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ベトナムの電子商取引市場 - 成長、トレンド、COVID -19 の影響、予測(2022年 - 2027年)


Vietnam E-commerce Market - Growth, Trends, COVID -19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

主要なハイライト ベトナムでは、新規市場の形成と既存市場の成長機会により、電子商取引の収益が急増し続けています。中間層の増加とオフラインショッピングのインフラ整備の遅れから、東アジアと東南アジアが... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

主要なハイライト
ベトナムでは、新規市場の形成と既存市場の成長機会により、電子商取引の収益が急増し続けています。中間層の増加とオフラインショッピングのインフラ整備の遅れから、東アジアと東南アジアがこのトレンドを牽引すると予想されます。
ベトナム政府は、現金取引を総支払額の10%未満に引き下げ、銀行利用人口の70%に到達させるため、キャッシュレス社会を積極的に推進しています。ベトナム政府は、2020年5月に国家電子商取引成長マスタープランを承認しました。このマスタープランは、現在のベトナムの第四次産業革命の戦略や政策と完全に一致しており、デジタル経済の確立と国家のデジタル変革を促進するという包括的な目標を掲げています。
さらに、この計画では、企業や消費者の電子商取引の利用を促進し、大都市と地方の格差を縮め、持続可能な仮想市場を作り上げ、国境を越えたオンライン取引を増やすことを意図しています。特にベトナム政府は、2025年までにキャッシュレス決済率を50%以上にする意向で、キャッシュレス化を積極的に推進しています。
ベトナムは、ASEAN地域の中で最も良好な法的環境を有しています。電子商取引を規制するための6つの法律のうち、5つがベトナムで可決されています。ベトナムでは近年、輸送、流通、フルフィルメント・サービスのエコシステムにおいて、Eコマースセクターが主流となっています。ベトナムは13の自由貿易協定(FTA)に加盟しており、2020年時点では関税の削減またはゼロで商品の輸出入ができるようになります。


主な市場動向

ベトナム国内におけるデジタル決済の台頭


ベトナムのデジタル決済分野の成長は、従来の実店舗での販売に代わる電子商取引の拡大によって促進されています。また、デジタル金融技術(フィンテック)の普及やCOVID-19の流行により、非接触型・キャッシュレス型の取引への要望が高まっています。現在、ベトナムの電子商取引では、現金決済がかなりの割合を占めています。しかし、デジタル決済への関心が高まるにつれ、この数字は2025年までに減少すると予想されています。
さらに、ベトナムにおけるデジタル決済の利用が増加している背景には、ベトナムの電子商取引経済の急成長と前向きな規制改革があります。電子財布は、他のデジタル決済手段と比較して、予測期間中にすべての決済手段の中で最も大きく成長することが予想されます。
ベトナムの4Gインフラの急速な拡大により、モバイルインターネットコストは低下しています。同国の携帯電話基地は、手頃な価格でモバイルインターネットにアクセスできるため、登録契約数が1億を超えるまでに成長しました。ベトナムでeコマースやデジタル決済が早く普及したのは、多くのインターネットユーザーと安価なインターネット回線が一つの柱になっています。
For Instance 2020年9月、インドネシアのライドヘイリング企業Gojekが、ベトナムの決済スタートアップWePayの経営権を取得したばかりです。Gojekはこの契約の結果、電子財布のライセンスを取得することができ、同地域でのデジタル事業の拡大が可能になります。Gojekは今回の買収により、24の現地銀行、1000の小売業者、4つの国際カード発行会社とパートナーシップを獲得しています。


地域Eコマースプラットフォームの台頭


ベトナムのEコマース育成能力は、Tiki、Sendo、Thegioididongといったベトナム発のEコマース・プラットフォームの成功によって証明されています。これらのプラットフォームは、日本、ドイツ、米国、韓国、中国、シンガポールからの投資によって、大きなEコマース大国へと成長しました。
例えば、2020年12月、Tikiは中国のJD.comからの過半数所有権に加え、NorthStar Groupから1億3000万米ドルを調達した。また、日本のSBIホールディングスがSendo.vnを5100万米ドルで買収したのも、こうした投資の一例である。この地域で最も価値のある2つの新興企業であるGrabとGojekは、合併の可能性について賛否両論を検討している。この取引は、東南アジアのeコマースの展望を変える可能性があります。
さらに、国内の競合に打ち勝つために、加盟店はモバイル・コマースを優先させるべきです。現地の加盟店のウェブサイトのうち、モバイルフレンドリーはわずか19%にすぎません。JP Morganによると、ベトナムではオンラインショッピングをする際にブラウザよりもアプリが好まれ、全取引の62%を占めています。
ベトナムでは、Shopee、Lazada、Tiki.vnが月間アクティブユーザー数の上位を占めるショッピングアプリとなっています。ShopeeとLazadaは、東南アジアでのシェアを争っています。一方、アマゾンは同国では大きなシェアを獲得していません。


競合他社の状況

Thegioididong.comはベトナムのeコマース市場における主要プレイヤーの1つである。その他の主要プレイヤーには、fptshop.com.vn、shopee.vnが含まれる。調査した市場は、これらの主要な3つのプレーヤーによって支配されています。これらは、訪問者数、競争相手、引き寄せるEコマース消費者のタイプなどの観点から、ユーザーのアイテムに最適なサイトを決定するために人気のあるサイトです。


2022年2月-ベトナムの越境EC企業OpenCommerce Group(OCG)は、ベトナム初のユニコーンであるメディア企業VNGが主導するシリーズA資金調達ラウンドで700万USドルを調達しました。OCGによると、同社の製品は、注文管理、配送、マーケティング、決済を含むオファリングで販売者をサポートすることも可能だという。同社によると、195カ国で86,700人以上の販売者の店舗開設を支援し、6億7,000万米ドルの商品総量を生み出しているという。
2022年4月 - Tikiは、顧客がボーナスポイントからより多くの金銭的利益を得ることができる、ブロックチェーンベースの新しい報酬プログラムであるShop2Earnを開始しました。Tikiのユーザーは、代わりにTiki Exchangeで取引可能なAstraで報酬を得ることになります。そのため、アストラの価値は変動し、現在はTikiコインに固定されています - 1 Tikiコインは1ベトナムドンに相当します。


その他の特典

エクセル形式の市場推定(ME)シート
3ヶ月間のアナリストサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of E-Commerce of Total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-Commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Formal E-Commerce Platforms Grow alongside Social Commerce
5.1.2 Consumers are Driven to Online Platforms for Grocery needs by Wider Assortment and Fast Delivery
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Non-cash Payment Usage
5.2.2 Security Risks and Concerns over Electronic Payment
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to the E-Commerce industry in Vietnam (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-Commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the E-Commerce industry in Vietnam (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border E-Commerce industry in Vietnam (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of Vietnam in the E-Commerce Industry in Asia-Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-Commerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - By Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-Commerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Shopee Pte. Ltd.
7.1.2 Lazada Vietnam
7.1.3 TiKi Corporation
7.1.4 Cho Tot
7.1.5 Sendo Vietnam
7.1.6 The Gioi Di Dong
7.1.7 Dien May Xanh
7.1.8 FPT Shop
7.1.9 Cellphone S
7.1.10 Bach Hoa Xanh
7.1.11 Dien May Cho Lon
7.1.12 Hoang Ha Mobile
7.1.13 Meta
7.1.14 Nguyen Kim
7.1.15 Mediamart
7.1.16 Viettel Store

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET

 

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Summary

Key Highlights
In Vietnam, E-Commerce revenue continues to surge with the formation of new markets and the opportunities for growth for established markets. With their growing middle classes and lagging offline shopping infrastructure, East and Southeast Asia are expected to drive this trend.
The Vietnamese government is actively promoting a cashless society to lower cash transactions to less than 10% of total payments and reach 70% of the banking population. The Vietnamese government approved a national e-Commerce growth master plan in May 2020. This master plan is perfectly aligned with current Vietnamese Fourth Industrial Revolution strategies and policies, with the overarching goal of establishing a digital economy and fostering national digital transformation.
Moreover, the plan intends to encourage enterprises and consumers to use e-commerce, close the gap between major cities and localities, create a sustainable virtual market, and increase cross-border online trading. The Vietnamese government, in particular, is actively promoting a cashless society, intending to reach a cashless payment rate of over 50% by 2025.
Vietnam has one of the most favorable legal environments in the ASEAN region. Five of the six legislation intended to regulate e-commerce activity have been passed in the country. The e-commerce sector has dominated the recent development of the country's ecosystem of transportation, distribution, and fulfillment services. Vietnam is a member of thirteen free trade agreements (FTAs) that allow goods to be imported and exported with reduced or zero customs tariffs as of 2020.


Key Market Trends

Rise of Digital Payments Across the Vietnam


The growth of Vietnam's digital payments sector is fueled by the expansion of e-commerce as an alternative to traditional brick-and-mortar sales. Increased desire for contact-free and cashless transactions has been facilitated by improved acceptance of digital financial technology (fintech) and the COVID-19 pandemic. Cash payments presently account for about a significant share of all e-commerce transactions in Vietnam. Still, this figure is anticipated to decline by 2025 with increasing interest in digital payment modes.
Moreover, the increasing use of digital payment mechanisms in Vietnam is fueled by the country's burgeoning e-commerce economy and positive regulatory reforms. E-wallets have the most significant growth estimates of all payment modes over the forecasted period compared to other digital payment methods.
The rapid expansion of Vietnam's 4G infrastructure has reduced mobile internet costs. The country's mobile phone base has grown to over 100 million registered subscriptions because of affordable mobile internet access. One of the pillars for the quick adoption of e-commerce and digital payments in Vietnam has been many internet users and cheap internet connections.
For Instance, in September 2020, the Indonesian ride-hailing company Gojek recently purchased the controlling share in WePay, a Vietnamese payments startup. Gojek will be able to receive an e-wallet license as a result of this agreement, allowing it to expand its digital enterprises in the region. Gojek has obtained partnerships with 24 local banks, 1000 retailers, and four international card issuers with this acquisition.


Rise in Regional E-commerce Platforms


Vietnam's ability to foster e-commerce is demonstrated by the success of various Vietnamese-origin e-commerce platforms, such as Tiki, Sendo, and Thegioididong. These platforms have grown into big e-commerce powerhouses thanks to investments from Japan, Germany, the United States, South Korea, China, and Singapore.
For Instance, in December 2020, Tiki raised USD 130.0 million from NorthStar Group, in addition to majority ownership from China's JD.com. Another example of these investments is Sendo.vn's acquisition by Japan's SBI Holdings for USD 51.0 million. Grab and Gojek, the two most valuable startups in the region, are weighing the pros and cons of a possible merger. This transaction has the potential to change the e-commerce landscape in Southeast Asia.
Furthermore, merchants should prioritize mobile commerce to beat the domestic competition: only 19 percent of local merchants' websites are mobile-friendly. According to JP Morgan, apps are preferred over browsers for making online purchases in Vietnam, accounting for 62% of all transactions.
Shopee, Lazada, and Tiki.vn are the leading shopping applications for monthly active users in Vietnam. Shopee and Lazada are fighting it out for a market share in Southeast Asia. On the other hand, Amazon does not have a significant market share in the country.


Competitive Landscape

Thegioididong.com is one of the key players in the Vietnamese e- commerce market. Other major players include fptshop.com.vn, and shopee.vn.. The studied market is dominated by these major three players. These are popular sites to decide which ones would be the best fit for users' items in terms of visitor volume, competition, and the types of e-commerce consumers they attract.


February 2022 - Vietnamese cross-border eCommerce company OpenCommerce Group (OCG) has raised USD 7.0 million in Series A funding round led by VNG, a media company that is Vietnam’s first unicorn. OCG says its products also support sellers with offerings that include order management, shipping, marketing, and payments. The company says it has helped more than 86,700 sellers in 195 countries set up their stores, generating USD 670.0 million in gross merchandise volume.
April 2022 - Tiki has launched Shop2Earn, a new blockchain-based rewards program that allows customers to gain more financial benefits from their bonus points. Tiki users will be rewarded with Astra instead, which can be traded on Tiki Exchange. As such, the value of Astra fluctuates and is currently pegged to Tiki Coin – one Tiki Coin is equivalent to one Vietnamese dong.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of E-Commerce of Total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the E-Commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Formal E-Commerce Platforms Grow alongside Social Commerce
5.1.2 Consumers are Driven to Online Platforms for Grocery needs by Wider Assortment and Fast Delivery
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Non-cash Payment Usage
5.2.2 Security Risks and Concerns over Electronic Payment
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to the E-Commerce industry in Vietnam (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-Commerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the E-Commerce industry in Vietnam (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border E-Commerce industry in Vietnam (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of Vietnam in the E-Commerce Industry in Asia-Pacific

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By B2C E-Commerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - By Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B E-Commerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Shopee Pte. Ltd.
7.1.2 Lazada Vietnam
7.1.3 TiKi Corporation
7.1.4 Cho Tot
7.1.5 Sendo Vietnam
7.1.6 The Gioi Di Dong
7.1.7 Dien May Xanh
7.1.8 FPT Shop
7.1.9 Cellphone S
7.1.10 Bach Hoa Xanh
7.1.11 Dien May Cho Lon
7.1.12 Hoang Ha Mobile
7.1.13 Meta
7.1.14 Nguyen Kim
7.1.15 Mediamart
7.1.16 Viettel Store

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET

 

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