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IoTにおけるAI市場 - 成長、トレンド、COVID-19インパクト、および予測(2021年~2026年


AI in IoT Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2021 - 2026)

世界のIoTにおける人工知能(AI)市場は、予測期間(2021年~2026年)に27.3%のCAGRで成長すると予想されています。 しかし、コロナウイルスが蔓延する中、重要な医療業務、学生の学習継続、あるいは前例のな... もっと見る

 

 

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Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2021年8月1日 US$4,250
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サマリー

世界のIoTにおける人工知能(AI)市場は、予測期間(2021年~2026年)に27.3%のCAGRで成長すると予想されています。

しかし、コロナウイルスが蔓延する中、重要な医療業務、学生の学習継続、あるいは前例のない数の従業員の自宅からのオンラインと生産性の維持など、組織がスケーラブルで信頼性が高く、安全性の高いコンピューティングパワーにアクセスできることが、このような状況下での市場の成長をもたらす重要な要因の一つとなっています。病院ネットワーク、製薬会社、研究所は、AI対応のIoTデバイスを使用して、患者のケア、治療法の検討、COVID-19の影響の緩和など、さまざまな方法で取り組んでいます。上記の要因はすべて、短期的には市場の成長率を加速させており、長期的にはさらに増強されると予想されます。

- IoT技術は、さまざまな組織がデジタルトランスフォーメーションを行うための要であり、その結果、新しいビジネスモデルを創造して追跡することで、既存のプロセスをアップグレードする力を与えてくれます。小売業界では、IoTベースのサービスにクラウドAIを活用することで、顧客体験プログラムを強化し、より顧客志向の製品を生み出しています。
- 例えば、スマートリテール環境では、コンピュータビジョン機能を備えたカメラシステムにより、ドアを開けて入ってきたお客様を顔認識で認識することができます。例えば、店舗に入ってくるお客様の大半がミレニアル世代であることをシステムが検知したとします。その場合、その層に訴求する商品広告や店内特典をプッシュすることで、売上の向上につなげることができます。
- 産業用IoTの激しい競争と市場の成熟化により、インフラ管理分野の多くのレガシーベンダーは、バリューチェーン全体での優位性を得るためにソフトウェアを提供しています。例えば、2021年2月、IBMとRed Hatは、産業用IoTのオペレーションデータからリアルタイムに価値を引き出す、オープンで柔軟性があり、より安全なソリューションをメーカーやプラントオペレーターに提供するために設計されたハイブリッドクラウドを使用する新しいコラボレーションを発表しました。
- さらに、ほとんどの企業がオンプレミスのAIからクラウドに移行しています。これは、低レイテンシーとリアルタイムトラッキングによる納期の短縮のためであり、予測期間中の研究市場の成長を促進する可能性があります。例えば、Amazon Echo Amazonは、マネージド・クラウド・プラットフォームであるWeb Services IoTを導入し、デバイスをクラウドアプリケーションや他のデバイスに安全に接続できるようにしています。また、Fitbit、Uber、Spotifyなど、複数のパートナー企業と提携しています。
- しかし、熟練した労働力の不足や、データセキュリティに関する懸念の高まりなどが、研究対象となる市場の成長を阻害する大きな要因となっています。

主な市場動向

製造業が大きな成長を遂げると予想

- 製造業では、100%自動化されたデータ管理システムの実現に向けた取り組みが進んでいます。製造業向けのAI対応IoTアプリケーションは、機器の性能の監視と最適化、生産品質管理、人間と機械の対話などの業務にも効率的に対応できます。製造業やサプライチェーンのオペレーションをより迅速かつ効率的に行うことで、製品のサイクルタイムを大幅に短縮することができます。
- 例えば、2019年6月、マイクロソフトとBMWグループは、製造業分野でより速く、よりコスト効率の高いイノベーションを実現するための「新しいコミュニティ・イニシアチブ」を発表しました。その目的は、産業界の共通の課題に対処しながら、今後の産業用IoT開発を大幅に加速し、価値を生み出すまでの時間を短縮し、生産効率を向上させることにあります。基盤となるプラットフォームは、分析、人工知能、デジタルフィードバックループの分野を含むイノベーションを取り入れるために、製造業の要件とともに進化し続けます。
- さらに、センサーやコネクテッドデバイスの導入率が高く、M2M通信が可能になったことで、製造業で生成されるデータポイントが大幅に増加しています。これらのデータは、材料が1つのプロセスサイクルを通過するのにかかる時間を示す指標から、自動車産業における材料の応力能力の計算など、より高度なものまで、さまざまな種類のものがあります。
- また、市場のさまざまなベンダーが、製造業に特化したプロフェッショナルサービスを提供しています。IBMは、Watsonの下で、コンサルティングを含むIoTプロフェッショナル・サービスを提供しており、製造業の分野で著名な顧客を誇っています。例えば、インドの自動車メーカーであるMahindra & Mahindra Ltdは、IBMのコネクテッド・エンジニアリング・ソリューションを採用しています。
- さらに、インドを拠点とするスタートアップ企業のLincode Labsは、AIと産業用IoTソリューションを活用して、製造業の収益性を高めています。同社は、メーカーが目視検査を自動化し、コンピュータビジョンとディープラーニングを活用した人工知能によって製品の欠陥を特定することで、OEE(Overall Equipment Effectiveness)の向上を支援しています。

北米が主要な市場成長を担うと予想される

- IoTにおけるAI市場の同地域での成長は、同技術のアーリーアダプターの数の増加と関連しています。市場の成長に影響を与えているその他の要因としては、同地域にほとんどの主要プレーヤーが存在していること、エンドユーザーの間でクラウドの導入率が高いことなどが挙げられ、これらは研究された市場への投資を促進する要因にもなっています。 同地域の市場プレーヤーは、市場におけるさまざまな重要プレーヤー間の戦略的パートナーシップやコラボレーションを、市場拡大に向けた有利な道筋と捉えているほどです。
- 2019年3月、米国の8x8 Inc.は、同社の8x8コンタクトセンターをGoogle Cloudの新しいコンタクトセンターAIと統合しました。このソリューションは、複数のAI製品を組み合わせて、カスタマーサービスの体験を向上させるとともに、コンタクトセンターの生産性を向上させます。
- さらに、5Gに対応したIoT接続により、米国での市場需要はさらに高まると予想されます。IoT協会によると、米国はスマートホームの普及率でリードしており、世帯あたりのインテリジェントホーム機器の比率が最も高く、2つまたは3つのユースケース(セキュリティ、エネルギー、家電)で機器を所有する消費者の傾向が最も顕著です。
- さらに、この国では、インターネットに接続された数十億のデバイス、デバイス、モノのインターネットのセンサーが期待されています。5Gネットワークの登場により、より多くの帯域幅と高速なインターネット速度を活用して、例えばGoogleやFacebookがより高度なサービスをすぐに開発できるようになります。
- さらに、いくつかのエンドユーザー産業でインテリジェントロボットが採用されていることも、この市場の成長を後押ししています。北米地域は、ロボットの導入において先進的なイノベーターやパイオニアであり、最大の市場の一つです。この市場が成長している基本的な理由は、多くの産業でロボットの導入が進んでいることです。この地域には、ロボットメーカーや、ロボットメーカーにAIを提供する企業もあります。

競争状況

IoTにおけるAI市場は、国内および国際市場で活動する多数のプレーヤーが存在するため、競争が激しくなっています。市場は細分化されているように見えます。IoT市場におけるAIのアプリケーションの増加に伴い、市場の主要プレーヤーは、製品イノベーション、パートナーシップ、合併、買収などの戦略を採用しています。主要な開発の一部をご紹介します。

- 2020年6月-ベライゾンとマイクロソフトは、IoTソリューションの市場投入までの時間を大幅に短縮するためのパートナーシップを締結しました。このパートナーシップでは、コネクテッドデバイス、ネットワーク/キャパシティ、クラウドホスティング、人工知能など、IoTのバリューチェーンにおける重要なコンポーネントをすべて提供します。このパートナーシップの一環として、ベライゾンの5G/LTEネットワーク、ThingSpace IoTプラットフォーム、およびCAS(Critical Asset Sensor)デバイスがMicrosoft Azureと統合され、IoTビルダーが新しいIoTアプリケーションを迅速かつ効率的に作成できるようになりました。
- 2020年3月 - Azure IoTがCisco IoTとのシームレスな統合を導入。このCiscoとAzure IoTのパートナーシップにより、お客様の展開が大幅に簡素化されることが期待されます。お客様は、資産を安全に接続し、IoTデータを単純にインジェストしてクラウドに送信することができるようになります。シスコIoTゲートウェイは、Azureの最新のクラウド技術を活用するために事前に統合されることになります。

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目次

1 はじめに
1.1 調査の前提条件と市場の定義
1.2 調査の範囲

2 調査方法

3 エグゼクティブサマリー

4 市場の洞察
4.1 市場の概要
4.2 業界のバリューチェーン分析
4.3 業界の魅力 - ポーターのファイブフォース分析
4.3.1 供給者のバーゲニング・パワー
4.3.2 消費者のバーゲニング・パワー
4.3.3 新規参入者の脅威
4.3.4 競合他社との競争の激しさ
4.3.5 代替製品の脅威
4.4 COVID-19の評価が市場に与える影響

5 市場力学
5.1 市場ドライバー
5.1.1 ビッグデータ量の増加
5.1.2 IoTデバイスから生成されたデータを効果的に管理し、価値あるインサイトを獲得する
5.2 市場の阻害要因
5.2.1 外部環境への依存

6 市場区分
6.1 コンポーネント
6.1.1 プラットフォーム
6.1.1.1 アプリケーション管理
6.1.1.2 接続性管理
6.1.1.3 デバイスマネジメント
6.1.2 サービス
6.1.2.1 マネージドサービス
6.1.2.2 プロフェッショナルサービス
6.1.3 ソフトウェア
6.1.3.1 データマネジメント
6.1.3.2 ネットワーク帯域幅の管理
6.1.3.3 リアルタイム・ストリーミング・アナリティクス
6.1.3.4 リモートモニタリング
6.1.3.5 セキュリティ
6.1.3.6 エッジソリューション
6.2 エンドユーザーの業種
6.2.1 銀行・金融サービス・保険業
6.2.2 IT・テレコム
6.2.3 エネルギーおよび公益事業
6.2.4 ヘルスケア
6.2.5 製造業
6.2.6 その他のエンドユーザー層(運輸・モビリティ、政府、小売
6.3 地域別
6.3.1 北アメリカ
6.3.2 欧州
6.3.3 アジア太平洋地域
6.3.4 ラテンアメリカ
6.3.5 中近東・アフリカ

7 競争環境
7.1 企業の概要
7.1.1 Amazon Web Services
7.1.2 International Business Machines Corporation
7.1.3 Autoplant Systems India Pvt.Ltd.
7.1.4 SAP SE
7.1.5 グーグル・エルエルシー
7.1.6 マイクロソフト株式会社
7.1.7 株式会社オラクル
7.1.8 Salesforce.com, Inc.
7.1.9 PTC Inc.
7.1.10 SAS
7.1.11 ゼネラル・エレクトリック
7.1.12 日立アイディシステム

8 投資分析

9 市場の将来性

 

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Summary

The global Artificial Intelligence (AI) in the IoT market is expected to grow at a CAGR of 27.3% during the forecast period (2021-2026).

However, during the spread of Coronavirus, the ability for organizations to access scalable, dependable, and highly secure computing power whether for vital healthcare work, to help students continue learning, or to keep unprecedented numbers of employees online and productive from home are some of the critical factors owing to the growth of the market in this situation. Hospital networks, pharmaceutical companies, and research labs are using AI-enabled IoT devices to care for patients, explore treatments, and mitigate the impacts of COVID-19 in many other ways. All of the above factors have accelerated the growth rate of the market in the short run and are expected to augment it further in the long term.

- IoT technology is the keystone for various organizations to digitally transform, thus, empowering them to upgrade the existing processes by creating and tracking new business models. The retail industry is leveraging cloud AI in IoT-based services to augment their customer experience programs and generate more customer-oriented products.
- For instance, in a smart retail environment, a camera system outfitted with computer vision capabilities can use facial recognition to recognize customers when they walk through the door. Suppose the system detects the majority of customers walking into the store are Millennials. In that case, it can push out product advertisements or in-store specials that appeal to that demographic, therefore driving up sales.​
- Due to intense competition in industrial IoT and market maturing, many legacy vendors in the infrastructure management space are offering software to gain a stronghold throughout the value chain. For instance, In February 2021, IBM and Red Hat announced a new collaboration to use a hybrid cloud designed to deliver an open, flexible, and more secure solution for manufacturers and plant operators that will drive real-time value from operations data from industrial IoT. ​
- Additionally, most companies are shifting to the cloud from on-premise AI, owing to faster delivery time with low latency and real-time tracking, which is likely to foster the studied market growth during the forecast period​. For instance, Amazon Echo Amazon has introduced Web Services IoT, a managed cloud platform, and lets devices connect securely to cloud applications and other devices. They have several partners, such as Fitbit, Uber, Spotify, and others.
- However, lack of skilled workforce, along with growing concerns regarding data security, are some of the major factors restraining the studied market growth.

Key Market Trends

Manufacturing Industry is Expected to Witness Significant Growth

- Manufacturers are increasingly taking steps to achieve 100% automated data management systems. AI-enabled IoT applications for manufacturing can also efficiently deal with operations such as monitoring and optimizing equipment performance, production quality control, and human-to-machine interaction. Faster and efficient manufacturing and supply chain operations allow reducing product cycle time significantly.
- For instance, In June 2019, Microsoft and the BMW Group announced “a new community initiative” to enable faster, more cost-effective innovation in the manufacturing sector. The goal is to significantly accelerate the future Industrial IoT developments, shorten time to value, and drive production efficiencies while addressing common industrial challenges. The underlying platform will continue to evolve, along with manufacturing requirements, to incorporate innovations, including areas of analytics, artificial intelligence, and digital feedback loops.​
- Moreover, With the high rate of adoption of sensors and connected devices and the enabling of M2M communication, there has been a massive increase in the data points that are generated in the manufacturing industry. These data points could be of various kinds, ranging from a metric describing the time taken for a material to pass through one process cycle or a more advanced one, such as the calculation of the material stress capability in the automotive industry.​
- Various vendors in the market are also offering professional services specific to the manufacturing industry. IBM offers its IoT professional services under Watson, including consulting and boasts prominent clients in manufacturing space. For example, Mahindra & Mahindra Ltd, an automobile manufacturer in India, has adopted connected engineering solutions from IBM. ​
- Further, an India-based start-up, Lincode Labs, utilizes AI and Industrial IoT solutions to increase the profitability of manufacturers. The company helps manufacturers automate visual inspection and improve overall equipment effectiveness (OEE) by identifying product defects using computer vision and artificial intelligence with the help of deep learning.

North America is Anticipated to Hold Major market Growth

- The growth in the region in AI in the IoT market is associated with an increase in the numbers of early adopters of the technology. Other factors influencing the growth of the market are the presence of most of the major players in the region, higher cloud adoption rate among the end-user, which is also driving the investment in the studied market.​ The market players in the area are even viewing strategic partnerships and collaborations among various significant players in the market as a lucrative path towards market expansion.
- In March 2019, US-based 8x8 Inc. integrated its 8x8 contact center with Google Cloud’s new contact center AI. This solution combines multiple AI products to enhance the customer service experience, as well as the productivity of contact centers.​
- Moreover, 5G enabled IoT connections is expected to further raise the market demand in the United States. As per IoT Association, the United States leads in terms of smart home adoption, with the highest intelligent home device ratio per household and the most significant consumer propensity to own devices across two or three use cases (security, energy, and appliances).
- Additionally, the country expects billions of devices connected to the internet, devices, and sensors of the internet of things. With the onset of 5G networks, more bandwidth and faster internet speeds can be utilized by Google and Facebook, for instance, to develop more advanced services soon. ​
- Further, the adoption of intelligent robots across several end-user industries is driving the growth of the market studied. The North American region is amongst the advanced innovators and pioneers in adopting robotics and is one of the largest markets. The fundamental reason for the growth of the market is the increasing adoption of robots across numerous industries. The region also homes several robotics manufactures as well as companies that provide AI for robot manufacturers.

Competitive Landscape

The AI in IoT Market is highly competitive owing to the presence of a large number of players in the market operating in domestic as well as in the international market. The market appears to be fragmented. Owing to the increase in the applications of AI in the IoT market, major players in the market are adopting strategies like product innovation, partnership, mergers, and acquisitions. Some of the key developments are:

- June 2020 - Verizon and Microsoft formed a partnership to significantly accelerate time to market for IoT solutions. This partnership will provide all the critical components in the IoT value chain, such as connected devices, network/capability, cloud hosting, and artificial intelligence. As part of this partnership, Verizon’s 5G/LTE Network, ThingSpace IoT platform, and Critical Asset Sensor (CAS) devices have been integrated with Microsoft Azure to enable IoT Builders to create new IoT applications quickly and efficiently.
- March 2020 - Azure IoT Introduces seamless integration with Cisco IoT. This partnership between Cisco and Azure IoT is expected to simplify customer deployments significantly. It gives customers the ability to securely connect their assets and simply ingest and send IoT data to the cloud. Cisco IoT Gateways will now be pre-integrated to take advantage of the latest in cloud technology from Azure.​

Reasons to Purchase this report:

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Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT
4.1 Market Overview
4.2 Industry Value Chain Analysis
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.3.5 Threat of Substitute Products
4.4 Impact of Assessment of COVID-19 on the market

5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Rising Big Data Volume
5.1.2 Effective Management of Data Generated From IoT Devices to Gain Valuable Insights
5.2 Market Restraints
5.2.1 Dependency on External Climate

6 MARKET SEGMENTATION
6.1 Component
6.1.1 Platform
6.1.1.1 Application Management
6.1.1.2 Connectivity Management
6.1.1.3 Device Management
6.1.2 Services
6.1.2.1 Managed Services
6.1.2.2 Professional Services
6.1.3 Software
6.1.3.1 Data Management
6.1.3.2 Network Bandwidth Management
6.1.3.3 Real-Time Streaming Analytics
6.1.3.4 Remote Monitoring
6.1.3.5 Security
6.1.3.6 Edge Solution
6.2 End-user Vertical
6.2.1 Banking, Financial Services, and Insurance
6.2.2 IT and Telecom
6.2.3 Energy and Utilities
6.2.4 Healthcare
6.2.5 Manufacturing
6.2.6 Other End-user Verticals (Transport & Mobility, Government, Retail)
6.3 Geography
6.3.1 North America
6.3.2 Europe
6.3.3 Asia Pacific
6.3.4 Latin America
6.3.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE
7.1 Company Profiles
7.1.1 Amazon Web Services
7.1.2 International Business Machines Corporation
7.1.3 Autoplant Systems India Pvt. Ltd.
7.1.4 SAP SE
7.1.5 Google LLC
7.1.6 Microsoft Corporation
7.1.7 Oracle Corporation
7.1.8 Salesforce.com, Inc.
7.1.9 PTC Inc.
7.1.10 SAS
7.1.11 General Electric
7.1.12 Hitachi ID Systems

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET

 

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