トニー・デンチのユーロレポート


新しい.euドメインの導入が進む!、と良いのだが、、、
  - 今後多数の地域的ドメインが出る先駆けとなるのか?
2004年10月12日号

2002年にはるかさかのぼるが、EC(欧州委員会)はEU(欧州連合)域内の企業と(ECの表現では)“純粋な” 市民のために、TLD(トップレベルドメイン)「.eu」を採用すると決定した。導入までに長い時間がかかっているが、さらに「.eu」URLの登録申込みがいつ提出されるのかについて様々な組織から発表された日付は、今なお一致を見ない。
国家ドメインもしくは“一般”ドメインに対して、地域的ドメインを採用しようとすることは、ECが初である。(技術的な観点からすると、「.eu」は国家ドメインとして考えられてはいるが。)従来のドメインは全て国家ドメイン(例:.jp、.uk)であるか、もしくは汎用的であるために居住地に関係なく誰でも取れる一般ドメイン(例:.com、.net)であった。国家ドメインのいくつかには一般ドメインのように扱われているものもある。例えば.tv(ツバル)や.ac(アセンション諸島)などである。うまくいけば、.euは今後の地域的ドメインのために道を開くかもしれないが、いくつか課題が残されているのである。
重要な課題のひとつは、最初の討議が始まってから実際に立ち上がるまでの時間である。地域的であるが故に、どの組織にも執行的な決定力がなく、実際の施行までのプロセスが不必要に長く複雑になっているように見える。
現在、ドメイン登録機関には.euドメインの「事前登録」を受付けているところがある。一方、.euドメインのレジストリになる予定(契約はまだであるが)の団体であるEURidは、いずれの登録機関もまだ選定していないと述べている。EURidはまた、今のところECとEURid間では何の契約も締結されておらず、かなり遅れた末のことではあるが、今月(2004年10月)調印することになっているとも言う。しかし、ブリュッセルを本拠とするEURid(スウェーデン、イタリア、ベルギーの登録機関によるコンソーシアム)については、2003年5月というかなり以前から.euのレジストリとしてECから指名を受けたと言われている。実に長く遅々としたプロセスである。
EURidの.euドメイン導入についての暫定的なスケジュール(2004年9月29日付け)は、以下の表の通りである。

.euドメイン導入までの暫定スケジュール
時期措置
契約待ち.euの登録管理を行うための欧州委員会との正式な契約締結(契約1)
待ち続いて、欧州委員会がICANNに対し、.euを定着させるためにICANNの否定的態度を打開し、EURidを.eu管理機関に選ばれた団体として認めるよう正式に要請しなければならない。
契約後速やかにパブリックポリシールール、および特にサンライズ(事前登録)手続きを考慮したソフトウェアの継続的な修正
契約後速やかにサンライズ期間における妥当な登録機関の選定と契約
契約後速やかにADR(裁判外紛争処理)業者と契約、ADR手続きの遂行
契約から6〜8週間登録機関との契約をEUの公式言語全てで用意。.euドメイン登録機関の正式な認可とウェブサイトでその機関名の公表
契約から2ヶ月職務内容の公表と人材採用の開始
契約から2ヶ月一般からの意見聴取用に、.euの登録ポリシーについての案を発表
契約から2ヶ月ADRの規定を含む登録条件をEUの公式言語で用意
契約から3ヶ月主要な情報をEUの全公式言語で提供するウェブサイト作成
契約から4ヶ月サンライズ規定と手続きを含む登録ポリシー最終版の発表と、サンライズ期間について広範囲での公表
契約から5ヶ月登録機関のテスト用に登録ソフトウェアを用意
契約から8〜9ヶ月サンライズ期間のフェーズ1開始(公的機関と商標権所有者は、自己に相当する名前につき申請が可能)
サンライズ期間開始から2ヶ月サンライズ期間のフェーズ2開始(フェーズ1の申請適格者に合わせ、加盟国の国内法令に従って認められた他の権利の保有者は、自己に相当する名前につき申請が可能)
サンライズ期間開始から4ヶ月サンライズ期間の終了と、先着順制による一般からの登録の開始。サンライズ期間中に申請されたドメイン名の認証は手続きが完了するまで継続
出処:EURid / Telecommunication Ltd, 2004年

EURidの暫定スケジュールによると、一般登録ができるようになるまでに最低でも1年はかかる。“サンライズ”期間が始まるまでに8〜9ヶ月を要し、さらに同期間が終了するまでに約4ヶ月かかるのである。
サンライズ期間は登録済み商標の所有者(第一フェーズ)と、“加盟国家の国内法規に従って認められた他の権利の保有者”(第二フェーズ)に登録を認めることになる。一般に登録を開放する前にそうしたドメイン名を登録させるための試みである。
第二の主要課題として、EU諸国内で商標や登録名などをめぐる法規に相違が見られることである。EU内には現在25の国があり、5億人近くを対象に25の異なる法制度や商標などに関する一連の法規が存在する。不一致の問題が発生することは必至であり、もっと重大な問題として、商号などに関する不完全な法制度が露呈するかもしれない。新しくEUに加盟した国には以前は旧ソ連の一部であった国もいくつかあり、そのために商号や商標名についての法規が十分整っていない可能性がある。
紛争解決についてのEURidの手法は既に公開されている。それは個々の名前や商標について権利を特定していく手動的なやり方である。あるURLについて複数の申請があり、各申請が平等の権利を有する場合には、EURidは一番先に受けた申込みに対し当該URLを発行するというものである。これではEUの新規加盟国の中に不満があがる可能性がある。なぜなら、ある地域の言語による登録機関の用意が整うのに少しでも遅れが生じれば、それが他国に比べての不利益につながる可能性があるからである。
序列があってEUに登録された商標が国内の登録より優先することになるかどうかという問題についてはまだ結論を見ていないが、不満を呼ぶもうひとつの要因ともなりかねない。例えば最近加盟したうちのある国に長年に渡る国内の登録商標があっても、それよりも新しくEU全域に登録されたものの方が優先されたとすれば不満が生まれる可能性があり、訴訟にさえなるかもしれない。
とはいえ最終的には、不満の量は関心の深さによるものである。汎ヨーロッパ的なウェブのIDをひとつ持つことで業務上の持続的な利益を得ることができると考える企業がどれくらいあるだろうか、現時点では分からない。ウェブ特有の性質からして、重大な技術的利益は何もないと分かってはいるが、.euというエクステンションの市場プレゼンスはおそらく国家ドメインのエクステンションよりも大切だととらえられる可能性がある。.comというエクステンションが国家ドメインのエクステンションよりも市場での重要性が高いとしばしば考えられるのと同じである。
抗議の声は関心度合いに左右されるものではあるが、頻繁に使われる名前やサービス、例えばprintsupplies.eu やpizzas.euといったドメイン名について、誰が.euの登録を得るのかについては、多くの論議を呼びそうである。さらに、商標を認識しない(あるいはしなかった)国では、合法的な企業の登録に際し盗用名が使われる可能性がある。また、米国で使われているようなサービスマーク(例えばHoliday Inn(R))の概念はほとんどの欧州諸国には存在しないために、アメリカ資本の企業の支店や販売会社、フランチャイジーは希望する.euの登録を取得するのに苦慮するかもしれない。(注:サービスマークは、どのような単語、名前、記号、意匠、あるいはそれらの組合せでもあり得る。ある事業者によるサービスを別の事業者が提供するサービスと識別するために、また当該サービスの出所を指し示すために用いられる。)
.euドメインが(最終的に)どのように導入され、何が成功し何が失敗するのか、そしてどんな論議を呼ぶのか見極めることは興味深いことである。(アセアンやマグレブのような)他の地域が同じような地域的な手法を採っていく上で最も影響を与えそうな大事な要素は、サービスが始まってからの継続的な需要や、対立の範囲と成功であり、また論争を解決するためのコストであろう。

(C) 2004 Telecommunication Ltd.




(原文)
Introducing The New .eu Domain - Hopefully ...

Will it be the first of many regional domains?

2004.10.12

As far back as 2002, the EC (European Commission) decided to launch a .eu TLD (Top Level Domain) for businesses and "natural" (as the EC refers to us) citizens of the EU (European Union). It has taken a long time to come, and even now there are conflicting dates published by different parties as to when requests for .eu URLs can be submitted.

The EC's adoption of a regional - as opposed to national or "generic" - domain is a first. (Although from a technical perspective .eu is being considered a national domain.) All previous domains have been either national (for instance, .jp or .uk) or generic and therefore open to anyone regardless of location (for instance .com or .net). In some cases national domains are also operated as generic domains, for instance .tv (Tuvalu) and .ac (Ascension Isles). If successful, .eu may open the way for further regional domains, but some issues do remain.

One major issue has been the time taken from initial discussion to going live. Being regional, no single body has executive decision powers, leading to a seemingly unnecessarily long and confusing process before implementation and launch.

Currently, there are domain registration agents accepting "pre-registration" of .eu domains, while EURid, the company expected (but not yet contracted) to be the .eu registry states that no agents have yet been chosen. EURid also states that at present no contract between the EC and EURid has been signed but, after much delay, it is due to be signed this month (October 2004). However, Brussels-based EURid (a consortium of the Swedish, Italian and Belgium registrars) is said to have been appointed by the EC as the .eu registrar as long ago as May 2003. Certainly a long and slow process.

EURid's tentative timescale (dated 29 September 2004) for launching the .eu domain is shown in the table below.

Tentative Timetable For Launch Of .eu
TimeframeAction
Contract Still AwaitedSigning of the formal contract with the European Commission to operate the .eu registry (Contract 1)
AwaitedEuropean Commission must then make an official request to ICANN to recognise EURid as the company selected to operate .eu in order to finalise negations with ICANN to have .eu put in the root
Immediately Upon ContractsContinue amendments to software to reflect the public policy rules and, in particular, the sunrise procedures
Immediately Upon ContractsSelect and engage validation agent for sunrise period
Immediately Upon ContractsEngage ADR suppliers and finalise ADR procedures
Contracts + 6-8 WeeksMake available the registrar agreement in all official EU languages. Begin accrediting .eu registrars and publishing names on the web site
Contracts + 2 MonthsPublish job description & begin recruiting staff
Contracts + 2 MonthsPublish proposed .eu Registration Policy -for comment
Contracts + 2 MonthsMake available the terms and condition of registration in official EU languages - including ADR provisions
Contract + 3 MonthsDevelop web site to provide key information in all official EU languages
Contract + 4 MonthsAnnounce final Registration policy including Sunrise rules and procedures and widely announce Sunrise dates
Contract + 5 MonthsMake registration software available for registrar testing
Contract + 8/9 MonthsStart phase 1 of sunrise (public bodies and holders of trademarks may apply for the corresponding name)
Start Of Sunrise + 2 MonthsStart phase 2 of Sunrise period (those eligible to apply in phase 1 plus holders of other rights recognised in the national law of a member state may apply for the corresponding name)
Start Of Sunrise + 4 MonthsSunrise period closes and registrations open on a first-come-first-served basis.
Validation of names applied for during sunrise continues until task completed
Source: EURid / Telecommunication Ltd, 2004

Based on EURids tentative timescale, it will be at least a year before general registration can commence. It will be eight to nine months before the "Sunrise" period starts, and about another four months for that period to end.

The Sunrise period will allow registered trade mark holders (first) and "holders of other rights recognised in the national law of a member state" (secondly) to attempt to register their domains before opening the registry to the general public.

The second major issue as we see it is the divergence of law covering trade marks, registered names, etc, across the EU. Within the EU there are now 25 countries with 25 different legal systems and sets of trade mark, etc, law, covering approaching 500 million people. There are bound to be problems of conflicting and - perhaps more critically - incomplete systems of law concerning business naming etc. That some of the new EU members were formerly part of the Soviet Union suggests less mature systems of law covering business and product naming.

EURids approach to conflict resolution has already been published, with a manual approach to determining rights to particular names and trademarks. Where there is more than one request for a particular URL with each request having an equal right, then EURid will issue the URL to the earliest request it received. This may cause dissatisfaction within some of the new members of the EU, as any delay in getting local language registration agents could disadvantage them compared to other countries.

The issue as to whether a hierarchy will exist whereby trade marks etc registered with the EU will override national registrations has yet to be determined, and could be another cause for complaint. If there is a long standing national trade mark, for instance within one of the recently joined member states, overridden by a comparatively recent EU-wide registration, there could be cause for complaint and possibly even litigation.

Ultimately though, the amount of complaint will depend upon the amount of interest. How many businesses will feel that they can get a sustainable business advantage from having a single pan-European web identity remains to be seen. The innate properties of the web suggest that there is no significant technical advantage - but the market presence of a .eu extension will probably be perceived as being greater than a national extension, in the same way a .com extension is often felt as being of greater market significance than a national extension.

Despite the caveat of disputes being dependent upon the level of interest, we suspect there will be many disputes over who gets the .eu registration for a frequently used name or service, such as printsupplies.eu or pizzas.eu. Furthermore, there may be plagiarised names used in legitimate company registrations in countries which do not (or perhaps did not) recognise trade marks. And the concept of a Service Mark as used in the US (for instance, Holiday Inn(R)) does not exist in most European countries, possibly making it hard for branches, distributors or franchisees of US-owned businesses to get the .eu registrations they would like. (NB: a service mark is any word, name, symbol, device, or any combination, used to identify and distinguish the services of one provider from services provided by others, and to indicate the source of the services.)

It will be interesting to see how the (eventual) launch of the .eu domain goes, and what the successes are, what failures there may be - and what disputes may occur. The key factors most likely to influence other regions (for instance ASEAN or Maghreb) in taking a similar regional approach are, in our view, ongoing demand once the service is launched, the extent of conflict and the success and cost of resolving conflicts.


(C) 2004 Telecommunication Ltd.



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