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レンタルとリース車両向けテレマティクス (第2版)


Telematics for Rental and Leasing Fleets - 2nd Edition

解説 レンタル・リース車両向けテレマティクス市場の最新動向は?欧州市場でレンタル・リース会社が使用しているアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2021年末時... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2023年2月17日 Eur1,500
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135 英語

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サマリー

解説

レンタル・リース車両向けテレマティクス市場の最新動向は?欧州市場でレンタル・リース会社が使用しているアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2021年末時点で約268万台に達しています。欧州の総設置台数は、2026年には17.9%の複合年間成長率(CAGR)で612万台に成長すると予測されます。北米では、OEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総使用台数が2021年末の約295万台から増加し、2026年には643万台に達し、CAGR16.9%になると予測されます。レンタル&リース会社、ベンダー、製品、市場に関する最新情報を入手することができます。

 


 

この調査レポートは、欧州と北米のレンタルとリース車両向けテレマティクス市場の最新動向を分析したベルグインサイトの戦略レポートです。本レポートは、5年間の業界予測や専門家のコメントなど、135ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供し、ビジネス上の意思決定の基礎となる情報を提供します。

本レポートのハイライト

  • 市場をリードする企業との数多くのエグゼクティブインタビューから得た洞察
  • レンタルとリース車両に関する新しいデータ
  • レンタルとリースのテレマティクスバリューチェーンの包括的な概要
  • 市場動向と主要開発の詳細な分析
  • レンタカーとリース企業24社におけるテレマティクス活動のケーススタディ
  • レンタカーとリース企業にサービスを提供する企業30社の詳細なプロフィール
  • 2026年までのセグメント別、地域別の市場予測

レンタルとリースのテレマティクスシステムは2026年に1,260万台へ

テレマティクスとは、長距離通信を意味するテレコミュニケーションと、情報の科学を意味するインフォマティクスを組み合わせた概念です。したがって、テレマティクスとは、通信ネットワークを通じて、自動車など遠隔地にある対象物の情報を収集することを指します。レンタルやリースにテレマティクス技術を導入すると、資産管理、盗難車追跡、カーシェアリング、デジタルモビリティの提供が可能になります。後者のソリューションは、一般的に自動車レンタル・リース会社が既存顧客や見込み顧客に対して提供するサービスを差別化することを可能にします。コネクテッドカーは自動車業界の大きなトレンドであり、現在ほとんどの自動車メーカーが新車にテレマティクスサービスを標準装備しています。現在、レンタカー会社やリース会社では、アフターマーケットとOEMの両方のテレマティクス・システムに対応したいくつかのカテゴリーの自動車テレマティクス・アプリケーションが使用されています。例えば、緊急通報やロードサイドアシスタンス、盗難車追跡・回収(SVT/SVR)、車両診断、便利なアプリケーション、使用ベース価格などがあります。

レンタカーサービスでは、顧客が特定の期間、通常は数時間から数週間の範囲で自動車を借りることができます。レンタカー市場は徐々に統合され、一握りの大手企業が市場の大部分を占めています。2021年にレンタカー会社が管理する総車両数は、欧州と北米で約380万台となっています。車両リースとは、合意した費用で一定期間、自動車をリースすることを指します。リース市場は、金融サービス型リースとフルサービス型リースに大別される。自動車リースは、従来は金融サービスが中心であったが、現在では自動車の所有・管理全般をアウトソーシングできるフルサービスリースというモデルもある。フルサービスリースでは、顧客はリース会社に毎月定期的にリース料を支払い、資金調達、車両の減価償却、車両の使用に関連する様々なサービスを提供します。

Berg Insightは、レンタルとリース会社で使用されるテレマティクス機器の数は今後数年間で安定的に増加すると予測しています。この分野のテレマティクス市場を押し上げると予想される主な影響要因は、自動車OEMや関連サービスプロバイダーが推進するコネクテッドカーのトレンド、車両所有者による車両利用率の向上ニーズ、新しいモビリティサービスの出現、自動車産業における一般的な電動化トレンドなどです。欧州市場で使用されているアクティブなOEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器の総数は、2021年末時点で約268万個に達しました。欧州の総設置台数は、2026年には17.9%の複合年間成長率(CAGR)で612万台まで増加すると予測されます。北米では、OEMおよびアフターマーケットのテレマティクス機器総数が2021年末の約295万台から増加し、2026年には643万台に達すると予測され、CAGRは16.9%に達します。2021年の欧州と北米のレンタカー総人口におけるテレマティクス普及率はそれぞれ約29.1%と44.9%です。カーリース市場の対応する数値は、2021年末に欧州で29.9%、北米で44.1%となっています。

市場はまだ比較的初期の段階にあり、複数の産業にまたがる複雑なバリューチェーンの中で、非常に多様なプレーヤーが相互作用しています。テレマティクスの導入で注目すべき活動を行うレンタル・リース会社には、エンタープライズ、エイビスバジェットグループ、ハーツ、欧州レンタル・リース業界の企業は、テレマティクス・プログラムを独自に開発するか、あるいは程度の差こそあれパートナーに依存することができる。完全にデジタル化された非接触型レンタカーサービスのみを提供する企業も出てきています。例えば、Beast、Liigu、Locauto Elefast、Ufodrive、Toosla、Virtuoなどです。

レンタルとリース市場向けの主要なテレマティクス・ソリューション・ベンダーには、Geotab、Octo Telematics、CalAmp(Lojack)、Webfleet、Targa Telematicsなどがあります。例えばテレマティクスエコシステムには、Continental、CalAmp(LoJack)、Zubieなど、アフターマーケットのテレマティクス分野で大きなビジネスを展開しているテレマティクスプレーヤーが含まれます。また、Webfleet、Matrix Telematics、Ruptela、Kuantic、PowerFleetといった従来の車両管理ソリューションのベンダーもこの分野に進出しています。RentalMatics、HQ Rental Software、Kirrk、TSD Mobility Solutionsなどのテレマティクスサービスプロバイダーは、レンタル業界向けソリューションに特化しています。カーシェアリングテレマティクスを専門とするプレイヤーの中には、製品ポートフォリオを拡大して、レンタカー会社やリース会社をターゲットにしているところもあります。カーシェアリング・テレマティクスの主要ベンダーの例としては、INVERS、Vulog、Convadisが挙げられます。自動車OEMは、OEMテレマティクスサービスを提供したり、自社のレンタル・リース会社を通じてコネクテッドカーサービスを利用することで、エコシステムに積極的に参加するようになっています。例えば、General Motors、Stellantis、Ford、Renault-Nissan-Mitsubishi、Toyota、Tesla、BMW、Daimler、Hyundaiなどが挙げられます。

本レポートは以下の質問に答えます

  • レンタル・リース車両におけるテレマティクス活動の現状は?
  • 主要なテレマティクス・プラットフォーム・プロバイダーはどこか?
  • 車両OEMはどのようにエコシステムに関与しているか?
  • レンタル・リース事業者にはどのような技術的選択肢があるのか?
  • COVID-19の大流行がこの市場におけるテレマティクスの取り込みにどのような影響を与えたか?
  • 欧州と北米の市場はどのように発展していくのか?
  • カーシェアリング市場は欧州と北米でどのように発展していくのか?
  • テレマティクスを利用した企業向けカーシェアリング市場は今後どのように進化していくのか?


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目次

目次

目次
図のリスト

エグゼクティブサマリー

1 自動車とパーソナルモビリティサービス

1.1 欧州の自動車市場
1.1.1 使用車両と駐車場密度
1.1.2 新車登録台数と主要メーカー
1.2 北米の自動車市場
1.2.1 使用車両と駐車場密度
1.2.2 新車登録台数と主要メーカー
1.3 自動車を利用したモビリティサービス
1.4 レンタカー市場
1.4.1 レンタカーのオペレーションモデル
1.4.2 レンタカーの季節性
1.4.3 完全デジタル化・非接触型レンタカーサービス
1.5 カーリース市場
1.5.1 ファイナンシャルリースモデルとフルサービスリースモデル
1.5.2 中古車市場

2 レンタルとリースのテレマティクスソリューション

2.1 レンタルとリース業におけるテレマティクスの紹介
2.2 自動車テレマティクスインフラ
2.2.1 車両セグメント
2.2.2 トラッキングセグメント
2.2.3 ネットワークセグメント
2.2.4 サービスセグメント
2.3 レンタルとリースセグメントにおけるカーテレマティクスアプリケーション
2.3.1 eCallとロードサイドアシスタンス
2.3.2 盗難車追跡
2.3.3 利用者ベースの保険
2.3.4 リモートコントロールと利便性サービス
2.3.5 車両診断メンテナンス
2.3.6 タイヤ空気圧監視システム
2.3.7 燃料カード統合とレポーティング
2.3.8 ドライビングデータの登録と分析
2.3.9 エコドライブ・スキーム
2.4 規制対応とレポーティング
2.4.1 CSA - コンプライアンス、安全、アカウンタビリティ
2.4.2 サービス時間、電子ロギング装置
2.4.3 燃料税申告
2.4.4 その他のアプリケーション

3 市場予測・動向

3.1 市場分析
3.1.1 欧州と北米で使用されているレンタルとリース用テレマティクス機器
3.1.2 テレマティクスソリューションを利用するレンタルとリース会社の上位企業
3.1.3 テレマティクスソリューションプロバイダーの市場シェア
3.1.4 市場予測-欧州のテレマティクスシステム
3.1.5 市場予測 - 北米におけるテレマティクスシステム
3.2 欧州と北米のカーシェアリングテレマティクス
3.2.1 欧州のカーシェアリングテレマティクス
3.2.2 北米におけるカーシェアリングテレマティクス
3.2.3 テレマティクスを活用した企業カーシェアリング
3.3 バリューチェーン分析
3.3.1 自動車産業界のプレーヤー
3.3.2 IT業界のプレーヤー
3.3.3 レンタルとリース業界プレイヤー
3.3.4 テレマティクス業界プレイヤー
3.3.5 通信業界プレイヤー
3.4 市場動向
3.4.1 レンタルとリースはモビリティサービスとの連携が進む
3.4.2 電気自動車がテレマティクス導入を促進する
3.4.3 多くの国でOEMのSVTサービスとアフターマーケットサービスが競合する
3.4.4 CRMソリューションと車両診断により、カスタマーケアの向上が可能
3.4.5 データ交換により、独立系サービスプロバイダーがOEMデータを利用できるようになる
3.4.6 レンタルとリース市場の統合トレンドは継続する
3.4.7 OEMによるテレマティクスシステムの普及
3.4.8 カーシェアリングは企業の移動コスト削減の手段として普及する
3.4.9 完全デジタル化・非接触型レンタカーサービスが増加中
3.4.10 レンタカーとリースのテレマティクス市場に対する長期的なコビット19の影響
3.4.11 半導体不足がレンタカーとリース市場に与える影響

4 レンタルとリース会社

4.1 レンタカー会社
4.1.1  Ace Rent a Car
4.1.2  Avis Budget Group
4.1.3  Enterprise Holdings
4.1.4  Europcar Mobility Group
4.1.5  Green Motion
4.1.6  Hertz
4.1.7  Sixt Group
4.2 リースとフリートマネジメント会社
4.2.1  ALD Automotive
4.2.2  Alphabet
4.2.3  Arval
4.2.4  Athlon
4.2.5  Donlen
4.2.6  Element Fleet Management
4.2.7  LeasePlan
4.2.8  Leasys
4.2.9  Lex Autolease
4.2.10  Volkswagen Leasing and Euro-Leasing
4.2.11  Wheels
4.3 完全デジタル・非接触型レンタカー会社
4.3.1  Beast
4.3.2  Liigu
4.3.3  Locauto Elefast
4.3.4  Toosla
4.3.5  Ufodrive
4.3.6  Virtuo

5 企業プロフィールと戦略

5.1 End-to-endソリューションプロバイダー
5.1.1 Airmax

 

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Summary

Description

What are the latest developments on the rental and leasing telematics market? The total number of active OEM and aftermarket telematics devices used by rental and leasing companies on the European market reached around 2.68 million at the end of 2021. The total installed base in Europe is forecasted to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 17.9 percent to 6.12 million in 2026. In North America, the total number of OEM and aftermarket telematics devices in use is forecasted to increase from around 2.95 million at the end of 2021 to reach 6.43 million by 2026, representing a CAGR of 16.9 percent. Get up to date with the latest information about rental & leasing companies, vendors, products and markets.

 


 

Telematics for Rental and Leasing Fleets is a strategy report from Berg Insight analysing the latest developments on this market in Europe and North America. This strategic research report from Berg Insight provides you with 135 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions.

Hightlights from the report:

  • Insights from numerous executive interviews with market leading companies.
  • New data on rental and leasing fleets.
  • Comprehensive overview of the rental and leasing telematics value chain.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Case Studies of telematics activities among 24 car rental and leasing companies.
  • Detailed profiles of 30 companies that serve the rental and leasing companies.
  • Market forecasts by segment and region lasting until 2026.

Rental and leasing telematics systems in active use to reach 12.6 million in 2026

The concept of telematics is a combination of telecommunications – long-distance communications – and informatics – the science of information. Telematics in general thus refers to the collection of information related to remote objects such as vehicles via telecommunications networks. The introduction of telematics technology in the context of rental and leasing commonly support asset management and stolen vehicle tracking as well as carsharing and digital mobility offerings. Solutions of the latter type generally enable automotive rental or leasing companies to differentiate their offerings to current and prospective clients. The connected car is a major trend in the automotive industry and most carmakers today offer telematics services as standard on new vehicles. Several categories of car telematics applications supported by both aftermarket and OEM telematics systems are today used by car rental and leasing companies. Examples include emergency call and roadside assistance, stolen vehicle tracking and recovery (SVT/SVR), vehicle diagnostics, convenience applications and usage-based pricing.

Car rental services allow customers to rent cars for a specific period of time, usually ranging from a few hours to a few weeks. The car rental market is gradually consolidating and a handful major companies constitute a large part of the market. The total fleet managed by car rental companies in 2021 was about 3.8 million cars in Europe and North America. Vehicle leasing refers to the leasing of a motor vehicle for a fixed period at an agreed cost. The leasing market can broadly be divided into financial service and full-service leasing. Vehicle leasing has historically mainly been a financial service but now also allows customers to outsource the ownership and entire management of their vehicles in a full-service lease model. Under a full-service lease, the client pays the leasing company a regular monthly lease payment to cover financing, depreciation of the vehicle and various services provided in relation to the use of the vehicle.

Berg Insight expects that the number of telematics devices used by the rental and leasing companies will increase at a steady rate in the next years. Key influencers expected to boost the telematics market in this vertical include the connected car trend driven by the vehicle OEMs and related service providers, the need for fleet owners to increase fleet utilization, the emergence of new mobility services and the general electrification trend in the automotive industry. The total number of active OEM and aftermarket telematics devices in use on the European market reached around 2.68 million at the end of 2021. The total installed base in Europe is forecasted to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 17.9 percent to 6.12 million in 2026. In North America, the total number of OEM and aftermarket telematics devices in use is forecasted to increase from around 2.95 million at the end of 2021 to reach 6.43 million by 2026, representing a CAGR of 16.9 percent. The telematics penetration rate in the total population of rental vehicles in Europe and North America was about 29.1 percent and 44.9 percent respectively in 2021. The corresponding numbers for the car leasing market was 29.9 percent in Europe and 44.1 percent in North America at the end of 2021.

The market is still in a relatively early phase with a great diversity of players interacting in a complex value chain that spans multiple industries. Rental and leasing companies with notable activities within the implementation of telematics include Enterprise, Avis Budget Group, Hertz, Europcar, Sixt, ALD Automotive, Arval, Alphabet, Element and LeasePlan. Players in the rental and leasing industry can either develop telematics programs independently or rely on partners to varying degrees. An emerging category of companies are exclusively offering fully digital and contactless car rental services. Examples of these are Beast, Liigu, Locauto Elefast, Ufodrive, Toosla and Virtuo.

Leading telematics solution vendors for the rental and leasing market include Geotab, Octo Telematics, CalAmp (Lojack), Webfleet and Targa Telematics. The telematics ecosystem for example includes telematics players that have significant business in the aftermarket telematics sector such as Continental, CalAmp (LoJack) and Zubie. Several traditional fleet management solution vendors including Webfleet, Matrix Telematics, Ruptela, Kuantic and PowerFleet have also expanded into this field. A number of telematics service providers such as RentalMatics, HQ Rental Software, Kirrk and TSD Mobility Solutions specialise in solutions for the rental industry. Some players specializing in carsharing telematics have broadened their product portfolio to target car rental and leasing companies. Examples of leading carsharing telematics technology vendors include INVERS, Vulog and Convadis. Automotive OEMs are increasingly taking an active part in the ecosystem by offering OEM telematics services or by utilizing connected car services via its captive rental and leasing companies. Examples include General Motors, Stellantis, Ford, Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota, Tesla, BMW, Daimler and Hyundai.

This report answers the following questions:

  • What is the current status of the telematics activities among rental and leasing fleets?
  • Which are the leading telematics platform providers?
  • How are the vehicle OEMs involved in the ecosystem?
  • What technology choices are there for rental and leasing fleet operators?
  • How has the COVID-19 pandemic affected the uptake of telematics in this market?
  • How will the market evolve in Europe and North America?
  • How will the carsharing market evolve in Europe and North America?
  • How will the telematics-based corporate carsharing market evolve in the upcoming years?


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Table of Contents

Table of Contents

Table of Contents
List of Figures

Executive summary

1    Cars and Personal Mobility Services

1.1    The automotive market in Europe
1.1.1    Vehicles in use and car park density
1.1.2    New car registrations and leading manufacturers
1.2    The automotive market in North America
1.2.1    Vehicles in use and car park density
1.2.2    New car registrations and leading manufacturers
1.3    Car-based mobility services
1.4    The car rental market
1.4.1    Car rental operational models
1.4.2    Car rental seasonality
1.4.3    Fully digital and contactless car rental services
1.5    The car leasing market
1.5.1    Financial and full-service lease models
1.5.2    Second-hand market

2    Rental and Leasing Telematics Solutions

2.1    Introduction to telematics in the rental and leasing industry
2.2    Car telematics infrastructure
2.2.1    Vehicle segment
2.2.2    Tracking segment
2.2.3    Network segment
2.2.4    Service segment
2.3    Car telematics applications in the rental and leasing segment
2.3.1    eCall and roadside assistance
2.3.2    Stolen vehicle tracking
2.3.3    Usage-based insurance
2.3.4    Remote control and convenience services
2.3.5    Vehicle diagnostics and maintenance
2.3.6    Tire pressure monitoring systems
2.3.7    Fuel card integration and reporting
2.3.8    Driving data registration and analysis
2.3.9    Eco-driving schemes
2.4    Regulatory compliance and reporting
2.4.1    CSA – Compliance, Safety, Accountability
2.4.2    Hours-of-service and electronic logging devices
2.4.3    Fuel tax reporting
2.4.4    Other applications

3    Market Forecasts and Trends

3.1    Market analysis
3.1.1    Rental and leasing telematics devices in use in Europe and North America
3.1.2    Top rental and leasing companies using telematics solutions
3.1.3    Telematics solution provider market share
3.1.4    Market forecasts – telematics systems in Europe
3.1.5    Market forecasts – telematics systems in North America
3.2    Carsharing Telematics in Europe and North America
3.2.1    Carsharing telematics in Europe
3.2.2    Carsharing telematics in North America
3.2.3    Telematics-based corporate carsharing
3.3    Value chain analysis
3.3.1    Automotive industry players
3.3.2    IT Industry players
3.3.3    Rental and leasing industry players
3.3.4    Telematics industry players
3.3.5    Telecom industry players
3.4    Market trends
3.4.1    Rental and leasing to be increasingly integrated with mobility services
3.4.2    Electric vehicles to drive telematics adoption
3.4.3    OEM SVT services compete with aftermarket services in many countries
3.4.4    CRM solutions and vehicle diagnostics enable improved customer care
3.4.5    Data exchanges make OEM data available to independent service providers
3.4.6    The consolidation trend to continue in the rental and leasing markets
3.4.7    OEM embedded telematics systems are becoming more popular
3.4.8    Carsharing becomes a popular means to reduce corporate mobility costs
3.4.9    Fully digital and contactless car rental services on the rise
3.4.10    The long-term Covid-19 impact on the car rental and leasing telematics market
3.4.11    Semiconductor shortage affects the car rental and leasing market

4    Rental and Leasing Companies

4.1    Car rental companies
4.1.1    Ace Rent a Car
4.1.2    Avis Budget Group
4.1.3    Enterprise Holdings
4.1.4    Europcar Mobility Group
4.1.5    Green Motion
4.1.6    Hertz
4.1.7    Sixt Group
4.2    Leasing and fleet management companies
4.2.1    ALD Automotive
4.2.2    Alphabet
4.2.3    Arval
4.2.4    Athlon
4.2.5    Donlen
4.2.6    Element Fleet Management
4.2.7    LeasePlan
4.2.8    Leasys
4.2.9    Lex Autolease
4.2.10    Volkswagen Leasing and Euro-Leasing
4.2.11    Wheels
4.3    Fully digital and contactless car rental companies
4.3.1    Beast
4.3.2    Liigu
4.3.3    Locauto Elefast
4.3.4    Toosla
4.3.5    Ufodrive
4.3.6    Virtuo

5    Company Profiles and Strategies

5.1    End-to-end solution providers
5.1.1    Airmax
5.1.2    CalAmp (Lojack)
5.1.3    Geotab
5.1.4    IMS
5.1.5    Invers
5.1.6    Kirrk
5.1.7    Move Mee
5.1.8    Munic
5.1.9    Octo Telematics
5.1.10    OpenFleet
5.1.11    PowerFleet
5.1.12    Targa Telematics
5.1.13    Vulog
5.1.14    Webfleet
5.1.15    WeGo Carsharing
5.1.16    Zubie
5.2    Software platform providers
5.2.1    Coastr
5.2.2    Eccocar
5.2.3    Fourthtier
5.2.4    HQ Rental Software
5.2.5    RentalMatics
5.2.6    Ridecell
5.2.7    TSD Mobility Solutions
5.2.8    Vinli
5.3    In-vehicle telematics systems providers
5.3.1    Continental
5.3.2    Convadis
5.3.3    Kuantic
5.3.4    Liberkee (Huf Secure Mobile)
5.3.5    Matrix Telematics
5.3.6    Ruptela

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