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インド医薬品市場 タイプ別(医薬品vs生物製剤)、医薬品分類別(ブランド医薬品vsジェネリック医薬品)、購入形態別(処方箋医薬品vs市販医薬品)、流通チャネル別(病院薬局、小売薬局、オンライン薬局)、地域別、競争、予測、機会、2018-2028F


India Pharmaceutical Market By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics), By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs), By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs), By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies), By Region, Competition, Forecast & Opportunities, 2018-2028F

インド医薬品市場は予測期間中に目覚ましい成長を遂げると予想される。これは、同地域でさまざまな慢性疾患に罹患しやすい老年人口が増加していることに加え、発展途上地域で電子薬局の導入が進んでいるためと考... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
TechSci Research
テックサイリサーチ
2023年3月1日 US$3,500
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76 英語

 

サマリー

インド医薬品市場は予測期間中に目覚ましい成長を遂げると予想される。これは、同地域でさまざまな慢性疾患に罹患しやすい老年人口が増加していることに加え、発展途上地域で電子薬局の導入が進んでいるためと考えられる。さらに、地域のさまざまな場所で慢性疾患の治療のための新薬の需要が増加しているため、予測期間中に有利な成長が見込まれる。高度な医療処置を伴う政府の償還政策の増加は、インド製薬の需要をさらに増加させ、それによって2028年までの市場成長を促進すると予想される。さらに、健康的なライフスタイルを維持しないなど、様々なライフスタイルの変化がインド製薬の需要をさらに増加させ、市場の成長を後押しすると予想される。インドの製薬業界は現在490億米ドルと評価されており、世界第3位の規模を誇っている。
慢性疾患の増加
非伝染性疾患の増加も、予測期間中の市場成長の原因となっており、世界のさまざまな地域で伝染性疾患の治療のための新薬の需要が強化され、予測期間中に有利な成長を生み出すことがさらに期待されています。新しいデータベースの立ち上げのような政府のイニシアチブは、例えば、国立薬データベースは、医療に関するすべてのインポートおよびエクスポートされたデータを保存するのに役立ち、市場の成長を強化することもできます。慢性疾患の有病率の増加により、個別化された医薬品に対する需要が増加しており、これは長年にわたって市場の成長を後押しする可能性がある。2001年には、世界の全疾患の約46%、死亡者数5,650万人の60%が慢性疾患によるものでした。過度のストレス、座りっぱなしのライフスタイル、不健康な食習慣、喫煙、アルコール依存症などの主な要因が、がん、心血管疾患、遺伝性疾患などの慢性疾患を引き起こす原因となっているため、新薬や治療法に対する需要が高まっており、これが予測期間中のインド薬局小売市場の成長を支えている。GSK、Teva Pharmaceuticals、AstraZenecaなどの大手企業は、個別化医薬品の開発に投資している。例えば、インド・ブランド・エクイティ財団によると、2021年、インドはジェネリック医薬品の世界供給量の20%を占める。
政府機関による投資の拡大
医療インフラの大幅な発展は、予測期間中の市場成長を後押しする可能性がある。同様に、小売市場向けのライセンスが容易に入手可能であること、新規事業を支援するための政府による取り組みや投資が増加していること、一般用医薬品、処方薬、携帯医療機器、関連するFMCG製品のような医薬品の売上が伸びていることは、予測期間中にインド医薬品市場の大きな成長を生み出すと予想される。また、大手企業や個人事業主による小売薬局への関心の高まりに加え、定期的な処方薬やその他のウェルネス製品の購入に近代的な薬局の小売店舗を利用する消費者の嗜好の変化が、予測期間中にさらに大きな成長を生み出す可能性がある。最近、2019年に新薬と臨床試験規則が開始されたことにより、臨床試験分野も徐々に上昇しており、多くの人が世界的な臨床試験の試験地の一つとしてインドを選んでいる。例えば、2021年、シプラ・リミテッドは、重症化リスクの高い軽度から中等度のCOVID-19の治療薬として英国医薬品医療製品規制庁(MHRA)から許可された初の経口抗ウイルス薬であるモルヌピラビルのインドでの発売について、インド医薬品監督庁(DCGI)から緊急使用許可(EUA)を取得したと発表した。

市場区分

インド医薬品市場は、タイプ、薬剤分類、購入形態、流通チャネル、地域によって区分することができる。タイプ別では、医薬品vs生物製剤に分けられる。医薬品の分類では、ブランド医薬品とジェネリック医薬品に分けられる。購入形態に基づき、市場は処方薬ベースと市販薬ベースに分けられる。流通チャネルに基づくと、市場は病院薬局、小売薬局、オンライン薬局に分けられる。

市場プレイヤー
Sun Pharmaceutical Industries Limited、Divis Laboratories Limited、Cipla Limited、Dr. Reddy's Laboratories Limited、Torrent Pharmaceutical Limited、Zydus Lifesciences Limited、Abbott India Limited、Alkem Laboratories Limited、Biocon Limited、Lupin Limited、Mankind Pharma Limited、Intas Pharmaceuticals Limited、Piramal Enterprises Limited、Wockhardt Limited、Glenmark Pharma Limitedなどがインド医薬品市場で事業を展開する大手企業である。
最近の発展
例えば、インド政府からは研究費として4億1920万米ドル、保健家族福祉省からは108億6000万米ドルがそれぞれ拠出されている。同様に2022年、インド政府は製薬産業強化(SPI)スキームの下、2021-22年度から2025-26年度にかけて6億6,550万米ドルの完全な財政支出を発表した。
レポートの範囲
本レポートでは、インド医薬品市場を、業界動向に加えて以下のカテゴリーに分類し、その詳細も記載しています:
- インドの医薬品市場、タイプ別
o 医薬品
o 生物製剤
- インド医薬品市場:医薬品分類別
o ブランド医薬品
o ジェネリック医薬品
- インドの医薬品市場:購入形態別
o 処方箋に基づく医薬品
o 市販薬
- インドの医薬品市場:流通経路別
o 病院薬局
o 小売薬局
o オンライン薬局
- インドの医薬品市場:地域別
o 南インド
o 北インド
o 西インド
o 東インド
競合状況
企業プロフィール:インド医薬品市場に参入している主要企業の詳細分析
利用可能なカスタマイズ:
TechSci Research社は、与えられた市場データをもとに、企業固有のニーズに応じたカスタマイズを提供します。このレポートでは以下のカスタマイズが可能です:
企業情報
- 追加市場参入企業(最大5社)の詳細分析とプロファイリング

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目次

1. Product Overview
1.1. Market Definition
1.2. Scope of the Market
1.2.1. Markets Covered
1.2.2. Years Considered for Study
1.2.3. Key Market Segmentations
2. Research Methodology
2.1. Objective of the Study
2.2. Baseline Methodology
2.3. Key Industry Partners
2.4. Major Association and Secondary Sources
2.5. Forecasting Methodology
2.6. Data Triangulation & Validation
2.7. Assumptions and Limitations
3. Executive Summary
3.1. Overview of the Market
3.2. Overview of Key Market Segmentations
3.3. Overview of Key Market Players
3.4. Overview of Key Regions/Countries
3.5. Overview of Market Drivers, Challenges, Trends
4. Voice of Customer
5. India Pharmaceutical Market Outlook
5.1. Market Size & Forecast
5.1.1. By Value
5.2. Market Share & Forecast
5.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
5.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
5.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
5.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
5.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
5.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
5.2.5. By Region
5.2.5.1. By State (Top 3 States)
5.2.6. By Company (2023)
5.3. Market Map
5.3.1. By Type
5.3.2. By Drug Classification
5.3.3. By Mode of Purchase
5.3.4. By Distribution Channel
5.3.5. By Region
6. South India Pharmaceutical Market Outlook
6.1. Market Size & Forecast
6.1.1. By Value
6.2. Market Share & Forecast
6.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
6.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
6.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
6.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
6.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
6.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
7. North India Pharmaceutical Market Outlook
7.1. Market Size & Forecast
7.1.1. By Value
7.2. Market Share & Forecast
7.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
7.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
7.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
7.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
7.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
7.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
8. West India Pharmaceutical Market Outlook
8.1. Market Size & Forecast
8.1.1. By Value
8.2. Market Share & Forecast
8.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
8.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
8.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
8.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
8.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
8.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
9. East India Pharmaceutical Market Outlook
9.1. Market Size & Forecast
9.1.1. By Value
9.2. Market Share & Forecast
9.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
9.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
9.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
9.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
9.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
9.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
10. Market Dynamics
10.1. Drivers
10.2. Challenges
11. Market Trends & Developments
12. Policy & Regulatory Landscape
13. India Economic Profile
14. India Pharmaceutical Market: SWOT Analysis
15. Porter’s Five Forces Analysis
15.1. Competition in the Industry
15.2. Potential of New Entrants
15.3. Power of Suppliers
15.4. Power of Customers
15.5. Threat of Substitute Products
16. Competitive Landscape
16.1. Business Overview
16.2. Product Offerings
16.3. Recent Developments
16.4. Financials (As Reported)
16.5. Key Personnel
16.6. SWOT Analysis
16.6.1. Sun Pharmaceutical Industries Limited
16.6.2. Divis Laboratories Limited
16.6.3. Cipla Limited
16.6.4. Dr. Reddy’s Laboratories Limited
16.6.5. Torrent Pharmaceutical Limited
16.6.6. Zydus Lifesciences Limited
16.6.7. Abbott India Limited
16.6.8. Alkem Laboratories Limited
16.6.9. Biocon Limited
16.6.10. Lupin Limited
16.6.11. Mankind Pharma Limited
16.6.12. Intas Pharmaceuticals Limited
16.6.13. Piramal Enterprises Limited
16.6.14. Wockhardt Limited
16.6.15. Glenmark Pharma Limited
17. Strategic Recommendations

 

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Summary

The India Pharmaceuticals Market is anticipated to witness impressive growth during the forecast period. This can be ascribed to the growing geriatric population across the region, who are susceptible to different chronic diseases, along with the growing adoption of e-pharmacies in the developing region. Additionally, increasing demand for new drugs for the treatment of chronic diseases across different parts of the region is expected to create lucrative growth during the forecast period. Increasing government reimbursement policies with advanced healthcare procedures are further expected to increase the demand for India Pharmaceutical, thereby fuelling market growth through 2028. Furthermore, various lifestyle changes, including not maintaining a healthy lifestyle, re further expected to increase the demand for India Pharmaceutical, supporting market growth. The Indian pharma industry is currently valued at USD49 billion and is the third largest in the world.
Increasing prevalence of chronic diseases
Increasing cases of non-communicable diseases have also been responsible for the growth of the market during the forecast period and enhanced the demand for novel drugs for the treatment of contagious diseases across different parts of the globe is further expected to create a lucrative growth during the forecast period. Government initiatives like launching new databases, for example, The National Medicine Database, can also enhance the growth of the market, helping save all the imported and exported data about medicine. Due to the growing prevalence of chronic diseases, the demand for personalized medicines has increased, which can boost market growth over the years. Around 46% of all diseases worldwide and 60% of the 56.5 million deaths in 2001 were due to chronic conditions. Major factors like excessive stress, sedentary lifestyle, consuming unhealthy food habits, smoking, and alcoholism are responsible for causing chronic diseases like cancer, cardiovascular diseases, and some genetic disorders, thereby enhancing the demand for novel drugs and therapies, which in turn is supporting the growth of the India Pharmacy Retails Market during the forecast period. Major companies such as GSK, Teva Pharmaceuticals, and AstraZeneca are investing in the development of personalized medicines. For instance, in 2021, according to the Indian Brand Equity Foundation, India accounts for 20% of the global supply of generic drugs by volume.
Growing Investment by the Government Organization
Significant developments in healthcare infrastructures can boost market growth during the forecast period. Similarly, easy availability of licenses for the retail market, increased initiatives and investments by the government to aid new ventures, and growing sales of pharmaceutical products like over-the-counter drugs, prescription drugs, portable medical equipment, and some related FMCG products are expected to create a significant growth of the India pharmaceutical market during the forecast period. Additionally, the increasing interest of major corporations and individual entrepreneurs in retail pharmacy, along with the shift in consumer preferences to turn to modern pharmacy retail outlets for purchasing regular prescription drugs and other wellness products, can further create significant growth during the forecast period. Lately, with the launch of the New Drugs and Clinical Trial Rules in 2019, the clinical trial segment is also rising progressively, with many opting for India as one of the trial sites for global clinical trials. For instance, in 2021, Cipla Limited announced that it had granted Emergency Use Authorisation (EUA) permission by the Drug Controller General of India (DCGI) for the launch of Molnupiravir in India, the first oral antiviral permitted by the United Kingdom Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) for the treatment of mild-to-moderate COVID-19 at high risk of developing severe disease.

Market Segmentation

The India Pharmaceutical market can be segmented by type, drug classification, mode of purchase, distribution channel, and region. Based on type, the market can be divided into Pharmaceutical Drugs v/s Biologics. Based on drug classification, the market can be divided into Branded Drugs v/s Generic Drugs. Based on the mode of purchase, the market can be divided into Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs. Based on distribution channels, the market can be segmented into Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, and Online Pharmacies.

Market Players
Sun Pharmaceutical Industries Limited, Divis Laboratories Limited, Cipla Limited, Dr. Reddy’s Laboratories Limited, Torrent Pharmaceutical Limited, Zydus Lifesciences Limited, Abbott India Limited, Alkem Laboratories Limited, Biocon Limited, Lupin Limited, Mankind Pharma Limited, Intas Pharmaceuticals Limited, Piramal Enterprises Limited, Wockhardt Limited, Glenmark Pharma Limited are some of the leading players operating in the India Pharmaceuticals Market.
Recent Development
For instance, USD 419.2 million and USD 10.86 billion are funded by the Indian government for research and the Ministry of Health and Family Welfare, respectively. Similarly, in 2022, the Indian government announced a complete financial cost of USD 665.5 million for the period FY 2021-22 to FY 2025-26 under the Strengthening of Pharmaceutical Industry (SPI) Scheme.
Report Scope:
In this report, the India Pharmaceutical market has been segmented into the following categories, in addition to the industry trends, which have also been detailed below:
• India Pharmaceuticals Market, By Type:
o Pharmaceutical Drugs
o Biologics
• India Pharmaceuticals Market, By Drug Classification:
o Branded Drugs
o Generic Drugs
• India Pharmaceuticals Market, By Mode of Purchase:
o Prescription-Based Drugs
o Over-the-counter Drugs
• India Pharmaceuticals Market, By Distribution Channel:
o Hospital Pharmacies
o Retail Pharmacies
o Online Pharmacies
• India Pharmaceuticals Market, By Region:
o South India
o North India
o West India
o East India
Competitive Landscape
Company Profiles: Detailed analysis of the major companies present in the India Pharmaceuticals Market.
Available Customizations:
With the given market data, TechSci Research offers customizations according to a company’s specific needs. The following customization options are available for the report:
Company Information
• Detailed analysis and profiling of additional market players (up to five).



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Table of Contents

1. Product Overview
1.1. Market Definition
1.2. Scope of the Market
1.2.1. Markets Covered
1.2.2. Years Considered for Study
1.2.3. Key Market Segmentations
2. Research Methodology
2.1. Objective of the Study
2.2. Baseline Methodology
2.3. Key Industry Partners
2.4. Major Association and Secondary Sources
2.5. Forecasting Methodology
2.6. Data Triangulation & Validation
2.7. Assumptions and Limitations
3. Executive Summary
3.1. Overview of the Market
3.2. Overview of Key Market Segmentations
3.3. Overview of Key Market Players
3.4. Overview of Key Regions/Countries
3.5. Overview of Market Drivers, Challenges, Trends
4. Voice of Customer
5. India Pharmaceutical Market Outlook
5.1. Market Size & Forecast
5.1.1. By Value
5.2. Market Share & Forecast
5.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
5.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
5.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
5.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
5.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
5.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
5.2.5. By Region
5.2.5.1. By State (Top 3 States)
5.2.6. By Company (2023)
5.3. Market Map
5.3.1. By Type
5.3.2. By Drug Classification
5.3.3. By Mode of Purchase
5.3.4. By Distribution Channel
5.3.5. By Region
6. South India Pharmaceutical Market Outlook
6.1. Market Size & Forecast
6.1.1. By Value
6.2. Market Share & Forecast
6.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
6.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
6.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
6.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
6.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
6.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
7. North India Pharmaceutical Market Outlook
7.1. Market Size & Forecast
7.1.1. By Value
7.2. Market Share & Forecast
7.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
7.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
7.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
7.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
7.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
7.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
8. West India Pharmaceutical Market Outlook
8.1. Market Size & Forecast
8.1.1. By Value
8.2. Market Share & Forecast
8.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
8.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
8.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
8.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
8.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
8.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
9. East India Pharmaceutical Market Outlook
9.1. Market Size & Forecast
9.1.1. By Value
9.2. Market Share & Forecast
9.2.1. By Type (Pharmaceutical Drugs v/s Biologics)
9.2.1.1. By Pharmaceutical Drugs (Gynecology Drugs, Respiratory Drugs, Dermatology Drugs, Analgesic Drugs, Oncology Drugs, Others)
9.2.1.2. By Biologics (Monoclonal Antibodies (MAbS, Therapeutic Proteins, Vaccines)
9.2.2. By Drug Classification (Branded Drugs v/s Generic Drugs)
9.2.3. By Mode of Purchase (Prescription-Based Drugs v/s Over-the-counter Drugs)
9.2.4. By Distribution Channel (Hospital Pharmacies, Retail Pharmacies, Online Pharmacies)
10. Market Dynamics
10.1. Drivers
10.2. Challenges
11. Market Trends & Developments
12. Policy & Regulatory Landscape
13. India Economic Profile
14. India Pharmaceutical Market: SWOT Analysis
15. Porter’s Five Forces Analysis
15.1. Competition in the Industry
15.2. Potential of New Entrants
15.3. Power of Suppliers
15.4. Power of Customers
15.5. Threat of Substitute Products
16. Competitive Landscape
16.1. Business Overview
16.2. Product Offerings
16.3. Recent Developments
16.4. Financials (As Reported)
16.5. Key Personnel
16.6. SWOT Analysis
16.6.1. Sun Pharmaceutical Industries Limited
16.6.2. Divis Laboratories Limited
16.6.3. Cipla Limited
16.6.4. Dr. Reddy’s Laboratories Limited
16.6.5. Torrent Pharmaceutical Limited
16.6.6. Zydus Lifesciences Limited
16.6.7. Abbott India Limited
16.6.8. Alkem Laboratories Limited
16.6.9. Biocon Limited
16.6.10. Lupin Limited
16.6.11. Mankind Pharma Limited
16.6.12. Intas Pharmaceuticals Limited
16.6.13. Piramal Enterprises Limited
16.6.14. Wockhardt Limited
16.6.15. Glenmark Pharma Limited
17. Strategic Recommendations

 

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