トニー・デンチのユーロレポート


インターネットとユニバーサルサービス義務
USOの修正はインターネットの社会的な重要性の高まりを反映

2003年4月15日号

ユニバーサルサービス義務(USO: Universal Service Obligation)は、市場自由化が考えられはじめて以来、ヨーロッパの通信事業者の間で中心的な概念であった。簡単に言うと、USOは指定を受けた固定通信事業者(TO: Telecom Operator)に対し、次のようなことを義務付けるものである:

* 基本的な電話サービスを「適切な要請」を行った全ての人に提供する、

* 基本的な電話サービスを、手頃な価格で全ての人に提供する、

* USOのサービスからの収益は、USO以外のサービス、特にUSO以外の競争的市場でのサービスのために使われないことを約束する。
実際のところ、USOは、市場自由化以前に独占的事業者に対して課された義務が、自由化の後も継続することを約したものであり、競争によって過度に影響されるものではない。(同じような状況はヨーロッパのほとんどの地域における郵便事業にも存在する。郵便関連のUSOの必要性とそのための資金拠出のメカニズムが、郵便自由化にとって大いに妨げとなっている。)

USOの中核には、「全国的なコストの平均化」がある。そのためUSOでの料金は、国全体で提供されるサービスの平均コストを基に計算されるのである。都市部と地方でのサービスに格差をつけるという具合に、地域間のコストの違いを反映して料金に差を設けるのではない。

「適切な要請」という表現の解釈は間違ってとられる可能性はあるが、おそらくは、例えば無人島や高い山地の唯一の居住者のために標準的なUSO料金でのサービスを要請することは含まないだろう。

「適切な要請」の細かな定義は各国のNRA(国家規制当局)によって定められるため、国によって違う。オランダのように大きな山脈がなく人口が密集しているような国では、スウェーデンのように山地が多く人口が少ない国に比べ、サービス提供のために要する全国平均コストは相当違ったものになる可能性が高い。したがって、「適切な要請」についてのみならず、USO規制については、各NRAが詳細を定義できるようにするのが妥当である。

USOは通信事業者に競争原理が導入されたときから存在しているが、今、大きな修正が加えられようとしている。(2002年に出された)欧州議会(European Parliament)と理事会の指令にその修正が明記され、通信事業者に対して今年7月にそれを執り行うよう要求している。NRAはそれぞれの規制にむけて既に修正を行っている、もしくは修正を行う前に業界協議の段階を設けているところである。また、NRAにより業界での調整や教育プログラムの準備も進行中である。来る重大な修正はデータ接続に関わるもので、旧USOでデータに「2400bpsまで」(ITU V.22bis または V.26ダイアルアップ接続)と要求されていたものは、新しいUSOでは「インターネットへの確実な接続」という言葉に置き換えられようしている。

結局のところ、「インターネットへの確実な接続」という言葉は、各NRAの解釈に多少委ねられるところがあり、各NRAはそれぞれの市場とネットワークの状況に配慮することができるのである。しかし、実際には、多くの場合は56kbpsのダイアルアップ用モデムでの接続方法がとられるのではあるが、特別の環境ではここまで達しなくても良いという条件付きである(ISDNとブロードバンドアクセスは新しいUSOに含まれない)。

USO規制に関するこの修正は、主として現在のダイアルアップを踏まえての措置ではあるが、次のような4つの大きな理由から、これを特に注目すべきものと考える:
* 旧USOは「音声電話」について述べたものであったのに対し、新しいUSOは「......ユニバーサルサービスと、電子通信ネットワークおよびサービスに関するユーザの権利......」について言及している(2002年3月7日発令の欧州議会と理事会の2002/22/EC指令)。これは一般家庭でのインターネットなどの電子通信ネットワークが現在では電話以上に発展しているとの見方を反映してのことである、

* インターネットはテレコムオペレーター(通信事業者)によって作り出されたものではないが−実際には、インターネットは概して、最後までテレコムオペレーターが気づかないままテレコムオペレーターの周りに普及してきたのである−この新しいUSOの定義では電話回線を通じたインターネット接続について、電話や電気と同様に基本的な社会生活の公益事業とみなしている。これはヨーロッパ全土でいずれの社会的分野に対してもそうである、

* 上記の点から暗に言えることは、インターネットへの接続は今日、高齢者や病人などの「特別な社会的ニーズ」を抱えた人々、すなわち電子通信へのアクセスを必要としているがそれを手に入れる余裕のない人々に付与するに値するものとして考えられている(USOの条件について完全なリストは後述)、

* 欧州議会は、中期的にまた場合によっては長期的にも、多かれ少なかれ現在の形でインターネットは定着していくものとであると考えなければならない。インターネットはもはや、過去しばしば言われてきたもののように、テレコムオペレーターが自分達のビジネスや技術モデルにより近づけるための代替案を出してくるまでの一時的なネットワークであるとは考えられない。それは特に、インターネットの商業的な構造はテレコムオペレーターによって作り上げられたものとはかなり違うからである。これを、今日インターネットが有する商業的構造に対する、欧州議会と理事会による「追認」であると見ることができるかもしれない。そして今、ヨーロッパのインターネット市場に適用される標準的な競争の段階的進行を予見することができる。これは過去にはほとんどみられなかったことである。

このレポートの主眼点とは関係ないが、完全性を期するために、新しいUSOの全条件を以下に挙げる:
1. 要請に基づく電話サービスの提供。「インターネットへの確実な接続」を含む

2. 特別な社会的ニーズを持つ消費者(例えば、高齢者や病人のように電話を必要としていても入手する余裕のない人)への対応

3. 公衆電話サービスの提供

4. テキスト電話ユーザのためのリレーサービスの提供。つまり、「テキスト電話」を通して電話をかける聴覚障害者向けのサービスで、「テキスト電話」ユーザと聴覚健常ユーザとの間を仲立ちするオペレータサービスのこと

5. ユニバーサルサービスの料金。これは公表されなければならず、また透明性があって適切な費用配分に基づくものでなければならない。

6. 基本的科目の内訳を明記した請求書

7. 番号案内情報データベースと電話帳の維持・供給

8. サービス品質保持の義務
最後に、ヨーロッパでのUSOの修正は重要な変更には見えないが、実は今日のインターネットについて、全ての市民が接続する権利を持つというような基本的な公益事業として受容されるという極めて特筆すべき変化である。それはまた、欧州議会と理事会がテレコムオペレーターをインターネットへの接続を提供するプロバイダとしてみなしているのであり、(特にテレコムオペレーターが)かつて考えていたように、テレコムオペレーターを中核的インターネットサービスで主要な役割を果たす潜在性を持つ存在として見てはいないということを確かにするものである。

(C) 2003 Telecommunication Ltd.




(原文)
The Internet and The Universal Service Obligation
USO changes reflect the increased social importance of the Internet


The concept of the Universal Service Obligation, or USO, has been central to European telecoms regulation since market liberalisation was first considered. Put simply, the USO requires designated fixed telecoms operators, or TOs, to:

* Offer basic telephony services to everybody upon 'reasonable request'

* Offer basic telephony services to everybody at an affordable price

* Ensure revenues from services covered by the USO are not used to subsidise non-USO services, especially services offered in competitive non-USO markets.
In effect, the USO ensured that obligations applying to the monopoly operators before market liberalisation continued after liberalisation, and were not unduly affected by competition. (The same situation exists within the postal industry in much of Europe, with postal liberalisation being greatly impeded by the need for and funding mechanisms for a postal USO.)

At the core of the USO is 'national cost averaging', whereby USO tariffs are calculated using the average cost for providing service throughout the country, rather than having differentiated tariffs reflecting the comparative costs of different regions, for instance the split between urban and rural service.

The expression 'reasonable request' is open to interpretation and probably would exclude, for instance, requests for service at standard USO tariffs for sole residences on otherwise uninhabited islands, or high on mountains.

The precise definition of 'reasonable request' is determined by each NRA (National Regulatory Authority) and therefore varies by country. Given that densely populated countries without major mountain ranges, such as the Netherlands, are likely to have a very different national average cost of provision of service than less populated and mountainous countries such as Sweden, it is appropriate that the NRAs can define the 'small print' of their USO regulation, including 'reasonable request'.

Although the USO has existed since the introduction of telecoms competition, a major change is about to occur. Directives (published in 2002) of the European Parliament and Council specify the changes, and require them to take effect in July of this year. NRAs are already making the changes - or undertaking an industry consultation phase before making the changes - to their individual regulation, and have industry communication and education programmes underway. The impending major change concerns data access, whereby the old USO data requirement of 'up to 2400 bit/s' (ITU V.22bis or V.26 dial-up access) is being replaced by the term 'functional Internet access'.

Ultimately, the term 'functional Internet access' will be open to some interpretation by the individual NRAs, allowing them to take into account local market and network conditions. In practice, though, 'functional internet access' is likely to taken in most cases to be 56kbit/s dial-up modem access, but with allowances for not achieving this in special circumstances. (ISDN and Broadband access are not included in the new USO.)

While this change to USO regulation largely reflects current dial-up practice, we believe it is particularly interesting for four main reasons:
* The new USO refers to '..universal service and users' rights relating to electronic communications networks and services..' (Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002), whereas the old USO referred to 'voice telephony', reflecting the view that residential communications today goes beyond telephony

* Although the Internet was not created by the TOs - in fact the Internet largely crept up on the TOs without them noticing until the last minute - this new USO definition considers Internet access via the telephone line as a basic social utility in the same way as telephony and electricity - throughout Europe, for all sectors of society

* Leading on from the point above, by implication, access to the Internet is now considered worthy of subsidy for people with 'special social needs', that is people who need electronic communication access but cannot afford it (see the full list of USO conditions below)

* The European parliament must consider the Internet as here to stay, more or less in its current form, in the medium term - and perhaps the long term too. The Internet is no longer considered a transitory network awaiting the TOs to provide an alternative closer to their business and technology model - something that has often been voiced in the past, particularly because the commercial structure of the Internet is so different from that taken by TOs. We could view this as 'rubber stamping' by the European Parliament and Council of the Internet's current commercial structure, and can now expect standard competition authority processes to apply to European Internet markets, something we have seen little of in the past.
Although not relevant to the key thrust of this paper, for completeness, the full conditions of the new USO are:
1. Provision of telephony services on request, including 'functional internet access'

2. Schemes for consumers with special social needs (for instance those who need but are unable to afford a telephone, such as the old or sick)

3. Provision of payphone services

4. Provision of relay service for text phone users, a service for deaf people who operate through a 'text phone' to an operator service which acts as an intermediary between the text phone user and non-deaf telephone users

5. Tariffs for universal services, which are required to be published, transparent and based on appropriately allocated costs

6. Basic itemised billing

7. Maintenance and supply of a directory information database and directories

8. Quality of service requirements.
In conclusion, what may appear to an unremarkable change to the USO in Europe is in fact a quite remarkable acceptance of today's Internet as a basic public utility, to which all citizens have a right of access. It also confirms that the European Parliament and Council views the TOs as providers of access to the Internet - and not potential major players in core Internet services as was once thought (particularly by the TOs).


(C) 2003 Telecommunication Ltd.



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