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中東・北アフリカのデジタルペイメント市場 - 成長、トレンド、COVID-19の影響、および予測(2022年~2027年)


Middle East & North Africa Digital Payments Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 - 2027)

中東・北アフリカのデジタルペイメント市場は、予測期間(2021年~2026年)に15.39%のCAGRで成長すると予想されています。ロンドンに拠点を置く決済システム会社Checkout.comの調査によると、COVID-19のパンデミ... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2022年1月17日 US$4,750
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サマリー

中東・北アフリカのデジタルペイメント市場は、予測期間(2021年~2026年)に15.39%のCAGRで成長すると予想されています。ロンドンに拠点を置く決済システム会社Checkout.comの調査によると、COVID-19のパンデミックの中でデジタル決済の導入が加速した後、中東地域では頑固な現金の使用が減少する可能性があります。

この調査は、UAE、サウジアラビア、エジプト、バーレーン、ヨルダン、カタール、クウェート、パキスタンの5000人以上の消費者を対象にしたもので、47%の消費者が今後1年間にオンラインで買い物をする頻度を増やす可能性があることがわかりました。このような傾向は、この地域でのデジタル決済ソリューションの導入を後押しするものと思われます。

主なハイライト
この地域では、新しいプロバイダー、新しいプラットフォーム、新しい決済ツールが次々と登場しており、デジタル決済業界は時を経て力強い成長を遂げています。この地域では、携帯電話の普及率の上昇により、デジタル決済市場が大きく発展することが期待されています。この地域のモバイル市場は、今後5年間でさまざまなマイルストーンに到達すると予想されており、2021年には5億台のモバイルブロードバンド接続、2023年には人口の半分以上がモバイルインターネットサービスに加入、2025年には約7億台のモバイル接続が可能になると見込まれています。
リアルタイム・ペイメントには、そのシステムがもたらすメリットから、多くの国が参加しています。特に中東地域では、リアルタイム・ペイメントへの関心が高まっており、多くの高速化されたペイメント・イニシアチブが稼動しているか、あるいは稼動が近づいています。中東の一部の政府は、現金からの移行を積極的に推進しています。例えば、サウジアラビアでは、2030年までに国内の取引の70%をデジタルで処理することを目指しています。
また、アラブ首長国連邦では、Careem Payのような決済手段を通じて、モバイル金融サービスの変革が見られます。例えば、サウジアラビアの通信会社であるSTCは、デジタルウォレットアプリ「STC Pay」の提供を開始しました。STC Payは、他のユーザーへの送金や、レストランや店舗への支払いをデジタルで行うことができます。
さらに、いくつかのEコマースプラットフォームは、銀行と協力してデジタル決済を促進しています。例えば、2020年7月、オマーン航空とBankDhofarが提携し、電子商取引用のPayment Gatewayプラットフォームを立ち上げました。これにより、オマーン航空の顧客は、デビットカードを使ってオンラインで予約を処理し、決済取引の回答をすぐに受け取ることができるようになります。


主な市場動向

スマートフォンの高い普及率とソーシャルインタラクションが市場の成長を促す


中東・北アフリカ(MENA)地域では、スマートフォンの普及が急速に進んでおり、安価な端末の普及に伴い、2020年には総接続数の約66%に達しています。GSMAによると、中東・北アフリカ(MENA)地域における携帯電話のユニーク加入者数は、2020年中に4億人の大台に乗り、人口の約65%を占めることになります。
多くの通信事業者は、モバイルブロードバンドの普及を促進するために、融資オプション付きの手頃な価格のスマートフォンを導入しています。今後5年間で、MENA地域におけるスマートフォンの接続台数は約2億台増加し、2025年末には5億6,500万台となり、普及率は約80%に達すると考えられます。
サウジアラビアのデジタル革命を後押ししている主な要因は、驚異的なスマートフォンの普及率です。同国のスマートフォン普及率は世界第3位の約2,100万人(2019年には人口の約80.7%がスマートフォンを利用)で、2022年には約2,400万人に増加する見込みです。世界銀行によると、同国は消費力の点で世界有数の裕福な国であり、このような要因が重なって高い普及率を実現しています。
さらに、即時決済サービスは、消費者にも企業にもさまざまなメリットをもたらします。ユーザーは、モバイルアプリを使って、銀行口座ではなく携帯電話の番号で特定された受取人に送金することができます。このようなサービスは、オンラインショッピングを素早く簡単に行いたい消費者や、友人や実店舗での支払いを携帯電話で行う消費者を満足させることができます。また、現金やカードを持ち歩かなくても済むようになります。


GCCおよび北アフリカの主要国におけるリアルタイム決済システムの導入が市場の成長を牽引


GCCおよび北アフリカ諸国では、デジタル決済の普及に伴い、これらの決済手段を採用する企業や消費者が増加すると予想されています。そのため、この地域では、これらの決済を迅速かつ効果的に行うために、基盤となるリアルタイムインフラを整備することが極めて重要です。
リアルタイム決済サービスの開始は、様々な新しい銀行・決済サービスをサポートするコア・インフラを提供します。マクロレベルでは、このような技術の導入は、決済システムの流動性と効率性を高めることにより、国民経済に具体的な利益をもたらします。これにより、GDPの成長が促されるだけでなく、この地域でのビジネスのコストが削減され、銀行口座を持つ消費者と持たない消費者、企業、政府に決済システムへの便利で安全なアクセスが提供されます。
さらに、この地域の複数の中央銀行は、企業や消費者に便利で迅速な取引を提供するために取り組んでいます。また、この地域では様々な国がシステムをデビューさせていますが、数年前から即時決済システムを活用している国もあります。例えば、バーレーンは2015年に即時決済サービスを開始し、最近では大きな成長を見せています。同社のネットワークを通じて行われた取引量は、2020年には前年比657%増となり、4月-5月(2020年)に行われた調査では、その時点でこれらの支払いの価値が3倍になっていた。
電子商取引の普及に伴い、現金に比べて利便性や安全性が向上するため、デジタル決済の利用が促進されています。さらに、電子商取引プラットフォームの普及を促進する政府の取り組みが、この地域のデジタルペイメント市場を後押しすると予想されます。
この地域は国境を越えて事業を行っているため、よりスムーズで安価、かつ迅速な決済プロセスが求められています。したがって、このようなリアルタイム決済システムの導入は、この地域の市場成長を促進すると考えられます。


競争状況

中東・北アフリカ地域のデジタルペイメント市場は、Paypal Holdings Inc.、Alphabet Inc.、ACI Worldwide Inc.、Samsung Electronics Inc.、CIB Bankといった数社の大手企業によって中規模に集中しています。これらの大手企業は、市場で突出したシェアを持ち、海外での顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、市場シェアを拡大し、収益性を高めるために、戦略的な共同イニシアティブを活用しています。しかし、技術の進歩や製品の革新に伴い、中堅・中小企業は、新規契約の獲得や新規市場の開拓により、市場での存在感を高めています。


2021年4月 - Mastercardとサウジアラビアのフィンテック企業であるGeideaは、サウジアラビアにおけるTap on PhoneソリューションでMastercardの支払いを受け入れるための戦略的パートナーシップ契約を締結し、中東・北アフリカでは初の契約となりました。Geidea社は、この非接触型決済受付技術を展開し、企業がスマートフォンを決済受付デバイスとして利用できるようにします。
2021年3月-Fiserv Inc.は、Pineapple Paymentsを買収する正式契約を締結し、Pineapple Paymentsの加盟店に引き続き決済処理サービスを提供するとともに、顧客重視の革新的なソリューションの提供を強化しました。


その他のメリット

市場推定値(ME)シート(Excel形式
3ヶ月間のアナリスト・サポート

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目次

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Value Chain Analysis
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.3.5 Threat of Substitutes
4.4 Market Drivers
4.4.1 High Proliferation of Smartphones & Social Interactions
4.4.2 Enablement Programs by Key Retailers to Bridge the Gap Between Physical and Digital World
4.4.3 Launch of Real-time Payment Systems in Key GCC and North African Countries
4.4.4 Increasing Emphasis on Customer Satisfaction and Convergence of Global Trends in the Region
4.5 Market Challenges
4.5.1 Operational Challenges Involving Cross-border Payments
4.5.2 Relative Lack of Digital Literacy in the Key Emerging Countries in the Region
4.6 Market Opportunities
4.6.1 Decline in Unbanked Population in the Region
4.6.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
4.7 Key Regulations and Standards in the Digital Payment Industry
4.8 Impact of COVID-19 on the Market
4.9 Key base indicators
4.9.1 Digital literacy
4.9.2 Population Index
4.9.3 Strong Presence of Expatriate Workers
4.10 Major Case Studies and Implementation Use-cases
4.10.1 Entry of Kuwait Finance House, and Mashreq Bank
4.10.2 Dhofar into the Digital Payment Ecosystem

5 EVOLUTION OF THE PAYMENT LANDSCAPE IN MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By Country
6.1.1 Saudi Arabia
6.1.1.1 Analysis of the Payments Landscape in Saudi Arabia (Cash and Non-cash)
6.1.1.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.1.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.1.4 Major E-wallet Service Providers in Saudi Arabia
6.1.1.5 Impact of COVID-19 on the Saudi Payment Infrastructure
6.1.1.6 Market Outlook
6.1.2 Egypt
6.1.2.1 Analysis of the Payments Landscape in Egypt (Cash and Non-cash)
6.1.2.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.2.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.2.4 Major E-wallet Service Providers in Egypt
6.1.2.5 Impact of COVID-19 on Egyptian Payment Infrastructure
6.1.2.6 Market Outlook
6.1.3 United Arab Emirates
6.1.3.1 Analysis of the Payments landscape in the United Arab Emirates (Cash and Non-cash)
6.1.3.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.3.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.3.4 Major E-wallet Service Providers in the United Arab Emirates
6.1.3.5 Impact of COVID-19 on the UAE Payment Infrastructure 6.3.6 Market Outlook
6.1.4 Turkey
6.1.4.1 Analysis of The Payments Landscape in Turkey (Cash And Non-cash)
6.1.4.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.4.3 Market Breakdown of Digital Transactions - Mpos and Digital Commerce
6.1.4.4 Major E-wallet Service Providers in Turkey
6.1.4.5 Impact Of COVID-19 on the Turkish Payment Infrastructure
6.1.4.6 Market Outlook
6.1.5 Morocco
6.1.5.1 Analysis of the Payments Landscape in Morocco (Cash And Non-cash)
6.1.5.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.5.3 Market Breakdown of Digital Transactions - Mpos and Digital Commerce
6.1.5.4 Major E-wallet Service Providers in Morocco
6.1.5.5 Impact of COVID-19 on the Moroccan Payment Infrastructure
6.1.5.6 Market Outlook
6.1.6 Rest of Middle East and North Africa (Iran, Bahrain, Qatar, Oman)

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles*
7.1.1 Paypal Holdings Inc.​
7.1.2 Samsung Corporation​
7.1.3 ACI Worldwide Inc.
7.1.4 CIB Bank​
7.1.5 Alphabet Inc. (Google Pay)​
7.1.6 Apple Inc.​
7.1.7 Fiserve Inc.
7.1.8 Fawry​
7.1.9 Mastercard (MasterPass)​
7.1.10 Visa Inc.
7.1.11 Saudi Digital Payment Company
7.1.12 Denarii Cash

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

 

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Summary

The Middle East & North Africa Digital Payments Market is expected to grow at a CAGR of 15.39% over the forecast period (2021-2026). According to a study from the London-based payment systems company, Checkout.com, stubborn cash usage could fall in the Middle Eastern region, after an acceleration in the uptake of digital payments amid the COVID-19 pandemic.

The study, which hinges on the regional survey of over 5000 consumers in the UAE, Saudi Arabia, Egypt, Bahrain, Jordan, Qatar, Kuwait, and Pakistan, found that 47% of consumers are likely to shop online more frequently over the next year. Such trends are expected to boost the adoption of digital payment solutions in the region.

Key Highlights
Over time, the digital payment industry has recorded robust growth, with new providers, new platforms, and new payment tools being launched in the region. The growth in mobile phone penetration in the region is anticipated to pave the path for the digital payments market in the region significantly. The mobile market in the region is expected to reach various milestones over the next five years, with half a billion mobile broadband connections by 2021, more than half of the population subscribing to mobile internet services by 2023, and about 700 million mobile connections by 2025.
Many countries have been joining the real-time payments scene due to the benefits these systems offer. Interest in real-time payments has been particularly robust in the Middle East region, where numerous faster payments initiatives have gone live or are nearing their debuts. Certain Middle Eastern governments are actively working to encourage the shift away from cash. For instance, Saudi Arabia aims to have 70% of the nation’s transactions handled digitally by 2030.
Further, in the region, mobile financial services' transformation has been witnessed through payment methods such as Careem Pay in the UAE. For instance, Saudi Arabia's telecommunications company, launched a digital wallet app, STC Pay, which allows people to send money to other users and pay restaurants and stores digitally.
Additionally, a few of the e-commerce platforms have been collaborating with banks to encourage digital payments. For instance, in July 2020, Oman Air and BankDhofar partnered to launch an e-commerce Payment Gateway platform, which will enable the airline's customers to process their bookings online using their debit cards and receive instant responses of the payment transactions.


Key Market Trends

High Proliferation of Smartphones and Social Interactions to Drive the Market Growth


Smartphone adoption continues to grow rapidly in the region, and reached nearly 66% of total connections in 2020, in line with cheaper devices becoming more readily available. According to GSMA, the number of unique mobile subscribers in the Middle East and North Africa (MENA) region reached the 400 million mark during 2020, representing around 65% of the population.
Many operators have introduced affordable smartphones with financing options to stimulate mobile broadband adoption. Over the next five years, there would be about 200 million additional smartphone connections in MENA, taking the total to 565 million by the end of 2025, at an adoption rate of almost 80%.
A key factor that is boosting Saudi Arabia’s digital revolution is its astonishing rate of smartphone penetration. The country has the third-highest smartphone penetration rate globally with around 21 million smartphone users (in 2019, about 80.7% of the population used a smartphone), a number that is likely to increase to almost 24 million by 2022. According to the World Bank, the country is one of the wealthiest countries in the world in terms of spending power, and this combination of factors has contributed to the high penetration levels.
Additionally, immediate payment services provide various benefits to consumers and businesses alike. Users can often access such payments systems through mobile apps that allow them to send money to recipients identified by their mobile phone numbers rather than their bank account details. Such services can satisfy consumers who want fast, easy ways to shop online as well as those who use their mobile phones to pay for friends or brick-and-mortar retailers. Such options can spare consumers from carrying cash or cards.


Launch of Real-time Payment Systems in Key GCC and North African Countries ​to Drive the Market Growth


As digital payment options continue to grow in popularity, an increasing number of businesses and consumers are expected to adopt these payments in the region. It is therefore crucial for the region to have an underlying real-time infrastructure in place to enable these payments to make it quick and effective.
The launch of a real-time payment service provides the core infrastructure which supports a range of new banking and payment services. At a macro level, the introduction of such technology offers tangible benefits to a national economy by increasing liquidity and efficiency of the payments system, which in turn, will support the GDP growth and also reduce costs of doing business in the region and provide convenient secure access to payments systems for banked and unbanked consumers, businesses, and governments.
Additionally, Multiple central banks in the region have been working to offer convenient, rapid transactions for businesses and consumers. And various countries in the region are debuting systems, but others have taken advantage of immediate payments systems for several years. For instance, Bahrain launched an immediate payments service in 2015 and has recently witnessed significant growth. The volume of transactions made through its network rose 657% year over year in 2020, and a study conducted in April –May (2020) found that the value of these payments had tripled by that point.
The adoption of e-commerce has been proliferating this favors the use of digital payments due to the increased convenience and security compared to that when using cash. Further, government initiatives promoting the e-commerce platform's adoption is anticipated to aid the market for digital payments in the region.
As the region is operating cross-border, and it requires smoother, cheaper, and quicker payment processes. Hence, launching such real-time payment system in the region is likely to increase and drive the market growth.


Competitive Landscape

The Middle East & North Africa digital payments market is moderately concentrated and dominated by a few major players like Paypal Holdings Inc., Alphabet Inc., ACI Worldwide Inc., Samsung Electronics Inc.​, and CIB Bank​. These major players, with a prominent share in the market, are focusing on expanding their customer base across foreign countries. These companies are leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and increase their profitability. However, with technological advancements and product innovations, mid-size to smaller companies are increasing their market presence by securing new contracts and by tapping new markets.


April 2021 - Mastercard and Saudi fintech business Geidea formed a strategic partnership agreement to accept Mastercard payments for Tap on Phone solutions in Saudi Arabia, making it the first such agreement to be signed in the Middle East and North Africa. Geidea will roll out this contactless payment acceptance technology to enable businesses to use smartphones as payment acceptance devices.
March 2021 - Fiserv Inc. signed a definitive agreement to acquire Pineapple Payments and continues to provide payment processing services to Pineapple Payments merchants, while enhancing its delivery of an array of customer-focused, innovative solutions.


Additional Benefits:

The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support



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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Value Chain Analysis
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.3.5 Threat of Substitutes
4.4 Market Drivers
4.4.1 High Proliferation of Smartphones & Social Interactions
4.4.2 Enablement Programs by Key Retailers to Bridge the Gap Between Physical and Digital World
4.4.3 Launch of Real-time Payment Systems in Key GCC and North African Countries
4.4.4 Increasing Emphasis on Customer Satisfaction and Convergence of Global Trends in the Region
4.5 Market Challenges
4.5.1 Operational Challenges Involving Cross-border Payments
4.5.2 Relative Lack of Digital Literacy in the Key Emerging Countries in the Region
4.6 Market Opportunities
4.6.1 Decline in Unbanked Population in the Region
4.6.2 New Entrants to Drive Innovation Leading to Higher Adoption
4.7 Key Regulations and Standards in the Digital Payment Industry
4.8 Impact of COVID-19 on the Market
4.9 Key base indicators
4.9.1 Digital literacy
4.9.2 Population Index
4.9.3 Strong Presence of Expatriate Workers
4.10 Major Case Studies and Implementation Use-cases
4.10.1 Entry of Kuwait Finance House, and Mashreq Bank
4.10.2 Dhofar into the Digital Payment Ecosystem

5 EVOLUTION OF THE PAYMENT LANDSCAPE IN MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 By Country
6.1.1 Saudi Arabia
6.1.1.1 Analysis of the Payments Landscape in Saudi Arabia (Cash and Non-cash)
6.1.1.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.1.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.1.4 Major E-wallet Service Providers in Saudi Arabia
6.1.1.5 Impact of COVID-19 on the Saudi Payment Infrastructure
6.1.1.6 Market Outlook
6.1.2 Egypt
6.1.2.1 Analysis of the Payments Landscape in Egypt (Cash and Non-cash)
6.1.2.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.2.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.2.4 Major E-wallet Service Providers in Egypt
6.1.2.5 Impact of COVID-19 on Egyptian Payment Infrastructure
6.1.2.6 Market Outlook
6.1.3 United Arab Emirates
6.1.3.1 Analysis of the Payments landscape in the United Arab Emirates (Cash and Non-cash)
6.1.3.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.3.3 Market Breakdown of Digital Transactions - mPOS and Digital Commerce
6.1.3.4 Major E-wallet Service Providers in the United Arab Emirates
6.1.3.5 Impact of COVID-19 on the UAE Payment Infrastructure 6.3.6 Market Outlook
6.1.4 Turkey
6.1.4.1 Analysis of The Payments Landscape in Turkey (Cash And Non-cash)
6.1.4.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.4.3 Market Breakdown of Digital Transactions - Mpos and Digital Commerce
6.1.4.4 Major E-wallet Service Providers in Turkey
6.1.4.5 Impact Of COVID-19 on the Turkish Payment Infrastructure
6.1.4.6 Market Outlook
6.1.5 Morocco
6.1.5.1 Analysis of the Payments Landscape in Morocco (Cash And Non-cash)
6.1.5.2 Digital Transaction Value and Total User Base (2019-2026)
6.1.5.3 Market Breakdown of Digital Transactions - Mpos and Digital Commerce
6.1.5.4 Major E-wallet Service Providers in Morocco
6.1.5.5 Impact of COVID-19 on the Moroccan Payment Infrastructure
6.1.5.6 Market Outlook
6.1.6 Rest of Middle East and North Africa (Iran, Bahrain, Qatar, Oman)

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles*
7.1.1 Paypal Holdings Inc.​
7.1.2 Samsung Corporation​
7.1.3 ACI Worldwide Inc.
7.1.4 CIB Bank​
7.1.5 Alphabet Inc. (Google Pay)​
7.1.6 Apple Inc.​
7.1.7 Fiserve Inc.
7.1.8 Fawry​
7.1.9 Mastercard (MasterPass)​
7.1.10 Visa Inc.
7.1.11 Saudi Digital Payment Company
7.1.12 Denarii Cash

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

 

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