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リチウムイオン電池市場2023-2033年:技術、プレーヤー、アプリケーション、展望、予測


Li-ion Battery Market 2023-2033: Technologies, Players, Applications, Outlooks and Forecasts

Enable Ginger リチウムイオン電池は、集電体に塗布された負極と正極を、電解液に浸されたセパレータで分離した構造をしているのが基本である。パウチ型、角型、円筒型に包装され、リチウム... もっと見る

 

 

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IDTechEx
アイディーテックエックス
2022年10月28日 US$6,500
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サマリー

リチウムイオン電池は、集電体に塗布された負極と正極を、電解液に浸されたセパレータで分離した構造をしているのが基本である。パウチ型、角型、円筒型に包装され、リチウムイオン電池パックの基礎となる。リチウムイオン電池は、比較的高性能で、安価で、広く入手可能なため、電子機器から電気自動車(EV)、大型定置用蓄電システムまで、多くの用途で優れたエネルギー貯蔵技術となっている。そのため、ほとんどの用途において、リチウムイオン電池が今後10年以内に何らかの形で取って代わられることはないと思われる。しかしながら、リチウムイオン材料、製造、セル設計、パック設計の開発・革新は続いており、リチウムイオン産業への投資は急ピッチで続けられている。
 
 
出典 IDTechEx
 
IDTechExは、リチウムイオン市場が電気自動車の需要に牽引され、2033年までに4300億米ドル超に成長すると予測しています。電気自動車は引き続きリチウムイオン市場の主要な牽引役であり、今後10年間は電気自動車がリチウムイオン電池の最大市場となる見込みです。コロナウイルス、チップ不足、その他のサプライチェーン問題の影響が続いているものの、電気自動車の販売台数は2021年に640万台に達し、強力な排ガス目標と規制が後押ししています。
 
LFPは、特に中国でのシェア奪還により、2021年以降、EVでのシェアを回復している。高ニッケル層状酸化物(NMC/NCA/NCMA)材料は引き続き重要であり、大手正極メーカーはコバルト含有量をさらに減らし、わずかではあるが容量を増やすために90%以上のNMCおよびNCAへの移行を検討している。しかし、これらの材料の安全性や寿命の確保には困難が伴う。コバルトの含有量を減らすことは材料費の削減につながり、問題のあるコバルトを調達する可能性を抑えることができますが、コバルトとニッケルへの依存を抑えようとすると、LFP生産の大部分が中国企業によってコントロールされ、国外でのLFP生産計画が少ない中国への依存が高まることになります。これは、欧州や北米の政府やプレイヤーの狙いや目的に反することになる。2021年、リチウムイオン電池、正極材、負極材、電解液、セパレータ、銅集電体の売上の50%以上を中国企業が占めている。
 
出典 IDTechEx
 
正極の場合と同様に、今後10年間はどの負極が使われるかという疑問もある。例えば、シリコンは、高いエネルギー密度と高速充電を可能にする可能性があるため、グラファイトの代替品として大きな関心を集めていますが、まだほとんどがグラファイトへの添加物としての使用に限定されています。シリコン負極への関心が高まり、その可能性は大きく、30社以上の新興企業がシリコン負極を開発しているにもかかわらず、商用シリコン負極材料の生産はアジアの少数の企業によって独占されている。黒鉛は、合成および天然/人工のいずれにおいても、今後10年間は負極材として支配的であり続けると予測されます。本レポートでは、さまざまなリチウムイオン化学物質の使用動向とシェアを分析しています。また、異なる電池化学のコスト内訳と分析、最近の価格材料の変動が電池セル価格に与える影響についての分析も行っています。
 
リチウムイオン電池の需要急増に伴い、過去2~3年の間にギガファクトリーの計画・発表数が大幅に増加しています。その多くは、CATL、LG Energy Solution、SK Innovation、Samsung SDIなどの既存メーカーが牽引していますが、新興企業や初期段階の企業も、特に国内能力の開発を推進している欧州と北米において、市場への参入を検討しています。IDTechExの分析によると、新しいセル生産能力に関する現在の計画や発表は、2030年までに3TWhに達する。これは予測需要を満たさないが、新しいセル生産工場の建設に必要な期間が比較的短いため、EVからの予測需要を満たすために必要なセル生産能力への追加投資と拡大のための時間を確保することができる。
 
リチウムイオン電池産業にとって電気自動車市場が重要であることは間違いありませんが、太陽光や風力などの再生可能エネルギーの導入が進んでいることから、定置用エネルギー貯蔵システムがリチウムイオン電池の最速成長市場になると予想されます。電子機器向けリチウムイオン電池の需要は、定置型蓄電システムや電気自動車に比べ、成長率はかなり低いと予想されますが、電子機器向けのセルや電池の価格が高いため、これらのアプリケーションにはかなりの市場価値が残っています。そのため、新技術はまずこれらのアプリケーションから市場に投入され、製品サイクルが短く、電気自動車に比べて要求される性能も低いため、高い利幅を得ることができるのです。
 
本レポートでは、正極、負極、電解質、セパレータ、銅コレクタ、添加剤など、主要コンポーネントの分析とレポートを提供しています。各成分については、主要メーカー、生産地域、拡張計画などの調査による市場分析に加え、主要技術開発の内訳を掲載しています。リチウムイオン電池 2023-2033」は、リチウムイオン電池の市場、プレイヤー、技術動向などを包括的に解説しています。リチウムイオン電池の需要について、数量(GWh)、金額(US$)、アプリケーション別、正極タイプ、負極タイプ別にコスト分析、価格予測、10年後の予測を掲載しています。
 
主要な側面
本レポートでは、以下の情報を提供しています:
 
技術動向と市場分析
  • 生産と容量の見通し
  • リチウムイオン技術動向の分析および考察
  • 主要企業、拡張、化学トレンド(NMC、NCA、NCMA、LFP、LNMO、LCO)を含むリチウムイオン正極および負極の現状
  • リチウムイオン電解質、セパレータ、導電性添加剤の状況
  • リチウムイオン電池の世界および地域別製造能力・拡大の状況
  • セル、正極、負極、電解質、セパレータ、集電体メーカー各社の主要企業分析
  • リチウムイオンのコストと価格分析および予測



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目次

1. エグゼクティブサマリー
1.1. リチウムイオン電池の市場動向
1.2. リチウムイオンバリューチェーン
1.3. リチウムイオン市場 - 地域別概要
1.4. リチウムイオン市場関係者
1.5. セル生産能力増強の見通し
1.6. リチウムイオン黒鉛負極の市場概要
1.7. 正極材市場の概要
1.8. 正極材生産能力見通し
1.9. 主な技術開発
1.10. リチウムイオン電池のタイムライン - 技術と性能
1.11. リチウムイオンタイムライン解説
1.12. リチウムイオンの代替品はあるのか?
1.13. 電池技術のレディネスレベルのスナップショット
1.14. 素材価格の変動による影響
1.15. 原材料の不確実性
1.16. 政策とリチウムイオン電池市場
1.17. 電気自動車政策
1.18. EV政策の影響
1.19. リチウムイオン負極材予測、GWh
1.20. カソード見通し
1.21. リチウムイオン予測概要 (GWh, $B)
2. イントロダクション
2.1. リチウムイオンの重要性
2.2. リチウムイオン電池とは?
2.3. リチウム電池の化学物質
2.4. リチウム電池の種類
2.5. なぜリチウムなのか?
2.6. リチウム一次電池
2.7. ラゴーンプロット
2.8. 複数の種類のリチウムイオン電池を搭載
2.9. 市販のアノード-グラファイト
2.10. バッテリーのトリレンマ
2.11. バッテリーウィッシュリスト
2.12. なぜ急速充電ができないのですか?
2.13. 材料レベルでの速度制限要因
2.14. 急速充電設計の階層
2.15. 電気化学の定義1
2.16. 電気化学の定義2
2.17. 性能比較に便利なチャート
3. アノデス
3.1. 概要
3.1.1. 負極材
3.1.2. グラファイトの紹介
3.1.3. LIB用天然黒鉛
3.1.4. 被覆球状高純度黒鉛(CSPG)
3.1.5. 合成・人造黒鉛の製造
3.1.6. リチウムイオン電池に天然黒鉛か合成黒鉛か?
3.1.7. 合成/人造黒鉛と天然黒鉛の比較
3.1.8. グラファイトの選択によるコストへの影響
3.1.9. 人造黒鉛と天然黒鉛の性能
3.1.10. 人造黒鉛と天然黒鉛の概要
3.1.11. 人造黒鉛と天然黒鉛の結論
3.1.12. 人造黒鉛・合成黒鉛・天然黒鉛の市場分割
3.1.13. グラファイトの見通し
3.1.14. 活性炭原料のサプライヤー
3.1.15. グラファイト陽極の市場シェア
3.1.16. 黒鉛陽極の市場集中
3.1.17. グラファイトアノードサプライヤーの地域別内訳
3.1.18. グラファイトの生産拡大
3.1.19. グラファイトアノードの新規参入
3.2. シリコン
3.2.1. シリコンの約束
3.2.2. 高シリコン含有陽極の価値提案
3.2.3. シリコンの現実
3.2.4. 合金系負極材
3.2.5. シリコンを比較する - ハイレベルな概要
3.2.6. シリコンはどこまでエネルギー密度を向上させることができるのか?
3.2.7. シリコンによるコストダウン
3.2.8. 現在のシリコン使用状況
3.2.9. シリコンEVで使う
3.2.10. シリコンとLFP
3.2.11. シリコンアノードの商業生産
3.2.12. シリコンアノードの商業生産
3.2.13. 市販のシリコンアノード
3.2.14. 市販のシリコンアノード
3.2.15. シリコンコンテンツは順調に増えていくのでしょうか?
3.2.16. シリコン負極のソリューションを開発するスタートアップ企業
3.2.17. 地域別Si-anode活動状況
3.2.18. シリコンアノードのスタートアップに資金を投入
3.2.19. シリコンアノードバリューチェーン
3.2.20. リチウムイオン負極材予測、GWh
4. カテドラル
4.1. カソード技術
4.1.1. カソードレポート
4.1.2. 正極材 - LCOとLFP
4.1.3. 正極材 - NMC、NCA、LMO
4.1.4. カソード性能比較
4.1.5. 層状酸化物カソードの理解
4.1.6. なぜコンシューマー機器にLCOなのか?
4.1.7. 正極粉体合成(NMC)
4.1.8. カソード開発
4.1.9. カソードケミストリーの複雑さ
4.1.10. NMC development - from111 to 811
4.1.11. 正極材 - NCA
4.1.12. 高ニッケルNMCの安定化
4.1.13. カソード濃度勾配
4.1.14. 保護膜
4.1.15. 高ニッケル正極の安定化
4.1.16. 保護膜
4.1.17. 単結晶NCAカソード
4.1.18. LFP vs NMC
4.1.19. LMFPカソード
4.1.20. PSMAマーケティング
4.1.21. 将来のカソードの可能性
4.1.22. ハイマンガンカソード
4.1.23. エヌシーエムエー
4.1.24. 金属比率を超えて
4.1.25. マンガンリッチカソード
4.1.26. 高Ni、高Mnカソード
4.1.27. 高電圧カソード - LNMO
4.1.28. 正極の将来性
4.1.29. フューチャーNMC/NCM - ユミコア
4.1.30. NMC/NCMをめぐる特許訴訟 - ユミコア vs. BASF
4.1.31. NMC/NCMをめぐる特許訴訟 - ユミコア vs. BASF
4.1.32. LFP IP
4.1.33. 陰極比較 - 概要
4.1.34. 次世代カソードを開発するプレイヤー
4.1.35. カソード性能比較
4.1.36. 化学エネルギー密度比較
4.1.37. 市販のセルケミストリーの比較
4.1.38. 素材価格の変動による影響
4.1.39. 材料価格の影響
4.1.40. リチウム価格上昇のセル材料コストへの影響
4.1.41. カソードコストの内訳
4.1.42. カソード価格変動
4.1.43. 正極材コスト動向分析
4.1.44. カソード見通し - どのような化学物質が使用されるのでしょうか?1
4.1.45. カソード見通し - どのような化学物質が使用されるのでしょうか?2
4.1.46. カソード適性
4.1.47. 電気自動車におけるLFPの採用
4.2. 陰極市場・予測
4.2.1. 正極材市場の概要
4.2.2. カソードプレーヤー製造能力
4.2.3. 正極材メーカーシェア
4.2.4. カソード製造の地理的コントロール
4.2.5. 正極材生産の地域別内訳
4.2.6. 正極容量の地域別内訳
4.2.7. ケミストリー生産の広がり
4.2.8. LFP正極の生産は中国が独占
4.2.9. 新規参入企業
4.2.10. 今後の生産能力見通し
4.2.11. 今後の生産能力見通し化学によって
4.2.12. 将来の正極材生産能力見通し化学によって
4.2.13. 電気自動車用電池のカソードシェア
4.2.14. 正極別BEV市場
4.2.15. BEV用カソードの地域別シェア
4.2.16. 正極の世界市場シェア推移
4.2.17. カソード見通し
4.2.18. カソード見通し - ちゅうしゃく
4.2.19. リチウムイオンエレクトロニクス正極材別市場(GWh
4.2.20. 正極別リチウムイオン市場、GWh
5. ふざいりょう
5.1. バインダー、導電性添加剤
5.1.1. バインダー
5.1.2. バインダー - 水系と非水系の比較
5.1.3. 導電性付与剤
5.1.4. リチウムイオン電池の電極にCNTを使用した場合の影響を示す結果
5.1.5. 高Cレートでの性能向上
5.1.6. CNTの機械的性能により実現した電極の厚膜化
5.1.7. エネルギー貯蔵における分散の意義
5.1.8. 世界におけるCNTの生産能力
5.1.9. リチウムイオン電解液の紹介
5.1.10. 電解液の分解
5.1.11. 電解質添加剤1
5.1.12. 電解質添加剤2
5.1.13. 電解質添加剤3
5.1.14. 100万マイル "電池の開発
5.1.15. 電解質特許のトピック比較 - 主要な電池メーカー
5.1.16. 電解質特許のトピック比較 - 電解質の主要なプレーヤー
5.1.17. 電解質技術の概要
5.1.18. 電解液バリューチェーン
5.1.19. 電解液メーカー
5.1.20. 電解液市場
5.1.21. 電解液市場地域別
5.1.22. 電解液サプライヤー
5.2. セパレーター
5.2.1. 入門編セパレーター
5.2.2. セパレータ製造
5.2.3. ポリオレフィンセパレーター
5.2.4. 湿式・乾式セパレータ
5.2.5. 乾式・湿式分離機とその仕様
5.2.6. 製品仕様の例
5.2.7. セパレータコーティング
5.2.8. セパレーターの革新
5.2.9. セパレーターの革新
5.2.10. リチウムイオンセパレータ市場
5.2.11. セパレーターの主要プレイヤー
5.2.12. セパレーター市場地域別
5.2.13. 将来のセパレータ生産能力
5.3. 固体電解質
5.3.1. 固体電池とは?
5.3.2. ソリッドステートとシリコンのドライバ
5.3.3. 固体電解質
5.3.4. パートナーシップと投資家 - ソリッドステートとシリコン
5.3.5. 従来のリチウムイオンを破壊する可能性
5.3.6. セルケミストリーの比較-定量
5.4. カレントコレクター
5.4.1. リチウムイオン電池セル内の集電部はどこですか?
5.4.2. 集電体材料
5.4.3. 銅箔の製造
5.4.4. カレントコレクター
5.4.5. 箔の厚みを薄くする
5.4.6. 銅箔の厚みの推移
5.4.7. メッシュ集電体
5.4.8. パンチングホイル
5.4.9. プラスチック製集電体
5.4.10. 銅箔の主要メーカー
5.4.11. リチウムイオン銅箔市場
6. セル生産
6.1. 概要
6.1.1. セル生産概要
6.1.2. LIB製造の電力需要
6.1.3. セル生産
6.1.4. ドライルームの必要性
6.1.5. 電極スラリーミキシング
6.1.6. 乾式電極処理
6.1.7. 乾式電極製造のメリット
6.1.8. 乾燥電極と水溶性電極の製造
6.1.9. フォーメーションサイクリング
6.1.10. セル生産における改善点
6.1.11. 細胞製造のスタートアップ企業はどう戦うか?
6.2. セルメーカーと拡張
6.2.1. セルメーカー容量
6.2.2. セル生産は大手企業が独占
6.2.3. 電池メーカーの分割
6.2.4. 電気自動車(BEV+PHEV)電池メーカー別市場
6.2.5. 電気自動車用バッテリー(BEV+PHEV)メーカーシェア
6.2.6. 電気自動車用電池メーカー市場
6.2.7. 電気自動車(BEV+PHEV)用電池メーカー市場地域別
6.2.8. 電気自動車用電池メーカー市場地域別
6.2.9. ギガファクトリー建設にかかる時間は?
6.2.10. ギガファクトリーを作るにはいくらかかる?
6.2.11. ギガファクトリー拡張
6.2.12. ギガファクトリー拡張計画
6.2.13. セル生産能力増強-欧州
6.2.14. セル生産能力増強 - 北米
6.2.15. セル生産能力増強 - アジア
6.2.16. セル生産能力増強の見通し
6.2.17. セル生産キャパシティデマンドバランス
6.2.18. セル容量拡張データ
7. コスト分析・予測
7.1. 商品価格変動
7.2. 材料価格の影響
7.3. セルコスト分析
7.4. コスト内訳
7.5. 携帯電話のコストはどこまで下がるのか?
7.6. 過去の平均セル価格
7.7. 歴史的な蓄電コスト削減
7.8. LIB電池の価格予測方法
7.9. セル価格の見通し
7.10. BEVカーパック価格
8. モジュールとパック
8.1. 商用電池のパッケージング技術
8.2. 自動車用フォーマットの選択肢
8.3. 市販のセルフォーマットの比較
8.4. 4680本の円筒形セル
8.5. リチウムイオン電池セルからパックへ
8.6. パックデザイン
8.7. EV用電池のKPI
8.8. ヘンケルの電池パック材料
8.9. デュポンの電池パック材料
8.10. バッテリーエンクロージャーの軽量化
8.11. 軽量化 - 発泡プラスチック「Voltabox(ボルタボックス)」。
8.12. 最新のコンポジット・バッテリー・エンクロージャー
8.13. コンポジット・エンクロージャーに向けて?
8.14. 大陸の構造プラスチック-ハニカムの技術
8.15. バッテリーエンクロージャーの材料概要
8.16. モジュール式パックデザイン
8.17. ウルティウムBMS
8.18. BYD Bladeバッテリー
8.19. BYD電池の設計
8.20. CATL Cell to Pack
8.21. モジュール・パック製造工程
8.22. 車載用以外の電池パック製造
8.23. デザインの違い
8.24. バッテリーパックの比較
8.25. バッテリーモジュール/パックの比較
9. アプリケーションとマーケット
9.1. 電子・電気機器用パワーレンジ
9.2. アプリケーションバッテリーの優先順位
9.3. 電気自動車関連用語
9.4. COP26 transport targets
9.5. バッテリー電気自動車
9.6. ハイブリッド電気自動車
9.7. 乗用車市場
9.8. EV用固体電池技術の注目プレイヤー
9.9. EV用シリコン電池技術に関する注目のプレイヤー
9.10. ソリッドステートとシリコンのタイムライン
9.11. その他の車両カテゴリー
9.12. 電気バス市場の歴史
9.13. 電気式小型商用車
9.14. 電気式中型・大型トラック
9.15. 二輪車・三輪車
9.16. 電子デバイス - 主要アプリケーション
9.17. コンシューマーエレクトロニクス
9.18. 電動工具・家電製品
9.19. コンシューマーエレクトロニクス - バッテリーとデバイスの価格比
9.20. 定置型ストレージ
10. フォーキャスト
10.1. リチウムイオン電池アプリケーション別予測 (GWh)
10.2. リチウムイオン電池アプリケーション別予測(表
10.3. リチウムイオン予測、10億ドル
10.4. リチウムイオン電池用途別予測(GWh)
10.5. 正極別リチウムイオンBEV予測(GWh)
10.6. リチウムイオン予測、電気自動車(GWh)
10.7. リチウムイオン電池の見通し、エレクトロニクス(GWh)
10.8. 正極別リチウムイオン市場、GWh
10.9. カソード見通し
10.10. リチウムイオン負極材予測、GWh
11. 会社概要
11.1. CATL
11.2. LGエナジーソリューション
11.3. エコプロBM
11.4. ポスコケミカル
11.5. ティンチマテリアル
11.6. SKイノベーション(SK On)
11.7. ナノワン マテリアル
11.8. グループ14テクノロジー
11.9. 東芝(LTOバッテリ)
11.10. ビルラカーボン
11.11. CENSマテリアル

 

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Summary

この調査レポートでは、リチウムイオン電池市場の正極、負極、電解質、セパレータ、銅コレクタ、添加剤など、主要コンポーネントの分析とレポートを提供しています。
 
主な掲載内容(目次より抜粋)
  • アノデス
  • カトード
  • 非活性物質
  • セル製造
  • コスト分析・予測
  • モジュール・パック
  • アプリケーションと市場
  • 予測
  • 企業プロフィール
 
Report Summary
Fundamentally, a Li-ion cell consists of an anode and a cathode, coated onto current collectors, separated by an electrolyte-soaked separator. Packaged in pouch, prismatic or cylindrical formats, they form the basis of Li-ion battery packs. Their comparatively high performance, low cost and wide availability make Li-ion batteries pre-eminent energy storage technology for many applications, from electronics devices to electric vehicles (EVs), to large stationary energy storage systems. As such for most applications, Li-ion batteries, in one form or another, are unlikely to be superseded within the next 10 years. Nevertheless, developments and innovations continue to be made in Li-ion materials, manufacturing, cell design, and pack design and investment into the Li-ion industry continues at a rapid pace.
 
Source IDTechEx
 
IDTechEx forecast the Li-ion market to grow to over US$430 billion by 2033, driven by demand for electric vehicles. Electric vehicles remain the key driver behind the Li-ion market and electric cars will be the largest market for Li-ion batteries over the next 10 years. Despite the ongoing effects of coronavirus, chip shortages and other supply chain issues, electric car unit sales reached 6.4 million 2021, driven by strong emissions targets and regulations.
 
LFP has been re-gaining market share in EVs since 2021 due its recapture of market share in China in particular. High-nickel layered oxide (NMC/NCA/NCMA) materials will continue to be important, and major cathode manufacturers are looking to move toward 90+% NMC and NCA in a bid to further reduce cobalt content and increase capacity, if only marginally. Difficulties remain in ensuring safety and longevity of these materials. While reducing cobalt content can help reduce material costs and limit exposure to potentially problematically sourced cobalt, a push to limit reliance on cobalt and nickel will increase reliance on China, with the vast majority of LFP production controlled by Chinese companies and fewer plans for LFP production outside the country. This would be contrary to the aims and objectives of governments and players in Europe and North America. In 2021, Chinese companies were responsible for at least 50% of sales of Li-ion cells, cathode and anode materials, electrolytes, separators and copper current collectors.
 
Source IDTechEx
 
Similar to the situation with cathodes, there are questions over which anodes will be used over the coming decade. For example, silicon has received considerable interest as a replacement for graphite due to its potential for enabling high energy densities and fast charging, but it is still mostly limited to use as an additive to graphite. Despite the growing interest, large potential for, and 30+ start-ups developing silicon anodes, commercial silicon anode material production is dominated by a small number of companies in Asia. Graphite, both synthetic and natural/artificial, is forecast to remain the dominant anode material over the coming decade. The report analyses the trends in use and shares of different Li-ion chemistries. Cost breakdowns and analysis is also provided for different cell chemistries as well as analysis on the impact of recent price material volatility on battery cell price.
 
Given the rapid increase in forecast demand for Li-ion batteries, there has been significant growth in the number of gigafactories being planned and announced over the past 2-3 years. Much of this has been driven by incumbent manufacturers such as CATL, LG Energy Solution, SK Innovation and Samsung SDI but start-ups and early-stage companies are also looking to enter the market, especially in Europe and North America where there is a drive to develop domestic capability. IDTechEx analysis shows that current plans and announcements for new cell production capacity will reach 3 TWh by 2030. While this would not meet forecast demand, the relatively short time-period needed to build new cell production factories allows time for the additional investment and expansion in cell production capacity needed to meet forecast demand from EVs.
 
Despite the undoubted importance of the EV market for the Li-ion industry, stationary energy storage systems are forecast to be the fastest growing market for Li-ion batteries, given the continued drive to adopt increasing levels of variable renewable power sources such as solar PV and wind. While growth in Li-ion demand for electronics devices is forecast to grow at a much slower rate than stationary storage or EVs, the higher price of cells and batteries for electronic devices means considerable market value remains available in these applications. New technologies can therefore make their way onto the market via these applications first, with higher margins on offer alongside shorter product cycles and often less demanding performance requirements compared to EVs.
 
This report provides analysis and reporting on key components, including on cathodes, anodes, electrolytes, separators, copper collectors and additives. For each component, the report provides a breakdown of the key technological developments, in addition to analysis of the market through a study of the key manufacturers, production regions and expansion plans. Li-ion Batteries 2023-2033 provides a comprehensive view of the Li-ion battery market, players, and technology trends. Cost analyses, price forecasts, and 10 year forecasts are provided for Li-ion battery demand by volume (GWh) and value (US$) and broken down by application, cathode type and anode type.
 
Key Aspects
This report provides the following information:
 
Technology trends & market analysis
  • Production and capacity outlooks
  • Analysis and discussion of Li-ion technology trends
  • Status of Li-ion cathodes and anodes, including key companies, expansion, chemistry trends (NMC, NCA, NCMA, LFP, LNMO, LCO)
  • Status of Li-ion electrolytes, separators and conductive additives
  • Status of Li-ion global and regional cell manufacturing capacity and expansion
  • Analysis of key players across cell, cathode, anode, electrolyte, separator and current collector producers
  • Li-ion cost and price analysis and forecast



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Table of Contents

1. EXECUTIVE SUMMARY
1.1. Trends in the Li-ion market
1.2. Li-ion value chain
1.3. Li-ion market - regional overview
1.4. Li-ion market players
1.5. Cell capacity expansions outlook
1.6. Li-ion graphite anode market overview
1.7. Cathode market overview
1.8. Cathode production capacity outlook
1.9. Key technology developments
1.10. Li-ion timeline - technology and performance
1.11. Li-ion timeline commentary
1.12. Are there alternatives to Li-ion?
1.13. Battery technology readiness level snapshot
1.14. Impact of material price volatility
1.15. Raw material uncertainty
1.16. Policy and the Li-ion battery market
1.17. Electric vehicle policy
1.18. Impact of EV policy
1.19. Li-ion anode forecast, GWh
1.20. Cathode outlook
1.21. Li-ion forecast overview (GWh, $B)
2. INTRODUCTION
2.1. Importance of Li-ion
2.2. What is a Li-ion battery?
2.3. Lithium battery chemistries
2.4. Types of lithium battery
2.5. Why lithium?
2.6. Primary lithium batteries
2.7. Ragone plots
2.8. More than one type of Li-ion battery
2.9. Commercial anodes - graphite
2.10. The battery trilemma
2.11. Battery wish list
2.12. Why can't you just fast charge?
2.13. Rate limiting factors at the material level
2.14. Fast charge design hierarchy
2.15. Electrochemistry definitions 1
2.16. Electrochemistry definitions 2
2.17. Useful charts for performance comparison
3. ANODES
3.1. Overview
3.1.1. Anode materials
3.1.2. Introduction to graphite
3.1.3. Natural graphite for LIBs
3.1.4. Coated spherical purified graphite (CSPG)
3.1.5. Synthetic/artificial graphite production
3.1.6. Natural or synthetic graphite in Li-ion batteries?
3.1.7. Synthetic/artificial vs natural graphite
3.1.8. Impact of graphite choice on cost
3.1.9. Performance of synthetic and natural graphite
3.1.10. Synthetic vs natural graphite overview
3.1.11. Synthetic vs natural graphite conclusions
3.1.12. Artificial/synthetic and natural graphite market split
3.1.13. Graphite outlook
3.1.14. Suppliers of active graphite material
3.1.15. Graphite anode market shares
3.1.16. Graphite anode market concentration
3.1.17. Geographic breakdown of graphite anode suppliers
3.1.18. Expansions in graphite production
3.1.19. New entrants in graphite anodes
3.2. Silicon
3.2.1. The promise of silicon
3.2.2. Value proposition of high silicon content anodes
3.2.3. The reality of silicon
3.2.4. Alloy anode materials
3.2.5. Comparing silicon - a high-level overview
3.2.6. How much can silicon improve energy density?
3.2.7. Cost reductions from silicon
3.2.8. Current silicon use
3.2.9. Silicon use in EVs
3.2.10. Silicon and LFP
3.2.11. Commercial silicon anode production
3.2.12. Commercial silicon anode production
3.2.13. Commercial silicon anodes
3.2.14. Commercial silicon anodes
3.2.15. Will silicon content increase steadily?
3.2.16. Start-ups developing silicon anode solutions
3.2.17. Regional Si-anode activity
3.2.18. Money in silicon anode start-ups
3.2.19. Silicon anode value chain
3.2.20. Li-ion anode forecast, GWh
4. CATHODES
4.1. Cathode technology
4.1.1. Cathode recap
4.1.2. Cathode materials - LCO and LFP
4.1.3. Cathode materials - NMC, NCA and LMO
4.1.4. Cathode performance comparison
4.1.5. Understanding layered oxide cathodes
4.1.6. Why LCO for consumer devices?
4.1.7. Cathode powder synthesis (NMC)
4.1.8. Cathode development
4.1.9. Complexity of cathode chemistry
4.1.10. NMC development - from 111 to 811
4.1.11. Cathode materials - NCA
4.1.12. Stabilising high-nickel NMC
4.1.13. Cathode concentration gradient
4.1.14. Protective coatings
4.1.15. High nickel cathode stabilisation
4.1.16. Protective coatings
4.1.17. Single crystal NCA cathode
4.1.18. LFP vs NMC
4.1.19. LMFP cathodes
4.1.20. LMFP commercialisation
4.1.21. Future cathode possibilities
4.1.22. High manganese cathodes
4.1.23. NCMA
4.1.24. Beyond metal percentages
4.1.25. Manganese rich cathodes
4.1.26. High-Ni, High-Mn cathodes
4.1.27. High voltage cathodes - LNMO
4.1.28. Future cathode prospects
4.1.29. Future NMC/NCM - Umicore
4.1.30. Patent litigation over NMC/NCM - Umicore vs. BASF
4.1.31. Patent litigation over NMC/NCM - Umicore vs. BASF
4.1.32. LFP IP
4.1.33. Cathode comparisons - overview
4.1.34. Players developing next-gen cathodes
4.1.35. Cathode performance comparison
4.1.36. Chemistry energy density comparison
4.1.37. Comparing commercial cell chemistries
4.1.38. Impact of material price volatility
4.1.39. Impact of material price
4.1.40. Impact of lithium price increase on cell material cost
4.1.41. Cathode cost breakdown
4.1.42. Cathode price fluctuations
4.1.43. Cathode cost trend analysis
4.1.44. Cathode outlook - which chemistries will be used? 1
4.1.45. Cathode outlook - which chemistries will be used? 2
4.1.46. Cathode suitability
4.1.47. LFP adoption in electric vehicles
4.2. Cathode market and forecasts
4.2.1. Cathode market overview
4.2.2. Cathode player manufacturing capacities
4.2.3. Cathode manufacturer market share
4.2.4. Geographical control of cathode production
4.2.5. Geographical breakdown of cathode production
4.2.6. Geographical breakdown of cathode capacity
4.2.7. Chemistry production spread
4.2.8. LFP cathode production dominated by China
4.2.9. New entrants
4.2.10. Future production capacity outlook
4.2.11. Future production capacity outlook by chemistry
4.2.12. Future cathode production capacity outlook by chemistry
4.2.13. Cathode shares in battery electric cars
4.2.14. BEV market by cathode
4.2.15. BEV cathode share by region
4.2.16. Global cathode market share trend
4.2.17. Cathode outlook
4.2.18. Cathode outlook - annotated
4.2.19. Li-ion electronics market by cathode, GWh
4.2.20. Li-ion market by cathode, GWh
5. INACTIVE MATERIALS
5.1. Binders and conductive additives
5.1.1. Binders
5.1.2. Binders - aqueous vs non-aqueous
5.1.3. Conductive agents
5.1.4. Results showing impact of CNT use in Li-ion electrodes
5.1.5. Improved performance at higher C-rate
5.1.6. Thicker electrodes enabled by CNT mechanical performance
5.1.7. Significance of dispersion in energy storage
5.1.8. Production capacity of CNTs globally
5.1.9. Introduction to Li-ion electrolytes
5.1.10. Electrolyte decomposition
5.1.11. Electrolyte additives 1
5.1.12. Electrolyte additives 2
5.1.13. Electrolyte additives 3
5.1.14. Developments for the "million mile" battery
5.1.15. Electrolyte patent topic comparisons - key battery players
5.1.16. Electrolyte patent topic comparisons - key electrolyte players
5.1.17. Electrolyte technology overview
5.1.18. Electrolyte value chain
5.1.19. Electrolyte manufacturers
5.1.20. Electrolyte market
5.1.21. Electrolyte market by region
5.1.22. Electrolyte suppliers
5.2. Separators
5.2.1. Introduction to Separators
5.2.2. Separator manufacturing
5.2.3. Polyolefin separators
5.2.4. Wet and dry separators
5.2.5. Dry and wet separators and specifications
5.2.6. Product specification examples
5.2.7. Separator coatings
5.2.8. Innovation in separators
5.2.9. Innovation in separators
5.2.10. Li-ion separator market
5.2.11. Key separator players
5.2.12. Separator market by region
5.2.13. Future separator production capacity
5.3. Solid electrolytes
5.3.1. What is a solid-state battery?
5.3.2. Drivers for solid-state and silicon
5.3.3. Solid-state electrolytes
5.3.4. Partnerships and investors - solid-state and silicon
5.3.5. Potential disruptors to conventional Li-ion
5.3.6. Cell chemistry comparison - quantitative
5.4. Current collectors
5.4.1. Where are the current collectors in a Li-ion battery cell?
5.4.2. Current collector materials
5.4.3. Copper foil production
5.4.4. Current collectors
5.4.5. Decreasing foil thickness
5.4.6. Trends in copper foil thickness
5.4.7. Mesh current collectors
5.4.8. Perforated foils
5.4.9. Plastic current collectors
5.4.10. Key copper foil manufacturers
5.4.11. Li-ion copper foil market
6. CELL MANUFACTURING
6.1. Overview
6.1.1. Cell production outline
6.1.2. Power demand of LIB production
6.1.3. Cell production
6.1.4. The need for a dry room
6.1.5. Electrode slurry mixing
6.1.6. Dry-electrode processing
6.1.7. Benefits of dry electrode manufacturing
6.1.8. Dry vs aqueous electrode manufacturing
6.1.9. Formation cycling
6.1.10. Areas for improvement in cell production
6.1.11. How will cell manufacturing start-ups compete?
6.2. Cell manufacturers and expansions
6.2.1. Cell manufacturer capacity
6.2.2. Large players dominate cell production
6.2.3. Battery manufacturer splits
6.2.4. Electric car (BEV + PHEV) market by battery manufacturer
6.2.5. Electric car battery (BEV + PHEV) manufacturer shares
6.2.6. Electric car battery manufacturer market
6.2.7. Electric car (BEV + PHEV) battery manufacturer market by region
6.2.8. Electric car battery manufacturer market by region
6.2.9. How long to build a Gigafactory?
6.2.10. How much to build a Gigafactory?
6.2.11. Gigafactory expansions
6.2.12. Gigafactory expansion plans
6.2.13. Cell capacity expansions - Europe
6.2.14. Cell capacity expansion - North America
6.2.15. Cell capacity expansion - Asia
6.2.16. Cell capacity expansions outlook
6.2.17. Cell production capacity-demand balances
6.2.18. Cell capacity expansions data
7. COST ANALYSIS AND FORECASTS
7.1. Commodity price volatility
7.2. Impact of material price
7.3. Cell cost analysis
7.4. Cost breakdown
7.5. How low can cell costs go?
7.6. Historic average cell price
7.7. Historic energy storage cost reduction
7.8. LIB cell price forecast methodology
7.9. Cell price forecast
7.10. BEV car pack price
8. MODULES AND PACKS
8.1. Commercial battery packaging technologies
8.2. Automotive format choices
8.3. Comparison of commercial cell formats
8.4. 4680 cylindrical cells
8.5. Li-ion Batteries: From Cell to Pack
8.6. Pack design
8.7. Battery KPIs for EVs
8.8. Henkel's Battery Pack Materials
8.9. DuPont's Battery Pack Materials
8.10. Lightweighting Battery Enclosures
8.11. Lightweighting - Voltabox expanded plastic foam
8.12. Latest Composite Battery Enclosures
8.13. Towards Composite Enclosures?
8.14. Continental Structural Plastics - Honeycomb Technology
8.15. Battery Enclosure Materials Summary
8.16. Modular pack designs
8.17. Ultium BMS
8.18. BYD Blade battery
8.19. BYD battery design
8.20. CATL Cell to Pack
8.21. Module and pack manufacturing process
8.22. Non-car battery pack manufacturing
8.23. Differences in design
8.24. Battery pack comparison
8.25. Battery module/pack comparison
9. APPLICATIONS AND MARKETS
9.1. Power range for electronic and electrical devices
9.2. Application battery priorities
9.3. Electric Vehicle Terms
9.4. COP 26 transport targets
9.5. Battery electric cars
9.6. Hybrid electric vehicles
9.7. Passenger Car Market
9.8. Notable players for solid-state EV battery technology
9.9. Notable players for silicon EV battery technology
9.10. Solid-state and silicon timeline
9.11. Other Vehicle Categories
9.12. Electric Buses: Market History
9.13. Electric light commercial vehicles
9.14. Electric medium and heavy duty trucks
9.15. Two- and three-wheelers
9.16. Electronic devices - key applications
9.17. Consumer electronics
9.18. Power tools and appliances
9.19. Consumer electronics - battery to device price ratios
9.20. Stationary storage
10. FORECASTS
10.1. Li-ion forecast, by application (GWh)
10.2. Li-ion forecast, by application, tables
10.3. Li-ion forecast, $ billion
10.4. Li-ion forecasts, by application (GWh)
10.5. Li-ion BEV forecast by cathode (GWh)
10.6. Li-ion forecast, electric vehicles (GWh)
10.7. Li-ion forecasts, electronics (GWh)
10.8. Li-ion market by cathode, GWh
10.9. Cathode outlook
10.10. Li-ion anode forecast, GWh
11. COMPANY PROFILES
11.1. CATL
11.2. LG Energy Solution
11.3. EcoPro BM
11.4. Posco Chemical
11.5. Tinci Materials
11.6. SK Innovation (SK On)
11.7. Nano One Materials
11.8. Group14 Technologies
11.9. Toshiba (LTO Batteries)
11.10. Birla Carbon
11.11. CENS Materials

 

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