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欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場概要 欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は、数量ベースで2023年に8,540.0千トンと測定され、今後数年間で大幅な成長が見られ、2033年には31,265.4千トンに達すると予測... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
BIS Research
ビーアイエスリサーチ
2024年4月8日 US$4,650
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71 英語

 

サマリー

欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場概要

欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は、数量ベースで2023年に8,540.0千トンと測定され、今後数年間で大幅な成長が見られ、2033年には31,265.4千トンに達すると予測されている。この成長は、様々な産業におけるメタノール生産・貯蔵・輸送の原料としての需要の増加、よりクリーンで持続可能な燃料オプションへのシフト、代替燃料としてのメタノール生産・貯蔵・輸送の利用を促進する政府の取り組みなど、いくつかの要因によってもたらされる。メタノールの生産・貯蔵・輸送は、温室効果ガスの排出を削減し、持続可能な目標を達成するための有望なソリューションであり、二酸化炭素排出量の削減を目指す産業にとって魅力的な選択肢となっている。欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は、こうした傾向から恩恵を受けると予想され、企業は生産効率の向上とコスト削減のための研究開発に投資している。欧州におけるメタノール生産・貯蔵・輸送市場の需要拡大に対応しようとする企業にとって、生産インフラと輸送ネットワークへの戦略的投資は極めて重要である。重要なパートナーシップを確立し、将来を見据えた戦略を採用することで、企業は欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場におけるリーダーとしての地位を確立し、業界の将来を形成し、市場の進化するニーズに応える上で重要な役割を果たすことができる。

市場紹介

欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送分野では、技術的進歩と市場拡大を中心とした主要企業の戦略的試みが目立っている。スペインのC2X Cepsa社とポルトガルのMadoqua Ventures社は、2028年までにメタノール生産技術を強化し、それぞれ300キロトン(KT)と260KTの生産能力を目指す。スペインの有利な立地とインフラは、メタノール生産の理想的なハブとして位置づけられ、C2Xセプサや他の企業の成長を促進する。一方、再生可能エネルギーに重点を置くポルトガルは、持続可能なメタノール生産技術を発展させるというMadoqua Venturesのコミットメントと一致している。スペインのレプソルとフランスのエリセは、2028年までにそれぞれ237KTと200KTのメタノール生産、貯蔵、輸送の商業化に注力している。スペインの強固な産業基盤はレプソルの努力を支え、エリセはフランスの再生可能エネルギーへの取り組みから利益を得ている。さらに、オランダのLowlands MethanolとデンマークのGreen2xは、2028年までにそれぞれ120 KTと320 KTのグリーンメタノール生産能力で市場に貢献することを目指している。オランダの戦略的立地とインフラストラクチャー、デンマークの持続可能性への注力は、欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場におけるこれらの企業の成長を促進する。

産業への影響

欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場に関する本調査では、生産量、主要生産者、サプライチェーン、市場ダイナミクスを網羅し、従来型メタノールとグリーンメタノールの両分野について詳細な分析を行います。ドイツ、オランダ、英国、スペイン、ポルトガル、デンマーク、スウェーデン、フィンランド、ノルウェー、イタリア、クロアチア、アイスランド、レスト・オブ・ヨーロッパを含む欧州主要国の市場概況を包括的に調査しています。業界専門家への一次インタビューと広範な二次調査を通じて、市場動向、成長促進要因、課題を明らかにすることを目的とし、予測のための分析ツールと予測モデルを活用している。本調査の焦点は、欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場における現在と将来の動向を理解することです。

市場の細分化

セグメンテーション1:製品別
- メタノール
- グリーンメタノール

欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送分野の市場分析では、従来のメタノール生産・貯蔵・輸送産業とグリーンメタノール生産・貯蔵・輸送産業の両方を詳細に調査しています。メタノールの両品種について、各国の生産量、主要プレーヤー、サプライチェーン評価、市場ダイナミクスなどの重要な側面を調査しています。

セグメンテーション2:国別
- ドイツ
- オランダ
- 英国
- スペイン
- ポルトガル
- デンマーク
- スウェーデン
- フィンランド
- ノルウェー
- イタリア
- クロアチア
- アイスランド
- その他のヨーロッパ

ドイツが欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場を独占(国別)

フラウンホーファーISEが紹介する、産業廃棄ガスからのメタノール生産・貯蔵・輸送合成におけるドイツの進歩は、欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場におけるドイツのリーダーシップを確固たるものにしている。高い設置コストなどの課題にもかかわらず、ドイツの積極的な研究開発努力は有利な立場にある。一方、オランダのOCIは、天然ガス価格の高騰によりメタノール工場を閉鎖したものの、世界市場の長期的な見通しについては楽観的な見方を崩していない。ロシアとウクライナの紛争は、エネルギーコストが上昇する中、メタノールの生産、貯蔵、輸送価格をさらに下支えしている。OCIの天然ガスヘッジ戦略は安定性を確保しており、市場の変動を乗り切るための弾力性と戦略的先見性を示している。

欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の最新動向

- 2023年9月、スペインの石油会社Cepsaと、A.P. Moller-Maerskの親会社AP Mollerが過半数を所有するデンマークのデベロッパーC2Xは、スペイン南部のウエルバに欧州最大のグリーンメタノール生産・貯蔵・輸送プロジェクトを建設する計画を発表した。このプロジェクトは、グリーン水素と回収されたCO2の組み合わせを利用し、年間30万トンのグリーンメタノールの生産・貯蔵・輸送を目的とするもので、推定コストは最大10億8000万ドル。
- ウォーターフロント海運と商船三井は、バイオメタノールを燃料とする世界初のネット・ゼロ航海を2023年初頭に完了させ、海運業界の脱炭素化に向けた実行可能な道筋を示した。
- メタノール研究所(MI)は2024年2月、フィンランドのGENAソリューションズ社と協力し、世界の131のメタノール生産プロジェクトを追跡する包括的データベースを構築した。低炭素メタノール生産、貯蔵、輸送プロジェクトを含むこの急増は、海運や航空などの分野における低炭素化移行にとって極めて重要であると考えられている。

需要 - 推進要因、課題、機会

市場の推進要因低炭素インフラに向けた政府活動の活発化

- 欧州諸国は、カーボンニュートラル燃料としてのeメタノールの採用を促進するため、積極的に規制を実施している。インセンティブ、補助金、税制上の優遇措置が企業や消費者の需要を促進しており、eメタノールの生産と利用を通じてカーボンニュートラルとカーボンフットプリントの削減に取り組む欧州の姿勢と一致している。
- その一例として、欧州グリーン・ディールが挙げられる。これは、欧州大陸の野心的な気候目標を反映し、2050年までに欧州の気候ニュートラル達成を目指すものである。再生可能エネルギーを使用して生産され、燃焼時にCO2を排出しないeメタノールは、輸送、工業、発電、化学製造など多様なセクターの脱炭素化を実現する手段を提供することで、これらの目標をサポートする。こうした野心的な目標との共鳴により、欧州ではeメタノールの需要が高まっている。

市場の課題メタノールの毒性、密度、可燃性

- メタノールの製造、貯蔵、輸送は、その毒性により潜在的な危険性をもたらし、摂取すると致死的な結果をもたらす。さらに、メタノールは大気中の水分を吸収する性質があり、メタノールとガソリンの混合燃料において相分離を引き起こす可能性がある。さらに、メタノールの製造、貯蔵、輸送は、特定の金属に対して腐食性を示し、特定のプラスチック、樹脂、ゴム材料とは相容れない。したがって、メタノールを扱う際には、適合する金属、プラスチック、エラストマーを慎重に検討し、選択することが不可欠である。
- 20mlを超えるメタノールを摂取すると致死的となり、より少量であれば不可逆的な失明につながる。メタノールの製造、貯蔵、輸送は、代謝および毒性においてエチレングリコールと類似している。メタノールの製造、貯蔵、輸送による毒性は、その分解生成物、すなわちホルムアルデヒドとギ酸塩に起因する。したがって、メタノール製造、貯蔵、輸送の取り扱いや調剤の際には、潜在的なリスクを軽減するため、慎重な措置がとられるべきである。

市場機会:輸送燃料としてのEメタノールの採用

- Eメタノールは、適応性が高く持続可能な船舶用燃料として登場し、最小限の改造で既存の船舶のエンジンや燃料システムにシームレスに統合される。この汎用性により参入障壁が低くなり、海運業界の環境に優しい代替燃料へのシフトが加速する。海運セクターの国際的な広がりを考えると、普遍的に適用可能な持続可能な燃料ソリューションの需要は極めて重要であり、eメタノールはまさにこのニーズを満たすものである。eメタノールは、世界の海運セクターを変革し、地域的・世界的な環境問題に効果的に対処する可能性を秘めている。
- 海運業界は脱炭素化を積極的に推進しており、アマゾンやイケアなどの大手企業はカーボンニュートラル燃料に取り組んでいる。バイオメタノールとeメタノールに分類されるグリーンメタノールは、低炭素の船舶燃料として脚光を浴びており、特に大手コンテナ航路が好んで使用している。バイオメタノールは再生可能な原料を使用し、eメタノールはグリーン水素と回収された二酸化炭素を使用して合成される。欧州連合排出権取引制度(EU ETS)やFuelEU規制などの政策的インセンティブが採用を後押しする可能性がある。しかし、大幅な生産能力増強の必要性や、主要生産拠点が主要バンカリング港から遠く、グリーンメタノールの普及を可能にするには海運インフラの見直しが必要になるなど、流通面でのハードルが課題として挙げられる。

このレポートは組織にどのような付加価値をもたらすのか?

製品/イノベーション戦略:製品セグメントは、読者が欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の様々な用途を理解するのに役立ちます。継続的な技術の進歩、投資の増加、メタノール使用に対する意識の高まりにより、市場は大きく拡大する態勢にあります。

成長/マーケティング戦略欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は急速なペースで成長している。同市場は、既存および新興の市場プレーヤーに莫大な機会を提供している。このセグメントで取り上げられる戦略には、M&A、製品上市、提携・協力、事業拡大、投資などがある。企業が市場での地位を維持・強化するために好む戦略には、主にパートナーシップや提携が含まれる。

調査方法

市場の推定と予測

この調査レポートは、欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場に関する広範かつ技術的、市場志向的、商業的な調査に役立つ効果的な情報を収集するため、公認出版物、著名な著者による記事、ホワイトペーパー、企業の年次報告書、ディレクトリ、主要データベースなどの広範な二次情報源を使用しています。

市場工学のプロセスには、市場統計の計算、市場規模の推定、市場予測、市場分解、データ三角測量などが含まれます(このような定量データプロセスの方法論については、さらに詳しいセクションで説明します)。一次調査は、情報を収集し、市場の主要プレイヤーのセグメンテーションタイプや業界動向の市場数を検証するために実施されました。

一次調査

一次情報源には、欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の業界専門家やエコシステムの様々な利害関係者を含む。CEO、副社長、マーケティング責任者、技術・イノベーション責任者などの回答者にインタビューを行い、本調査の質的・量的側面を入手・検証した。

一次資料から得られた主なデータは以下の通りである:

- すべての数値とグラフの検証と三角測量
- レポートのセグメンテーションと主要な定性的調査結果の検証
- 競合状況の把握
- 市場タイプ別の各種市場数の検証
- 地域別分析における個別市場の割合

二次調査

この調査研究では、広範な二次調査、ディレクトリ、企業のウェブサイト、年次報告書を使用する。また、Hoovers、Bloomberg、Businessweek、Factivaなどのデータベースを活用し、世界市場の広範かつ技術的、市場志向的、商業的な調査に役立つ効果的な情報を収集している。前述のデータソースに加え、GFIやデルフト工科大学など、他のデータソースやウェブサイトの協力も得て研究を進めている。

セカンダリーリサーチは、業界のバリューチェーン、収益モデル、市場の金銭的連鎖、主要プレイヤーの総体、現在および潜在的な使用例と用途に関する重要な情報を得るために行われた。

二次調査から得られた主なデータは以下の通り:

- セグメンテーションとパーセンテージシェア
- 市場価値のデータ
- 市場トッププレーヤーの主要業界動向
- 市場の様々な側面、主要トレンド、イノベーションの新たな領域に関する定性的洞察
- 数学的・統計的計算のための定量的データ

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目次

エグゼクティブ・サマリー
範囲と定義
1 市場
1.1 トレンド現在と将来の影響評価
1.1.1 増加するメタノール燃料船の新造船と改造船の注文書
1.1.2 クリーン燃焼燃料の重視の高まり
1.2 サプライチェーンの概要
1.2.1 バリューチェーン分析
1.2.2 価格予測
1.2.3 規制情勢
1.3 ステークホルダー分析
1.4 市場ダイナミクスの概要
1.4.1 市場促進要因
1.4.1.1 低炭素インフラに向けた政府活動の活発化
1.4.1.2 グリーンメタノール生産への大規模投資
1.4.2 市場阻害要因
1.4.2.1 メタノールの毒性、密度、可燃性
1.4.3 市場機会
1.4.3.1 船舶燃料としてのEメタノールの採用
1.4.3.2 戦略的パートナーシップと提携
2 製品別欧州メタノール生産、貯蔵、輸送市場
2.1 欧州メタノール生産、貯蔵、輸送市場(生産タイプ別)
2.1.1 グリーンメタノールの生産
2.1.1.1 欧州の生産量、現状と将来シナリオ、千トン、2022-2033年
2.1.1.2 主要生産者と生産能力
2.1.1.3 サプライチェーン分析
2.1.2 従来のメタノール生産
2.1.2.1 欧州の生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
2.1.2.2 サプライチェーン分析
3 欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場(国別)
3.1 ドイツ
3.1.1 メタノール生産量(2022-2033年)
3.1.1.1 グリーンメタノール
3.1.1.2 従来型メタノール
3.1.2 主要生産者と生産能力
3.1.3 供給・貯蔵サービス業者
3.1.3.1 最寄りの港湾所在地
3.1.3.2 供給チェーン分析
3.1.3.3 供給形態
3.2 オランダ
3.2.1 メタノール生産量(2022~2033年)
3.2.1.1 グリーンメタノール
3.2.1.2 従来型メタノール
3.2.2 主要生産者と生産能力
3.2.3 供給・貯蔵サービス業者
3.2.3.1 最寄りの港湾所在地
3.2.3.2 供給チェーン分析
3.2.3.3 供給形態
3.3 イギリス
3.3.1 メタノール生産量(2022~2033年)
3.3.1.1 グリーンメタノール
3.3.1.2 従来型メタノール
3.3.2 供給・貯蔵サービス業者
3.3.2.1 最寄りの港湾所在地
3.3.2.2 供給チェーン分析
3.3.2.3 供給形態
3.4 スペイン
3.4.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.4.1.1 グリーンメタノール
3.4.1.2 従来型メタノール
3.4.2 主要生産者と生産能力
3.4.3 供給・貯蔵サービス業者
3.4.3.1 最寄りの港湾所在地
3.4.3.2 供給チェーン分析
3.4.3.3 供給形態
3.5 ポルトガル
3.5.1 メタノール生産量(2022~2033年)
3.5.1.1 グリーンメタノール
3.5.1.2 従来型メタノール
3.5.2 主要生産者と生産能力
3.5.3 供給・貯蔵サービス業者
3.5.3.1 最寄りの港湾所在地
3.5.3.2 供給チェーン分析
3.5.3.3 供給形態
3.6 デンマーク
3.6.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.6.1.1 グリーンメタノール
3.6.1.2 従来型メタノール
3.6.2 主要生産者と生産能力
3.6.3 供給・貯蔵サービス業者
3.6.3.1 最寄りの港湾所在地
3.6.3.2 供給チェーン分析
3.6.3.3 供給形態
3.7 スウェーデン
3.7.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.7.1.1 グリーンメタノール
3.7.1.2 従来型メタノール
3.7.2 主要生産者と生産能力
3.7.3 供給・貯蔵サービス業者
3.7.3.1 最寄りの港湾所在地
3.7.3.2 供給チェーン分析
3.7.3.3 供給形態
3.8 フィンランド
3.8.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.8.1.1 グリーンメタノール
3.8.1.2 従来型メタノール
3.8.2 主要生産者と生産能力
3.8.3 供給・貯蔵サービス業者
3.8.3.1 最寄りの港湾所在地
3.8.3.2 供給チェーン分析
3.8.3.3 供給形態
3.9 ノルウェー
3.9.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.9.1.1 グリーンメタノール
3.9.1.2 従来型メタノール
3.9.2 主要生産者と生産能力
3.9.3 供給・貯蔵サービス業者
3.9.3.1 最寄りの港湾所在地
3.9.3.2 供給チェーン分析
3.9.3.3 供給形態
3.1 イタリア
3.10.1 メタノール生産量(2022~2033年)
3.10.1.1 グリーンメタノール
3.10.1.2 従来型メタノール
3.10.2 主要生産者と生産能力
3.10.3 供給・貯蔵サービス業者
3.10.3.1 最寄りの港湾所在地
3.10.3.2 供給チェーン分析
3.10.3.3 供給形態
3.11 クロアチア
3.11.1 メタノール生産量(2022~2033年)
3.11.1.1 グリーンメタノール
3.11.1.2 従来型メタノール
3.11.2 供給・貯蔵サービス業者
3.11.2.1 最寄りの港湾所在地
3.11.2.2 供給チェーン分析
3.11.2.3 供給形態
3.12 アイスランド
3.12.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.12.1.1 グリーンメタノール
3.12.1.2 従来型メタノール
3.12.2 主要生産者と生産能力
3.12.3 供給・貯蔵サービス業者
3.12.3.1 供給チェーン分析
3.12.3.2 供給形態
3.13 ヨーロッパ地域
3.13.1 メタノール生産量(2022年~2033年)
3.13.1.1 グリーンメタノール
3.13.1.2 従来型メタノール
3.13.2 主要生産者と生産能力
3.13.3 供給・貯蔵サービス業者
3.13.3.1 最寄りの港湾所在地
3.13.3.2 供給チェーン分析
3.13.3.3 供給形態
4 調査方法
4.1 データソース
4.1.1 一次データソース
4.1.2 セカンダリーデータソース
4.1.3 データ三角測量
4.2 市場の推定と予測
図表一覧
図1:従来型メタノール生産量(国別)、千トン、2023年、2026年、2033年
図2:欧州のグリーンメタノール生産(国別)、千トン、2023年、2033年
図3: 主要イベント
図4:サプライチェーンとサプライチェーン内のリスク
図5:バリューチェーン分析
図6:価格予測、メタノール市場サービスアジア(MMSA)スポット平均、ドル/トン、2018年~2028年
図 7: MMSA 契約価格予測、$/トン、2018-2028 年
図8: 欧州地域生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
図9:データの三角測量
図 10: トップダウンアプローチとボトムアップアプローチ
図11:仮定と限界
表一覧
表1:市場スナップショット
表2:地域別の機会
表3:市場を動かす要因の影響分析(2023~2033年
表4:欧州の生産量、現在と将来のシナリオ、千トン、2022-2033年
表5:主要生産者と生産能力
表6:欧州の生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表7:ドイツの生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
表8:ドイツの生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
表9:主要生産者と生産能力
表10:オランダの生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表11:オランダの生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表12:主要生産者と生産能力
表13:イギリスの生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表14:イギリスの生産量、現状と将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表15:スペインの生産量、現状と将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表16:スペインの生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
表17:主要生産者と生産能力
表18:ポルトガル生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表19:ポルトガル生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表20:主要生産者と生産能力
表21:デンマーク生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表22:デンマークの生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表23:主要生産者と生産能力
表24:スウェーデン生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表25:スウェーデンの生産量(現状と将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表26:主要生産者と生産能力
表27:フィンランド生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表28:フィンランドの生産量フィンランド生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表29:主要生産者と生産能力
表30:ノルウェー生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表31:ノルウェー生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表 32:主要生産者と生産能力
表33:イタリア生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表34:イタリアの生産量(現状と将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表35:主要生産者と生産能力
表36:クロアチア生産量、現状および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表37:クロアチア生産量(現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表38:アイスランド生産量:現在および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
表39:アイスランド生産量:現在および将来シナリオ、千トン、2022-2033年
表40:主要生産者と生産能力
表 41:欧州外生産量、現在および将来シナリオ、千トン、2022~2033年
表42:主要生産者と生産能力主要生産者と生産能力

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プレスリリース

欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は2033年までに31,265.4千トンに達すると推定されることが、BIS Researchのプレミアム市場インテリジェンス調査で明らかになった。この調査レポートはまた、市場が予測期間2023-2033年に13.86%のCAGRを目撃するように設定されていることを強調している。

メタノールは、温室効果ガスの排出を削減し、持続可能な目標を達成するための有望なソリューションであり、カーボンフットプリントの削減を目指す産業にとって魅力的な選択肢となっている。欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は、こうした傾向から恩恵を受けると予想され、企業は生産効率の向上とコスト削減のための研究開発に投資している。生産インフラと輸送ネットワークへの戦略的な投資は、欧州におけるメタノール需要の拡大に対応しようとする企業にとって極めて重要である。重要なパートナーシップを確立し、先を見据えた戦略を採用することで、企業は欧州メタノール市場のリーダーとしての地位を確立し、業界の未来を形成し、市場の進化するニーズに応える上で重要な役割を果たすことができる。

本レポートの特長

- 欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の全体像を提供するエコシステムで事業展開する企業の競争状況
- 欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場の地域別、国別、製品セグメント別の定性・定量分析
- サプライチェーンとバリューチェーン分析

アナリストの視点

BIS Research社の主席アナリストDebraj Chakraborty氏によると、「欧州のメタノール生産・貯蔵・輸送市場は、様々な産業からの需要増加に牽引され、堅調な成長を続けている。厳しい環境規制と、よりクリーンなエネルギー源を求める動きが、市場拡大をさらに後押ししています。主要企業は、生産効率とロジスティクスを強化するために先進的なインフラと技術に投資し、市場競争力を高めている。原材料価格の変動などの課題はあるものの、市場の見通しは依然として楽観的で、当面は持続的な発展が見込まれる。"

本レポートで扱う主な質問

- 欧州の従来型メタノール生産とグリーンメタノール生産の成長を促進する主な要因は何か?
- 欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場におけるサプライチェーンはどのように機能しているか?
- 予測期間中(2023-2033年)、在来型メタノールの生産はどの程度拡大する見込みか?
- 予測期間中(2023~2033年)、グリーンメタノールの生産量はどの程度拡大すると予想されますか?
- 欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の成長に貢献しているプレーヤーは?
- 従来型メタノールの需要で欧州をリードしているのはどの国か、また2023-2033年に最も高い成長が見込まれるのはどの国か?
- 欧州メタノール生産・貯蔵・輸送市場の成長ポテンシャルの将来展望は?

 

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Summary

Europe Methanol Production, Storage, and Transportation Market Overview

The Europe methanol production, storage, and transportation market in terms of volume was measured at 8,540.0 thousand tons in 2023, and it is expected to witness significant growth in the coming years, reaching 31,265.4 thousand tons by 2033. This growth is driven by several factors, including increasing demand for methanol production, storage, and transportation as a feedstock in various industries, the shift toward cleaner and more sustainable fuel options, and government initiatives promoting using methanol production, storage, and transportation as an alternative fuel. Methanol production, storage, and transportation offers a promising solution for reducing greenhouse gas emissions and meeting sustainability goals, making it an attractive option for industries looking to reduce their carbon footprint. The market for methanol production, storage, and transportation in Europe is expected to benefit from these trends, with companies investing in research and development to enhance production efficiency and reduce costs. Strategic investments in production infrastructure and transportation networks will be crucial for companies looking to capitalize on the growing demand for methanol production, storage, and transportation market in Europe. By establishing key partnerships and adopting forward-thinking strategies, companies can position themselves as leaders in the Europe methanol production, storage, and transportation market, playing a crucial role in shaping the future of the industry and meeting the evolving needs of the market.

Market Introduction

The Europe methanol production, storage, and transportation sector is witnessing notable strategic endeavors from key players centered on technological advancements and market expansion. C2X Cepsa in Spain and Madoqua Ventures in Portugal aim to enhance methanol production technology by 2028, with capacities of 300 kiloton (KT) and 260 KT, respectively. Spain's advantageous location and infrastructure position it as an ideal hub for methanol production, facilitating growth for C2X Cepsa and other firms. Meanwhile, Portugal's focus on renewable energy aligns with Madoqua Ventures' commitment to advancing methanol production technology sustainably. Repsol in Spain and Elyse in France are focused on commercializing methanol production, storage, and transportation, with capacities of 237 KT and 200 KT, respectively, by 2028. Spain's robust industrial base supports Repsol's efforts, while Elyse benefits from France's renewable energy commitment. Additionally, Lowlands Methanol in the Netherlands and Green2x in Denmark aim to contribute to the market with capacities of 120 KT and 320 KT of green methanol production, respectively, by 2028. The Netherlands' strategic location and infrastructure, along with Denmark's focus on sustainability, drive growth for these companies in the Europe methanol production, storage, and transportation market.

Industrial Impact

The Europe methanol production, storage, and transportation market study offers a detailed analysis of both conventional and green methanol sectors, covering production volume, key producers, supply chain, and market dynamics. It comprehensively examines key European countries' market landscapes, including Germany, the Netherlands, the U.K., Spain, Portugal, Denmark, Sweden, Finland, Norway, Italy, Croatia, Iceland, and Rest-of-Europe. Through primary interviews with industry experts and extensive secondary research, the study aims to uncover market trends, growth drivers, and challenges, utilizing analytical tools and predictive models for forecasting. Its focus is on understanding current and future trends in the Europe methanol production, storage, and transportation market.

Market Segmentation:

Segmentation 1: by Product
• Methanol
• Green Methanol

The market analysis of the European methanol production, storage, and transportation sector offers a detailed examination of both conventional methanol production, storage, and transportation and green methanol production, storage, and transportation industries. It explores crucial aspects such as production volume across different countries, key players, supply chain evaluation, and market dynamics for both variants of methanol.

Segmentation 2: by Country
• Germany
• Netherlands
• U.K.
• Spain
• Portugal
• Denmark
• Sweden
• Finland
• Norway
• Italy
• Croatia
• Iceland
• Rest -of-the-Europe

Germany to Dominate the Europe Methanol Production, Storage, and Transportation Market (by Country)

Germany's advancements in methanol production, storage, and transportation synthesis from industrial waste gases, showcased by Fraunhofer ISE, solidify its leadership in the Europe methanol production, storage, and transportation market. Despite challenges such as high installation costs, Germany's proactive R&D efforts position it favorably. Meanwhile, OCI Netherlands, despite shutting down its methanol plant due to high natural gas costs, remains optimistic about the global market's long-term prospects. The Russia-Ukraine conflict has further supported methanol production, storage, and transportation prices amidst rising energy costs. OCI's hedging strategy for natural gas secures stability, indicating resilience and strategic foresight in navigating market fluctuations.

Recent Developments in the Europe Methanol Production, Storage, and Transportation Market

• In September 2023, Spanish oil company Cepsa and Danish developer C2X, majority-owned by A.P. Moller-Maersk parent company AP Moller, announced plans to construct Europe’s largest green methanol production, storage, and transportation project in Huelva, southern Spain. This project aimed to produce 300,000 tons of green methanol production, storage, and transportation annually, utilizing a combination of green hydrogen and captured CO2, with an estimated cost of up to $1.08 billion.
• Waterfront Shipping and Mitsui OSK Lines (MOL) marked a milestone in early 2023 by completing the world's first net-zero voyage fueled by bio-methanol, showcasing a viable pathway to decarbonize the shipping industry.
• The Methanol Institute (MI) collaborated with Finland’s GENA Solutions Oy in February 2024 to establish a comprehensive database tracking 131 global methanol production projects, with a projected capacity of 19.5 million metric tons by 2028. This surge, including low-carbon methanol production, storage, and transportation projects, is seen as pivotal for the low-carbon transition in sectors such as shipping and aviation.

Demand - Drivers, Challenges, and Opportunities

Market Drivers: Increased Government Activities toward Low-Carbon Infrastructure

• European nations are actively enforcing regulations to boost the adoption of e-methanol as a carbon-neutral fuel. Incentives, subsidies, and tax benefits are fueling demand among businesses and consumers, aligning with Europe's commitment to carbon neutrality and reducing the carbon footprint through e-methanol production and utilization.
• An illustrative example is the European Green Deal, which aims to achieve climate neutrality in Europe by 2050, reflecting the continent's ambitious climate targets. E-methanol, produced using renewable energy and emitting no CO2 during combustion, supports these goals by offering a means to decarbonize diverse sectors such as transportation, industry, power generation, and chemical manufacturing. The resonance with these ambitious objectives is driving a growing demand for e-methanol in Europe.

Market Challenges: Toxicity, Density, and Flammable Potential of Methanol

• Methanol production, storage, and transportation poses potential hazards due to its toxicity, with lethal consequences if ingested. Additionally, it has the tendency to absorb moisture from the atmosphere, potentially causing phase separation in methanol/gasoline blends. Furthermore, methanol production, storage, and transportation exhibits corrosive properties toward certain metals and is incompatible with certain plastics, resins, and rubber materials. Therefore, careful consideration and selection of compatible metals, plastics, and elastomers are imperative when working with methanol.
• The ingestion of methanol exceeding 20 ml can result in lethality, while smaller amounts are associated with irreversible blindness. Methanol production, storage, and transportation shares similarities in metabolism and toxicity with ethylene glycol. The toxic effects of methanol production, storage, and transportation are attributed to its degradation products, namely formaldehyde and formate. Therefore, cautious measures should be observed when handling and dispensing methanol production, storage, and transportation to mitigate potential risks.

Market Opportunities: Adoption of E-Methanol as a Shipping Fuel

• E-methanol emerges as a highly adaptable and sustainable marine fuel, seamlessly integrating into existing ship engines and fuel systems with minimal modifications. This versatility reduces barriers to entry, accelerating the maritime industry's shift toward environment-friendly fuel alternatives. Given the international reach of the maritime sector, the demand for universally applicable sustainable fuel solutions is crucial, and e-methanol precisely fulfills this need. It holds the potential to transform the global maritime sector, effectively addressing both local and worldwide environmental challenges.
• The maritime shipping industry is actively pursuing decarbonization, with major players such as Amazon and Ikea committing to carbon-neutral fuels. Green methanol, categorized as bio-methanol and e-methanol, is gaining prominence as a low-carbon shipping fuel, notably favored by leading container lines. Bio-methanol involves renewable feedstocks, while e-methanol is synthesized using green hydrogen and captured carbon dioxide. Policy incentives, such as the European Union Emission Trading System (EU ETS) and FuelEU regulations, may drive adoption. However, challenges include the need for substantial capacity growth and distribution hurdles, as major production centers are distant from key bunkering ports, necessitating a shipping infrastructure overhaul to enable the widespread use of green methanol.

How can this report add value to an organization?

Product/Innovation Strategy: The product segment helps the reader understand the different applications of Europe methanol production, storage, and transportation market. The market is poised for significant expansion with ongoing technological advancements, increased investments, and growing awareness of the use of methanol.

Growth/Marketing Strategy: The Europe methanol production, storage, and transportation market has been growing at a rapid pace. The market offers enormous opportunities for existing and emerging market players. Some of the strategies covered in this segment are mergers and acquisitions, product launches, partnerships and collaborations, business expansions, and investments. The strategies preferred by companies to maintain and strengthen their market position primarily include partnerships and collaborations.

Research Methodology

Market Estimation and Forecast

This research study involves the usage of extensive secondary sources, such as certified publications, articles from recognized authors, white papers, annual reports of companies, directories, and major databases to collect useful and effective information for an extensive, technical, market-oriented, and commercial study of the Europe methanol production, storage, and transportation market.

The process of market engineering involves the calculation of the market statistics, market size estimation, market forecast, market crackdown, and data triangulation (the methodology for such quantitative data processes is explained in further sections). The primary research study has been undertaken to gather information and validate the market numbers for segmentation types and industry trends of the key players in the market.

Primary Research

The primary sources involve industry experts from the Europe methanol production, storage, and transportation market and various stakeholders in the ecosystem. Respondents such as CEOs, vice presidents, marketing directors, and technology and innovation directors have been interviewed to obtain and verify both qualitative and quantitative aspects of this research study.

The key data points taken from primary sources include:

• validation and triangulation of all the numbers and graphs
• validation of reports segmentation and key qualitative findings
• understanding the competitive landscape
• validation of the numbers of various markets for market type
• percentage split of individual markets for geographical analysis

Secondary Research

This research study involves the usage of extensive secondary research, directories, company websites, and annual reports. It also makes use of databases, such as Hoovers, Bloomberg, Businessweek, and Factiva, to collect useful and effective information for an extensive, technical, market-oriented, and commercial study of the global market. In addition to the aforementioned data sources, the study has been undertaken with the help of other data sources and websites, such as GFI and Delft University of Technology.

Secondary research was done in order to obtain crucial information about the industry’s value chain, revenue models, the market’s monetary chain, the total pool of key players, and the current and potential use cases and applications.

The key data points taken from secondary research include:

• segmentations and percentage shares
• data for market value
• key industry trends of the top players of the market
• qualitative insights into various aspects of the market, key trends, and emerging areas of innovation
• quantitative data for mathematical and statistical calculations



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Table of Contents

Executive Summary
Scope and Definition
1 Markets
1.1 Trends: Current and Future Impact Assessment
1.1.1 Growing Order Book of Newbuilds for Methanol-Fueled Ships and Retrofits
1.1.2 Growing Emphasis on Clean-Burning Fuels
1.2 Supply Chain Overview
1.2.1 Value Chain Analysis
1.2.2 Pricing Forecast
1.2.3 Regulatory Landscape
1.3 Stakeholder Analysis
1.4 Market Dynamics Overview
1.4.1 Market Driver
1.4.1.1 Increased Government Activities toward Low-Carbon Infrastructure
1.4.1.2 Major Investments in Green Methanol Production
1.4.2 Market Restraint
1.4.2.1 Toxicity, Density, and Flammable Potential of Methanol
1.4.3 Market Opportunity
1.4.3.1 Adoption of E-Methanol as a Shipping Fuel
1.4.3.2 Strategic Partnerships and Collaborations
2 Europe Methanol Production, Storage and Transportation Market by Products
2.1 Europe Methanol Production, Storage, and Transportation Market (by Production Type)
2.1.1 Green Methanol Production
2.1.1.1 European Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
2.1.1.2 Key Producers and Production Capacities
2.1.1.3 Supply Chain Analysis
2.1.2 Conventional Methanol Production
2.1.2.1 European Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
2.1.2.2 Supply Chain Analysis
3 Europe Methanol Production, Storage, and Transportation Market (by Country)
3.1 Germany
3.1.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.1.1.1 Green Methanol
3.1.1.2 Conventional Methanol
3.1.2 Key Producers and Production Capacities
3.1.3 Supply and Storage Service Providers
3.1.3.1 Nearest Port Locations
3.1.3.2 Supply Chain Analysis
3.1.3.3 Supply Modes
3.2 Netherlands
3.2.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.2.1.1 Green Methanol
3.2.1.2 Conventional Methanol
3.2.2 Key Producers and Production Capacities
3.2.3 Supply and Storage Service Providers
3.2.3.1 Nearest Port Locations
3.2.3.2 Supply Chain Analysis
3.2.3.3 Supply Modes
3.3 U.K.
3.3.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.3.1.1 Green Methanol
3.3.1.2 Conventional Methanol
3.3.2 Supply and Storage Service Providers
3.3.2.1 Nearest Port Locations
3.3.2.2 Supply Chain Analysis
3.3.2.3 Supply Modes
3.4 Spain
3.4.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.4.1.1 Green Methanol
3.4.1.2 Conventional Methanol
3.4.2 Key Producers and Production Capacities
3.4.3 Supply and Storage Service Providers
3.4.3.1 Nearest Port Locations
3.4.3.2 Supply Chain Analysis
3.4.3.3 Supply Modes
3.5 Portugal
3.5.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.5.1.1 Green Methanol
3.5.1.2 Conventional Methanol
3.5.2 Key Producers and Production Capacities
3.5.3 Supply and Storage Service Providers
3.5.3.1 Nearest Port Locations
3.5.3.2 Supply Chain Analysis
3.5.3.3 Supply Modes
3.6 Denmark
3.6.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.6.1.1 Green Methanol
3.6.1.2 Conventional Methanol
3.6.2 Key Producers and Production Capacities
3.6.3 Supply and Storage Service Providers
3.6.3.1 Nearest Port Locations
3.6.3.2 Supply Chain Analysis
3.6.3.3 Supply Modes
3.7 Sweden
3.7.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.7.1.1 Green Methanol
3.7.1.2 Conventional Methanol
3.7.2 Key Producers and Production Capacities
3.7.3 Supply and Storage Service Providers
3.7.3.1 Nearest Port Locations
3.7.3.2 Supply Chain Analysis
3.7.3.3 Supply Modes
3.8 Finland
3.8.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.8.1.1 Green Methanol
3.8.1.2 Conventional Methanol
3.8.2 Key Producers and Production Capacities
3.8.3 Supply and Storage Service Providers
3.8.3.1 Nearest Port Locations
3.8.3.2 Supply Chain Analysis
3.8.3.3 Supply Modes
3.9 Norway
3.9.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.9.1.1 Green Methanol
3.9.1.2 Conventional Methanol
3.9.2 Key Producers and Production Capacities
3.9.3 Supply and Storage Service Providers
3.9.3.1 Nearest Port Locations
3.9.3.2 Supply Chain Analysis
3.9.3.3 Supply Modes
3.1 Italy
3.10.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.10.1.1 Green Methanol
3.10.1.2 Conventional Methanol
3.10.2 Key Producers and Production Capacities
3.10.3 Supply and Storage Service Providers
3.10.3.1 Nearest Port Locations
3.10.3.2 Supply Chain Analysis
3.10.3.3 Supply Modes
3.11 Croatia
3.11.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.11.1.1 Green Methanol
3.11.1.2 Conventional Methanol
3.11.2 Supply and Storage Service Providers
3.11.2.1 Nearest Port Locations
3.11.2.2 Supply Chain Analysis
3.11.2.3 Supply Modes
3.12 Iceland
3.12.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.12.1.1 Green Methanol
3.12.1.2 Conventional Methanol
3.12.2 Key Producers and Production Capacities
3.12.3 Supply and Storage Service Providers
3.12.3.1 Supply Chain Analysis
3.12.3.2 Supply Modes
3.13 Rest-of-Europe
3.13.1 Methanol Production Volumes (2022-2033)
3.13.1.1 Green Methanol
3.13.1.2 Conventional Methanol
3.13.2 Key Producers and Production Capacities
3.13.3 Supply and Storage Service Providers
3.13.3.1 Nearest Port Locations
3.13.3.2 Supply Chain Analysis
3.13.3.3 Supply Modes
4 Research Methodology
4.1 Data Sources
4.1.1 Primary Data Sources
4.1.2 Secondary Data Sources
4.1.3 Data Triangulation
4.2 Market Estimation and Forecast
List of Figures
Figure 1: Conventional Methanol Production (by Country), Thousand Tons, 2023, 2026, 2033
Figure 2: Europe Green Methanol Production (by Country), Thousand Tons, 2023, 2033
Figure 3: Key Events
Figure 4: Supply Chain and Risks within the Supply Chain
Figure 5: Value Chain Analysis
Figure 6: Pricing Forecast, Methanol Market Services Asia (MMSA) Spot Avg, $/Ton, 2018-2028
Figure 7: Pricing Forecast, MMSA Contract, $/Ton, 2018-2028
Figure 8: Rest-of-Europe Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Figure 9: Data Triangulation
Figure 10: Top-Down and Bottom-Up Approach
Figure 11: Assumptions and Limitations
List of Tables
Table 1: Market Snapshot
Table 2: Opportunities across Regions
Table 3: Impact Analysis of Market Navigating Factors, 2023-2033
Table 4: European Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 5: Key Producers and Production Capacities
Table 6: European Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 7: Germany Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 8: Germany Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 9: Key Producers and Production Capacities
Table 10: Netherlands Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 11: Netherlands Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 12: Key Producers and Production Capacities
Table 13: U.K. Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 14: U.K. Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 15: Spain Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 16: Spain Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 17: Key Producers and Production Capacities
Table 18: Portugal Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 19: Portugal Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 20: Key Producers and Production Capacities
Table 21: Denmark Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 22: Denmark Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 23: Key Producers and Production Capacities
Table 24: Sweden Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 25: Sweden Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 26: Key Producers and Production Capacities
Table 27: Finland Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 28: Finland Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 29: Key Producers and Production Capacities
Table 30: Norway Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 31: Norway Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 32: Key Producers and Production Capacities
Table 33: Italy Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 34: Italy Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 35: Key Producers and Production Capacities
Table 36: Croatia Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 37: Croatia Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 38: Iceland Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 39: Iceland Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 40: Key Producers and Production Capacities
Table 41: Rest-of-Europe Production Volume, Current and Future Scenarios, Thousand Tons, 2022-2033
Table 42: Key Producers and Production Capacities

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Press Release

The Europe methanol production, storage, and transportation market is estimated to reach 31,265.4 thousand tons by 2033, reveals the premium market intelligence study by BIS Research. The study also highlights that the market is set to witness a CAGR of 13.86% during the forecast period 2023-2033.

Methanol offers a promising solution for reducing greenhouse gas emissions and meeting sustainability goals, making it an attractive option for industries looking to reduce their carbon footprint. The market for methanol production, storage, and transportation in Europe is expected to benefit from these trends, with companies investing in research and development to enhance production efficiency and reduce costs. Strategic investments in production infrastructure and transportation networks will be crucial for companies looking to capitalize on the growing demand for methanol in Europe. By establishing key partnerships and adopting forward thinking strategies, companies can position themselves as leaders in the Europe methanol market, playing a crucial role in shaping the future of the industry and meeting the evolving needs of the market.

USPs of this report

• Competitive landscape of the companies operating in the ecosystem offering a holistic view of the Europe methanol production, storage, and transportation market
• Qualitative and quantitative analysis of the Europe methanol production, storage, and transportation market at the region and country level and product segments
• Supply chain and value chain analysis

Analyst Perspective

According to Debraj Chakraborty, Principal Analyst, BIS Research, “Europe methanol production, storage, and transportation market continues to exhibit robust growth, driven by increasing demand from various industries. Stringent environmental regulations and the push toward cleaner energy sources further propel market expansion. Key players are investing in advanced infrastructure and technologies to enhance production efficiency and logistics, fostering market competitiveness. Despite challenges, such as fluctuating raw material prices, the market outlook remains optimistic, poised for sustained development in the foreseeable future.”

Key Questions Answered in the Report

• What are the main factors driving the growth of Europe conventional and green methanol production?
• How does the supply chain function in the Europe methanol production, storage, and transportation market?
• How much is the production of conventional methanol expected to expand during the forecast period (2023-2033)?
• How much is the production of green methanol expected to expand during the forecast period (2023-2033)?
• Which are the players that are catering to the growth of Europe methanol production, storage, and transportation market?
• Which countries in Europe are leading in terms of demand for conventional methanol, and which of them are expected to witness the highest growth during 2023-2033?
• What is the futuristic outlook for Europe methanol production, storage, and transportation market in terms of growth potential?

 

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