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ブルガリアの電子商取引市場 - 成長、トレンド、COVID- 19 の影響、予測(2022年~2027年)


Bulgaria E-Commerce Market - Growth, Trends, COVID- 19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

ブルガリアの電子商取引市場は、欧州連合(EU)諸国の経済にますます浸透している。ブルガリアには約77万2000のオンライン小売業者が存在し、その数は増え続けている。オンライン購入の約60%は海外からのもので... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

ブルガリアの電子商取引市場は、欧州連合(EU)諸国の経済にますます浸透している。ブルガリアには約77万2000のオンライン小売業者が存在し、その数は増え続けている。オンライン購入の約60%は海外からのものである。販売者の約41%はEU諸国、19%はその他の国々からです。予測期間中(2022年〜2027年)、年平均成長率4.8%で市場が成長すると予想されています。

主なハイライト
ブルガリア市場の経済成長により、ブルガリアの消費者の行動も変化している。大都市では、有機食品や健康食品に大きな関心を示す都市が増加している。社会の富裕層は、グローバルなスーパーマーケットチェーンよりも地元の小規模店舗を好む。また、オンラインショッピングを利用するブルガリア人も増えている。オンラインショッピングへの関心は高まっているものの、この市場はまだ大きく成長する可能性を秘めている。ブルガリアの消費者は、まだオンラインショッピングに100%の確信を持っているわけではありません。
モバイルEコマース用のアプリケーションの利用は、特にここ数年増加している。外出先で素早く簡単に商品やサービスを購入することができます。ブロードバンドネットワークの優れたカバー範囲と3Gや4Gのサービスが、利用を非常に魅力的にしている。大手電子商店はすべて、顧客を補完するモバイル・アプリケーションを開発している。
人気のある決済方法はモバイルで、ブルガリアの決済市場の80%をカバーしている。例えば、Mobianoはブルガリアのモバイル決済ソリューションであり、ブルガリアの別のソリューションであるMINTは、ユーザーが安全かつ簡単に支払いを行うことができるプリペイドカードのソリューションである。
検索エンジン最適化(SEO)、検索エンジンマーケティング(SEM)、ソーシャルメディアマーケティング、ディスプレイ広告、デジタルキャンペーンなどのデジタルマーケティング技術や手法は、製品、商品、サービスの人気とターゲットオーディエンスを高め、ブルガリアの電子商取引市場を今後さらに活性化させるために広く使用されます。
ブルガリアはEUの中でオンライン購入の割合が最も低く、電子商取引が盛んな近隣諸国とは異なり、多くの小売業者はCOVID-19流行時のオンラインシフトから持続的に利益を得ていないのが現状です。


主な市場動向

同国では食品とパーソナルケア市場が上昇中


2021年のブルガリアの電子商取引では、食品・飲料の電子商取引が引き続き上位の実績となりました。パンデミック前の報告期間では、忙しいライフスタイルや利便性に対する需要の高まりが、ブルガリアの食品・飲料eコマースの主な推進力となっていました。一方、ブルガリアのオンライン食料品店は、パンデミック以降、注文が増加し、100%以上の成長を遂げました。
高速コマースに参戦するオンライン食料品小売業者が増え、高速配送アプリと提携していることが多い。例えば、ドイツのハイパーマーケットKauflandの現地パートナーであるGlovoは、2020年にDelivery Heroが以前所有していた配送サービスであるブルガリアとルーマニアのfood pandaを買収した。
同国の企業は、投資や協業を通じて、Eコマース市場の拡大に注力しています。例えば、2021年4月、ブルガリアの資金調達機関HR Capitalは、現地代理店Convenienceの資本増強から730の日常品株を引き受けることで、地元のオンライン食料品店eBag.bgに2億5000万ユーロを投資した。
さらに、2022年には、HRキャピタルは、公に紹介された資金調達方針、すなわち革命的な世代の企業への参加、さらに最大限の成功投資の内側でその関心を高めることを厳守する予定です。
欧州化粧品業界によると、ブルガリアの化粧品・パーソナルケア市場は、主に消費者パワーの増加により、6%以上の成長を遂げ、活況を呈しているとのことです。新製品の発売、ブランド力の向上、マーケティングキャンペーンの更新、西欧化の進展により、高級専門化粧品に対する態度や需要が劇的に変化し、携帯電話を採用する人も多くなっています。高度にデジタル化され、eコマース市場を活性化させています。


COVID-19パンデミック時のインターネットとオンライン決済の伸び


ブルガリアでは、パンデミックにより、デジタルショッピングと消費が飛躍的に増加し、以前はこのトレンドから除外されていたユーザーも巻き込まれました。このビジネスの減少は、世界的な取引に大きく貢献している海外旅行の範囲内で、オンラインおよび店舗でのカード決済の大規模な導入と需要によって部分的に相殺されました。ユーザーは、COVID-19が優位に立つ、より安全で迅速、かつ便利な決済方法を求めていたのです。
2021年3月、ノルウェーの金融テクノロジーグループであるSettleは、ブルガリアでインスタントモバイル決済アプリケーションを発表し、ブルガリア市場に参入しました。セトル・グループは、現地の戦略的パートナーとの合弁事業として設立した現地法人「セトル・ブルガリア」を通じて事業を展開する予定です。ブルガリアは、セトル・グループが事業体を設立する3カ国目であり、セトル・アプリケーションが機能する欧州で22番目の市場です。このアプリケーションにより、個人ユーザーは携帯電話から即座に送金、受け取り、お金の管理ができるようになります。
同様に、2021年7月には、英国のオンライン決済会社であるペイセーフが、ブルガリアの沿岸都市ヴァルナに新オフィスを開設したことを発表しています。すでに約40名の従業員が新拠点で働いています。同社はさらに、同オフィスに新たに40人の従業員を配置し、従業員数を増やす予定であることを明らかにしました。同オフィスは、Varna Towersというオフィスビル内にあり、1,600平方メートルのオフィススペースを提供しています。オンライン決済企業によるこれらの拡張は、今後
ファッション分野では、特にホームウェアについては改善が見られるが、その他の靴や衣料品については依然として需要が低い。しかし、ほとんどの回答者が、COVID-19の大流行により欧州で加速するビジネスのデジタル化が、企業や消費者が同様に推進するEコマース分野の継続的成長につながると指摘している。これは、同国のEコマース市場にもてこ入れするものです。
高付加価値/高価値製品の需要の高まりは、輸入機会の増大をもたらす。成長する食品加工業界は、新しい輸入食品素材を求めている。地方から都市部への人の移動が急速に進んでいる。モバイル決済や食品・食料品のオンライン注文の利用が、パンデミック時に特別に増加した。
ブルガリア市場は海からアクセスしやすく、国内の流通網も効率的である。マーケティングと広告のコストは比較的低い。消費者の習慣は、特にCOVID-19の危機の際に、より高品質で健康的な食品へと変化している。


競合他社の状況

ブルガリアの電子商取引市場は、様々なプレーヤーが参入しており、競争は緩やかです。ブルガリアのEコマース市場は、携帯電話の普及とデジタル化により、様々な産業で高い成長率を示しています。また、新規参入組は市場シェアを維持するために新しい技術的なソリューションを開発しています。


2021年11月 - eMAGのブルガリアにおける3番目のショールームが、Level +1 Plovdiv Mall Plovdivで最初のお客様をお迎えしました。ソフィアの2店舗に続き、eMAGはブルガリアのショールームネットワークをさらに拡大します。そのため、お客様はもう一つの便利なショッピング・チャネルを受け取ることができ、その結果、多くの追加的な利点を享受することができます。
2022年1月 - オランダの取引プラットフォームグループOLXは、ルーマニアのテクノロジー新興企業Innoshipと協力して、ルーマニア、ブルガリア、ポルトガルでの注文処理プロセスを改善すると発表しました。Innoshipとの提携により、OLXは各市場における宅配便サービスの迅速なオンボーディングと、配送プロセス全体のリアルタイムな可視化というメリットを得ることができます。さらに、この提携により、複数のパフォーマンス指標を監視・報告するための集中ダッシュボードが提供され、これまでOLXのユーザーが利用できなかったさまざまな集荷先や配達先への即時アクセスが可能になります。


その他のメリット

市場推定(ME)シートのExcel形式での提供
3ヶ月間のアナリストサポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of e-commerce of total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the e-commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Growing Demand from Fashion Industry
5.1.2 Penetration of Internet and Smartphone Usage
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Internet Penetration
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to ecommerce industry in Bulgaria (Coverage to include Population, Internet Penetration, ecommerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the ecommerce industry in Bulgaria (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border ecommerce industry in Bulgaria (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of country Bulgaria in the ecommerce industry in region Europe

6 Market Segmentation
6.1 By B2C ecommerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B ecommerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 OLX
7.1.2 eMAG
7.1.3 Bazar.bg
7.1.4 Inter Ikea Systems BV
7.1.5 Decathlon
7.1.6 Technopolis
7.1.7 H&M
7.1.8 Fashiondays.bg
7.1.9 Obuvki.bg
7.1.10 Zora.bg
7.1.11 IKEA.bg

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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Summary

The Bulgaria E-Commerce market is becoming increasingly pervasive in the economies of European Union countries. There are about 772,000 online retailers in Bulgaria, and the number continues to grow. About 60% of online purchases come from international sources. About 41% of sellers are from the EU and 19% are from other countries. The market is expected to grow at CAGR of 4.8% during the forecast period (2022 - 2027).

Key Highlights
Economic growth in the Bulgarian market has also changed the behavior of Bulgarian consumers. In big cities, more cities are showing great interest in organic and healthy foods. The wealthier part of society prefers smaller local stores to global supermarket chains. More Bulgarian people are also shopping online. Despite growing interest in online shopping, this market still has significant growth potential. Bulgarian consumers are not yet 100% sure about online shopping.
The use of applications for mobile e-commerce has increased, especially last few years. It provides a quick and easy way to buy goods and services on the go. Excellent broadband network coverage and 3G and 4G services make it very attractive to use. All major e-stores have developed mobile applications that complement their customers.
The popular payment method is mobile, covering 80% of the Bulgarian payments market. For instance, Mobiano is a mobile payment solution in Bulgaria and another solution in Bulgaria is MINT, is a prepaid card solution allows users to make secure and easy payments.
Digital marketing technologies and methods such as search engine optimization (SEO), search engine marketing (SEM), social media marketing, display advertising, and digital campaigns make products, goods, and services more popular and target audiences and widely used in Bulgaria leveraging the e-commerce market in the the coming days.
Bulgaria has the lowest percentage of online purchases in the EU, and unlike neighboring countries, where e-commerce is booming, many retailers are not sustainably profiting from an online shift during a COVID-19 pandemic.


Key Market Trends

Food and Personal Care market on rise in the country


Food and beverage e-commerce remained in the top performance category of Bulgarian e-commerce in 2021. During the reporting period before the pandemic, the growing demand for a busy lifestyle and convenience was the main driver of Bulgarian food and beverage e-commerce. On the other hand, Bulgarian online grocery stores have grown by more than 100% after orders have increased since the pandemic.
More online grocery retailers are competing in high-speed commerce and are often affiliated with high-speed delivery apps. For example, Glovo, a local partner of the German hypermarket Kaufland, acquired food panda in Bulgaria and Romania, a delivery service previously owned by Delivery Hero in 2020.
Companies in the country are focused on expanding the e-commerce market through investments and collaborations. For instance, in April 2021, Bulgarian funding agency HR Capital invested EUR 250 million in local online grocery store eBag.bg through subscribing for 730 everyday stocks from the capital growth of the local agency Convenience.
Further, in 2022, HR Capital will strictly adhere to its publicly introduced funding policy - participation in revolutionary generation companies, in addition to growing its interest with inside the maximum a success investments.
According to the European Cosmetics industry, the cosmetics and personal care market is thriving in Bulgaria, growing over 6%, primarily due to increased consumer power. New product launches, increased brand availability, updated marketing campaigns, and more westernization have dramatically changed attitudes and demand for higher-end, specialty cosmetics, with many adopting mobile phones. Highly digitized, it is revitalizing the e-commerce market.


Growth of Internet and Online Payments during COVID-19 Pandemic


In Bulgaria, pandemics have exponentially increased digital shopping and consumption, involving users who were previously excluded from this trend. This decline in business was partially offset by the massive adoption and demand for card payments online and in-store, within the limits of international travel, which contributes significantly to transactions worldwide. Users were looking for a safer, faster, and more convenient way to pay for goods, where COVID-19 dominates.
In March 2021, Norwegian financial technology group Settle has entered the Bulgarian market by launching an instant mobile payment application in Bulgaria. The Settle Group will operate through Settle Bulgaria, a local entity established as a joint venture with a local strategic partner. Bulgaria is the third country in which the Settle Group will establish an entity and the 22nd market in Europe where the Settle application works. With this application, individual users can instantly send, receive and manage money from their mobile phones.
Similarly, in July 2021, Paysafe, a UK-based online payment company, has announced that it has opened a new office in the coastal city of Varna, Bulgaria. About 40 employees are already working in the new location. The company added that it plans to increase the number of employees by placing 40 new employees in the office. The office is located in the Varna Towers office building and offers 1,600 square meters of office space. These expansions by the online payments companies will
The fashion sector has seen some improvements, especially concerning homeware, but demand for other types of shoes and garments remains low. However, most respondents pointed out that the accelerated digitization of businesses in Europe due to the COVID-19 pandemic will lead to continued growth in the e-commerce sector, which companies and consumers similarly promote. This leverages the e-commerce market in the country as well.
Increasing demand for high-value / high-value products creates more import opportunities. The growing food processing industry is looking for new imported food ingredients. The movement of people from rural areas to urban areas is progressing rapidly. The usage of mobile payments and online ordering of food and grocery has increased specially during the pandemic.
The Bulgarian market is accessible from the sea and has an efficient domestic distribution network. Marketing and advertising costs are relatively low. Consumer habits are changing towards higher quality and healthy foods, especially during the COVID-19 crisis.


Competitive Landscape

The Bulgaria E-Commerce Market is moderately competitive with various players in the market. The e-commerce market in the country is seeing highest growth in various industries due to the high adoption of mobile phones and digitization. Also new comers in the market are innovating new technological solutions to retain the market share.


November 2021 - eMAG's third showroom in Bulgaria welcomed its first customers at Level +1 Plovdiv Mall Plovdiv. After two locations in Sofia, the e-commerce platform is further expanding Bulgaria's showroom network. Therefore, customers can receive another convenient shopping channel and therefore enjoy many additional benefits.
January 2022 - The Dutch trading platform group OLX announced that it would work with Romanian technology startup Innoship to improve the order processing process in Romania, Bulgaria, and Portugal. With Innoship, OLX will benefit from rapid onboarding of courier services in each market and real-time visibility throughout the delivery process. In addition, this partnership provides centralized dashboards to monitor and report on multiple performance indicators, providing instant access to various pickup and drop-off locations previously unavailable to OLX users.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Key market trends and share of e-commerce of total Retail sector
4.4 Impact of COVID-19 on the e-commerce sales

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Growing Demand from Fashion Industry
5.1.2 Penetration of Internet and Smartphone Usage
5.2 Market Challenges
5.2.1 Low Internet Penetration
5.3 Analysis of key demographic trends and patterns related to ecommerce industry in Bulgaria (Coverage to include Population, Internet Penetration, ecommerce Penetration, Age & Income etc.)
5.4 Analysis of the key modes of transaction in the ecommerce industry in Bulgaria (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
5.5 Analysis of cross-border ecommerce industry in Bulgaria (Current market value of cross-border & key trends)
5.6 Current positioning of country Bulgaria in the ecommerce industry in region Europe

6 Market Segmentation
6.1 By B2C ecommerce
6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2017-2027
6.1.2 Market Segmentation - by Application
6.1.2.1 Beauty & Personal Care
6.1.2.2 Consumer Electronics
6.1.2.3 Fashion & Apparel
6.1.2.4 Food & Beverage
6.1.2.5 Furniture & Home
6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
6.2 By B2B ecommerce
6.2.1 Market size for the period of 2017-2027

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 OLX
7.1.2 eMAG
7.1.3 Bazar.bg
7.1.4 Inter Ikea Systems BV
7.1.5 Decathlon
7.1.6 Technopolis
7.1.7 H&M
7.1.8 Fashiondays.bg
7.1.9 Obuvki.bg
7.1.10 Zora.bg
7.1.11 IKEA.bg

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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