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欧州のフリートマネジメント - 第19版


Fleet Management in Europe - 19th Edition

概要 2025年以降、欧州の商用車向け車両管理システム市場はどのように進化するのか?今回で第19版となるベルグインサイトの戦略レポートは、ダイナミックな商用車テレマティクス業界の最新動向と発... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2024年12月1日 Eur1,500
シングルユーザライセンス
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265 英語

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実際のレポートは英文のみでご納品いたします。


 

サマリー

概要

2025年以降、欧州の商用車向け車両管理システム市場はどのように進化するのか?今回で第19版となるベルグインサイトの戦略レポートは、ダイナミックな商用車テレマティクス業界の最新動向と発展を網羅している。ベルグインサイトの予測によると、この地域で実際に使用されている車両管理システムの数は、2023年末の1,630万台から2028年までに2,760万台へと、年平均成長率11.1%で増加する見込みです。ベンダー、製品、市場に関する最新情報をお届けします。

 


 

欧州のフリートマネジメントは、この地域の商用車テレマティクス市場の最新動向を分析したBerg Insightの19冊目の連続レポートである。本レポートは、OEMとアフターマーケットのプレイヤーを詳細にカバーし、最新の市場データをすべて含んでいます。Berg Insightのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測、専門家による解説、ビジネス上の意思決定に役立つ実際のケーススタディなど、265ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供します。

本レポートのハイライト

  • 市場をリードする企業50社との新たなエグゼクティブインタビューからの洞察
  • 欧州の自動車保有台数と商用車に関する新データ
  • フリート管理のバリューチェーンと主要アプリケーションの包括的な概要
  • 市場動向と主要開発の詳細分析
  • アフターマーケットのフリートマネジメントソリューションプロバイダー125社のプロフィールを更新・
  • トラック、トレーラー、建設機械ブランドからのOEM提案の概要
  • 2028年までの市場予測を改訂

FMシステムのインストールベースは2028年までに2,760万ユニットに達する

フリートマネジメントは、車両関連のさまざまなアプリケーションに対応する広範なソリューションに関連して使われる曖昧な用語である。ベルグインサイトのフリート管理ソリューションの定義は、データロギング、衛星測位、バックオフィスアプリケーションへのデータ通信を組み込んだ車両ベースのシステムである。車両管理ソリューションの歴史は数十年前にさかのぼる。車載コンピューターは1980年代に初めて登場し、すぐにさまざまなネットワークに接続された。今日、モバイルネットワークはリーズナブルなコストでユビキタスなオンライン接続を提供し、モバイルコンピューティング技術は非常に高いパフォーマンスと優れた操作性を実現している。これらのコンポーネントを組み合わせることで、車両と企業ITシステムをつなぐ車両管理、輸送管理、ドライバー管理、モバイルワークフォース管理アプリケーションの提供が可能になる。

商用車フリートは欧州経済において不可欠な役割を果たしている。公式統計によると、2022年にはEU25+3で4,480万台の商用車が使用されていた。740万台の中型・大型トラックは内陸輸送全体の75%以上を占め、2500億ユーロの産業を形成している。バスとコーチは約80万台で、全乗客キロの9.3%を占めている。欧州における3,660万台の小型商用車(LCV)の大部分は、移動労働者や、商品や小包の配送などの活動に使用されている。最後に、EU27+3の企業や政府によって所有されている乗用車は2,340万台と推定される。

Berg Insightは、欧州の車両管理市場は今後数年間続く成長期に入ったと見ている。しかし、地域経済全般の発展やウクライナ危機によっては、個々の市場が一時的な後退に見舞われる可能性もある。実際に使用されている車両管理システムの数は、2023年末の1,630万台から年平均成長率11.1%で増加し、2028年には2,760万台になると予測される。個人所有以外の商用車と自動車の総人口における普及率は、2023年の23.9%から2028年には38.5%に上昇すると推定される。

上位39社のベンダーの欧州での稼動台数は、現在10万台を超えている。国際的なアフターマーケット・ソリューション・プロバイダーのグループが、欧州の車両管理市場のリーダーとして台頭してきた。Berg Insightは、2023年末時点で欧州最大のベンダーとしてTarga Telematicsを挙げており、同地域の加入者数は801,000人、次いでWebfleetが735,000人、Verizon Connectが500,000人となっている。AddSecure Smart Transportは、アフターマーケットの大型トラック分野で最大のプレーヤーにランクされ、推定27万台のアクティブユニットが設置されている。その他の主要プレーヤーには、Radius Telematics、ABAX、Microlise、Bornemann、SCALAR by ZF、MICHELIN Connected Fleet、Gurtam、Eurowag Telematics、GSFleet、Quartix、Océan (Orange)、Linqo、Macnil、RAM Tracking、AROBS Transilvania Softwareなどの欧州企業が含まれる、 Shiftmove、Optimum Automotive、Infobric Fleet、Mapon、国際的な企業では、米国のTrimble、Teletrac Navman、Inseego、Calamp、カナダのFleet Complete、Geotab、南アフリカのCartrack、MiX Telematicsなどがある。

欧州市場の主要トラックメーカーはすべて、製品ポートフォリオの一部としてOEMテレマティクス・ソリューションを提供している。ここ数年の大きなトレンドは、フリート管理ソリューションの標準装備の発表です。2011年末から、スカニアはすべての欧州市場で Scania Communicator を標準装備しており、10年間の基本サービス サブスクリプションが含まれています。ダイムラー・トラックのすべての中型・大型トラックには車両コンピュータFleetboardが標準装備され、バスにはOMNIplus ONが装備されている。ボルボは欧州でボルボ・コネクトを標準装備している。MANの新型トラックはRIOを標準装備。DAFは2024年に新しいPACCAR Connectを標準装備し、10年間のコネクティビティを含む。欧州の主要OEMはスカニア、ボルボ・グループ、MAN、ダイムラーで、2023年末時点のアクティブFM加入者数はそれぞれ41万8,000人、26万人、20万5,000人、17万人である。

統合の流れは続いており、2024年にはこれまでに14件のM&Aが行われた。AddSecureはAstrata Europeを買収した。FleetGO Groupはオランダを拠点とするソフトウェアプロバイダーData2Trackを買収した。Maponはリトアニアを拠点とするTrackon Fleet Managementを買収した。EcoMobility Groupはフランスを拠点とするWinFleetを買収。Schmitz CargobullがAtlantis Global Systemの株式の過半数を取得。北アイルランドを拠点とするCuboがFuel Card Servicesに買収された。Fagor ElectronicaがSateliunを買収。Alerce Group が Wemob を買収。GSMvalveがラトビアを拠点とするSkyFMSを買収。Inseegoはコンバージェンス・パートナーズのポートフォリオ持株会社にフリートマネジメントとテレマティクス事業を売却すると発表。PowerfleetはFleet Completeの買収を発表。Trimble社は、Platform Science社が同社のグローバル輸送テレマティクス事業部門を買収すると発表。シフトムーブは、フランス、ポルトガル、スペイン、アフリカで事業を展開するオプティマム・オートモーティブを買収した。最後に、Great Hill PartnersはBigChangeの一部をSimpro Groupに売却すると発表した。

本レポートは以下の質問に答えます

  • 欧州におけるFMS導入の主な要因は何か?
  • 欧州のアフターマーケットフリートマネジメントソリューションの主要プロバイダーは?
  • トラック、トレーラー、建設機械のOEMはどのような製品を提供しているか?
  • OEMによる標準的な工場設置型FMシステムは市場にどのような影響を与えるか?
  • FMSベンダーのハードウェア戦略とBYODに関する考え方は?
  • FMS市場は現在の欧州経済状況にどのように対処しているのか?
  • 2025年、FM業界はさらに統合が進むのか?
  • 商用車テレマティクス業界は今後どのように進化していくのか?


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目次

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図表一覧

エグゼクティブサマリー

1   欧州の商用車フリート

1.1 小型商用車
1.2 中型・大型トラックとバス
1.3 トレーラーとセミトレーラー
1.4 オフロード建設機械および農業機械
1.5 自社所有の乗用車
1.6 所有構造
1.6.1 産業別・企業規模別統計推計
1.6.2 小型商用車保有台数
1.6.3 中・大型商用車保有台数

2   フリートマネジメントソリューション

2.1 市場分析
2.1.1 車両セグメント
2.1.2 GNSSセグメント
2.1.3 ネットワークセグメント
2.1.4 バックオフィス部門
2.2 車両管理
2.2.1 車両診断とメンテナンス計画
2.2.2 セキュリティ・トラッキング
2.2.3 燃料カードの統合とレポーティング
2.3 ドライバー管理
2.3.1 運転データの登録と分析
2.3.2 ビデオベースのドライバー監視
2.3.3 エコドライブ・スキーム
2.3.4 保険リスク管理
2.4 運行管理
2.4.1 ルーティングとナビゲーション
2.4.2 輸送管理
2.4.3 モバイルワークフォース管理
2.5 規制遵守と報告
2.5.1 デジタルタコグラフデータダウンロード
2.5.2 電子料金徴収と道路利用者課金
2.5.3 その他のアプリケーション
2.6 ビジネスモデル

3   市場予測とトレンド

3.1 市場分析
3.1.1 フリートマネジメントのインストールベースと出荷台数
3.1.2 市場価値分析
3.1.3 地域別市場ダイナミクス
3.1.4 車両管理ベンダーの市場シェア
3.1.5 トレーラーテレマティクスの出荷台数、設置台数、ベンダー市場シェア
3.2 市場促進要因と障壁
3.2.1 マクロ経済環境
3.2.2 規制環境
3.2.3 競争環境
3.2.4 技術環境
3.3 バリューチェーン分析
3.3.1 テレマティクス業界のプレーヤー
3.3.2 自動車業界プレーヤー
3.3.3 通信業界プレーヤー
3.3.4 IT業界プレーヤー
3.4 今後の業界動向
3.4.1 OEMフリートテレマティクス市場の動向
3.4.2 車両管理ソリューションに新機能が続々と追加される
3.4.3 今こそEUの新タコグラフ規制に対応する時
3.4.4 EUはトラックのタイヤ空気圧モニタリングシステムを義務化
3.4.5 FMプロバイダーがEVと車両電化プロセスの管理をサポート
3.4.6 LCVメーカーとアフターマーケットプレーヤーのコラボレーション
3.4.7 市場投入戦略と価格モデルの進化
3.4.8 商業フリート向け保険テレマティクス
3.4.9 主要タイヤメーカーによる商用車テレマティクス市場への投資
3.4.10 モバイルアプリプラットフォームに基づくフリート管理サービス
3.4.11 車両管理分野におけるビッグデータとAI
3.4.12 汎欧州プレーヤーの参入が増える
3.4.13 FMSプロバイダーがサードパーティのアプリ開発者にプラットフォームを開放
3.4.14 交通モノのインターネットがアドレス可能市場を拡大する
3.4.15 FMS市場に影響を与える自律走行車と電気自動車フリート
3.4.16 2025年もM&Aが続く
3.4.17 車両管理エコシステムの長期的進化

4   OEM製品と戦略

4.1   トラックメーカー
4.1.1  Daimler Truck Group and Mercedes-Benz Group
4.1.2  Volvo Group (including Renault Trucks)
4.1.3  Scania
4.1.4  MAN Truck & Bus
4.1.5  DAF Trucks
4.1.6  Iveco
4.2  建設機械メーカー
4.2.1  Bobcat
4.2.2  Caterpillar
4.2.3  Deere & Company
4.2.4  HD Hyundai Construction Equipment
4.2.5  JCB
4.2.6  Komatsu
4.2.7  Volvo CE
4.3  トレーラーメーカー
4.3.1  Schmitz Cargobull
4.3.2  Krone
4.3.3  Kögel
4.3.4  Wielton Group
4.4   OE suppliers
4.4.1  Actia
4.4.2  Continental
4.4.3  Knorr-Bremse
4.4.4  Stoneridge Electronics
4.4.5  ZF
4.5 ハードウェアとソフトウェアのプロバイダー
4.5.1  Advantech
4.5.2  Aplicom
4.5.3  ERM Advanced Telematics
4.5.4  Jimi (Concox)
4.5.5  John Deere Electronic Solutions
4.5.6  Lantronix
4.5.7  Micronet
4.5.8  Munic
4.5.9  Powerfleet
4.5.10  Quake Global
4.5.11  Queclink Wireless Solutions
4.5.12  Ruptela
4.5.13   Squarell Technology
4.5.14  Teltonika
4.6  ビデオベースのドライバーモニタリングソリューションベンダー
4.6.1  CameraMatics
4.6.2  Exeros Technologies
4.6.3  Idrive
4.6.4  Lytx
4.6.5  Solera Fleet Solutions
4.6.6  Sensata INSIGHTS
4.6.7  Streamax
4.6.8  SureCam
4.6.9  VisionTrack
4.6.10 VUE

5   国際アフターマーケットソリューションプロバイダー

5.1  ABAX
5.2  AddSecure
5.3  Astrata Europe
5.4  CalAmp
5.5  Cartrack (Karooooo)
5.6  Fleet Complete
5.7  Geotab
5.8  Gurtam
5.9  Inseego
5.10  MICHELIN Connected Fleet
5.11  MiX by Powerfleet
5.12  ORBCOMM
5.13  Samsara
5.14  SCALAR by ZF
5.15  Targa Telematics
5.16  Teletrac Navman
5.17  Trackunit
5.18  Trimble
5.19  Verizon Connect
5.20 ウェブフリート

6   地域アフターマーケットソリューションプロバイダー

6.1  ベネルクスとフランス
6.1.1  Actia Telematics Services
6.1.2  CLS Group
6.1.3  Eliot
6.1.4  FleetGO
6.1.5  GeoDynamics
6.1.6  GPS-Buddy
6.1.7  Inter-Data
6.1.8  Linqo
6.1.9  Micpoint
6.1.10  MobiCoach
6.1.11  Océan (Orange Business)
6.1.12  Optimum Automotive Group
6.1.13  Prometheus Informatics
6.1.14  Rietveld
6.1.15  Route42
6.1.16  RouteVision
6.1.17  Simpliciti
6.1.18  SoFleet (Synox)
6.1.19  Strada
6.1.20  SuiviDeFlotte.net
6.1.21  Suivo
6.1.22  T Comm Telematics
6.1.23  TEKSAT
6.1.24  Truckonline
6.1.25  Ubiwan (Coyote Group)
6.1.26  Vehizen
6.2  ドイツと中欧
6.2.1  ArealControl
6.2.2  AROBS Transilvania Software
6.2.3  Bornemann
6.2.4  CCS (Fleetcor)
6.2.5  Commander
6.2.6  ENAiKOON
6.2.7  ETA Automatizari Industriale
6.2.8  Eurowag Telematics
6.2.9  Fleet Services (GPS Bulgaria)
6.2.10  Flotman
6.2.11  GEONAVI
6.2.12  i-Cell
6.2.13  iData
6.2.14  Idem Telematics
6.2.15  Infis
6.2.16  Logifleet
6.2.17  Logisat
6.2.18  Mapon
6.2.19  Mireo
6.2.20  mobileObjects
6.2.21  Naviman Telematics
6.2.22  Sherlog Technology
6.2.23  Shiftmove
6.2.24  Spedion
6.2.25  TIS
6.2.26  VISPIRON
6.2.27  YellowFox
6.2.28  ZF Bus Connect
6.3  地中海
6.3.1  Atlantis Global System (Schmitz Cargobull)
6.3.2  Frotcom International
6.3.3  G4S Telematix
6.3.4  Gesinflot
6.3.5  GMV
6.3.6  Infogestweb (Golia)
6.3.7  Locatel
6.3.8  Macnil
6.3.9  Satdata
6.3.10  Sateliun (Fagor Electronica)
6.3.11  Tecmic
6.3.12  Trackysat
6.3.13  Vodafone Automotive
6.3.14  Wemob
6.4  北欧
6.4.1  ECIT Autogear
6.4.2  EcoMobility
6.4.3  GpsGate
6.4.4  GSFleet
6.4.5  GSMvalve
6.4.6  Infobric Fleet
6.4.7  Locus Solutions
6.4.8  Total Car
6.4.9  Tramigo
6.4.10  Triona
6.4.11  Vialumina
6.4.12  Zeekit
6.5  英国とアイルランド
6.5.1 3Dtracking
6.5.2  Axscend (SAF-Holland)
6.5.3  BigChange
6.5.4  CMS SupaTrak
6.5.5  Crystal Ball
6.5.6  GreenRoad
6.5.7  Lightfoot
6.5.8  Matrix iQ
6.5.9  Microlise
6.5.10  Quartix
6.5.11  Radius Telematics
6.5.12  RAM Tracking
6.5.13  Satmo
6.5.14  Trakm8
6.5.15  Transpoco

用語集

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プレスリリース

2024-12-01 プレスリリース
欧州の車両管理システムの導入台数は2028年までに2,760万台に達する見込み

IoTアナリスト企業Berg Insightの新しい調査レポートによると、欧州の商用車フリートで展開されているアクティブなフリート管理システムの数は、2023年末時点で1630万であった。年平均成長率(CAGR)11.1%で成長するこの数字は、2028年までに2760万台に達すると予想されている。上位39社のベンダーは、現在ヨーロッパで10万台以上のアクティブユニットを有している。Berg Insightは、2023年末時点のアクティブ・インストール・ベースで約801,000ユニットを保有するTarga Telematicsを最大手としている。Webfleetの加入者ベースは過去数年間、組織的および買収の両方で成長し、同社は欧州市場で第2位の車両管理ソリューション・プロバイダーの地位を維持しており、インストールベースは約73万5,000ユニットに達している。ベライゾン・コネクトは第3位で、年末時点で推定50万ユニットのインストールベースを達成している。Radius TelematicsとCalAmpがそれに続き、それぞれ45万9000台と42万台に達している。Scania、ABAX、Geotab、Gurtam、Microliseもそれぞれ28万~42万台で10大プロバイダーにランクされている。トップ10圏外では、AddSecure Smart Transport、Bornemann、Volvo Group、MICHELIN Connected Fleet、Eurowag Telematics、SCALAR by ZF、Quartix、Linqo、MAN、RAM Tracking、Optimum Automotive、Daimler Truck、Mapon、Cartrack、Océan (Orange)、GSFleet、Trimble、Fleet Complete、Macnil、AROBS Transilvania Software、Actia Telematics Services、Infobric Fleet、DAF、Shiftmoveがランクインしている。HCVメーカーは現在、車両管理ソリューションの標準装備により、欧州での加入者数を大幅に伸ばしている。ダイムラー・トラックのFleetBoard、MAN DigitalServices、ボルボ・コネクト、スカニア・フリート・マネジメントが最も成功しており、2023年末時点の欧州でのアクティブ契約者数はそれぞれ17万台、20万5000台、26万台、41万8000台となっている。

この市場の統合傾向は2024年も続く。「欧州の運行管理システムのベンダー間では、今年これまでに14件の合併・買収が行われた」と、Berg Insightの主席アナリスト、Johan Fagerbergは述べた。6月、AddSecureはAstrata Europeを買収した。同月、FleetGO Groupはオランダを拠点とするソフトウェアプロバイダーData2TrackをMain Capital Partnersの支援で買収した。Maponはリトアニアを拠点とするTrackon Fleet Managementを買収した。6月にはEcoMobility Groupがフランスを拠点とするWinFleetを買収し、Schmitz CargobullがAtlantis Global Systemの株式の過半数を取得した。7月には、北アイルランドを拠点とするCuboが、英国最大級の燃料カード・プロバイダーであるFuel Card Servicesに買収された。9月にはファゴール・エレクトロニカがサテリウンを買収。同月、Alerce GroupはWemobを、GSMvalveはラトビアを拠点とするSkyFMSを買収した。9 月、Inseego は車両管理およびテレマティクス事業を 5,200 万米ドルで売却することを発表した。売却先はテクノロジー分野に特化した投資管理会社Convergence Partnersのポートフォリオ持株会社。9月、PowerfleetはFleet Completeの買収を発表した。この買収は2億米ドルと評価され、260万人以上の加入者と2,500人の従業員を擁する統合企業が誕生する。Trimbleは9月、Platform Scienceが同社のグローバル輸送テレマティクス事業部門を買収すると発表した。この契約の一環として、トリンブルはPlatform Science社の拡大する事業の株主(32.5%)となる。10月には、シフトムーブ社がフランス、ポルトガル、スペイン、アフリカで事業を展開するOptimum Automotive社を買収した。最後に、Great Hill Partnersは10月、フィールドサービス管理ソリューションの世界的プロバイダーであるSimpro GroupへのBigChangeの一部売却を発表した。ファガーバーグ氏は、依然として過密状態にあるこの業界の市場統合は2025年も続くと予想している。

 

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Summary

Description

How will the market for fleet management systems for commercial vehicles in Europe evolve in 2025 and beyond? Now in its nineteenth edition this strategy report from Berg Insight covers the latest trends and developments in the dynamic commercial vehicle telematics industry. Berg Insight forecasts that the number of fleet management systems in active use in the region is forecasted to grow at a CAGR of 11.1 percent from 16.3 million units at the end of 2023 to 27.6 million by 2028. Get up to date with the latest information about vendors, products and markets.

 


 

Fleet management in Europe is the nineteenth consecutive report from Berg Insight analysing the latest developments on the commercial vehicle telematics market in this region. The report covers in-depth both OEM and aftermarket players and includes all the latest market data. This strategic research report from Berg Insight provides you with 265 pages of unique business intelligence, including 5-year industry forecasts, expert commentary and real-life case studies on which to base your business decisions.

Highlights from this report:

  • Insights from 50 new executive interviews with market leading companies.
  • New data on vehicle populations and commercial fleets in Europe.
  • Comprehensive overview of the fleet management value chain and key applications.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Updated and new profiles of 125 aftermarket fleet management solution providers.
  • Summary of OEM propositions from truck, trailer and construction equipment brands.
  • Revised market forecasts lasting until 2028.

The installed base of FM systems to reach 27.6 million units by 2028

Fleet management is an ambiguous term used in reference to a wide range of solutions for different vehicle-related applications. Berg Insight’s definition of a fleet management solution is a vehicle-based system that incorporates data logging, satellite positioning and data communications to a backoffice application. The history of fleet management solutions goes back several decades. On-board vehicle computers first emerged in the 1980s and were soon connected to various networks. Today mobile networks can provide ubiquitous online connectivity at a reasonable cost and mobile computing technology delivers very high performance, as well as excellent usability. All of these components combined enable the delivery of vehicle management, transport management, driver management and mobile workforce management applications linking vehicles and enterprise IT systems.

Commercial vehicle fleets play an essential role in the European economy. According to official statistics there were 44.8 million commercial vehicles in use in EU25+3 in 2022. The 7.4 million medium and heavy trucks accounted for more than 75 percent of all inland transports, forming a € 250 billion industry. Approximately 0.8 million buses and coaches stood for 9.3 percent of all passenger kilometres. The greater part of the 36.6 million light commercial vehicles (LCV) in Europe was used by mobile workers and for activities such as distribution of goods and parcels. Last but not least, there are an estimated 23.4 million passenger cars owned by companies and governments in EU27+3.

Berg Insight is of the opinion that the European fleet management market has entered a growth period that will last for several years to come. Individual markets may however suffer temporary setbacks, depending on the development of the general economy in the region and Ukraine crisis. The number of fleet management systems in active use is forecasted to grow at a compound annual growth rate of 11.1 percent from 16.3 million units at the end of 2023 to 27.6 million by 2028. The penetration rate in the total population of non-privately owned commercial vehicles and cars is estimated to increase from 23.9 percent in 2023 to 38.5 percent in 2028.

The top-39 vendors have today more than 100,000 active units in Europe. A group of international aftermarket solution providers have emerged as the leaders on the European fleet management market. Berg Insight ranks Targa Telematics as the largest vendor in Europe at the end of 2023 with 801,000 subscribers in the region, followed by Webfleet and Verizon Connect with 735,000 and 500,000 subscribers respectively. AddSecure Smart Transport is ranked as the largest player in the aftermarket heavy trucks segment with an estimated 270,000 active units installed. Other significant players include European companies such as Radius Telematics, ABAX, Microlise, Bornemann, SCALAR by ZF, MICHELIN Connected Fleet, Gurtam, Eurowag Telematics, GSFleet, Quartix, Océan (Orange), Linqo, Macnil, RAM Tracking, AROBS Transilvania Software, Shiftmove, Optimum Automotive, Infobric Fleet and Mapon and international players like Trimble, Teletrac Navman, Inseego and Calamp from the US, Fleet Complete and Geotab from Canada and the South African telematics providers Cartrack and MiX Telematics.

All major truck manufacturers on the European market offer OEM telematics solutions as part of their product portfolio. A major trend in the past years has been the announcements of standard line fitment of fleet management solutions. Since the end of 2011, Scania is rolling out the Scania Communicator as standard on all European markets and includes a ten-year basic service subscription. All medium and heavy duty trucks from Daimler Truck contains the Fleetboard vehicle computer as standard and the buses are equipped with OMNIplus ON. Volvo offers Volvo Connect as standard in Europe. New MAN trucks are now equipped with RIO as standard. DAF launched its new PACCAR Connect as standard in 2024 and includes 10 years of connectivity. The leading OEMs in Europe are Scania, Volvo Group, MAN and Daimler with 418,000, 260,000, 205,000 and 170,000 active FM subscribers respectively at the end of 2023.

The consolidation trend continues and 14 M&A activities have taken place in 2024 so far. AddSecure acquired Astrata Europe. FleetGO Group acquired Dutch-based software provider Data2Track. Mapon acquired Trackon Fleet Management based in Lithuania. EcoMobility Group acquired WinFleet based in France. Schmitz Cargobull acquired a majority stake in Atlantis Global System. Cubo based in Northern Ireland was acquired by Fuel Card Services. Fagor Electronica acquired Sateliun. Alerce Group acquired Wemob. GSMvalve acquired Latvia-based SkyFMS. Inseego announced the sale of its fleet management and telematics business to a portfolio holding company of Convergence Partners. Powerfleet announced the acquisition of Fleet Complete. Trimble announced that Platform Science will acquire its global transportation telematics business units. Shiftmove acquired Optimum Automotive that operates in France, Portugal, Spain and Africa. Finally, Great Hill Partners announced a partial sale of BigChange to Simpro Group.

This report answers the following questions:

  • What are the key drivers behind the adoption of FMS in Europe?
  • Who are the leading providers of aftermarket fleet management solutions in Europe?
  • What offerings are available from truck, trailer and construction equipment OEMs?
  • What impact will standard factory installed FM systems from the OEMs have on the market?
  • What are the FMS vendors’ hardware strategies and thoughts on BYOD?
  • How has the FMS market coped with the current economic situation in Europe?
  • Will the FM industry consolidate further during 2025?
  • How will the commercial vehicle telematics industry evolve in the future?


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Table of Contents

Table of Contents

Table of Contents
List of Figures

Executive summary

1    Commercial Vehicle Fleets in Europe

1.1    Light commercial vehicles
1.2    Medium and heavy trucks and buses
1.3    Trailers and semi-trailers
1.4    Off-road construction and agriculture equipment
1.5    Company owned passenger cars
1.6    Ownership structure
1.6.1    Statistical estimates by industry and company size
1.6.2    Light commercial vehicle fleets
1.6.3    Medium and heavy commercial vehicle fleets

2    Fleet Management Solutions

2.1    Market analysis
2.1.1    Vehicle segment
2.1.2    GNSS segment
2.1.3    Network segment
2.1.4    Backoffice segment
2.2    Vehicle management
2.2.1    Vehicle diagnostics and maintenance planning
2.2.2    Security tracking
2.2.3    Fuel card integration and reporting
2.3    Driver management
2.3.1    Driving data registration and analysis
2.3.2    Video-based driver monitoring
2.3.3    Eco-driving schemes
2.3.4    Insurance risk management
2.4    Operations management
2.4.1    Routing and navigation
2.4.2    Transport management
2.4.3    Mobile workforce management
2.5    Regulatory compliance and reporting
2.5.1    Digital tachograph data download
2.5.2    Electronic toll collection and road user charging
2.5.3    Other applications
2.6    Business models

3    Market Forecasts and Trends

3.1    Market analysis
3.1.1    Fleet management installed base and unit shipments
3.1.2    Market value analysis
3.1.3    Regional market dynamics
3.1.4    Fleet management vendor market shares
3.1.5    Trailer telematics shipments, installed base and vendor market shares
3.2    Market drivers and barriers
3.2.1    Macroeconomic environment
3.2.2    Regulatory environment
3.2.3    Competitive environment
3.2.4    Technology environment
3.3    Value chain analysis
3.3.1    Telematics industry players
3.3.2    Automotive industry players
3.3.3    Telecom industry players
3.3.4    IT industry players
3.4    Future industry trends
3.4.1    OEM fleet telematics market developments
3.4.2    New features are continuously added to fleet management solutions
3.4.3    Now is the time to adapt to the new tachograph legislation in the EU
3.4.4    The EU mandates tyre pressure monitoring systems on trucks
3.4.5    FM providers support management of EVs and fleet electrification processes
3.4.6    LCV manufacturers collaborating with aftermarket players
3.4.7    Go-to-market strategy and pricing model evolution
3.4.8    Insurance telematics for commercial fleets
3.4.9    Major tyre manufacturers invest in the commercial vehicle telematics market
3.4.10    Fleet management services based on mobile app platforms
3.4.11    Big Data and AI in the fleet management sector
3.4.12    More Pan-European players to enter the scene
3.4.13    FMS providers open up their platforms to third-party app developers
3.4.14    The Internet of Transportation Things expands the addressable market
3.4.15    Autonomous and electric vehicle fleets to influence the FMS market
3.4.16    Mergers and acquisitions to continue in 2025
3.4.17    The long-term evolution of the fleet management ecosystem

4    OEM Products and Strategies

4.1    Truck manufacturers
4.1.1    Daimler Truck Group and Mercedes-Benz Group
4.1.2    Volvo Group (including Renault Trucks)
4.1.3    Scania
4.1.4    MAN Truck & Bus
4.1.5    DAF Trucks
4.1.6    Iveco
4.2    Construction equipment manufacturers
4.2.1    Bobcat
4.2.2    Caterpillar
4.2.3    Deere & Company
4.2.4    HD Hyundai Construction Equipment
4.2.5    JCB
4.2.6    Komatsu
4.2.7    Volvo CE
4.3    Trailer manufacturers
4.3.1    Schmitz Cargobull
4.3.2    Krone
4.3.3    Kögel
4.3.4    Wielton Group
4.4    OE suppliers
4.4.1    Actia
4.4.2    Continental
4.4.3    Knorr-Bremse
4.4.4    Stoneridge Electronics
4.4.5    ZF
4.5    Hardware and software providers
4.5.1    Advantech
4.5.2    Aplicom
4.5.3    ERM Advanced Telematics
4.5.4    Jimi (Concox)
4.5.5    John Deere Electronic Solutions
4.5.6    Lantronix
4.5.7    Micronet
4.5.8    Munic
4.5.9    Powerfleet
4.5.10    Quake Global
4.5.11    Queclink Wireless Solutions
4.5.12    Ruptela
4.5.13    Squarell Technology
4.5.14    Teltonika
4.6    Video-based driver monitoring solution vendors
4.6.1    CameraMatics
4.6.2    Exeros Technologies
4.6.3    Idrive
4.6.4    Lytx
4.6.5    Solera Fleet Solutions
4.6.6    Sensata INSIGHTS
4.6.7    Streamax
4.6.8    SureCam
4.6.9    VisionTrack
4.6.10    VUE

5    International Aftermarket Solution Providers

5.1    ABAX
5.2    AddSecure
5.3    Astrata Europe
5.4    CalAmp
5.5    Cartrack (Karooooo)
5.6    Fleet Complete
5.7    Geotab
5.8    Gurtam
5.9    Inseego
5.10    MICHELIN Connected Fleet
5.11    MiX by Powerfleet
5.12    ORBCOMM
5.13    Samsara
5.14    SCALAR by ZF
5.15    Targa Telematics
5.16    Teletrac Navman
5.17    Trackunit
5.18    Trimble
5.19    Verizon Connect
5.20    Webfleet

6    Regional Aftermarket Solution Providers

6.1    Benelux and France
6.1.1    Actia Telematics Services
6.1.2    CLS Group
6.1.3    Eliot
6.1.4    FleetGO
6.1.5    GeoDynamics
6.1.6    GPS-Buddy
6.1.7    Inter-Data
6.1.8    Linqo
6.1.9    Micpoint
6.1.10    MobiCoach
6.1.11    Océan (Orange Business)
6.1.12    Optimum Automotive Group
6.1.13    Prometheus Informatics
6.1.14    Rietveld
6.1.15    Route42
6.1.16    RouteVision
6.1.17    Simpliciti
6.1.18    SoFleet (Synox)
6.1.19    Strada
6.1.20    SuiviDeFlotte.net
6.1.21    Suivo
6.1.22    T Comm Telematics
6.1.23    TEKSAT
6.1.24    Truckonline
6.1.25    Ubiwan (Coyote Group)
6.1.26    Vehizen
6.2    Germany and Central Europe
6.2.1    ArealControl
6.2.2    AROBS Transilvania Software
6.2.3    Bornemann
6.2.4    CCS (Fleetcor)
6.2.5    Commander
6.2.6    ENAiKOON
6.2.7    ETA Automatizari Industriale
6.2.8    Eurowag Telematics
6.2.9    Fleet Services (GPS Bulgaria)
6.2.10    Flotman
6.2.11    GEONAVI
6.2.12    i-Cell
6.2.13    iData
6.2.14    Idem Telematics
6.2.15    Infis
6.2.16    Logifleet
6.2.17    Logisat
6.2.18    Mapon
6.2.19    Mireo
6.2.20    mobileObjects
6.2.21    Naviman Telematics
6.2.22    Sherlog Technology
6.2.23    Shiftmove
6.2.24    Spedion
6.2.25    TIS
6.2.26    VISPIRON
6.2.27    YellowFox
6.2.28    ZF Bus Connect
6.3    The Mediterranean
6.3.1    Atlantis Global System (Schmitz Cargobull)
6.3.2    Frotcom International
6.3.3    G4S Telematix
6.3.4    Gesinflot
6.3.5    GMV
6.3.6    Infogestweb (Golia)
6.3.7    Locatel
6.3.8    Macnil
6.3.9    Satdata
6.3.10    Sateliun (Fagor Electronica)
6.3.11    Tecmic
6.3.12    Trackysat
6.3.13    Vodafone Automotive
6.3.14    Wemob
6.4    Nordic countries
6.4.1    ECIT Autogear
6.4.2    EcoMobility
6.4.3    GpsGate
6.4.4    GSFleet
6.4.5    GSMvalve
6.4.6    Infobric Fleet
6.4.7    Locus Solutions
6.4.8    Total Car
6.4.9    Tramigo
6.4.10    Triona
6.4.11    Vialumina
6.4.12    Zeekit
6.5    UK and Ireland
6.5.1    3Dtracking
6.5.2    Axscend (SAF-Holland)
6.5.3    BigChange
6.5.4    CMS SupaTrak
6.5.5    Crystal Ball
6.5.6    GreenRoad
6.5.7    Lightfoot
6.5.8    Matrix iQ
6.5.9    Microlise
6.5.10    Quartix
6.5.11    Radius Telematics
6.5.12    RAM Tracking
6.5.13    Satmo
6.5.14    Trakm8
6.5.15    Transpoco

Glossary

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Press Release

2024-12-01 Press releases
The installed base of fleet management systems in Europe will reach 27.6 million by 2028

The number of active fleet management systems deployed in commercial vehicle fleets in Europe was 16.3 million at the end of 2023, according to a new research report from the IoT analyst firm Berg Insight. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 11.1 percent, this number is expected to reach 27.6 million by 2028. The top-39 vendors have today more than 100,000 active units in Europe. Berg Insight ranks Targa Telematics as the largest player in terms of active installed base with around 801,000 units at year-end 2023. Webfleet’s subscriber base has grown both organically and by acquisitions during the past years and the company holds the position as the second largest provider of fleet management solutions on the European market and reached an installed base of about 735,000 units. Verizon Connect is in third place and had achieved an installed base of an estimated 500,000 units at the year-end. Radius Telematics and CalAmp follow and have reached 459,000 units and 420,000 units respectively. Scania, ABAX, Geotab, Gurtam and Microlise are also ranked among the ten largest providers with 280,000–420,000 units each. Some notable players just outside of the top ten list are AddSecure Smart Transport, Bornemann, Volvo Group, MICHELIN Connected Fleet, Eurowag Telematics, SCALAR by ZF, Quartix, Linqo, MAN, RAM Tracking, Optimum Automotive, Daimler Truck, Mapon, Cartrack, Océan (Orange), GSFleet, Trimble, Fleet Complete, Macnil, AROBS Transilvania Software, Actia Telematics Services, Infobric Fleet, DAF and Shiftmove. The HCV manufacturers are now growing their subscriber bases in Europe considerably thanks to standard line fitment of fleet management solutions. FleetBoard by Daimler Truck, MAN DigitalServices, Volvo Connect and Scania Fleet Management are the most successful with active subscriber bases of 170,000 units, 205,000 units, 260,000 units and 418,000 units in Europe respectively at the end of 2023.

The consolidation trend on this market continued in 2024. “Fourteen mergers and acquisitions have taken place so far this year among the vendors of fleet management systems in Europe”, said Johan Fagerberg, Principal Analyst, Berg Insight. In June, AddSecure acquired Astrata Europe. In the same month, FleetGO Group acquired Dutch-based software provider Data2Track with the support of Main Capital Partners. Mapon acquired Trackon Fleet Management based in Lithuania. EcoMobility Group acquired WinFleet based in France and Schmitz Cargobull acquired a majority stake in Atlantis Global System in June. In July, Cubo based in Northern Ireland was acquired by Fuel Card Services, one of the largest fuel card providers in the UK. Fagor Electronica acquired Sateliun in September. In the same month, Alerce Group acquired Wemob, and GSMvalve acquired Latvia-based SkyFMS. In September, Inseego announced the sale of its fleet management and telematics business for US$ 52 million. The buyer is a portfolio holding company of Convergence Partners, an investment management firm focused on the technology sector. In September, Powerfleet announced the acquisition of Fleet Complete. The deal valued at US$ 200 million creates a combined entity with over 2.6 million subscribers and 2,500 employees. Trimble announced in September that Platform Science will acquire its global transportation telematics business units. As part of this agreement, Trimble will become a shareholder in Platform Science’s expanded business (32.5 percent). In October, Shiftmove acquired Optimum Automotive that operates in France, Portugal, Spain and Africa. Finally, Great Hill Partners announced in October a partial sale of BigChange to Simpro Group, a global provider of field service management solutions. Mr. Fagerberg anticipates that the market consolidation of the still overcrowded industry will continue in 2025.

 

 

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