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インドの決済市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、予測(2022年 - 2027年)


India Payments Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

インドの決済市場は、2022年から2027年の間に11.4%のCAGRを記録すると予想されています。同地域の市場成長を牽引する主な要因は、政府の取り組みやEコマースの力強い成長に支えられたデジタル決済の導入の高まり... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年6月1日 US$4,750
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サマリー

インドの決済市場は、2022年から2027年の間に11.4%のCAGRを記録すると予想されています。同地域の市場成長を牽引する主な要因は、政府の取り組みやEコマースの力強い成長に支えられたデジタル決済の導入の高まりなどです。

主なハイライト
インドの決済市場は、現金が主要な決済手段であり、デビットカードの利用は現金の引き出しに限られていましたが、デジタル決済システムへと移行しつつあります。インドの決済市場は、プリペイド決済機器(PPI)、クイックレスポンス(QR)コード、即時決済サービス(IMPS)、リアルタイム決済システムUnified Payments Interface(UPI)、Aadhar対応決済サービス(AePS)といった複数の決済商品・システムが広く採用されるまで発展してきました。
デジタルインディアなど、インド政府によるさまざまな取り組みが、この地域におけるデジタルウォレットやデジタル決済の普及をさらに後押ししています。また、2022-23年度連邦予算により、インドのデジタル経済を後押しするため、インド準備銀行(RBI)はインドの公式デジタルルピーとして中央銀行デジタル通貨(CBDC)を立ち上げる予定で、これによりインドの決済市場がさらに強化されると予想されます。
さらに、この地域におけるデジタル決済の成長は、決済事業者による新しく革新的な決済商品の発売、より迅速な決済手段へのニーズの高まり、デジタルチャネルの導入に向けた政府や規制当局の強い後押しといった要因によって主に促進されてきました。
インドのリアルペイメント部門は、過去数年にわたり大幅な成長を続けています。インド国家支払公社(NPCI)の即時決済サービス(IMPS)は、UPIを通じてAPIオーバーレイサービスのスイートを拡大し続けています。UPI(Unified Payments Interface)は、さまざまな銀行口座を1つのモバイルアプリケーションに統合する決済システムで、複数の銀行機能、シームレスな資金移動、加盟店決済を1つのフードに統合しています。また、ピアツーピアの集金依頼にも対応し、要件や利便性に応じてスケジュールや支払いを行うことができます。さらに、この地域では過去数年間、Buy Now Pay Laterというリアルタイム決済サービスが台頭してきました。
銀行は現在、消費者に対する決済ソリューションの統合ソリューションの提供に、より重点を置いています。デジタル決済システムは、銀行にとってコストセンターとしての位置づけから、収益センター、顧客獲得の重要なパラメーターへと進化しています。この地域の多くの銀行は、BHIM Axis Pay、Yono by SBI、HDFC PayzApp、Pockets By ICICI Bankなど、独自のデジタル決済アプリを導入して顧客獲得に努めています。
しかし、同地域では取引件数の増加や技術的な低下により、失敗取引が増加している。UPI決済取引の増加は、銀行インフラや技術システムにも試練を与えており、急増する取引量に対応するための十分な設備が整っているとは言えません。インド準備銀行はNPCIとともに、技術的な障害を減らし、顧客からの苦情に対応するリアルタイムなシステムに取り組むよう銀行に働きかけています。
COVID-19のパンデミックの際、インドでは国中でロックダウンが発生し、この期間中に現金での支払いが減少しました。しかし、パンデミック以前から現金のない社会へと移行しており、パンデミックはその動きをさらに拡散させた。流行時にウイルスの物理的な接触による拡散を避けるため、デジタル決済、アプリを使った決済、リアルタイム決済が現地で成長しました。


主な市場動向

電子商取引の堅調な伸びとMコマースの台頭が決済市場を牽引すると予想される


インドの電子商取引市場は、スマートフォンの普及率、インターネットの普及率、消費者の富の増加により、引き続き高い成長率を示しています。電子商取引は、ブランドへのアクセスは限られているものの、高い購買意欲を持つTier IIやTier IIIの都市から、ますます多くの顧客を引きつけています。電子商取引の増加は、この地域でのデジタル決済やBuy Now Pay Laterサービスの利用が増加していることにも裏付けられています。
Paytm、MobiKwik、PhonePeなどのローカルデジタルウォレットは、Google Pay、Amazon Payなどと競合し、この成長する電子商取引市場を獲得しています。
さらに、Buy Now Pay Laterのようなリアルタイム決済サービスは、クレジットカードに代わる決済ソリューションとして、Eコマース市場で徐々に普及してきています。この地域のEコマース大手であるFlipkartやAmazonは、Flipkart Pay LaterやAmazon Pay Laterのサービスをこの地域の消費者に提供しており、Eコマース市場におけるリアルタイム決済サービスの普及にさらに道を開くものとなっています。
さらに、この地域では過去数年間、モバイルコマースの採用が増加傾向にあります。この地域のオンライン小売業者は、大都市圏以外の町や都市でも事業を展開していますが、その背景にはモバイル・インターネットの利用が増加していることがあります。スマートフォンの所有台数が増えたことで、携帯電話からショッピングサイトにすばやくアクセスできるインド人が増えています。さらに、UPI、Phonepe、Paytm、Amazon Payなど、さまざまな決済ソリューションがモバイルで利用できることも後押ししています。
さらに、SBI、HDFC、ICICI、AXISなど、国内の多くの大手銀行が、顧客に優しいオンラインショッピングのクレジットカード取引を提供し、付加価値を高めています。この地域の多くの銀行がEコマース大手と提携し、Flipkart Axis bankクレジットカード、ICICI Amazon Payクレジットカード、HDFC Regaliaクレジットカードなど、オンラインショッピングで優れた付加価値を提供するクレジットカードを提供しています。このようなクレジットカードは、カード会員にオンラインショッピングの割引や特典を提供しており、この地域におけるオンラインショッピングでのクレジットカードの利用をさらに促進しています。


リアルタイム決済システム分野が大きく成長する見込み


UPIは、多くのインド人ユーザーの生活をより快適なものにすることが証明されています。UPIは、ユーザーがある銀行口座から別の銀行口座に即座に資金を移動できる人気のリアルタイム決済方法です。UPIには、どこでも簡単にオンライン決済ができる、安全で確実な送金ができる、QRコードを読み取って決済ができる、などのメリットがあります。これらの要因により、UPI決済システムは、インドで好まれる決済システムとして飛躍的に成長しました。
UPI決済のユニークな点として、資金提供者の支払先が切り離されていることが挙げられ、インドの消費者の間でさらに普及が進んでいます。UPI IDは、加盟店や個人の銀行口座と関連付けられ、送金時に銀行口座の詳細を共有する必要がなくなります。ユーザーは、取引相手に知らせる手間なく、いつでも簡単に決済アドレスを別の銀行口座に変更できるため、UPIは銀行との顧客関係を再定義します。
さらに、ほぼすべての銀行がモバイルアプリケーションによるUPI取引を認めており、UPI決済システムによって、この地域のIMPSやNEFTといった他の決済システムでは選択できない、個人が他の個人からお金を要求することができるようになります。さらに、インドの決済市場におけるUPI決済システムの成長を後押ししています。
さらに、UPIは銀行だけでなく、ノンバンクにもメリットをもたらしています。例えば、インドのノンバンクは、UPIのセントラルAPIにアクセスするために、たった1つのスポンサー銀行と接続するだけで、システム上のすべてのUPI参加銀行を通じて送金や受け取りができるようになります。例えば、インドのGoogle PayやAmazon Payは、UPI参加銀行との間で資金移動のリクエストを即座に開始することができます。しかし、他の国での資金移動についてはシナリオが異なります。このオープン性により、インドの決済システムは、世界最大級のテクノロジー企業が好んで利用するようになりました。
さらに、UPI決済システムは、個人のすべての銀行口座のための単一のユーザーインターフェイスとなり、複数の銀行アプリをダウンロードする必要をなくすことで、モバイル決済をさらに増加させています。ほとんどの銀行とノンバンクがUPI決済システムを採用しています。例えば、NPCIのデータでは、UPIに対応している銀行の数は、2021年4月の220行から2022年4月には316行に増加しました。
前述のすべての要因がさらに、予測期間中、同地域におけるUPI決済システムの需要を促進すると予想されます。


競合他社の状況

インドの決済市場は、現在少数のプレイヤーが決済市場を支配しているため、緩やかな統合が進んでいるように見受けられます。インド決済市場の主要企業は、充実したデジタル決済ソリューションを提供し、買収や提携などの戦略を採用して、同地域の消費者により多くのリーチを広げています。ペイメント市場の主要企業には、Visa Inc.、Mastercard Inc.、Phonepe Pvt Ltd.、Flipkart Internet Pvt Ltd.などの企業があります。(Flipkart Internet Pvt Ltd)、Google pay (Google LLC)、Rupayなどがあります。


2022年3月 - FintechユニコーンのRazorpayは、銀行向けに決済技術ソリューションを提供する大手FintechスタートアップのIZealiant Technologiesを非公開の金額で買収すると発表した。IZealiantの買収により、Razorpayの銀行ソリューション部門はさらに強化され、パートナー銀行向けの革新的な決済銀行技術の構築に貢献する。
2022年3月 - HDFC銀行はPayZappアプリを改修し、最新のデジタル技術プラットフォーム上でPayZapp 2.0という完全な決済アプリとして立ち上げると発表した。同銀行は、このアプリが6000万人規模のデビットカードやクレジットカードのフランチャイズなど、既存の強みを生かすことができると考えている。PayZapp 2.0は、旧バージョンとは異なり、Unified Payments Interfaceによる決済を可能にします。また、PayZapp 2.0では、Unified Payments Interfaceによる決済が可能になり、タップ&ペイなどの様々な決済オプションが追加され、すべての加盟店での決済が可能になります。
2022年5月 - インド最大級の民間金融機関HDFC銀行は、6月から9月にかけて、中国のAlipayのようなオンライン・オフライン決済を可能にする加盟店向けデジタルプラットフォームを立ち上げる予定である。これにより、小さなキラナ店が、その集客地域のローカル・アマゾンとなることができるようになる。


その他のメリット

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Stakeholder Analysis
4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Threat of Substitute Products
4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.4 Evolution of the payments landscape in India
4.5 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in India
4.6 Impact of COVID-19 on the payments market in India

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Robust Growth of E-commerce and Rise of M-commerce is Expected to Drive the Payments Market
5.1.2 Enablement Programs by Key Retailers and Government encouraging digitization of the market
5.1.3 Real-time Payments, such as UPI and Buy Now Pay Later to Drive the Indian Payments Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Higher Rate of Failure in Digital Transactions
5.3 Market Opportunities
5.3.1 Move towards Cashless Society
5.3.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
5.5 Analysis of major case studies and use-cases
5.6 Analysis of key demographic trends and patterns related to payments industry in India (Coverage to include Population, Internet Penetration, Banking Penetration/Unbanking Population, Age & Income etc.)
5.7 Analysis of the increasing emphasis on customer satisfaction and convergence of global trends in India
5.8 Analysis of cash displacement and rise of contactless payment modes in India

6 Market Segmentation
6.1 By Mode of Payment
6.1.1 Point of Sale
6.1.1.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
6.1.1.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
6.1.1.3 Cash
6.1.1.4 Others
6.1.2 Online Sale
6.1.2.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
6.1.2.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
6.1.2.3 Others (includes Cash on Delivery, Bank Transfer, and Buy Now, Pay Later)
6.2 By End-user Industry
6.2.1 Retail
6.2.2 Entertainment
6.2.3 Healthcare
6.2.4 Hospitality
6.2.5 Other End-user Industries

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 Visa Inc.
7.1.2 Mastercard Inc.
7.1.3 PhonePe Pvt Ltd. (Flipkart Internet Pvt Ltd)
7.1.4 Google pay (Google LLC)
7.1.5 Rupay
7.1.6 Paytm(One97 Communications Limited)
7.1.7 Amazon Pay (Amazon.com, Inc.)
7.1.8 American Express Company
7.1.9 One MobiKwik Systems Limited
7.1.10 Freecharge Payment Technologies Pvt. Ltd.

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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Summary

The India payments market is expected to register a CAGR of 11.4% during the period of 2022-2027. The primary factor driving the growth of the market in the region is the rising adoption of digital payments supported by government initiatives and strong growth in E-commerce, among others.

Key Highlights
The India payments market is evolving from cash as the primary mode of payment and usage of debit cards being limited to cash withdrawals to the digital payments system. The Indian payment market has evolved to widespread adoption of multiple payment products and systems like Prepaid Payment Instruments (PPIs), Quick Response (QR) code, Immediate Payment Service (IMPS), real-time payment system Unified Payments Interface (UPI), and Aadhar enabled Payment Service (AePS).
Various initiatives by the Government of India, such as digital India, are further driving the adoption of digital wallets and digital payments in the region. Also, as per Union Budget 2022-23, to boost India’s digital economy, the Reserve Bank of India (RBI) will be launching the Central Bank Digital Currency (CBDC) as India’s official digital Rupee which is further expected to strengthen the Indian payments market.
Moreover, growth in digital payments in the region has been primarily driven by factors such as the launch of new and innovative payment products by the payment companies, the rising need for faster payment modes, and a strong push from the Government and regulators toward the adoption of digital channels.
The Indian real-payment segment continuously witnessed substantial growth over the past few years. The Immediate Payment Service (IMPS) from the National Payment Corporation of India (NPCI) drives an ever-expanding suite of API-overlay services through the UPI. The Unified Payments Interface (UPI) is a payment system that powers various bank accounts into a single mobile application, merging several banking features, seamless fund routing & merchant payments into one hood. It also caters to the peer-to-peer collection request, which can be scheduled and paid as per requirement and convenience. Furthermore, Buy Now Pay Later real-time payments services have been rising for the past few years in the region.
Banks are now more focused on providing integrated solutions for payment solutions to their consumers. Digital payments systems have evolved from being viewed as a cost center for banks to a revenue center and a key parameter for customer acquisition. Many banks in the region have introduced their own digital payment app to gain more customer acquisition, such as BHIM Axis Pay, Yono by SBI, HDFC PayzApp, Pockets By ICICI Bank, etc.
However, failed transactions are increasing with the rising number of transactions and technical declines in the region. The rise in UPI payment transactions also tests the banking infrastructure and technological systems, which are not adequately equipped to handle the surge in volumes. The Reserve Bank of India, with the NPCI, is pushing the banks to reduce technical failures and work on a real-time system for handling customer complaints.
During the COVID-19 pandemic, India has seen lockdowns across the country and cash payments declined during this period. However, even before the pandemic, the country was moving towards a cash-free society, and the pandemic further proliferated the move. Digital payments, app-based payments, and real-time payments grew in the region to avoid the physical contact spread of the virus during the outbreak.


Key Market Trends

Robust Growth of E-commerce and Rise of M-commerce is Expected to Drive the Payments Market


India’s E-commerce market continues to see strong growth rates propelled by rising smartphone penetration, rising internet penetration, and increasing consumer wealth. E-commerce increasingly attracts customers from tier II and tier III cities where people have limited access to brands but have high aspirations. The rise in E-commerce is further supported by the rising use of digital payments and Buy Now Pay Later services in the region.
Digital payments are emerging as the preferred E-commerce payment method and are further expected to retain the majority share in the coming years; local digital wallets such as Paytm, MobiKwik, and PhonePe compete with Google Pay, Amazon Pay, and others for this growing E-commerce market.
Furthermore, real-time payment services like Buy Now Pay Later are gradually making their way as popular payment checkout solutions as an alternative to credit cards for the E-commerce market. The E-commerce giants in the region, such as Flipkart and Amazon, offer Flipkart Pay Later and Amazon Pay Later services to the consumers in the region, further paving the way for the popularity of real-time payment services in the E-commerce market.
Moreover, the region has witnessed a rising trend in the adoption of mobile commerce in the past few years. Online retailers in the region are their growing reach in towns and cities beyond metros is driven by increased usage of mobile internet. Increased ownership of smartphones is helping more Indians access shopping websites quickly on their phone. Further supported by the variety of payment checkout solutions available such as UPI, Phonepe, Paytm, and Amazon Pay on their mobile.
Furthermore, many leading banks in the country, such as SBI, HDFC, ICICI, AXIS, etc., offer customer-friendly online shopping credit card deals ensuring value addition. Many banks in the region have tie-up with E-commerce giants to provide credit cards, which provide excellent value addition on online shopping, such as Flipkart Axis bank credit card, ICICI Amazon Pay credit card, HDFC Regalia credit card, Etc. These type of credit cards offers discounts and rewards for online shopping to the credit cardholders, further boosting the use of credit cards for online shopping in the region.


Real-Time Payment Systems segment are expected to gain significant traction


UPI has proven to make the lives of many Indian users much easier. UPI is a popular real-time payment method that allows users to transfer funds from one bank account to the other instantly. There are several benefits associated with the UPI payments system, such as hassle-free online payments anywhere, a safe and secure mode of money transfer, and Users can make payments by scanning QR codes. These factors resulted in the dramatic rise of the UPI payments system as a preferred payment system in India.
Some unique aspects of UPI payment include decoupling the funding source's payment address, further growing its adoption among Indian consumers. A UPI ID relates a merchant or an individual to their bank account and removes the need to share bank account details while initiating a fund transfer. Users can easily reassign the payment address to another bank account at any time without the hassle of informing their transacting parties, and thus UPI redefines customer relationships with banks.
Moreover, almost every bank allows UPI transactions through mobile applications, and the UPI Payment system enables individuals to request money from any other individual, which is not an option with other payment systems like IMPS and NEFT in the region. Further, boosting the growth of the UPI payment system in the India payments market.
Further, UPI is offering benefits not just for banks but also for non-banks. For instance, non-banks in India need to connect with only one sponsor bank to access UPI’s central API to transfer and receive money through all UPI participating banks on the system. For example, Google Pay or Amazon Pay in India can instantly initiate a fund transfer request to and from any UPI participating bank. However, the scenario is different for fund transfers in other countries. This openness has made India’s payment system a favorite destination for some of the largest technology companies in the world.
Furthermore, the UPI payment system is further increasing mobile payments by becoming a single user interface for all of an individual’s bank accounts, eliminating the need to download multiple banking apps. Most banks and non-banks have adopted the UPI payment system. For instance, as per NPCI data, the number of banks that were live on UPI increased from 220 in April 2021 to 316 in April 2022.
All of the aforementioned factors are further expected to drive the demand for the UPI payments system in the region over the forecast period.


Competitive Landscape

The India payments market appears to be moderately consolidated as few of the players currently dominate the payments market. Major players in the India payments market are offering well-developed digital payments solutions, adopting strategies like acquisitions and partnerships to expand their reach to more consumers in the region. Some of the major companies in the payments market are Visa Inc., Mastercard Inc., Phonepe Pvt Ltd. (Flipkart Internet Pvt Ltd), Google pay (Google LLC), and Rupay.


March 2022 - Fintech unicorn Razorpay announced its acquisition of IZealiant Technologies, a leading Fintech startup that provides payments technology solutions for banks for an undisclosed amount. The acquisition of IZealiant will further strengthen Razorpay’s banking solutions arm, helping it to build innovative payment banking technologies for partner banks.
March 2022 - HDFC Bank announced refurbishing its PayZapp app and launching it as a complete payments app called PayZapp 2.0 on the latest digital technology platform. The bank believes this app will leverage its existing strengths, such as its 60-million-strong debit and credit card franchise. Unlike its earlier version, PayZapp 2.0 will have Unified Payments Interface payments enabled. It will include a range of payment options, including modes like tap and pay to transact at all merchant establishments with the required enablement.
May 2022 - India’s one of the largest private lenders HDFC Bank plans to launch a digital platform for merchants between June and September, which will allow them to accept online and offline payments on the lines of China’s Alipay. It will enable a small Kirana store to be the local Amazon for its catchment area.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definitions
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Stakeholder Analysis
4.3 Industry Attractiveness-Porter's Five Force Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Threat of Substitute Products
4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.4 Evolution of the payments landscape in India
4.5 Key market trends pertaining to the growth of cashless transaction in India
4.6 Impact of COVID-19 on the payments market in India

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Robust Growth of E-commerce and Rise of M-commerce is Expected to Drive the Payments Market
5.1.2 Enablement Programs by Key Retailers and Government encouraging digitization of the market
5.1.3 Real-time Payments, such as UPI and Buy Now Pay Later to Drive the Indian Payments Market
5.2 Market Challenges
5.2.1 Higher Rate of Failure in Digital Transactions
5.3 Market Opportunities
5.3.1 Move towards Cashless Society
5.3.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
5.4 Key Regulations and Standards in the Digital Payments Industry
5.5 Analysis of major case studies and use-cases
5.6 Analysis of key demographic trends and patterns related to payments industry in India (Coverage to include Population, Internet Penetration, Banking Penetration/Unbanking Population, Age & Income etc.)
5.7 Analysis of the increasing emphasis on customer satisfaction and convergence of global trends in India
5.8 Analysis of cash displacement and rise of contactless payment modes in India

6 Market Segmentation
6.1 By Mode of Payment
6.1.1 Point of Sale
6.1.1.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
6.1.1.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
6.1.1.3 Cash
6.1.1.4 Others
6.1.2 Online Sale
6.1.2.1 Card Payments (includes Debit Cards, Credit Cards, Bank Financing Prepaid Cards)
6.1.2.2 Digital Wallet (includes Mobile Wallets)
6.1.2.3 Others (includes Cash on Delivery, Bank Transfer, and Buy Now, Pay Later)
6.2 By End-user Industry
6.2.1 Retail
6.2.2 Entertainment
6.2.3 Healthcare
6.2.4 Hospitality
6.2.5 Other End-user Industries

7 Competitive Landscape
7.1 Company Profiles
7.1.1 Visa Inc.
7.1.2 Mastercard Inc.
7.1.3 PhonePe Pvt Ltd. (Flipkart Internet Pvt Ltd)
7.1.4 Google pay (Google LLC)
7.1.5 Rupay
7.1.6 Paytm(One97 Communications Limited)
7.1.7 Amazon Pay (Amazon.com, Inc.)
7.1.8 American Express Company
7.1.9 One MobiKwik Systems Limited
7.1.10 Freecharge Payment Technologies Pvt. Ltd.

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market

 

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