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PEM燃料電池用材料 2024-2034:技術、市場、プレーヤー


Materials for PEM Fuel Cells 2024-2034: Technologies, Markets, Players

水素経済が牽引し続ける中、燃料電池電気自動車(FCEV)市場の拡大に伴い、プロトン交換膜(PEM)燃料電池の材料需要が拡大すると見られている。本レポートでは、バイポーラプレート(BPP)、ガス拡散層(GDL... もっと見る

 

 

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IDTechEx
アイディーテックエックス
2024年1月23日 US$7,000
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221 英語

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サマリー

水素経済が牽引し続ける中、燃料電池電気自動車(FCEV)市場の拡大に伴い、プロトン交換膜(PEM)燃料電池の材料需要が拡大すると見られている。本レポートでは、バイポーラプレート(BPP)、ガス拡散層(GDL)、触媒コーティング膜(CCM)、膜電極アセンブリ(MEA)、アイオノマー、白金触媒など、PEM燃料電池のコンポーネントの主要情報について詳述する。
 
 
PEM燃料電池は、様々な構成要素の相乗的相互作用によって作動する。BPPは燃料電池全体に燃料を供給し、GDLは反応物と生成物をそれぞれ触媒層へ/触媒層から輸送する。触媒は膜(CCM)上にコーティングされ、膜自体はプロトンを燃料電池の一方から他方へ輸送する。CCMとGDLを総称してMEAと呼ぶ。輸送用PEM燃料電池市場は、2024年から2034年にかけて年平均成長率28%で成長すると予測されているが、燃料電池に使用されるコンポーネントに関して重要な疑問がある。既存材料と新興材料の動向は?需要の増加に対応するため、これらの部品の製造方法はどのように変化するのか?拡大する燃料電池部品市場の主要プレーヤーは?
 
PEM燃料電池コンポーネントの技術動向
 
本レポートでは、燃料電池内の主要コンポーネントの内訳を示し、それぞれの事例で使用されている既存の材料と技術を詳述しています。サプライチェーンと業界内の主要プレーヤーを分析し、市場全体の概要を構築しています。しかし、既存の材料であっても、材料の選択によって技術にバリエーションが生まれる可能性はある。BPPを例にとると、典型的な材料選択には、金属(チタン、ステンレス鋼など)またはグラファイト製のプレートが含まれる。本レポートでは、金属プレートとグラファイトプレートのベンチマークを示し、各素材が最も適している特定の車種(乗用車、バン、トラック、バス、船舶、列車)に焦点を当てている。
 
アイオノマー膜のナフィオンのような有力な既存材料にもかかわらず、破壊的技術が出現し始めており、早期に有望な兆しを見せている一方、PFAS材料を制限する潜在的規制が市場に大きな影響を与える可能性がある。新素材、コーティング、製造技術は学術的な段階にあり、早期に商業的な利用も始まっている。代替高分子交換膜の包括的な分析が実施され、燃料電池の最適性能を確保するために最も重要なパラメータについて、既存のナフィオンに対するベンチマークが示されている。
 
スケールメリットによる部品コストの削減
 
IDTechEx は、BEV がゼロ・エミッション車市場を支配すると予想しているが、ゼロ・エミッション車への 推進により、FCEV が自動車セクター全体のシェアを拡大すると予想している。IDTechEx は、FCEV の合計市場が 2035 年までに 350 億米ドルを超えると予測している。特に、FCEV は大型セクターで有望であり、トラック、船舶、列車に電力を供給し、サプライチ ェーンのハブ・ツー・ハブコネクターとして機能し、多様な水素燃料インフラの必要性を軽減する。このような市場シェアの拡大により、PEM燃料電池を構成するすべての部品に対する材料需要が増加し、その主な結果として、規模の経済が定着するにつれて部品のコストが削減されることになる。
 
本レポートでは、既存技術の最適化から新興材料や自動製造システムまで、構成部品のコスト削減の道筋をいくつか概説している。BPP材料の場合、多様なメーカー、現在実用化されている様々な材料と製造技術、そして提案されている技術について詳細な概要が示されており、燃料電池を動力とする輸送手段がより広範囲に普及するにつれて、プレート1枚当たりの価格がどのように変化するかについても考察されている。
 
市場を牽引するもの 研究開発の触媒
 
政府が特に都市環境におけるゼロエミッション車の導入を支援する政策を制定しようとしている中、いくつかの政府機関は、BEVや従来の内燃エンジン車との競争を可能にする燃料電池技術のコスト削減を全体的な目標として、メーカーや材料サプライヤーが取り組むべき目標を設定している。本レポートでは、これらの目標が燃料電池用材料市場にどのような影響を与えているかを取り上げている。例えば、米国エネルギー省(DOE)の燃料電池の触媒質量に関する目標が、材料の研究開発分野にどのような影響を与えているかなどである。
 
研究開発を促進するその他の要因には、材料の経済的価値や燃料電池スタックの効率などがある。新興材料が燃料電池の白金に取って代わり、触媒(およびCCM)のコストを削減する方法については本レポートで取り上げている。一方、コンポーネントのフォームファクターを小さくすることでスタックの出力密度を高めたいという要望は、より薄いBPPの開発に最も明確に表れている。本レポートでは、これらのプレートを製造するための新しいコーティング技術や製造方法を取り上げている。
 
包括的分析と市場予測
 
IDTechExは電気自動車産業を包括的にカバーしており、BEVとFCEVの詳細、船舶や鉄道のほか、FCEVの調査を乗用車、小型商用車(バン)、大型トラック、市バスに区分している。乗用車、小型商用車(バン)、大型トラック、市バスに分類している。技術および市場動向に関する専門知識は、世界規模の主要プレーヤーへのインタビューや複数の会議への出席を通じて構築している。
 
本レポートでは、FCEV業界におけるIDTechExの予測から導き出した、輸送用途におけるPEMFCの主要燃料電池部品(BPP、GDL、CCM、MEA、アイオノマーなど)の材料需要について、輸送モードと車両タイプ別に区分したきめ細かな10年間の市場予測を提供している。各構成部品に関連する価値を詳述しながら、構成部品の材料需要について単位と数量の両方で予測を行っている。
 
本レポートでは以下の情報を提供しています:
 
技術動向:
  • PEM燃料電池の主要コンポーネントの内訳。
  • 様々な燃料電池技術とアプリケーションの比較。
  • 輸送用PEM燃料電池におけるコンポーネントのフォームファクターと材料選択の考慮点に関する詳細な議論。
  • コスト進歩分析を含む、既存材料と新技術の徹底比較。
  • BPP、GDL、MEAなどの有力プレーヤーとサプライチェーン契約の概要。
  • 革新的な技術の進歩によりPEM燃料電池市場を破壊する可能性のある最新の学術研究の調査。
  • 主要企業からの一次情報
 
バリューチェーン分析:
  • 既存技術、市場シェア、OEMとの既存のサプライチェーン契約の分析を含む、業界の既存プレーヤーの特定。
  • BPP:マーケットリーダー10社以上が使用する素材、コーティング、製造方法についての考察。
  • GDL:主要プレーヤー間の主な技術的差別化要因の概要と、サプライチェーンおよび材料需要に関する情報。
  • アイオノマー 有力な既存素材とサプライヤーに関する考察、および新たな代替サプライヤーの定量分析。潜在的なPFAS規制が市場に与える影響の概要。
  • 触媒: この分野を牽引し、主要プレーヤーに影響を与える主要トレンドと規制の評価。
 
市場予測と分析:
  • PEM燃料電池の主要コンポーネントの材料需要、数量、金額による10年間のきめ細かな市場予測: アイオノマーと触媒を含むBPP、GDL、MEA、CCM。

 



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目次

1. エグゼクティブ・サマリーと結論
1.1. レポート概要
1.2. PEM燃料電池とは?
1.3. PEM燃料電池の主要部品
1.4. 燃料電池の用途と主要プレーヤー
1.5. BPP:目的とフォームファクター
1.6. BPPの材料:グラファイトと金属の比較
1.7. BPPメーカーフローチャート
1.8. GDL:目的とフォームファクター
1.9. GDLのサプライチェーンと主要プレーヤー
1.10. メンブレン目的とフォームファクター
1.11. 膜素材のマーケットリーダー
1.12. 膜の特性ベンチマーク
1.13. PFASに関する継続的な懸念
1.14. プロトン交換膜の展望
1.15. 触媒目的とフォームファクター
1.16. 燃料電池触媒の動向
1.17. 燃料電池用触媒の主要サプライヤー
1.18. PEM燃料電池のプラントバランス
1.19. 市場予測の概要
1.20. 輸送用PEM燃料電池市場 2020-2034
1.21. FCEV市場における燃料電池
2. 市場予測
2.1.1. 予測方法と前提条件
2.1.2. 輸送用PEM燃料電池需要(MW) 2020-2034
2.1.3. 輸送用PEM燃料電池市場 2020-2033
2.2. 市場予測 - バイポーラプレート
2.2.1. 2020-2034年の車種別BPP需要
2.2.2. 板材別BPP需要 2020-2034
2.2.3. 板材別BPP材料需要 2020-2034
2.2.4. BPPの板材別市場規模 2020-2034
2.3. 市場予測 - ガス拡散層
2.3.1. 2020-2034年のGDL需要予測
2.3.2. 2020-2034年のGDL材料需要
2.3.3. GDL市場価値予測 2020-2034
2.4. 市場予測 - 膜、触媒、CCM
2.4.1. 2020~2034年のPEM需要予測
2.4.2. 2020-2034年のPEM価値予測
2.4.3. 触媒(PGM)需要予測 2020-2034
2.4.4. CCM価値予測 2020-2034
3. はじめに
3.1. 燃料電池の紹介
3.2. 燃料電池とは何か?
3.3. PEMFCの動作原理
3.4. PEMFCの組み立てと材料
3.5. メンブレン・アセンブリー用語
3.6. 代替燃料電池技術
3.7. 高温PEMFC (1)
3.8. 高温PEMFC (2)
3.9. 燃料電池技術の比較
3.10. 燃料電池車とは?
3.11. 燃料電池車の魅力
3.12. 燃料電池の輸送用途
3.13. PEMFC市場プレーヤー
3.14. 中国の燃料電池設置容量 2020年
3.15. その他の中国燃料電池システムメーカー
4. FCEV市場
4.1. 燃料電池乗用車
4.2. BEVとFCEVのシステム効率
4.3. 燃料電池車モデル
4.4. トヨタ・ミライ2代目
4.5. ヒュンダイ・ネクソ
4.6. ホンダ、FCクラリティを廃止:需要低迷
4.7. 韓国の補助金優遇措置:FCEVを後押しするも、BEVははるかに先行
4.8. 中国のFCEVサポート
4.9. 燃料電池車の見通し
4.10. 小型商用車(LCV) - バンズ
4.11. 燃料電池LCV
4.12. 燃料電池LCVの見通し
4.13. トラック分類
4.14. 大型トラックBEVか燃料電池か?
4.15. 燃料電池トラックの見通し
4.16. 燃料電池バス
4.17. 燃料電池バスの主なメリット/デメリット
4.18. 燃料電池バスの見通し
4.19. 2044年のFCEV対BEV市場シェア
5. fcトレインマーケット
5.1. 列車タイプの概要
5.2. ゼロ・エミッション鉄道の推進力
5.3. 燃料電池トレインの概要
5.4. 燃料電池列車の航続距離の優位性
5.5. 鉄道用燃料電池技術のベンチマーク
5.6. レール式燃料電池サプライヤー
5.7. FCマルチユニットの概要
5.8. FC機関車の概要
5.9. 燃料電池・電気鉄道の展望
6. fcシップマーケット
6.1. 舶用燃料電池の紹介
6.2. 船舶用燃料電池技術
6.3. 燃料電池サプライヤーリーダー&チャレンジャー
6.4. 燃料電池サプライヤー市場シェア 2019-2024
6.5. 燃料電池の船舶タイプ別納入台数 2019-2024
6.6. 海上燃料電池の政策推進要因
6.7. 舶用PEM燃料電池の展望
7. バイポーラ・プレート
7.1.1. バイポーラプレートの目的
7.1.2. BPPフォームファクター
7.1.3. の効果BPPフォームファクター
7.1.4. バイポーラプレートアセンブリ(BPA)
7.2. BPPのための資料
7.2.1. BPPで考慮すべき重要な材料パラメータ
7.2.2. BPP材料としてのグラファイト
7.2.3. BPP素材としての金属
7.2.4. BPAのコスト上昇
7.2.5. メタルBPPにはコーティングが必要
7.2.6. メタルBPPのコーティングの選択
7.2.7. BPPの製造方法
7.2.8. BPPメーカーフローチャート
7.3. BPPメーカー
7.3.1. BPPサプライヤーの概要(非網羅的リスト)
7.3.2. ケーススタディ(NCチタン):神戸製鋼所
7.3.3. ケーススタディ(デュアル・サプライ):ダナ
7.3.4. ケーススタディ(グラファイト):SGLカーボン
7.3.5. ケーススタディ(黒鉛複合材):FJコンポジット
7.3.6. ケーススタディ(システムサプライヤー):シューラー
7.3.7. ケーススタディ(レーザーエッチング):SITEC
7.3.8. ケーススタディ(化学エッチング):精密マイクロ
7.3.9. グラファイトBPPサプライヤーの比較
7.3.10. グラファイトBPPのランク比較
7.4. BPPコーティングのスペシャリスト
7.4.1. 衝撃コーティング
7.4.2. プレコール
7.5. BPPの最新トレンドとリサーチ
7.5.1. バイポーラプレート流れ場の今後の方向性
7.5.2. プリント基板BPP - Bramble Energy
7.5.3. BPPの最新動向
7.5.4. BPPの最新動向ループエネルギー
7.5.5. BPPの最新動向CoBiPプロジェクト
7.5.6. BPPのアーリーステージ商業開発の追加
7.5.7. BPPのための最新の学術研究
7.5.8. 燃料電池用織物メッシュ
7.5.9. 新たな製造方法
8. ガス拡散層
8.1.1. ガス拡散層の役割
8.1.2. GDL用疎水性コーティング
8.1.3. ウェットとドライのGDL性能
8.1.4. GDL製造プロセス
8.1.5. セルロース繊維GDL:MPL不要
8.1.6. GDLと触媒層の相互作用
8.1.7. GDL最新研究疎水性と親水性の二重挙動に注目
8.2. GDLのサプライチェーンとプレーヤー
8.2.1. GDLサプライチェーン
8.2.2. GDLプレーヤーSGLカーボン
8.2.3. GDLプレーヤー東レ
8.2.4. GDLプレーヤーAvCarb
8.2.5. GDLの選手フロイデンベルグ
8.2.6. SGLカーボン - GDL市場のリーダー
8.2.7. ガス拡散層の展望
9. メムブラン
9.1.1. 膜の目的
9.1.2. 膜のフォームファクター
9.1.3. FCにおける水管理
9.2. 現行膜素材
9.2.1. プロトン交換膜の概要
9.2.2. PFSA膜の化学構造
9.2.3. 膜について考慮すべき重要な材料パラメーター
9.2.4. 市場をリードする膜素材ナフィオン
9.2.5. 競合する膜素材
9.2.6. 膜の特性ベンチマーク
9.2.7. PFSA膜の概要と主要プレーヤー
9.2.8. ゴア、MEAを製造
9.2.9. 膜分解プロセスの概要
9.3. PFSA膜の製造
9.3.1. PFSA膜の押出成型プロセス
9.3.2. PFSA膜溶液キャスト法
9.3.3. PFSA膜分散キャスティングプロセス
9.4. PFSA膜の最近の技術革新
9.4.1. PFSA膜の改良
9.4.2. 膜性能の最適化におけるトレードオフ
9.4.3. ゴア強化SELECTメンブレン
9.4.4. ケムール強化ナフィオン膜
9.5. PFAS(PFSAを含む)への懸念
9.5.1. PFASの紹介
9.5.2. 何が心配なのか?
9.5.3. PFASはどこで使用されているのか?
9.5.4. 規制の見通しEU
9.5.5. 規制の見通し米国
9.5.6. PFAS物質による環境被害に関するオランダ裁判所の判決
9.5.7. マーケットリーダー(Chemours)のコメント
9.6. 代替(非PFAS)膜
9.6.1. PEM燃料電池膜としての炭化水素
9.6.2. 炭化水素膜の評価
9.6.3. キープレイヤーイオノマー・イノベーションズ
9.6.4. 既存のPFAS膜に対するイオノマー膜のベンチマーク
9.6.5. 有機金属フレームワーク
9.6.6. 有機金属フレームワーク膜のための学術研究
9.6.7. MOF複合膜
9.6.8. MOF複合膜
9.6.9. 膜中のグラフェン
9.6.10. プロトン交換膜の展望
10. キャタリスト
10.1.1. 触媒としてのプラチナ
10.1.2. 触媒コーティング膜(CCM)
10.1.3. 代表的な触媒コーティング膜(CCM)
10.1.4. カーボンブラック担体がPt/Cに及ぼす影響
10.1.5. 燃料電池における触媒材料の負荷低減目標
10.1.6. 触媒のリサイクル
10.1.7. 触媒劣化メカニズム
10.1.8. 触媒の動向
10.1.9. 触媒活性の向上 - 代替金属
10.1.10. 触媒活性の向上 - フォームファクター
10.1.11. ソノテック - 超音波蒸着
10.1.12. Mebius - カタリスト・コアに白金スキン
10.1.13. 触媒被毒の低減
10.1.14. 触媒コストの削減
10.1.15. 触媒の今後の方向性
10.2. 触媒の主要サプライヤー
10.2.1. 主要な触媒サプライヤーキャタラー・コーポレーション
10.2.2. 大手触媒サプライヤーユミコア
10.2.3. 主要触媒サプライヤージョンソン・マッセイ
10.2.4. 主要触媒サプライヤー:タナカ、ヘレウス、BASF
10.2.5. 新開発の触媒
11. 会社概要
11.1. 関連プロファイル

 

 

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Summary

この調査レポートでは、バイポーラプレート(BPP)、ガス拡散層(GDL)、触媒コーティング膜(CCM)、膜電極アセンブリ(MEA)、アイオノマー、白金触媒など、PEM燃料電池のコンポーネントの主要情報について詳細に調査・分析しています。
 
主な掲載内容(目次より抜粋)
  • 市場予測
  • FCEV市場
  • fcトレインマーケット
  • fcシップマーケット
  • バイポーラ・プレート
  • ガス拡散層
  • 会社概要
 
Report Summary
 
Materials demand for proton exchange membrane (PEM) fuel cells is set to grow in line with an expanding fuel cell electric vehicle (FCEV) market, as the hydrogen economy continues to gain traction. This report details the key information for components in PEM fuel cells such as bipolar plates (BPP), gas diffusion layers (GDL), catalyst coated membrane (CCM), membrane electrode assemblies (MEA), ionomers, platinum catalysts and more.
 
 
A PEM fuel cell operates via the synergistic interaction of the various components. The BPP distributes fuel throughout the fuel cell, before the GDL transports reactants and products to/from the catalyst layer, respectively. The catalyst is coated on the membrane (CCM), while the membrane itself transports protons from one side of the fuel cell to the other. Collectively, the CCM and GDL are known as an MEA. The PEM fuel cell for transportation market is set to grow at a CAGR of 28% between 2024 and 2034, but there are key questions to be answered with respect to the components used in fuel cells. What are the trends seen for incumbent and emerging materials? How will manufacturing methods for these components change to meet increased demand? Who are the main players within the expanding fuel cell components market?
 
Technology trends for PEM fuel cell components
 
This report gives a breakdown of the key components within a fuel cell, detailing the incumbent materials and technologies used in each instance. Analysis of supply chains and major players within the industry builds an overview of the market as a whole. However, even for the incumbent materials, there is still scope for variations to the technology based on materials selection. Taking the example of BPPs, typical material choice includes plates made from either metal (e.g. titanium, stainless steel) or graphite. This report provides benchmarking of metal and graphite plates, highlighting the particular vehicle types (passenger cars, vans, trucks and buses alongside ships and trains) for which each material is most well suited.
 
Despite dominant incumbent materials, such as Nafion for ionomer membranes, disruptive technologies are beginning to emerge, showing signs of early promise, while potential regulations restricting PFAS materials could heavily impact the market. Novel materials, coatings and manufacturing techniques are seen at academic stage, with some early commercial uptake, and analysis of these disruptions to the incumbent are included in this report. A comprehensive analysis of alternative polymer exchange membranes was carried out and these are benchmarked against the incumbent, Nafion, for the most important parameters to ensure optimal performance of the fuel cell.
 
Economy of scale to reduce cost of components
 
FCEVs are yet to achieve similar market penetration seen for battery electric vehicles (BEV), and while IDTechEx expects BEVs to dominate the zero-emission vehicles market, the drive towards zero-emission vehicles is expected to see FCEVs capture a growing share of the overall vehicles sector; IDTechEx predicts the combined FCEV market to exceed US$35 billion by 2035. In particular, FCEVs show promise for the heavy-duty sector, powering trucks, ships and trains that can operate as hub-to-hub connectors for the supply chain, mitigating the need for a diverse hydrogen fuel infrastructure. This increasing market share will see higher material demand for all of the components within PEM fuel cells, and a major outcome of this will be a reduction in cost of components as the economy of scale takes hold.
 
This report outlines several paths by which the cost of components will reduce, from optimization of incumbent technology to emerging materials and automated manufacturing systems. For the case of BPP materials, a detailed overview is given of the diverse range of manufacturers and the various materials and manufacturing techniques currently implemented, and those that are proposed, with a discussion of the related price progression per plate as wider-scale uptake of fuel cell powered transportation occurs.
 
Market drivers: Catalysts for research and development
 
As governments seek to enact policy to assist the implementation of zero emission vehicles, specifically in urban environments, several government agencies have set targets for manufacturers and material suppliers to work towards, with the overall goal of reducing the cost of fuel cell technology to enable competition with BEVs and traditional internal combustion engine vehicles. This report covers the manner in which these targets impact the materials market for fuel cells, such as how US Department of Energy's (DOE) targets for the mass of catalyst in fuel cells is influencing the areas of material R&D.
 
Other factors driving R&D include the economic value of materials and efficiency of the fuel cell stack. The manner in which emerging materials can replace platinum in the fuel cell and reduce the cost of the catalyst (and CCM) is covered in the report, while the desire to increase the power density of the stack by reducing the form factor of components is most clearly evident in the development of thinner BPPs. The report covers novel coating techniques and manufacturing methods for producing these plates.
 
Comprehensive analysis and market forecasts
 
IDTechEx covers the electric vehicle industry comprehensively, detailing BEVs and FCEVs, alongside ships and trains; with the FCEV research segmented by passenger car, light commercial vehicle (van), heavy duty trucks and city buses. Expertise on technical and market developments is built through interviewing major players on the global scale and attending several conferences.
 
This report offers granular 10-year market forecasts, derived from IDTechEx forecasts in the FCEV industry, for the materials demand for PEMFCs in transportation applications for key fuel cell components (BPP, GDL, CCM, MEA, ionomer, etc) segmented by mode of transport and vehicle type. Forecasts are given for materials demand for components by both units and volume, while detailing the value associated with each of these components.
 
This report provides the following information:
 
Technology trends:
  • Breakdown of the major components within a PEM fuel cell.
  • Comparison of various fuel cell technologies and applications.
  • Detailed discussion of considerations for component form factor and materials choice for PEM fuel cells for transportation.
  • Thorough comparison between incumbent materials and emerging technologies, including cost progression analysis.
  • Overview of dominant players and supply chain agreements for BPPs, GDLs, MEAs, and more.
  • Exploration of latest academic research with potential to disrupt the PEM fuel cell market through innovative technological advancements.
  • Primary information from key companies.
 
Value chain analysis:
  • Identification of the established players in the industry, including analysis of incumbent technologies, market share and existing supply chain agreements with OEMs.
  • BPP: Discussion of materials, coatings and manufacturing methods used by more than ten of the market leaders.
  • GDL: Outline of the major technological differentiators between the major players with information regarding supply chain and material demand.
  • Ionomer: Discussion of dominant incumbent material and supplier, with a quantitative analysis of emerging alternative suppliers. Overview of the market impact of potential PFAS regulations.
  • Catalysts: Assessment of the key trends and regulations driving the sector and influencing key players.
 
Market Forecasts & Analysis:
  • 10-year granular market forecasts by material demand, volume and value for key components in PEM fuel cells: BPP, GDL, MEA, CCM including ionomer and catalysts.


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Table of Contents

1. EXECUTIVE SUMMARY AND CONCLUSIONS
1.1. Report Overview
1.2. What is a PEM fuel cell?
1.3. Major components for PEM fuel cells
1.4. Applications for fuel cells and major players
1.5. BPP: Purpose and form factor
1.6. Materials for BPPs: Graphite vs metal
1.7. BPP manufacturers flow chart
1.8. GDL: Purpose and form factor
1.9. GDL supply chain and key players
1.10. Membrane: Purpose and form factor
1.11. Market leaders for membrane materials
1.12. Property benchmarking of membranes
1.13. Ongoing Concerns with PFAS
1.14. Outlook for Proton Exchange Membranes
1.15. Catalyst: Purpose and form factor
1.16. Trends for fuel cell catalysts
1.17. Key suppliers of catalysts for fuel cells
1.18. Balance of plant for PEM fuel cells
1.19. Overview of market forecasts
1.20. PEM fuel cell market for transport 2020-2034
1.21. Fuel cells within the FCEV market
2. MARKET FORECASTS
2.1.1. Forecast methodology and assumptions
2.1.2. PEM Fuel Cell Demand for Transportation (MW) 2020-2034
2.1.3. PEM fuel cell market for transport 2020-2033
2.2. Market Forecasts - Bipolar Plates
2.2.1. BPP demand by vehicle type 2020-2034
2.2.2. BPP demand by plate material 2020-2034
2.2.3. BPP material demand by plate material 2020-2034
2.2.4. BPP market value by plate material 2020-2034
2.3. Market Forecasts - Gas Diffusion Layer
2.3.1. GDL demand forecast 2020-2034
2.3.2. GDL materials demand 2020-2034
2.3.3. GDL market value forecast 2020-2034
2.4. Market Forecasts - Membrane, Catalyst and CCM
2.4.1. PEM demand forecast 2020-2034
2.4.2. PEM value forecast 2020-2034
2.4.3. Catalyst (PGM) demand forecast 2020-2034
2.4.4. CCM value forecast 2020-2034
3. INTRODUCTION
3.1. Introduction to fuel cells
3.2. What is a fuel cell?
3.3. PEMFC working principle
3.4. PEMFC assembly and materials
3.5. Membrane assembly terminology
3.6. Alternative fuel cell technologies
3.7. High temperature PEMFC (1)
3.8. High temperature PEMFC (2)
3.9. Comparison of fuel cell technologies
3.10. What is a fuel cell vehicle?
3.11. Attraction of fuel cell vehicles
3.12. Transport applications for fuel cells
3.13. PEMFC market players
3.14. China fuel cell installed capacity 2020
3.15. Other Chinese fuel cell system manufacturers
4. FCEV MARKETS
4.1. Fuel cell passenger cars
4.2. System Efficiency Between BEVs and FCEVs
4.3. Fuel Cell Car Models
4.4. Toyota Mirai 2nd generation
4.5. Hyundai NEXO
4.6. Honda discontinue FC-Clarity: Weak demand
4.7. Korea subsidy incentives: FCEV push but BEV far ahead
4.8. Chinese FCEV Support
4.9. Outlook for fuel cell cars
4.10. Light commercial vehicles (LCVs) - Vans
4.11. Fuel cell LCVs
4.12. Outlook for fuel cell LCVs
4.13. Truck Classifications
4.14. Heavy-Duty Trucks: BEV or Fuel Cell?
4.15. Outlook for fuel cell trucks
4.16. Fuel cell buses
4.17. Main advantages/disadvantages of fuel cell buses
4.18. Outlook for fuel cell buses
4.19. FCEV vs BEV Market Share in 2044
5. FC TRAIN MARKETS
5.1. Overview of Train Types
5.2. Drivers for Zero-emission Rail
5.3. Fuel Cell Train Overview
5.4. Range Advantage for Fuel Cell Trains
5.5. Fuel Cell Technology Benchmarking for Rail
5.6. Rail Fuel Cell Suppliers
5.7. FC Multiple Unit Overview
5.8. FC Locomotives Overview
5.9. Outlook for Fuel Cell & Electric Trains
6. FC SHIP MARKETS
6.1. Marine Fuel Cells Introduction
6.2. Fuel Cells Technologies for Ships
6.3. Fuel Cell Suppliers: Leaders & Challengers
6.4. Fuel Cell Supplier Market Share 2019-2024
6.5. Fuel Cell Deliveries by Vessel Type 2019-2024
6.6. Policy Drivers for Maritime Fuel Cells
6.7. Outlook for Marine PEM Fuel Cells
7. BIPOLAR PLATES
7.1.1. Purpose of bipolar plate
7.1.2. BPP form factor
7.1.3. Effect of BPP form factor
7.1.4. Bipolar plate assembly (BPA)
7.2. Materials for BPPs
7.2.1. Important material parameters to consider for BPPs
7.2.2. Graphite as a BPP material
7.2.3. Metal as a BPP material
7.2.4. Cost progression of BPAs
7.2.5. Coatings are required for metal BPPs
7.2.6. Coating choices for metal BPPs
7.2.7. Manufacturing methods for BPPs
7.2.8. BPP manufacturers flow chart
7.3. BPP manufacturers
7.3.1. Overview of BPP Suppliers (non-exhaustive list)
7.3.2. Case Study (NC Titanium): Kobe Steel
7.3.3. Case Study (Dual Supply): Dana
7.3.4. Case Study (Graphite): SGL Carbon
7.3.5. Case Study (Graphite Composite): FJ Composite
7.3.6. Case Study (System Supplier): Schuler
7.3.7. Case Study (Laser Etch): SITEC
7.3.8. Case Study (Chemical Etch): Precision Micro
7.3.9. Comparison of graphite BPP suppliers
7.3.10. Ranked comparison of graphite BPPs
7.4. BPP coating specialists
7.4.1. Impact Coating
7.4.2. Precors
7.5. Latest trends and research for BPPs
7.5.1. Future directions for bipolar plate flow fields
7.5.2. Printed Circuit Board BPPs - Bramble Energy
7.5.3. Latest trends for BPPs
7.5.4. Latest developments for BPPs: Loop Energy
7.5.5. Latest developments for BPPs: CoBiP project
7.5.6. Additional early-stage commercial developments for BPPs
7.5.7. Latest academic research for BPPs
7.5.8. Woven mesh for fuel cells
7.5.9. Emerging manufacturing methods
8. GAS DIFFUSION LAYER
8.1.1. Role of the gas diffusion layer
8.1.2. Hydrophobic coating for GDLs
8.1.3. Wet vs dry GDL performance
8.1.4. GDL manufacturing process
8.1.5. Cellulosic fiber GDL: No MPL required
8.1.6. Interactions between GDL & catalyst layer
8.1.7. GDL latest research: Focus on dual hydrophobic and hydrophilic behaviour
8.2. GDL Supply Chain and Players
8.2.1. GDL supply chain
8.2.2. GDL player: SGL Carbon
8.2.3. GDL player: Toray
8.2.4. GDL player: AvCarb
8.2.5. GDL player: Freudenberg
8.2.6. SGL Carbon - GDL market leader
8.2.7. Outlook for Gas Diffusion Layers
9. MEMBRANE
9.1.1. Purpose of the membrane
9.1.2. Form factor of the membrane
9.1.3. Water management in the FC
9.2. Incumbent membrane materials
9.2.1. Proton exchange membrane overview
9.2.2. Chemical structure of PFSA membranes
9.2.3. Important material parameters to consider for the membrane
9.2.4. Market leading membrane material: Nafion
9.2.5. Competing membrane materials
9.2.6. Property benchmarking of membranes
9.2.7. Overview of PFSA membranes & key players
9.2.8. Gore manufacture MEAs
9.2.9. Membrane degradation processes overview
9.3. Production of PFSA membranes
9.3.1. PFSA membrane extrusion casting process
9.3.2. PFSA membrane solution casting process
9.3.3. PFSA membrane dispersion casting process
9.4. Recent innovation of PFSA membranes
9.4.1. Improvements to PFSA membranes
9.4.2. Trade-offs in optimizing membrane performance
9.4.3. Gore reinforced SELECT membranes
9.4.4. Chemours reinforced Nafion membranes
9.5. Concerns with PFAS (incl. PFSA)
9.5.1. Introduction to PFAS
9.5.2. What is the Concern?
9.5.3. Where Are PFAS Used?
9.5.4. Regulatory Outlook: EU
9.5.5. Regulatory Outlook: USA
9.5.6. Dutch Court Ruling on Environmental Damage Caused by PFAS Materials
9.5.7. Comments from Market Leader (Chemours)
9.6. Alternative (non-PFAS) membranes
9.6.1. Hydrocarbons as PEM fuel cell membranes
9.6.2. Assessment of hydrocarbon membranes
9.6.3. Key player: Ionomr Innovations
9.6.4. Benchmarking of Ionomr membrane against incumbent PFAS membrane
9.6.5. Metal-organic frameworks
9.6.6. Metal-organic frameworks for membranes: Academic research
9.6.7. MOF composite membranes
9.6.8. MOF composite membranes
9.6.9. Graphene in the membrane
9.6.10. Outlook for Proton Exchange Membranes
10. CATALYSTS
10.1.1. Platinum as a catalyst
10.1.2. Catalyst coated membrane (CCM)
10.1.3. Typical catalyst coated membrane (CCM)
10.1.4. Influence of carbon black support on Pt/C
10.1.5. Targets for reducing loading of catalytic materials in fuel cells
10.1.6. Recycling of the catalyst
10.1.7. Catalyst degradation mechanisms
10.1.8. Overview of trends for catalysts
10.1.9. Increasing catalytic activity - alternative metals
10.1.10. Increasing catalytic activity - form factor
10.1.11. SonoTek - Ultrasonic Deposition
10.1.12. Mebius - Pt Skin over Catalyst Core
10.1.13. Reduction of catalyst poisoning
10.1.14. Reduction of cost of catalyst
10.1.15. Future directions for catalysts
10.2. Key Suppliers of Catalysts
10.2.1. Leading catalyst suppliers: Cataler Corporation
10.2.2. Leading catalyst suppliers: Umicore
10.2.3. Leading catalyst suppliers: Johnson Matthey
10.2.4. Leading catalyst suppliers: Tanaka, Heraeus and BASF
10.2.5. Newly developed catalysts
11. COMPANY PROFILES
11.1. Related Profiles

 

 

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