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ドイツ燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場予測 2024-2032


GERMANY FUEL CELL STACK RECYCLING AND REUSE MARKET FORECAST 2024-2032

主な調査結果 ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場は、2024~2032年の予測期間にCAGR 20.63%で成長し、2032年には2,831万ドルの収益に達すると評価されている。 市場インサイト ドイツの燃料電... もっと見る

 

 

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Inkwood Research
インクウッドリサーチ
2024年10月12日 US$1,100
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サマリー

主な調査結果
ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場は、2024~2032年の予測期間にCAGR 20.63%で成長し、2032年には2,831万ドルの収益に達すると評価されている。
市場インサイト
ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場は、持続可能性と循環経済の原則に対する国の強いコミットメントによって、大きな成長を遂げている。2020年に90億ユーロを投じて発表されたドイツの国家水素戦略は、燃料電池技術の生産と展開を推進する極めて重要な力となっている。燃料電池スタックが特に輸送や産業用途で普及するにつれ、使用済みスタックを管理するための効率的なリサイクルと再利用プロセスの必要性がますます重要になっている。
ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場の拡大は、同国が水素戦略の中心的要素であるクリーンエネルギーの転換と廃棄物の削減に重点を置いていることによって形成されている。大規模な投資は、ドイツを水素技術の世界的リーダーとして位置づけ、燃料電池の普及を促進することを目的としている。その結果、燃料電池スタックのリサイクルと再利用の市場は、より広範な水素・燃料電池経済と連動して成長すると予想される。
さらに、ドイツの堅調な自動車産業は、この市場の重要な牽引役となっている。主要メーカーは燃料電池電気自動車(FCEV)に投資しており、燃料電池スタックの増産につながっている。FCEVの増加が予想されることから、燃料電池技術の環境上の利点を完全に実現するために、使用期限を迎える燃料電池スタックの増加に対応する高度なリサイクル・再利用システムを確立することの重要性が浮き彫りになっている。
燃料電池スタックのリサイクルと再利用プロセスにおける技術の進歩は、効率を高め、環境への影響を低減している。白金族金属の抽出のような材料回収における革新は、リサイクルをより費用対効果が高く、環境に優しいものにしている。こうした開発はドイツの持続可能性目標を支援し、貴重な材料をサプライチェーンに再び戻すことで循環経済に貢献している。
結論として、ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場は、国の持続可能性への強いコミットメントと野心的な国家水素戦略によって、大きく成長する態勢にある。燃料電池技術の採用が、特に運輸と産業分野で拡大しているため、効率的なリサイクルと再利用プロセスに対するニーズが高まっている。ドイツの自動車産業は、リサイクル技術の進歩と相まって、市場の拡大をさらに加速させている。燃料電池がクリーンエネルギー転換の重要な要素となる中、強固なリサイクルシステムの開発は、環境的・経済的利益を最大化し、世界の水素経済におけるドイツのリーダーシップを支えることになる。
セグメンテーション分析
ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場のセグメンテーションには、タイプ別市場、リサイクルプロセス別市場、最終用途産業別市場が含まれる。タイプ別セグメントはさらに、固体高分子形燃料電池(PEMFC)、固体酸化物形燃料電池(SOFC)、溶融炭酸塩形燃料電池(MCFC)、リン酸形燃料電池(PAFC)、その他の製品に拡大される。
溶融炭酸塩型燃料電池(MCFC)は、電解質として溶融炭酸塩を使用し、産業用およびユーティリティ・スケールの電力アプリケーションで一般的である。これらのスタックのリサイクルには、電極やハードウェアに使用される炭酸塩やニッケル、ステンレス鋼などの高温材料の取り扱いと回収が含まれる。リサイクルプロセスは、再利用のためにこれらの重要な材料を再生することを目的としており、有害な電解液の廃棄に関連する経済的および環境的懸念の両方に対処する。
通常、リン酸型燃料電池(PAFC)は、150℃~200℃の中温で作動する。そのスタックは電解質としてリン酸を含み、白金触媒を使用する。リン酸は腐食性があるため、PAFCのリサイクルには独特の課題がある。酸を安全に中和し、プラチナやグラファイトプレートなどの貴重な材料を回収するには、特殊なリサイクル工程が必要であり、これはコスト削減と持続可能な資源管理に不可欠である。
その他のタイプには、アルカリ燃料電池(AFC)、直接メタノール型燃料電池(DMFC)、微生物燃料電池(MFC)、可逆性燃料電池(RFC)など、さまざまな特殊燃料電池が含まれる。これらの燃料電池はそれぞれ独自の材料と技術を利用しているため、特殊なリサイクル・プロセスが必要となる。
競争に関する洞察
ドイツの燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場で事業を展開する主要企業には、ジョンソン・マッセイ、Nedstack Fuel Cell Technology BV、ロバート・ボッシュGmbHなどがある。
ロバート・ボッシュGmbH(通称ボッシュ)は、ドイツのゲルリンゲンに本社を置くドイツの多国籍エンジニアリング・テクノロジー企業である。同社は、モビリティ、消費財、産業機器テクノロジー、エネルギー・建築関連テクノロジーの4つの事業分野で事業を展開しており、モビリティ部門が最も多くの売上高(61.3%)を生み出している。
ボッシュは世界60カ国以上で事業を展開し、従業員数は40万人を超える。また、モノのインターネット(IoT)や持続可能なモビリティといった分野における革新的ソリューションの開発にも積極的に取り組んでおり、電気自動車技術やスマートホーム・ソリューションに注力しています。


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目次

目次
1. 調査範囲と方法論
1.1. 調査目的
1.2.調査方法
1.3. 前提条件と限界
2. 要旨
2.1. 市場規模と推定
2.2. 国別スナップショット - ドイツ
2.3. 国別分析
2.4. 調査範囲
2.5. 危機シナリオ分析
2.6. 主な市場調査結果
2.6.1. リサイクルのための標準化と設計
2.6.2. プロトン交換膜燃料電池は、最も一般的にリサイクル・再利用されるタイプの燃料電池である。
2.6.3. 乾式リサイクルは、燃料電池スタックのリサイクルと再利用に利用される主要プロセスである。
2.6.4. 輸送は、燃料電池スタックのリサイクルと再利用の主要な最終用途産業である。
3. 市場ダイナミクス
3.主な推進要因
3.1.1. 貴金属の希少性
3.1.2. 全産業で燃料電池車の採用が増加
3.1.3. リサイクル方法の技術的進歩
3.2. 主な阻害要因
3.2.1. リサイクルに伴う高コスト
3.2.2. 燃料電池リサイクルの技術的複雑性
4. 主要分析
4.1. 親市場分析
4.2. 主要市場動向
4.2.1. リサイクルに適した製造技術の開発
4.2.2. 規制が燃料電池リサイクルを促進し、材料回収と持続可能な技術への投資を促す
4.3. 杵柄分析
4.3.1. 政治的
4.3.2. 経済的
4.3.3. 社会的
4.3.4. 技術的
4.3.5.法律
4.3.6.環境
4.4.ポーターの5フォース分析
4.4.1. 買い手の力
4.4.2.サプライヤーパワー
4.4.3.代替
4.4.4. 新規参入
4.4.5. 業界のライバル関係
4.5. 成長見通しマッピング
4.5.1. ドイツの成長見通しマッピング
4.6. 市場成熟度分析
4.7. 市場集中度分析
4.8. バリューチェーン分析
4.8.1. 原材料調達
4.8.2. 燃料電池製造
4.8.3. 燃料電池の使用
4.8.4. 使用済み燃料電池の管理
4.8.5. 解体・リサイクル
4.8.6. 二次市場と再利用
4.8.7. リサイクル不可能な材料の廃棄
4.9. 主要な購入基準
4.9.1. 費用対効果
4.9.2. 環境への影響
4.9.3. 規制遵守
4.9.4. 技術と工程の効率
4.9.5. 信頼性と一貫性
4.10. 燃料電池スタックのリサイクルと再利用市場の規制枠組み
5. タイプ別市場
5.1. プロトン交換膜燃料電池(Pemfcs)
5.1.1. 市場予測図
5.1.2. セグメント分析
5.2. 固体酸化物形燃料電池(Sofcs)
5.2.1. 市場予測図
5.2.2. セグメント分析
5.3. 溶融炭酸塩燃料電池(MCFC)
5.3.1. 市場予測図
5.3.2. セグメント分析
5.4. リン酸型燃料電池(PAFC)
5.4.1. 市場予測図
5.4.2. セグメント分析
5.5.その他のタイプ
5.5.1. 市場予測図
5.5.2. セグメント分析
6. リサイクルプロセス別市場
6.1. 乾式リサイクル
6.1.1. 市場予測図
6.1.2. セグメント分析
6.2. 湿式冶金リサイクル
6.2.1. 市場予測図
6.2.2. セグメント分析
6.3. 機械的リサイクル
6.3.1. 市場予測図
6.3.2. セグメント分析
6.4. その他のリサイクルプロセス
6.4.1. 市場予測図
6.4.2. セグメント分析
7. 最終用途産業別市場
7.1. 輸送
7.1.1. 市場予測図
7.1.2. セグメント分析
7.2. 定置式発電
7.2.1. 市場予測図
7.2.2. セグメント分析
7.3. ポータブル発電
7.3.1. 市場予測図
7.3.2. セグメント分析
8. 競争環境
8.1. 主な戦略的展開
8.1.1. 合併と買収
8.1.2. 製品の発売と開発
8.1.3. パートナーシップと契約
8.1.4. 事業拡大・売却
8.2. 会社概要
8.2.1. バラード・パワー
8.2.1.1. 会社概要
8.2.1.2. 製品
8.2.1.3. 強みと課題
8.2.2. ブルームエネルギー
8.2.2.1. 会社概要
8.2.2.2. 製品
8.2.2.3. 強みと課題
8.2.3. キュミンズ社
8.2.3.1. 会社概要
8.2.3.2.
8.2.3.3. 強みと課題
8.2.4.斗山株式会社
8.2.4.1. 会社概要
8.2.4.2.
8.2.4.3. 強みと課題
8.2.5. ギャノン&スコット
8.2.5.1. 会社概要
8.2.5.2.
8.2.5.3. 強みと課題
8.2.6. ヘンセルリサイクル
8.2.6.1. 会社概要
8.2.6.2.
8.2.6.3. 強みと課題
8.2.7. ジョンソン・マッセイ
8.2.7.1. 会社概要
8.2.7.2.
8.2.7.3. 強みと課題
8.2.8. ネスタック燃料電池テクノロジーBV
8.2.8.1. 会社概要
8.2.8.2. 製品
8.2.8.3. 強みと課題
8.2.9. ロバート・ボッシュGmbH
8.2.9.1. 会社概要
8.2.9.2.
8.2.9.3. 強みと課題

 

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Summary

KEY FINDINGS
The Germany fuel cell stack recycling and reuse market is evaluated to grow at a CAGR of 20.63% over the forecast period of 2024-2032, reaching a revenue of $28.31 million by 2032.
MARKET INSIGHTS
The German fuel cell stack recycling and reuse market is experiencing significant growth, driven by a strong national commitment to sustainability and circular economy principles. Germany’s National Hydrogen Strategy, unveiled in 2020 with an investment of €9 billion, is a pivotal force propelling the production and deployment of fuel cell technologies. As fuel cell stacks gain traction, particularly in transportation and industrial applications, the necessity for efficient recycling and reuse processes to manage end-of-life stacks is becoming increasingly critical.
The expansion of Germany’s fuel cell stack recycling and reuse market is shaped by the country’s focus on clean energy transitions and waste reduction, both central elements of its hydrogen strategy. The substantial investment aims to position Germany as a global leader in hydrogen technologies, stimulating widespread adoption of fuel cells. Consequently, the market for recycling and reusing fuel cell stacks is expected to grow in tandem with the broader hydrogen and fuel cell economy.
Furthermore, Germany’s robust automotive industry is a significant driver of this market. Major manufacturers are investing in fuel cell electric vehicles (FCEVs), leading to increased production of fuel cell stacks. The anticipated rise in FCEVs highlights the importance of establishing advanced recycling and reuse systems to handle the growing volume of fuel cell stacks reaching the end of their operational life, ensuring the environmental benefits of fuel cell technologies are fully realized.
Technological advancements in fuel cell stack recycling and reuse processes have enhanced efficiency and reduced environmental impact. Innovations in materials recovery, such as the extraction of platinum group metals, are making recycling more cost-effective and environmentally friendly. These developments support Germany’s sustainability objectives and contribute to the circular economy by reintroducing valuable materials back into the supply chain.
In conclusion, Germany’s fuel cell stack recycling and reuse market is poised for significant growth, driven by the nation’s strong commitment to sustainability and its ambitious National Hydrogen Strategy. The growing adoption of fuel cell technologies, especially in transportation and industrial sectors, is creating a pressing need for efficient recycling and reuse processes. Germany’s automotive industry, coupled with advancements in recycling technologies, further accelerates the market’s expansion. As fuel cells become a critical component of the clean energy transition, the development of robust recycling systems will ensure that environmental and economic benefits are maximized, supporting the country’s leadership in the global hydrogen economy.
SEGMENTATION ANALYSIS
The Germany fuel cell stack recycling and reuse market segmentation includes market by type, recycling process, and end use industry. The type segment is further expanded into proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs), solid oxide fuel cells (SOFCs), molten carbonate fuel cells (MCFCs), phosphoric acid fuel cells (PAFCs), and other products.
Common in industrial and utility-scale power applications, molten carbonate fuel cells (MCFCs) use molten carbonate salts as the electrolyte. Recycling these stacks involves handling and recovering the carbonate salts and high-temperature materials such as nickel and stainless steel used in electrodes and hardware. The recycling process aims to reclaim these critical materials for reuse, addressing both economic and environmental concerns associated with the disposal of hazardous electrolytes.
Typically used for larger stationary power applications, phosphoric acid fuel cells (PAFCs) operate at moderate temperatures around 150°C to 200°C. Their stacks contain phosphoric acid as the electrolyte and use platinum catalysts. Recycling PAFCs poses unique challenges due to the corrosive nature of phosphoric acid. Specialized recycling processes are required to safely neutralize the acid and recover valuable materials like platinum and graphite plates, which are essential for cost reduction and sustainable resource management.
The other types category includes various specialized fuel cell types such as alkaline fuel cells (AFCs), direct methanol fuel cells (DMFCs), microbial fuel cells (MFCs), and reversible fuel cells (RFCs). Each of these fuel cells utilizes unique materials and technologies, necessitating specialized recycling processes.
COMPETITIVE INSIGHTS
Key players operating in the Germany fuel cell stack recycling and reuse market include Johnson Matthey, Nedstack Fuel Cell Technology BV, Robert Bosch GmbH, etc.
Robert Bosch GmbH, commonly known as Bosch, is a German multinational engineering and technology company headquartered in Gerlingen, Germany. The company operates in four business segments: mobility, consumer goods, industrial technology, and energy and building technology, with the mobility sector generating the most revenue for the company (61.3%).
Bosch has a significant global presence, operating in over 60 countries with more than 400,000 employees. The company is also actively involved in the development of innovative solutions in areas like the Internet of Things (IoT) and sustainable mobility, focusing on electric vehicle technologies and smart home solutions.



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Table of Contents

TABLE OF CONTENTS
1. RESEARCH SCOPE & METHODOLOGY
1.1. STUDY OBJECTIVES
1.2. METHODOLOGY
1.3. ASSUMPTIONS & LIMITATIONS
2. EXECUTIVE SUMMARY
2.1. MARKET SIZE & ESTIMATES
2.2. COUNTRY SNAPSHOT – GERMANY
2.3. COUNTRY ANALYSIS
2.4. SCOPE OF STUDY
2.5. CRISIS SCENARIO ANALYSIS
2.6. MAJOR MARKET FINDINGS
2.6.1. STANDARDIZATION AND DESIGN FOR RECYCLING
2.6.2. PROTON EXCHANGE MEMBRANE FUEL CELLS ARE THE MOST COMMONLY RECYCLED AND REUSED TYPE OF FUEL CELL
2.6.3. PYROMETALLURGICAL RECYCLING IS THE PRIMARY PROCESS UTILIZED FOR FUEL CELL STACK RECYCLING AND REUSE
2.6.4. TRANSPORTATION IS THE LEADING END USE INDUSTRY FOR FUEL CELL STACK RECYCLING AND REUSE
3. MARKET DYNAMICS
3.1. KEY DRIVERS
3.1.1. SCARCITY OF PRECIOUS METALS
3.1.2. RISING ADOPTION OF FUEL CELL VEHICLES ACROSS INDUSTRIES
3.1.3. TECHNOLOGICAL ADVANCEMENTS IN RECYCLING METHODS
3.2. KEY RESTRAINTS
3.2.1. HIGH COSTS ASSOCIATED WITH RECYCLING
3.2.2. TECHNICAL COMPLEXITY OF RECYCLING FUEL CELLS
4. KEY ANALYTICS
4.1. PARENT MARKET ANALYSIS
4.2. KEY MARKET TRENDS
4.2.1. DEVELOPMENT OF RECYCLING-FRIENDLY MANUFACTURING TECHNOLOGIES
4.2.2. REGULATIONS DRIVE FUEL CELL RECYCLING, ENCOURAGING MATERIAL RECOVERY AND SUSTAINABLE TECH INVESTMENTS
4.3. PESTLE ANALYSIS
4.3.1. POLITICAL
4.3.2. ECONOMICAL
4.3.3. SOCIAL
4.3.4. TECHNOLOGICAL
4.3.5. LEGAL
4.3.6. ENVIRONMENTAL
4.4. PORTER’S FIVE FORCES ANALYSIS
4.4.1. BUYERS POWER
4.4.2. SUPPLIERS POWER
4.4.3. SUBSTITUTION
4.4.4. NEW ENTRANTS
4.4.5. INDUSTRY RIVALRY
4.5. GROWTH PROSPECT MAPPING
4.5.1. GROWTH PROSPECT MAPPING FOR GERMANY
4.6. MARKET MATURITY ANALYSIS
4.7. MARKET CONCENTRATION ANALYSIS
4.8. VALUE CHAIN ANALYSIS
4.8.1. RAW MATERIAL PROCUREMENT
4.8.2. FUEL CELL MANUFACTURING
4.8.3. FUEL CELL USAGE
4.8.4. END-OF-LIFE MANAGEMENT
4.8.5. DISMANTLING & RECYCLING
4.8.6. SECONDARY MARKET AND REUSE
4.8.7. DISPOSAL OF NON-RECYCLABLE MATERIALS
4.9. KEY BUYING CRITERIA
4.9.1. COST EFFECTIVENESS
4.9.2. ENVIRONMENTAL IMPACT
4.9.3. REGULATORY COMPLIANCE
4.9.4. TECHNOLOGY AND PROCESS EFFICIENCY
4.9.5. RELIABILITY AND CONSISTENCY
4.10. FUEL CELL STACK RECYCLING AND REUSE MARKET REGULATORY FRAMEWORK
5. MARKET BY TYPE
5.1. PROTON EXCHANGE MEMBRANE FUEL CELLS (PEMFCS)
5.1.1. MARKET FORECAST FIGURE
5.1.2. SEGMENT ANALYSIS
5.2. SOLID OXIDE FUEL CELLS (SOFCS)
5.2.1. MARKET FORECAST FIGURE
5.2.2. SEGMENT ANALYSIS
5.3. MOLTEN CARBONATE FUEL CELLS (MCFCS)
5.3.1. MARKET FORECAST FIGURE
5.3.2. SEGMENT ANALYSIS
5.4. PHOSPHORIC ACID FUEL CELLS (PAFC)
5.4.1. MARKET FORECAST FIGURE
5.4.2. SEGMENT ANALYSIS
5.5. OTHER TYPES
5.5.1. MARKET FORECAST FIGURE
5.5.2. SEGMENT ANALYSIS
6. MARKET BY RECYCLING PROCESS
6.1. PYROMETALLURGICAL RECYCLING
6.1.1. MARKET FORECAST FIGURE
6.1.2. SEGMENT ANALYSIS
6.2. HYDROMETALLURGICAL RECYCLING
6.2.1. MARKET FORECAST FIGURE
6.2.2. SEGMENT ANALYSIS
6.3. MECHANICAL RECYCLING
6.3.1. MARKET FORECAST FIGURE
6.3.2. SEGMENT ANALYSIS
6.4. OTHER RECYCLING PROCESSES
6.4.1. MARKET FORECAST FIGURE
6.4.2. SEGMENT ANALYSIS
7. MARKET BY END USE INDUSTRY
7.1. TRANSPORTATION
7.1.1. MARKET FORECAST FIGURE
7.1.2. SEGMENT ANALYSIS
7.2. STATIONARY POWER GENERATION
7.2.1. MARKET FORECAST FIGURE
7.2.2. SEGMENT ANALYSIS
7.3. PORTABLE POWER GENERATION
7.3.1. MARKET FORECAST FIGURE
7.3.2. SEGMENT ANALYSIS
8. COMPETITIVE LANDSCAPE
8.1. KEY STRATEGIC DEVELOPMENTS
8.1.1. MERGERS & ACQUISITIONS
8.1.2. PRODUCT LAUNCHES & DEVELOPMENTS
8.1.3. PARTNERSHIPS & AGREEMENTS
8.1.4. BUSINESS EXPANSIONS & DIVESTITURES
8.2. COMPANY PROFILES
8.2.1. BALLARD POWER
8.2.1.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.1.2. PRODUCTS
8.2.1.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.2. BLOOM ENERGY
8.2.2.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.2.2. PRODUCTS
8.2.2.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.3. CUMINS INC
8.2.3.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.3.2. PRODUCTS
8.2.3.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.4. DOOSAN CORPORATION
8.2.4.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.4.2. PRODUCTS
8.2.4.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.5. GANNON & SCOTT
8.2.5.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.5.2. PRODUCTS
8.2.5.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.6. HENSEL RECYCLING
8.2.6.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.6.2. PRODUCTS
8.2.6.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.7. JOHNSON MATTHEY
8.2.7.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.7.2. PRODUCTS
8.2.7.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.8. NEDSTACK FUEL CELL TECHNOLOGY BV
8.2.8.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.8.2. PRODUCTS
8.2.8.3. STRENGTHS & CHALLENGES
8.2.9. ROBERT BOSCH GMBH
8.2.9.1. COMPANY OVERVIEW
8.2.9.2. PRODUCTS
8.2.9.3. STRENGTHS & CHALLENGES

 

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