世界各国のリアルタイムなデータ・インテリジェンスで皆様をお手伝い

中東・アフリカのスマートフォン市場-成長、トレンド、COVID-19インパクト、予測(2021年~2026年


Middle East and Africa Smartphones Market - Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2021 - 2026)

中東・アフリカ地域のスマートフォン市場は、予測期間中(2021年~2026年)にCAGR 9%を達成する見込みです。また、この地域のスマートフォン市場は、COVID-19の出現により、いくつかの混乱が予想されています。上... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Mordor Intelligence
モードーインテリジェンス
2021年8月1日 US$3,750
シングルユーザライセンス
ライセンス・価格情報
注文方法はこちら
120 英語

下記、日本語のページは自動翻訳を利用し作成しています。
実際のレポートは英文のみでご納品いたします。


 

サマリー

中東・アフリカ地域のスマートフォン市場は、予測期間中(2021年~2026年)にCAGR 9%を達成する見込みです。また、この地域のスマートフォン市場は、COVID-19の出現により、いくつかの混乱が予想されています。上半期は、ほとんどのスマートフォンブランドでチップセットや部品が不足したため、供給面での制約がこの地域の成長を妨げることになりそうです。しかし、サプライチェーンが正常に戻り、ワクチンの導入により、追加のロックダウンやCOVID-19患者の急増の可能性が大幅に減少すると予想されることから、下半期に向けて市場の成長が回復することが期待されます。

- さらに、2020年10月の時点で、中国のスマートフォンメーカーであるRealmeは、今後2年以内にGCC諸国で著名なプレーヤーの1つになることを目指していました。同社は1月にGCC地域に進出しましたが、Covid-19やロックダウンの影響でマーケティング活動をスローダウンせざるを得ませんでした。今回、9つのモデルを市場に投入し、オンラインとオフラインの両方のチャネルに注力していきます。製品価格は、AED 399からAED 1,199です。
- 5Gは、この地域のスマートフォン市場の成長を促す大きな要因の一つです。エリクソン社のモビリティレポートによると、中東・アフリカ地域では、2024年までに5Gサービスの加入者数が6,000万人に達する可能性があり、これは同地域の全携帯電話加入者数の約3%に相当します。また、GSMAは、2025年までにMENA全体で約5,000万件の5G接続が行われる可能性があり、そのうちアラブ諸国だけで2,000万件の接続が行われる可能性があると推定しています。
- したがって、5G技術の発展とモバイルインターネットの利用の増加により、これらの地域では先進的なスマートフォンに対する大きな需要が生まれると予想されます。 Vodacom社は、2020年5月に、ヨハネスブルグ、プレトリア、ケープタウンで5Gモバイルネットワークの本稼働を開始し、さらに他の地域でも展開を予定しています。また、同社はLG V50 5Gスマートフォンやファーウェイ製5G CPE PRO FWAルーターなどの5G対応機器を提供し、顧客はこれらを使って20のライブサイトのカバレッジエリア内で5Gネットワークを体験することができました。
- このように、この地域の通信事業者は、5G技術の利用を促進し、その摩擦を減らすために、デバイス・プロバイダーと提携しています。さらに、デバイスメーカーが手頃な価格の5Gデバイスを製造できるようにする政府の政策も、この地域での5G導入を加速させるでしょう。

主な市場動向

Androidが大幅に成長する見込み

- アンドロイドスマートフォンは、iPhoneのSiriと同等の機能を持つ人工知能や、ユーザーが音声で指示を出すことができるGoogleアシスタントなどの仮想支援ソフトウェアにも追いついています。このような機能を備えたアンドロイドは、製品全体を洗練させるために、バージョンごとに後続の機能を統合しようとしているため、時間の経過とともにますます洗練されてきています。
- この地域では、最新の機能を導入して市場を獲得しようとするプレーヤー間の競争が激化しているため、製品の革新が進んでいます。この地域の多くの国では、5Gネットワークの商用化に向けた投資が活発化しています。EtisalatとOoredooの両社は、商用開始を念頭に、速度、機器、レイテンシー、ビームステアリング(信号の距離)に関する5Gのライブトライアルを実施しています。
- 2020年6月、OPPOは新しいプレミアム・フラッグシップ・スマートフォンをUAEで発売する準備を進めていました。同社の製品であるFind X2 Proは、Etisalatとの提携により発売され、主に新世代の優れた性能、優れた写真、そして同社の卓越した技術をUAEに提供していました。また、ユーザーの皆様にシームレスな5G体験をお届けするために、Smart 5G技術を搭載し、速度とバッテリー寿命を最大化するために最適なネットワークをインテリジェントにナビゲートして選択します。
- さらに、2021年3月、OPPOは、最新のReno5シリーズの5GスマートフォンをGCCで発売することを発表しました。これは、Reno5 Pro 5G、Reno5 5G、Reno5 Z 5Gの3つのモデルを含む、同社初のオール5Gの製品です。同社は、2021年のテーマである「Technology for Mankind, Kindness for the World(人類のためのテクノロジー、世界のための優しさ)」を原動力に、5Gによって人々がつながりのある生活を送り、テクノロジーを駆使した世界の恩恵を享受できるようになると確信しています。
- また、2021年6月には、スマートフォンで知られる中国のテクノロジー企業Xiaomi(シャオミ)が、サウジアラビアに初の小売店をオープンしました。同社は、サウジアラビア市場について非常に楽観的で、将来的に同地域でさらに多くの直営店が開設されることを期待する声を上げています。
- さらに、「OnePlus Nord CE(5G)」、「Google Pixel 5a」、「Honor 50」、「Nokia X50」、「Folding Google Pixel」、「Oppo folding phone」など、さまざまなアンドロイド携帯電話の発売が2021年に噂されていることは、スマートフォンへのアンドロイドOSの浸透を示しており、中東諸国のさまざまなユーザーの間で最も好まれているOSであることを証明しています。

予測期間中、アフリカが大幅に成長する見込み

- 失業率の上昇やCOVID-19パンデミックの発生による経済の不安定さは、消費者の購買パターンをより手頃な価格で機能豊富な製品にシフトさせ続けています。アフリカ地域は経済的に苦しい状況が続いていますが、スマートフォンは消費者にとって不可欠なアイテムとなっており、回復力のある市場となっています。
- アフリカでは、スマートフォンの価格が高いため、大多数の人々がスマートフォンにアクセスできない状況にあります。これらの問題に対処するため、2020年9月、GSMA Thrive Africa 2020の活動の一環として、OrangeはOrange専用のスマートフォンであり、最も手頃な4G Android端末の1つである「Sanza touch」の発売を発表しました。
- これは、デジタルインクルージョンを推進し、より多くの人々がモバイルインターネットにアクセスできるようにすることを目的としています。
- また、GSMAによると、この地域では、安価な端末が市場に出回るようになったことで、スマートフォンの普及率が大幅に上昇し続けており、2020年には総接続数の約50%に達すると言われています。最近では、Safaricom社とGoogle社の提携により、低所得層の消費者が新しい4G端末の代金を日割りで支払うことができるようになるなど、スマートフォンのファイナンスモデルも普及してきています。
- アフリカのスマートフォン市場は競争が激しいのですが、アフリカのお客様のことを考えて設計された端末は少ないのが現状です。この問題は、中国のTranssion社が早くから認識していたことで、ここ数年の間にこの地域で大きな存在感を示すようになりました。Transsion Holdingsによると、アフリカ地域で販売したTecnoとItelの携帯電話は1億3,000万台を超えています。
- この地域の企業は、その存在感を高めるために、追加のサービスを提供しています。例えば、サムスンは2021年6月、南アフリカでスマートフォン、タブレット、時計のドア・ツー・ドアの修理サービスを開始しました。このサービスは、修理を必要とする顧客が、カスタマーセンターから40km以内の場所であれば、自宅や会社からスマートフォンを回収し、返却するというものです。
- さらに、2021年3月、ファブレス半導体企業であるMediaTekは、南アフリカ市場で未来に対応したスマートフォンの展開を可能にするため、新しい技術ソリューションの提供に向けた取り組みを改めて表明しました。同社は、プレミアムゲーミングチップ「MediaTek Helio G95」と、「G90T」、「G85」、「G80」、「G70」、「G35」、「G25」の各チップの発売を発表しました。これらの製品は、プレミアム4Gゲーミングスマートフォンのセグメントに向けたものでした。また、Oppo、Xiaomi、Infinixなど、さまざまなスマートフォンブランドと提携し、2021年にMediaTek Helio Gシリーズを搭載したプレミアムで機能豊富なスマートフォンを最大10機種発売する予定です。

競合状況

世界各地にさまざまなスマートフォンメーカーが存在するため、スマートフォンメーカー間の競争は非常に激しいものとなっています。サムスン、ファーウェイ、シャオミなどの大手スマートフォンメーカーが、この地域の市場シェアを争っています。 近年、各国でスマートフォンが大量に普及していることから、スマートフォンの需要は頭打ちになっています。そのため、競争上の優位性と市場シェアを維持するための重要な戦略として、顧客維持とイノベーションが重視されるようになっています。

本レポートを購入する理由

- Excel形式の市場推定値(ME)シート
- 3ヶ月間のアナリスト・サポート

ページTOPに戻る


目次

1 イントロダクション
1.1 調査の前提条件と市場の定義
1.2 調査の範囲

2 調査方法

3 エグゼクティブサマリー

4 市場に関する考察
4.1 市場の概要
4.2 業界の魅力 -ポーターズ・ファイブフォース分析
4.2.1 供給者のバーゲニング・パワー
4.2.2 消費者のバーゲニング・パワー
4.2.3 新規参入者の脅威
4.2.4 競合他社との競争の激しさ
4.2.5 代替製品の脅威
4.3 マーケットドライバー
4.4 市場の課題
4.5 COVID-19の業界への影響
4.6 価格分析

5 市場区分
5.1 オペレーティングシステム別
5.1.1 Android
5.1.2 iOS
5.1.3 その他
5.2 国別
5.2.1 サウジアラビア
5.2.2 アラブ首長国連邦
5.2.3 南アフリカ共和国
5.2.4 エジプト
5.2.5 東アフリカ(ケニア、タンザニア、ウガンダ)
5.2.6 西アフリカ(ナイジェリア、ガーナ)
5.2.7 トルコ
5.2.8 その他の中東・アフリカ地域

6 競争環境
6.1 ベンダー市場シェア分析(2020年)GCC、アフリカ、東アフリカ、西アフリカ
6.2 Key Vendor Profiles (Business Overview, Product Portfolio, Strategies, and Recent Developments)Samsung, OPPO, Huawei, Xiaomi, Infinix, Transsionなどの企業をAパートとして分析します。

7 市場展望

 

ページTOPに戻る


 

Summary

The Middle East and Africa Smartphones Market is expected to reach a CAGR of 9% during the forecast period (2021 - 2026). The regional smartphone market is also anticipated to witness some disruptions owing to the emergence of COVID-19. Supply constraints are likely to hamper the growth in the region owing to chipset and component shortages across most of the smartphone brands in the first half of the year. However, with the supply chain returning to normal and with the vaccine rollout anticipated to significantly reduce the possibility of additional lockdowns and surge in COVID-19 cases, the market is expected to witness the return of growth towards the second half of the year. ​

- Moreover, as of Oct 2020, Chinese smartphone manufacturer Realme was aiming to become one of the prominent player in the GCC countries within the next two years. The company entered the GCC region in January but had to slow down its marketing efforts owing to Covid-19 and lockdowns. The company has launched nine of its models in the market and will be focusing on both online as well as offline channel. The product prices range between AED 399 and AED 1,199. ​
- 5G is one of the major drivers for the growth of smartphones market in the region. According to Ericsson Mobility Report, in the Middle East & Africa, the number of subscribers for 5G services in the MEA region may reach 60 million by 2024, representing about 3% of all mobile subscriptions in the region. GSMA also estimates that there may be around 50 million 5G connections across MENA, of which 20 million connections could be in the Arab States alone, by 2025.​
- Hence, the development of 5G technologies and the increasing usage of mobile internet is expected to create significant demand for advanced smartphones in these regions.​ Vodacom, in May 2020, switched on its live 5G mobile network in Johannesburg, Pretoria and Cape Town, with further rollouts planned for other parts of the country. The company also offered 5G enabled devices, such as LG V50 5G smartphone, and Huawei 5G CPE PRO FWA router, which customers could use to experience the 5G network within the coverage area of the 20 live sites.
- Thus, telecoms in the region are partnering with device providers to encourage and reduce the friction in the usage of 5G technology. Further, government policies to enable device manufacturers to manufacture affordable 5G devices will also facilitate faster 5G adoption in the region.

Key Market Trends

Android is Expected to Grow Significantly

- Android smartphones have also recently caught up to Artificial intelligence and virtual assistance software with google assistants that allow the user to pass voice command and gives equal coemption to Siri in iPhones. With such features, android is becoming more and more sophisticated over time as it sought to integrate after features with different versions that help in refining the products as a whole. ​
- The region is witnessing increased product innovations owing to the increased competition between players to introduce the latest features and capture the market. Many states in the region are increasingly investing in expanding the scope of commercial 5G networks. Both Etisalat and Ooredoo have been undertaking live 5G trials on speed, equipment, latency, and beam steering (for signal distance), with commercial launches in mind.
- In Jun 2020, OPPO was gearing up to bring its new premium flagship smartphone in the UAE. The company’s product Find X2 Pro was launched in partnership with Etisalat, primarily offering a new generation of superior performance, excellent photography, and company’s technological excellence to the UAE. Also, in order to deliver a seamless 5G experience to its users, the product integrates Smart 5G technology to intelligently navigate and choose the most suitable network in order to maximize speed and battery life. ​
- Further, in Mar 2021, OPPO announced the launch of its latest Reno5 Series of 5G smartphones in the GCC. The company’s first all-5G launch includes three models, Reno5 Pro 5G, Reno5 5G and Reno5 Z 5G. Driven by its 2021 theme of Technology for Mankind, Kindness for the World, the company believes that 5G will empower people to live connected lives and reap the benefits of a technology-powered world.​
- Also, in Jun 2021, China's technology company Xiaomi, that is known for its smartphones, opened its first retail store in Saudi Arabia. The company is very optimistic about the Saudi market, voicing its hope that more company stores will be opened in the future in the region.​
- Furthermore, the rumored launches of various android phones such as OnePlus Nord CE (5G), Google Pixel 5a, Honor 50, Nokia X50, Folding Google Pixel, Oppo folding phone in 2021 indicate the penetration of Android OS in the smartphones and prove that the OS is the most preferred among various users from Middle Eastern countries. ​

Africa is Expected to Grow Substantially during the Forecast Period

- The rising unemployment rate and the economic uncertainty caused by the emergence of the COVID-19 pandemic is continuing to shift consumer buying patterns towards more affordable and feature-rich products. The African region has been struggling with economic hardships, but smartphones have been becoming an essential consumer item, making it a resilient market.​
- The higher cost of a smartphone in Africa has been making smartphones largely inaccessible to the majority of the population. In order to tackle these issues, in Sep 2020, as part of the line-up of activities for the GSMA Thrive Africa 2020, Orange announced the launch of Sanza touch, which is an exclusive Orange smartphone and one of the most affordable 4G Android devices. ​
- The company stated that the device will retail around USD 30, and this ultra-affordable price point was intended to make it the most accessible device on the market with the ultimate goal of driving digital inclusion and providing much more people with access to mobile internet.​
- Also, according to GSMA, smartphone adoption is continuing to rise significantly in the region, primarily reaching around 50% of the total connections in 2020, as cheaper devices have become available in the market. The smartphone financing models are also gaining traction, demonstrated by the recent partnership between Safaricom and Google, enabling low-income consumers to pay for the new 4G devices in daily instalments.​
- The smartphone market in Africa is also highly competitive, however, fewer devices are designed with African customers in mind. This issue was something the Chinese company Transsion recognized early, which largely enabled it to become a prominent player in the region over the last few years. According to Transsion Holdings, it has sold more than 130 million Tecno and Itel cells in the African region.​
- The companies in the region in order to expand its presence have been offering additional services. For instance, in Jun 2021, Samsung launched its door-to-door repair service in South Africa for its smartphones, tablets and watches. The service will enable customers who require repairs to have their smartphone collected from their house or business, and returned, provided the property is within 40km of a customer centre.​
- Additionally, in Mar 2021, MediaTek, a fabless semiconductor company, reiterated its commitment towards providing new technology solutions in order to enable the rollout of future ready smartphones in the South African market. The company announced the launch of its premium gaming chip, MediaTek Helio G95, along with its offerings across the spectrum, including G90T, G85, G80, G70, G35, and G25 chips. The products were aimed at the premium 4G gaming smartphone segment. The company has also associated with various smartphone brands such as Oppo Xiaomi, and Infinix in order to launch up to ten premium, feature-rich smartphones, powered by MediaTek Helio G series in 2021.​

Competitive Landscape

The competitive rivalry amongst the smartphone manufacturers is very high, owing to the presence of various smartphone manufacturers across the globe. Some of the major smartphone giants are Samsung, Huawei, Xiaomi, and many more, competing for market shares across the region.​ The demand for smartphones has plateaued in recent years, due to the massive smartphone penetration across the countries. This has led to an increased focus on customer retention and innovation as key strategies to maintain competitive advantage and market share.​

Reasons to Purchase this report:

- The market estimate (ME) sheet in Excel format
- 3 months of analyst support



ページTOPに戻る


Table of Contents

1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions & Market Definition
1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness -Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
4.2.2 Bargaining Power of Consumers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.2.5 Threat of Substitute Products
4.3 Market Drivers
4.4 Market Challenges
4.5 Impact of COVID-19 on the Industry
4.6 Pricing Analysis

5 MARKET SEGMENTATION
5.1 By Operating System
5.1.1 Android
5.1.2 iOS
5.1.3 Others
5.2 By Country
5.2.1 Saudi Arabia
5.2.2 United Arab Emirates
5.2.3 South Africa
5.2.4 Egypt
5.2.5 East Africa (Kenya,Tanzania and Uganda)
5.2.6 West Africa (Nigeria and Ghana)
5.2.7 Turkey
5.2.8 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE
6.1 Vendor Market Share Analysis (2020) GCC, Africa, East Africa, and West Africa
6.2 Key Vendor Profiles (Business Overview, Product Portfolio, Strategies, and Recent Developments)Companies such as Samsung, OPPO, Huawei, Xiaomi, Infinix, and Transsion, etc. will be analyzed as A part of this section.

7 MARKET OUTLOOK

 

ページTOPに戻る

ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。

webからのご注文・お問合せはこちらのフォームから承ります

本レポートと同分野の最新刊レポート

  • 本レポートと同分野の最新刊レポートはありません。

Mordor Intelligence社の分野での最新刊レポート

  • 最新刊レポートはありません。

本レポートと同じKEY WORD()の最新刊レポート

  • 本レポートと同じKEY WORDの最新刊レポートはありません。

よくあるご質問


Mordor Intelligence社はどのような調査会社ですか?


Mordor Intelligenceは世界の多様な市場に関する重要動向、技術、競争、機会について調査しています。 もっと見る


調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?


在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
但し、一部の調査レポートでは、発注を受けた段階で内容更新をして納品をする場合もあります。
発注をする前のお問合せをお願いします。


注文の手続きはどのようになっていますか?


1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
2)見積書やサンプルの提示をいたします。
3)お客様指定、もしくは弊社の発注書をメール添付にて発送してください。
4)データリソース社からレポート発行元の調査会社へ納品手配します。
5) 調査会社からお客様へ納品されます。最近は、pdfにてのメール納品が大半です。


お支払方法の方法はどのようになっていますか?


納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
お客様よりデータリソース社へ(通常は円払い)の御振り込みをお願いします。
請求書は、納品日の日付で発行しますので、翌月最終営業日までの当社指定口座への振込みをお願いします。振込み手数料は御社負担にてお願いします。
お客様の御支払い条件が60日以上の場合は御相談ください。
尚、初めてのお取引先や個人の場合、前払いをお願いすることもあります。ご了承のほど、お願いします。


データリソース社はどのような会社ですか?


当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
世界各国の「市場・技術・法規制などの」実情を調査・収集される時には、データリソース社にご相談ください。
お客様の御要望にあったデータや情報を抽出する為のレポート紹介や調査のアドバイスも致します。



詳細検索

このレポートへのお問合せ

03-3582-2531

電話お問合せもお気軽に

 

2024/11/25 10:26

155.25 円

163.23 円

198.36 円

ページTOPに戻る