リチウムイオン電池市場2025-2035年:技術、プレーヤー、アプリケーション、展望と予測Li-ion Battery Market 2025-2035: Technologies, Players, Applications, Outlooks and Forecasts IDTechExは、リチウムイオン電池市場が2035年までに4,000億米ドル以上に達すると予測している。電気自動車は依然としてリチウムイオン市場の主要な牽引役であり、電気自動車は今後10年間でリチウムイオン電池... もっと見る
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サマリー
IDTechExは、リチウムイオン電池市場が2035年までに4,000億米ドル以上に達すると予測している。電気自動車は依然としてリチウムイオン市場の主要な牽引役であり、電気自動車は今後10年間でリチウムイオン電池の最大市場となる。EVの普及率には地域的な懸念もあるが、2023年には電気自動車の販売が急拡大した。EVと電池市場に対する継続的な支援と競争の激化により、電池性能の着実な向上と電池価格の引き下げが進んでいる。リチウムイオン負極・正極材料、製造、セル設計、パック設計の開発・革新が続いており、リチウムイオン産業への投資が急ピッチで続けられている。リチウムイオンバッテリーは、比較的高性能で、低コストであり、広く入手可能であるため、電子機器から電気自動車(EV)、大型定置エネルギー貯蔵システムまで、多くの用途で卓越したエネルギー貯蔵技術となっている。そのため、ほとんどの用途において、何らかの形でリチウムイオン電池が今後10年以内に取って代わられることはないだろう。
セル製造とリチウムイオン市場
過去5年間におけるリチウムイオン電池の需要予測の急速な伸びを考えると、ギガファクトリーの稼動や計画・発表の数が大幅に増加している。この多くは、CATL、BYD、LG Energy Solution、SK Innovation、Samsung SDIなどの既存メーカーと、急成長中の中国メーカーが牽引している。IDTechEx は、セル生産の約 70%が中国にあると推定しており、この傾向はリチウムイオンバリューチェーン全体に共通するもので、中国企業はアノード、カソード、電解質、セパレーター、銅集電体の市場の大部分を支配している。
中国企業はリチウムイオンのバリューチェーンの大部分を支配している。出典:IDTechEx: IDTechEx.
単一地域への依存を減らし、国内のバッテリー製造能力を発展させるため、欧州と北米は国内のサプライチェーンを育成しようとしている。米国では、インフレ抑制法の発表により、ギガファクトリーや投資の発表が相次いだ。IRAに先立ち、IDTechExは2030年までに約600GWhのバッテリーセル容量が北米に立地すると推定していたが、IDTechExの最新分析ではこの数字は850GWhに拡大した。欧州も電池市場でのシェア拡大を試みているが、2024年の欧州におけるEV用電池需要の不確実性、電池市場における競争の激化と激化、価格と利幅の低下により、新規参入企業や大規模リチウムイオン電池製造の経験が浅い企業にとっては厳しい環境となっている。
正極
正極材料の選択は、リチウムイオン電池の性能と価格を決定づける重要な役割を果たす。2024年に最も広く使用される正極材料はLFPとNMC/NCA材料である。LFPは、中国のEVでのシェア奪還と定置型エネルギー貯蔵システムでの人気の高まりにより市場シェアを拡大しており、中国以外のEVでもますます存在感を増すと予想される。とはいえ、高ニッケルNMC/NCA/NCMAタイプのカソードはエネルギー密度が高いため、欧州と北米では長距離走行や性能重視の電気自動車にとって重要な化学物質であり続けるだろう。主要な正極メーカーは、エネルギー密度を最大化し、コバルト含有量を最小化するために、ニッケル比率が90%に近づき、それを超える超高ニッケル層状酸化物の配備を目指している。正極材料に関するその他の重要な技術革新には、低コストのLFPと高エネルギー密度のNMC/NCAとのギャップを埋めるLMFP、LNMO、Li-Mnリッチ材料の開発が含まれる。高電圧NMC材料も開発中である。
負極
負極材料の選択肢は、正極に比べて比較的限られている。黒鉛が市場の大半を占めている。最近では、天然黒鉛よりも人造黒鉛にシフトしている。人造黒鉛の価格が下落し、歴史的に存在した天然黒鉛と人造黒鉛の価格差が縮まったからである。とはいえ、天然黒鉛はCO2濃度が低く、また中国以外での天然黒鉛供給の可能性が高まっているため、黒鉛市場の重要な貢献者であり続けると予想される。
シリコン負極材のような新しい負極材は、エネルギー密度を向上させる可能性があるため、引き続き関心を集めている。米国の新興企業からアジアの老舗材料メーカーまで、多数の企業が製造能力を拡大している。シリコン負極材の使用は、2035年まで大きく成長すると予測されている。
用途と市場
バッテリー電気自動車は、過去10年間のリチウムイオン需要の伸びを支える主要な原動力の一つであり、今後もリチウムイオン電池需要の主要な原動力であり続けると予測されている。しかし、その他の用途や市場にも大きなビジネスチャンスが存在する。これには、電気トラックから電気2輪車、3輪車、グリッド規模や家庭用蓄電システムまで、さまざまな車両クラスが含まれる。本レポートでは、さまざまなリチウムイオン電池の用途における主要な推進要因、課題、動向、電池技術の選択肢について概観しています。
正極、負極、電解質、セパレータ、銅集電体、添加剤など、主要コンポーネントの分析とレポートを提供します。各コンポーネントについて、主要メーカー、生産地域、拡張計画の調査による市場分析に加えて、主要技術開発の内訳を提供しています。リチウムイオン電池 2025-2035」は、リチウムイオン電池の市場、プレーヤー、技術動向について包括的な見解を提供します。リチウムイオン電池の需要量(GWh)と金額(US$)、用途別、正極タイプ別、負極タイプ別のコスト分析、価格予測、10年予測を掲載しています。
主要な側面
本レポートの主な内容は以下の通りです:
Summary
この調査レポートは、2025-2035年のリチウムイオン電池市場について詳細に調査・分析しています。
主な掲載内容(目次より抜粋)
Report Summary
IDTechEx forecast that the Li-ion battery cell market will reach over US$400 billion by 2035. Electric vehicles remain the key driver behind the Li-ion market and electric cars will be the largest market for Li-ion batteries over the next 10 years. While there are some regional concerns over the rate of EV adoption, sales of electric vehicles grew rapidly in 2023. Continued support for the EV and battery markets and increasing competition has led to steady improvement in battery performance and reduction in battery prices. Developments and innovations continue to be made in Li-ion anode and cathode materials, manufacturing, cell design, and pack design and investment into the Li-ion industry continues at a rapid pace. Their comparatively high performance, low cost and wide availability make Li-ion batteries pre-eminent energy storage technology for many applications, from electronics devices to electric vehicles (EVs), to large stationary energy storage systems. As such for most applications, Li-ion batteries, in one form or another, are unlikely to be superseded within the next 10 years.
Cell Manufacturing and the Li-ion Market
Given the rapid increase in forecast demand for Li-ion batteries over the past 5 years, there has been significant growth in the number of gigafactories brought online as well as being planned and announced. Much of this has been driven by incumbent manufacturers such as CATL, BYD, LG Energy Solution, SK Innovation and Samsung SDI, along with a number of fast-growing Chinese manufacturers. IDTechEx estimates that approximately 70% of cell production is located in China, a trend common across the Li-ion value chain where Chinese companies control much of the market for anodes, cathodes, electrolytes, separators, and copper current collectors.
Chinese companies control much of the Li-ion value chain. Source: IDTechEx.
To reduce reliance on a single region and develop domestic battery manufacturing capabilities, Europe and North America are attempting to foster domestic supply chains. In the US, the announcement of the inflation reduction act led to a flurry of gigafactory and investment announcements. Prior to the IRA, IDTechEx estimated that approximately 600 GWh of battery cell capacity would be located in North America by 2030 with this figure growing to 850 GWh in IDTechEx's latest analysis. Europe has also attempted to increase its share of the battery market but uncertainty over EV battery demand in Europe in 2024, increased and strong competition in the battery market and declining prices and margins have created a difficult environment for new entrants or companies with limited experience in large-scale Li-ion battery manufacturing.
Cathodes
The choice of cathode material plays an important role in defining the performance and price of a Li-ion battery. The most widely used cathode materials in 2024 are LFP and NMC/NCA materials. LFP is gaining market share due to its recapture of share within Chinese EVs and growing popularity for stationary energy storage systems, while it is expected to be increasingly present in EVs outside China too. Nevertheless, the high energy density of high-nickel NMC / NCA / NCMA type cathodes means it will remain a key chemistry in Europe and North America for long-range and performance oriented electric vehicles. Major cathode manufacturers are aiming to deploy ultra-high nickel layered oxides with nickel percentages approaching and surpassing 90% to maximize energy density and minimize cobalt content. Other key innovations to cathode materials include the development of LMFP, LNMO, and Li-Mn-rich materials to bridge the gap between low cost LFP and high energy density NMC / NCA. High voltage NMC materials are also under development
Anodes
Choices for anode materials are comparatively more limited than at the cathode. Graphite makes up the vast majority of the market. Recently, there has also been a shift toward synthetic graphite, over natural graphite, as prices for synthetic graphite have declined and closed the price gap that was historically present between natural and synthetic graphite. Nevertheless, natural graphite is expected to remain an important contributor to the graphite market due to its lower CO2 profile as well as growing potential for natural graphite supplies outside of China.
New anode materials such as silicon anode materials continue to garner interest due to their potential to improve energy density. Numerous players, from start-ups in the US to established materials producers in Asia, are expanding manufacturing capabilities. The use of silicon anode materials is forecast to grow significantly through to 2035.
Applications and markets
Battery electric cars have been one of the key drivers behind growth in Li-ion demand over the past 10 years and are forecast to remain the dominant driver of Li-ion battery demand. However, significant opportunities exist in other applications and markets. These include a variety of different vehicle classes, from electric trucks through to electric 2- and 3-wheelers, to grid-scale and residential battery energy storage systems. The report provides an overview of some of the key drivers, challenges, trends and battery technology choices for different Li-ion battery applications.
This report provides analysis and reporting on key components, including on cathodes, anodes, electrolytes, separators, copper current collectors and additives. For each component, the report provides a breakdown of the key technological developments, in addition to analysis of the market through a study of the key manufacturers, production regions, and expansion plans. Li-ion Batteries 2025-2035 provides a comprehensive view of the Li-ion battery market, players, and technology trends. Cost analyses, price forecasts, and 10-year forecasts are provided for Li-ion battery demand by volume (GWh) and value (US$) and broken down by application, cathode type and anode type.
Key aspects
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