トニー・デンチのユーロレポート


ボイスオーバーWLAN(VoWLAN)
 -  VoWLANは企業向けWiFi市場を下支えすることになるのか?

2004年4月1日号

VoIPは、今日まだ期待通りには、企業向け市場の既存(レガシー)のボイスシステムに置き換わってはいない。最近この動きは加速しつつあるが、それでも十分ではない。VoIPへの移行は実際のところ、中小企業の方が速いかもしれない。中小企業はレガシーの装置やネットワーク、技術基盤への投資が比較的少ないのである。
VoIP自体が完全に確立する前であるというのに、メーカーはボイスオーバーWLAN(VoWLAN)について、大企業および中小企業内にWLAN(特にWiFi)を配備する際の主たる促進要因になるとして、その潜在性を挙げている。
最近、Avaya、MotorolaおよびProximのメーカー3社がWLANボイスシステムの共同開発を行った。AvayaのIP PBX とMotorolaのモビリティ管理技術とハンドセット、およびProximの無線スイッチを使ってのことである。この組み合わせによるシステムのユーザーは、WiFiを使ってオフィス内でハンドセットから電話でき、またGSMを使ってオフィス外から電話ができるようになる。このシステムはOrinocoと呼ばれ、この共同開発者たちは2004年上半期中の販売開始を見込んでいる。
VoWLANの発展にとってひとつ見込まれる制約は、VoWLANにはずっと技術的な標準がなかったことである。ボイスがデータトラフィックよりも優先されるということの確定を含め、ボイスオーバーWiFiの技術標準はまだ批准されていない。標準802.11eの案が現在ボイスオーバーWiFiの基礎であり、2004年3月中に標準として承認される見込みである。標準化がなれば、VoWiFi関連製品の開発にも弾みがつくものと思われる。
モバイル電話ネットワークの登場以来、屋外にいる時はMNO(移動体通信事業者)のネットワークを使い、家庭かオフィスの屋内にいる時は内部ワイヤレスネットワークを使うというモバイル電話へ、近い将来大量に移行することについてのメリットが謳われてきた。WiFiであろうとなかろうと、GSMや他のパブリックネットワークのモバイル標準よりもバッテリーの消耗がかなり激しいという短所も加わって、VoWLANも期待の域を抜けきれない。そうは言っても、VoWLANは企業向けボイス市場へ入り込んでいくものと見られるが、その採用と適合性については必ずしもいくつかのメーカーが期待したような汎用的なものになるとは言えない。
コールセンターが成長し、またコールセンターのようなボイスシステムを備え多くはヘッドセットを着けて決められた場所でデスクワークを行うスタッフがどんどん増え、またモバイルを利用して歩き回るビジネスマンがますます多くなったことで、VoWLANがどのようにこの大きなボイス市場に適用されるのかははっきりしない。標準的な電話の配線やハンドセットは非常に安価であるというのに、この固定アプリケーションがワイヤレス技術に置き換わられるのだろうか? 過密なユーザー領域により質が低下する可能性があることや、またコストがかなり高いこと(少なくとも近い将来には)があり、VoWLANが必ずしも成功するという確信には至っていない。
品質について言えば、質の決め手となることの一つはレイテンシー、具体的にはキュミュラティブ・レイテンシーとディレイである:

  • VoWLANシステムでのデジタルエンコーダーとデコーダーはレイテンシーを発生させることになる(おそらくケーブルVoIPハンドセットと同じであろう)
  • WiFiによるパケットスケジューラ(または他の無線スケジューラ)はレイテンシーを発生させることになる(おそらくケーブルVoIPハンドセットよりも長い)
  • レガシーのアナログ伝送システム(およびいくつかのデジタルシステム)へのコンバータは、ディレイの原因となる
  • ネットワーク上でのダウンストリームにおけるVoIPへの変換はいずれもレイテンシーを発生させることになる
  • 衛星伝送システム上でのルーティング(いくつかの国へ通話する際には避けられない)はいずれの場合にも大きなディレイを生じさせる
  • モバイル加入者への通話は、更なるレイテンシーやディレイを生むことになる

こうしたレイテンシーやディレイについての課題はデジタルMNOが直面している問題と特に変わりはないが、企業向けWLANのボイスネットワーク環境は公共モバイルネットワークの環境とはかなり違っている。公共モバイルネットワークでは通話の伝送が中核的な収入源となる事業活動である。公共モバイルネットワークでは、(レイテンシーとディレイによって生じた)エコーをなくすためにエコーサプレッサとキャンセラが配備される(モバイルハンドセットの中と同じように)。またボイス通話の品質を落とさないように国際的なルート計画について真剣に取り組んでいる。
VoWLANに影響を及ぼす他の品質問題には、以下のようなことが含まれる:

  • ワイヤレス接続の‘セクター’が利用可能なワイヤレスのチャンネルを全て使っている場合に生じるローミングの障害
  • ‘セクター’内で無線が途切れる場所があること
  • 通話中のバッテリーの消耗、特にバッテリー寿命の短縮に関連
  • ユーザーが速く移動しているために、接続する‘セクター’が変わる際のローミング管理に伴うハイトラフィック
  • 何らかの障害。外的要因によるものを含む。伝送レートに影響を与え、更なるディレイを生む

企業向けネットワークはモバイルネットワークの高度化とつり合いをとるのはなかなか厳しそうである。しかしそうは言っても、入ってくる通話のルーティングについて計画することは不可能である。そうした流動的な状況の中で、企業向けソリューションに有効なエコーサプレッサやキャンセラが公的モバイルネットワークでのものと同様に効果的であると判明するかもしれない。しかし、ボイスの質についての計画はVoWLANへの移行を望むのであれば企業が立てていく必要があることであり、それは企業内でVoWLANハンドセットを使うことになるユーザーが少数派であろうと同様である。
WiFiや他のデータ接続技術が既にかなり利用されていることを受け、またインターネット接続のためのホットスポットが急速に伸びていることを受け、VoWLAN メーカーが何と言おうと、VoWLANが無線データの人気に追いつくには長い道のりがありそうだ。また、WLANが多くの企業のLAN需要に対する答であると決め込む前に、高密度の企業アプリケーションでのデータWLANのコスト効率を測るにはより多くの経験が必要である。更に、ケーブルのソリューションの方が、ワイヤレスのソリューションに比べ、バンド幅の成長について将来的な保証が高いという状況が続くことに間違いはなさそうである。同時に、どのようなアプリケーションに対しても、新しいソフトウェアが出る度に要求されるバンド幅が増えることは間違いなさそうである。
ここでの想定は無線LANが、現在も将来的にも全てのデータネットワークの要求にかなう全面的な解決策ではないということである。また、ボイスの要求にとってはむしろそうなり難いということである。とは言うものの、長期的にはVoWLANは特にPBXやLAN、WANといったレガシーの投資が少ない市場など、特定の市場で成功するものと見られる。また、勤務中に移動が相当多いのに頻繁にまたは急ぎで連絡が来たり電話をかけたりしなければならないような、専門的であるが少数の人々に対応するオーバーレイでの成功が見込まれる。
上述のとおり、VoWLANの恩恵を真っ先に受けるのは中小企業であるかもしれない。大手企業はIPボイスへの移行についての全体計画をやり通すことになり、VoWLANは単なるオプションであり、単なるパズルのひとコマでしかないということになる。

(C) 2004 Telecommunication Ltd.




(原文)
Voice Over WLAN
Will VoWLAN underpin the corporate WiFi market?

April 1, 2004


Today, VoIP has yet to fulfil expectations of it replacing legacy voice systems in corporate markets, although progress in this direction has been accelerating lately. It may be that progress in migrating to VoIP is in fact faster in SMEs (small and medium sized enterprises), where there is less value invested in legacy equipment, networks and skill bases.
Yet, before even VoIP has established itself fully, manufacturers are citing voice over the wireless LAN (VoWLAN) as potentially being the major motivator in the deployment of WLANs - and WiFi in particular - in corporations and smaller enterprises.
Recently, three manufacturers - Avaya, Motorola and Proxim - pooled resources to develop a WLAN voice system, using Avaya's IP PBX, Motorola's mobility manager and handsets, and Proxim's wireless switch. Users of the combined system will be able to make calls from the handsets within the office using WiFi and outside the office using GSM. The system has been named Orinoco, and the collaborators anticipate shipping systems sometime in the first half of 2004.
One potential constraint to the development of VoWLANs has been the lack of technical standards. The technical standard for carrying voice over WiFi, including ensuring voice is prioritised over data traffic, is not yet ratified. The draft standard 802.11e is currently the basis for voice over WiFi, and is expected to be ratified as a standard in the course of March 2004. Once the standard is ratified, we can expect to see accelerated VoWiFi product development.
Ever since mobile phone networks emerged, we have been hearing about the benefits of an impending mass migration to mobile phones which use an MNO's network when we are outdoors, and use our internal wireless networks either in our home or office when we are indoors. VoWLAN - whether WiFi or not - is just another such promise, with the added drawback of much heavier battery depletion than on GSM and other public network mobile standards. Nevertheless, we expect VoWLAN to make inroads into enterprise voice markets, but do not necessarily accept that its take-up and suitability will be as general as some manufacturers seem to expect.
With the growth in call centres, and more and more staff with 'fixed desk' jobs having call centre-type voice systems and often with headsets, and roving business people using mobiles, it is not clear how VoWLAN will apply to this large segment of the voice market. With standard telephone wiring and handsets being very cheap indeed, how likely is it that static applications will be switched to wireless technology? The possible loss of quality caused by such high density user areas, combined with considerably higher costs (at least in the near future), do not make VoWLAN a foregone conclusion yet.
While considering quality, one of the key quality considerations is latency - or more particularly, cumulative latency and delay:
  • the digital encoders and decoders in VoWLAN systems will introduce a latency (which is probably the same as in cabled VoIP handsets)
  • the WiFi packet schedulers (or other radio schedulers) will introduce a latency (probably more than for a cabled VoIP handset)
  • converters to legacy analogue transmission (and some digital systems) systems will cause a delay
  • conversion to VoIP at any downstream point in the network will introduce latency
  • routing over any satellite transmission systems (inevitable when calling some countries) will add considerable delay
  • calls to mobile subscribers will cause further latency and/or delay

While these issues of latency and delay are not particularly different to those faced by digital Mobile Network Operators (MNOs), the voice network environment of an enterprise WLAN is very different to that of a public mobile network, where carrying calls is the core, revenue-generating activity. In public mobile networks, echo suppressors and cancellers are deployed (as they are in mobile handsets too) to eliminate echoes (caused by latency and delays), and international route planning is taken seriously so as not to risk the quality of the voice call.
Other quality problems which could affect VoWLAN include:

  • roaming failures if wireless access 'sectors' being entered have all their available wireless channels in use
  • poor radio coverage patches within 'sectors'
  • battery depletion during a call, especially linked to shortening battery life
  • high traffic levels associated with roaming management when users are moving rapidly changing access 'sectors'
  • interference, including from external sources, impacting net transmission rates and causing further delays.

Enterprise networks will be hard pushed to match the sophistication of mobile networks. However, that said, it is not possible to plan the routing of incoming calls, and effective echo suppressors and cancellers in enterprise solutions could prove as effective as in public mobile networks in such indeterminate situations. But nevertheless, voice quality planning will need to be undertaken by enterprises if they wish to move to VoWLAN, even if only a minority of their users are going to be using VoWLAN handsets.
Given the high use already of WiFi and other data access technologies, and the rapid growth of Internet access hot spots, VoWLAN will have a long way to go to catch-up with the popularity of wireless data, despite what the VoWLAN manufacturers say. And more experience is needed of the cost-effectiveness of data WLANs in high-density enterprise applications before it can be assumed that WLANs are the answer to most enterprises LAN requirements. Furthermore, there can be no doubt that cable solutions will remain more future-proof in terms of bandwidth growth than wireless solutions - while simultaneously there can be no doubt that bandwidth requirements for any given application will grow with each new software release.
Our assumption is that wireless LANs are not and will not be a panacea for all data networking requirements - and even less so for voice requirements. That said, we expect VoWLANs over time to be a success in specific markets, especially those markets with less legacy investment in PBXs, LANs, WANs, etc, and in 'overlays' for specific but small groups of people who spend their working lives roaming their places of work, yet have to be contacted or make calls frequently and/or urgently. .
SMEs, as suggested previously, may be the first to experience the full benefits of VoWLAN, leaving larger enterprises to work through their overall plans of migration to IP voice, and with the VoWLAN being just another option, just another piece of the jigsaw.

(C) 2004 Telecommunication Ltd.



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