アジア太平洋地域のスマートメーター - 第6版Smart Metering in Asia-Pacific - 6th Edition 概要 アジア太平洋地域のスマートメータ市場に関する詳細情報や包括的なデータをお探しですか?本調査では、アジア太平洋地域におけるスマート電力メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長... もっと見る
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サマリー概要 アジア太平洋地域のスマートメータ市場に関する詳細情報や包括的なデータをお探しですか?本調査では、アジア太平洋地域におけるスマート電力メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率(CAGR)6.4%で成長し、2023年の8億1,860万台から2029年には12億台に達すると結論づけている。同時に、同地域のスマートガスメータリングエンドポイントの設置台数は、2023年の1億9590万台から2029年には4億1910万台へとCAGR13.5%で成長すると予測される。各国のベンダー、製品、地域開発に関する最新情報をご覧ください。
本レポートのハイライト
アジア太平洋地域は現在、10億台以上のエネルギーメーターが接続されている スマートメーターは、将来のスマートグリッドの礎石として広く考えられており、現在先進国全体で導入が進んでいる。アジア太平洋地域は世界最大のメータリング市場を形成しており、電力とガスの顧客数は16億を超え、これは北米と欧州の合計よりも多い。この地域の電力メーターの年間需要は1億1,000万~1億8,000万台で、そのうち中国が約半分を占めている。この地域では、過去10年の前半に大規模なスマートメーター・プロジェクトが相次いで立ち上げられ、現在、この地域のいくつかの電力会社が、スマートメーターの新機能やスマートエネルギーのユースケースに後押しされ、第2世代メーターの展開が本格化する準備を進めている。一方、南アジアと東南アジアの他の市場は、東アジアの主要市場の足跡を追いながら、スマートメーターの旅を始めたばかりである。 Berg Insightは、アジア太平洋地域(中国、日本、韓国、台湾、バングラデシュ、インド、インドネシア、フィリピン、タイ、ベトナム、オーストラリア、ニュージーランドと定義)におけるスマート電力メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率(CAGR)6.4%で成長し、2023年の8億1,860万台から2029年には約12億台に達すると予測している。出荷の大部分は、インドにおける第一世代メーターの設置、中国と日本における第一世代メーターの交換によって牽引され、南アジアと東南アジアの新興市場は予測期間を通じてますます大きな数量で貢献するだろう。Berg Insightは、2024年から2029年にかけてアジア太平洋地域で約8億7300万台のスマート電力メーターが出荷されると予測している。同時に、同地域におけるスマート・ガス・メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率13.5%で増加し、2023年の1億9,590万台から2029年には4億1,910万台になると予想される。設置ベースでも年間出荷台数でも中国が市場の大半を占めるが、予測期間を通じて年間出荷台数の大幅な増加が見込まれるのは新興市場である。例えばインドは、パイプ式天然ガスの接続数を2023年の約1,200万から2032年には1億2,500万へと10倍以上に増やすことを目指している。 東アジア(中国、日本、韓国、台湾を指す)は、意欲的な国別展開によってアジア太平洋地域におけるスマートメーター技術の採用をリードしており、現在ではアジア太平洋地域におけるスマート電力メーターの設置ベースの約93%を占めている。中国でのスマート電力計の普及は完了し、日本は普及の最終段階にある。韓国では全国展開が何度も遅れており、国営電力会社KEPCOは現在、2024年末までの展開完了を目指している。台湾は東アジアで最も成熟していない市場であり、わずか280万台のスマートメーターしか設置されていない。中国と日本では、第一世代スマートメーターの交換がすでに始まっており、今後数年間はこの地域の出荷量の大半を占めるだろう。東アジアはまた、アジア太平洋地域におけるスマート・ガス・メーター技術の主要な導入国であり、設置された機器と今後数年間の予測出荷量のほぼすべてを占めている。 インドとバングラデシュで定義される南アジアは、インドとバングラデシュの両方で現在野心的な政府イニシアチブが実施されており、予測期間を通じてアジア太平洋地域で最も急成長しているスマート電力メーター市場を構成する。例えばインドとバングラデシュは、2026年までにスマート前払いメーターを2億5,000万台設置するという野心的な目標を掲げている。Berg Insightは、南アジアにおけるスマート電力メーターの設置台数は予測期間を通じて年平均成長率61.4%で成長し、2029年には2億7,080万台に達すると予測している。 タイ、ベトナム、インドネシア、フィリピンと定義される東南アジアは、アジア太平洋地域で最も発展途上のスマートメーター市場である。インドネシアとタイの主要電力会社は現在、大規模なスマートメーター導入計画のごく初期段階にあり、フィリピンの主要電力会社も同様の野心を持っている。ベトナムでは、国営電力会社が基本的な遠隔計測技術を何年も前から展開しており、最終的にはより高度な技術に移行するというビジョンを持っている。オーストラレーシア(オーストラリアとニュージーランドを指す)は、スマートメーターに対する市場主導・小売業者主導のアプローチが特徴である。オーストラリアでは現在、全スマートメーターの半数以上がスマート化されており、ニュージーランドでは90%以上が自然飽和状態に達している。 アジア太平洋地域の市場は、主に地元または地域のプレーヤーによって支配されており、Landis+Gyr、Itron、EDMI(大崎電気)、Trilliantなど少数の企業だけが、地域全体の複数の市場で顕著な存在感を確立することに成功している。スマートメーター通信に関しては、中国と韓国の電力市場では国内PLC技術が主流で、日本ではRFメッシュが主な選択肢となっている。一方、オーストラレーシアとインドでは、セルラー通信が支配的な技術として台頭しており、RFメッシュも大きな市場シェアを占めている。LPWA技術であるNB-IoT、LTE-M、LoRa、Sigfoxも同時に、大きな地域差はあるものの、アジア太平洋全域でスマートガス計測プロジェクトに適した選択肢として浮上している。 本レポートでは以下の質問に答えます
目次目次
目次 エグゼクティブサマリー 1 スマートグリッドとインテリジェントメーター
1.1 スマートグリッド入門 2 IoTネットワークと通信技術
2.1 IoTネットワーク技術 3 スマートメーター業界のプレーヤー
3.1 メーターベンダー 4 市場プロファイル
4.1 地域別概要 5 市場分析
5.1 スマート電力計測 6 ケーススタディ
6.1 EESL and IntelliSmart 用語解説 プレスリリース
2024-06-21 プレスリリース アジア太平洋地域のスマート電力計測市場は、スマートメーター設置台数10億台という歴史的なマイルストーンにますます近づいている。IoTアナリスト企業Berg Insightの最新調査レポートは、中国、日本、韓国、台湾、インド、バングラデシュ、インドネシア、フィリピン、タイ、ベトナム、オーストラリア、ニュージーランドにおけるスマートメーター技術の発展を分析している。同調査によると、アジア太平洋地域のスマート電力計の設置台数は、2023年の8億1860万台から2029年には12億台近くまで年平均成長率(CAGR)6.4%で増加する。このペースでいけば、設置台数10億台の節目は2026年半ばに達成される。同時に、アジア太平洋地域におけるスマート電力計の普及率は、2023年の61%から2029年には80%に成長し、2024年から2029年までの累計出荷台数は8億7,270万台に達する。 中国、日本、韓国、台湾を含む東アジアは、意欲的な全国展開によってアジア太平洋地域におけるスマートメーター技術の採用をリードしており、今日、アジア太平洋地域で最も成熟したスマートメーター市場を構成し、2023年末にはアジア太平洋地域の設置ベースの90%以上を占める。中国ではスマート電力計の普及が完了し、日本は普及の最終段階にある。韓国では全国展開が何度も遅れており、国営電力会社KEPCOは現在、2024年末までの展開完了を目指している。台湾は東アジアで最も成熟していない市場であり、わずか280万台のスマートメーターしか設置されていない。中国と日本では、第一世代スマートメーターの交換がすでに始まっている。「老朽化した第一世代スマートメーターの交換が、予測期間を通じてアジア太平洋地域のスマートメーター出荷の最も重要な原動力になるだろう。中国国家電網が入札するスマートメーターの台数も、年間約6,500万~7,000万台と、今後より安定的になると予想されます」と、Berg InsightのIoTアナリスト、Mattias Carlssonは述べている。 東アジアがアジア太平洋地域で最も成熟したスマートメーター市場を構成している一方で、急成長している市場はすべて南アジアと東南アジアにあり、スマートメータープロジェクトの波がこの地域を席巻している。最も著しい成長が期待されるのはインドで、2020年代初頭に2億5000万台のスマート前払いメーターの設置を達成することを目標に、政府による大規模な新しい資金援助制度が導入された。「インドはすでに電力網の近代化から利益を得ており、この2年間で全体的な総損失と技術的損失を大幅に削減することができました」とCarlsson氏は続けた。隣国のバングラデシュでも、政府によるスマート前払いメーターの設置推進に伴い、大規模なスマート電力メーターの設置が始まっている。「タイ、フィリピン、インドネシア、台湾のような市場、特に後者2カ国でも、前向きな動きが見られます。台湾のスマートメーター市場は安定した成長を見せており、国営電力会社は設定された目標を達成した実績がある。インドネシアはまだ始まったばかりのスマートメーター市場ですが、経済が成長し、約8600万人の電力利用者がいる巨大な市場機会でもあります」と、Carlsson氏は締めくくった。
SummaryDescription Are you looking for detailed information and comprehensive data about the Asia-Pacific smart metering market? The study concludes that the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.4 percent throughout the forecast period, from 818.6 million in 2023 to 1.2 billion in 2029. The installed base of smart gas metering endpoints in the region is at the same time expected to grow at a CAGR of 13.5 percent from 195.9 million in 2023 to 419.1 million in 2029. Get up to date with the latest information about vendors, products and local developments in each country.
Smart Metering in Asia-Pacific is the sixth consecutive market report from Berg Insight analysing the latest smart metering developments in this dynamic region covering both electricity and gas. The countries covered in-depth include China, Japan, South Korea, India, Bangladesh, Indonesia, the Philippines, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand. This strategic research report from berg Insight provides you with over 190 pages of unique business intelligence, including 5-year industry forecasts, expert commentary and real-life case studies on which to base your business decisions. Highlights from this report:
Asia-Pacific now home to more than 1 billion connected energy meters Smart metering is widely regarded as the cornerstone for future smart grids and is currently being deployed all over the developed world, with a growing number of large-scale initiatives now also being launched in developing countries. Asia-Pacific constitutes the world’s largest metering market by far with more than 1.6 billion electricity and gas customers – more than North America and Europe combined. Annual demand for electricity meters in the region is in the range of 110–180 million units, of which China accounts for roughly half. The region saw a wave of massive smart metering projects being launched during the first half of the past decade and several utilities in the region are now preparing for rollouts of second-generation meters to take off, driven by new smart meter functionalities and smart energy use cases. Other markets in South and Southeast Asia are on the other hand just beginning their smart metering journeys, following in the footsteps of the leading markets in East Asia. Berg Insight forecasts that the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific – defined as China, Japan, South Korea, Taiwan, Bangladesh, India, Indonesia, the Philippines, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand – will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.4 percent throughout the forecast period, from 818.6 million in 2023 to nearly 1.2 billion in 2029. Shipments will to a large extent be driven by first-wave installations in India as well as by replacements of first-generation meters in China and Japan, while emerging markets in South and Southeast Asia will contribute with increasingly large volumes throughout the forecast period. In total, Berg Insight forecasts that around 873 million smart electricity meters will be shipped in Asia Pacific during 2024–2029. The installed base of smart gas metering endpoints in the region is at the same time expected to grow at a CAGR of 13.5 percent throughout the forecast period, from 195.9 million in 2023 to 419.1 million in 2029. China accounts for the vast majority of the market, both in terms of installed base and annual shipment volumes, although emerging markets are expected to account for a significant increase in annual shipments throughout the forecast period. India for example aims to increase their number of piped natural gas connections more than tenfold – from around 12 million in 2023 to 125 million in 2032. East Asia – defined as China, Japan, South Korea and Taiwan – has led the adoption of smart metering technology in Asia-Pacific with ambitious national rollouts and today accounts for around 93 percent of the installed base of smart electricity meters in the region. The rollout of smart electricity meters in China is now complete while Japan is in the end-phase of its rollout. The nationwide rollout in South Korea has suffered a number of delays and the national utility KEPCO now aims to complete the rollout by the end of 2024. Taiwan is the least mature market in East Asia and boasts an installed base of just 2.8 million smart meters. In China and Japan, replacements of first-generation smart meters have already begun and will dominate shipment volumes in the region in the coming years. East Asia also constitutes the leading adopter of smart gas metering technology in Asia-Pacific, accounting for nearly all installed devices and forecasted shipment volumes in the coming years. South Asia – defined as India and Bangladesh – will constitute the fastest growing smart electricity metering market in Asia-Pacific throughout the forecast period with ambitious governmental initiatives now in place in both India and Bangladesh. The former has for example set a highly ambitious target of reaching 250 million installed smart prepayment meters by 2026. Berg Insight anticipates that the installed base of smart electricity meters in South Asia will grow at a CAGR of 61.4 percent throughout the forecast period, reaching 270.8 million units installed in 2029. Southeast Asia – defined as Thailand, Vietnam, Indonesia and the Philippines – on the other hand constitutes the most nascent smart metering market in Asia-Pacific. The main utilities in Indonesia and Thailand are now at the very beginning of their large-scale smart metering implementation plans while the leading utilities in the Philippines have similar ambitions. In Vietnam, the national utility has rolled out basic remote metering technologies for years with a vision to eventually transition to more advanced technologies. Australasia – defined as Australia and New Zealand – is characterised by a market-driven and retailer-led approach to smart metering. More than half of all smart meters in Australia are now smart while New Zealand has reached a natural saturation of more than 90 percent with second-generation installations now about to take off. The markets in Asia-Pacific are largely dominated by local or regional players and only a few companies such as Landis+Gyr, Itron, EDMI (Osaki Electric) and Trilliant have managed to establish a notable presence in multiple markets across the region. In terms of smart meter communications, domestic PLC technologies dominate the electricity markets in China and South Korea while RF mesh is the main option in Japan. Cellular communications has meanwhile emerged as the dominant technology in Australasia as well as in India, where RF mesh also has a significant market share. The LPWA technologies NB-IoT, LTE-M, LoRa and Sigfox have at the same time emerged as the favoured options for smart gas metering projects across Asia-Pacific, although major regional differences exist. This report answers the following questions:
Table of ContentsTable of Contents
Table of Contents Executive summary 1 Smart Grids and Intelligent Meters
1.1 Introduction to smart grids 2 IoT Networks and Communications Technologies
2.1 IoT network technologies 3 Smart Metering Industry Players
3.1 Meter vendors 4 Market Profiles
4.1 Regional summary 5 Market Analysis
5.1 Smart electricity metering 6 Case Studies
6.1 EESL and IntelliSmart Glossary Press Release
2024-06-21 Press releases The smart electricity metering market in Asia-Pacific is inching ever closer to the historic milestone of 1 billion installed smart meter devices. The latest research report from the IoT analyst firm Berg Insight analyses the development of smart metering technology in China, Japan, South Korea, Taiwan, India, Bangladesh, Indonesia, the Philippines, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand. According to the study, the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.4 percent from 818.6 million units in 2023 to nearly 1.2 billion units in 2029. At this pace, the milestone of 1 billion installed devices will be reached in mid-2026. The penetration rate of smart electricity meters in Asia-Pacific will at the same time grow from 61 percent in 2023 to 80 percent in 2029 while cumulative shipments during 2024–2029 will amount to a total of 872.7 million units. East Asia, including China, Japan, South Korea and Taiwan, has led the adoption of smart metering technology in Asia-Pacific with ambitious nationwide rollouts and today constitute the most mature smart metering market in the region, accounting for more than 90 percent of the installed base in Asia-Pacific at the end of 2023. The rollout of smart electricity meters in China is now complete while Japan is in the end-phase of its rollout. The nationwide rollout in South Korea has suffered a number of delays and the national utility KEPCO now aims to complete the rollout by the end of 2024. Taiwan is the least mature market in East Asia and boasts an installed base of just 2.8 million smart meters. In China and Japan, replacements of first-generation smart meters have already begun, particularly in China where the meter life-cycle is relatively short. “Replacements of aging first-generation smart meters will be the most important driver for smart meter shipments in Asia-Pacific throughout the forecast period. The number of smart meters tendered by the State Grid of China is also expected to become more stable going forward at around 65–70 million units per year,” said Mattias Carlsson, IoT Analyst at Berg Insight. While East Asia constitutes the most mature smart metering market in Asia-Pacific, the fastest growing markets are on the other hand all found in South and Southeast Asia with a wave of smart metering projects now sweeping across the region. The most significant growth is expected in India where a massive new governmental funding scheme was introduced in the early 2020s with the goal of achieving the installation of 250 million smart prepayment meters. “India is already reaping the benefits from the modernisation of its electricity grid and has in the last two years managed to reduce overall aggregate and technical losses significantly”, continued Mr. Carlsson. In neighbouring Bangladesh, large-scale smart electricity metering installations are also emerging in a similar push to install smart prepayment metering by the government. “We also observe positive developments in markets such as Thailand, the Philippines, Indonesia and Taiwan – particularly the latter two. The Taiwanese smart metering market is showing stable growth, with a state-owned utility that has a track record of meeting set targets. Indonesia still constitutes a nascent smart metering market, but is also a huge market opportunity with a growing economy and impressive electricity user base of almost 86 million”, concluded Mr. Carlsson.
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