モバイル産業におけるイノベーションの重要性 

Faces of Innovation in the Mobile Industry

** このセミナーは、終了しました。 どうもありがとうございました。**

今回のセミナーにご参加いただけなかった方に、セミナーノートを無料で提供いたします。
ご希望の方は、このフォームからお申し込みください。

世界最大規模の通信・メディア関連市場の英国市場調査会社
インフォーマテレコムズ&メディア社からのアナリストによるセミナーを開催いたします。
急激に進歩するモバイル分野の現状と将来性の把握
そして新たなビジネスのヒントを得る場としてどうぞお役立てください。


◇ 開催趣旨

通信業界で「イノベーション」という言葉をよく耳にするようになったのは、ここ2、3年のことです。

 それは時あたかもオーバー・ザ・トップ(OTT) サービスが市場に広まり、場合によっては独占状態にある状況の中で登場してきた言葉です。イノベーションに対する渇望は、コアビジネスの枠を超えて新たな収入源を開拓する為に、主にオペレータから起こりましたが、それはまた技術系企業が求めているものでもあります。

 この数年間、ネットワーク機器メーカーの利益は大きく落ち込み、現在ではアップルとサムスン2社の独占となっており、2012年度の第2四半期の端末と通信機器のビジネスではこの2社が利益の90%以上を占めています。iPhoneの開始以来、ハードウェアの設計では差別化ができなくなり、ソフトもサービスも殆どこの2社の複占化が進んでいます。

 ソフトウェア(OS)とサービス(コンテンツと流通機能)の重要性が復活してきている現状をふまえモバイル産業に於ける最新キーポイントを、端末・アプリ・事業者戦略などを専門とするインフォーマテレコムズ&メディア社の主席アナリスト、Andy Castonguay氏が、下記の4つのテーマに焦点を当てて解説致します


◇ 開催概要

開催日時 2012年11月13日(火曜日) 13:30 -17:30 (受付開始 13時)
開催会場 TKP東京駅ビジネスセンター1号館 カンファレンスルー ム 5A

〒103-0028 東京都中央区八重洲1-4-21 共同ビル5F  (アクセス

JR線 『東京』駅八重洲北口 徒歩2分
東京メトロ銀座線 『日本橋』駅 徒歩2分
東京メトロ東西線『大手町』駅 徒歩2分

言語 英語(逐次通訳付)
参加費用 無料 (事前登録が必要です。受講票を持参下さい。)
定員 80 名     ※定員になり次第、締め切らせていただきます。
お問合せ 株式会社データリソース 担当:菅(カン)・黒木
TEL:03-3582-2531   FAX:03-3582-2861   Eメール


◇ プログラム概要

●講演内容は、日本語の逐次通訳でお聞きいただけます。

 

1)  通信オペレーターの戦略的イノベーション とベンチャーキャピタル政策

a. 通信オペレータのビジネスの現状
b. Dumb Pipe(土管)にならない為にイノベーションを当てにするオペレータ
c. オペレータの次の一手
d. イノベーションと投資の新たな構造的モデル

2)  技術イノベーション:LTE に向けた新たな成長戦略

a. LTEを先行する米国市場
b. 適正価格と顧客サービス戦術
c. 価格体系の細分化-その利点と悪影響
d. LTE時代のアプリケーション開発者と技術パートナーの為の新たなガイドライン

(コーヒーブレイク)

3) 革新的アプリケーション:拡張現実(AR: Augmented Reality)

a. 世界市場におけるARの成長:ARの地域毎の概観
b. マーケティングおよび広告でのARアプリケーションの進展
c. ARは活字メディアの救世主になるか?
d. ARの新たな技術イノベーション:Google Glass, Nokia City Scapeなど

4)  スマートフォンOS プラットフォーム:緩慢な速度のイノベーション?

a. スマートフォンOSの性能と採用動向に関する世界展望
b. iOS - 革新のリーダーは満足してしまったのか?アップルの次の一手と弱点
c. アンドロイド -細分化によってイノベーションが進まない
d. イノベーションによってWindows PhoneとブラックベリーOSは救われるか?

質疑応答


◇ 講師紹介・プロフィール

Andy Castonguay氏


 ◆ Informa Telecoms & Media社 ハンドセット&デバイス主席アナリスト


専門分野:ハンドセットベンダーやオペレータの戦略、モバイル機器の小売と流通戦略、モバイル取引のエコシステム、M2Mビジネス戦略、アプリケーション開発エコシステム

ブラウン大学にて歴史学、ポルトガル語・ブラジル研究(Portuguese and Brazilian studies)の学士号取得。13年にわたり、北米と南米の様々な研究機関のために、通信、技術分野の調査を行ってきた。またヤンキーグループ社のハンドセット&デバイス研究の中心的役割を果たしていた。現在はインフォーマ社ハンドセット&デバイスチームの主席アナリストとして、カルフォルニアを拠点に、携帯通信事業者やチップセットメーカー、アプリケーション開発者や大手小売事業者に情報を提供している。

最近の研究調査には、スマートフォン技術やモバイルオペレーティングシステムの動向、モバイル取引、M2Mビジネスモデル、モバイルブロードバンドサービスなどがある。

◆ 英国インフォーマテレコムズ&メディア社について

英国のインフォーマテレコムズ&メディア社は、世界最大のメディア関係の情報源であり、その戦略的洞察力、主要なデータと市場予測は25年以上に渡って市場をリードしてきました。欧米の中堅調査会社を併合しつつもそれぞれの特長的な活動を支援し、安定的に調査資料を発行しています。提供するサービスは、調査レポート、データベース、ニューズレター、コンサルティングなどで、年間100を超える会議や展示会も開催しています。世界に点在する150のオフィス、9つのリサーチオフィス、65人のアナリストによって、世界有数の通信事業者や通信インフラメーカーに実際的なアドバイスを提供しています。

調査レポート・データベースなどの提供サービスの詳細はこちら


Faces of Innovation in the Mobile Industry

Innovation is a term that has only crept into the telecoms industry over the last couple of years. Its arrival coincides with the growing popularity and in some cases dominance ? of over-the-top services. The thirst for innovation comes principally from operators who see it as the key to expanding beyond their core business and developing new revenue streams. But it is also in demand among technology companies. Network equipment manufacturers have experienced a massive decline in profits in recent years and two companies now dominate the sector. In the handsets and devices business Apple and Samsung shared more than 90% of the sector's profits in the last quarter. Since the launch of the iPhone, hardware design has ceased to be a major differentiator and a near-duopoly has emerged in device software and services.

1) Strategic Innovation and Venture Capital Initiatives at Telecom Operators

a. The state of the telecoms operator business
b. Operators are banking on innovation to save them from a future as a dumb pipe.
c. Operators' next big bets
d. Emerging structural models of innovation and investment

2) Technology Innovation: Emerging Growth Strategies for LTE

a. US market blazing path for LTE growth
b. Adaptive pricing and customer service tactics
c. Ramifications and benefits of tiered pricing
d. Developing new guidelines for application developers and tech partners in the age of LTE

3) Innovation of Applications: Augmented Reality Shifts to Mainstream

a. Growth of Augmented Reality in global markets: Regional review of AR activity
b. Evolution of augmented reality applications in marketing and advertising
c. Will AR be the savior of print media?
d. Emerging tech innovations in AR: Google Glass, Nokia City Scape, etc.

4) Smartphone OS Platforms; slowing innovation?

a. Global review of Smartphone OS performance and adoption trends
b. iOS - Has innovation leader become complacent? Apple's next bets and vulnerabilities
c. Android - Fragmentation undermines innovation
d. Can innovation save Windows Phone and BlackBerry OS?

Andy Astonguay - Handsets & Devices

Areas of expertise: Handset vendor and operator strategies, mobile device retail and distribution strategies, mobile transactions ecosystem, M2M business strategies, application development ecosystem
 "The smartphone has become the personal nexus of communications, Internet exploration, media consumption and status. OEMs and operators alike will need to position themselves quickly and effectively to harness the revenue potential from the coming waves of mobile commerce, augmented reality and dynamic media control."

Andy Castonguay is a Principal Analyst with Informa Telecoms & Media contributing to Informa's Handsets and Devices team with key focus on the evolving mobile device ecosystem and vendor strategies worldwide. Based in California, Castonguay works with mobile device manufacturers, mobile operators, chipset makers, application developers and major retailers to help clients navigate the dynamic changes in this highly competitive market. He is a frequent speaker and moderator at international conferences, as well as a regular press commentator. His recent research interests include smartphone technology, mobile operating systems trends, mobile transactions, machine to machine business models and mobile broadband services.

Andy has 13 years experience covering the telecoms and technology sectors for different research providers in both North and South America. Most recently he headed up Yankee Group's handsets and devices research. Prior to working with Yankee in North America, the director of consulting and research for Telefinance, a boutique financial and management consulting firm in Brazil. There, Castonguay managed a number of strategic consulting projects, including the marketing and operational portions of the pre-acquisition due diligence of BellSouth's largest Latin American property in 2003.

Castonguay holds B.A. degrees from Brown University in history and Portuguese and Brazilian studies. He is fluent in English and Portuguese. Originally from San Diego, he was a member of the US Junior National Water Polo team in high school and college.


お申し込み・お問い合せは、株式会社データリソースまでお気軽にどうぞ。


http://www.dri.co.jp

株式会社 データリソース Data Resources, Inc.
東京都港区赤坂1-14-5 アークヒルズエグゼクティブタワー N313
電話:03-3582-2531   FAX:03-3582-2861
Eメール


COPYRIGHT(C) 2012 DATA RESOURCES, Inc. ALL RIGHTS RESERVED.