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日本ドライアイ市場予測 2024-2032


JAPAN DRY EYE DISEASE MARKET FORECAST 2024-2032

主な調査結果 日本のドライアイ市場は、2024年から2032年にかけて年平均成長率5.26%で成長すると予測される。2023年の市場規模は2億5,144万ドルで、2032年には4億1,168万ドルの収益が見込まれる。日本における... もっと見る

 

 

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Inkwood Research
インクウッドリサーチ
2024年10月12日 US$1,100
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143 英語

 

サマリー

主な調査結果
日本のドライアイ市場は、2024年から2032年にかけて年平均成長率5.26%で成長すると予測される。2023年の市場規模は2億5,144万ドルで、2032年には4億1,168万ドルの収益が見込まれる。日本におけるドライアイ有病率の上昇は、画面への露出の増加や環境汚染などの現代的なライフスタイル要因に関連しており、これらはドライアイ症状の発生率に大きく寄与している。また、高齢者人口の増加も重要な役割を果たしており、高齢者は加齢に伴う涙の分泌量の減少によりドライアイ疾患にかかりやすくなっている。
市場インサイト
ドライアイとその症状に対する意識の高まりと治療法へのアクセスの改善が相まって、日本市場は大幅に拡大している。ドライアイの原因として知られる糖尿病や自己免疫疾患などの慢性疾患の有病率の増加も、患者数を増加させている。さらに、2つの横断的な集団ベースの研究により、日本におけるドライアイ(DED)の疫学が評価され、日本人の有病率は他国に比べて高いことが判明した。
日本で最も処方されているドライアイ治療薬は、2010年から発売されている眼表面の房水と粘液の分泌を直接刺激する3%ジクアホソル点眼液(ジクアス;参天製薬株式会社、日本、大阪)と、2012年から発売されている2%レバミピド点眼液(ムコスタ;大塚製薬株式会社、日本、東京)である。
さらに、「日本におけるドライアイの医療」と題された研究によると、ヒアルロン酸ナトリウム点眼液はドライアイ治療のために防腐剤を含まない人工涙液と組み合わせて長年使用されてきた。同調査はまた、日本におけるDEDに関連する経済的負担を強調し、患者一人当たりの年間医療計画コストを323ドルと推定している。
さらに、DEDによる患者1人当たりの生産性損失は741ドルから6,160ドルであり、日本人の世代を超えてDEDが大きな経済的影響を及ぼしていることが明らかになった。このような経済的負担は、効果的な治療オプションの必要性を強調し、市場の成長をさらに後押しする。技術的進歩、研究開発努力、政府の取り組み、ドライアイ疾患の有病率の増加といった追加的な要因が、日本における市場を促進すると予想される。その結果、予測期間を通じて市場は大きく成長すると予想される。
セグメンテーション分析
日本のドライアイ市場は、流通チャネル、タイプ、用量、製品で区分される。用法・用量はさらに、点眼薬、点眼液、軟膏、ゲル、カプセル・錠剤に分類される。
点眼薬は、ドライアイの管理・治療に最も一般的に使用され、効果的な剤型である。点眼薬は、眼球表面を直接ターゲットとし、水分補給を行い、刺激、充血、乾燥などの症状を緩和するために天然の涙を模倣することで、局所的な緩和を提供する。人工涙液、抗炎症剤、潤滑ジェルなど、さまざまな処方の目薬があり、ドライアイの重症度に対応しています。
目薬の中には、保湿効果を高めるヒアルロン酸ナトリウムや、炎症を抑えて涙の分泌を促進するシクロスポリンなどの有効成分が含まれているものもあります。また、特に敏感な目の患者さんや頻繁に点眼する必要のある患者さんには、刺激を最小限に抑えるために防腐剤フリーのものもあります。目薬は便利で投与が簡単であり、広く市販されている。このような柔軟性と多様性により、目薬は急性・慢性どちらの管理にも適しており、ドライアイに不可欠で好ましい治療法となっている。
競争に関する洞察
日本のドライアイ市場の大手企業には、ボシュ・ヘルス・カンパニーズ、大塚製薬、アラガン・ピーエルシー(アッヴィが買収)などがある。
大塚製薬は子会社を通じて、医薬品、栄養補助食品、消費者製品など様々な分野で事業を展開している。同社は、がん、眼科疾患、感染症、消化器疾患、呼吸器疾患、アレルギーなど幅広い疾患に対する医薬品の開発、製造、販売に注力している。その製品ポートフォリオは機能性食品・飲料、医薬品、一般用医薬品、電子機器、ファインケミカルなど多岐にわたる。
大塚製薬はアジア、欧州、北米で製品を販売しており、本社は東京都千代田区にある。主要製品のひとつであるムコスタ点眼液は、涙液膜を安定化させるよう設計されており、ドライアイに効果的な治療薬である。


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目次

目次
1. 調査範囲と方法論
1.1. 調査目的
1.2.調査方法
1.3. 前提条件と限界
2. 要旨
2.1. 市場規模と推定
2.2. 市場概要
2.3. 調査範囲
2.4. 危機シナリオ分析
2.4.1. コビッド19がドライアイ市場に与える影響
2.5. 主な市場調査結果
2.5.1. 長時間の画面露出はドライアイの症状を引き起こす可能性がある。
2.5.2. アジア系の人々はドライアイを発症しやすい。
2.5.3. 大気汚染は目に関連する症状の重大な原因である。
2.5.4. Covid-19の大流行により、ドライアイ患者が急増している。
3. 市場ダイナミクス
3.主な推進要因
3.1.1. 様々な年齢層におけるドライアイの罹患率と有病率の上昇
3.1.2. ドライアイ治療用パイプライン製品の発売
3.1.3. 新しいドライアイ診断技術の導入
3.2. 主な阻害要因
3.2.1. 治療に伴う副作用のリスク
3.2.2. 代替療法の利用可能性
3.2.3. 専門製品の高コストと複雑な償還状況
4. 主要分析
4.1. 親市場分析
4.2. 主要市場動向
4.2.1. ドライアイ治療における幹細胞治療の台頭
4.3. ポーターの5つの力分析
4.3.1. 買い手の力
4.3.2. 供給者パワー
4.3.3. 代替品
4.3.4. 新規参入
4.3.5. 業界のライバル関係
4.4. 成長見通しマッピング
4.4.1. 日本ドライアイ市場の成長展望マッピング
4.5. 市場成熟度分析
4.6. 市場集中度分析
4.7. バリューチェーン分析
4.7.1. 研究開発
4.7.2. 製造
4.7.3. 代理店
4.7.4. 販売後のモニタリング
5. タイプ別市場
5.1. OTC
5.2. 処方箋
6. 製品別市場
6.1. 抗炎症薬
6.1.1. シクロスポリン
6.1.2. 副腎皮質ステロイド
6.1.3. その他の抗炎症薬
6.2. 人工涙液
6.3. 点眼プラグ
6.4. 分泌促進薬
6.5. その他の製品
7. 用量別市場
7.1. 点眼薬
7.2.点眼液
7.3.点眼剤
7.4.ジェル
7.5. カプセル・錠剤
8. 流通チャネル別市場
8.1. 病院薬局
8.2. 独立系薬局・ドラッグストア
8.3. オンライン薬局・店舗
9. 競争環境
9.1. 主な戦略的展開
9.1.1. 合併と買収
9.1.2. 製品の発売と開発
9.1.3. パートナーシップと契約
9.1.4. 事業拡大・売却
9.2. 会社プロファイル
9.2.1. アラガン・ピーエルシー(アッヴィが買収)
9.2.1.1. 会社概要
9.2.1.2. 製品リスト
9.2.1.3. 強みと課題
9.2.2. ボシュ・ヘルス・カンパニーズ・インク
9.2.2.1. 会社概要
9.2.2.2. 製品リスト
9.2.2.3.強みと課題
9.2.3. ジョンソン・エンド・ジョンソン
9.2.3.1. 会社概要
9.2.3.2. 製品リスト
9.2.3.3. 強みと課題
9.2.4. 大塚製薬株式会社
9.2.4.1. 会社概要
9.2.4.2. 製品一覧
9.2.4.3. 強みと課題
9.2.5. 参天製薬株式会社
9.2.5.1. 会社概要
9.2.5.2. 製品一覧
9.2.5.3. 強みと課題
9.2.6. ノバルティス
9.2.6.1. 会社概要
9.2.6.2. 製品リスト
9.2.6.3. 強みと課題

 

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Summary

KEY FINDINGS
The Japan dry eye disease market is projected to grow at a CAGR of 5.26% from 2024 to 2032. The market was valued at $251.44 million in 2023, reaching an expected revenue of $401.68 million by 2032. The rising prevalence of dry eye diseases in Japan is linked to modern lifestyle factors such as increased screen exposure and environmental pollution, which significantly contribute to the incidence of dry eye disease symptoms. The growing geriatric population also plays a key role, as older individuals are more susceptible to dry eye diseases due to age-related reduction in tear production.
MARKET INSIGHTS
Rising awareness about dry eye disease and its symptoms, coupled with improved access to treatments, has significantly expanded the market in Japan. The growing prevalence of chronic conditions such as diabetes and autoimmune disorders, which are known causes of dry eye disease, has also increased the patient base. Furthermore, two cross-sectional, population-based studies evaluated the epidemiology of dry eye disease (DED) in Japan and found that its prevalence in the Japanese population was higher compared to other countries.
The most commonly prescribed treatments for dry eye in Japan are the 3% diquafosol ophthalmic solution (Diquas; Santen Pharmaceutical Co., Ltd, Osaka, Japan), available since 2010, which directly stimulates aqueous and mucous secretion on the ocular surface, and the 2% rebamipide ophthalmic suspension (Mucosta; Otsuka Pharmaceutical Co Ltd, Tokyo, Japan), available since 2012.
Furthermore, according to a study titled ‘Medical Treatment for Dry Eye in Japan, ’ sodium hyaluronate ophthalmic solutions have been used for many years in combination with preservative-free artificial tear solutions to treat dry eyes. The same study also highlighted the economic burden associated with DED in Japan, estimating the annual health plan cost per patient at $323.
Additionally, productivity losses per patient due to DED ranged from $741 to $6,160, underscoring the significant economic impact of the condition across generations in the Japanese population. This economic burden further drives the market’s growth, as it emphasizes the need for effective treatment options. Additional factors such as technological advancements, research and development efforts, government initiatives, and the growing prevalence of dry eye disease are expected to propel the market in Japan. As a result, the market is anticipated to grow significantly throughout the forecast period.
SEGMENTATION ANALYSIS
The Japan dry eye disease market segmentation includes distribution channel, type, dosage, and product. The dosage segment is further classified into eye drops, eye solutions, ointments, gels, and capsules & tablets.
Eye drops are the most commonly used and effective dosage type for managing and treating dry eye disease. They provide localized relief by directly targeting the ocular surface, delivering hydration, and mimicking natural tears to alleviate symptoms such as irritation, redness, and dryness. Eye drops are available in various formulations, including artificial tears, anti-inflammatory agents, and lubricating gels, to cater to different levels of dry eye severity.
Some eye drops contain active ingredients like sodium hyaluronate, which enhances moisture retention, or ciclosporin, which reduces inflammation and promotes tear production. Preservative-free options are also available to minimize potential irritation, especially for patients with sensitive eyes or those requiring frequent use. Eye drops are convenient, easy to administer, and widely accessible over-the-counter (OTC) or through prescriptions for more specialized formulations. This flexibility and variety make them an essential and preferred treatment method for dry eye disease, suitable for both acute and chronic management.
COMPETITIVE INSIGHTS
Some of the leading companies in the Japan dry eye disease market include Bausch Health Companies Inc, Otsuka Pharmaceutical Co Ltd, Allergan Plc (Acquired by AbbVie), etc.
Otsuka Pharmaceutical Co Ltd operates across various sectors, including pharmaceuticals, nutraceuticals, and consumer products, through its subsidiaries. The company focuses on the development, manufacturing, and sale of medicines for a wide range of conditions, including cancer, ophthalmic diseases, infectious diseases, gastrointestinal and respiratory conditions, and allergies. Its diverse product portfolio encompasses functional foods and beverages, pharmaceutical products, over-the-counter (OTC) items, electronic equipment, and fine chemicals.
Otsuka markets its products across Asia, Europe, and North America, with its headquarters located in Chiyoda-ku, Tokyo, Japan. One of its key products, Mucosta Ophthalmic Suspension, is designed to stabilize the tear film, making it an effective treatment for dry eye disease.



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Table of Contents

TABLE OF CONTENTS
1. RESEARCH SCOPE & METHODOLOGY
1.1. STUDY OBJECTIVES
1.2. METHODOLOGY
1.3. ASSUMPTIONS & LIMITATIONS
2. EXECUTIVE SUMMARY
2.1. MARKET SIZE & ESTIMATES
2.2. MARKET OVERVIEW
2.3. SCOPE OF STUDY
2.4. CRISIS SCENARIO ANALYSIS
2.4.1. IMPACT OF COVID-19 ON THE DRY EYE DISEASE MARKET
2.5. MAJOR MARKET FINDINGS
2.5.1. PROLONGED SCREEN EXPOSURE CAN TRIGGER SYMPTOMS OF DRY EYE
2.5.2. INDIVIDUALS OF ASIAN DESCENT ARE MORE SUSCEPTIBLE TO DEVELOPING DRY EYE DISEASE
2.5.3. AIR POLLUTION IS A SIGNIFICANT CONTRIBUTOR TO EYE-RELATED CONDITIONS
2.5.4. THE COVID-19 PANDEMIC HAS LED TO A SURGE IN DRY EYE DISEASE CASES
3. MARKET DYNAMICS
3.1. KEY DRIVERS
3.1.1. RISING INCIDENCE AND PREVALENCE OF DRY EYE AMONG VARIOUS AGE GROUPS
3.1.2. LAUNCH OF PIPELINE PRODUCTS FOR THE TREATMENT OF DRY EYE DISEASE
3.1.3. INTRODUCTION OF NEW DIAGNOSTIC TECHNIQUES FOR DRY EYE DISEASE
3.2. KEY RESTRAINTS
3.2.1. RISK OF SIDE EFFECTS ASSOCIATED WITH TREATMENTS
3.2.2. AVAILABILITY OF ALTERNATIVE THERAPIES
3.2.3. HIGH COSTS OF SPECIALTY PRODUCTS AND A COMPLEX REIMBURSEMENT LANDSCAPE
4. KEY ANALYTICS
4.1. PARENT MARKET ANALYSIS
4.2. KEY MARKET TRENDS
4.2.1. EMERGING STEM CELL THERAPY IN THE TREATMENT OF DRY EYE DISEASE
4.3. PORTER’S FIVE FORCES ANALYSIS
4.3.1. BUYERS POWER
4.3.2. SUPPLIERS POWER
4.3.3. SUBSTITUTION
4.3.4. NEW ENTRANTS
4.3.5. INDUSTRY RIVALRY
4.4. GROWTH PROSPECT MAPPING
4.4.1. GROWTH PROSPECT MAPPING FOR JAPAN DRY EYE DISEASE MARKET
4.5. MARKET MATURITY ANALYSIS
4.6. MARKET CONCENTRATION ANALYSIS
4.7. VALUE CHAIN ANALYSIS
4.7.1. RESEARCH AND DEVELOPMENT
4.7.2. MANUFACTURING
4.7.3. DISTRIBUTORS
4.7.4. POST-SALES MONITORING
5. MARKET BY TYPE
5.1. OTC
5.2. PRESCRIPTION
6. MARKET BY PRODUCT
6.1. ANTI-INFLAMMATORY DRUGS
6.1.1. CYCLOSPORINE
6.1.2. CORTICOSTEROID
6.1.3. OTHER ANTI-INFLAMMATORY DRUGS
6.2. ARTIFICIAL TEARS
6.3. PUNCTAL PLUGS
6.4. SECRETAGOGUES
6.5. OTHER PRODUCTS
7. MARKET BY DOSAGE
7.1. EYE DROPS
7.2. EYE SOLUTIONS
7.3. OINTMENTS
7.4. GELS
7.5. CAPSULES & TABLETS
8. MARKET BY DISTRIBUTION CHANNEL
8.1. HOSPITAL PHARMACIES
8.2. INDEPENDENT PHARMACIES AND DRUG STORES
8.3. ONLINE PHARMACIES/STORES
9. COMPETITIVE LANDSCAPE
9.1. KEY STRATEGIC DEVELOPMENTS
9.1.1. MERGERS & ACQUISITIONS
9.1.2. PRODUCT LAUNCHES & DEVELOPMENTS
9.1.3. PARTNERSHIPS & AGREEMENTS
9.1.4. BUSINESS EXPANSIONS & DIVESTITURES
9.2. COMPANY PROFILES
9.2.1. ALLERGAN PLC (ACQUIRED BY ABBVIE)
9.2.1.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.1.2. PRODUCT LIST
9.2.1.3. STRENGTHS & CHALLENGES
9.2.2. BAUSCH HEALTH COMPANIES INC
9.2.2.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.2.2. PRODUCT LIST
9.2.2.3. STRENGTHS & CHALLENGES
9.2.3. JOHNSON & JOHNSON
9.2.3.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.3.2. PRODUCT LIST
9.2.3.3. STRENGTHS & CHALLENGES
9.2.4. OTSUKA PHARMACEUTICAL CO LTD
9.2.4.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.4.2. PRODUCT LIST
9.2.4.3. STRENGTHS & CHALLENGES
9.2.5. SANTEN PHARMACEUTICAL CO LTD
9.2.5.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.5.2. PRODUCTS LIST
9.2.5.3. STRENGTHS & CHALLENGES
9.2.6. NOVARTIS AG
9.2.6.1. COMPANY OVERVIEW
9.2.6.2. PRODUCT LIST
9.2.6.3. STRENGTHS & CHALLENGES

 

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