中東・アフリカのオンライン食料品市場の展望、2028年Middle East & Africa Online Grocery Market Outlook, 2028 中東・アフリカ(MEA)地域のオンライン食料品市場は、インターネット普及率の上昇、可処分所得の増加、消費者の嗜好の変化などの要因によって、近年着実に成長している。世界がデジタル化するにつれ、MEAのオン... もっと見る
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サマリー中東・アフリカ(MEA)地域のオンライン食料品市場は、インターネット普及率の上昇、可処分所得の増加、消費者の嗜好の変化などの要因によって、近年着実に成長している。世界がデジタル化するにつれ、MEAのオンライン食料品市場は成長軌道を継続すると予想され、国内外のプレーヤーに大きな機会を提供している。ここ数年、食料品宅配アプリはオンライン食料品の注文数を急激に増やし、収益も急増している。大手小売業者も小規模小売業者も、食料品宅配プラットフォームを利用して、自宅に閉じこもっている人々にアプローチしていた。オンライン食料品配達市場が成長したのは、この地域でスマートフォンを持つ人が増え、インターネットにアクセスできる人が増えたからだ。ドバイ、アブダビ、ヨハネスブルグなどの大都市では、若者の増加や移民の多さなど、この地域の人口の変化も、オンライン食料品配達サービスを希望する人の増加につながっている。オンライン食料品ショッピングには、直接店舗に行くよりも多くの利点がある。例えば、店舗に行くのに時間やお金を費やしたり、支払いのために長い列に並ぶ必要がない。また、自宅で快適に直感的に購入できるという利点もある。中東とアフリカでは、25歳から44歳の人口が最も影響力のある消費者層と考えられており、従来のものよりもオンライン食料品配達を選んでいる。この地域では、クイック・コマースも特筆すべきペースで成長している。パンデミックは中東・アフリカにおけるクイック・コマースの成長を促進した。COVID-19の大流行の最中と後に、様々な市場プレーヤーが顧客を引き付けるために複数のアイデアを開発した。Talabatは20分以内に配達することで知られているように、各社は最短時間での配達を競っている。同様に、エジプトの宅配サービスRabbitMart(Rabbit)やアラブ首長国連邦のDeliverooは、注文から15分から20分以内に玄関先まで食料品を届けている。このような要因により、この地域ではこの分野に複数の成長機会が生まれている。Bonafide Research社の調査レポート「中東・アフリカのオンライン食料品市場の展望、2028年」によると、同市場は2028年までに213億4,000万米ドルの市場規模に達すると予測されている。インターネット普及率の高さ、労働人口の増加、単身世帯の増加により、中東&アフリカ周辺では電子食料品サービスが成長している。中東&アフリカで食料品配達サービスを提案する企業の数は、年々増加している。各社は、食品・飲料から日用品、生鮮食品、ベビーフード、魚・肉、その他多数の製品カテゴリーに至るまで、製品ポートフォリオを充実させている。ドバイとアブダビは、オンライン食料品サービスの需要と供給に基づき、主要都市に選ばれた。これは主に、これらの地域に人口が集中しているためである。オンライン食料品配達サービスの主要なエンドユーザーである社会人は、ドバイとアブダビに集中している。企業は、消費者の注文を満たすためにサプライヤーや食料品店との提携を拡大することに焦点を当てると予測される。この要件は、ドローン配達、倉庫自動化、音声注文などの今後の技術によって推進されると予測される。将来的には、強力な財政的後ろ盾とブランド価値を向上させたプレーヤーが小規模プレーヤーを獲得するため、市場の統合が予測される。したがって、近い将来、中東&アフリカのオンライン食料品配達の市場は、レビュー期間中、地域周辺でより効率的に増強されることが予測される。COVID-19の発生は、市場にプラスの影響を与えた。人々はその時点で進行中の健康危機の広がりを抑制するために家に滞在したように、オンライン食料品配達アプリの嗜好が急速に改善した。食料品宅配アプリは、困難な時代の人々の救世主となった。 MEAのオンライン食料品市場における主要トレンドの1つは、モバイル・ファースト・プラットフォームの台頭である。同地域でスマートフォンの普及が進むにつれ、消費者は食料品をオンラインで注文するためにモバイルアプリを利用するようになっている。このため、使いやすいアプリと迅速な配達時間を提供するInstaShopやNanaなど、モバイルファーストのオンライン食料品プラットフォームがいくつか登場している。MEAのオンライン食料品市場におけるもうひとつの傾向は、新鮮でオーガニックな製品に対する需要の高まりである。消費者の健康志向や環境意識が高まるにつれ、新鮮でオーガニックな食料品を好む傾向が強まっている。このため、UAEのKibsonsやエジプトのThe Farmなど、新鮮でオーガニックな商品を専門に扱うオンライン・プラットフォームがいくつか登場している。MEA地域の多くの人々の生活では宗教が重要な役割を果たしており、それが購買習慣に影響を与えることもある。例えば、イスラム教徒が過ごす聖なる月であるラマダン(断食月)には、多くのオンライン食料品プラットフォームが、デーツやその他の伝統的なラマダン食品などの特別価格やキャンペーンを提供する。さらに、宗教的な祝日や行事の期間中は、配送サービスを停止したり、縮小したりするオンライン・プラットフォームもある。MEA地域では家族が非常に大切にされており、これはオンライン食料品の購入パターンに影響を与える可能性がある。例えば、多くの世帯が食料品のまとめ買いを好むが、これは費用対効果が高く便利である。その結果、同地域のオンライン食料品プラットフォームの中には、まとめ買いオプションや大量注文の割引を提供するものもある。配送タイプに基づくと、宅配セグメントが2028年までに市場をリードすると予想される。 MEA地域は多様な料理で知られており、これはオンライン食料品の売上に影響を与える可能性がある。多くのオンライン食料品プラットフォームは、中東料理に使われるハラール肉やスパイスなど、現地の料理の嗜好に合わせた幅広い商品を提供している。さらに、現地のレストランやシェフと提携して、ミールキットやレシピのアイデアを提供しているプラットフォームもあり、新しい味や料理を試してみたい消費者にアピールすることができる。言語は、MEA地域のオンライン食料品販売に影響を与えるもう一つの重要な要因である。同地域の消費者の多くは、母国語で利用できるオンライン・プラットフォームの利用を好むため、同地域での事業拡大を目指す国際的なプレーヤーにとっては課題となり得る。この課題を克服するため、一部のオンライン食料品プラットフォームは、より幅広い顧客層に対応するため、多言語サポートや翻訳サービスの提供を開始している。中東・アフリカのオンライン食料品市場に与える文化的影響は大きく、こうした文化的ニュアンスを理解し対応できるプレーヤーは、この地域で成功する可能性が高い。宗教的な祝祭日の順守から地元料理の嗜好への対応、多言語サポートの提供まで、オンライン食料品プラットフォームがMEA地域の消費者の多様な文化や嗜好に対応できる方法はいくつかある。過去数年間、小売デリバリー・セグメントは業界の主要セグメントであった。同セグメントは同地域でかなりの市場シェアを占めている。レストランや顧客は、食料品の配達、豊富なメニューの顧客への案内、ロイヤルティ特典や定期購入プログラムなど、より多くの顧客を引き付けるための新しいアイデアやオファーの考案など、あらゆる面で配慮してくれるモバイルアプリ経由の小売デリバリーを好んでいる。 アラブ首長国連邦が2022年の市場全体を支配している。アラブ首長国連邦(UAE)のオンライン食料品市場にはプレーヤーが少ない。現在この市場に参入しているプレーヤーには、過去24ヵ月間にオンラインストアを開始したCarrefourやLuLuなどの伝統的な実店舗型小売業者、BulkWhiz(人工知能を利用して消費者のオンライン食料品ショッピング体験をパーソナライズする、ドバイを拠点とする大量食料品eコマース・プラットフォーム)などのピュアプレイ・オペレーター、オンライン・マーケットプレイスなどがある。食品への支出が多く、買い物かごのサイズが大きいUAEは、電子食料品にとって魅力的な市場である。通勤の煩わしさ、支払い待ちの長さ、本能的な購買コストなど、オフラインの食料品買い物におけるギャップが、UAE各地での電子食料品配達の導入につながった。25歳から44歳の人口が、オンライン食料品ショッピングに影響力のある消費者層として測定されている。しかし、サウジアラビア政府は、食料品店や食品配達サービスへの投資を奨励することによって、その経済成長を支援している。その結果、同国では食料品店や食品配達サービス産業が繁栄している。さらに、同国でのプレゼンスを拡大するために、グローバル企業が地元の食品宅配会社を買収する動きが急増していることも、市場の成長を後押ししている。製品タイプ別では、2022年に主食・調理必需品セグメントが市場を支配している。イノベーションとテクノロジーの導入は、MEAオンライン食料品市場の成長の主要な推進要因である。小売業者は、サプライチェーン・マネジメントの改善、配送ルートの最適化、顧客のショッピング体験のパーソナライズなどを目的として、人工知能、機械学習、ビッグデータ分析などのテクノロジーに投資している。また、MEA地域の消費者の環境意識も高まっており、小売業者はプラスチック包装の削減、持続可能なサプライヤーからの製品調達、エネルギー効率の高い配送システムの導入など、持続可能な慣行を採用することで対応している。 最近の動き - 2023年1月、Deliveroo UAEは全く新しいアプリ内ラウンドアップ機能を導入した。この機能は、顧客がUAEサブリージョン全体で困っているコミュニティに寄付をするのを助けるように設計されている。この機能は、認可を受けた地元の非営利団体と協力して導入された。この寄付の恩恵を受ける最初のパートナーは、エミレーツ赤新月社だという。このプログラムは、世界的な食糧危機に取り組むDeliverooのFull Lifeキャンペーンの一環である。 - 2022年11月、アマゾンはアラブ首長国連邦(UAE)でオンライン食料品店を始める契約を結んだ。アマゾンとアブダビのルル・グループは、アラブ首長国連邦の顧客に商品を配送するオンライン食料品サービスを共同で開発する。プレスリリースによると、買い物はアマゾンの首長国のウェブサイトで行われる。ルル・グループは、UAE、サウジアラビア、カタール、アジア諸国を含む世界中でスーパーマーケットを運営している。 - 2022年7月、市場における競争の高さを考慮し、UAEの食料品配達・クイック・コマース・アプリケーション「Veppy.com」は、2022年8月末の商業開始前に、小売業者がウェブサイトに商品を登録できるようにしている。これは、同サイトがローンチ後すぐにビジネスを開始できることを見越してのことだ。Veppy.comは、顧客が以前に同サイトで購入した商品と、そこからアプリが学んだことに基づいて商品を推薦することで、ショッピングを非常にパーソナライズしたものにする。 - 同じ年、Deliveroo UAEは、食料品の配達のみに適用される新しい迅速配達サービス「Hop」を開始した。DeliverooはUAEのChoithramsと提携して「Hop」を開始した。このアプリは、顧客が決められた半径内で15分以内に食料品を配達するのに役立つと期待されている。Deliverooが提供するサービスに新たに加わったことで、予測期間中の同社の成長が期待される。 市場に存在する主要企業 Amazon、Alibaba、Walmart Inc、Choithrams、Zomato、Jumia Technologies AG、LuLu Hypermarket、Spinneys ELIENIDAS 本レポートの考察 - 地理中東&アフリカ - 歴史的な年2017 - 基準年2022 - 推定年2023 - 予測年2028 本レポートの対象分野 - 中東・アフリカのオンライン食料品市場:その価値と予測、セグメントとともに - 国別のオンライン食料品市場分析 - 様々な促進要因と課題 - 進行中のトレンドと開発 - 注目企業 - 戦略的提言 レポート対象国 - アラブ首長国連邦 - サウジアラビア - 南アフリカ 製品タイプ別 - 主食・調理用品 - スナック&飲料 - 朝食&乳製品 - 生鮮食品 - 肉・シーフード - その他 宅配タイプ別 - 宅配 - クリック&コレクト レポートのアプローチ 本レポートは、一次調査と二次調査を組み合わせたアプローチで構成されている。当初は、市場を理解し、そこに存在する企業をリストアップするために二次調査が用いられた。二次調査は、プレスリリース、企業の年次報告書、政府が作成した報告書やデータベースなどの第三者情報源からなる。二次情報源からデータを収集した後、一次調査は、市場がどのように機能しているかについて主要プレーヤーに電話インタビューを行い、市場のディーラーやディストリビューターと取引コールを行うことによって実施した。その後、消費者を地域別、階層別、年齢層別、性別に均等にセグメンテーションし、一次調査を開始した。一次データが揃えば、二次ソースから得た詳細の検証を開始することができる。 対象読者 本レポートは、業界コンサルタント、メーカー、サプライヤー、団体、人工芝業界に関連する組織、政府機関、その他のステークホルダーが、市場中心の戦略を調整するのに役立ちます。マーケティングやプレゼンテーションに加え、業界に関する競合知識を高めることもできます。 目次Table of Contents1. Executive Summary 2. Research Methodology 2.1. Secondary Research 2.2. Primary Data Collection 2.3. Market Formation & Validation 2.4. Report Writing, Quality Check & Delivery 3. Market Structure 3.1. Market Considerate 3.2. Assumptions 3.3. Limitations 3.4. Abbreviations 3.5. Sources 3.6. Definitions 4. Economic /Demographic Snapshot 5. Competitive Landscape 5.1. Competitive Dashboard 5.2. Business Strategies Adopted by Key Players 5.3. Key Players Market Positioning Matrix 5.4. Consolidated SWOT Analysis of Key Players 5.5. Porter's Five Forces 6. Global Online Grocery Market Outlook 6.1. Market Size By Value 6.2. Market Size and Forecast, By Geography 6.3. Market Size and Forecast, By Product Type 6.4. Market Size and Forecast, By Delivery Type 7. Middle East & Africa Online Grocery Market Outlook 7.1. Market Size By Value 7.2. Market Share By Country 7.3. Market Size and Forecast By Product Type 7.4. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.5. UAE Online Grocery Market Outlook 7.5.1. Market Size By Value 7.5.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.5.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.6. Saudi Arabia Online Grocery Market Outlook 7.6.1. Market Size By Value 7.6.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.6.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.7. South Africa Online Grocery Market Outlook 7.7.1. Market Size By Value 7.7.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.7.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 8. Market Dynamics 8.1. Market Drivers 8.2. Challenges 8.3. Opportunity 8.4. Restraints 8.5. Market Trends 8.6. Covid-19 Effect 8.7. Supply chain Analysis 8.8. Policy & Regulatory Framework 8.9. Industry Experts Views 9. Company Profile 9.1. Amazon 9.1.1. Company Snapshot 9.1.2. Company Overview 9.1.3. Financial Highlights 9.1.4. Geographic Insights 9.1.5. Business Segment & Performance 9.1.6. Product Portfolio 9.1.7. Key Executives 9.1.8. Strategic Moves & Developments 9.2. Alibaba 9.3. Walmart Inc 9.4. Choithrams 9.5. Zomato 9.6. Jumia Technologies AG 9.7. LuLu Hypermarket 9.8. Spinneys ELIENIDAS 10. Strategic Recommendations 11. Annexure 11.1. FAQ`s 11.2. Notes 11.3. Related Reports 12. Disclaimer List of Figures Figure 1: Global Online Grocery Market Size (USD Billion) By Region, 2022 & 2028 Figure 2: Market attractiveness Index, By Region 2028 Figure 3: Market attractiveness Index, By Segment 2028 Figure 4: Competitive Dashboard of top 5 players, 2022 Figure 5: Porter's Five Forces of Global Online Grocery Market Figure 6: Global Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 7: Global Online Grocery Market Share By Region (2022) Figure 8: Middle East & Africa Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 9: Middle East & Africa Online Grocery Market Share By Country (2022) Figure 10: UAE Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 11: Saudi Arabia Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 12: South Africa Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) List of Tables Table 1: Global Online Grocery Market Snapshot, By Segmentation (2022 & 2028) (in USD Billion) Table 2: Top 10 Counties Economic Snapshot 2020 Table 3: Economic Snapshot of Other Prominent Countries 2020 Table 4: Average Exchange Rates for Converting Foreign Currencies into U.S. Dollars Table 5: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Geography (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 6: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Product Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 7: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Delivery Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 8: Middle East & Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 9: Middle East & Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 10: UAE Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 11: UAE Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 12: Saudi Arabia Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 13: Saudi Arabia Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 14: South Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 15: South Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 16: Influencing Factors for Global Online Grocery Market, 2022
SummaryThe online groceries market in the Middle East and Africa (MEA) region has been growing steadily in recent years, driven by factors such as increasing internet penetration, rising disposable incomes, and changing consumer preferences. As the world becomes digital, the online groceries market in MEA is expected to continue its growth trajectory, presenting a significant opportunity for both local and international players. In the last few years, grocery delivery apps have seen a sudden increase in the number of online grocery orders and a sudden increase in revenue. Large and small retailers alike were using grocery delivery platforms to reach out to people stuck at home. The online grocery delivery market has grown because more people in the area have smartphones and more people have access to the internet. Changes in the region's population, like the growing number of young people and the large number of immigrants in big cities like Dubai, Abu Dhabi, and Johannesburg, have also led to a rise in the number of people who want online grocery delivery services. Online grocery shopping has many advantages over going to a store in person, like not having to spend time or money getting there or waiting in long lines to pay. It also offers the additional benefit of instinctive buying from home comfort. A population aged between 25 and 44 is considered the most influential consumer base in the Middle East and Africa, opting for online grocery delivery over conventional ones. Quick commerce is also growing at a noteworthy pace in the region. The pandemic fuelled the growth of quick commerce in the Middle East and Africa. Various market players developed multiple ideas to attract customers during and after the COVID-19 pandemic. The companies compete for the quickest delivery in the least amount of time, as Talabat is known to deliver in less than 20 minutes. Similarly, RabbitMart, or Rabbit, a delivery service from Egypt, and Deliveroo from the UAE deliver groceries to the doorstep within 15 to 20 minutes of ordering. These factors have created multiple growth opportunities for the segment in this region. Table of ContentsTable of Contents1. Executive Summary 2. Research Methodology 2.1. Secondary Research 2.2. Primary Data Collection 2.3. Market Formation & Validation 2.4. Report Writing, Quality Check & Delivery 3. Market Structure 3.1. Market Considerate 3.2. Assumptions 3.3. Limitations 3.4. Abbreviations 3.5. Sources 3.6. Definitions 4. Economic /Demographic Snapshot 5. Competitive Landscape 5.1. Competitive Dashboard 5.2. Business Strategies Adopted by Key Players 5.3. Key Players Market Positioning Matrix 5.4. Consolidated SWOT Analysis of Key Players 5.5. Porter's Five Forces 6. Global Online Grocery Market Outlook 6.1. Market Size By Value 6.2. Market Size and Forecast, By Geography 6.3. Market Size and Forecast, By Product Type 6.4. Market Size and Forecast, By Delivery Type 7. Middle East & Africa Online Grocery Market Outlook 7.1. Market Size By Value 7.2. Market Share By Country 7.3. Market Size and Forecast By Product Type 7.4. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.5. UAE Online Grocery Market Outlook 7.5.1. Market Size By Value 7.5.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.5.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.6. Saudi Arabia Online Grocery Market Outlook 7.6.1. Market Size By Value 7.6.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.6.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 7.7. South Africa Online Grocery Market Outlook 7.7.1. Market Size By Value 7.7.2. Market Size and Forecast By Product Type 7.7.3. Market Size and Forecast By Delivery Type 8. Market Dynamics 8.1. Market Drivers 8.2. Challenges 8.3. Opportunity 8.4. Restraints 8.5. Market Trends 8.6. Covid-19 Effect 8.7. Supply chain Analysis 8.8. Policy & Regulatory Framework 8.9. Industry Experts Views 9. Company Profile 9.1. Amazon 9.1.1. Company Snapshot 9.1.2. Company Overview 9.1.3. Financial Highlights 9.1.4. Geographic Insights 9.1.5. Business Segment & Performance 9.1.6. Product Portfolio 9.1.7. Key Executives 9.1.8. Strategic Moves & Developments 9.2. Alibaba 9.3. Walmart Inc 9.4. Choithrams 9.5. Zomato 9.6. Jumia Technologies AG 9.7. LuLu Hypermarket 9.8. Spinneys ELIENIDAS 10. Strategic Recommendations 11. Annexure 11.1. FAQ`s 11.2. Notes 11.3. Related Reports 12. Disclaimer List of Figures Figure 1: Global Online Grocery Market Size (USD Billion) By Region, 2022 & 2028 Figure 2: Market attractiveness Index, By Region 2028 Figure 3: Market attractiveness Index, By Segment 2028 Figure 4: Competitive Dashboard of top 5 players, 2022 Figure 5: Porter's Five Forces of Global Online Grocery Market Figure 6: Global Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 7: Global Online Grocery Market Share By Region (2022) Figure 8: Middle East & Africa Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 9: Middle East & Africa Online Grocery Market Share By Country (2022) Figure 10: UAE Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 11: Saudi Arabia Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) Figure 12: South Africa Online Grocery Market Size By Value (2017, 2022 & 2028F) (in USD Billion) List of Tables Table 1: Global Online Grocery Market Snapshot, By Segmentation (2022 & 2028) (in USD Billion) Table 2: Top 10 Counties Economic Snapshot 2020 Table 3: Economic Snapshot of Other Prominent Countries 2020 Table 4: Average Exchange Rates for Converting Foreign Currencies into U.S. Dollars Table 5: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Geography (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 6: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Product Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 7: Global Online Grocery Market Size and Forecast, By Delivery Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 8: Middle East & Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 9: Middle East & Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017 to 2028F) (In USD Billion) Table 10: UAE Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 11: UAE Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 12: Saudi Arabia Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 13: Saudi Arabia Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 14: South Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Product Type (2017, 2022 & 2028F) Table 15: South Africa Online Grocery Market Size and Forecast By Delivery Type (2017, 2022 & 2028F) Table 16: Influencing Factors for Global Online Grocery Market, 2022
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