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世界のGNSSベースの道路料金市場


The Global GNSS-Based Road Pricing Market

解説 2024年以降、GNSSベースのシステムを利用した道路利用者課金市場はどのように進化するのか?本レポートでは、道路通行料金市場の最新動向と発展について取り上げています。ベルグインサイトは... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2024年4月4日 Eur1,500
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サマリー

解説

2024年以降、GNSSベースのシステムを利用した道路利用者課金市場はどのように進化するのか?本レポートでは、道路通行料金市場の最新動向と発展について取り上げています。ベルグインサイトは、道路利用者課金用に導入されるGNSSベースの車載ユニットの設置台数は、2023年の世界の740万台から2028年には1,060万台まで、年平均成長率7.3%で成長すると予測しています。ベンダー、製品、道路課金スキームに関する最新情報をご覧ください。

 


 

この調査レポートは世界のGNSSベースの道路料金市場を分析・予測したBerg Insightの市場調査報告書です。Berg Insightのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測や専門家による解説など、80ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供し、ビジネス上の意思決定の基礎とします。

本レポートのハイライト

  • 全地球航法衛星システム(GNSS)とロードプライシングの紹介
  • 料金システム運営者やサービスプロバイダーとの数多くのインタビューからの洞察
  • 11カ国で運用されているGNSSベースの道路料金制度の包括的な概要と、その他の市場で計画されている数多くの計画や潜在的な開発
  • GNSSベースの道路利用者課金のバリューチェーンで活躍する主要企業10社のプロフィール
  • 市場動向と主要開発の詳細分析
  • 2028年までの市場予測

道路利用者課金に導入されたGNSSベースの車載ユニットの世界設置台数が700万台を突破
GNSSベースの道路料金とは、車両内の全地球航法衛星システム(GNSS)センサーを利用した道路利用者への課金を指す。ロード・プライシングという包括的な用語は、通常、電子料金徴収(ETC)や道路利用者課金(RUC)、ビネットや渋滞課金など、さまざまな種類の方式をカバーしている。GNSSベースのRUC/ETCシステムが稼動している、あるいは近い将来に稼動しようとしている国は、世界中に10カ国以上ある。その大半は今のところヨーロッパにあるが、北米やアジア太平洋地域でもプログラムが稼動している。バーグ・インサイトは、道路利用者充電用に配備されたGNSSベースの車載ユニットの設置台数は、2023年には世界で740万台以上に達すると推定している。年平均成長率(CAGR)7.3%で成長し、設置台数は2028年にはほぼ1,060万台に達すると予測される。

Berg Insightは、道路利用者請求目的のGNSS搭載車の数で、ロシア、ドイツ、ポーランドを最大の市場と位置づけている。ロシアの実装は世界最大で、Platon ETCシステム用に100万台以上の車載器が使用されている。次点はドイツとポーランドで、それぞれLkw-Mautとe-TOLLシステムを導入している。車載器が50万台以上使用されている他の国には、Kilometer Chargeのベルギー、ハンガリーのHU-GO、衛星料金システムCzechTollのチェコ共和国がある。ブルガリアとスロバキアも数十万台の車載器を導入している。残りのトップ10は、ニュージーランドとスイスで、それぞれeRUCとLSVAが導入されている。断片的な米国市場には、州レベルで運用されているRUCプログラムがいくつかあり、今のところ世界のトップ10からは外れている。

ロードプライシングの分野は、今後数年間でこの分野を形成するであろう様々な市場促進要因や業界動向の影響を受けている。欧州電子料金サービス(EETS)は欧州の主要市場で相互運用性を推進しており、世界的な観点から他の技術を犠牲にしてGNSSに向かう傾向がある。さらに、従来のフロントガラス型OBUから、さまざまな車種向けの道路利用者充電の実装に他のハードウェア・フォーム・ファクターも含めるようにシフトしつつある。さらに、電気自動車(EV)の普及とそれに伴う燃料税の損失は、全体として距離ベースのRUCに有利になっている。さらに、電子料金徴収が車両テレマティクスと融合しつつあるため、さまざまな付加価値サービスの提供が促進されている。

この調査レポートは以下の質問に答えている:

  • 道路使用料のバリューチェーンにはどのような種類のプレーヤーが関わっているのか?
  • 市場間にはどのような地域差があるのか?
  • 欧州電子料金サービス(EETS)は市場にどのような影響を与えているか?
  • 電子料金徴収と道路利用者充電にはどのような技術が使われているのか。
  • 電気自動車の人気の高まりは、道路利用者充電の分野に影響を与えているか?
  • 市場を形成しているその他のトレンドとドライバーは?
  • GNSSベースの道路料金市場は今後どのように進化するのか?


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目次

目次

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図表の一覧

エグゼクティブサマリー

1 GNSSとロードプライシングの紹介

1.1 全地球航法衛星システムの紹介
1.1.1 GPS、GLONASS、Galileo、BDS
1.1.2 SBAS
1.2 ロードプライシング入門
1.2.1 電子料金徴収と道路利用者課金
1.2.2 ビネットと電子ビネット
1.2.3 渋滞料金
1.3 GNSSベースの道路料金
1.4 代替・補完技術とインフラ
1.4.1 DSRCとANPR
1.5 欧州電子料金サービス
1.6 範囲と区切り

2 GNSSベースの道路料金制度

2.1 欧州
2.1.1 ベルギー
2.1.2 ブルガリア
2.1.3 チェコ共和国
2.1.4 ドイツ
2.1.5 ハンガリー
2.1.6 ポーランド
2.1.7 スロバキア
2.1.8 スイス
2.1.9 その他の国
2.2 その他の国
2.2.1 ニュージーランド
2.2.2 ロシア
2.2.3 アメリカ
2.2.4 その他の国

3 市場予測と結論

3.1 市場分析
3.1.1 GNSSベースの道路利用者課金の主要国
3.1.2 GNSSベースの道路利用者課金の市場予測
3.1.3 地域市場の特徴
3.2 市場促進要因と傾向
3.2.1 EETSが欧州全体の相互運用性を促進する
3.2.2 料金徴収技術の状況はGNSSに向かっている
3.2.3 RUC/ETC分野におけるフォームファクターの発展
3.2.4 電気自動車と燃料税収入の減少により距離ベースのRUCが有利に
3.2.5 車両テレマティクスと電子料金徴収の融合がVASを促進する

4 企業プロフィールと戦略

4.1 Axxès
4.2 Continental
4.3 Emovis
4.4 EROAD
4.5 Eurowag
4.6 ITIS Holding
4.7 Kapsch
4.8 Telepass
4.9 Toll4Europe
4.10 TotalEnergies

用語集

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プレスリリース

2024-04-04 プレスリリース
GNSSベースの車載器、道路利用者充電用として世界で700万台を突破

IoT市場調査のリーディングプロバイダーであるベルグインサイト社は、本日、GNSSベースの道路料金市場を対象とした新しい市場調査結果を発表しました。GNSSベースの道路料金とは、車両内の全地球航法衛星システム(GNSS)センサーを利用した道路利用者への課金を指す。ロードプライシングという包括的な用語は、通常、電子料金徴収(ETC)や道路利用者課金(RUC)、ビネットや渋滞課金など、さまざまな種類のスキームをカバーしている。世界の十数カ国がGNSSベースのRUC/ETCシステムを稼動させているか、比較的近い将来に稼動させようとしている。その大半は今のところ欧州に見られるが、北米やアジア太平洋地域でもプログラムが稼動している。バーグ・インサイトは、道路利用者充電用に配備されたGNSSベースの車載ユニットの設置ベースは、2023年に世界で740万台以上に達すると推定している。年平均成長率(CAGR)7.3%で成長し、設置台数は2028年にはほぼ1,060万台に達すると予測される。

Berg Insight社は、ロシア、ドイツ、ポーランドを、道路利用者課金目的のGNSS搭載車の数で最大の市場と位置づけている。ベルグインサイトの主席アナリスト、Rickard Andersson氏は、「ロシアの導入は世界最大で、プラトンETCシステムの車載器が100万台以上使用されている」と述べた。また、ドイツとポーランドはそれぞれLkw-Mautとe-TOLLシステムで2位につけている。「車載器が50万台以上使用されている他の国には、Kilometer Chargeのベルギー、ハンガリーのHU-GO、チェコ共和国のCzechToll衛星料金システムがあります」と、Andersson氏は続けた。ブルガリアとスロバキアも数十万台の車載ユニットを導入している。残りのトップ10はニュージーランドとスイスで、それぞれeRUCとLSVAが導入されている。「細分化されたアメリカ市場には、州レベルで運用されているRUCプログラムがいくつかあり、今のところ世界のトップ10からは外れている。

 

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Summary

Description

How will the market for road user charging using GNSS-based systems evolve in 2024 and beyond? This report covers the latest trends and developments in the road tolling market. Berg Insight forecasts that the installed base of GNSS-based on-board units deployed for road user charging will grow at a CAGR of 7.3 percent from 7.4 million units worldwide in 2023 to 10.6 million units in 2028. Get up to date with the latest information about vendors, products and road tolling schemes.

 


 

The Global GNSS-Based Road Pricing Market is a comprehensive report from Berg Insight analysing the latest developments on the market for electronic toll collection and road user charging based on global navigation satellite systems (GNSS). This strategic research report from Berg Insight provides you with 80 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions.

Highlights from this report:

  • Introduction to global navigation satellite systems (GNSS) and road pricing.
  • Insights from numerous interviews with toll system operators and service providers.
  • Comprehensive overview of operational GNSS-based road pricing schemes in 11 countries as well as numerous planned and potential developments in other markets.
  • Profiles of 10 key companies active in the GNSS-based road user charging value chain.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Market forecasts lasting until 2028.

The global installed base of GNSS-based on-board units deployed for road user charging exceeds 7 million units

GNSS-based road pricing refers to the charging of road users using global navigation satellite system (GNSS) sensors inside vehicles. The road pricing umbrella term typically covers various types of schemes such as electronic toll collection (ETC) and road user charging (RUC) as well as vignettes and congestion charging. More than a dozen countries around the world have GNSS-based RUC/ETC systems that are in operation or about to be launched in the near-term. The vast majority of these are so far located in Europe but there are also programs in operation in North America and Asia-Pacific as well. Berg Insight estimates that the installed base of GNSS-based on-board units deployed for road user charging reached more than 7.4 million units worldwide in 2023. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 7.3 percent, the installed base is forecasted to reach almost 10.6 million units in 2028.

Berg Insight ranks Russia, Germany and Poland as the largest markets in terms of the number of GNSS-equipped vehicles for road user charging purposes. The Russian implementation is the largest in the world with more than 1 million on-board units in use for the Platon ETC system. Germany and Poland are the runners-up with the Lkw-Maut and e-TOLL systems respectively. Other countries with more than half a million on-board units in use include Belgium with the Kilometer Charge, Hungary’s HU-GO and the Czech Republic with the CzechToll satellite toll system. Bulgaria and Slovakia also have several hundred thousand on-board units deployed. The remaining top-10 markets are New Zealand and Switzerland with the eRUC and LSVA implementations respectively. The fragmented US market has a few operational RUC programs on state level and the country is just outside of the global top-10 so far.

The road pricing space is affected by various market drivers and industry trends that will shape the sector in the years to come. The European Electronic Toll Service (EETS) is driving interoperability in the major European market and there is a trend towards GNSS at the expense of other technologies from a global perspective. There is moreover an emerging shift from traditional windshield OBUs to also including other hardware form factors in road user charging implementations for various vehicle types. The growing popularity of electric vehicles (EVs) and associated fuel tax losses are moreover favouring distance-based RUC overall. Various value-added service offerings are furthermore facilitated as electronic tolling is converging with vehicle telematics.

This research report answers the following questions:

  • What different types of players are involved in the road user charging value chain?
  • What regional differences are there between markets?
  • How is the European Electronic Toll Service (EETS) impacting the market?
  • What technologies are used for electronic toll collection and road user charging?
  • Is the growing popularity of electric vehicles affecting the road user charging space?
  • Which other trends and drivers are shaping the market?
  • How will the GNSS-based road pricing market evolve in the future?

 



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Table of Contents

Table of Contents

Table of Contents
List of Figures

Executive summary

1    Introduction to GNSS and Road Pricing

1.1    Introduction to Global Navigation Satellite Systems
1.1.1    GPS, GLONASS, Galileo and BDS
1.1.2    SBAS
1.2    Introduction to road pricing
1.2.1    Electronic Toll Collection and Road User Charging
1.2.2    Vignettes and e-vignettes
1.2.3    Congestion charging
1.3    GNSS-based road pricing
1.4    Alternative and complementary technologies and infrastructure
1.4.1    DSRC and ANPR
1.5    European Electronic Toll Service
1.6    Scope and delimitations

2    GNSS-Based Road Pricing Schemes

2.1    Europe
2.1.1    Belgium
2.1.2    Bulgaria
2.1.3    Czech Republic
2.1.4    Germany
2.1.5    Hungary
2.1.6    Poland
2.1.7    Slovakia
2.1.8    Switzerland
2.1.9    Other countries
2.2    Rest of World
2.2.1    New Zealand
2.2.2    Russia
2.2.3    United States
2.2.4    Other countries

3    Market Forecasts and Conclusions

3.1    Market analysis
3.1.1    Major countries for GNSS-based road user charging
3.1.2    Market forecasts for GNSS-based road user charging
3.1.3    Regional market characteristics
3.2    Market drivers and trends
3.2.1    EETS drives interoperability across Europe
3.2.2    The tolling technology landscape is trending towards GNSS
3.2.3    Form factor developments in the RUC/ETC space
3.2.4    Electric vehicles and declining fuel tax revenues favour distance-based RUC
3.2.5    Convergence of vehicle telematics and electronic tolling facilitates VAS

4    Company Profiles and Strategies

4.1    Axxès
4.2    Continental
4.3    Emovis
4.4    EROAD
4.5    Eurowag
4.6    ITIS Holding
4.7    Kapsch
4.8    Telepass
4.9    Toll4Europe
4.10    TotalEnergies

Glossary

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Press Release

2024-04-04 Press releases
The installed base of GNSS-based on-board units deployed for road user charging exceeds 7 million units worldwide

Berg Insight, the leading IoT market research provider, today released a new market study covering the GNSS-based road pricing market. GNSS-based road pricing refers to the charging of road users using global navigation satellite system (GNSS) sensors inside vehicles. The road pricing umbrella term typically covers various types of schemes such as electronic toll collection (ETC) and road user charging (RUC) as well as vignettes and congestion charging. More than a dozen countries around the world have GNSS-based RUC/ETC systems that are in operation or about to be launched in the relative near-term. The vast majority of these can so far be found in Europe but there are also programs in operation in North America and Asia-Pacific. Berg Insight estimates that the installed base of GNSS-based on-board units deployed for road user charging reached more than 7.4 million units worldwide in 2023. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 7.3 percent, the installed base is forecasted to reach almost 10.6 million units in 2028.

Berg Insight ranks Russia, Germany and Poland as the largest markets in terms of the number of GNSS-equipped vehicles for road user charging purposes. “The Russian implementation is the largest in the world with more than 1 million on-board units in use for the Platon ETC system”, said Rickard Andersson, Principal Analyst, Berg Insight. He adds that Germany and Poland are the runners-up with the Lkw-Maut and e-TOLL systems respectively. “Other countries with more than half a million on-board units in use include Belgium with the Kilometer Charge, Hungary’s HU-GO and the Czech Republic’s CzechToll satellite toll system”, continued Mr. Andersson. Bulgaria and Slovakia also have several hundred thousand on-board units deployed. The remaining top-10 markets are New Zealand and Switzerland with the eRUC and LSVA implementations respectively. “The fragmented US market has a few operational RUC programs on state level and the country is just outside of the global top-10 so far”, concluded Mr. Andersson.

 

 

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