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サウジアラビアのチョコレート市場規模・シェア分析-成長動向と予測レポート 2025-2033

サウジアラビアのチョコレート市場規模・シェア分析-成長動向と予測レポート 2025-2033


Saudi Arabia Chocolate Market Size and Share Analysis - Growth Trends and Forecast Report 2025-2033

サウジアラビアのチョコレート市場の動向と概要 サウジアラビアのチョコレート市場規模は2024年に13.2億米ドル。2025年から2033年にかけて年平均成長率4.75%で成長し、2033年には20億米ドルに達すると予測され... もっと見る

 

 

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Renub Research
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サマリー

サウジアラビアのチョコレート市場の動向と概要

サウジアラビアのチョコレート市場規模は2024年に13.2億米ドル。2025年から2033年にかけて年平均成長率4.75%で成長し、2033年には20億米ドルに達すると予測される。この成長の原動力は、高級チョコレートに対する消費者の需要の高まり、可処分所得の増加、休日や祝祭日における贈答品や嗜好品としてのチョコレートの人気の高まりである。

本レポートでは、サウジアラビアのチョコレート市場について、タイプ別(ダークチョコレート、ミルク/ホワイトチョコレート)、原料別(カカオ豆、ココアバター、甘味料、チョコレートリカー、その他)、流通チャネル別(ハイパーマーケット・スーパーマーケット、コンビニエンスストア、オンライン小売店、その他流通チャネル)、地域別、企業分析2025-2033年まで調査・予測を行っています。


サウジアラビアのチョコレート市場展望

チョコレートはカカオ豆、砂糖、ミルクなどから作られる甘い嗜好品で、バー、トリュフ、飲料など様々な形態がある。主な種類はダークチョコレート、ミルクチョコレート、ホワイトチョコレートで、カカオ含有量や添加されるフレーバーのバリエーションもある。このような多様性により、チョコレートは最も人気のあるデザート、スナック・アイテム、ギフト・アイテムとなっている。

消費者動向の変化と可処分所得の増加により、サウジアラビアではチョコレートの需要が急増している。チョコレートは主に、結婚式、ラマダン、イードのお祝いなどの際に、贈答用や個人的なご褒美として消費されている。プレミアム・チョコレートとスーパープレミアムチョコレートの市場は、カカオ含有量の高いヘルシーな選択肢によって牽引されている。若年人口と都市化が、贅沢品やスナックとしてのチョコレート需要を支えている。サウジアラビアの消費者の味覚の変化に対応しようとする国際的なブランドや地元の職人によるチョコレートの多様化が進んでいる。


サウジアラビアのチョコレート市場の成長ドライバー

サウジアラビアにおけるチョコレート消費の成長

サウジアラビアのチョコレート市場は大きく成長している。サウジアラビアでは、お祭りの時のチョコレートは飛ぶように売れる。文化的なお祭りは社会で非常に重要な役割を果たしている。このような祭りは、通常、集まりや贈り物の伝統があり、チョコレートは快楽と博愛の象徴として認識されている。このように古い習慣が西洋の影響を受けて適応された結果、このようなイベント時にはチョコレートの需要が増加する。このトレンドに対応している他の主要ブランドには、Patchi、Godiva、Bostani、Aani & Dani、Bateelなどがある。このようなチョコレート・ブランドは、イードのような特別な機会に利用できるスペシャル・パックの他に、魅力的なフレーバーのチョコレートの品揃えを提供している。こうした戦略は、消費者の嗜好に応えるだけでなく、この地域のチョコレート市場全体の成長にも貢献している。


需要は、高品質でパーソナライズされた製品への欲求に影響される。

サウジアラビアのチョコレート需要は、顧客の嗜好の変化、特に高級品質とカスタマイズ志向の影響をますます受けている。消費者の健康志向が高まるにつれ、品質を優先した高級チョコレートへのシフトが顕著になっている。さらに、パーソナライズされたオプションへの関心も高まっており、消費者は特別な日やギフトに合わせたユニークなフレーバー、デザイン、包装を求めている。例えばNaeem Foods社は高級チョコレートを扱い、そのような要望に応えるカスタマイズ・サービスを提供している。さらに、市場が成長するにつれて、消費者は本物志向や職人技への探究心を強めている。こうした関心の高まりに対応するため、サロン・デュ・チョコレートは2023年11月にリヤドで初のイベントを開催し、チョコレート通をターゲットにした。


消費者への健康効果

サウジアラビアの消費者の健康意識の高まりは、チョコレート市場、特にダークチョコレート市場を大いに後押ししている。ダークチョコレートには、豊富な抗酸化物質や気分の高揚など、いくつかの健康上の利点があることがメディアやオンライン情報源を通じて強調されている。そのため、多くの人々がダイエットを意識するようになり、健康上の利点を付加した贅沢なお菓子を求めるようになっている。ダーク・チョコレートは、適度に摂取することで、嗜好性と栄養面での利点というユニークな組み合わせを提供し、罪悪感のない嗜好品を求める健康志向の消費者にとって魅力的な選択肢となる。


サウジアラビアのチョコレート市場の課題

輸入カカオと原材料への依存

サウジアラビアのチョコレート市場における重要な課題の一つは、輸入カカオやその他の原材料への依存である。サウジアラビアは国内でカカオを生産していないため、国際的なサプライヤーに大きく依存している。このような状況は、市場を国際的な価格変動、サプライチェーンの混乱、貿易制限にさらし、生産コストを上昇させる。さらに、カカオ生産国の地政学的・経済的不安定は、サプライチェーンにさらなる困難をもたらすかもしれない。このような要因は、現地メーカーにとって課題であり、消費者にとっては製品の最終コストが高くなるため、価格に敏感な分野では市場成長の抑制要因となりうる。


消費者の健康志向の変化

サウジアラビアの消費者の健康意識の高まりは、従来のチョコレート製品に問題を引き起こしている。糖分や脂肪分の過剰摂取による悪影響に対する意識が高まり、砂糖不使用やオーガニックのチョコレートなど、より健康的な選択肢に対する需要が高まっている。このトレンドは成長の機会をもたらすが、メーカーにとっては、多くの技術革新と製品の再製造が必要であり、時間とコストがかかる。このトレンドに乗り遅れた企業は、競争が激化する市場でのシェア低下に直面することになる。


サウジアラビアのカカオ豆チョコレート市場

サウジアラビアにおけるカカオ豆の重要性は、伝統的なチョコレートの生産に欠かせないためである。消費者はその豊かな風味と食感、特にダークチョコレートや高級チョコレートを好む。世界的に取引されるこれらの豆は、信頼できるサプライチェーンに貢献している。サウジアラビアは2023年第1四半期に3,700万kg以上のカカオを輸入しており、これは2022年通年の輸入総量を上回る量である。このような堅調な輸入活動は、チョコレートメーカーに低コスト調達の選択肢をもたらすだろう。特に、市場で最も人気のあるタイプのミルクチョコレートに恩恵がある。


サウジアラビアのダークチョコレート市場概要

サウジアラビアのダークチョコレート市場は、ダークチョコレートに関連する健康上のメリットに対する消費者の意識の高まりにより、速いペースで成長している。ダークチョコレートは、カカオ含有量が高く糖分が低いことで知られ、抗酸化物質が豊富で、心臓の健康や認知機能の改善に関連している。そのため、サウジアラビアでは健康志向の消費者に好まれている。その他の原動力としては、プレミアム・チョコレートや職人技を駆使したチョコレートの人気があり、品質と独特の味わいが重視されている。ダークチョコレートの国際ブランドや地元ブランドは、消費者の嗜好の変化に対応するため、オーガニックやビーガンといった新しいアイテムやフレーバーを発表している。需要に関しては、サウジアラビアの北部と中部では、祝祭シーズン、特にラマダンやイードの時期にかなりの需要がある。この時期、人々はダークチョコレートを贈り物に使う傾向がある。


サウジアラビア北部・中部のチョコレート市場

サウジアラビア北部・中部のチョコレート市場は、都市化、富裕層の増加、西洋的な生活を好む文化の変化により拡大している。国連ハビタット(UN-Habitat)によると、サウジアラビアは世界で最も都市化が進んだ国の一つで、2030年までに都市化率が90%を超える可能性が高い。可処分所得は増加し、人々はチョコレートのような贅沢なお菓子を求めるようになり、国内外の多くのメーカーがさまざまな選択肢に対応している。チョコレートの製品は、祝祭や社交の場で主に共有される。新興市場は、大企業だけでなく中堅企業にも好機をもたらし、消費者の選択と経済的幸福を変化させている。このような状況の中、国際コーヒー・チョコレート見本市は、サウジアラビアのリヤドで第9回を開催し、同地域でのビジネスの成長を紹介した。


サウジアラビア西部地域のチョコレート市場

ジッダ、メッカ、メディナなどの都市を含むサウジアラビアの西部地域は、同国のチョコレート市場のかなりの割合を占めている。この地域は観光や宗教行事による文化・経済活動が盛んで、それがチョコレートの消費を押し上げている。メッカやメディナを訪れる巡礼者は、贈り物としてチョコレートを購入することが多く、ハッジやラマダンの季節的な需要急増に貢献している。サウジアラビア西部の都市部、特にジェッダのような都市では、プレミアム、職人技、輸入チョコレートの人気が高まっている。地元の味と国際的なトレンドが融合した地域の人口統計が需要を決定している。


サウジアラビアのチョコレート会社

Aani& Dani社、Artisan du Chocolat社、Bateel社、Al Nassama社、Bostani Chocolate社などがサウジアラビアのチョコレート市場の有力企業である。

2024年10月、サウジアラビアのVlinder Chocolateが、バイラル・フード・トレンドの一環として「ドバイ・チョコレート風」製品を携えて韓国に進出した。

カレボー社のNXT植物性チョコレートは、従来のチョコレートと同じ豊かな風味、クリーミーな食感、品質を約束している。ネスレは今後10年間でサウジアラビアに70億サウジアラビアリヤルを投資し、同国での存在感を高める予定だ。これは、2025年に操業を開始する高度製造施設に最大3億7500万サウジアラビア・リヤルを投資することから始まる。

2024年9月16日〜19日、チョコレート・アート・サロンはサウジアラビア初の本格的なイベントで、チョコレートの芸術と彫刻が紹介され、世界中の文化とチョコレート芸術が一堂に会する。


サウジアラビアのチョコレート市場セグメント
種類 - 2つの視点からの市場細分化
1.ダークチョコレート
2.ミルク/ホワイトチョコレート


原材料 - 5つの視点からの市場内訳
1.カカオ豆
2.ココアバター
3.甘味料
4.チョコレート酒
5.その他


流通チャネル - 4つの視点からの市場細分化
1.ハイパーマーケット/スーパーマーケット
2.コンビニエンスストア
3.オンラインストア
4.その他の流通チャネル


地域別 - 4つの視点からの市場構成
1.欧米
2.北部・中部
3.東部
4.南部


3つの視点からキーマンを網羅:
- 概要
- 最近の発展
- 収益分析


企業分析
1.アーニ&ダニ
2.アルティザン・デュ・ショコラ
3.バティール
4.アル・ナサマ
5.ボスタニ・チョコレート

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目次

1.はじめに


2.研究方法


3.エグゼクティブサマリー


4.市場ダイナミクス
4.1 成長促進要因
4.2 課題


5.サウジアラビアのチョコレート市場


6.市場シェア
6.1 タイプ別
6.2 原材料別
6.3 流通チャネル別
6.4 地域別


7.種類別
7.1 ダークチョコレート
7.2 ミルク/ホワイトチョコレート


8.材料
8.1 カカオ豆
8.2 ココアバター
8.3 甘味料
8.4 チョコレートリカー
8.5 その他


9.流通チャネル
9.1 ハイパーマーケット・スーパーマーケット
9.2 コンビニエンスストア
9.3 オンラインストア
9.4 その他の流通チャネル


10.地域
10.1 西部
10.2 北部・中部
10.3 東部
10.4 南部


11.ポーターのファイブフォース分析
11.1 買い手の交渉力
11.2 サプライヤーの交渉力
11.3 ライバルの度合い
11.4 新規参入の脅威
11.5 代替品の脅威


12.SWOT分析
12.1 強み
12.2 弱点
12.3 機会
12.4 脅威


13.主要プレーヤーの分析
13.1 アーニ&ダニ

13.1.1 概要
13.1.2 最近の開発

13.2 アルティザン・デュ・ショコラ

13.2.1 概要
13.2.2 最近の開発

13.3 バティール

13.3.1 概要
13.3.2 最近の発展

13.4 アル・ナサマ

13.4.1 概要
13.4.2 最近の発展

13.5 ボスタニ・チョコレート

13.5.1 概要
13.5.2 最近の開発

13.6 サイード・ダル1923

13.6.1 概要
13.6.2 最近の発展

13.7 ジュハイナアルダジャンホールディング

13.7.1 概要
13.7.2 最近の発展

13.8 ノイハウス

13.8.1 概要
13.8.2 最近の開発

 

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Summary

Saudi Arabia Chocolate Market Trends & Summary

The Saudi Arabia chocolate market was valued at US$ 1.32 billion in 2024. It is expected to grow at a CAGR of 4.75% from 2025 to 2033, reaching US$ 2.00 billion by 2033. This growth is driven by rising consumer demand for premium chocolates, increasing disposable incomes, and the growing popularity of chocolate as a gifting and indulgence option during holidays and celebrations.

The report Saudi Arabia Chocolate Market & Forecast covers by Type (Dark Chocolate and Milk/White Chocolate), Ingredients (Cocoa Beans, Cocoa Butter, Sweeteners, Chocolate Liquor, and Others), Distribution Channel (Hypermarkets/Supermarkets, Convenience Stores, Online Retail Stores, and Other Distribution Channel), Region and Company Analysis 2025-2033.


Saudi Arabia Chocolate Market Outlooks

Chocolate is a sweet delicacy prepared from cocoa beans, sugar, and milk or other ingredients, available in forms ranging from bars, truffles, and beverages. The prime types are dark, milk, and white chocolate, along with variations in cocoa content and added flavors. Such versatility makes it a most sought-after dessert, snack item, and gift item.

The demand for chocolates is growing sharply in Saudi Arabia, given the shift in consumer trends and increased disposable incomes. Chocolates are mainly consumed for gifting purposes and personal treat during weddings, Ramadan, Eid celebrations, among others. The market for premium and super-premium chocolates is being driven by healthy options with higher cocoa content. A younger population and urbanization support the demand for chocolates as a luxury or snack product. There has been increasing diversification of international brands and local artisanal chocolates that are trying to cope with the changing palate of the Saudi consumer.


Growth Driver in the Saudi Arabia Chocolate Market

Growing Chocolate Consumption in Saudi Arabia

The market for chocolates in Saudi Arabia is highly growing. In Saudi Arabia, chocolates during festivals go like hotcakes. Cultural festivals play a very important role in the society. These festivals, usually, are marked with the gatherings and the gifting tradition where chocolates have been perceived to be the symbols of pleasures and benevolence. As a result of this adaptation of the old customs with western influence, the demand for chocolates increases during these events. Some of the other major brands responding to this trend include Patchi, Godiva, Bostani, Aani & Dani, and Bateel. Such chocolate brands offer an assortment of attractive flavors of chocolate, besides specialty packs available during special occasions such as Eid. Such strategies cater not only to consumer tastes but also aid in the total growth of the chocolate market within the region.


Demand is influenced by the desire for high quality and personalized products

The demand for chocolates in Saudi Arabia is increasingly influenced by customers' evolving preferences, particularly towards premium quality and customization. As consumers become more health-conscious, there is a marked shift towards premium chocolates that prioritize quality. Additionally, the interest in personalized options is on the rise, with consumers seeking unique flavors, designs, and packaging tailored for special occasions and gifts. Naeem Foods, for example, deals with luxury chocolates and provides customization services to cater to such requirements. In addition, as the market grows, consumers are becoming more inquisitive about authenticity and artisanal craftsmanship. To capitalize on this growing interest, Salon du Chocolate hosted its first event in Riyadh in November 2023, targeting chocolate connoisseurs.


Health benefits on Consumers

Increased health consciousness among Saudi Arabian consumers is highly boosting the chocolate market, particularly dark chocolate. Dark chocolate has been highlighted through media and online sources as having several health benefits, including rich antioxidant content and mood enhancement. Thus, many people are becoming more diet-conscious, looking for indulgent treats that have added health benefits. Dark chocolate, when consumed in moderation, offers a unique combination of indulgence and nutritional advantages, making it an attractive option for health-conscious consumers looking for a guilt-free indulgence.


Challenges in the Saudi Arabia Chocolate Market

Dependence on Imported Cocoa and Raw Materials

One significant challenge in the Saudi Arabia chocolate market is its reliance on imported cocoa and other raw materials. Since the country does not produce cocoa domestically, it is very dependent on international suppliers. This situation exposes the market to international price fluctuations, supply chain disruptions, and trade restrictions that can elevate production costs. Furthermore, geopolitics or economic instability within cocoa-producing countries may further challenge the supply chain. These factors are challenges to local manufacturers and make the final cost of the product higher for the consumer, which may be a restraint on market growth in price-sensitive segments.


Changing Consumer Preferences towards Healthier Choices

Increasing health awareness among Saudi consumers is creating problems for traditional chocolate products. Increased awareness about the ill effects of excessive sugar and fat intake has increased the demand for healthier options such as sugar-free or organic chocolates. This trend gives rise to an opportunity for growth, yet, for manufacturers, it involves a lot of innovation and re-formulation of the product that is time-consuming and expensive. Companies failing to shift along with this trend face market share losses in the more competitive marketplace.


Saudi Arabia Cocoa Beans Chocolate Market

The importance of cocoa beans in Saudi Arabia is much because they are critical for the production of traditional chocolate. Consumers often prefer cocoa beans for their rich flavor and texture, especially in darker and more premium chocolate varieties. These beans, traded globally, contribute to a reliable supply chain. Saudi Arabia imported over 37 million kilograms of cocoa during the first quarter of 2023, a volume surpassing the total imports for the whole of 2022. Robust import activity like this would present chocolate manufacturers with some low-cost sourcing options. Particularly benefiting the milk chocolate, the most popular type of chocolate in the market.


Saudi Arabia Dark Chocolate Market Overview

The Saudi Arabia dark chocolate market is growing at a fast pace due to the increasing awareness of consumers about the health benefits associated with dark chocolate. Dark chocolate is known for its high cocoa content and low sugar levels, which is rich in antioxidants and has been linked to improved heart health and cognitive function. Therefore, this is making it a preferred choice among health-conscious consumers in Saudi Arabia. Other driving forces include premium and artisanal chocolate popularity, where focus lies on quality and distinctive tastes. International and local brands of dark chocolate have introduced new items and flavors such as organic and vegan to keep pace with consumers' changing tastes. In terms of demand, Northern and Central Saudi Arabia show considerable demand during festive seasons, especially Ramadan and Eid. People tend to use dark chocolates in gifting during this season.


Northern and Central Saudi Arabia Chocolate Market

The chocolate market in Northern and Central Saudi Arabia is growing due to urbanization, increasing affluence, and cultural changes that favor Western life. According to UN-Habitat, Saudi Arabia, one of the most urbanized countries in the world, is likely to reach over 90% urbanization by 2030. The disposable incomes are increasing, and people are demanding indulgent treats such as chocolates, with many local and international manufacturers catering to different choices. The products of chocolate are mostly shared on festive and social functions. The emerging market creates the conducive opportunity for large as well as medium enterprise, representing changing patron choices and economic well-being. In this context, the International Coffee and Chocolate Exhibition introduced the 9th edition to Riyadh, Saudi Arabia that has seen growth of business in the region.


Western region of Saudi Arabia Chocolate Market

The Western region of Saudi Arabia, which includes cities like Jeddah, Mecca, and Medina, is a considerable share of the country's chocolate market. This region has strong cultural and economic activities due to tourism and religious events, which boost chocolate consumption. Pilgrims visiting Mecca and Medina often buy chocolates as gifts, contributing to seasonal spikes in demand during Hajj and Ramadan. Premium, artisanal, and imported chocolates are growing in popularity in the urban areas of Western Saudi Arabia, especially in cities like Jeddah. The regional demographics, with a blend of local flavors and international trends, determine the demand.


Saudi Arabia Chocolate Company

Aani& Dani, Artisan du Chocolat, Bateel, Al Nassama, and Bostani Chocolate are some of the prominent players in the Saudi Arabia Chocolate Market.

In October 2024, Saudi Arabia's Vlinder Chocolate entered South Korea with its "Dubai chocolate-style" products as part of a viral food trend.

NXT plant-based chocolates from Callebaut promise the same rich flavor, creamy texture, and quality as traditional chocolate. Nestlé will be investing seven billion Saudi Riyals in Saudi Arabia over the next decade to enhance its presence in the country. This will begin with an investment of up to SAR 375 million for an advanced manufacturing facility, which will commence operations in 2025.

16 - 19 September 2024, Chocolate Art Salon is the first authentic event in Saudi Arabia, where art and sculptures of chocolate have been introduced, bringing around the globe cultures and chocolate artistry together.


Saudi Arabia Chocolate Market Segments
Type – Market breakup in 2 viewpoints:
1. Dark Chocolate
2. Milk/White Chocolate


Ingredients – Market breakup in 5 viewpoints:
1. Cocoa Beans
2. Cocoa Butter
3. Sweeteners
4. Chocolate Liquor
5. Others


Distribution Channel – Market breakup in 4 viewpoints:
1. Hypermarkets/Supermarkets
2. Convenience Stores
3. Online Retail Stores
4. Other Distribution Channel


Region – Market breakup in 4 viewpoints:
1. Western
2. Northern & Central
3. Eastern
4. Southern


All the Key players have been covered from 3 Viewpoints:
• Overview
• Recent Development
• Revenue Analysis


Company Analysis:
1. Aani & Dani
2. Artisan du Chocolat
3. Bateel
4. Al Nassama
5. Bostani Chocolate



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Table of Contents

1. Introduction


2. Research Methodology


3. Executive Summary


4. Market Dynamics
4.1 Growth Drivers
4.2 Challenges


5. Saudi Arabia Chocolate Market


6. Market Share
6.1 By Type
6.2 By Ingredients
6.3 By Distribution Channel
6.4 By Region


7. Type
7.1 Dark Chocolate
7.2 Milk/White Chocolate


8. Ingredients
8.1 Cocoa Beans
8.2 Cocoa Butter
8.3 Sweeteners
8.4 Chocolate Liquor
8.5 Others


9. Distribution Channel
9.1 Hypermarkets/Supermarkets
9.2 Convenience Stores
9.3 Online Retail Stores
9.4 Other Distribution Channel


10. Region
10.1 Western
10.2 Northern & Central
10.3 Eastern
10.4 Southern


11. Porter’s Five Forces Analysis
11.1 Bargaining Power of Buyers
11.2 Bargaining Power of Suppliers
11.3 Degree of Rivalry
11.4 Threat of New Entrants
11.5 Threat of Substitutes


12. SWOT Analysis
12.1 Strength
12.2 Weakness
12.3 Opportunity
12.4 Threat


13. Key Players Analysis
13.1 Aani & Dani

13.1.1 Overview
13.1.2 Recent Development

13.2 Artisan du Chocolat

13.2.1 Overview
13.2.2 Recent Development

13.3 Bateel

13.3.1 Overview
13.3.2 Recent Development

13.4 Al Nassama

13.4.1 Overview
13.4.2 Recent Development

13.5 Bostani Chocolate

13.5.1 Overview
13.5.2 Recent Development

13.6 Said Dal 1923

13.6.1 Overview
13.6.2 Recent Development

13.7 Juhaina-Al Daajan Holding

13.7.1 Overview
13.7.2 Recent Development

13.8 Neuhaus

13.8.1 Overview
13.8.2 Recent Development

 

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