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ハプティクス2023-2033:技術、市場、プレイヤー


Haptics 2023-2033: Technologies, Markets, and Players

本レポートでは、ハプティクスを様々な角度から取り上げています。ERMやLRAなどの有力なハプティック技術や、市場向けの様々な新しいハプティックオプションを徹底的に紹介しています。また、コアデバ... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
IDTechEx
アイディーテックエックス
2022年6月30日 US$6,500
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365 英語

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サマリー

本レポートでは、ハプティクスを様々な角度から取り上げています。ERMやLRAなどの有力なハプティック技術や、市場向けの様々な新しいハプティックオプションを徹底的に紹介しています。また、コアデバイスのハプティクス、ボタンのハプティクス、表面のハプティクスなど、著名な使用例も含まれています。さらに、スマートフォン、ウェアラブル、ゲーム、VR、自動車におけるハプティクスを網羅し、75のプロファイリング例と分野別の予測によるきめ細かい市場分析も行っています。
 
ハプティクスは、スマートフォンやゲーム機のコントローラー、自動車やロボットアプリケーションなど、多くの身近なデバイスでますます顕著になり、切っても切れない存在になっています。ハプティクス市場は2010年以降、活況を呈し急成長していますが、短期的にはいくつかの大きな変化が起こり、既存ハプティクス技術と新興ハプティクス技術の市場シェアに差が生じることが予想されます。全体として、IDTechExは今後10年間のハプティクス産業の市場成長について楽観的な見方をしています。
 
本レポートでは、ハプティクスに関する技術、プレイヤー、市場について包括的にレビューしています。今日の市場を支配している電磁アクチュエータから、同じく開発が進められている幅広い新興アクチュエータオプションまで、ハプティック技術の主要な種類をそれぞれカバーしています。最新情報としては、非接触型ハプティクス、サーマルハプティクス、ロボットハプティクスなどがあります。また、スマートフォン、ゲーム、ウェアラブル、AR、VR、MRなどの家電市場、自動車用ハプティクス、医療から軍事までのさまざまな用途など、ハプティクスの各ターゲット市場に関する詳細な考察も含まれています。また、ハプティクスに関わるプレイヤーや製品のデータベース、2010年までの全歴史的市場データ、2033年までの予測も掲載しています。7年以上にわたってこのテーマを取り上げてきたIDTechExのアナリストは、毎年、業界における継続的な一次調査によって予測を更新し、時間の経過とともに開発された他の主要な知見、意見、データとともに、将来の市場に関する最新かつ最善の推定を提供しています。
 
歴史的に、ハプティクスの最も顕著なアプリケーションは、振動アラートによる通知の提供を中心としたものでした。しかし、ハプティクスが提供できる潜在的な価値に注目が集まるにつれ、入力確認やボタンの代替、さまざまな仮想感覚をシミュレートする高度な高解像度効果など、他の効果にも大きな広がりが見られるようになりました。この使用事例の拡大は、基礎となるアクチュエータ技術によって推進されており、新しいタイプのアクチュエータやドライバ、システムによって、新しい効果の導入や高度なハプティクスを使用したより多くの製品価値の創造を可能にしています。
 
このIDTechExレポートでは、ハプティクスに関するあらゆる著名なタイプの技術、およびその市場や製品を体系的に調査しています。今日の市場を支配している著名な電磁アクチュエータ、線形共振アクチュエータ(LRA)、偏心回転質量(ERM)モータなど、様々な現存する技術が分析されています。また、他の電磁アクチュエータ、圧電アクチュエータ(セラミック、複合材料、ポリマーベース)、形状記憶合金、マイクロ流体システム、静電システム、熱触覚、非接触触覚など、多くの異なる新興およびよりニッチな触覚アクチュエータ技術も考察しています。また、表面/ディスプレイハプティクス、ボタンハプティクス、運動感覚ハプティクスなど、トレンドのユースケースに関する洞察も提供しています。いずれも、主要な技術原理の説明、製品の実装例、主要プレイヤーへのインタビュー、過去の市場データ、市場予測、各技術分野の可能性に関する独自の評価など、レポート内で詳細に取り上げています。
 
ハプティクスの収益は、関連機器の販売量に大きく依存することを理解することが非常に重要です。本レポートでは、極めて詳細な履歴データを提供し、各タイプのハプティクスを搭載したデバイスの販売台数を提示しています。データ収集と予測は、IDTechExの技術市場調査会社としての立場から行われています。IDTechExは、家電(特にウェアラブル、AR/VRなどの分野を含む)、自動車市場(特に自動車のユーザーインターフェースを含む)、さらにはロボティクスなどの関連分野の広範囲な調査を行ってきました。これらは、ハプティクス市場を理解するのに役立つ重要なデータセットを提供します。予測はIDTechExのデータベースから作成され、確固たる前提条件と業界から直接得た情報とともに作成されています。将来のダイナミックな市場動向を洞察するために、予測に沿った詳細なシナリオが作成されています。
 
ハプティクス関連デバイスの販売台数。このグラフは、市場が飽和し、最終的に年間デバイス販売台数が減少することを示しています。しかし、より価値の高いハプティクス技術の活用が進むことで、ハプティクスは継続的な成長を遂げています。
出典 IDTechEx
 
これまで、スマートフォンはハプティクスにとって重要な市場であり、2021年には総収入の55%以上を占め、業界はアクチュエータの販売量を前代未聞の水準に引き上げることができました。これと並行して、Nintendo Switch、PS5 DualSenseコントローラー、Oculus Quest 2 VRセットなど、いくつかの成功した製品の発売により、他のデバイスのインターフェースに関連するハプティクスへの新たな注目が集まっています。しかし、これらの主要産業における数量成長が頭打ちになったため、バリューチェーン全体を通して、ハプティクスがさらなる価値を生み出すことができる新たな機会を模索しています。
 
その方法のひとつが、新しい空間にハプティクスを導入することです。例えば、メタバースや自動車産業へのハプティクス導入は、現在加速し始めています。このレポートでは、各主要産業分野(スマートフォンなど)の現在の動きのほか、ハプティクスが利用できる新しい場所(VRや自動車でハプティクスの収益が急拡大するなど)の具体的なアイデアについてのケーススタディを見ています。ハプティクスでより大きな価値を生み出すもう一つのアプローチは、より高度なハプティクス技術を採用することである。現存する技術(ERMやLRAなど)には、ある程度のコモディティ化が見られるようになった。他の技術に、より優れた性能と、より高いレベルのユーザー体験を提供する能力を持たせることで、市場参加者はより多くのマージンを生み出すことができます。
 
XRと自動車向けのハプティクス収益の履歴データと予測は、今後10年間の有望な市場成長を示しています。全データはレポートに付属しています。
出典はこちら IDTechEx
 
本レポートの背景にある調査の最も重要な部分は、IDTechExのアナリストがバリューチェーン全体のプレーヤーと行ったインタビューである。IDTechExのアナリストは、特定分野の技術的専門知識を身につけており、異なる技術の比較に関する重要な理解を可能にしています。また、本レポートは、IDTechExチームが各企業を訪問し、主要なリーダーや技術者と電話/ビデオインタビューを行い、または各企業について深く調査した75のプロファイルを含んでいます。IDTechExは、この分野で大規模なネットワークを構築し、主要なイベントの多くに出席し、現在の業界の動きについて重要な理解を持っている。

 



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目次

1. エグゼクティブ・イントロダクションとサマリー
1.1. 本報告書の構成
1.2. ハプティクスの種類:特徴
1.3. ハプティクスの種類:アプリケーションと例
1.4. 技術的な準備と採用
1.5. ハプティクスの種類:技術
1.6. 触覚アクチュエーション技術:主要SWOT
1.7. 現存する技術ERMとLRA
1.8. 既存技術の置き換え
1.9. 新たなハプティクスが生み出すニッチな領域
1.10. オールドマーケットが直面する課題
1.11. ハプティクス収益の推移(ヒストリカルデータ&フォーキャスト)
1.12. 新市場は最大のチャンス
1.13. ハプティクス デバイスタイプ別売上高予測(2022-2033年)
1.14. オートモーティブ
1.15. 自動車内装におけるハプティクス。事例紹介
1.16. ハプティクスタイプ別売上高推移(2011年~2021年)
1.17. ハプティクスタイプ別売上高予測(2022-2033年)
1.18. ハプティクス デバイスタイプ別収益推移 (2011年~2021年)
1.19. アクチュエータ技術別ハプティクス収益推移(2011年~2021年)
1.20. アクチュエータ技術別ハプティクス収益予測(2022-2033年)
1.21. 触覚フィードバックがもたらす付加価値の可能性
1.22. この2年間で何が起こったのでしょうか?
1.23. 主要な予測データのサマリー表
1.24. 会社概要
2. ハプティクス技術の紹介
2.1. 触覚のしくみ
2.2. ハプティクス(触覚)の種類(1
2.3. ハプティクス(触覚)の種類(2
2.4. コアハプティクスとペリフェラルハプティクス
2.5. 技術的な準備と採用
2.6. この2年間で何が起こったのでしょうか?
3. 電磁触覚アクチュエータ。erms, Lras, VCMSと新たな選択肢
3.1.1. はじめに:電磁アクチュエーター
3.2. 偏心回転質量モータ(ERMモータまたはERM)
3.3. はじめにERMモーター
3.3.1. ERMドライバ
3.3.2. ERMモーターからの応答性の変化
3.3.3. SWOT分析 - ERMモータース
3.4. リニア共振アクチュエータ(LRA)
3.4.1. LRAの構造
3.4.2. LRAの構造
3.4.3. アップルのタプティックエンジン
3.4.4. LRAの特性・性能
3.4.5. LRAドライバ
3.4.6. LRAにおける様々な反応
3.4.7. SWOTリニア共振アクチュエータ(LRA)
3.4.8. ボイスコイルモーター(VCM)、カスタム電磁アクチュエーター
3.5. ボイスコイルモーター構造
3.5.1. 日本電産サンキョーハプティクス用VCM
3.5.2. TITAN Haptics(旧Nanoport社傘下)
3.5.3. ミライザンス
3.5.4. アクトロニカ
3.5.5. SWOTボイスコイルモーター(VCM)
3.6. マルチアクチュエータによる性能向上
3.6.1. ゼネラル・バイブレーション"SAVANT"(サヴァン
3.6.2. ERMモーター搭載SAVANT-ジェミニ・ドライブ
3.6.3. 一般振動 - LRA SAVANTs
3.7. 電磁波ハプティクスアクチュエータ、ドライバサプライヤ
3.7.1. 電磁式ハプティックアクチュエーターサプライヤー。概要
3.7.2. アクチュエーター市場の動向とテーマ
3.7.3. アクチュエーターサプライヤー間の差別化
3.7.4. 電磁アクチュエーターサプライヤーのファイブフォース(Porter)分析
3.7.5. 電磁波ハプティックドライバーサプライヤー。概要
3.7.6. ハプティクスドライバー市場のテーマとトレンド
4. 圧電アクチュエータ
4.1. 圧電アクチュエータの技術分析
4.1.1. 背景と定義
4.1.2. 圧電ハプティックアクチュエーター
4.1.3. 圧電効果
4.1.4. 圧電アクチュエータ材料
4.1.5. 圧電コンポジットも選択肢の一つ
4.1.6. 圧電アクチュエータのバリューチェーン
4.1.7. デバイスインテグレーション
4.1.8. 統合化の課題。耐久性
4.1.9. ドライバーの革新
4.1.10. 圧電ハプティクスの使用例
4.1.11. 圧電素子を用いたセンサ・アクチュエータ結合システム
4.1.12. サーフェスハプティクスへの応用
4.1.13. SWOT圧電セラミックス
4.2. 企業事例
4.2.1. アイトー
4.2.2. ボーン&イーアキュートテクノロジーズ
4.2.3. テキサスインスツルメンツ
4.2.4. TDK
4.2.5. ハップツーユー
4.2.6. ASLA Tech
4.2.7. その他のプレーヤー
5. 電気活性高分子材料
5.1.1. 電気活性ポリマー(EAP)の種類
5.1.2. 電気活性ポリマーの種類(続き)
5.1.3. EAPの物性比較
5.2. 圧電性高分子
5.2.1. 背景と定義圧電定数
5.2.2. なぜポリマーを使うのか? - 材料の選択
5.2.3. ハプティックアクチュエータ用PVDFベースポリマーオプション
5.2.4. ノバセンティス / ケメット
5.2.5. 高分子ハプティクスを用いたデモ機の例
5.2.6. SWOT圧電ポリマ
5.3. 誘電体エラストマー(DEA)
5.3.1. DEAとセラミック、SMAの比較
5.3.2. 触覚アクチュエータとしての誘電体エラストマー
5.3.3. 人工筋肉
5.3.4. 豊田合成
5.3.5. リープテクノロジー&エラスティセンス
5.3.6. CTシステムズ
5.3.7. SWOT誘電体エラストマー
5.4. 結論ソフトアクチュエータ
5.4.1. 技術ベンチマークソフトアクチュエータ
6. 形状記憶合金(Smas)
6.1. 形状記憶合金の紹介
6.2. 従来のハプティックアクチュエーターとしてのSMAの展開
6.3. SMAハプティクス:いくつかの指標
6.4. SWOT: SMA
7. サーフェスハプティクス、ディスプレイハプティクス&可変摩擦係数
7.1.1. サーフェスハプティクス&ディスプレイハプティクス。はじめに
7.1.2. はじめにサーフェスハプティクス
7.1.3. 市場予測:サーフェスハプティクス
7.2. 従来のアクチュエータ技術によるサーフェスハプティクス
7.2.1. 屈曲波触覚フィードバック
7.2.2. Redux STがAlphabetに買収される
7.2.3. 日本電産コパル - サーフェスハプティクス
7.2.4. SMKエレクトロニクス
7.2.5. イノラックス
7.2.6. 太陽誘電
7.2.7. SWOT:従来のアクチュエーターによるサーフェスハプティクス
7.3. 静電摩擦(ESF)
7.3.1. 静電摩擦(ESF)
7.3.2. タンヴァス
7.3.3. タンヴァス' 屈曲面に関する新しい技術
7.3.4. オーフィルムのセンスグ社買収について
7.3.5. SWOT静電摩擦
7.4. 超音波振動(USV)
7.4.1. 超音波振動(USV)
7.4.2. ハップツーユー
7.4.3. 太陽誘電
7.4.4. SWOT超音波振動
7.5. その他のサーフェスハプティクス
7.6. 触覚シェアフィードバック
7.6.1. タクティカル・ハプティクス:カスタムVRコントローラ
7.6.2. 摩擦係数が変化するディスプレイのせん断力
7.6.3. からの例TDK
7.7. マイクロ流体ハプティクス
7.7.1. タクタステクノロジー
7.7.2. マイクロフルイディクスタクタステクノロジー
7.7.3. その他マイクロ流体ハプティクスHaptX
7.8. サーフェスハプティクス結論
7.8.1. 技術ベンチマークサーフェスハプティクス
7.8.2. 結論サーフェスハプティクス
8. BUTTON HAPTICS
8.1. ボタン交換のためのハプティクス
8.2. ボタンハプティクス事例紹介
8.3. スマートフォンのボタンハプティクス?
8.4. 市場予測ボタンハプティクス
9. 非接触型ハプティクス
9.1. 背景非接触ハプティクス
9.2. 超音波ハプティクス
9.3. ウルトラリアップ
9.4. ウルトラリアップ:車載用ミッドエア・ハプティクス
9.5. メタソニック
9.6. 漢陽大学
9.7. エアボルテックス
9.8. 非接触ハプティクスに向けた技術比較
9.9. 商業的な現実
9.10. 非接触型ハプティクス収益、歴史的(2011-2021)
9.11. 非接触型ハプティクス収益予測(2022-2033年)
10. きな臭いハプティクス
10.1.1. キネティック・ハプティクス
10.1.2. メディカル
10.1.3. ゲーミングコントローラ
10.1.4. キネティック・ハプティクスに関するデータ・予測
10.2. 関連トピックパワーアシスト外骨格とアパレル
10.2.1. パワーアシスト外骨格
10.2.2. 福祉機器とキネティック・ハプティクスの関係
10.3. 医療リハビリテーションのルーツ
10.3.1. 例Ekso Bionics
10.3.2. サムスン&SAIT
10.3.3. Rehaboticsメディカル Technology
10.3.4. Rehaboticsメディカル Technology
10.3.5. BrainCo:手頃な価格のスマート補装具を開発
10.3.6. ネオフェクト在宅リハビリテーション用スマートグローブ「ラパエル
10.4. その他の応用分野に向けて
10.4.1. ソウル国立大学
10.4.2. センスグローブ
10.4.3. スマートシップ
10.4.4. テスラースーツ
10.4.5. AIMとRacer
10.4.6. 地域・市場動向
11. その他の新しいハプティック技術
11.1. サーマルハプティクス
11.1.1. サーマルハプティクスとサーモレセプター
11.1.2. 熱電クーラー(ペルチェ素子)
11.1.3. シンガポール国立大学 - Ambiotherm
11.1.4. MIT - スキューバダイビングシミュレーター「Amphibian(アンフィビアン)」。
11.1.5. 耐熱ヒーター
11.1.6. ソウル国立大学 - 伸縮自在の熱触覚グローブ
11.1.7. サーマルハプティクスの商品化
11.1.8. TEGway - 熱触覚グローブ
11.1.9. 指先のサーマルハプティクス「WeART
11.1.10. SWOT: サーマルハプティクス
11.1.11. サーマルハプティクス概要
11.2. ロボティック・ハプティック・センシング
11.2.1. ロボティック・ハプティック・センシングの紹介
11.2.2. ロボティックハプティクスによる素材分類
11.2.3. 触覚センサー
11.2.4. 器用な操作とピッキング
11.2.5. 低侵襲手術
11.2.6. スマートスキン
11.2.7. 事例紹介SynTouch
11.2.8. 例ロボティクス
11.2.9. ロボティック・ハプティック・センシングの概要
12. ハプティクスにおける技術ライセンス
12.1. はじめに技術ライセンス
12.2. はじめに技術ライセンスハプティクスにおける
12.3. 株式会社イマージョン
12.4. 主な特許ポートフォリオ
12.5. 訴訟が収益を支える
12.6. 主な居住地
12.7. ライセンス収入の経年変化
12.8. 産業部門別売上高の経年変化
12.9. 展望と結論
12.10. 総収入に対するライセンス収入の比率
12.11. 総論と展望ハプティクスライセンス
12.12. バリューチェーンの概要
13. 市場と予測イントロダクション
13.1.1. 方法論とハイレベルな予測
13.2. ベースラインと前提条件
13.2.1. 見通しの詳細と前提
13.2.2. デバイス売上がハプティクス売上を牽引(過去データ・予測)
13.2.3. ハプティクスを搭載したデバイスが増加 (過去データ&予測)
13.2.4. デバイスあたりのハプティクス費用は増加傾向 (過去データ&予測)
13.2.5. ハプティクス収益の推移(ヒストリカルデータ&フォーキャスト)
13.3. 機器予測から派生したハプティクス予測
13.3.1. ハプティクス搭載機器販売台数推移(2011年~2021年)
13.3.2. ハプティクス搭載機器販売台数予測(2022-2033年)
13.4. システムタイプ別ハプティクス市場データ
13.4.1. ハプティクスタイプ別売上高推移(2011年~2021年)
13.4.2. ハプティクスタイプ別売上高予測(2022-2033年)
13.4.3. ハプティクス デバイスタイプ別収益推移 (2011年~2021年)
13.4.4. ハプティクス デバイスタイプ別売上高予測(2022-2033年)
13.5. ハプティクス市場技術別データ
13.5.1. アクチュエータ技術別ハプティクス収益推移(2011年~2021年)
13.5.2. アクチュエータ技術別ハプティクス収益予測(2022-2033年)
14. スマートフォンにおけるハプティクス
14.1. はじめにスマートフォンにおけるハプティクス
14.2. スマートフォンハプティクス売上高推移(2011年~2021年)
14.3. スマートフォンハプティクス売上予測(2022-2033年)
15. ゲームにおけるハプティクス(コンソール&ハンドヘルド)
15.1. はじめにコンソールゲームにおけるハプティクス
15.2. PS3(デュアルショック3):概要
15.3. PS4(DualShock 4):概要
15.4. PS5(DualSense)・概要
15.5. Xbox 360 - 概要
15.6. Xbox One - 概要
15.7. XboxシリーズX - 概要
15.8. Nintendo Switch - 概要
15.9. ゲーム(コントローラ)用ハプティクス収益、歴史的(2011年~2021年)
15.10. ゲーム(コントローラー)用ハプティクス収益予測(2022-2033年)
15.11. はじめに携帯ゲーム機におけるハプティクス
15.12. Steam Deck - 概要
15.13. 携帯ゲーム機用ハプティクス収益推移(2011年~2021年)
15.14. 携帯ゲーム機用ハプティクス売上予測(2022-2033年)
16. ハプティクス・イン・VR
16.1. 五感を刺激する。視覚、聴覚、触覚、そしてその先にあるもの
16.2. メインストリームVRにおけるハプティクス 2022
16.3. PlayStation Move(PSVR用コントローラー)
16.4. Oculus Touch(Oculus Riftのコントローラー)
16.5. オキュラスクエスト2
16.6. HTC Viveコントローラー
16.7. バルブインデックス
16.8. コントローラにおけるハプティクス:慣性アクチュエーションと表面アクチュエーション
16.9. 例コントローラでの表面作動
16.10. モーションシミュレーターとビークル:確立されたプラットフォーム
16.11. モーションシミュレーターは今でもVRの見せ場として使われている
16.12. 例:パーソナルVRモーションシミュレーターや自動車など
16.13. 例:パーソナルVRモーションシミュレーターや自動車など
16.14. VRにおけるウェアラブル・ハプティック・インターフェース
16.15. ウェアラブル・ハプティック・インターフェース - 指輪
16.16. 商用例です。インターハプティクス
16.17. ウェアラブル・ハプティック・インターフェース - 手袋
16.18. 例Virtuix社、NeuroDigital Technologies社
16.19. メタマイクロフルイディックグローブ
16.20. ウェアラブル・ハプティック・インターフェース - 靴
16.21. 商用例です。日本電産、CEREVO、他
16.22. ウェアラブル・ハプティック・インターフェース - ハーネスとアパレル
16.23. スキネティックVRベスト byアクトロニカ
16.24. bHaptics Inc.
16.25. ウェアラブル・ハプティック・インターフェース - 外骨格
16.26. 商用例です。Dexta Robotics
16.27. VR用外骨格
16.28. VRで見るマニピュランダム
16.29. FundamentalVR - 外科医をVRでトレーニングするためのハプティクス
16.30. ロボティクス既存のプラットフォームをハックして、運動感覚を利用した触覚を構築する
16.31. VRにおける非接触型ハプティックスの事例
16.32. XRハプティクス収益、歴史的(2011-2021)
16.33. XRハプティクス収益予測(2022-2033年)
17. ウェアラブルにおけるハプティクス
17.1. コンシューマーエレクトロニクスウェアラブル
17.2. Apple Watch Series 7 - ティアダウン
17.3. Xiao Mi Band 6 - ティアダウン
17.4. ウェアラブルハプティクス売上高推移(2011年~2021年)
17.5. ウェアラブルハプティクス収益予測(2022-2033年)
18. その他の家電製品におけるハプティクス
18.1. コンシューマーエレクトロニクスタブレット端末
18.2. コンシューマーエレクトロニクスノートパソコン
18.3. センセルノートPCのトラックパッド用VCM
19. 車載用ハプティクス
19.1. オートモーティブ
19.2. 自動車内装におけるハプティクス。事例紹介
19.3. 自動車用ステアリングホイールにおけるハプティクス
19.4. 例メルセデス・ベンツ
19.5. 例ヒュンダイの未来型コックピット
19.6. カーシートにおけるハプティクス
19.7. 事例紹介GMセーフティ・アラート・シート
19.8. 例自動車分野をターゲットにした日本電産
19.9. アクセルペダルのハプティクス
19.10. 例メルセデス
19.11. 車載用センターコンソールにおけるハプティクス
19.12. 例アウディMMI
19.13. 事例紹介日産自動車 アリヤ
19.14. 車載用非接触ハプティクス。ボッシュとUltrahaptics
19.15. 例ボッシュと京セラ
19.16. オートモーティブハプティクス収益、歴史的 (2011-2021)
19.17. オートモーティブハプティクス収益予測(2022-2033年)
20. その他のハプティック
20.1. 家電用、業務用、その他
21. 市場予測の概要
21.1. デバイスタイプ別ハプティクス市場データ
21.1.1. デバイスタイプ別ハプティクス収益推移 歴史(2010-2021)&予測(2022-2033)
21.1.2. スマートフォン向けハプティクス売上推移 歴史的(2010-2021)&予測(2022-2033)
21.1.3. ゲーム(コントローラ)用ハプティクス 売上高推移(2010-2021年)&予測(2022-2033年)
21.1.4. VRハプティクス収益推移(2010-2021年)&予測(2022-2033年)
21.1.5. 携帯ゲーム機用ハプティクス 売上高推移(2010-2021) & 予測(2022-2033)
21.1.6. ウェアラブルハプティクス売上推移 歴史(2010-2021)&予測(2022-2033)
21.1.7. オートモーティブハプティクス収益推移(2010-2021年)&予測(2022-2033年)
21.2. ハプティクス市場技術別データ
21.2.1. ハプティクスタイプ別売上推移 歴史(2010-2021)&予測(2022-2033)
21.2.2. アクチュエータ技術別ハプティクス収益推移 歴史(2010-2021)&予測(2022-2033)
21.2.3. ディスプレイハプティクス収益推移(2010-2021年)&予測(2022-2033年)
21.2.4. ボタンハプティクス収益推移(2010-2021年)&予測(2022-2033年)
21.2.5. キネティック・ハプティクス収益 過去(2010年~2021年)&予測(2022年~2033年)
22. 会社概要
22.1. 会社概要 - 55社のプロファイル

 

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Summary

この調査レポートでは、ハプティクスに関する技術、プレイヤー、市場について詳細に調査・分析しています。また、スマートフォン、ゲーム、ウェアラブル、AR、VR、MRなどの家電市場、自動車用ハプティクス、医療から軍事までのさまざまな用途など、ハプティクスの各ターゲット市場に関する詳細な考察も含まれています。
 
主な掲載内容(目次より抜粋)
  • ハプティクス技術の紹介
  • 電磁波ハプティックアクチュエータ
  • 圧電アクチュエータ
  • 市場予測
  • 企業プロフィール
 
Report Summary
This report covers haptics from several different angles. It thoroughly introduces dominating haptic technologies such as ERMs and LRAs, and various emerging haptic options for the market. The prominent use cases like core device haptics, button haptics, surface haptics and more are also included. In addition, this report gives a granular market analysis with 75 profiled examples and forecasts by sectors, covering haptics in smartphones, wearables, gaming, VR, and automotive.
 
Haptics have been an increasingly prominent and inseparable part of many familiar devices, from smartphones and games console controllers to cars and robotic applications. The haptics market has been thriving and rapidly growing since 2010, and some significant changes are expected to happen in the short-term, leading to different market shares of the incumbent and emerging haptics technologies. Overall, IDTechEx is optimistic for the market growth of the haptics industry over the next decade.
 
This report includes a comprehensive review of the technology, players, and market for haptics. The report covers each major type of haptic technology, from the electromagnetic actuators that dominate the market today, to the wide range of emerging actuator options which are also being developed. Some of the latest updates include the review of contactless haptics, thermal haptics and robotic haptic sensing. The report also contains detailed discussions around each target market for haptics, including deployment in smartphones, gaming, wearables, AR, VR & MR and other consumer electronics markets, automotive haptics, and a variety of other applications from medical to military and more. The report also includes a database of players and products in haptics, as well as full historic market data back to 2010 and forecasts to 2033. Having been covering the topic for more than seven years, each year IDTechEx analysts update the forecasts with continued primary research in the industry, offering the up-to-date and best estimation for the future market, along with other major findings, opinions and data developed over time.
 
Historically, the most prominent application of haptics has been around providing notifications via a vibration alert. However, with the increasing attention to the potential value haptics can provide, there has been significant expansion around other effects, from input confirmation and button replacement, to advanced high definition effects to simulate different virtual sensations. This expansion in use cases is driven by the underlying actuator technology, where new types of actuators, drivers and systems enable the introduction of new effects and the creation of more product value using advanced haptics.
 
This IDTechEx report takes a systematic approach to looking at every prominent type of technology for haptics, and markets/products therein. Various incumbent technologies are analysed, including the prominent electromagnetic actuators that dominate the market today, linear resonant actuators (LRAs) and eccentric rotating mass (ERM) motors. It also considers many different emerging and more niche haptic actuator technologies including other electromagnetic actuators, piezoelectric actuators (ceramic, composite and polymer based), shape memory alloys, microfluidic systems, electrostatic systems and thermal haptics, contactless haptics, etc. The report also provides insight into trending use cases like surface/display haptics, button haptics and kinaesthetic haptics. All are covered in detail in the report, including descriptions of the key technology principles, examples of product implementation, interviews with key players, historic market data, market forecasts, and independent assessments of the potential for each technology area.
 
It is very important to understand haptics revenue heavily relies on the sales volume of relevant devices. The report gives an extremely granular set of historic data, presenting the number of devices sold with each type of haptics. The data collection and forecasting come from IDTechEx's position as a technology market research firm; IDTechEx has done extensive research around consumer electronics (particularly including areas such as wearables, AR/VR, and so on), automotive markets (particularly including automotive user interfaces) and even related areas such as robotics. These provide key data sets which can be used to help understand the haptics market. Together with solid ground assumptions and information acquired directly from the industry, the forecasts are created from IDTechEx's database. In-depth narratives are built around the forecasts to give insights into the future dynamic market trends.
 
Sales volume of haptics-relevant devices. The graph shows market saturation and eventual decline in annual device sales volume. However, the increasing utilisation of higher value haptics technologies drives continued growth for haptics.
Source: IDTechEx
 
In the past, smartphones have been the critical market for haptics, accounting for over 55% of the total revenue in 2021 and allowing the industry to rise to unprecedented sales volumes for actuators. In parallel, the launch of some successful products, such as the Nintendo Switch, the PS5 DualSense controller, and the Oculus Quest 2 VR set, have driven a new focus towards haptics as it relates to the interfaces on other devices. However, as volume growth in these key industries has plateaued, companies throughout the value chain are exploring new opportunities where haptics can generate additional value.
 
One way of doing so is to implement haptics in a new space. For example, adoption of haptics into the metaverse and automotive industry is now beginning to accelerate. The report looks at the current dynamic for each key industry sector (e.g. smartphones), as well as specific case studies for specific ideas for new places where haptics can be used (e.g. haptics revenue will be fast growing in VR and automotive). Another approach of generating more value in haptics is to adopt more advanced haptic technologies. A certain degree of commoditisation of the incumbent technologies (i.e. ERMs and LRAs) has been observed. By providing other technologies with better performance and the ability to offer a higher level of user experience, market players can create more margin for the market.
 
Historic data and forecasts of haptics revenue for XR and automotive, showing promising market growth over the next decade. Full data are included with the report.
Source: IDTechEx
 
The most critical part of the research behind this report is the interviews that IDTechEx analysts have conducted with players throughout the value chain. IDTechEx analysts develop technical expertise in specific fields of coverage, enabling a critical understanding of how different technologies compare. The report also contains 75 profiles, in which the IDTechEx team has visited, conducted phone/video interviews with key leadership and/or technical personnel, or had deep research on each of the companies mentioned. IDTechEx has developed a large network in the space, attended many of the leading events and have a key understanding of the current industry dynamic.

 



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Table of Contents

1. EXECUTIVE INTRODUCTION AND SUMMARY
1.1. Structure of this report
1.2. Types of haptics: features
1.3. Type of haptics: applications and examples
1.4. Technology readiness and adoption
1.5. Types of haptics: technology
1.6. Haptic actuation technologies: key SWOT
1.7. The incumbent technologies: ERM and LRA
1.8. Displacing the incumbent technologies
1.9. Emerging haptics find their niches
1.10. Old markets are faced with challenges
1.11. Haptics revenue over time (historic data & forecast)
1.12. New markets provide the greatest opportunities
1.13. Haptics revenue by device type, forecast (2022-2033)
1.14. Automotive
1.15. Haptics in vehicle interiors: Examples
1.16. Haptics revenue by type of haptics, historic (2011-2021)
1.17. Haptics revenue by type of haptics, forecast (2022-2033)
1.18. Haptics revenue by device type, historic (2011-2021)
1.19. Haptics revenue by actuator technology, historic (2011-2021)
1.20. Haptics revenue by actuator technology, forecast (2022-2033)
1.21. The potential value-adds from haptic feedback
1.22. What has happened in the last two years?
1.23. Summary table of key forecast data
1.24. Company Profiles
2. INTRODUCTION OF HAPTICS TECHNOLOGIES
2.1. How the sense of touch works
2.2. Types of haptics (1)
2.3. Types of haptics (2)
2.4. Core vs peripheral haptics
2.5. Technology readiness and adoption
2.6. What has happened in the last two years?
3. ELECTROMAGNETIC HAPTIC ACTUATORS: ERMS, LRAS, VCMS AND EMERGING OPTIONS
3.1.1. Introduction: electromagnetic actuators
3.2. Eccentric Rotating Mass Motors (ERM motors or ERMs)
3.3. Introduction: ERM motors
3.3.1. ERM Drivers
3.3.2. Varying response from an ERM motor
3.3.3. SWOT Analysis - ERM Motors
3.4. Linear resonant actuators (LRAs)
3.4.1. LRA Structure
3.4.2. LRA Structure
3.4.3. Apple's Taptic Engine
3.4.4. LRA properties and performance
3.4.5. LRA Drivers
3.4.6. Varying responses in an LRA
3.4.7. SWOT: Linear Resonant Actuators (LRAs)
3.4.8. Voice coil motors (VCMs) and custom electromagnetic actuators
3.5. Voice coil motor structure
3.5.1. Nidec Sankyo: VCMs for haptics
3.5.2. TITAN Haptics (formerly a part of Nanoport)
3.5.3. Miraisens
3.5.4. Actronika
3.5.5. SWOT: Voice coil motors (VCMs)
3.6. Performance enhancement with multiple actuators
3.6.1. General Vibration: "SAVANT"
3.6.2. SAVANT with ERM motors - the Gemini Drive
3.6.3. General Vibration - LRA SAVANTs
3.7. Electromagnetic haptics: Actuator and driver suppliers
3.7.1. Electromagnetic haptic actuator suppliers: Summary
3.7.2. Trends and themes in the actuator market
3.7.3. Differentiation between actuator suppliers
3.7.4. Five Forces (Porter) analysis for electromagnetic actuator suppliers
3.7.5. Electromagnetic haptic driver suppliers: Summary
3.7.6. Themes and trends in the haptics driver market
4. PIEZOELECTRIC ACTUATORS
4.1. Technology Analysis of Piezoelectric Actuators
4.1.1. Background and definitions
4.1.2. Piezoelectric haptic actuators
4.1.3. Piezoelectric effect
4.1.4. Piezoelectric actuator materials
4.1.5. Piezoelectric composites are also an option
4.1.6. Value chain for piezoelectric actuators
4.1.7. Device integration
4.1.8. Challenges with integration: Durability
4.1.9. Driver innovation
4.1.10. Use cases for piezoelectric haptics
4.1.11. Coupled sensor-actuator systems with piezoelectrics
4.1.12. Use in surface haptics
4.1.13. SWOT: Piezoelectric Ceramics
4.2. Company examples
4.2.1. Aito
4.2.2. Boréas Technologies
4.2.3. Texas Instruments
4.2.4. TDK
4.2.5. hap2U
4.2.6. ASLA Tech
4.2.7. Other players
5. ELECTROACTIVE POLYMERS (EAPS)
5.1.1. Types of electroactive polymer (EAP)
5.1.2. Types of electroactive polymer (continued)
5.1.3. Comparing physical properties of EAPs
5.2. Piezoelectric Polymers
5.2.1. Background and Definitions: Piezoelectric constants
5.2.2. Why use a polymer? - Materials Choices
5.2.3. PVDF-based polymer options for haptic actuators
5.2.4. Novasentis / Kemet
5.2.5. Example demonstrator with polymeric haptics
5.2.6. SWOT: Piezoelectric polymers
5.3. Dielectric elastomers (DEAs)
5.3.1. Comparing DEAs with Ceramics and SMAs
5.3.2. Dielectric elastomers as haptic actuators
5.3.3. Artificial Muscle
5.3.4. Toyoda Gosei
5.3.5. Leap Technology & ElastiSense
5.3.6. CT Systems
5.3.7. SWOT: Dielectric elastomers
5.4. Conclusions: Soft actuators
5.4.1. Technology benchmarking: Soft actuators
6. SHAPE MEMORY ALLOYS (SMAS)
6.1. Introduction to shape memory alloys
6.2. Deploying SMA as conventional haptic actuators
6.3. SMA haptics: some metrics
6.4. SWOT: SMAs
7. SURFACE HAPTICS, DISPLAY HAPTICS & VARIABLE FRICTION
7.1.1. Surface haptics & display haptics: Introduction
7.1.2. Introduction: Surface haptics
7.1.3. Market forecast: surface haptics
7.2. Surface haptics with traditional actuator technologies
7.2.1. Bending wave haptic feedback
7.2.2. Redux ST acquired by Alphabet
7.2.3. Nidec Copal - surface haptics
7.2.4. SMK Electronics
7.2.5. Innolux
7.2.6. Taiyo Yunden
7.2.7. SWOT: Surface haptics with traditional actuators
7.3. Electrostatic Friction (ESF)
7.3.1. Electrostatic Friction (ESF)
7.3.2. Tanvas
7.3.3. Tanvas' new technology on flex surfaces
7.3.4. O-Film's acquisition of Senseg
7.3.5. SWOT: Electrostatic Friction
7.4. Ultrasonic Vibration (USV)
7.4.1. Ultrasonic Vibration (USV)
7.4.2. hap2U
7.4.3. Taiyo Yuden
7.4.4. SWOT: Ultrasonic vibration
7.5. Other types of surface haptics
7.6. Tactile shear feedback
7.6.1. Tactical Haptics: custom VR controllers
7.6.2. Shear forces for variable friction displays
7.6.3. Example from TDK
7.7. Microfluidic haptics
7.7.1. Tactus Technology
7.7.2. Microfluidics: Tactus Technology
7.7.3. Other microfluidic haptics: HaptX
7.8. Surface haptics: Conclusions
7.8.1. Technology benchmarking: Surface haptics
7.8.2. Conclusions: Surface haptics
8. BUTTON HAPTICS
8.1. Haptics for button replacement
8.2. Button haptics: Examples
8.3. Button haptics in smartphones?
8.4. Market forecast: Button haptics
9. CONTACTLESS HAPTICS
9.1. Background: Contactless haptics
9.2. Ultrasonic haptics
9.3. Ultraleap
9.4. Ultraleap: Mid-air haptics for automotive
9.5. Metasonics
9.6. Hanyang University
9.7. Air Vortex
9.8. Technology comparison for contactless haptics
9.9. The commercial reality
9.10. Contactless haptics revenue, historic (2011-2021)
9.11. Contactless haptics revenue, forecast (2022-2033)
10. KINAESTHETIC HAPTICS
10.1.1. Kinaesthetic haptics
10.1.2. Medical
10.1.3. Gaming controllers
10.1.4. Data and forecast for kinaesthetic haptics
10.2. Related topic: Power-assist exoskeletons and apparel
10.2.1. Power assist exoskeletons
10.2.2. The relationship between assistive devices and kinaesthetic haptics
10.3. Roots in medical rehabilitation
10.3.1. Example: Ekso Bionics
10.3.2. Samsung & SAIT
10.3.3. Rehabotics Medical Technology
10.3.4. Rehabotics Medical Technology
10.3.5. BrainCo: create affordable smart prosthetics
10.3.6. Neofect: Rapael smart glove for home rehab
10.4. Towards other application areas
10.4.1. Seoul National University
10.4.2. SenseGlove
10.4.3. Smart-Ship
10.4.4. Teslasuit
10.4.5. AIM and Racer
10.4.6. Geographical and market trends
11. OTHER EMERGING HAPTIC TECHNOLOGIES
11.1. Thermal haptics
11.1.1. Thermal haptics and thermoreceptors
11.1.2. Thermoelectric cooler (Peltier devices)
11.1.3. National University of Singapore - Ambiotherm
11.1.4. MIT - the scuba diving simulator Amphibian
11.1.5. Thermal-resistive heaters
11.1.6. Seoul National University - stretchable thermal haptic glove
11.1.7. Commercialisation of thermal haptics
11.1.8. TEGway - thermal haptic glove
11.1.9. WeART - fingertip thermal haptics
11.1.10. SWOT: thermal haptics
11.1.11. Summary of thermal haptics
11.2. Robotic haptic sensing
11.2.1. Introduction to robotic haptic sensing
11.2.2. Material classification by robotic haptics
11.2.3. Tactile sensors
11.2.4. Dexterous manipulation and picking
11.2.5. Minimally invasive surgery
11.2.6. Smart skin
11.2.7. Example: SynTouch
11.2.8. Example: Robotiq
11.2.9. Summary of robotic haptic sensing
12. TECHNOLOGY LICENSING IN HAPTICS
12.1. Introduction: Technology licensing
12.2. Introduction: Technology licensing in haptics
12.3. Immersion Corporation
12.4. Key patent portfolio
12.5. Litigation underpins revenue
12.6. Major settlements
12.7. License revenues over time
12.8. Revenue by industry sector over time
12.9. Outlook and conclusions
12.10. Licensing revenue relative to total revenue
12.11. General conclusions and outlook: Haptics licensing
12.12. Value chain summary
13. MARKETS AND FORECASTS: INTRODUCTION
13.1.1. Methodology and high-level forecasts
13.2. Baselines and assumptions
13.2.1. Forecast details and assumptions
13.2.2. Device sales drive haptics sales (historic data & forecast)
13.2.3. More devices are adding haptics (historic data & forecast)
13.2.4. Haptics spend per device is increasing (historic data & forecast)
13.2.5. Haptics revenue over time (historic data & forecast)
13.3. Haptics forecasts as a derivative of device forecasts
13.3.1. Sales volumes of devices that contain haptics, historic (2011-2021)
13.3.2. Sales volumes of devices that contain haptics, forecast (2022-2033)
13.4. Haptics market data by system type
13.4.1. Haptics revenue by type of haptics, historic (2011-2021)
13.4.2. Haptics revenue by type of haptics, forecast (2022-2033)
13.4.3. Haptics revenue by device type, historic (2011-2021)
13.4.4. Haptics revenue by device type, forecast (2022-2033)
13.5. Haptics market data by technology
13.5.1. Haptics revenue by actuator technology, historic (2011-2021)
13.5.2. Haptics revenue by actuator technology, forecast (2022-2033)
14. HAPTICS IN SMARTPHONES
14.1. Introduction: Haptics in smartphones
14.2. Smartphone haptics revenue, historic (2011-2021)
14.3. Smartphone haptics revenue, forecast (2022-2033)
15. HAPTICS IN GAMING (CONSOLE & HANDHELD)
15.1. Introduction: Haptics in console gaming
15.2. PS3 (DualShock 3) - Summary
15.3. PS4 (DualShock 4) - Summary
15.4. PS5 (DualSense) - Summary
15.5. Xbox 360 - Summary
15.6. Xbox One - Summary
15.7. Xbox Series X - Summary
15.8. Nintendo Switch - Summary
15.9. Gaming (controllers) haptics revenue, historic (2011-2021)
15.10. Gaming (controllers) haptics revenue, forecast (2022-2033)
15.11. Introduction: Haptics in handheld gaming
15.12. Steam Deck - Summary
15.13. Handheld gaming haptics revenue, historic (2011-2021)
15.14. Handheld gaming haptics revenue, forecast (2022-2033)
16. HAPTICS IN VR
16.1. Stimulating the senses: Sight, sound, touch and beyond
16.2. Haptics in mainstream VR 2022
16.3. PlayStation Move (PSVR controller)
16.4. Oculus Touch (Oculus Rift controller)
16.5. Oculus Quest 2
16.6. HTC Vive controller
16.7. Valve Index
16.8. Haptics in controllers: inertial and surface actuation
16.9. Example: Surface actuation on a controller
16.10. Motion simulators and vehicles: established platforms
16.11. Motion simulators are still used to show off VR
16.12. Examples: personal VR motion simulators and vehicles
16.13. Examples: personal VR motion simulators and vehicles
16.14. Wearable haptic interfaces in VR
16.15. Wearable haptic interfaces - rings
16.16. Commercial examples: Interhaptics
16.17. Wearable haptic interfaces - gloves
16.18. Examples: Virtuix, NeuroDigital Technologies
16.19. Meta microfluidic glove
16.20. Wearable haptic interfaces - shoes
16.21. Commercial examples: Nidec, CEREVO, and others
16.22. Wearable haptic interfaces - harnesses and apparel
16.23. Skinetic VR vest by Actronika
16.24. bHaptics Inc.
16.25. Wearable haptic interfaces - exoskeletons
16.26. Commercial examples: Dexta Robotics
16.27. Exoskeletons for VR
16.28. Manipulandums in VR
16.29. FundamentalVR - haptics for training surgeons in VR
16.30. Robotics: Hacking existing platforms to build kinaesthetic haptics
16.31. The case for contactless haptics in VR
16.32. XR haptics revenue, historic (2011-2021)
16.33. XR haptics revenue, forecast (2022-2033)
17. HAPTICS IN WEARABLES
17.1. Consumer Electronics: Wearables
17.2. Apple Watch Series 7 - teardown
17.3. Xiao Mi Band 6 - teardown
17.4. Wearables haptics revenue, historic (2011-2021)
17.5. Wearables haptics revenue, forecast (2022-2033)
18. HAPTICS IN OTHER CONSUMER ELECTRONICS
18.1. Consumer Electronics: Tablets
18.2. Consumer Electronics: Laptops
18.3. Sensel: VCMs for laptop trackpads
19. HAPTICS IN AUTOMOTIVE
19.1. Automotive
19.2. Haptics in vehicle interiors: Examples
19.3. Haptics in vehicle steering wheels
19.4. Example: Mercedes Benz
19.5. Example: Hyundai cockpit of the future
19.6. Haptics in car seats
19.7. Examples: GM Safety Alert Seat
19.8. Example: Nidec targeting the automotive sector
19.9. Haptics in accelerator pedals
19.10. Example: Mercedes
19.11. Haptics in vehicle centre consoles
19.12. Example: Audi MMI
19.13. Example: Nissan Ariya
19.14. Contactless haptics for automotive: Bosch and Ultrahaptics
19.15. Example: Bosch and Kyocera
19.16. Automotive haptics revenue, historic (2011-2021)
19.17. Automotive haptics revenue, forecast (2022-2033)
20. OTHER HAPTICS
20.1. Home appliance, commercial and other uses
21. SUMMARY OF THE MARKET FORECASTS
21.1. Haptics market data by device types
21.1.1. Haptics revenue by device type Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.2. Smartphone haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.3. Gaming (controllers) haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.4. VR haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.5. Handheld gaming haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.6. Wearables haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.1.7. Automotive haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.2. Haptics market data by technology
21.2.1. Haptics revenue by type of haptics Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.2.2. Haptics revenue by actuator technology Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.2.3. Display haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.2.4. Button haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
21.2.5. Kinaesthetic haptics revenue Historic (2010-2021) & forecast (2022-2033)
22. COMPANY PROFILES
22.1. Company Profiles - 55 companies profiled

 

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2024/07/01 10:26

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