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日本のホスピタリティ産業 - 市場シェア分析、産業動向・統計、2020年~2029年の成長予測


Hospitality Industry in Japan - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2020 - 2029

日本のホスピタリティ産業市場規模は2024年に247.9億米ドルと推定され、2029年には262.9億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)の年平均成長率は1.18%で推移すると予想される。 日本では、ホテ... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2024年2月17日 US$4,750
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サマリー

日本のホスピタリティ産業市場規模は2024年に247.9億米ドルと推定され、2029年には262.9億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)の年平均成長率は1.18%で推移すると予想される。

日本では、ホテルの業績は2021年の大半を低調に推移した。しかし、客室稼働率は前年同期からやや回復し、"Go To "旅行キャンペーンの助けなしでも、ほぼ2020年下期の水準に達している。さらに、ホテル収入も若干改善している。2021年下期の平均客室単価(RevPAR)指数は前年同期比3.8ポイント上昇した。

COVID-19の大流行により、宿泊施設や、企業イベントや宴会などの主要な収入源が激減する中、日本のホスピタリティ業界はこの2年間、苦境に立たされている。2020年には倒産件数が急増し、120件を超えたが、その半数以上がパンデミックによるものだった。2021年の倒産件数は減少したものの、3分の2以上がパンデミックによるもので、その影響が長引いていることがわかる。

特にバジェットホテルは、市場に大量に供給されているため、パンデミックの影響をより強く受けている。このようなホテルの客室の狭さは、特にパンデミック後、顧客とオペレーターの双方にとって問題になっているようだ。

海外の投資家も日本のホスピタリティ産業に注目している。例えば、ベアリング・プライベート・エクイティ・アジアは、大阪市中央区にある大型ホテル、ザ・ビー大阪御堂筋を100億円(7400万米ドル)以上と推定される取引で買収した。全体として、2021年はホテルセクターで大規模な取引が見られたが、パンデミックを考慮すると取引量は比較的少なかった。

日本のホスピタリティ市場動向

観光客の増加が市場を牽引

海外からの旅行者が徐々に日本に戻ってきている。日本政府観光局によると、9月に日本は20万6500人の海外旅行者を迎えた。この数字が20万人を超えたのは、COVID-19の流行が始まって以来初めてのことである。最も多かったのは韓国の32,700人、次いでベトナムの30,900人、アメリカの18,000人、中国の17,600人だった。

政府は3月以降、国境管理を徐々に緩和しており、日本の国境がほぼ完全に閉鎖されていた2021年と比較すると、海外からの旅行者数は大幅に増加している。9月は前年同月比で11倍以上に増加した。

国境規制の緩和は、多くの外国人観光客にとって日本がより手頃な選択肢となった急速な円安と同時期に行われた。海外からの旅行者数は今後も増え続けると予想される。

ラグジュアリーホテル・セグメントの増加が日本市場を押し上げる

高級ホテル部門は、市場で足跡を伸ばそうとする多くのブランドの注目を集めている。

日本は諸外国に比べて高級ホテルの数が比較的限られている。ファイブスターアライアンスによると、日本の掲載ホテル数は50軒強。対照的に、多くの欧米諸国はこの数を完全に凌駕しており、香港やシンガポールのようなアジア太平洋の近隣諸国でさえ、経済規模に大きな差があるにもかかわらず、同等の数の高級ホテルを有している。

すでに多くの有名国際ブランドが日本で高級ホテルの開業に乗り出している。例えば、2020年後半には「ザ・トーキョー エディション・虎ノ門」がオープンし、2022年にはマリオットが「ザ・トーキョー エディション・銀座」をオープンするなど、その勢力を拡大し続けている。ホテル部門の投資額は前年並みであり、2023年も増加すると予想される。日本のホテル市場におけるビジネスチャンスは、まもなくさらに顕在化すると思われる。

日本のホスピタリティ産業の概要

日本のホスピタリティ業界は、国産ホテル企業が大部分を占めている。国内ブランドとそのチェーンが市場シェア全体の約90%を占めている。株式会社東横インは、客室数/キー供給数で国内最大のホテルチェーンである。同社は250以上のホテル施設を有し、全国で約50,000の客室/キーを提供している。しかし、技術の進歩やサービスの革新に伴い、国内外の他の企業も新規契約を獲得し、新市場を開拓することで、市場での存在感を高めている。東横イン株式会社、ルートインホテルズ、アパホテル&リゾーツ、プリンスホテル&リゾーツ、株式会社スーパーホテルなどが本レポートで紹介されている。

その他の特典

  • エクセル形式の市場推定(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート


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目次

1 はじめに
1.1 研究成果物
1.2 調査範囲

2 調査方法

3 要約

4 市場の洞察とダイナミクス
4.1 市場概要
4.2 市場のダイナミクス
4.2.1 推進要因
4.2.2 抑制要因
4.2.3 機会
4.3 ポーターのファイブフォース分析
4.4 宿泊・飲食部門の収益フローに関する洞察
4.5 日本の主要都市と観光客数
4.6 ホスピタリティ産業への投資(不動産、直接投資、その他
4.7 ホスピタリティ産業における技術革新
4.8 共同生活空間がホスピタリティ産業に与える影響についての洞察
4.9 ホスピタリティ産業へのその他の経済貢献に関する洞察
4.10 COVID-19がホスピタリティ産業に与える影響

5 市場区分
5.1 タイプ別
5.1.1 チェーンホテル
5.1.2 独立系ホテル
5.2 セグメント別
5.2.1 サービスアパートメント
5.2.2 バジェット&エコノミーホテル
5.2.3 中上級ホテル
5.2.4 高級ホテル

6 コンペティティブ・インテリジェンス
6.1 市場集中の概要
6.2 企業プロフィール
6.2.1 東横イン株式会社東横イン
6.2.2 ルートインホテルズ
6.2.3 アパホテルズ&リゾーツ
6.2.4 プリンスホテルズ&リゾーツ
6.2.5 スーパーホテル株式会社スーパーホテル
6.2.6 オークラニッコーホテルズ
6.2.7 マリオット・インターナショナル
6.2.8 東急ホテルズ
6.2.9 JRホテルグループ
6.2.10 ホテルマイステイズ

7 このセクターの将来

8 付録

 

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Summary

The Hospitality Industry in Japan Market size is estimated at USD 24.79 billion in 2024, and is expected to reach USD 26.29 billion by 2029, growing at a CAGR of 1.18% during the forecast period (2024-2029).

In Japan, hotel performance remained weak for most of 2021. However, slightly recovering occupancy rates from the previous half-year are almost at the levels seen in 2H/2020, even without the help of the 'Go To' Travel campaign. Moreover, hotel revenues have also improved slightly. In 2H/2021, the average daily rates (ADR) index increased by 0.8 points half-year-on-half-year (HoH), and the revenue per available room (RevPAR) index increased accordingly by 3.8 points HoH.

With the COVID-19 pandemic drastically decreasing revenue from accommodation and other key revenue streams, such as corporate events and banqueting, the hospitality industry in Japan has been struggling over the past two years. 2020 saw a rapid increase in the number of bankruptcies, exceeding 120 cases, more than half of which resulted from the pandemic. While the number of bankruptcies in 2021 has fallen, more than two-thirds were due to the pandemic, showing its lingering effects.

Budget hotels, in particular, have been hit harder by the pandemic due to the large supply in the market. The small room sizes of such hotels appear to be an issue for both customers and operators, especially after the pandemic.

Overseas investors have also been looking at the Japanese hospitality industry. For instance, Baring Private Equity Asia acquired The B Osaka Midosuji, a large hotel in Chuo ward, Osaka, in a transaction estimated at over JPY 10 billion (USD 74 million). Overall, while 2021 has seen large transactions in the hotel sector, transaction volumes have been relatively low considering the pandemic.

Japan Hospitality Market Trends

Increasing Number of Tourists is Driving the Market

International travelers are slowly returning to Japan. According to the Japan National Tourism Organization, the country welcomed 206,500 overseas visitors in September. It was the first time the figure has surpassed 200,000 since the start of the COVID-19 pandemic. The largest number of visitors was from South Korea at 32,700, followed by Vietnam at 30,900, the United States at 18,000, and China at 17,600.

The government has gradually eased border control measures since March, and the number of overseas visitors has subsequently increased significantly compared to 2021, when Japan's borders were almost completely closed. September saw a more than 11-fold increase compared to the same month a year earlier.

The easing of border restrictions coincided with the rapid depreciation of the yen, which has made Japan a more affordable option for many foreign tourists. The number of overseas visitors is expected to continue to climb in the months ahead.

Rising Luxury Hotel Segment Boosting the Market in Japan

The luxury hotel sector has garnered the attention of many brands looking to expand their footprint in the market.

Japan has a relatively limited number of luxury hotels compared to other countries. According to Five Star Alliance, Japan has slightly over 50 hotels listed. In contrast, many Western countries completely dwarf this number, and even neighbors in the Asia Pacific, like Hong Kong and Singapore, have a comparable number of luxury hotels despite the vast difference in the sizes of their economies.

Many well-known international brands have already started opening luxury hotels in Japan. For instance, in late 2020, The Tokyo EDITION, Toranomon, was opened, and the Marriott will keep expanding its footprint with The Tokyo EDITION, Ginza, in 2022. Investment volumes in the hotel sector were on par with the previous year and are expected to increase in 2023. Opportunities in the Japanese hotel market are likely to emerge shortly further.

Japan Hospitality Industry Overview

Homegrown hotel companies largely dominate the hospitality industry in Japan. Domestic brands and their chains constitute around 90% of the total market share. Toyoko Inn Co. is the largest hotel chain in the country in terms of rooms/key supply. It has more than 250 hotel properties and offers around 50,000 rooms/keys across the country. However, with technological advancement and service innovation, other domestic and international companies are increasing their market presence by securing new contracts and tapping new markets. Players including, Toyoko Inn Co Ltd., Route-Inn Hotels, APA Hotels & Resorts, Prince Hotels & Resorts, and Super Hotel Co Ltd., among others have been profiled in the report.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support


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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Deliverables
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Market Dynamics
4.2.1 Drivers
4.2.2 Restraints
4.2.3 Opportunities
4.3 Porter's Five Forces Analysis
4.4 Insights into Revenue Flows from Accommodation and Food and Beverage Sectors
4.5 Leading Cities in Japan with Respect to Number of Visitors
4.6 Investments (Real Estate, FDI, and Others) in the Hospitality Industry
4.7 Technological Innovations in the Hospitality Industry
4.8 Insights into Impact of Shared Living Spaces on the Hospitality Industry
4.9 Insights into Other Economic Contributors to the Hospitality Industry
4.10 Impact of COVID-19 on the Hospitality Industry

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Type
5.1.1 Chain Hotels
5.1.2 Independent Hotels
5.2 By Segment
5.2.1 Service Apartments
5.2.2 Budget and Economy Hotels
5.2.3 Mid and Upper Mid-scale Hotels
5.2.4 Luxury Hotels

6 COMPETITVE INTELLIGENCE
6.1 Market Concentration Overview
6.2 Company Profiles
6.2.1 Toyoko Inn Co. Ltd
6.2.2 Route-Inn Hotels
6.2.3 APA Hotels & Resorts
6.2.4 Prince Hotels & Resorts
6.2.5 Super Hotel Co. Ltd
6.2.6 Okura Nikko Hotels
6.2.7 Marriott International
6.2.8 Tokyu Hotels
6.2.9 JR Hotel Group
6.2.10 Hotel Mystays*

7 FUTURE OF THE SECTOR

8 APPENDIX

 

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