    Carsharing becomes a popular means to reduce corporate mobility costs
3.4.6    Digital and contactless car rental services on the rise
3.4.7    The consolidation trend to continue in the rental and leasing markets
3.4.8    CRM solutions and vehicle diagnostics enable improved customer care
3.4.9    Telematics solutions facilitate corporate ESG reporting
3.4.10    Electric vehicles to drive telematics adoption
3.4.11    The car rental and leasing market returns to pre-pandemic levels

4    Rental and Leasing Companies

4.1    Car rental companies
4.1.1    Ace Rent a Car
4.1.2    Avis Budget Group
4.1.3    Drivalia
4.1.4    Enterprise Mobility
4.1.5    Europcar Mobility Group
4.1.6    Green Motion
4.1.7    Hertz Corporation
4.1.8    Sixt Group
4.1.9    Fully digital car rental companies
4.2    Leasing and fleet management companies
4.2.1    Ayvens (ALD Automotive and LeasePlan)
4.2.2    Alphabet
4.2.3    Arval
4.2.4    Athlon
4.2.5    Element Fleet Management
4.2.6    Leasys
4.2.7    Lex Autolease
4.2.8    Volkswagen Financial Services
4.2.9    Wheels

5    Technology Vendors

5.1    End-to-end solution providers
5.1.1    Airmax Remote
5.1.2    CalAmp (LoJack International)
5.1.3    Connected Cars
5.1.4    Geotab
5.1.5    Guidepoint Systems
5.1.6    Invers
5.1.7    Munic
5.1.8    MySmartObject
5.1.9    OCTO Telematics
5.1.10    OpenFleet
5.1.11    Powerfleet
5.1.12    RentalMatics
5.1.13    Targa Telematics
5.1.14    Vulog
5.1.15    Webfleet
5.1.16    WeGo Carsharing
5.1.17    Zubie
5.2    Software platform providers
5.2.1    Atom Mobility
5.2.2    Autofleet
5.2.3    Beast
5.2.4    Coastr
5.2.5    Eccocar
5.2.6    Fourth Tier
5.2.7    HQ Rental Software
5.2.8    Kirrk
5.2.9    TSD Mobility Solutions
5.2.10    Ufodrive (Ufofleet)
5.2.11    Vinli
5.3    In-vehicle telematics systems providers
5.3.1    Continental
5.3.2    Convadis
5.3.3    Ruptela
5.3.4    Teltonika Telematics
5.3.5    WITTE:digital

Glossary

ページTOPに戻る


Press Release

2024-12-19 Press releases
The rental and leasing car telematics market is expected to grow at a CAGR of 14.8 percent in the next 5 years

The installed base of active telematics systems in the car rental and leasing market in Europe and North America reached 6.2 million at the end of 2023, according to a new market research report from the IoT analyst firm Berg Insight. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 14.8 percent, the total active installed base is forecasted to reach 12.3 million by 2028 across the car rental and leasing fleets in the two regions. The telematics penetration rate across the car rental fleets in Europe and North America is expected to grow from 40 percent at the end of 2023 to 75 percent in 2028. The telematics penetration rate in the total population of leasing vehicles in the two regions reached 36 percent at year-end 2023 and is expected to reach 60 percent by 2028.

The uptake of telematics in the industry is believed to be driven by requirements for fleets to increase fleet utilisation and decrease the carbon footprint, the emergence of new mobility services and the general electrification trend in the automotive industry. The OEM telematics initiatives have intensified over the years and entail opportunities for rental and leasing operators to avoid telematics hardware installations. “All leading rental and leasing operators have deployed telematics solutions to some extent, some more than others”, said Erica Rickard, IoT Analyst at Berg Insight. Several players aim to connect all or many of their vehicles in the coming years and strategic partnerships between mobility operators, telematics service providers and OEMs have also been established.

Several categories of telematics applications are today used in the context of car rental and leasing. “The main benefits of deploying rental and leasing cars with telematics solutions include improved control over assets, optimised fleet utilisation and enhanced customer experience”, said Ms Rickard. Fleet managers are interested in tracking their vehicles’ location and monitoring vehicle status to prevent fraud, theft and mistreatment. Telematics solutions enable rental and leasing fleet managers to reduce operational costs and potentially lower insurance premiums. “Telematics technology may also enable new business models and services such as digital and contactless car rental and carsharing experiences”, continued Ms Rickard. Rental and leasing companies can also utilise telematics to facilitate sustainability reporting by monitoring CO2 emissions and driver behaviour.

The telematics value chain spans multiple industries including a large ecosystem of companies, including hardware specialists, software specialists and end-to-end solution providers. Examples of leading companies present in the rental and leasing market are the telematics solution vendors Geotab, Targa Telematics, OCTO Telematics, CalAmp and Webfleet. Additional notable telematics service providers in the rental and leasing telematics market include Powerfleet, Munic, MySmartObject, Connected Cars, RentalMatics and Guidepoint Systems. The market also consists of telematics specialists who are only or mainly active in the rental and leasing space, offering solutions for digital access or vehicle fleet management. These companies include Fourth Tier, Zubie, HQ Rental Software, Kirrk and TSD Mobility Solutions. Some carsharing telematics providers, including Invers, Vulog, OpenFleet, WeGo Carsharing, Convadis and Atom Mobility, also target rental and leasing companies. “Telematics data integration between automotive OEMs and rental and leasing companies has become increasingly common. It is anticipated that the involvement of automotive OEMs will accelerate in the rental and leasing telematics industry in the coming years”, concluded Ms Rickard.

 

 

ページTOPに戻る

ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。

webからのご注文・お問合せはこちらのフォームから承ります

本レポートと同分野(自動車市場)の最新刊レポート

本レポートと同じKEY WORD(rental)の最新刊レポート


よくあるご質問


Berg Insight社はどのような調査会社ですか?


スウェーデンの調査会社ベルグインサイト社(Berg Insight)は、モバイルM2Mや位置情報サービス(LBS)、モバイルVAS、次世代技術など、通信関連市場を専門に調査しています。特に、M2Mと位... もっと見る


調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?


在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
但し、一部の調査レポートでは、発注を受けた段階で内容更新をして納品をする場合もあります。
発注をする前のお問合せをお願いします。


注文の手続きはどのようになっていますか?


1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
2)見積書やサンプルの提示をいたします。
3)お客様指定、もしくは弊社の発注書をメール添付にて発送してください。
4)データリソース社からレポート発行元の調査会社へ納品手配します。
5) 調査会社からお客様へ納品されます。最近は、pdfにてのメール納品が大半です。


お支払方法の方法はどのようになっていますか?


納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
お客様よりデータリソース社へ(通常は円払い)の御振り込みをお願いします。
請求書は、納品日の日付で発行しますので、翌月最終営業日までの当社指定口座への振込みをお願いします。振込み手数料は御社負担にてお願いします。
お客様の御支払い条件が60日以上の場合は御相談ください。
尚、初めてのお取引先や個人の場合、前払いをお願いすることもあります。ご了承のほど、お願いします。


データリソース社はどのような会社ですか?


当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
世界各国の「市場・技術・法規制などの」実情を調査・収集される時には、データリソース社にご相談ください。
お客様の御要望にあったデータや情報を抽出する為のレポート紹介や調査のアドバイスも致します。



詳細検索

このレポートへのお問合せ

03-3582-2531

電話お問合せもお気軽に

 

2024/12/23 10:26

157.72 円

164.94 円

201.11 円

ページTOPに戻る