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インド道路・高速道路市場:道路タイプ別(国道/州間高速道路、州高速道路、その他)、構成要素別(道路、橋梁/トンネル/暗渠、標識・標示、安全装置、交通管理システム、その他)、プロセス別(メンテナンス、拡張)地域別、競争、予測、機会、2020-2030F

インド道路・高速道路市場:道路タイプ別(国道/州間高速道路、州高速道路、その他)、構成要素別(道路、橋梁/トンネル/暗渠、標識・標示、安全装置、交通管理システム、その他)、プロセス別(メンテナンス、拡張)地域別、競争、予測、機会、2020-2030F


India Roads and Highways Market, By Road Type (National/Interstate Highways, State Highways, Other), By Components (Road, Bridges/Tunnels/Culverts, Marking & Signage, Safety Equipment, Traffic Management System, Others), By Process (Maintenance, Expansion) By Region, Competition, Forecast & Opportunities, 2020-2030F

インドの道路・高速道路市場は、2024年に1,521億6,000万米ドルと評価され、予測期間中の年平均成長率は9.63%で、2030年には2,666億6,000万米ドルに達すると予測されている。 道路と高速道路は、人、モノ、サービ... もっと見る

 

 

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TechSci Research
テックサイリサーチ
2025年2月17日 US$3,500
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サマリー

インドの道路・高速道路市場は、2024年に1,521億6,000万米ドルと評価され、予測期間中の年平均成長率は9.63%で、2030年には2,666億6,000万米ドルに達すると予測されている。
道路と高速道路は、人、モノ、サービスの移動を促進する不可欠なインフラである。道路は、さまざまな場所を結ぶ舗装または未舗装のルートであり、通常、自動車、歩行者、自転車が利用する。道路の規模や機能はさまざまで、田舎の狭い道から都会の広い道路まである。
一方、高速道路は、高速移動と長距離輸送のために設計された主要道路である。多くの場合、複数の車線を持ち、アクセスポイントが管理され、重い交通量に対応するために安全基準が高くなっている。高速道路は、その設計や規制によって、高速道路、高速道路、自動車専用道路に分類される。
道路も高速道路も、経済成長、社会的連結性、地域開発にとって極めて重要である。貿易、観光、緊急サービスをサポートすると同時に、都市計画や土地利用にも影響を与える。政府と交通機関は、安全性と効率性を確保するために、これらのネットワークの建設、維持、改良に責任を負っている。
技術の進歩により、スマート道路やインテリジェント交通システムが開発され、交通管理と持続可能性が向上している。都市化が進むにつれ、道路網の拡張と近代化は、モビリティを高め渋滞を緩和するための優先事項であり続けている。よく計画された道路や高速道路は、よりつながりのある豊かな社会に貢献する。
例えば、ニティン・ガドカリ道路交通・高速道路大臣は、「Parvatmala Pariyojana」として知られる全国ロープウェイ開発計画の下で、今後5年間に予定されている総額149億7000万米ドルに上る200以上のプロジェクトを発表した。
政府は、641億7000万米ドルをかけて6万5000キロの国道を建設することを目標としている。
Bharatmala Pariyojanaの一環として、35の複合一貫物流パーク・ネットワークの開発が計画されており、総投資額は約55億5,000万米ドルで、約7億トンの貨物を取り扱うことができる。

主な市場促進要因
都市化と人口増加
インドの急速な都市化と人口増加により、整備された道路や高速道路に対する需要が大幅に高まっている。同国の都市人口は2030年までに6億人に達すると予測されており、車両移動の増加、渋滞、道路インフラ整備の必要性につながっている。
都市の中心部は拡大し、都市は周辺の郊外地域と一体化しているため、接続性の向上が必要となっている。スマートシティミッションに基づくスマートシティの台頭は、効率的な輸送を支える近代的な道路網、フライオーバー、高速道路に対する需要をさらに高めている。
可処分所得の増加と自動車所有率の上昇に伴い、自家用車と商用車の交通量が急増している。この傾向は既存道路の混雑を招き、当局に多車線高速道路、バイパス、環状道路の建設を促している。さらに、工業化の進展と物流拠点の拡大により、効率的に物資を輸送するためのシームレスな道路接続が必要とされている。インフラ整備に対する需要は、急速な発展を遂げつつあるティア2やティア3の都市で特に高い。
都市モビリティの課題に対処するため、政府と民間企業は地下鉄接続、バス高速輸送システム(BRTS)、高速道路プロジェクトに投資している。これらの開発は、混雑と移動時間の短縮を図りつつ、拡大するインドの都市人口に対応するために不可欠である。
物流と電子商取引産業の成長
インドの物流・電子商取引部門の台頭は、道路・高速道路インフラ開発の重要な推進力である。インドが世界貿易のハブとして台頭する中、州や地域をまたいだ円滑な物資輸送には、接続の良い道路網が不可欠である。
ロジスティクス分野は、貿易の増加、産業の拡大、州間の移動を合理化したGST(物品・サービス税)のような政府の政策により、著しい成長を遂げている。強固な道路網がタイムリーな配送を可能にし、企業のコストを削減し、全体的な効率を高めている。
Amazon、Flipkart、Reliance JioMartのようなプラットフォームが牽引するインドの電子商取引ブームは、効率的な道路接続の需要を高めている。配送の迅速化と消費者基盤の拡大により、ラストワンマイル(最後の1マイル)の接続性の向上が求められており、都市部と農村部の道路整備が推進されている。さらに、サードパーティ・ロジスティクス(3PL)プロバイダーや倉庫ハブの台頭が、高速道路や高速道路の必要性を煽っている。企業は現在、シームレスな物流を確保するため、主要幹線道路近くの戦略的倉庫立地に投資している。
政府が貨物専用通路やマルチモーダル物流パークの開発に力を入れていることも、輸送エコシステムをさらに強化している。道路接続の強化は物流コストを削減し、国際貿易におけるインドの競争力を高め、経済成長を支える。
技術の進歩と持続可能性対策
技術と持続可能な慣行の導入が、インドの道路・高速道路部門の将来を形成している。環境への影響や交通管理に対する懸念が高まる中、道路インフラを改善するための革新的なソリューションが導入されつつある。
主な進展のひとつは、インテリジェント交通管理システム(ITMS)、デジタル料金徴収(FASTag)、より良い交通規制のための自動監視機能を備えたスマート・ハイウェイの導入である。これらの技術は、渋滞の緩和、安全性の向上、道路利用者の利便性向上に役立っている。
持続可能性も大きな焦点であり、政府は環境に優しい道路建設資材や技術を推進している。リサイクル材料やプラスチック廃棄物の道路建設への利用、エネルギー効率の高い照明システムの普及が進んでいる。現在、いくつかの高速道路プロジェクトでは、太陽光発電の街灯や電気自動車(EV)充電ステーションを組み込んでおり、インドのグリーンモビリティの目標に沿ったものとなっている。さらに、電気自動車(EV)と代替燃料インフラの推進が、高速道路の近代化を後押ししている。インド国道庁(NHAI)は、道路を走る電気自動車の増加に対応するため、EV専用レーンと充電コリドーの整備を計画している。
人工知能(AI)、IoT(モノのインターネット)、地理情報システム(GIS)の統合により、インドの道路インフラはより効率的で持続可能な、将来対応可能なものになりつつある。こうした進歩により、交通安全性の向上、移動時間の短縮、環境保全の強化が実現されている。
主な市場課題
土地取得と環境問題
インドの道路・高速道路セクターにおける最も大きな課題の1つは土地の取得であり、これはしばしばプロジェクトの遅延、コスト超過、法的紛争につながる。道路拡張や高速道路新設のための土地取得には、地権者、政府機関、地域コミュニティとの交渉が伴う。多くのインフラ・プロジェクトは、補償、移転、生計の喪失に対する懸念から、土地を手放したくない人々の抵抗に直面している。
2013年に制定された「土地の取得、回復及び再定住における公正な補償及び透明性の権利に関する法律(Right to Fair Compensation and Transparency in Land Acquisition, Rehabilitation and Resettlement Act)」により、このプロセスはより体系化されたが、課題は依然として残っている。土地所有者はしばしば高額な補償を要求し、交渉や法廷闘争の長期化を招いている。加えて、プロジェクト予定地での侵入やインフォーマルな居住が、土地取得をさらに複雑にしている。
もうひとつの大きな問題は、環境クリアランスである。多くの高速道路プロジェクトは、森林、野生生物の生息地、農地など、生態学的に影響を受けやすい地域を通過する。複数の規制機関から環境許認可を得るには時間がかかり、着工が遅れることもある。森林伐採、水質汚染、地域の生物多様性への影響に対する懸念は、しばしば市民の反対や法的介入につながる。
こうした問題に対処するため、政府は承認の迅速化、土地取得の代替モデル、移転したコミュニティへの補償パッケージなどの政策改革を導入している。さらに、環境への影響を最小限に抑えるため、高架通路、トンネル、グリーンハイウェイの利用が奨励されている。しかし、インフラ整備と生態系保全の両立は、依然として重要な課題である。
道路整備の遅れと交通渋滞
インドは道路や高速道路の建設で大きな進歩を遂げたが、メンテナンスや維持管理は依然として重要な課題である。特に農村部や半都市部の多くの道路は、不十分な維持管理、適切な排水システムの欠如、標準以下の建設資材のため、質の低さに悩まされている。穴ぼこ、凹凸のある路面、壊れた道路は不便をもたらすだけでなく、自動車の運行コストと事故リスクを増大させる。
急速な都市化と自動車台数の増加により、インドの道路インフラは負担増に直面しており、都市部や高速道路で深刻な交通渋滞を引き起こしている。近年、登録車両数は急増しているが、道路の拡張が追いついていないため、交通渋滞、通勤時間の延長、汚染レベルの上昇につながっている。デリー、ムンバイ、ベンガルール、コルカタといった大都市では毎日渋滞が発生し、生産性や燃費効率に影響を与えている。
もうひとつの問題は、非効率な交通管理と取締りである。設計が不十分な道路分岐点、不十分な標識、交通法規の弱い執行が、混沌とした運転状況を助長している。インテリジェント交通システム(ITS)、同期化された信号、よく計画された代替公共交通機関の欠如が渋滞問題を悪化させている。
道路整備を改善するため、当局はパフォーマンス・ベースの契約、デジタル・モニタリング、民間セクターの参加に力を入れている。渋滞緩和のために、高速道路、貨物専用通路、地下鉄の拡張、スマート交通管理システムなどのソリューションが導入されている。しかし、こうした課題を克服するためには、長期的なインフラ計画への持続的な取り組みと投資が必要である。
主な市場動向
高速道路の拡大とグリーンフィールドプロジェクト
インドでは、高速道路やグリーンフィールドの高速道路プロジェクトが急速に拡大している。高速道路は、高速でアクセス制御された道路であり、車両交通量の増加と高速移動に対する需要の増加により、重要な重点分野となっている。
最も野心的なプロジェクトのひとつがデリー・ムンバイ間高速道路で、1,300km以上に及び、2大都市間の移動時間を24時間から12時間に短縮することを目指している。その他の主要な高速道路プロジェクトには、ベンガルール・チェンナイ高速道路、ガンガー高速道路、アーメダバード・ドーラー高速道路などがある。これらのプロジェクトは、自動料金収受、緊急対応システム、電気自動車専用通路など、先進的な機能を備えて設計されている。さらに、グリーンフィールド高速道路プロジェクトも人気を集めている。従来の道路拡張プロジェクトとは異なり、グリーンフィールド・ハイウェイは全く新しいアラインメントに建設されるため、建設の中断を減らし、ルート効率を最適化することができる。バラットマラ・パリヨジャナ(Bharatmala Pariyojana)」はその代表例で、貿易と物流を促進するための新しい高速道路と経済回廊の建設に焦点を当てている。
政府が官民パートナーシップ(PPP)やハイブリッド年金モデル(HAM)を推進する中、民間投資家の高速道路プロジェクトへの参加が増えており、この傾向はインドの道路インフラ成長の主要な原動力となっている。
デジタル化とスマート道路技術
デジタル技術とスマート道路システムの採用は、インドの道路・高速道路市場に変革をもたらしつつある。交通渋滞、交通安全、インフラ効率に対する懸念が高まる中、政府や民間企業はインテリジェント交通管理システム(ITMS)、自動料金徴収、リアルタイム道路監視への投資を進めている。
主な技術進歩のひとつにFASTagシステムがある。これは自動料金支払いを可能にし、料金所での待ち時間を短縮する。政府はFASTagを全車両に義務化し、シームレスな移動と燃料消費の削減につなげた。
さらに、信号のタイミングを最適化し、交通違反を検出して渋滞を管理するために、AIベースの交通管理ソリューションが都市部で導入されている。リアルタイムのデータを利用して信号操作を動的に調整する適応型交通管制システム(ATCS)を導入している都市もある。
その他のスマート道路への取り組みとしては、高速道路監視のためのドローンやIoTセンサーの利用、自動緊急対応システム、エネルギー効率向上のための太陽光発電街路照明などがある。これらの技術の統合により、インドの道路はより安全で、より効率的で、将来を見据えたものとなっている。
道路インフラへの投資の増加
インドの道路・高速道路部門は、国内外から巨額の投資を集めている。政府は、高速道路、高速道路、農村道路を開発するため、バラットマ ラ・パリヨジャナ(Bharatmala Pariyojana)、国家インフラ・パイプライン(National Infrastructure Pipeline:NIP)、プラダン・マントリ・グラム・サダク・ヨジャナ(Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana:PMGSY)などのイニシアティブのもと、多額の資金を割り当てている。
さらに、インドの道路・高速道路部門への外国直接投資(FDI)が増加しており、世界のインフラ企業やプライベート・エクイティ企業が官民パートナーシップ(PPP)プロジェクトに関心を示している。また、国際的なプレーヤーは、世界クラスの高速道路やスマート道路網を構築するために、インドの建設会社と協力している。
さらに投資を呼び込むため、政府は、民間企業が既存の高速道路資産をリースして収益を上げることを可能にする国家収益化パイプライン(NMP)などの収益化イニシアチブを導入している。この動きは、新たなインフラ・プロジェクトに資金を提供するだけでなく、資産の利用率や効率を向上させる。
さらに、インド国道庁(NHAI)やインフラ投資信託(InvITs)のような金融機関が、大規模道路プロジェクトの資金調達に重要な役割を果たしている。公共投資と民間投資の組み合わせにより、インドは今後10年間で道路インフラがかつてない成長を遂げることになる。
セグメント別の洞察
道路タイプの洞察
国道/州間高速道路が2024年に最大の市場シェアを占める。国道および州間高速道路は、その戦略的重要性、高い交通量、強力な政府投資により、インドの道路・高速道路市場を支配している。これらの高速道路は、国内の交通網の基幹を形成し、州をまたがる物品、乗客、経済活動のシームレスな移動を可能にしている。
国道はインドの道路網全体の2%しか占めていないにもかかわらず、道路交通全体の40%以上を担っている。国道は主要都市、港湾、産業拠点、物流センターを結んでおり、貿易や商取引に不可欠である。電子商取引、物流、貨物輸送の急成長により、効率的な輸送のための国道への依存度はさらに高まっている。
インド政府は、経済回廊、高速道路、国境道路の整備を目的としたバラットマラ・パリヨジャナ(Bharatmala Pariyojana)のようなイニシアティブを通じて、国道の拡張と近代化を優先している。国家インフラ・パイプライン(NIP)や官民パートナーシップ(PPP)の下での大規模投資により、高速道路の建設が加速している。さらに、国道開発プロジェクト(NHDP)は、既存道路の改良に重要な役割を果たしている。
国道は、車線幅の拡大、舗装品質の向上、デジタル料金徴収(FASTag)、インテリジェント交通管理システム(ITMS)などを特徴としている。政府はまた、電気自動車(EV)充電ステーション、太陽光発電照明、スマート監視システムを統合し、これらの高速道路をより効率的で持続可能なものにしている。
地域別の洞察
2024年の市場シェアは南インドが最大。南インドは、力強い経済成長、より良いインフラ計画、物流・産業ハブとしての地域の重要性など、戦略的要因が重なり、国内の道路・高速道路市場において重要な役割を果たしている。
南インドの堅調な経済実績は、効率的な道路・高速道路インフラに対する需要の増加を牽引している。同地域には、チェンナイ、ベンガルール、ハイデラバード、コチなど、国内外貿易に欠かせないインドの主要商業拠点がある。製造業やIT部門が拡大するこれらの都市は、他州や港湾とのシームレスな接続を要求しており、道路網の整備が必要となっている。物流、電子商取引、産業回廊への注目の高まりは、高品質の高速道路への要求をさらに強めている。
戦略的な地理的位置付けも重要な要素である。南インドは中央に位置し、チェンナイ港、ヴィシャカパトナム港、高知港などの港を通じて国内市場と国際貿易ルートの両方にアクセスできる。このような立地条件から、貿易や輸送のゲートウェイとして、州間高速道路や国道が主要都市を結び、物資のスムーズな移動を可能にしている。例えば、チェンナイ・バンガロール高速道路や東部周辺高速道路は、重要な工業地帯を結ぶ重要な回廊である。
Bharatmala Pariyojanaやその他の国道開発計画に後押しされ、南インドにおける政府のインフラ投資は近年増加している。南インドの各州は国家プロジェクトに積極的に参加し、多車線高速道路、バイパス、地域高速道路の開発につながった。こうした取り組みにより、道路全体の質が向上し、渋滞が緩和され、経済成長が促進されている。
主な市場プレイヤー
- ディリップ・ビルドコン
- アフコン・インフラストラクチャー・リミテッド
- ベクテル・コーポレーション
- フェロヴィアルSE
- ヴィンチ
- フッ素株式会社
- スカンスカ AB
- ラーセン&トウブロ・リミテッド
レポートの範囲
本レポートでは、インドの道路・高速道路市場を以下のカテゴリーに分類し、さらに業界動向についても詳述しています:
- インドの道路と高速道路市場、道路タイプ別
o 国道/州間高速道路
o 州高速道路
o その他
- インドの道路・高速道路市場:構成要素別
o 道路
o 橋/トンネル/カルバート
o マーキングと標識
o 安全装置
o 交通管理システム
o その他
- インドの道路と高速道路市場、プロセス別
oメンテナンス
拡大
- インドの道路・高速道路市場:地域別
南インド
o 北インド
o 西インド
o 東インド
競合状況
企業プロフィール:インドの道路・高速道路市場に参入している主要企業の詳細分析
利用可能なカスタマイズ
インドの道路と高速道路市場レポートは所定の市場データを使用して、TechSci Research社は企業の特定のニーズに応じてカスタマイズを提供します。このレポートでは以下のカスタマイズが可能です:
企業情報
- 追加市場参入企業(最大5社)の詳細分析とプロファイリング

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目次

1.製品概要
1.1.市場の定義
1.2.市場の範囲
1.2.1.対象市場
1.2.2.調査対象年
1.3.主な市場セグメント
2.調査方法
2.1.調査の目的
2.2.ベースラインの方法
2.3.調査範囲の設定
2.4.仮定と限界
2.5.調査の情報源
2.5.1.二次調査
2.5.2.一次調査
2.6.市場調査のアプローチ
2.6.1.ボトムアップ・アプローチ
2.6.2.トップダウン・アプローチ
2.7.市場規模と市場シェアの算出方法
2.8.予測手法
2.8.1.データの三角測量と検証
3.エグゼクティブサマリー
4.お客様の声
5.インド道路・高速道路市場の展望
5.1.市場規模と予測
5.1.1.金額ベース
5.2.市場シェアと予測
5.2.1.道路タイプ別(国道/州間高速道路、州高速道路、その他)
5.2.2.コンポーネント別(道路、橋梁・トンネル・カルバート、標識・標示、安全装置、交通管理システム、その他)
5.2.3.プロセス別(メンテナンス、拡張)
5.2.4.地域別(南インド、北インド、西インド、東インド)
5.2.5.企業別(2024年)
5.3.市場マップ
6.南インドの道路・高速道路市場展望
6.1.市場規模と予測
6.1.1.金額ベース
6.2.市場シェアと予測
6.2.1.道路タイプ別
6.2.2.コンポーネント別
6.2.3.プロセス別
7.北インドの道路・高速道路市場の展望
7.1.市場規模と予測
7.1.1.金額ベース
7.2.市場シェアと予測
7.2.1.道路タイプ別
7.2.2.コンポーネント別
7.2.3.プロセス別
8.西インド道路・高速道路市場の展望
8.1.市場規模と予測
8.1.1.金額ベース
8.2.市場シェアと予測
8.2.1.道路タイプ別
8.2.2.コンポーネント別
8.2.3.プロセス別
9.東インドの道路・高速道路市場の展望
9.1.市場規模と予測
9.1.1.金額ベース
9.2.市場シェアと予測
9.2.1.道路タイプ別
9.2.2.コンポーネント別
9.2.3.プロセス別
10.市場ダイナミクス
10.1.促進要因
10.2.課題
11.市場動向
12.インド経済プロフィール
13.企業プロフィール
13.1.ディリップ・ビルドコン
13.1.1.事業概要
13.1.2.主な収入と財務
13.1.3.最近の動向
13.1.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.1.5.主要製品/サービス
13.2.アフコン・インフラストラクチャ・リミテッド
13.2.1.事業概要
13.2.2.主な収益と財務
13.2.3.最近の動向
13.2.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.2.5.主要製品/サービス
13.3.ベクテル社
13.3.1.事業概要
13.3.2.主な収益と財務
13.3.3.最近の動向
13.3.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.3.5.主要製品/サービス
13.4.フェロビアルSE
13.4.1.事業概要
13.4.2.主な収入と財務
13.4.3.最近の動向
13.4.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.4.5.主要製品/サービス
13.5.ヴィンチ
13.5.1.事業概要
13.5.2.主な収益と財務
13.5.3.最近の動向
13.5.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.5.5.主要製品/サービス
13.6.フッ素株式会社
13.6.1.事業概要
13.6.2.主な収益と財務
13.6.3.最近の動向
13.6.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.6.5.主要製品/サービス
13.7.スカンスカAB
13.7.1.事業概要
13.7.2.主な収益と財務
13.7.3.最近の動向
13.7.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.7.5.主要製品/サービス
13.8.ラーセン&トウブロ・リミテッド
13.8.1.事業概要
13.8.2.主な収入と財務
13.8.3.最近の動向
13.8.4.キーパーソン/主要コンタクトパーソン
13.8.5.主要製品/サービス
14.戦略的提言
15.会社概要と免責事項

 

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Summary

India Roads and Highways Market was valued at USD 152.16 Billion in 2024 and is expected to reach USD 266.60 Billion by 2030 with a CAGR of 9.63% during the forecast period.
Roads and highways are essential infrastructure that facilitate the movement of people, goods, and services. A road is a paved or unpaved route connecting different locations, typically used by vehicles, pedestrians, and cyclists. Roads vary in size and function, ranging from narrow rural paths to wide urban streets.
Highways, on the other hand, are major roads designed for high-speed travel and long-distance transportation. They often have multiple lanes, controlled access points, and higher safety standards to accommodate heavy traffic. Highways can be categorized into expressways, freeways, and motorways, depending on their design and regulations.
Both roads and highways are crucial for economic growth, social connectivity, and regional development. They support trade, tourism, and emergency services while also influencing urban planning and land use. Governments and transportation agencies are responsible for constructing, maintaining, and upgrading these networks to ensure safety and efficiency.
Advancements in technology have led to the development of smart roads and intelligent transportation systems, improving traffic management and sustainability. As urbanization increases, expanding and modernizing road networks remain a priority to enhance mobility and reduce congestion. Well-planned roads and highways contribute to a more connected and prosperous society.
For instance, Union Minister of Road Transport & Highways Mr. Nitin Gadkari has unveiled over 200 projects totaling USD 14.97 billion earmarked for the next five years under the National Ropeways Development Programme known as "Parvatmala Pariyojana".
The Government aims to construct 65,000 kms of national highways at a cost of USD 64.17 billion.
A network of 35 Multimodal Logistics Parks are planned to be developed as part of Bharatmala Pariyojana, with a total investment of about USD 5.55 billion, which can handle around 700 MMT of cargo.

Key Market Drivers
Rising Urbanization and Population Growth
India’s rapid urbanization and growing population have significantly increased the demand for well-developed roads and highways. The country's urban population is projected to reach 600 million by 2030, leading to higher vehicular movement, congestion, and the need for better road infrastructure.
Urban centers are expanding, and cities are integrating with surrounding suburban areas, necessitating improved connectivity. The rise of smart cities under the Smart Cities Mission has further fueled the demand for modern road networks, flyovers, and expressways to support efficient transportation.
With higher disposable incomes and increasing vehicle ownership, there is a surge in private and commercial vehicle traffic. This trend has led to congestion in existing roads, pushing authorities to construct multi-lane highways, bypasses, and ring roads. Additionally, increased industrialization and the expansion of logistics hubs require seamless road connectivity to transport goods efficiently. The demand for better infrastructure is particularly high in Tier-2 and Tier-3 cities, which are witnessing rapid development.
To address urban mobility challenges, the government and private players are investing in metro connectivity, bus rapid transit systems (BRTS), and expressway projects. These developments are essential to accommodate India’s expanding urban population while reducing congestion and travel time.
Growth of Logistics and E-Commerce Industry
The rise of India’s logistics and e-commerce sectors is a key driver for road and highway infrastructure development. With India emerging as a global trade hub, a well-connected road network is essential for the smooth transportation of goods across states and regions.
The logistics sector has witnessed significant growth due to increasing trade, industrial expansion, and government policies like GST (Goods and Services Tax), which has streamlined interstate movement. A robust road network ensures timely deliveries, reducing costs for businesses and boosting overall efficiency.
India's e-commerce boom, driven by platforms like Amazon, Flipkart, and Reliance JioMart, has increased the demand for efficient road connectivity. Faster delivery timelines and expanding consumer bases require better last-mile connectivity, pushing for better roads in urban and rural areas. Additionally, the rise of third-party logistics (3PL) providers and warehousing hubs has fueled the need for expressways and highways. Companies are now investing in strategic warehouse locations near major highway corridors to ensure seamless distribution.
The government's focus on developing dedicated freight corridors and multi-modal logistics parks is further strengthening the transportation ecosystem. Enhanced road connectivity reduces logistics costs and makes India more competitive in global trade, supporting economic growth.
Technological Advancements and Sustainability Measures
The adoption of technology and sustainable practices is shaping the future of India's roads and highways sector. With increasing concerns about environmental impact and traffic management, innovative solutions are being implemented to improve road infrastructure.
One of the major developments is the introduction of smart highways equipped with intelligent traffic management systems (ITMS), digital toll collection (FASTag), and automated surveillance for better traffic regulation. These technologies help in reducing congestion, improving safety, and enhancing road user experience.
Sustainability is also a major focus, with the government promoting eco-friendly road construction materials and techniques. The use of recycled materials, plastic waste in road construction, and energy-efficient lighting systems is gaining traction. Several highway projects are now incorporating solar-powered streetlights and electric vehicle (EV) charging stations, aligning with India’s green mobility goals. Additionally, the push for electric vehicles (EVs) and alternative fuel infrastructure is driving highway modernization. The National Highways Authority of India (NHAI) is planning to develop dedicated EV lanes and charging corridors to support the growing number of electric vehicles on the roads.
With the integration of Artificial Intelligence (AI), IoT (Internet of Things), and Geographic Information Systems (GIS), India’s road infrastructure is becoming more efficient, sustainable, and future-ready. These advancements ensure better road safety, reduced travel time, and enhanced environmental conservation.
Key Market Challenges
Land Acquisition and Environmental Concerns
One of the most significant challenges in India’s roads and highways sector is land acquisition, which often leads to project delays, cost overruns, and legal disputes. Acquiring land for road expansion or new highway construction involves negotiations with landowners, government agencies, and local communities. Many infrastructure projects face resistance from people unwilling to give up their land due to concerns over compensation, displacement, and loss of livelihood.
The Right to Fair Compensation and Transparency in Land Acquisition, Rehabilitation and Resettlement Act (2013) has made the process more structured, but challenges persist. Landowners often demand higher compensation, leading to prolonged negotiations and legal battles. Additionally, encroachments and informal settlements on proposed project sites further complicate land acquisition.
Another major issue is environmental clearance. Many highway projects pass through ecologically sensitive areas, including forests, wildlife habitats, and agricultural lands. Obtaining environmental approvals from multiple regulatory bodies can be time-consuming, delaying the start of construction. Concerns about deforestation, water pollution, and disruption to local biodiversity often lead to public opposition and legal interventions.
To address these issues, the government has introduced policy reforms, including faster approvals, alternative land acquisition models, and compensation packages for displaced communities. Additionally, the use of elevated corridors, tunnels, and green highway initiatives is being encouraged to minimize environmental impact. However, balancing infrastructure development with ecological conservation remains a key challenge.
Poor Road Maintenance and Traffic Congestion
While India has made significant progress in building roads and highways, maintenance and upkeep remain a critical challenge. Many roads, especially in rural and semi-urban areas, suffer from poor quality due to inadequate maintenance, lack of proper drainage systems, and substandard construction materials. Potholes, uneven surfaces, and broken roads not only cause inconvenience but also increase vehicle operating costs and accident risks.
India’s road infrastructure faces an increasing burden due to rapid urbanization and rising vehicle numbers, leading to severe traffic congestion in cities and on highways. The number of registered vehicles has surged in recent years, but road expansion has not kept pace, resulting in traffic bottlenecks, longer commute times, and higher pollution levels. Major metropolitan cities like Delhi, Mumbai, Bengaluru, and Kolkata experience daily congestion, impacting productivity and fuel efficiency.
Another issue is inefficient traffic management and enforcement. Poorly designed road junctions, inadequate signage, and weak enforcement of traffic laws contribute to chaotic driving conditions. The lack of intelligent traffic systems (ITS), synchronized signals, and well-planned public transport alternatives exacerbates congestion problems.
To improve road maintenance, authorities are focusing on performance-based contracts, digital monitoring, and private sector participation. For congestion reduction, solutions such as expressways, dedicated freight corridors, metro expansions, and smart traffic management systems are being implemented. However, sustained efforts and investment in long-term infrastructure planning are necessary to overcome these challenges.
Key Market Trends
Expansion of Expressways and Greenfield Projects
India is witnessing a rapid expansion of expressways and greenfield highway projects to enhance connectivity, reduce congestion, and improve transportation efficiency. Expressways, which are high-speed, access-controlled roads, are becoming a key focus area due to rising vehicular traffic and increasing demand for faster travel.
One of the most ambitious projects is the Delhi-Mumbai Expressway, which spans over 1,300 km and aims to reduce travel time between the two major cities from 24 hours to 12 hours. Other major expressway projects include the Bengaluru-Chennai Expressway, Ganga Expressway, and Ahmedabad-Dholera Expressway, among others. These projects are designed with advanced features such as automated toll collection, emergency response systems, and dedicated corridors for electric vehicles. Additionally, greenfield highway projects are gaining traction. Unlike traditional road expansion projects, greenfield highways are built on entirely new alignments, reducing construction disruptions and optimizing route efficiency. The Bharatmala Pariyojana is a prime example, as it focuses on constructing new highways and economic corridors to boost trade and logistics.
With the government promoting public-private partnerships (PPP) and hybrid annuity models (HAM), private investors are increasingly participating in expressway projects, making this trend a major driver of India’s road infrastructure growth.
Digitalization and Smart Road Technologies
The adoption of digital technologies and smart road systems is transforming the Indian roads and highways market. With rising concerns over traffic congestion, road safety, and infrastructure efficiency, the government and private players are investing in intelligent traffic management systems (ITMS), automated toll collection, and real-time road monitoring.
One of the major technological advancements is the FASTag system, which enables automatic toll payments and reduces waiting times at toll plazas. The government has made FASTag mandatory for all vehicles, leading to seamless travel and reduced fuel consumption.
Additionally, AI-based traffic management solutions are being deployed in urban areas to optimize signal timings, detect traffic violations, and manage congestion. Some cities are implementing adaptive traffic control systems (ATCS) that use real-time data to adjust signal operations dynamically.
Other smart road initiatives include the use of drones and IoT sensors for highway monitoring, automated emergency response systems, and solar-powered street lighting to enhance energy efficiency. The integration of these technologies is making Indian roads safer, more efficient, and future-ready.
Rising Investment in Road Infrastructure
India’s road and highway sector is attracting massive investments from both domestic and international sources. The government has allocated substantial funds under initiatives like Bharatmala Pariyojana, National Infrastructure Pipeline (NIP), and Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana (PMGSY) to develop highways, expressways, and rural roads.
Additionally, foreign direct investment (FDI) in India’s roads and highways sector is increasing, with global infrastructure companies and private equity firms showing interest in public-private partnership (PPP) projects. International players are also collaborating with Indian construction firms to build world-class highways and smart road networks.
To further attract investment, the government has introduced monetization initiatives such as the National Monetization Pipeline (NMP), which allows private companies to lease existing highway assets and generate revenue. This move not only provides funds for new infrastructure projects but also improves asset utilization and efficiency.
Moreover, financial institutions like the National Highways Authority of India (NHAI) and Infrastructure Investment Trusts (InvITs) are playing a crucial role in financing large-scale road projects. With a combination of public and private investments, India is set to witness unprecedented growth in its road infrastructure over the next decade.
Segmental Insights
Road Type Insights
National/Interstate Highways held the largest market share in 2024. National and Interstate Highways dominate India's roads and highways market due to their strategic importance, high traffic volume, and strong government investment.These highways form the backbone of the country’s transportation network, enabling seamless movement of goods, passengers, and economic activities across states.
Despite covering only 2% of India’s total road network, National Highways carry over 40% of total road traffic. They connect major cities, ports, industrial hubs, and logistics centers, making them essential for trade and commerce. The rapid growth of e-commerce, logistics, and freight movement has further increased reliance on National Highways for efficient transportation.
The Indian government prioritizes the expansion and modernization of National Highways through initiatives like Bharatmala Pariyojana, aimed at developing economic corridors, expressways, and border roads. Large-scale investments under the National Infrastructure Pipeline (NIP) and public-private partnerships (PPP) have accelerated highway construction. Additionally, the National Highway Development Project (NHDP) has played a key role in upgrading existing roads.
National Highways feature wider lanes, better pavement quality, digital toll collection (FASTag), and intelligent traffic management systems (ITMS). The government is also integrating electric vehicle (EV) charging stations, solar-powered lighting, and smart surveillance systems, making these highways more efficient and sustainable.
Regional Insights
South India held the largest market share in 2024. South India plays a crucial role in the country's roads and highways market due to a combination of strategic factors, including its strong economic growth, better infrastructure planning, and the region's importance as a logistics and industrial hub.
South India's robust economic performance has driven increased demand for efficient road and highway infrastructure. The region houses some of India's major commercial hubs, such as Chennai, Bengaluru, Hyderabad, and Kochi, which are vital to both domestic and international trade. These cities, with their expanding manufacturing and IT sectors, demand seamless connectivity to other states and ports, pushing the need for better road networks. The increasing focus on logistics, e-commerce, and industrial corridors further intensifies the requirement for high-quality highways.
Strategic geographic positioning is a significant factor. South India is centrally located, with access to both domestic markets and international trade routes through ports like Chennai Port, Visakhapatnam Port, and Kochi Port. This positioning makes it a natural gateway for trade and transportation, with interstate and national highways connecting major cities and facilitating the smooth movement of goods. For example, the Chennai-Bangalore Expressway and Eastern Peripheral Expressway are crucial corridors that connect critical industrial zones.
The government's infrastructure investment in South India has been higher in recent years, driven by the Bharatmala Pariyojana and other national highway development schemes. South Indian states have actively participated in national projects, leading to the development of multi-lane expressways, bypasses, and regional highways. These efforts have improved the overall road quality, reducing congestion and promoting economic growth.
Key Market Players
• Dilip Buildcon
• Afcons Infrastructure Limited
• Bechtel Corporation
• Ferrovial SE
• Vinci
• Fluor Corporation
• Skanska AB
• Larsen & Toubro Limited
Report Scope:
In this report, the India Roads and Highways Market has been segmented into the following categories, in addition to the industry trends which have also been detailed below:
• India Roads and Highways Market, By Road Type:
o National/Interstate Highways
o State Highways
o Other
• India Roads and Highways Market, By Components:
o Road
o Bridges/Tunnels/Culverts
o Marking & Signage
o Safety Equipment
o Traffic Management System
o Others
• India Roads and Highways Market, By Process:
o Maintenance
o Expansion
• India Roads and Highways Market, By Region:
o South India
o North India
o West India
o East India
Competitive Landscape
Company Profiles: Detailed analysis of the major companies present in the India Roads and Highways Market.
Available Customizations:
India Roads and Highways Market report with the given market data, TechSci Research offers customizations according to a company's specific needs. The following customization options are available for the report:
Company Information
• Detailed analysis and profiling of additional market players (up to five).



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Table of Contents

1. Product Overview
1.1. Market Definition
1.2. Scope of the Market
1.2.1. Markets Covered
1.2.2. Years Considered for Study
1.3. Key Market Segmentations
2. Research Methodology
2.1. Objective of the Study
2.2. Baseline Methodology
2.3. Formulation of the Scope
2.4. Assumptions and Limitations
2.5. Sources of Research
2.5.1. Secondary Research
2.5.2. Primary Research
2.6. Approach for the Market Study
2.6.1. The Bottom-Up Approach
2.6.2. The Top-Down Approach
2.7. Methodology Followed for Calculation of Market Size & Market Shares
2.8. Forecasting Methodology
2.8.1. Data Triangulation & Validation
3. Executive Summary
4. Voice of Customer
5. India Roads and Highways Market Outlook
5.1. Market Size & Forecast
5.1.1. By Value
5.2. Market Share & Forecast
5.2.1. By Road Type (National/Interstate Highways, State Highways, Other)
5.2.2. By Components (Road, Bridges/Tunnels/Culverts, Marking & Signage, Safety Equipment, Traffic Management System, Others)
5.2.3. By Process (Maintenance, Expansion)
5.2.4. By Region (South India, North India, West India, East India)
5.2.5. By Company (2024)
5.3. Market Map
6. South India Roads and Highways Market Outlook
6.1. Market Size & Forecast
6.1.1. By Value
6.2. Market Share & Forecast
6.2.1. By Road Type
6.2.2. By Components
6.2.3. By Process
7. North India Roads and Highways Market Outlook
7.1. Market Size & Forecast
7.1.1. By Value
7.2. Market Share & Forecast
7.2.1. By Road Type
7.2.2. By Components
7.2.3. By Process
8. West India Roads and Highways Market Outlook
8.1. Market Size & Forecast
8.1.1. By Value
8.2. Market Share & Forecast
8.2.1. By Road Type
8.2.2. By Components
8.2.3. By Process
9. East India Roads and Highways Market Outlook
9.1. Market Size & Forecast
9.1.1. By Value
9.2. Market Share & Forecast
9.2.1. By Road Type
9.2.2. By Components
9.2.3. By Process
10. Market Dynamics
10.1. Drivers
10.2. Challenges
11. Market Trends & Developments
12. India Economic Profile
13. Company Profiles
13.1. Dilip Buildcon
13.1.1. Business Overview
13.1.2. Key Revenue and Financials
13.1.3. Recent Developments
13.1.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.1.5. Key Product/Services Offered
13.2. Afcons Infrastructure Limited
13.2.1. Business Overview
13.2.2. Key Revenue and Financials
13.2.3. Recent Developments
13.2.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.2.5. Key Product/Services Offered
13.3. Bechtel Corporation
13.3.1. Business Overview
13.3.2. Key Revenue and Financials
13.3.3. Recent Developments
13.3.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.3.5. Key Product/Services Offered
13.4. Ferrovial SE
13.4.1. Business Overview
13.4.2. Key Revenue and Financials
13.4.3. Recent Developments
13.4.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.4.5. Key Product/Services Offered
13.5. Vinci
13.5.1. Business Overview
13.5.2. Key Revenue and Financials
13.5.3. Recent Developments
13.5.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.5.5. Key Product/Services Offered
13.6. Fluor Corporation
13.6.1. Business Overview
13.6.2. Key Revenue and Financials
13.6.3. Recent Developments
13.6.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.6.5. Key Product/Services Offered
13.7. Skanska AB
13.7.1. Business Overview
13.7.2. Key Revenue and Financials
13.7.3. Recent Developments
13.7.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.7.5. Key Product/Services Offered
13.8. Larsen & Toubro Limited
13.8.1. Business Overview
13.8.2. Key Revenue and Financials
13.8.3. Recent Developments
13.8.4. Key Personnel/Key Contact Person
13.8.5. Key Product/Services Offered
14. Strategic Recommendations
15. About Us & Disclaimer

 

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