車載用半導体 2023-2033年Automotive Semiconductors 2023-2033 「車載用半導体 2023-2033年」レポートは、電動化や自律走行車(AV)といった自動車業界のメガトレンドが、半導体業界に新たな成長と機会をもたらしていることを深く掘り下げている。これらのトレンドは、自動... もっと見る
日本語のページは自動翻訳を利用し作成しています。
サマリー
「車載用半導体 2023-2033年」レポートは、電動化や自律走行車(AV)といった自動車業界のメガトレンドが、半導体業界に新たな成長と機会をもたらしていることを深く掘り下げている。これらのトレンドは、自動運転におけるLiDARのような自動車上の新しい部品を必要とし、それに伴いリン酸インジウムレーザー発光器のような新しい半導体を必要とします。先進運転支援システム、自動運転、電動化、通信&インフォテインメント、一般的なMCUアーキテクチャの各分野における18のコンポーネントを分析し、半導体の含有量と使用する半導体技術に影響を与えるであろうトレンドについて考察しています。
半導体技術は、現代のあらゆる自動車の中核をなしています。その存在感と普及率は、過去数十年の間にマイクロコントローラの形で急速に高まっており、現在では自動車操作のほぼすべての側面を支配しています。マイクロコントローラーは、自動車全体の入力を通信し、動作を実行し、計算を行います。これにより、自動車は「車輪の上のコンピューター」であるという認識が一般的になってきました。当然のことながら、下の図に示すように、車載用MCUは車内で半導体価値を生み出す主要部品となっています。
現在と2033年の平均的な自動車に搭載されている半導体ウエハーの値
出典:IDTechEx
IDTechExの「車載用半導体2023-2033」レポートによると、自動車内のMCUの価値は今後も成長し続けるとしている。これは、ウエハ収益のCAGR9.4%に寄与するが、成長の多くは先進運転支援システム(ADAS)、自律走行車(AV)、車両電動化内の半導体需要の増加によってもたらされることになる。これらの新しいコンポーネントは、追加のMCUを必要とするだけでなく、自動運転で行われる高度で集中的な処理によって、より最先端の半導体技術が車両に採用されることになる。
急成長するADASと自律走行車向け半導体
ADASや自律走行車は、超人的な安全性を提供することで、輸送産業の変革を約束するものです。これらの超人的な能力を提供するのは、高度な半導体技術に依存する一連のセンサーとコンピュータであり、最高の性能を発揮するために機能します。このように、ADASと自律走行車は、自動車用半導体市場に大きな恩恵をもたらすことになるでしょう。本レポートの調査結果によると、ADASおよびAVアプリケーション向けの半導体ウエハの売上は、10年間のCAGR29%で成長するとされています。この高い成長率を牽引する要因は3つあります。
1. 1. SAE レベル 3 および SAE レベル 4 の自律走行車の出現と採用、およびそれに必要な追加センサー。
2. 車載用センサーがより高度な半導体へと移行していること。
3. 3. 高性能コンピューティングの自動車への導入
本レポートでは、これらすべてのトレンドと半導体市場への影響について詳しく解説しています。特に注目されるのは、LiDARが牽引する非シリコン系半導体の需要拡大である。現在、ほとんどのLiDARは近赤外線(NIR)領域で動作しており、代表的な波長は905nmで、これはシリコン光検出器によって実現できるものである。しかし、これからのLiDARは、波長1,550nmの短波長赤外(SWIR)領域が主流になると考えられています。この傾向は、下図のように1,550nmのLiDARの発表が圧倒的に多いことからも明らかです。本レポートでは、155nmLiDARの優位性と、この切り替えが異なる半導体技術間の需要変化に与える影響について詳しく解説しています。
出典:IDTechEx
テスラがアンチ・ライダーを公言している一方で、ウェイモ、クルーズ、ダイムラー、ホンダといった他の自動運転分野の主要プレイヤーは、高度な自動運転車にLiDARを採用している。実際、2022年末時点でSAEレベル3使用(特定の条件下でドライバーの注意が不要な状態)の認証を受けた車両は、メルセデスSクラスとホンダ・レジェンドの2台しか走行していません。IDTechExは、今後10年間でSクラスに続く多くの高級車が登場し、レベル3技術が広く普及することを期待しています。これはもちろん、これらの高度な自動車に必要とされるすべてのセンサータイプやコンピュータの半導体需要を促進するものです。しかし、自動車市場のもう一つの大きなトレンドとして、半導体需要に影響を与えるのが電動化です。
自動車の電動化に対応する半導体
自動車業界では、電動化による脱炭素化の圧力が高まっており、2022年には電気自動車(EV)の販売台数が新車販売台数全体の約10%に上昇しました。EVは現在、アーリーアダプターの段階から、アーリーマジョリティの段階へと移行し、より広く普及する方向に向かっています。EV、そのパワーエレクトロニクス、バッテリーパックは、半導体業界をより成長させる新たな要求をもたらします。
Tesla、Mercedes、Audi、Ford などの電気自動車メーカーが炭化ケイ素を採用するようになった背景には、2 つの要因があります。まず、一部のOEMは、400Vから800Vのアーキテクチャに移行することを計画しています。電圧が高くなれば、同じ電力を得るために必要な電流量を減らすことができます。これは、オーミックロスによるパワートレイン系での無駄を減らし、効率を向上させることを意味します。炭化ケイ素はより高い電圧に適しているため、Siよりも賢明な選択と言えます。しかし、採用理由の2つ目として、400Vでは炭化ケイ素の方がSiよりも効率が高いことも挙げられます。このため、Tesla社などは、既存の400Vスーパーチャージャーネットワークで800Vに移行するのは難しいものの、興味を示しているのです。本レポートでは、シリコン、炭化ケイ素、そしてさらに新しい窒化ガリウムの長所と短所を取り上げ、これらの新技術が半導体ウエハ市場にどのような影響を及ぼすかを解説しています。
ここで述べたトレンドは、2033年までの10年間で、ADASとAV、電動化通信とインフォテインメント、車載MCUのウエハ量、売上高、原材料需要を予測している。さらに詳細な情報を得るために、本レポートでは400以上の予測行程を含むデータベースを提供しています。4つの主要自動車分野、4つの自動化レベル、3つのパワートレインタイプ(ICE、EV、PHEV)を考慮した18のコンポーネントをカバーし、ウエハー量、収益、原材料需要などを提供しています。
主なポイント
半導体需要に影響を与える技術動向
市場予測
10年後の市場規模予測
10年間の市場予測(分野別)
目次
Summary
この調査レポートは、電動化や自律走行車(AV)といった自動車業界のメガトレンドが、半導体業界に新たな成長と機会をもたらしていることを深く掘り下げている。
主な掲載内容(目次より抜粋)
Report Summary
The "Automotive Semiconductors 2023-2033" report provides a deep dive into how megatrends in the automotive industry, such as electrification and autonomous vehicle (AV) are bringing new growth and opportunity to the semiconductor industry. These trends require new componentry on vehicles, such as LiDAR in automation, and with them new semiconductors, such as indium phosphate laser emitters. Eighteen components across the areas of advanced driver assistance systems, automated driving, electrification, communications & infotainment, and general MCU architectures are analysed for semiconductor content and trends which will impact semiconductor technologies used.
Semiconductor technology is at the heart of all modern vehicles. Their presence and prevalence have risen rapidly over the past couple of decades in the form of microcontrollers which now govern almost all aspects of vehicle operation. They communicate inputs, execute actuations and perform calculations across the entire car. This has transformed the public's perception of vehicles into "computers on wheels". Unsurprisingly, and as shown in the graphic below, automotive MCUs are the leading component for generating semiconductor value within the vehicle.
Semiconductor wafer value in the average vehicle today, and in 2033.
Source: IDTechEx
IDTechEx's "Automotive Semiconductors 2023-2033" report finds that the value of MCUs within vehicles is going to continue to grow. This will contribute to a wafer revenue CAGR of 9.4%, but much of the growth is going to be driven by growing semiconductor demand within advanced driver assistance systems (ADAS), autonomous vehicles (AV) and vehicle electrification. Not only will these new components require additional MCUs, but the advanced and intensive processing undertaken in automated driving is seeing the adoption of more cutting-edge semiconductor technologies into the vehicle.
Semiconductors for ADAS and autonomous vehicles, a rapidly growing sector
ADAS and autonomous vehicles promise to revolutionise the transportation industry with the superhuman safety they can offer. Providing these superhuman capabilities are a suite of sensors and computers that rely on advanced semiconductor technologies to function and provide the best performance. As such ADAS and autonomous vehicles are going to be a great boon to the automotive semiconductor market. According to the findings of this report the semiconductor wafer revenue for ADAS and AV applications will grow at a 10-year CAGR of 29%. There are three factors that combine to drive this high growth rate:
1. The emergence and adoption of SAE level 3 and SAE level 4 autonomous vehicles and the additional sensors required.
2. Automotive sensors transitioning to more advance semiconductors.
3. High performance computing coming to vehicles.
This report explains all these trends in detail and their impact on the semiconductor markets. Of particular interest is the growth of non-silicon-based semiconductor demand driven by LiDAR. Most LiDARs today operate in the near infrared (NIR) region with a typical wavelength of 905nm, which can be achieved with silicon photodetectors. However, the future of LiDAR is likely to use the shortwave infrared (SWIR) region with a typical wavelength of 1,550nm. This trend within the industry is demonstrated by the overwhelming dominance of 1,550nm LiDAR announcements shown in the chart below. Details pertaining to the superiority of 155nm LiDARs and the impact the switch has on changing demand across different semiconductor technologies are covered in this report.
Source: IDTechEx
While Tesla has been publicly anti-lidar, other key players in the autonomy space such as Waymo, Cruise, Daimler and Honda are all using LiDAR on their highly automated vehicles. In fact, as of the end of 2022 there have only been two vehicles certified for SAE level 3 use (where the driver's attention is not required under certain conditions) on the road; the Mercedes S-Class and the Honda Legend. IDTechEx is expecting many more high-end vehicles to follow the S-Class over the next 10-years, and for level 3 technologies to be widely available. This will of course drive semiconductor demand across all the sensor types and computers that are needed for these highly advanced vehicles. But another major trend in the automotive market that will impact semiconductor demand is electrification.
Semiconductors for automotive electrification
The automotive industry is under increasing pressure to decarbonise through electrification and In 2022 electric vehicles (EV) sales rose to approximately 10% of all new vehicle sales. EV's are now heading out of the early adopter phase and towards the early majority and wider spread adoption. EVs, their power electronics and their battery packs bring additional demands that drive more growth within the semiconductor industry.
OEMs are always looking for ways to extend range by making the vehicles more efficient and one avenue increasing in popularity is moving from inverters based on silicon to ones based on silicon carbide There are two factors that are pushing electric vehicle OEMs such as Tesla, Mercedes, Audi and Ford towards silicon carbide. Firstly, some OEMs are planning to transition from 400V to 800V architectures. The higher voltage reduces the amount of current required to achieve the same power, this means reduced wastage in the powertrain system from Ohmic losses and increased efficiency. Silicon carbide is much more suited to the higher voltage and is therefore the more sensible choice than Si. However, and the second reason for adoption, silicon carbide is also more efficient than Si at 400V, which is why players like Tesla are interested even though it would struggle to transition to 800V with its existing 400V supercharger network. This report covers the pros and cons of silicon, silicon carbide and the even more nascent gallium nitride, and explains how these new technologies are going to impact the semiconductor wafer market.
The trends mentioned here are forecasted over a 10-year period to 2033 giving wafer volumes, revenues and raw material demand over ADAS and AV, electrification communication and infotainment and vehicle MCUs. For even more granular detail a database with over 400 forecast lines is available with this report. It covers 18 components, across four key vehicle areas, and considering four levels of automation and three different powertrain types (ICE, EV and PHEV), providing wafer volumes, revenues, raw material demand and more.
Key aspects
Market Forecasts:
10-year granular market forecasts of
10-year market forecasts split by
Table of Contents
ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。本レポートと同分野の最新刊レポート
IDTechEx 社の最新刊レポート本レポートと同じKEY WORD()の最新刊レポート
よくあるご質問IDTechEx社はどのような調査会社ですか?IDTechExはセンサ技術や3D印刷、電気自動車などの先端技術・材料市場を対象に広範かつ詳細な調査を行っています。データリソースはIDTechExの調査レポートおよび委託調査(個別調査)を取り扱う日... もっと見る 調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
注文の手続きはどのようになっていますか?1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
お支払方法の方法はどのようになっていますか?納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
データリソース社はどのような会社ですか?当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
|
詳細検索
2024/07/01 10:26 162.23 円 174.76 円 207.97 円 |