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モビリティ・アズ・ア・サービス市場 - 成長、トレンド、COVID-19インパクト、および予測(2021年~2026年


Mobility as a Service Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecast (2021 - 2026)

モビリティ・アズ・ア・サービス(MaaS)市場は、2020年に120億米ドルと評価されましたが、予測期間中に30%以上のCAGRを記録し、2026年には600億米ドルにまで成長すると予想されています。 COVID-19パンデミ... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2021年8月1日 US$4,250
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サマリー

モビリティ・アズ・ア・サービス(MaaS)市場は、2020年に120億米ドルと評価されましたが、予測期間中に30%以上のCAGRを記録し、2026年には600億米ドルにまで成長すると予想されています。

COVID-19パンデミックは、Mobility as a Service市場にマイナスの影響を与えました。世界中でロックダウンや社会的な距離を保つための規範が実施されたことで、緊急時を除いて移動の必要性が減少しました。公共の場での移動がほぼゼロになったことで、市場の主要ビジネスエリアは大きな打撃を受け、経済は急降下しました。さらに、各国の社会的な距離感の違いから、人々は通常のライドハイリングサービスではなく、プライベートな移動手段を選ばざるを得なくなり、この市場の経済状況はさらに悪化しました。パンデミック後の復活予想でも、一般的にプライベートモビリティが好まれているため、この市場はあまり期待できません。

- 市場の成長を促す主な要因は、都市化の進展、世界的な汚染レベルの上昇、車両購入後のコスト(車両所有者に義務付けられている保険料、メンテナンスコストなど)、さらには世界の多くの大都市で大きな問題となっている駐車場問題です。
- また、各国政府はシェアードモビリティの普及に向けた取り組みを行っており、これがMaaS市場を世界的に牽引しています。都市部の交通渋滞の問題を解決するために、自家用車を運転して他の通勤者と乗り物を共有するシェアード・モビリティーにシフトする人が増えています。そのため、国だけでなく、州や地方自治体も、このコンセプトの普及に力を入れています。

主な市場動向

都市化の進展が主な成長要因

市場の成長を促進する主な要因は、都市化の進展と、汚染の軽減や交通インフラの改善を目的とした政府の取り組みの増加にあります。例えば、2020年の都市化率は、北米が82%、ラテンアメリカ・カリブ地域が79%、欧州が75%、アジアが51%となっています。これらの数字は、様々な国で効率的な輸送システムの必要性が高まっていることを示しており、また、より良い輸送施設に対する需要の高まりにも対応しています。

さらに、車内設備の充実した自家用車を好む傾向が強まっていることも、モビリティサービス市場を牽引しています。都市化と自動車への依存度の高まりは、交通渋滞の原因となっており、モビリティサービス事業を展開する企業にとっては、交通部門の需要増に対応するための絶好の市場機会となっています。

インドのような発展途上国では、MaaS(Mobility as a Service)がまだ始まったばかりですが、スマートシティ計画やAMRUT(Atal Mission for Rejuvenation and Urban Transformation)のような持続可能なソリューションでは、都市のモビリティと公共交通システムの改善に重点が置かれています。また、公共交通機関への投資拡大に伴い、既存システムのデジタル化も市場成長の原動力となっています。

例えば、Moovit MaaS Solutionsは、政府機関の交通システムのトラッキングと時刻をデジタル化し、ユーザーが簡単にトラッキングしたり、スケジュールを適宜変更したりできるようにして、交通システムの効率を向上させました。さらに、これらの目標を達成するために、政府は地下鉄、バス高速輸送システム(BRTS)、高速大量輸送システムなどの大量輸送計画にかなりの投資を行っています。

アジア太平洋地域が最も成長している市場

アジア太平洋地域は、Whim社、Citymapper社、Tanzer社、Moovel社などの大手ベンダーが優位に立っていることから、最大の市場となっています。さらに、中国、シンガポール、韓国、日本などのアジアの先進国は、MaaSサービスをいち早く採用しています。アジア市場では中国がリードしており、2019年の営業収益は2,584億米ドルに達する見込みです。これらの国は、スマートな交通インフラに投資しています。都市交通と交通インフラを改善するための計画的な投資が、アジア市場を牽引すると予想されています。デジタル化の進展は、効率的な乗車予約や追跡技術を提供することで、市場の成長をさらに後押ししています。

また、自動車が環境に与える影響への懸念が高まっていることから、MaaS企業が提供するライドハイリングやカープールサービスを利用する人が増えています。さらに、人口に比べて乗用車の保有台数が多い国は、MaaSを提供する企業が車両を確保できるため、主なターゲット市場となっています。

欧米のMaaS市場では、個人情報漏洩の懸念や現地の法規制などの理由から、アジアに比べてユーザーへの浸透度が低い。以上のことから、MaaS産業の市場は、アジア太平洋地域に比べて成長率は低いものの、欧州と北米の両地域で大きな機会と成長が期待されています。

競合他社の状況

サービスとしてのモビリティ市場は断片的であり、複数のプレイヤーが市場で大きなシェアを占めています。Uber、Didi、Beeline mobility、Moovitなどの企業が、サービス型モビリティ市場の有力企業です。企業は、新製品や先進的な製品の開発のために研究開発に多額の投資を行っています。

2021年5月、Uber、Mobilize、BlaBlaCarの3社は、特に欧州地域での都市モビリティの最適化を視野に入れ、持続可能なモビリティサービスプロジェクトの開発と立ち上げに向けて共同で取り組んでいます。

また、Uberは、世界中の1万都市で100億回以上の移動を通じて収集したデータから重要な地理的情報を提供し、都市計画者を支援しています。

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目次

1 はじめに
1.1 調査の前提条件
1.2 調査の範囲

2 調査方法

3 エグゼクティブサマリー

4 マーケット・ダイナミクス
4.1 市場ドライバー
4.2 市場の抑制要因
4.3 業界の魅力 - ポーターのファイブフォース分析
4.3.1 バイヤー/消費者のバーゲニング・パワー
4.3.2 サプライヤーのバーゲニング・パワー
4.3.3 新規参入者の脅威
4.3.4 代替製品の脅威
4.3.5 競合他社との競争の激しさ

5 市場のセグメンテーション
5.1 サービスタイプ別
5.1.1 自動車
5.1.2 バス
5.1.3 自転車
5.2 交通タイプ別
5.2.1 公共
5.2.2 プライベート
5.3 地域別
5.3.1 北アメリカ
5.3.1.1 米国
5.3.1.2 カナダ
5.3.1.3 その他の北アメリカ地域
5.3.2 ヨーロッパ
5.3.2.1 ドイツ
5.3.2.2 イギリス
5.3.2.3 フランス
5.3.2.4 その他のヨーロッパ諸国
5.3.3 アジア・パシフィック
5.3.3.1 インド
5.3.3.2 中国
5.3.3.3 日本
5.3.3.4 韓国
5.3.3.5 その他のアジア太平洋地域
5.3.4 その他の地域
5.3.4.1 南アメリカ
5.3.4.2 中近東・アフリカ

6 競争状況
6.1 ベンダーのマーケットシェア
6.2 企業プロフィール*について
6.2.1 Whim
6.2.2 Uber Technologies Inc.
6.2.3 Didi
6.2.4 Citymapper
6.2.5 Moovel Diamler
6.2.6 ビーライン・モビリティ
6.2.7 Ubigo
6.2.8 Ola Cabs
6.2.9 Bridj
6.2.10 モバイロ

7 市場機会と将来のトレンド

 

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Summary

The Mobility as a Service (MaaS) Market was valued at USD 12 billion in 2020, and it is anticipated to grow up to USD 60 billion by 2026, registering a CAGR of more than 30% during the forecast period.

The COVID-19 pandemic had a negative impact on the mobility as a Service Market. With the lockdown and social distancing norms implemented, worldwide, the need for mobility has been reduced except for emergency purposes. With almost zero public movements, the major business area of the market was severely hit, and the economy took a nosedive. Additionally, the social distancing norms across different countries forced the people to opt for private transport over the usual ride-hailing services, which further worsened the economy for this market. Even the post-pandemic revival expectations for the market do not look great due to the general preference for private mobility.

- The major factors driving the growth of the market are increasing urbanization, rise in pollution levels around the world, after-purchase cost of vehicles, such as insurance cost, which is mandatory for vehicle owners, maintenance cost, and also the parking problem, which is one of the major issues in many big cities in the world.
- Governments are also taking initiatives to make shared mobility popular, thereby, driving the MaaS market, worldwide. With an increasing number of people shifting toward shared mobility, i.e., by driving their personal vehicles and sharing their rides with other commuters, which has been gradually solving the problem of urban traffic congestion. Thus, not just the national governments, but also the state/province or local levels are making efforts to augment the popularity of the concept.

Key Market Trends

Increasing Urbanization is a Major Growth Factor

The major factor driving the growth of the market is the increasing urbanization and the growing number of government initiatives to reduce pollution and improve the transportation infrastructure across the world. For instance, the urbanization percentage of North America, Latin America and Caribbean, Europe, and Asia stood at 82%, 79%, 75%, and 51%, respectively, in 2020. These high numbers indicate the growing need for an efficient transportation system across different countries and also meet the increasing demand for better transportation facilities.

Furthermore, the increased preference for private vehicles with better in-vehicle facilities has driven the mobility services market. Urbanization and increased dependence on cars is leading to traffic congestions and have created a good market opportunity for companies in the mobility services business to cater to the increasing demand from the transportation sector.

In developing countries, like India, with mobility as a service (MaaS) still in nascent stages, different sustainable solutions, like Smart Cities Scheme or Atal Mission for Rejuvenation and Urban Transformation (AMRUT), lay heavy focus on improving urban mobility and public transport systems. With better investments in public transport systems, digitalizing the existing systems has also driven the market growth.

For instance, Moovit MaaS Solutions has digitalized the government transport system tracking and timings, to make it easier for the users to track and modify the schedules accordingly, thereby, improving the efficiency of the transport system. Additionally, to meet these objectives, the government has considerably invested in mass transportation schemes, such as metro rail, bus rapid transit system (BRTS), and rapid mass transit.

Asia Pacific is the Fastest Growing Market

Asia Pacific is the largest market owing to the dominance of some of the leading vendors, such as Whim, Citymapper, Tanzer, and Moovel. Additionally, developed economies in Asia, such as China, Singapore, South Korea, Japan, and few others, are the early adopters of MaaS services. China leads the Asian market, with operating revenues reaching up to USD 258.4 billion in 2019. These countries have been investing in smart transportation infrastructure. The planned investments to improve urban transport and traffic infrastructure are expected to drive the Asian market. The increased digitalization has further aided the market growth, by providing efficient ride reservation and tracking technologies.

Additionally, increased concerns about the environmental impacts of automobiles are driving people to opt for ride-hailing, carpooling services provided by the MaaS companies. Furthermore, countries with a high number of passenger cars in relation to population are main target markets due to the availability of vehicles for the MaaS providing companies.

User penetration for the MaaS market in Europe and the United States has been comparatively lower compared to Asia, mainly due to the concerns over private data abuse and the local law regulations. Due to the points mentioned above, despite the lower growth rate compared to the Asia Pacific, the market for the MaaS industry is expected to have significant opportunities and growth in both Europe and North American regions.

Competitive Landscape

The mobility as a service market is fragmented, with several players accounting for significant shares in the market. Some prominent companies in the mobility as a service market are Uber, Didi, Beeline mobility, Moovit, and others. Companies are investing heavily in R&D for the innovation of new and advanced products.

In May 2021, Uber, Mobilize, and BlaBlaCar have joined forces to develop and launch a sustainable mobility services project, with a view to optimizing urban mobility, especially in the European region.

Uber also helps urban planners by providing vital geographic information from the data it collects via more than 10 billion trips across 10,000 cities, worldwide.

Reasons to Purchase this report:

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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Drivers
4.2 Market Restraints
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.3.2 Bargaining Power of Suppliers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Threat of Substitute Products
4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Service Type
5.1.1 Car
5.1.2 Bus
5.1.3 Bike
5.2 By Transportation Type
5.2.1 Public
5.2.2 Private
5.3 By Geography
5.3.1 North America
5.3.1.1 United States
5.3.1.2 Canada
5.3.1.3 Rest of North America
5.3.2 Europe
5.3.2.1 Germany
5.3.2.2 United Kingdom
5.3.2.3 France
5.3.2.4 Rest of Europe
5.3.3 Asia Pacific
5.3.3.1 India
5.3.3.2 China
5.3.3.3 Japan
5.3.3.4 South Korea
5.3.3.5 Rest of Asia Pacific
5.3.4 Rest of the World
5.3.4.1 South America
5.3.4.2 Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Vendor Market Share
6.2 Company Profiles*
6.2.1 Whim
6.2.2 Uber Technologies Inc.
6.2.3 Didi
6.2.4 Citymapper
6.2.5 Moovel Diamler
6.2.6 Beeline Mobility
6.2.7 Ubigo
6.2.8 Ola Cabs
6.2.9 Bridj
6.2.10 Mobileo

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

 

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