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インドの水素市場:技術別(蒸気メタン改質、膜セル技術、メタノール改質、石炭ガス化、その他)、モード別(キャプティブ、マーチャント)、用途別(石油精製、肥料、化学・石油化学、金属加工、自動車、エネルギー、その他)、地域別、競争、予測、機会、2020-2030F


India Hydrogen Market By Technology (Steam Methane Reforming, Membrane Cell Technology, Methanol Reforming, Coal Gasification and others), By Mode (Captive, Merchant), By Application (Petroleum Refinery, Fertilizers, Chemical & Petrochemical, Metal Processing, Automotive, Energy and Others), By Region, Competition, Forecast and Opportunities, 2020-2030F

インドの水素市場は、2024年に712万トンの市場規模を達成し、予測期間中のCAGRは7.35%で、2030年には1,078万トンに達すると予測されている。水素は分子状態(H₂)では無色・無臭の気体で、可燃性が高い。水を唯一... もっと見る

 

 

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TechSci Research
テックサイリサーチ
2024年8月2日 US$3,500
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サマリー

インドの水素市場は、2024年に712万トンの市場規模を達成し、予測期間中のCAGRは7.35%で、2030年には1,078万トンに達すると予測されている。水素は分子状態(H₂)では無色・無臭の気体で、可燃性が高い。水を唯一の副産物として燃料電池で発電することができ、自動車や発電用の有望なクリーン・エネルギー・オプションである。水素はまた、肥料用アンモニアの製造、石油精製、さまざまな化学プロセスに不可欠であり、ロケット燃料の重要な成分でもある。

インドは、2070年までに炭素排出量を正味ゼロにすることを目指しており、特に輸送、工業プロセス、エネルギー貯蔵において、水素はこの目標達成に重要な役割を果たす。これを支援するため、インド政府は水素の導入を促進するいくつかの政策を実施している。2023年初頭に発足した「国家グリーン水素ミッション」は、インドをグリーン水素の世界的リーダーとして位置づけようとするもので、生産、インフラ、研究開発に関する野心的な目標を掲げている。

国内外からの投資も増加しており、電解槽や燃料電池の技術進歩により水素製造コストが低下し、従来のエネルギー源に対する競争力が高まっている。
このような進歩にもかかわらず、グリーン水素製造は化石燃料に比べて依然として高価であり、現在進行中の努力は、技術革新と規模拡大によるコスト削減に焦点を当てている。水素の生産、貯蔵、流通に必要なインフラを確立するには資本集約的であり、かなりの調整が必要である。進化する規制や政策は、水素セクターの投資家や関係者に不確実性をもたらすかもしれない。

気候変動に対処し、エネルギー安全保障を強化するために持続可能なエネルギー・ソリューションを取り入れるインドでは、水素市場が大きな成長を遂げつつあり、水素はインドのエネルギー転換戦略において極めて重要な要素になると考えられている。

主な市場牽引要因
ネットゼロエミッション目標
2021年11月に開催された国連気候変動枠組条約第26回締約国会議(COP26)で、インドは2070年までに炭素排出量を正味ゼロにする目標を設定した。このコミットメントにより、水素を含むクリーンエネルギー技術の採用を奨励する強固な規制枠組みが確立された。その結果、水素の生産と利用を促進するための支援政策やインセンティブが整備された。NITI AayogとRMIの報告書『Harnessing Green Hydrogen:によると、インド国内の水素需要は2030年までに1,100万トンに達すると予想されている。国家グリーン水素ミッション(NGHM)が実施されれば、この需要に占めるグリーン水素の割合は、このような政策措置がない場合の16%に対し、2030年には46%に上昇する可能性がある。
2024年4月、新エネルギー・再生可能エネルギー省(MNRE)は、SIGHTプログラム、コンポーネントⅡのガイドラインを発表した。ネットゼロ目標の追求は、官民双方から水素技術への大きな投資を引き寄せている。これらの政策は、水素の生産、インフラ、利用について明確な目標を設定することで、有利な市場環境を作り出している。
投資家は、排出削減目標の達成に水素が果たす役割から水素セクターへの関心を高めており、研究、インフラ、技術革新への資金提供につながっている。例えば、2024年、オイル・インディア・リミテッド(OIL)は、ファーティライザーズ・アンド・ケミカルズ・トラバンコール・リミテッド(FACT)と、グリーン・アンモニア、グリーン・メタノール、その他の誘導品を含むグリーン水素の機会を探求し、二酸化炭素隔離のような脱炭素イニシアチブで協力するための覚書(MoU)を締結した。
ネット・ゼロ・エミッションの推進は、水素技術の進歩を加速させ、電解槽、燃料電池、貯蔵ソリューションの革新に意欲を燃やす企業や研究機関を動かしている。運輸、産業、発電などさまざまなセクターで二酸化炭素排出量を削減する必要性が、クリーン・エネルギー・キャリアとしての水素の需要を高めている。インドのネット・ゼロ・エミッション目標は、持続可能なエネルギーの未来のための技術革新、投資、インフラ整備を促進し、水素市場の著しい成長を促している。
技術の進歩
強化型電解槽などの電解技術の進歩により、水素製造コストが大幅に削減された。より効率的で費用対効果の高い電解方法によって、グリーン水素の安価な生産が可能になり、従来のエネルギー源との競争力が高まっている。2023年、ヒルド・エレクトリックはNTPC再生可能エネルギーのアルカリ電解槽技術プロバイダーに選ばれた。この協業では、電解槽スタックを精製器や分離器とともに配備し、再生可能エネルギー源と統合してグリーン水素を製造できるシステムを構築した。
燃料電池技術の向上は、エネルギーキャリアとしての水素の効率も高めている。燃料電池の性能が向上すれば、エネルギー変換率が高まり、輸送や定置式発電を含むさまざまな用途で水素がより実用的な選択肢となる。2023年、タタ・モーターズは、持続可能なモビリティ・ソリューションを提供するという目標を支援することを目的とした2つの先進的研究開発施設を立ち上げました。これらの施設には、水素内燃エンジンを開発するためのエンジンテストセルと、燃料電池車やH2ICE車用の水素燃料の貯蔵と分配に必要なインフラが含まれる。
水素ステーションやパイプラインといった水素インフラの技術的進歩は、水素市場の拡大を促進している。インフラの充実は水素の流通と利用をサポートし、水素へのアクセス性と普及率を高めている。2024年、インドはヒマーチャル・プラデーシュ州で初の多目的グリーン水素パイロット・プロジェクトを発足させ、市場をさらに前進させた。新しい技術は、自動車の燃料電池から工業プロセスや発電まで、水素の用途を広げている。これらの分野における技術革新が需要を牽引し、新たな市場機会を生み出している。2024年3月、インドは独自の純水素ベースの鉄の直接還元(DRI)技術の開発を開始した。この技術は現在も開発中であり、鉄鋼省やMNREなどの省庁や業界関係者が協力してパイロット・プロジェクトを進めている。インドにおける水素市場の成長には、水素製造、貯蔵、応用における技術進歩が不可欠である。これらの技術革新は、コストを削減し、効率を高め、水素の用途を拡大し、市場開発と普及に有利な環境を促進する。
主な市場課題
高い製造コスト
電気分解による水素製造は、水蒸気メタン改質(SMR)や他のエネルギー源のような従来の方法に比べてコストが高い。このコスト高が、エネルギー市場におけるグリーン水素の競争力を低下させている。製造コストが上昇すれば水素価格も上昇するため、潜在的なユーザーの意欲をそぎ、市場導入の妨げとなる可能性がある。水素製造技術に必要な多額の資本は、高コストと相まって、投資家の財務リスクを増大させる。このリスクは投資の可能性を制限し、水素技術の進歩を遅らせる可能性がある。規模の経済を達成することは、水素製造コストを削減するために不可欠であるが、製造設備を拡大するには多額の投資とインフラ整備が必要であり、初期段階では困難である。新しい技術には可能性があるが、製造コストを大幅に削減できるところまでスケールアップするのは依然として難しい。その結果、水素は、天然ガスや再生可能エネルギーなど、生産コストの低い他のエネルギー源や技術との競争に苦戦し、市場の成長を妨げる可能性がある。
水素は最も小さく軽い分子であるため、経済的に実行可能であるためには高圧貯蔵システムが必要となる。こうしたシステムの開発と維持にはコストがかかり、技術的にも複雑であるため、普及の妨げになる可能性がある。貯蔵容器には、漏れを防ぎ安全性を確保するための高度な材料が必要であり、さらに費用と技術的な課題が加わる。パイプラインや配給網など、水素輸送に必要なインフラには多額の投資が必要である。既存のインフラは水素に対応していないことが多く、新規建設や大規模なアップグレードが必要となる。水素の輸送は、圧縮、液体、化学のいずれの形態であっても、コストがかかる。こうした輸送システムの開発と維持に関連するコストは、燃料としての水素の全体的な経済性に影響を与える。水素は可燃性が高いため、輸送中の厳重な安全対策が必要となり、複雑さとコストの両方を増大させる。水素の貯蔵と輸送を既存のエネルギー・インフラと統合するには、技術的・物流的な課題が伴う。このため、多くの場合、システムの改造やまったく新しいシステムが必要となり、展開がさらに複雑化し、コストが上昇する。
熟練労働力の不足
水素セクターでは、電気分解、燃料電池技術、水素インフラなどの分野で専門的なスキルと専門知識が求められる。現在、こうした特定のスキルを持つ専門家が不足していることが、水素技術の開発と導入を妨げている。熟練した人材を育成するための包括的な研修・開発プログラムが急務である。こうしたプログラムの開発には時間と投資の両方が必要であり、それがなければ、業界は有能な人材を集めるのに苦労するかもしれない。水素技術は複雑であるため、高度な工学原理や安全プロトコルを十分に理解する必要があり、こうした技術的側面を扱える熟練した専門家の不足は、プロジェクトの進展や技術革新を遅らせる可能性がある。
水素セクターは急速に発展しているため、技術の進歩に常に対応するには、継続的な学習と適応が必要である。熟練労働者の不足は、こうした進化する知識のギャップに対処し、業界を発展させる能力を制限する。水素市場が拡大するにつれ、熟練した専門家に対する需要は高まる。有能な人材の安定供給がなければ、業界はボトルネックに直面し、成長と水素技術の効果的な拡大が妨げられる可能性がある。
主要市場動向
水素燃料電池自動車の普及拡大
複数の大手自動車メーカーがインド市場で水素燃料電池車(FCV)を発売しており、グローバル・ブランドとローカル・ブランドの両方が消費者の関心の高まりと市場拡大に貢献している。2023年、タタ・モーターズはインド初の環境に優しい水素燃料電池電気バス、タタ・スターバス4/12 FCEVとそのバリエーションについてCMVR型式承認証を取得した。企業も政府機関も、公共交通機関や産業環境への導入を含め、水素FCVの利用を増やしている。インド政府は、水素 FCV の購入と運用にかかるコストを下げることを目的として、財政的インセンティブ、 補助金、助成金を通じて、水素 FCV の採用を積極的に推進している。さらに政府は、自動車や大型車の燃料としてのグリーン水素の実現可能性をテストするパイロット・プロジェクトを支援するため、496ルピーのスキームを導入した(2025-26年まで)。
技術の進歩により、水素FCVの効率、性能、信頼性が向上し、従来の代替燃料車や他の代替燃料車との競争力が高まっている。例えば、2024年7月、Triton Electric Vehicle LLCは、水素をクリーンで費用対効果の高い燃料として使用し、水蒸気のみを発生させ、汚染物質を発生させない新しい水素内燃エンジンを発表した。インドは、水素FCVに関する知識、技術、ベストプラクティスを交換するための国際的パートナーシップにも取り組んでいる。2024年1月、現代自動車はインドで水素自動車のエコシステムを開発するために7億4600万米ドルを投資する計画を明らかにした。インドにおける水素燃料電池車の普及拡大は、より持続可能な輸送ソリューションへのシフトを明確に示している。政府の支援政策、継続的な技術進歩、インフラの拡大により、水素FCVはインドの持続可能なエネルギーの未来に向けた動きにおいて極めて重要な役割を果たすことになるだろう。
セグメント別インサイト
技術別インサイト
技術別では、2024年のインド水素市場では蒸気メタン改質が圧倒的なシェアを占めるようになった。これは、費用対効果、実績のある技術、確立されたインフラ、天然ガスの利用可能性によってもたらされる。SMRは、大規模水素製造のための最も経済的に実行可能な選択肢として際立っている。他の原料に比べて比較的低コストで入手しやすい天然ガスを利用する。インドには天然ガスの採掘、輸送、処理のための広範なインフラがあり、SMRがコスト効率の高い選択肢であることをさらに裏付けている。インドの既存の水素製造施設は、主にSMRを使用しており、業界の強力な前例となっている。さらに、SMRの大規模な水素製造能力は、水素が重要な原料である製油所や肥料工場など、さまざまな部門のニーズを満たすために極めて重要である。
用途別洞察
用途別では、2024年のインド水素市場において石油精製が支配的なセグメントに浮上した。水素は石油精製における水素化分解と脱硫プロセスで重要な役割を果たしている。水素は原油から硫黄を除去し、よりクリーンな燃料を生産するために不可欠であり、インドにおける石油精製事業の重要な側面である。石油精製における水素の利用は確立された慣行であり、水素化分解や水素化脱硫などの技術は成熟し、広く実施されている。2023年、インディアン・オイル・コーポレーション(IOC)は、ネット・ゼロ・エミッションの達成を目指す2,000億インドルピーのグリーン・トランジション・イニシアチブの一環として、2047年までにすべての製油所にグリーン水素プラントを設置する計画を発表した。インドで生産される水素の大部分は石油精製で利用され、この部門が最大の水素消費国となっている。精製における水素利用のためのインフラと技術は十分に発達している。製油所はインドのエネルギーセクターの重要な構成要素であり、その広範な水素利用は、水素市場における主要用途としての地位を確固たるものにしている。精製能力を強化・拡大することに戦略的重点が置かれており、これには処理効率を向上させ、規制基準を満たすための水素利用の拡大も含まれる。さらに、2024年7月、バーラト・ペトロリアム・コーポレーション(BPCL)は、年産1,200万トン(MMTPA)の製油所を新設する計画を発表したが、これは、効率を高め、環境基準を遵守するための精製技術への継続的な大規模投資を反映したものである。このような継続的な投資により、水素の持続的な高需要が確保される。
地域別インサイト
地域別では、西インドが2024年のインド水素市場において支配的な地域となった。西インド、特にグジャラート州とマハラシュトラ州には、リライアンス・インダストリーズやインディアン・オイル・コーポレーションが運営する製油所など、国内最大かつ最先端の製油所がある。これらの製油所は、よりクリーンな燃料を生産するために不可欠な水素化分解や脱硫工程に水素を使用しているため、水素の消費量が多い。さらにこの地域には、様々な産業用途で水素を使用する石油化学コンビナートがある。西部地域は、水素製造、貯蔵、輸送のための施設を含む包括的な産業インフラの恩恵を受けている。その経済政策は、化学、石油化学、金属加工など、水素に大きく依存する複数の分野の成長を支えており、同地域の市場リーダーシップを強化している。
また、インド西部にはカンドラ港のような主要港があり、原材料の輸入や水素および水素ベースの製品の輸出が容易である。2024年、マハラシュトラ州政府は、2,76,300インドルピー相当のグリーン水素プロジェクトに関する7つの覚書(MoU)と、40,000インドルピー相当の製鉄所に関するアルセロール・ミッタル新日鉄とのMoUに調印した。これらの取り組みにより、910キロワット時のグリーン・エネルギーを生産し、63,900人の雇用を創出することを目指している。グジャラート州政府は、水素技術や再生可能エネルギーへの投資を奨励する政策を含め、産業開発とインフラ強化を積極的に推進しており、産業プロセスにおける水素の採用と統合をさらに促進している。
主要市場プレイヤー
- リライアンス・インダストリーズ社
- グジャラート・アルカリ・ケミカルズ社
- インディアン・オイル社
- イノックス・エア・プロダクツ社
- DCWリミテッド
- ラーセン&トウブロ・リミテッド
- グラシム・インダストリーズ・リミテッド
- ブールカ・ガス・リミテッド
- エア・リキード・インディア
- タタ・ケミカルズ・リミテッド
レポートの範囲
本レポートでは、インドの水素市場を以下のカテゴリーに分類し、さらに業界動向についても詳述しています:
- インドの水素市場、技術別
o 蒸気メタン改質
o 膜セル技術
o メタノール改質
o 石炭ガス化
o その他
- インドの水素市場、モード別
o キャプティブ
商人
- インドの水素市場:用途別
石油精製
o 肥料
化学・石油化学
金属加工
自動車
o エネルギー
o その他
- インドの水素市場、地域別
西インド
o 北インド
o 南インド
o 東インド
競合状況
企業プロフィール:インド水素市場における主要企業の詳細分析
利用可能なカスタマイズ
Tech Sci Research社のインド水素市場レポートは、所定の市場データを使用して、企業の特定のニーズに応じてカスタマイズを提供します。このレポートでは以下のカスタマイズが可能です:
企業情報
- 追加市場参入企業(最大5社)の詳細分析とプロファイリング

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目次

1.製品概要
1.1.市場の定義
1.2.市場の範囲
1.2.1.対象市場
1.2.2.調査対象年
1.2.3.主な市場セグメント
2.調査方法
2.1.調査の目的
2.2.ベースラインの方法
2.3.主要産業パートナー
2.4.主な協会と二次情報源
2.5.予測方法
2.6.データの三角測量と検証
2.7.仮定と限界
3.要旨
3.1.市場の概要
3.2.主要市場セグメントの概要
3.3.主要市場プレーヤーの概要
3.4.主要地域/国の概要
3.5.市場促進要因、課題、動向の概要
4.COVID-19のインド水素市場への影響
5.インド水素市場の展望
5.1.市場規模と予測
5.1.1.金額・数量別
5.2.市場シェアと予測
5.2.1.技術別(蒸気メタン改質、膜セル技術、メタノール改質、石炭ガス化、その他)
5.2.2.モード別(キャプティブ、マーチャント)
5.2.3.用途別(石油精製、肥料、化学・石油化学、金属加工、自動車、エネルギー、その他)
5.2.4.地域別(北、南、東、西)
5.2.5.企業別(2024年)
5.3.製品市場マップ
6.北インドの水素市場展望
6.1.市場規模・予測
6.1.1.金額・数量別
6.2.市場シェアと予測
6.2.1.技術別
6.2.2.モード別
6.2.3.用途別
7.南インドの水素市場展望
7.1.市場規模と予測
7.1.1.金額・数量別
7.2.市場シェアと予測
7.2.1.技術別
7.2.2.モード別
7.2.3.用途別
8.東インドの水素市場展望
8.1.市場規模と予測
8.1.1.金額・数量別
8.2.市場シェアと予測
8.2.1.技術別
8.2.2.モード別
8.2.3.用途別
9.西インド水素市場の展望
9.1.市場規模と予測
9.1.1.金額・数量別
9.2.市場シェアと予測
9.2.1.技術別
9.2.2.モード別
9.2.3.用途別
10.市場ダイナミクス
10.1.ドライバー
10.2.課題
11.市場動向
11.1.合併と買収
11.2.製品開発
11.3.最近の動向
12.ポーターズファイブフォース分析
12.1.業界内の競争
12.2.新規参入の可能性
12.3.サプライヤーの力
12.4.顧客の力
12.5.代替製品の脅威
13.価格分析
14.政策と規制の枠組み
15.インド経済プロフィール
16.競争環境
16.1.リライアンス・インダストリーズ社
16.1.1.事業概要
16.1.2.会社概要
16.1.3.製品とサービス
16.1.4.財務(報告通り)
16.1.5.最近の動向
16.1.6.SWOT分析
16.2.グジャラート・アルカリーズ・アンド・ケミカルズ社
16.3.インド石油公社
16.4.イノックス・エア・プロダクツ
16.5.DCW社
16.6.ラーセン&トウブロ・リミテッド
16.7.グラシム・インダストリーズ・リミテッド
16.8.ブールカ・ガス・リミテッド
16.9.エア・リキード・インディア
16.10.タタ・ケミカルズ・リミテッド
17.戦略的提言
18.会社概要と免責事項

 

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Summary

India Hydrogen Market achieved a total market volume of 7.12 Million Tonnes in 2024 and is expected to reach 10.78 Million Tonnes by 2030 with a CAGR of 7.35% during the forecast period. In its molecular state (H₂), hydrogen is a colorless, odorless gas with high flammability. It can generate electricity through fuel cells, with water as the sole byproduct, and is a promising clean energy option for vehicles and power generation. Hydrogen is also essential in producing ammonia for fertilizers, refining petroleum, and various chemical processes, and is a critical component in rocket fuel.

India is aiming for net-zero carbon emissions by 2070, with hydrogen playing a key role in achieving this goal, especially in transportation, industrial processes, and energy storage. To support this, the Indian government has implemented several policies to advance hydrogen adoption. The National Green Hydrogen Mission, launched in early 2023, seeks to position India as a global leader in green hydrogen, with ambitious targets for production, infrastructure, and R&D.

There is increasing investment from both domestic and international sources, and technological advancements in electrolyzers and fuel cells are lowering hydrogen production costs, enhancing its competitiveness with traditional energy sources.
Despite these advancements, green hydrogen production remains expensive compared to fossil fuels, and ongoing efforts focus on reducing costs through innovation and scale. Establishing the necessary infrastructure for hydrogen production, storage, and distribution is capital-intensive and requires considerable coordination. Evolving regulations and policies may introduce uncertainty for investors and stakeholders in the hydrogen sector.

The Indian hydrogen market is undergoing significant growth as the country embraces sustainable energy solutions to tackle climate change and enhance energy security, with hydrogen poised to be a crucial element in India's energy transition strategy.

Key Market Drivers
Net-Zero Emission Targets
At the 26th session of the United Nations Framework Convention on Climate Change (COP 26) in November 2021, India set a target to achieve net-zero carbon emissions by 2070. This commitment has established a robust regulatory framework that encourages the adoption of clean energy technologies, including hydrogen. It has led to the development of supportive policies and incentives to boost hydrogen production and use. According to the NITI Aayog and RMI report, Harnessing Green Hydrogen: Opportunities for Deep Decarbonisation in India, domestic hydrogen demand in India is expected to reach 11 million tons by 2030. With the National Green Hydrogen Mission (NGHM) in place, green hydrogen's share in this demand could rise to 46 percent by 2030, compared to 16 percent without such policy measures.
In April 2024, the Ministry of New and Renewable Energy (MNRE) issued guidelines for the SIGHT Programme, Component II, which provides incentives for green ammonia production under Mode 2A, targeting the fertilizer sector. The pursuit of net-zero goals is attracting significant investment from both public and private sectors into hydrogen technologies. These policies are creating a favorable market environment by setting clear targets for hydrogen production, infrastructure, and usage.
Investors are increasingly interested in the hydrogen sector due to its role in meeting emission reduction targets, which is leading to funding for research, infrastructure, and innovation. For example, in 2024, Oil India Limited (OIL) signed a Memorandum of Understanding (MoU) with The Fertilisers and Chemicals Travancore Limited (FACT) to explore green hydrogen opportunities, including green ammonia, green methanol, and other derivatives, and to collaborate on decarbonization initiatives like carbon dioxide sequestration.
The push towards net-zero emissions is accelerating advancements in hydrogen technologies, motivating companies and research institutions to innovate electrolyzers, fuel cells, and storage solutions. The need to reduce carbon emissions across various sectors such as transportation, industry, and power generation increases demand for hydrogen as a clean energy carrier. India’s net-zero emission targets are driving significant growth in the hydrogen market, fostering innovation, investment, and infrastructure development for a sustainable energy future.
Technological Advancements
Advancements in electrolysis technology, such as enhanced electrolyzers, have significantly reduced hydrogen production costs. More efficient and cost-effective electrolysis methods are enabling cheaper production of green hydrogen, making it increasingly competitive with traditional energy sources. In 2023, Hild Electric was selected as the Alkaline electrolyzer technology provider for NTPC Renewable Energy. This collaboration involved deploying electrolyzer stacks, along with purifiers and separators, to create a system capable of integrating with renewable energy sources to produce green hydrogen.
Improvements in fuel cell technology are also enhancing the efficiency of hydrogen as an energy carrier. Better-performing fuel cells result in higher energy conversion rates, making hydrogen a more practical option for various applications, including transportation and stationary power generation. In 2023, Tata Motors launched two advanced R&D facilities aimed at supporting its goal of providing sustainable mobility solutions. These facilities include an engine test cell for developing hydrogen internal combustion engines and the infrastructure needed for the storage and dispensing of hydrogen fuel for fuel cell and H2ICE vehicles.
Technological advancements in hydrogen infrastructure, such as refueling stations and pipelines, are facilitating the expansion of the hydrogen market. Enhanced infrastructure supports the distribution and use of hydrogen, increasing its accessibility and adoption. In 2024, India inaugurated its first Multi-Purpose Green Hydrogen Pilot Project in Himachal Pradesh, further advancing the market. Emerging technologies are broadening the applications of hydrogen, from fuel cells in vehicles to industrial processes and power generation. Innovations in these areas are driving demand and creating new market opportunities. In March 2024, India began developing its own pure-hydrogen-based direct reduction of iron (DRI) technology for green steel production. This technology is still in development, with ministries such as Steel and MNRE, along with industry players, working together to advance pilot projects. Technological advancements in hydrogen production, storage, and applications are crucial for the growth of the hydrogen market in India. These innovations reduce costs, enhance efficiency, and expand hydrogen’s range of uses, fostering a more favorable environment for market development and adoption.
Key Market Challenges
High Production Costs
Hydrogen production via electrolysis is more costly compared to traditional methods like steam methane reforming (SMR) and other energy sources. This higher cost makes green hydrogen less competitive in the energy market. As production costs rise, so do hydrogen prices, which can dissuade potential users and hinder market adoption. The substantial capital required for hydrogen production technologies, coupled with high costs, increases financial risk for investors. This risk can limit investment availability and slow the advancement of hydrogen technologies. Achieving economies of scale is essential for reducing hydrogen production costs, but scaling up production facilities demands significant investment and infrastructure development, which can be challenging in the early stages. Although new technologies offer potential, scaling them to a point where they can substantially reduce production costs remains difficult. As a result, hydrogen can struggle to compete with other energy sources and technologies that have lower production costs, such as natural gas and renewable energy, which can impede market growth.
Hydrogen, being the smallest and lightest molecule, necessitates high-pressure storage systems to be economically viable. Developing and maintaining these systems is costly and technically complex, which can hinder widespread adoption. Advanced materials are required for storage containers to prevent leaks and ensure safety, adding further expense and technical challenges. The infrastructure needed for hydrogen transportation, including pipelines and distribution networks, demands significant investment. Existing infrastructure often isn't compatible with hydrogen, requiring new construction or major upgrades. Transporting hydrogen, whether in compressed, liquid, or chemical forms, is also expensive. The costs associated with developing and maintaining these transportation systems impact the overall economics of hydrogen as a fuel. Hydrogen's high flammability necessitates strict safety measures during transportation, increasing both complexity and costs. Integrating hydrogen storage and transportation with existing energy infrastructure involves technical and logistical challenges. This often requires modifications or entirely new systems, further complicating and raising the costs of deployment.
Lack of Skilled Workforce
The hydrogen sector demands specialized skills and expertise in areas such as electrolysis, fuel cell technology, and hydrogen infrastructure. The current shortage of professionals with these specific skills impedes the development and implementation of hydrogen technologies. There is a pressing need for comprehensive training and development programs to build a skilled workforce. Developing these programs requires both time and investment; without them, the industry may struggle to attract qualified personnel. The complexity of hydrogen technologies necessitates a thorough understanding of advanced engineering principles and safety protocols, and a lack of skilled experts to handle these technical aspects can slow down project progress and innovation.
As the hydrogen sector evolves rapidly, staying updated with technological advancements requires continuous learning and adaptation. The shortage of skilled workers limits the ability to address these evolving knowledge gaps and advance the industry. As the hydrogen market expands, the demand for skilled professionals will increase. Without a steady supply of qualified individuals, the industry may face bottlenecks that could hinder its growth and the effective scaling of hydrogen technologies.
Key Market Trends
Growing Adoption of Hydrogen Fuel Cell Vehicles
Several leading automotive manufacturers have launched hydrogen fuel cell vehicles (FCVs) in the Indian market, with both global and local brands contributing to growing consumer interest and market expansion. In 2023, Tata Motors received a CMVR Type Approval certificate for India’s first green hydrogen fuel cell electric bus, the Tata Starbus 4/12 FCEV, and its variants. Both companies and government agencies are increasing their use of hydrogen FCVs, including deploying these vehicles in public transportation and industrial settings. The Indian government is actively promoting the adoption of hydrogen FCVs through financial incentives, subsidies, and grants, aimed at lowering the costs associated with purchasing and operating these vehicles. Additionally, the government has introduced a Rs. 496 crore scheme (until 2025-26) to support pilot projects that test the feasibility of green hydrogen as a fuel for cars and heavy vehicles.
Technological advancements are improving the efficiency, performance, and reliability of hydrogen FCVs, making them more competitive with traditional and other alternative fuel vehicles. For example, in July 2024, Triton Electric Vehicle LLC announced a new hydrogen internal combustion engine, which uses hydrogen as a clean, cost-effective fuel, producing only water vapor and no pollutants. India is also engaging in international partnerships to exchange knowledge, technology, and best practices in hydrogen FCVs. In January 2024, Hyundai Motor Company revealed plans to invest USD 746 million to develop a hydrogen automotive ecosystem in India. The increasing adoption of hydrogen fuel cell vehicles in India is a clear indication of the shift towards more sustainable transportation solutions. With supportive government policies, ongoing technological advancements, and expanding infrastructure, hydrogen FCVs are set to play a pivotal role in India's move towards a sustainable energy future.
Segmental Insights
Technology Insights
Based on Technology, the Steam Methane Reforming emerged as the dominating segment in the Indian market for Hydrogen in 2024. This is driven by its cost-effectiveness, proven technology, established infrastructure, and the availability of natural gas. SMR stands out as the most economically viable option for large-scale hydrogen production. It utilizes natural gas, which is relatively low-cost and readily available compared to other feedstocks. India's extensive infrastructure for natural gas extraction, transport, and processing further supports SMR as a cost-efficient choice. The existing hydrogen production facilities in India predominantly use SMR, establishing a strong industry precedent. Additionally, SMR’s capability to produce hydrogen at scale is crucial for fulfilling the needs of various sectors, such as refineries and fertilizer plants, where hydrogen is a key feedstock.
Application Insights
Based on Application, Petroleum Refining emerged as the dominating segment in the Indian market for Hydrogen in 2024. Hydrogen plays a vital role in the hydrocracking and desulfurization processes within petroleum refining. It is essential for removing sulfur from crude oil, thereby producing cleaner fuels, which is a key aspect of refining operations in India. The application of hydrogen in refining is a well-established practice, with technologies like hydrocracking and hydrodesulfurization being mature and widely implemented. In 2023, Indian Oil Corporation (IOC) announced plans to install green hydrogen plants at all its refineries by 2047, as part of INR 2 lakh crore green transition initiative aimed at achieving net-zero emissions. A significant portion of the hydrogen produced in India is utilized by petroleum refineries, making this sector the largest hydrogen consumer. The infrastructure and technology for hydrogen use in refining are well-developed. Refineries are a critical component of India’s energy sector, and their extensive hydrogen usage solidifies its position as the leading application in the hydrogen market. There is a strategic emphasis on enhancing and expanding refining capabilities, which includes increasing hydrogen use to improve processing efficiency and meet regulatory standards. Additionally, in July 2024, Bharat Petroleum Corporation Limited (BPCL) announced plans to build a new 12 million metric tonnes per annum (MMTPA) refinery, reflecting ongoing significant investments in refining technology to boost efficiency and comply with environmental standards. This continuous investment ensures a sustained high demand for hydrogen.
Regional Insights
Based on Region, West India emerged as the dominant region in the Indian market for Hydrogen in 2024. Western India, notably Gujarat and Maharashtra, is home to some of the country’s largest and most advanced oil refineries, including those operated by Reliance Industries and Indian Oil Corporation. These refineries are significant hydrogen consumers due to their reliance on hydrogen for hydrocracking and desulfurization processes, which are crucial for producing cleaner fuels. Additionally, the region houses substantial petrochemical complexes that use hydrogen in various industrial applications. The Western region benefits from a comprehensive industrial infrastructure, including facilities for hydrogen production, storage, and transportation. Its economic policies have supported growth across multiple sectors, such as chemicals, petrochemicals, and metal processing, all of which heavily depend on hydrogen, reinforcing the region’s market leadership.
Western India also has access to major ports like Kandla, which facilitate the import of raw materials and the export of hydrogen and hydrogen-based products. In 2024, Maharashtra's state government signed seven memoranda of understanding (MoUs) for green hydrogen projects valued at INR 2,76,300 crore and an MoU with ArcelorMittal Nippon Steel for a INR 40,000 crore steel plant. These initiatives aim to produce 910 KTPA of green energy and create 63,900 jobs. The Gujarat state government has actively promoted industrial development and infrastructure enhancements, including policies that incentivize investments in hydrogen technology and renewable energy, further driving the adoption and integration of hydrogen in industrial processes.
Key Market Players
• Reliance Industries Limited
• Gujarat Alkalies and Chemicals Limited
• Indian Oil Corporation Limited
• INOX-Air Products Inc.
• DCW Limited
• Larsen & Toubro Limited
• Grasim Industries Limited.
• Bhuruka Gases Limited
• Air Liquide India
• Tata Chemicals Limited
Report Scope:
In this report, the India Hydrogen Market has been segmented into the following categories, in addition to the industry trends which have also been detailed below:
• India Hydrogen Market, By Technology:
o Steam Methane Reforming
o Membrane Cell Technology
o Methanol Reforming
o Coal Gasification
o Others
• India Hydrogen Market, By Mode:
o Captive
o Merchant
· India Hydrogen Market, By Application:
o Petroleum Refinery
o Fertilizers
o Chemical & Petrochemical
o Metal Processing
o Automotive
o Energy
o Others
• India Hydrogen Market, By Region:
o West India
o North India
o South India
o East India
Competitive Landscape
Company Profiles: Detailed analysis of the major companies presents in the India Hydrogen Market.
Available Customizations:
India Hydrogen Market report with the given market data, Tech Sci Research offers customizations according to a company's specific needs. The following customization options are available for the report:
Company Information
• Detailed analysis and profiling of additional market players (up to five).



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Table of Contents

1. Product Overview
1.1. Market Definition
1.2. Scope of the Market
1.2.1. Markets Covered
1.2.2. Years Considered for Study
1.2.3. Key Market Segmentations
2. Research Methodology
2.1. Objective of the Study
2.2. Baseline Methodology
2.3. Key Industry Partners
2.4. Major Association and Secondary Sources
2.5. Forecasting Methodology
2.6. Data Triangulation & Validation
2.7. Assumptions and Limitations
3. Executive Summary
3.1. Overview of the Market
3.2. Overview of Key Market Segmentations
3.3. Overview of Key Market Players
3.4. Overview of Key Regions/Countries
3.5. Overview of Market Drivers, Challenges, and Trends
4. Impact of COVID-19 on India Hydrogen Market
5. India Hydrogen Market Outlook
5.1. Market Size & Forecast
5.1.1. By Value & Volume
5.2. Market Share & Forecast
5.2.1. By Technology (Steam Methane Reforming, Membrane Cell Technology, Methanol Reforming, Coal Gasification and Others)
5.2.2. By Mode (Captive, Merchant)
5.2.3. By Application (Petroleum Refinery, Fertilizers, Chemical & Petrochemical, Metal Processing, Automotive, Energy and Others)
5.2.4. By Region (North, South, East, West)
5.2.5. By Company (2024)
5.3. Product Market Map
6. North India Hydrogen Market Outlook
6.1. Market Size & Forecast
6.1.1. By Value & Volume
6.2. Market Share & Forecast
6.2.1. By Technology
6.2.2. By Mode
6.2.3. By Application
7. South India Hydrogen Market Outlook
7.1. Market Size & Forecast
7.1.1. By Value & Volume
7.2. Market Share & Forecast
7.2.1. By Technology
7.2.2. By Mode
7.2.3. By Application
8. East India Hydrogen Market Outlook
8.1. Market Size & Forecast
8.1.1. By Value & Volume
8.2. Market Share & Forecast
8.2.1. By Technology
8.2.2. By Mode
8.2.3. By Application
9. West India Hydrogen Market Outlook
9.1. Market Size & Forecast
9.1.1. By Value & Volume
9.2. Market Share & Forecast
9.2.1. By Technology
9.2.2. By Mode
9.2.3. By Application
10. Market Dynamics
10.1. Drivers
10.2. Challenges
11. Market Trends & Developments
11.1. Merger & Acquisition
11.2. Product Development
11.3. Recent Developments
12. Porters Five Forces Analysis
12.1. Competition in the Industry
12.2. Potential of New Entrants
12.3. Power of Suppliers
12.4. Power of Customers
12.5. Threat of Substitute Products
13. Pricing Analysis
14. Policy & Regulatory Framework
15. India Economic Profile
16. Competitive Landscape
16.1. Reliance Industries Limited
16.1.1. Business Overview
16.1.2. Company Snapshot
16.1.3. Products & Services
16.1.4. Financials (As Reported)
16.1.5. Recent Developments
16.1.6. SWOT Analysis
16.2. Gujarat Alkalies and Chemicals Limited
16.3. Indian Oil Corporation Limited
16.4. INOX-Air Products Inc.
16.5. DCW Limited
16.6. Larsen & Toubro Limited
16.7. Grasim Industries Limited
16.8. Bhuruka Gases Limited
16.9. Air Liquide India
16.10. Tata Chemicals Limited
17. Strategic Recommendations
18. About us and Disclaimer

 

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